(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

160 هزار آواره در جنگ خونین آفریقای مرکزی
ژنرال آمریکایی: زندان گوانتانامو حیثیت کاخ سفید را برباد داد
اوج‌گیری درگیری‌های دانشجویی علیه نظامیان در دانشگاه‌های مصر
طرح تازه واشنگتن و لندن برای سازماندهی تروریست‌ها در سوریه3
جوانان بحرینی با کوکتل مولوتف مقابل ماموران آل خلیفه
آمریکا: یانوکوویچ عقب‌نشینی نکند دولت اوکراین را تحریم می‌کنیم
طرح نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در پی اعتراض فلسطینی‌ها لغو شد
دیدارهای کرزای در دهلی نو برای گسترش روابط با هند
اعتصاب و تظاهرات علیه طرح ریاضتی دولت فرانسه
اعدام مرد شماره 2 کره‌شمالی
در پی اعدام عبدالقادر ملا
موج تازه خشونت بنگلادش را فرا گرفت
همکاری افسران بعثی با قطر برای آموزش تروریست‌های سلفی
آمریکا: حریم دفاعی جدید چین را به رسمیت نمی‌شناسیم
   


سازمان ملل متحد با اعلام این خبر که 160 هزار نفر در جنگ آفریقای مرکزی آواره شده‌اند نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سازمان ملل متحد اعلام کرد در درگیری‌های داخلی آفریقای مرکزی 600 نفر کشته و 160 هزار نفر آواره شده‌اند.در همین حال نیکلاس تیانگایی نخست‌وزیر موقت آفریقای مرکزی از جامعه بین‌المللی درخواست کرد به این کشور کمک مالی و تجهیزاتی شود.سازمان پزشکان بدون مرز نیز در نامه‌ای سرگشاده به والری‌آموس، معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل متحد از او درخواست ارسال کمک‌های بشردوستانه به آفریقای مرکزی کرده است.یک سازمان بشر دوستانه در آفریقای مرکزی نیز خبر داد که پاسخ مناسبی به درخواست ارسال مواد غذایی، کمبود آب و تجهیزات بهداشتی از سوی سازمان‌های بین‌المللی داده نشده و احتمال شیوع بیماری‌های مالاریا و عفونت تنفسی افزایش پیدا کرده است.

 


مؤسس زندان «گوانتانامو» ضمن اعتراف به «اشتباه» بودن ساخت این زندان اعلام کرد «گوانتانامو» حیثیت آمریکا را برباد داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از شبکه خبری «راشاتودی»، ژنرال «مایکل لینرت»، مسئول ساخت زندان مخوف گوانتانامو طی یادداشتی که در سایت خبری- تحلیلی «دیترویت فری پرس» منتشر شده، راه‌اندازی چنین زندانی را «اشتباه» دانست و خواستار تعطیلی آن شد. به گفته این ژنرال آمریکایی، ساخت چنین زندانی از اساس نادرست بود و نباید «هرگز ساخته می‌شد».آنطور که «لینرت» نوشته، ‌این زندان به خاطر «هراس از حملات 11 سپتامبر» ساخته شد و تصور بر این بود که زندانیانی که در آنجا نگهداری می‌شوند، «گنجینه اطلاعاتی» خواهند بود،‌اما نه تنها اطلاعات زیادی از زندانیان به دست نیامد بلکه به حیثیت آمریکا در جهان نیز لطمه خورد.

 


