(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664 

آغاز طرح زمستانی جاده‌های مواصلاتی و تدابیر لازم( بخش پایانی)
ایمن‌سازی راه‌ها از گردنه‌های مه‌گیر تا پرتگاه‌ها
   


حسن آقایی
به نقل از یک مقام راهداری، هر نفر که در تصادف رانندگی کشته می‌شود از لحاظ مادی، دویست میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت که این مورد، سوای زیان‌های معنوی، اجتماعی و روانی خانوادگی‌شان است.
از این سخن نتیجه‌گیری می‌شود که فرهنگ رانندگی در بخش‌هایی از اجتماع ضعیف است و باید در این راستا فرهنگ سازی انجام شود، گزارش پایانی با مطالب متنوع و مختلف را می‌خوانیم:
رانندگان چه می‌گویند؟
«موسوی» راننده- با حدود 15 سال سابقه شغلی- از کمبودهای «سرچم» (ظاهرا بعد از زنجان) می‌گوید. همکارش هم درباره نبودن برخی امکانات مناسب آن، در شماره نخست گزارش صحبت کرد. حالا این راننده اتوبوس توضیح می‌دهد:« سرچم علائم راهنمایی و رانندگی و نیز جای مناسب برای پارک اتوبوس ندارد. او می‌گوید در مسیر رشت- اردبیل تردد، راه خوب و حرکت راحت است. حالا اگر چه مسافت راه از طریق سرچم کوتاه شده ولی جاده‌اش فاقد امکانات است و مثل خیلی مسیرها، فاصله محل امدادی نزدیک ندارد. هر راه ترافیکی و عمومی باید از هر جهت تسهیلات داشته باشد. هر نوع کمبودی در جاده ممکن است مشکلی ایجاد کند.»
«علیرضا» راننده دیگری، فقط توصیه می‌کند: «رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند. خیلی از رانندگان حدود مسیر مجاز را رعایت نمی‌کنند و در نتیجه باعث تصادف می‌شوند.»
اما بخوانیم نظرات متصدی خط تهران- تبریز که نام خود را نگفت. او درباره وضعیت راه‌ها، می‌گوید: «جاده زنجان تا تبریز اصلا مناسب نیست. کمی برف بیاید و با کمترین بارندگی راه در «روندلو» بسته می‌شود. اما این را هم بگویم که یکی از بهترین جاده‌های ایران، جاده تهران- تبریز است که مستقیم است ولی دست‌انداز زیاد دارد.»
«رضا یزدی» راننده بازنشسته ترانزیت، در پرسش و نظرش راجع به وضعیت کنونی و گذشته راه‌ها، می‌گوید: «متاسفانه الان فرصت مناسب ندارم که شرح بدهم اما فقط می‌گویم جاده‌های سراسری در حال حاضر خیلی مناسبتر و به لحاظ تردد امن‌تر شده است. اما به علت ازدیاد ماشین‌های سواری، باید تا آنجا که ممکن است جاده‌ها عریض‌تر وچند بانده شوند. اگر بپرسید علت تصادفات نگران‌کننده چیست، جواب می‌دهم ناآشنایی خیلی از رانندگان سواری، بعد هم کم‌لطفی و ضعف فرهنگ رانندگی است.»
طرح زمستانی در 27 استان برفگیر...
رئیس پلیس راه کشور از ارائه خدمات مسافران با استفاده از بیش از 96.480 نفر نیرو با 26.120 دستگاه در طرح زمستانی خبر داده است.
«سردار سرتیپ محمدرضا مهماندار» در نشست خبری هماهنگی طرح زمستانی گفته است طرح زمستانی در 27 استان برفگیر کشور با 110 گردنه و نقطه برفی صورت می‌گیرد. در مجموع 96.484 نیرو با استفاده از 26.126 دستگاه در این طرح به مسافران خدمات می‌دهند. گفته وی هم چنین حاکی از آن است که اجرای طرح زمستانی در کشور و تعامل پلیس با نیروی امدادی و اورژانسی در کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای مؤثرند.
«سردار مهماندار» می‌افزاید: «تعامل و مشارکت وزارت کشور، اورژانس، جمعیت هلال‌احمر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس در قالب طرح ترافیک زمستانی و امضای دستورالعمل مشترک میان این سازمان، قطعا می‌تواند ما را به اهداف‌مان نزدیک تر کند.» (گزارش واحد مرکزی خبر نیز به نقل از رئیس پلیس راه حاکی است که اجرای طرح ترافیک زمستانی از نیمه دوم آذر آغاز شده و تا 15 اسفند ادامه خواهد داشت.)
