(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرایی نیاز آمریکا به مذاکره(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
آهان!(گفت و شنود)
واکنش فعالان سیاسی به نامه 9 نفر از مدعیان اصلاح‌طلبی
فتنه 88 سوءتفاهم نبودشورش علیه ساختار نظام بود
در پی تحریم‌های جدید آمریکا
ایران مذاکرات کارشناسی با ۱+۵ را قطع کرد
نایب رئیس مجلس: مسئله استعفای نمایندگان را حل می‌کنیم
گزارش آسوشیتدپرس از رسوایی جدید سازمان جاسوسی آمریکا
آمریکایی ناپدید شده در ایران مأمور سیا بود
آمریکا، از تو گذشتیم تو هم ما را ببخش!(خبر ویژه)
به نام جهاد... به کام عمر چچنی(خبر ویژه)
گشایش برای روزنامه خبر(خبر ویژه)
زندان فرسایشی شده و مردم به ما محل نمی‌گذارند(خبر ویژه)
وقتی رئيس حزب فتنه یاد شهدا و امام حسین(ع) می‌افتد(خبر ویژه)
 


آمریکا بشدت از اینکه ایران میز مذاکره را ترک گوید، نگران است و از این رو می‌توان در لابلای خط و نشان کشیدن‌ها و شرط‌گذاری‌هایش، نگرانی آن از قطع گفتگو و بازگشت ایران به شرایط پیش از مذاکرات و توافقات اخیر ژنو را دید. به این عبارت‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در جلسه استماع کنگره بیان شده است، توجه کنید: «نقض توافق ژنو توسط ایران، واکنش نظامی آمریکا را در پی دارد»، «ما در یک دو راهی قرار داریم یا دیپلماسی یا ادامه خصومت و احتمالاً درگیری». یک نشریه آمریکایی - پلیتیکو- دو روز پیش نوشت وزیر خزانه‌داری آمریکا برای قانع کردن مجلس سنا به عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران با نمایندگان آن گفت‌وگو می‌کند. پلیتیکو در ادامه نوشت: «عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پیروزی بزرگی برای اوباماست». با این عبارات می‌توان فهمید که هیأت حاکمه آمریکا با هر اقدامی که ایران را به شرایط قبل از مذاکرات و موافقت‌نامه اخیر برگرداند، بشدت مخالفند البته این به معنای پایبندی آمریکا به تعهداتش نیست کما اینکه اظهارات مقامات ارشد دولت آمریکا از عدم پایبندی حکایت می‌کنند.
آمریکایی‌ها معتقدند توافق ژنو یک فرصت استثنایی برای کنترل ایران در اختیار واشنگتن قرار داده و می‌تواند مبنای محکمی برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در سایر پرونده‌ها باشد. دولت آمریکا معتقد است خود توافق ژنو راههایی را برای فرار از به رسمیت شناختن حقوق ایران و در نتیجه عمل نکردن غرب به تعهدات مندرج در بخش دوم توافقنامه در اختیار آنان قرار داده و می‌تواند در فرایند مذاکراتی تأمین گردد. بنابراین وقتی تحریم بعنوان یک اقدام فراتوافقنامه، این امکان بزرگ که غرب برای رسیدن به زمان آن، 10 سال خون دل خورده است را از آنان می‌گیرد، چرا باید تصویب شود. غرب و بویژه آمریکا تصویب چنین تحریم‌هایی را به نفع ایران ارزیابی می‌کنند.
جان کری به نمایندگان مجلس سنای آمریکا می‌گوید ما بر سر دو راهی قرار داریم یا باید با مذاکره به هدف برسیم یا باید بجنگیم. تکلیف جنگ کاملاً معلوم است هر عنصر نظامی یا سیاسی می‌داند که آمریکا جرأت ورود به یک جنگ دیگر را ندارد. اجتناب از جنگ در سوریه دقیقاً در همین چارچوب صورت گرفت. پس اگرچه اوباما و کری هر روزه از «گزینه جنگ» سخن می‌گویند ولی قطعاً و طی دهها سال آینده از جنگ علیه ایران خبری نیست. پس آمریکا یک راه در پیش رو دارد و آن هم مذاکره است.