تظاهرات ضد «کودتا» در شهرها و دانشگاه‌های مصر به‌رغم تهدیدات وزارت کشور همچنان ادامه دارد.
دانشگاه «عین الشمس» قاهره به همراه دانشگاه الازهر این شهر طی دو روز گذشته نیز شاهد اعتراض‌های «ضد کودتا» از سوی دانشجویان طرفدار محمد مرسی و اخوان‌المسلمین بود. آنطور که خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های مصری نوشته، معترضان در این تظاهرات از حاکمان کشورشان خواستند همکلاسی‌های دربندشان را آزاد کنند.
تظاهراتی نیز در نزدیکی مقر وزارت دفاع مصر برگزار شد که با حضور نیروهای امنیتی و استفاده آنها از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به خشونت کشیده شد.
دیروز نیز هزاران نفر از هواداران اخوان‌المسلمین پس از برپایی نمازجمعه در شهرهای مختلف مصر راهپیمایی کردند.
تظاهرات دیروز مصری‌ها در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
هواداران اخوان‌المسلمین از زمان برکناری مرسی از سوی ارتش روزهای جمعه پس از نماز جمعه اقدام به برپایی تظاهرات ضد کودتا می‌کنند.
این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت کشور مصر بارها اقدام به تهدید و ارعاب مخالفان کرده است.
در آخرین مورد، وزیر کشور مصر روز پنجشنبه اعلام کرد، اگر اراده کند ظرف 5 دقیقه اعتراض‌های دانشجویان را سرکوب می‌کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر «محمد ابراهیم» در کنفرانس خبری در قاهره گفت: «نیروهای امنیتی مصر اگر بخواهند، می‌توانند با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در دانشگاه‌های کشور در پنج دقیقه به تظاهرات دانشجویان در سراسر کشور پایان دهند اما نیروهای امنیتی همواره تلاش کرده‌اند در کمال آرامش و خویشتنداری با تظاهرات دانشجویان برخورد کنند تا مبادا آسیبی به آنان وارد گردد.» محمد ابراهیم در این کنفرانس برخی گزارش‌ها درباره کشته شدن دانشجویان معترض به دست نیروهای امنیتی این کشور را تکذیب کرد. وزیر کشور مصر در ادامه اعضای وابسته به گروه اخوان‌المسلمین را به تلاش برای تعطیلی مراکز آموزشی کشور از طریق شعله‌ور کردن اعتراض‌های دانشجویی در کشور متهم کرد. در همین حال شورای اداری دانشگاه‌های مصر به طور رسمی از پلیس این کشور خواست به منظور جلوگیری از برگزاری تظاهرات دانشجویی و تعطیلی کلاس‌های درسی، وارد محوطه دانشگاه‌ها شود.
حمله به شبکه الجزیره
خبر دیگر اینکه، نیروهای امنیتی مصر با حمله به دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره 11 نفر از پرسنل آن را دستگیر کرد. این شبکه خبری که تحت حاکمیت قطر قرار دارد، پس از برکناری مرسی از قدرت همچنان از اخوانی‌ها و معترضان حمایت می‌کند. قطر به همراه ترکیه حتی شبکه تلویزیونی ویژه‌ای برای اخوانی‌ها تاسیس کرده‌اند.
انفجار بمب نزدیک یک مقر نظامی در اسماعیلیه و کشته و زخمی شدن 30 نفر، یکی دیگر از خبرهای مهم اخیر مصر است.
براساس آخرین گزارش‌ها، اکثر قربانیان این انفجار نظامی هستند.

 