مثلث بروز حوادث کاهش فرهنگ‌سازی
از «احمدرضا خادمی» معاون دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها نظرش را درباره علل تصادفات رانندگی و تلفات انسانی در راه‌ها، می‌پرسم که چنین پاسخ می‌دهد: «سه عامل اصلی باعث ایجاد حادثه در جاده‌های کشور می‌شود: جاده، ماشین و عامل انسانی. عامل ماشین وجاده هم مربوط هستند ولی این دو عامل، هم جامد و هم بی‌روح‌اند. لذا عامل انسانی است که می‌تواند جلوی حوادث را بگیرد. از سوی دیگر باید گفت علائم ایمنی رانندگی در کشور ما بیشتر از کشورهای اطراف است اما توجه به علائم نمی‌کنیم. مثلا در یک پیچ راه روی تابلو، علامت خطر نوشته و مشهود است که سرعت 60 کیلومتر باشد لیکن رانندگانی توجه به این مورد، یا خط‌کشی‌ها و... نمی‌کنند. باید گفت اگر تمام امکانات: علائم، استانداردهای جاده‌ای، راهنمایی و... باشند، تصادف رخ دهد، عامل این اتفاق آیا مربوط به ضعف فرهنگی برخی از مردم نیست؟»
«خادمی» سپس آمار پزشکی قانونی از جمله آمار امسال را می‌خواند که حاکی از آن است که «کشته شدن هر نفر در تصادفات رانندگی دویست میلیون تومان هزینه دارد که شامل پرداخت بیمه، آمبولانس، پزشکی قانونی، کفن و دفن و... می‌باشد. اگر هر ساله حداقل 19 هزار نفر در حوادث جاده‌ها کشته شده باشند 3 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه مستقیم داشته است. این خسارات جدای از آسیب‌های اجتماعی و روانی این وقایع است.»
وی در ادامه علل و شرح حوادث در جاده‌ها، به خطرات و حوادث راهدار اشاره دارد: «گفته می‌شود هر ساله به طور متوسط بالغ بر 20 نفر از همکاران راهدارمان در سطح راه‌های کشور در حین انجام وظیفه به ویژه راهداری زمستانی جان خود را در راه خدمت به هموطنان، از دست داده‌اند که در این خصوص با توجه به قانون حمایت بیمه‌ای و ثابت نبودن حقوق و مزایای این همکاران ایثارگر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ادارات کل راه و شهرسازی در چارچوب مقررات، اقدامات حمایتی لازم را به عمل می‌آورند. اما این گونه حمایت‌ها تنها بخش کوچکی از جانفشانی‌های آن همکاران را می‌تواند جوابگو باشد.»
یک نظر و یک پیشنهاد
وی در ادامه با تاکید بر لزوم مدیریت توانمندی در برنامه‌ریزی و تصمیمات، بر این باور است که نگاه‌مان به ایمنی، نگاه درآمدی هست و همین طور در تصادفات نگاه مادی وجود دارد حتی نسبت به مکان‌های خدمات بین راهی برای مسافران، چرا که این گونه مکان‌ها عمدتا در مسیرهای بین شهری ایجاد شده و نگاه سودآوری است بنابراین می‌بینیم در مسیرهای کم‌تردد بودن مسافر عبوری، مکان‌های ارایه خدمات نظیر توقف جلوی رستوران‌ها، کم و به ندرت است.
«بخش دیگر گفتار وی در پیرامون عوارض است که معتقد است در بحث راهداری آزاد راه‌ها عوارض این راه‌ها به بخش خصوصی داده شود، دولت نظارت عالی داشته باشد و همین طور نگهداری و آزادسازی راه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود. این امور سبب کاهش تصدی‌گری دولت خواهد شد کلا نگهداری راه‌ها به بخش خصوصی داده شود و عوارض آن‌ها را هم‌همین بخش بگیرد.»
استقرار 20 هزار امدادگر هلال‌احمر
در 1140 پایگاه طرح زمستانه
در اجرای طرح زمستانی 20 هزا امدادگر در 1140 پایگاه امدادی به ارائه خدمات مردمی در جاده‌ها می‌پردازند.
«موسوی» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، در نشست هماهنگی طرح ترافیکی زمستانی 92 گفته است: ظرفیت و توانمندی مناسبی برای ارائه خدمات در حوادث به ویژه در طرح زمستانی داریم.
وی هم‌چنین باابراز خوشبختی از تقویت تجهیزات بسیار مناسب راه‌اندازی خودروهای آمبولانس و ناوگان هوایی جمعیت هلال‌احمر در سنوات گذشته، نیز اظهار کرده: «خوشبختانه امسال میانگین رشد عوامل انسانی‌مان 25 درصد و تجهیزات خودروهای امدادی 28 درصد بوده است.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به حضور بیش از 20 هزار نفر امدادگر و پرسنل امدادی در طرح زمستانه 92، افزوده: «این عده نیرو در 1146 پایگاه امدادی به ارایه خدمات می‌پردازند.»
تسهیلات پایانه‌های مسافری
در شرایط اضطراری زمستان
پایانه‌های مسافربری بین شهری تهران در شرایط اضطراری زمستان و احیانا بسته شدن راه‌ها به دلیل ریزش برف و باران و سرما تدابیر و تسهیلات شایسته برای آسایش مسافران فراهم کرده‌اند.