تحلیل آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی این است که مذاکرات ژنو یک پیروزی بزرگ برای غرب بوده است - این تحلیل درست باشد یا نباشد، اعتقاد و جمعبندی غرب از مذاکرات و توافق اخیر است - لذا چیزی که غرب آن را پیروزی بزرگ می‌خواند چرا باید کنار بگذارد؟ از سوی دیگر غرب پیروزی در مذاکره را نتیجه تحریم می‌داند نه هنر دیپلماسی کما اینکه آنان توافقات ژنو را توافق ایران و نه توافق دولت روحانی ارزیابی می‌کنند. با این وصف چرا غرب باید موضوعی که سبب شکل دادن به یک مذاکره پیروز شده است را کنار بگذارد از این رو این طبیعی‌ترین و منطقی‌ترین صورت‌بندی است. الف: راه مواجهه با ایران مذاکره است، ب: راه موفقیت مذاکره، تحریم شدید است. در نتیجه: راه امتیاز گرفتن از ایران تحریم شدید است. کاملا پیداست که در چنین معادله‌ای ایران به هیچ‌وجه نمی‌تواند با مذاکره به رفع تحریم‌ها دست پیدا کند و از این رو این حرف آمریکایی‌ها دقیق است که می‌گویند با توافق ژنو و با رسیدن به مرحله نهایی هم تحریم‌های شدید علیه ایران حفظ می‌شود و در موضوعاتی از تشدید آن خودداری می‌شود. بر این اساس جان کری به کنگره می‌گوید: «همچنان قاطعانه به اجرای تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهیم. براساس گام‌نهایی، ایران حق داشتن نیروگاه آب‌‌سنگین را ندارد.» وی همچنین در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا می‌گوید: « اگر ایران حمایتش از سوریه و حزب‌الله را ادامه دهد، تحریم‌ها کاهش نمی‌یابد. تحریم‌های نفتی همچنان ادامه دارد.» و تلویزیون بی‌بی‌سی می‌گوید: «توافق ژنو نشانه موفقیت سیاست تحریم است لذا بعید است به سادگی تحریم‌ها برداشته شوند».
با این وصف می‌توانیم قاطعانه بگوئیم از منظر آمریکایی‌ها بهترین راهی که آنان را به هدف «مهار ایران» نزدیک می‌کند، امتیازگیری از طریق مذاکره و در عین حال حفظ سخت‌گیری‌های گذشته است. اما در این خصوص به چند نکته اساسی باید توجه کرد:
1- مذاکره ضمن آنکه تنها راه مواجهه با ایران است در عین حال برای رسیدن به نتیجه به ضمائم و الزاماتی نیاز دارد. یکی از الزامات این است که طرف مقابل یعنی ایران هم به مذاکره رغبت نشان داده و آن را تنها راه تلقی کند. اگر مذاکره که تنها راه پیش روی آمریکاست، تنها راه پیش روی ایران نباشد و یا ایران خود را در شرایط مشابه آمریکا نبیند، اطمینانی به تداوم مذاکره و به نتیجه رساندن آن وجود ندارد. کاملا واضح است که اگر ایران بتواند فشار کنونی ناشی از تحریم‌ها را تحمل کند و فشار ناشی از سوءمدیریت‌ها را علاج کند، می‌تواند زیر بار «مذاکره تحمیلی» نرود. همینطور اگر ایران از یک سو بداند که تحریم‌های اقتصادی به سقف رسیده و امکان عبور از این سقف هم برای تحریم‌کنندگان وجود ندارد و از سوی دیگر بداند که آمریکایی‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین کشور تحریم‌گر، بنا ندارند خدشه‌ای به چارچوب‌های اصلی تحریم وارد شده و در اندازه‌ای که اثر تحریم‌ها کاسته شود، ظاهر گردد و دلیلی برای تن دادن به چنین مذاکره‌ای وجود ندارد. همین‌طور اگر ایران بداند که حفظ آن تحریم‌ها بعد از دو سال عملاً مقدور نیست و کشورهای هم‌پیمان حاضر به ادامه این راه نیستند و جمهوری اسلامی می‌تواند با کمک بعضی از کشورها زهر این تحریم‌ها- به‌خصوص در دو حوزه بانکی و نفتی- را بگیرد، چرا باید به چنین مذاکره‌ای روی خوش نشان بدهد. با این وصف کاملاً واضح است که آمریکایی‌ها در عین آنکه واقعاً نمی‌خواهند، اجرت‌المثل همکاری ایران (با 1+5، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژي اتمی، آنگونه که در مقدمه و مؤخره توافقنامه ژنو، به آن حکم شده است) را بپردازند در عین حال نمی‌توانند با یک صورت مسئله کاملاً ضد ایرانی هم به میدان بیایند و لذا صورت موضوع را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که طرف ایرانی بتواند در داخل کشور خود ادعا کند که گام‌ها دو جانبه و متوازن بوده است. با این وصف از همین حالا می‌توان صورت‌بندی- رنگ و لعاب- و ماهیت- واقعیت- گام نهایی مورد نظر آمریکایی‌ها را به طور نسبتاً دقیق، پیش‌خوانی کرد.