آمریکا اعلام کرد به حمایت از گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» و افراد مسلح متمایل به غرب ادامه می‌دهد و طرح تازه‌ای را برای سازماندهی تروریست‌ها در دست اقدام دارد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، همزمان با گسترده‌تر شدن خلع سلاح شیمیایی سوریه توسط سازمان ملل، موضع ضد سوری غرب نیز پررنگ‌تر می‌شود. طی ماه‌های اخیر آمریکا و انگلیس به همراه اتحادیه اروپا سیاست نرم‌تری را در قبال دولت سوریه اتخاذ کرده بودند که علت اصلی این اعتدال، وحشت آنها از عناصر تندرو القاعده و قدرت گرفتن این عناصر بود. اما اکنون به نظر می‌رسد که غرب قصد دارد موضع خود را علیه دمشق تندتر کند.
تاکتیک جدید آمریکا حمایت از تروریست‌های همسو با غرب است. در همین چارچوب، دیروز «چاک هاگل» اعلام کرد: آمریکا از دستیابی افراد مسلح وابسته به القاعده به سلاح‌های مخالفان سوری مورد حمایت غرب نگران است، اما همچنان به حمایت از «سلیم ادریس» فرمانده «ارتش آزاد سوریه» و مخالفان میانه‌رو ادامه می‌دهد.وزیر دفاع آمریکا افزود که هرچند شرایط جاری پیچیده است، اما مشکل بزرگی پیش نیامده است و ما ناچاریم این مشکلات را به همراه سلیم ادریس و مخالفان میانه‌رو حل کنیم.
به اعتقاد کارشناسان، اوضاع مخالفان پیچیده‌تر از آن است که هاگل بخواهد به حل آن امیدوار باشد؛ زیرا هم عناصر القاعده ارتش آزاد را در همه جا سرکوب می‌کنند و هم جنگ آمریکا با القاعده در سوریه، واشنگتن را مقابل ریاض قرار می‌دهد. عربستان حامی اصلی تروریست‌های القاعده در سوریه است.
در ارتباط با تاکتیک جدید آمریکا در سوریه، فارس نیز به نقل از پایگاه اینترنتی «دبکا» گزارش داد، پنتاگون قصد دارد افراد مسلح نزدیک به غرب را در ناحیه‌ای در جنوب دمشق متمرکز کند و جنگ‌افزارها و مهمات را طوری به آنها برساند که به دست القاعده نیفتد.دبکا به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌افزاید، فرماندهان آمریکا و انگلیس در شهر «ایبرید» اردن برای خود اتاق جنگ ایجاد کرده‌اند و از آنجا نحوه حمایت از ارتش آزاد و ارسال سلاح و مهمات به آنها در داخل سوریه را فرماندهی می‌کنند.
یک ژنرال آمریکایی که نام وی ذکر نشده به محل (شهر ایبرید) اعزام شده است. ماموریت این ژنرال و 11هزار نیروی ویژه آمریکایی مستقر در اردن، اداره کردن واحدهای تروریستی سوری نزدیک به غرب است. این تروریست‌ها وظیفه دارند، منطقه گسترده‌ای را از نیروهای دولتی و عناصر القاعده (جبهه النصره و داعش) پاکسازی کرده و خود در آنجا مستقر شوند تا وظیفه امدادرسانی، لجستیکی و حمایت امنیتی غرب از آنها آسانتر شود.
در همین حال، «عبدالباری عطوان» پژوهشگر سرشناس عرب، گفت، فروپاشی ارتش آزاد سوریه، نقش ریاض را در این کشور پررنگ‌تر می‌کند.
آمریکا که از ابتدا قصد داشت شرایط در سوریه را به سمت پیروزی شورشیان سوق دهد، بعدا تلاش کرد که لااقل توازن میان مخالفان و دولت حفظ شود. اما اکنون می‌خواهد ته‌مانده‌های ارتش آزاد را مقابل نیروهای دولتی از یک طرف و القاعده از طرف دیگر حفظ کند.
در ارتباط با عناصر تندرو، دولت ایتالیا اعلام کرد که از ابتدا مخالف مسلح کردن آنها بوده است. «مارتین تسیرکی» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به تقویت مواضع گروه‌های تندرو سوری هشدار داد.
طرح ارتش آزاد
به گزارش ایسنا، ارتش آزاد از «جبهه اسلامی» (گروه معتدل‌تر) خواست از مقرهای ارتش آزاد در برابر شبه نظامیان «امارت اسلامی عراق و شام» (داعش) و «جبهه النصره» حمایت کند. ارتش آزاد همچنین خبر داد، شورشیان داعش به محل‌های نگهداری تجهیزات نظامی ارتش آزاد سوریه یورش بردند.
سایر رویدادها
* سازمان ملل اعلام کرد طرف‌های درگیر در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. در این گزارش نام گروه استفاده‌کننده ذکر نشده است.
* رئیس‌جمهوری روسیه گفت، تلاش غربی‌ها برای تحمیل ارزش‌های خود بر سوریه، در این کشور بحران آفرید.
* عفو بین‌الملل با انتقاد از کمک نکردن غرب به آوارگان سوری، اعلام کرد که رهبران اروپایی باید در مقابل آوارگان سوری شرمنده باشند.
* اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل، برای مخالفان سوری ضرب‌الاجل (تا 6 دی) تعیین کرد که نماینده‌شان را برای شرکت در «ژنو-2» معرفی کنند.
* وزارت خارجه سوریه مداخله شورای همکاری خلیج‌فارس در سوریه را محکوم کرد.
* وزیر کشور سوریه گفت، سلفی‌ها با حمله به مساجد و کلیساها خود را رسوا کرده‌اند.
* نیروهای دولتی دو اتوبوس حامل تروریست‌ها را در منطقه «عدار العمالیه» هدف قرار داده و 18 تروریست را کشتند.
* شبکه الاخباریه سوریه خبر داد، ترکیه در حال سرقت نفت سوریه است.
* شیخ «بدرالدین حسون» مفتی سوریه، عربستان را مسئول کشتار و خشونت در سوریه دانست.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در جزیره «ستره» و حومه پایتخت، علیه رژیم آل خلیفه شعار دادند و با کوکتل مولوتف به مقابله با نیروهای امنیتی پرداختند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، صدها نفر در جزیره «ستره» بحرین پنجشنبه با حضور در خیابان‌‌ها، علیه آل خلیفه شعار دادند و خواستار برکناری این رژیم از قدرت شدند. همزمان با آن، صدها تن نیز در منطقه «جد حفص» حومه غربی شهر «منامه» دست به راهپیمایی ضد دولتی زدند. در این تظاهرات، جوانان پیراهن‌هایی به تن داشتند که روی آنها عبارت «یاحسین(ع)» نوشته شده بود. نیروهای امنیتی ضد شورش نیز برای پراکنده کردن معترضان در حومه منامه و ستره به گاز اشک‌آور متوسل شدند. اما تظاهرکنندگان به مقابله با آنها برآمدند و از کوکتل مولوتف استفاده کردند.
در همین حال، جنبش «الوفاق» از گروه‌های اصلی ضد رژیم اعلام کرد، مزدوران آل خلیفه طی ماه گذشته میلادی 82 تن را بازداشت کرده است.
دولت بحرین در حالی مردم این کشور را به شدت سرکوب می‌کند و آنها را در زندان‌ها شکنجه می‌دهد که دولت‌های غربی تمام قد از آن حمایت می‌کنند؛ «چاک هاگل» وزیر خارجه آمریکا که اخیرا به منامه رفته بود، حمایت این کشور را از رژیم آل خلیفه بار دیگر اعلام کرد. دولت انگلیس نیز سرکوب روزمره مردم را نادیده می‌گیرد. این کشور از بحرین حمایت تسلیحاتی می‌کند و انواع و اقسام ابزارهای سرکوب را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد. دیروز روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس فاش کرد، وزیران دولت انگلیس طی روزهای اخیر مذاکرات فشرده‌ای را با مقامات بحرین در مورد فروش جنگنده‌های «تایفون» به منامه داشته‌اند. لندن قصد دارد، 12 جنگنده تایفون به ارزش یک میلیارد پوند را به دولت بحرین بفروشد. به تازگی آمریکا و انگلیس با هدف فروش سلاح، موج جدیدی از ایران هراسی را میان شیوخ خلیج‌فارس راه انداخته‌اند.