«محمدرضا حاجی‌بیگی» مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری با بیان این جمله می‌گوید: «با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و سردشدن هوا تمهیدات لازم برای رفاه مسافران پیش‌بینی شده است.»
«محمدرضا حاجی‌بیگی» با بیان این که پایانه‌های مسافری چهارگانه تهران برای مقابله با پدیده‌های جوی، آمادگی لازم را دارند، می‌افزاید: «سامانه گرمایشی پایانه‌ها فعال شده‌اند و برای پیشگیری از وقفه احتمالی، آن را به طور مستمر کنترل می‌کنیم.»
وی در ادامه با اشاره به نظارت بهداشت پایانه در این فصل توسط نمایندگان بهداشت مستقر در پایانه‌های چهارگانه تهران و انجام کنترل همه موارد بهداشتی برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی ویژه فصل زمستان اظهار می‌کند: «این سازمان، خدمات رفاهی مناسبی از جمله محل استراحت درخور، اتاق مادر و کودک و... برای مسافران درپایانه‌ها آماده کرده و حتی برای اسکان مسافران و تامین غذای گرم آنان در شرایط اضطراری زمستان تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته است.»
وی هم‌چنین تصریح می‌کند: «با توجه به استعلام از سازمان هواشناسی و نوسانات جوی آب و هوای کشور و احتمال مسدود شدن جاده‌ها به علت بارش برف و باران در روزهای پیش‌رو، سازوکار تهیه و تامین خوراک گرم، آب مورد نیاز و لوازم اسکان مسافران در پایانه‌ها فراهم شده است.»
رئیس هیئت مدیره اتحادیه سازمان پایانه شهرداری‌های کشور ادامه گفتارشان پیرامون ایمنی فنی اتوبوس‌های مسافربری‌ است. او در این باره بر تشدید نظارت بر معاینه فنی اتوبوس‌ها در فصل زمستان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: «هرچند با هماهنگی پلیس راهوار و وزارت راه، اتوبوس‌های بین‌شهری، مهرماه امسال مورد معاینه فنی دقیق قرار گرفتند اما به همه مدیران پایانه‌ها ابلاغ شده تا از سلامت اتوبوس و مجهز بودن آن به سامانه گرم‌کننده، زنجیر چرخ و لوازم زمستانی اطمینان داشته باشند.»
«حاجی بیگی» در پایان، با بیان این که سعی خواهیم کرد سفرهای به یادماندنی را در زمستان امسال برای مسافرانی که از پایانه‌های شهر، مسافرت می‌کنند، رقم بزنیم، از آنان خواست در سفر خود لباس گرم مناسب و مواد خوراکی همراه داشته باشند.
ایمن‌سازی راه‌ها از پرتگاه‌ها تا مسیرنماها
کلیات کارایی برنامه‌های حوزه راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در سال 92 که شامل ایمنی حریم راه‌ها، تجهیزات، ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها می‌باشند را می‌خوانیم: ساماندهی و افزایش اثربخشی علایم در طول محور 34 اداره کل، نصب حفاظ ضروری (پرتگاه‌ها و پل‌ها) تهیه ونصب علایم آشکارسازی نقاط پرحادثه، تکمیل تابلوهای سرعت منطقه‌ای راه‌ها، نصب حفاظ آبروهای جانبی راه، طراحی، اجرا و نظارت روشنایی نقطه‌ای تقاطع‌ها و نواحی گردنه‌های مه‌گیر، تقویت نظام کنترل و حفظ و حراست از حریم‌ها، نگهداری روشنایی راه وتونل، اصلاح دکل‌های فرسوده بابت طرح‌های مربوط به پدافند غیرعامل.
هم‌چنین در بخش ماشین‌آلات، این اقدامات صورت گرفته است: «نوسازی 100 دستگاه ناوگان ماشین‌آلات راهداری، بازسازی و نوسازی 400 دستگاه ماشین‌آلات متوقف، ارتقا گشت 24 دستگاه در محورهای شریانی و 80 دستگاه ماشین‌آلات راهداری زمستانی.
برخی اقدامات بخش راهدارخانه هم شامل بهسازی و تجهیز داخلی راهدارخانه‌ها در محورهای شریانی، احداث انبار شن و نمک، اجرای 275 کیلومتر روکش آسفالت، خط‌کشی گرم و سرد بیش از 5270 کیلومتر خط در سطح آزادراه‌ها، تعمیر و نصب 215 کیلومتر گاردریل، نصب و تعمیر بیش از 4080 علایم ایمنی و 5380 مترمربع تابلوهای اطلاعاتی انجام عملیات بیش از 840 کیلومتر شیار لرزاننده، نگهداری بیش از 330 کیلومتر روشنایی راه، نصب 1530 عدد اخطاری قوس و مسیر نما و نظارت بر نگهداری، بهسازی و بهره‌برداری آزادراه‌ها می‌باشند.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10