2- کاملاً واضح است که آمریکایی‌ها بابت تضمین تداوم پیدا کردن مذاکرات ژنو، فقط نگران رفتار و تصمیم ایران نیستند، بلکه به نظر این قلم، بیش از آن، آمریکایی‌ها نگران حفظ موضع واحد 1+5 در قبال ایران هستند. آمریکایی‌ها معتقدند عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در سند ژنو، موضع 1+5 را منسجم می‌کند اما اگر گروه 1+5 با نظر آمریکا همراه نشوند، ایران تردیدی در کنار گذاشتن توافق ژنو نمی‌کند. اظهارات چند روز پیش جان‌کری در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا از عمق این نگرانی حکایت می‌کند. کری گفت: «تصویب تحریم جدید علیه ایران، اتحاد گروه 1+5 را از هم می‌پاشد» به نظر می‌آید که بکار بردن عبارت جنگ از سوی مقامات ارشد آمریکا در حد فاصل گام اول تا گام نهایی مذاکرات ژنو نه برای ترساندن ایران و واداشتن آن به تداوم مذاکره و ادامه مسیر از گام اول به گام آخر بلکه برای منسجم نگه داشتن گروه 1+5 می‌باشد به این معنا که آمریکا می‌خواهد آنان را متقاعد کند که بین پذیرش جنگ آمریکا با ایران یا جمع شدن حول محور آمریکا علیه ایران یکی را انتخاب کنند و از آنجا که این کشورها در ماجرای سوریه نشان دادند که با جنگ مخالفند بنابراین آنان را به گزینه دوم یعنی همراهی با آمریکا در ژنو در حد فاصل گام اول تا گام آخر سوق می‌دهد.
ادامه یافتن مذاکرات ژنو و به نتیجه رساندن آن، از نظر آمریکا قطعی نیست و می‌تواند یا به دلیل پا پس کشیدن ایران و یا به دلیل عدم همراهی گروه 5+1 در نیمه راه از بین برود و این برای آمریکا که واقعا گزینه دیگری در اختیار ندارد، خطرناک بوده و یک شکست فاحش می‌باشد.
3- آمریکایی‌ها از داخل ایران نیز به شدت نگران می‌باشند. مقامات آمریکایی در یک تحلیل نسبتا دقیق می‌گویند اختیارات روحانی و تیم او در مذاکره محدود به همراهی سایر بخش‌های نظام جمهوری اسلامی است بنابراین اگر در فضای ملی و نخبگی، جمعبندی ایرانیان نسبت به مذاکرات، روند و سرانجام آن مثبت نباشد، این مذاکرات در هر نقطه‌ای که باشد متوقف می‌شود کما اینکه یک مصوبه دو خطی مجلس می‌تواند توافقات ژنو را کان‌لم‌یکن نماید چه رسد به این که رهبری محبوب نظام در واکنش به زیاده‌خواهی آمریکا، با یک جمله کوتاه روند را متوقف گرداند. همین سه روز پیش موسسه معتبر نظرسنجی «زاگبی»، نتیجه نظرسنجی تلفنی اخیر خود از شهروندان ایرانی را اینگونه منعکس کرد: «96 درصد شهروندان ایرانی معتقدند ادامه برنامه اتمی به تحریم‌های وضع شده می‌ارزید» این موسسه آمریکایی نتیجه گرفت: «تصور غرب درست نیست، اکثر ایرانیان از ادامه برنامه اتمی ایران با وجود تحریم‌ها، حمایت می‌کنند.» با این وصف تکلیف تیم مذاکره با زیاده‌خواهی غرب و تغییر تدریجی نگاه داخل نسبت به مذاکرات ژنو، معلوم است. تیم ایرانی می‌تواند در این فضا تا حد زیادی فضای مذاکرات را عوض کند. کما اینکه یک خط پاسخ دکتر ظریف به مجله «تایم» آمریکا- مبنی بر این که تصویب هر نوع تحریم جدید در کنگره بنیاد توافق ژنو را بهم خواهد ریخت- آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرد و وزرای سیاسی و اقتصادی دولت - خارجه و خزانه‌داری- را وا داشت که جلوی هر اقدام جدید را بگیرند. این به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا از بهم ریختن وضعیت موجود نگران است و این همان نقطه ضعف بزرگی است که دیپلمات می‌باید روی آن سوار شود.