 


همزمان با ادامه اعتراض‌های خیابانی ضد دولتی طرفداران غرب در اوکراین، کاخ‌سفید کیف را در صورت عقب‌نشینی نکردن به اعمال «تحریم» تهدید کرد.
در حالی که اعتراض‌های گسترده ضددولتی علیه دولت «کیف» همچنان ادامه دارد، منابع خبری از تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود خبر داده و اعلام کردند، «چاک هاگل» در این گفت‌وگو، کیف را به اعمال تحریم تهدید کرده است.
براساس گزارش‌های منتشر شده، «هاگل» به «پاولو لبریف» گفته در صورت ادامه برخوردها با معترضان، کاخ سفید اقدام به تحریم دولت اوکراین خواهد کرد. همزمان با انتشار این خبر سخنگوی پنتاگون اعلام کرد،‌ «کیف» اطمینان داده هیچ خشونتی علیه مخالفان به کار گرفته نخواهد شد!
گفتنی است، ناآرامی‌های اوکراین از 30 آبان‌ماه و در اعتراض به امضا نشدن توافقنامه امنیتی بین «کیف»‌ و «بروکسل»‌ آغاز و همچنان ادامه دارد. معترضان که خواستار نزدیکی کشورشان به اروپا هستند می‌گویند «ویکتور یانوکوویچ»، رئيس جمهور تحت فشار روس‌ها این توافقنامه تجاری را امضا نکرده است. دولت اوکراین اما لحاظ شدن برخی شروط سیاسی از سوی اتحادیه اروپا همچون لزوم آزادی «یولیا تیموشنکو»، آخرین رهبر نارنجی‌ها از زندان را دلیل مخالفت با امضای این توافقنامه اعلام می‌کند. نخست‌وزیر اوکراین حتی گفته در صورت برداشته شدن این شرط حاضر به امضای این توافقنامه خواهد بود.
اما رفته‌رفته و با افزایش حمایت‌های غرب به‌ویژه آمریکا از مخالفان، خواسته معترضان نیز تغییر کرد طوری که اکنون آنها خواستار سرنگونی دولت هستند. حتی پس از اینکه «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه و پس از دیدار با «یانوکوویچ» اعلام کرد، وی تصمیم به امضای این توافقنامه گرفته، خبر می‌رسد مخالفان گفته‌اند، مشکل اصلی آنها اکنون خود «یانوکوویچ» و دولت فعلی اوکراین است و تا زمانی که این دولت کنار نرود، اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت.
تشدید اعتراض‌ها
به گزارش خبرگزاری «ایتارتاس» هزاران نفر از مخالفان دولت اوکراین دیروز (جمعه) در خیابان‌های کیف تظاهرات و در میدان «استقلال»‌ این شهر تحصن کردند.
نیروهای امنیتی اوکراین نیز دیروز تلاش زیادی برای متفرق کردن معترضان و جلوگیری از نصب و راه‌اندازی مجدد کمپ‌ها و چادرهای معترضان کردند.
به گفته روابط عمومی وزارت کشور، به دلیل تاکید مخالفان بر ادامه اعتراض‌ها وزارت کشور مجبور شد نیروهای تازه نفسی از سایر شهرها درخواست کند.
این در حالی است که «نیکلای آزاروف»، نخست‌وزیر اوکراین نیز اعلام کرده حاضر است به شرط بازگشت معترضان به خانه‌هایشان مجدداً با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شود. «استفان فیوله»، کمیسر امور گسترش و سیاست‌گذاری همسایگان اروپا نیز دیروز پس از دیدار با معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت «اتحادیه اروپا و کیف برای از سرگیری مذاکرات در خصوص قرارداد همکاری تجاری با این اتحادیه، بدون حضور روسیه، به توافق رسیدند.»
آزادی تمام زندانیان
روز گذشته دادگاهی در اوکراین، حکم آزادی تمامی معترضان بازداشتی در جریان ناآرامی های اخیر این کشور را صادر کرد. این اقدام با هدف پایان دادن به ناآرامی های این کشور که همچنان ادامه دارد صورت می گیرد.
بر اساس گزارش های منتشر شده، پرونده های تمامی این افراد همچنان در جریان است. آزادی این افراد پس از سفر اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی به کیف، و گفت وگوی آنها با مقامات اوکراین برای پایان دادن به ناآرامی های این کشور انجام می شود.

 


در پی اعتراض فلسطینی‌ها در داخل و بیرون سرزمین‌های اشغالی پارلمان اسرائیل طرح کوچاندن اجباری هزاران فلسطینی را لغو کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «بنی بیگن»، وزیر سابق صهیونیستی از لغو طرح «پراور» به سبب اختلافات گسترده بر سر آن در پارلمان این رژیم خبر داد.بیگن که رئیس کمیته‌ای است که طرح پراور را به تصویب رساند، در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست اسرائیل توصیه‌های وی مبنی بر عقب‌نشینی از طرح پراور را پذیرفته و این طرح را لغو کرده و به زودی راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات ساکنان نقب اندیشیده می‌شود.به عقیده تحلیلگران منطقه‌ای این طرح نژادپرستانه در پی اعتراض فلسطینی‌ها لغو شده و نخست‌وزیر دولت‌ حماس هم پایداری مردم فلسطین ساکن اراضی اشغالی سال 48 را تبریک گفته است.
غیر از هنیه و فلسطینی‌ها، اعضای عرب کنست (پارلمان اسرائیل) و برخی فعالان صهیونیستی نیز نسبت به لغو طرح نژادپرستانه پراور ابراز خرسندی کرده‌اند.پیشتر احمد طیبی، عضو عرب کنست در اعتراض به طرح نژادپرستانه پراور، نسخه‌ای از پیش‌نویس آن را در کنست پاره کرده بود.
خبر دیگر اینکه تلویزیون رژیم صهیونیستی از سفر محرمانه یک هیئت اسرائیلی به ترکیه برای حل و فصل مسئله حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی و پایان بخشیدن به اختلافات دو جانبه خبر داد.
تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: یک هیئت اسرائیلی اخیرا به صورت محرمانه به پایتخت ترکیه سفر کرده تا در دیدار با مسئولان ترک مسئله دادن غرامت از سوی اسرائیل به ترکیه به دنبال حمله به کشتی مرمره آبی در سال 2010 را بررسی کند.در جریان حمله نیروهای اسرائیلی در ماه مه 2010 به کشتی مرمره آبی ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود دست کم 9 تبعه ترک کشته شدند. از آن تاریخ روابط ترکیه و اسرائیل رو به تیرگی گذاشت.

 


رئیس‌جمهور افغانستان طی یک سفر چهار روزه به هند، با نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور در دهلی نو دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «حامد کرزای» دیروز یک روز پس از ورود به هند، با «مانموهان سینگ» نخست‌وزیر و «سلمان خورشید» وزیر خارجه هند در «دهلی نو» دیدار و گفت‌وگو کرد.
کرزای در دیدار با سینگ، در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. خرید سخت‌افزار نظامی از هند و توسعه روابط اقتصادی دو کشور نیز از جمله محورهای گفت‌وگوی طرفین بود. این چهاردهمین سفر کرزای به هند از سال 2001 تاکنون و سومین سفر در سال جاری بود.رئیس‌جمهور افغانستان قبل از دیدار با سینگ، با وزیر خارجه هند دیدار کرده بود.
در این سفر، روابط میان افغانستان و هند پس از پایان سال 2014 در شرایط حساس کنونی مورد بحث میان مقامات طرفین قرار گرفت.
رئیس‌جمهور افغانستان طی چهار روز حضورش در هند همچنین قصد دارد به ایالت «ماهاراشترا» در غرب این کشور سفر و با تجار برجسته این ایالت دیدار و در یکی از دانشگاه‌های خصوصی این شهر نیز سخنرانی کند.
دیروز جمعه نیز کرزای با یک شبکه تلویزیونی هند درباره توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن گفت‌وگو داشت.
رئیس‌جمهور افغانستان در این گفت‌وگو اظهار داشت: لفاظی‌های پرخاشگرانه (آمریکا) به کار نمی‌آید ما ملتی نیستیم که با ارعاب تسلیم شویم. وی تاکید کرد: ما زمانی این توافقنامه را امضا خواهیم کرد که احساس کنیم توافقنامه صلح و امنیت ما را تامین می‌کند.

 


کارکنان خطوط راه‌آهن فرانسه در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت و شرایط بد کاری دست از کار کشیدند.
کارگران و کارکنان خطوط راه‌آهن فرانسه به درخواست اتحادیه‌های کارگری این کشور و در مخالفت با «اصلاحات در شرکت‌های دولتی خطوط راه‌آهن فرانسه» دو روز اعتصاب و در خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه راهپیمایی کردند.
آنطور که شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» اعلام کرده این اعتصاب که روز چهارشنبه آغاز و تا دیروز جمعه ادامه داشت، باعث ایجاد اختلال‌های گسترده در رفت‌وآمد‌های قطار در مناطق مختلف فرانسه شد و هزاران مسافر را سرگردان کرد. یکی از رهبران اتحادیه‌‌های کارگری فرانسه در این باره گفته، معترضان خواستار توقف این اصلاحات هستند و در وحله بعد می‌خواهند شرایط حقوق، کار و امنیت شغلی‌شان بهبود یابد.
به گفته وی، دولت تاکنون دوبار به درخواست اعتصابیون برای مذاکره در این باره بی‌توجهی کرده و در صورت ادامه این بی‌توجهی‌ها، اعتصاب‌ها نیز ادامه خواهند یافت.
اتحادیه‌های کارگری فرانسه همچنین می‌گویند کاهش فرصت‌های شغلی در شبکه ریلی این کشور مهمترین دلیل پشت سانحه ریلی ماه ژوئیه در پاریس بوده است. در این سانحه ریلی هفت نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
150 هزار نفر در شبکه ریلی فرانسه مشغول به‌کارند.
از ایتالیا، دیگر کشور مهم اروپایی نیز خبر می‌رسد، تشدید سیاست‌های ریاضتی برای جبران «کسری بودجه» باعث روی کار آمدن جنبش جدید ضددولتی شده که چند روزی است دست به تظاهرات‌های ضددولتی می‌زند.
واحد مرکزی خبر در این باره به نقل از شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» نوشت: جنبش موسوم به «چنگال» که از چند روز پیش اعتراض‌هایی در سراسر کشور از «میلان» تا «تورینو» و نیز در مناطق «فلورانس» و «پالرمو» برگزار کرده بود، روز پنجشنبه به رم رسید. صدها دانشجو در پایتخت ایتالیا در برابر یکی از دانشگاه‌های کشور که در آن چند وزیر در کنفرانسی شرکت کرده بودند، تجمع کردند. این تجمع به درگیری با نیروهای پلیس انجامید.
این جنبش اعتراضی ابتدا در بین کشاورزان منطقه «سیسیل» آغاز شد و سپس رانندگان کامیون، کارفرمایان شرکت‌های کوچک، دانشجویان و بیکاران نیز به آن پیوستند. آنان همگی سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت را محکوم می‌کنند. دولت ایتالیا می‌گوید رنج و عذاب مردم را درک می‌کند اما اجازه خشونت را نخواهد داد. طی روزهای اخیر چهارده مامور پلیس در درگیری با معترضان زخمی شدند.
گفتنی است کشورهای اروپایی (چه کشورهای قدرتمند مثل فرانسه و آلمان و چه کشورهای ضعیف مثل یونان و پرتغال) چند سالی است به خاطر مواجه شدن با یک بحران عمیق و پیچیده اقتصادی، به اجرای سیاست‌های ریاضتی اقتصادی رو آورده‌اند. این سیاست‌ها تاکنون فقط باعث تشدید فشارها به مردم و قشر متوسط به پائین جامعه اروپا شده است. کار برخی کشورهای اروپایی به جایی رسیده که اقدام به فروش خاک و سرزمین خود کرده‌اند! یونان چندی پیش اعلام کرد برای کسب درآمد لازم برای اداره امور کشور مجبور شد تعدادی از جزایر خود را به امیر قطر بفروشد.

 


دومین فرد قدرتمند کره‌شمالی و عامل مؤثر به قدرت رسیدن رهبر فعلی این کشور اعدام شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، «جانگ سونگ»، شوهر عمه رهبر فعلی کره‌شمالی که نقش بسیار مهمی در به قدرت رسیدن وی داشت اعدام شد.براساس این گزارش،‌«کیم جونگ‌اون»، رهبر کره‌شمالی بر‌این باور بوده که شوهر عمه‌اش قصد سرنگونی حکومت وی را داشته و حتی این اتهام از سوی وی در دادگاهی که تشکیل شده، پذیرفته شده بود.
«ایجاد یک پایگاه قدرت در داخل حزب حاکم علیه رهبر کره‌شمالی، فساد اخلاقی، اشرافی‌گری، تاراج دارایی‌های کشور و فساد اخلاقی» از دیگر اتهاماتی است که به گفته سی‌ان‌ان، مقامات پیونگ‌یانگ علیه «جانگ سونگ» اعلام کرده‌اند.علنی شدن اعدام چنین مقام بلندپایه‌ای از سوی رسانه‌ها و مقامات کره‌ای بی‌سابقه اعلام شده است.معمولاً در کره شمالی روال بر این بوده است که فساد و تخلفات مقامات رسانه‌ای نشود. البته در سال 2012 کیم جونگ‌اون بالاترین مقام نظامی این کشور را برکنار کرد که در آن زمان این اقدام هم غیرمنتظره بود اما هرگز چنین شدت عملی از طرف رهبر کره‌شمالی و نخبگان حاکم در این کشور دیده نشده بود. در این مورد تصاویر تحقیرآمیز زیادی از «جانگ سونگ» منتشر شد و در رسانه‌های این کشور به شدت علیه او صحبت شد و القاب بسیار تحقیرآمیزی به او داده شد.حتی تصویری از داخل دادگاه نظامی کره‌شمالی که «جانگ سونگ» در آن محاکمه شد، منتشر شد که این هم بی‌سابقه بوده است.

 


موج تازه‌ای از خشونت به دنبال اعدام یکی از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش این کشور را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، به دنبال اعدام «عبدالقادر ملا» یکی از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش در عصر روز پنجشنبه، تمام شهرهای این کشور دستخوش ناآرامی شد.در این درگیری‌ها که همچنان در حال افزایش است، تاکنون هفت نفرکشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.
دستگاه قضایی بنگلادش اعلام کرد: عبدالقادر ملا متهم است در جریان جنگ خونین سال 1971 که به استقلال بنگلادش از پاکستان منجر شد، 350 شهروند غیرنظامی بنگلادشی را قتل عام کرده است.
دادگاه عالی بنگلادش در ماه فوریه سال جاری بعد از یک پروسه طولانی محاکمه عبدالقادر ملا را به حبس ابد محکوم کرد. در پی صدور این حکم، هواداران وی به خیابان‌ها ریختند. اعتراض آنها از ماه ژانویه سال جاری آغاز شده بود که تاکنون 242 کشته برجای گذاشته است. به دنبال اعتراض هواداران عبدالقادر ملا، دادستانی بنگلادش تقاضای اعدام او را داد که در 17 سپتامبر با موافقت دیوان عالی این کشور روبه‌رو شد.
در پی صدور این حکم، تلاش‌هایی برای توقف آن صورت گرفت اما بی‌نتیجه ماند. از جمله سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار توقف این حکم شده بود.
«گابریل کنول» نماینده ویژه سازمان ملل در کمیته مستقل قضات و وکلا با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف این حکم و دادن فرصت دفاع به عبدالقادر ملا شده بود.رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز از همتای بنگلادشی خود خواست از اعدام عبدالقادر ملا جلوگیری کند.این درخواست‌ها، اعدام عبدالقادر ملا را تا چهارشنبه به تأخیر انداخت اما عصر روز پنجشنبه او اعدام شد.
عبدالقادر ملا یکی از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش و از اعضای شاخه بنگلادشی اخوان‌المسلمین است. چهار نفر دیگر از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش نیز به اعدام محکوم شده‌اند.

 


به گفته منابع آگاه، افسران رژیم سرنگون شده بعث عراق در قطر با حمایت و هماهنگی دولت دوحه تروریست‌ها را آموزش می‌دهند و سپس آنها را به کشورهای مختلف اعزام می‌کنند.
به گزارش شبکه العالم، هم‌اکنون شماری از افسران حزب منحل شده بعث عراق در قطر سرگرم آموزش عناصر مسلح تروریستی است.
این شبکه به نقل از منابع آگاه که نام آنها را ذکر نکرد، افزود، صدها فرد مسلح پس از گذراندن آموزش‌های تروریستی، به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند تا مأموریت‌های خود را به انجام برسانند. هم‌اکنون عناصر سلفی و القاعده در کشورهای عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، لیبی و یمن به شدت فعال هستند.به گفته منابع آگاه، سازمان اطلاعات قطر بر آموزش این تروریست‌ها نظارت دارد و پس از آموزش نیز زمینه انتقال این تروریست‌ها به کشورهای مختلف را فراهم می‌آورد.
ابتدا نیز تروریست‌ها تحت پوشش کارگر وارد قطر می‌شوند. در طول دوره آموزشی نیز مفتی‌های تندرو تفکرات سلفی و وهابی را به این افراد القاء می‌کنند و به اصطلاح، آنها را شستشوی مغزی می‌دهند.
براساس اطلاعات موجود، دولت قطر از سوم ژانویه 2012 (4/10/91) تا آوریل (فروردین 1392) حداقل 90 پرواز با هواپیماهای باری به ترکیه و اردن انجام داده است.
این پروازها از فرودگاه «عیدید» که در پایگاه هوایی آمریکا قرار دارد صورت گرفته و البته طی ماه‌های بعد همچنان ادامه داشته است. مأموریت هواپیماهای فوق امدادرسانی به تروریست‌های مستقر در سوریه است.
انفجار در بغداد
به گزارش خبرگزاری مهر، یک فرد انتحاری بمب همراه خود را در مجاورت یک مرکز ایست و بازرسی شمال بغداد منفجر کرد. این انفجار دست کم شش شهید و 12 مجروح در پی داشت. نیروهای امنیتی عراق نیز 30 فرد مظنون را در استان‌های نینوا و بابل بازداشت کردند.
خبر دیگر اینکه، 22 زندانی در شمال بغداد پس از به قتل رساندن زندانبان خود، از زندان گریختند. این زندانیان از محکومان و یا مظنونان حملات تروریستی بودند.

 


معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپنی‌ها اطمینان داد منطقه هوایی جدید اعلام شده از سوی چین را به رسمیت نمی‌شناسد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا یک هفته پس ازسفر به چین، ژاپن و کره‌جنوبی با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
کاخ سفید ضمن صدور بیانیه‌ای در این باره، اعلام کرد، بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی به توکیو اطمینان داد هرگز منطقه هوایی جدید اعلام شده از سوی پکن را به رسمیت نخواهد شناخت و این اعلامیه به هیچ‌وجه بر عملیات آمریکایی‌ها در دریای شرق چین نیز تاثیر نخواهد داشت.«جو بایدن» در عین حال به نخست‌وزیر ژاپن گفته، از برداشتن گام‌هایی که باعث کاهش تنش‌ها بین دو کشور شود نیز حمایت می‌کند.اعلام منطقه هوایی در دریای چین شرقی از سوی پکن مدتی است روابط بین چین از یک طرف با ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا را به شدت تیره و تار کرده است. چین می‌گوید هر هواپیمایی باید از این منطقه با اجازه این کشور عبور و مرور کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10