4- تیم مذاکره‌کننده ایران باید از فضای خوش‌بینی کنونی خارج شود و بداند که اصولا بحث هسته‌ای ایران در هر دو شکل مورد بحث غرب، یک موضوع حاشیه‌ای است البته موضوعی که با همه حاشیه‌ای بودن یک شاخص برای ارزیابی قدرت ایران در دفاع از استقلال، هویت و حقوق خود است، مسئله اصلی غرب، «قدرت» ایران است که توانایی هسته‌ای با همه اهمیت آن یک نقطه در این قدرت است. توانایی ایران در مدیریت تحولات منطقه و شکل‌دهی به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی نقطه کانونی و اصلی «قدرت» ایران است و از این روست که در بحبوحه بحث مذاکرات مقدماتی ژنو، جان‌کری پای بحث سوریه و حزب‌الله را به میان کشید و کاهش تحریم‌ها را منوط به کوتاه آمدن ایران در این قبیل پرونده‌ها کرد.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* هرچه دولتمردان ما در مقابل مسائل هسته‌ای در برابر آمریکا کوتاه می‌آیند، آمریکا باز هم به اینها قانع نیست و می‌گوید که ایران باید از حمایت حزب‌الله و لبنان و مردم مظلوم سوریه در مقابل جنایتکاران صهیونیست و تکفیری دست بردارد. شاید فردا هم از ما می‌خواهند رژیم جنایتکار اسرائیل را به رسمیت بشناسیم! هرچه ما کوتاه بیاییم شرایط بدتر از این می‌شود. این همه ما شهدای هسته‌ای نداده‌ایم که امروز به اینجا برسیم، چرا کسی جواب اوباما را نمی‌دهد! در این میان فقط چشم امید ما به روزنامه کیهان است.
محمدی
*‌ اگر به قول آقای ظریف آمریکا با یک بمب خود می‌تواند سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد پس چرا همین بمب را در جنگ 33 روزه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار نداد که در مقابل نیروهای حزب‌الله لبنان که چند هزار نفر بیشتر نیستند کم نیاورد و آبروی چهارمین ارتش دنیا یعنی اسرائیل غاصب از بین نرود. متاسفم ولی اظهارات آقای ظریف حتی از یک فرد عامی هم پذیرفته نیست چه رسد به رئیس دستگاه دیپلماسی .
6563---0935 و 1087---0916
* توافق ژنو اعصاب بچه‌های دانشجویم را به هم ریخته است. غربی‌ها چیزی نداده‌اند و همه چیز را گرفته‌اند و عدم شفافیت دیپلماسی کشورمان در موارد توافق ابهامات را بیشتر می‌کند.
یک شهروند
* آیا قرار است این دولت تمام مشکلات و نابسامانی‌ها را به دولت قبل نسبت بدهد و هیچ مسئولیتی را نپذیرد. این سوالی است که باید از هم‌اکنون که ماه‌های اول دولت جدید است تکلیف آن روشن شود.
4789---0912
* ما بسیجیان درد کشیده از این همه رجزخوانی و زیاده‌گویی‌های آمریکایی‌های کودک‌کش به تنگ آمده‌ایم. چرا دولتمردان جواب این یاوه‌گویی‌ها را نمی‌دهند. از سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهیم روزی را برای به نمایش گذاشتن نفرت ملت از آمریکا تعیین و اعلام کند بلکه قدری تسکین پیدا کنیم.
شجاع از بوکان
* وزیر امور خارجه باید به گونه‌ای سخن بگوید و عمل کند که یک وقت طرف غربی تصور نکند ایران اسلامی ضعیف شده است! نباید هرگز اجازه دهیم خون شهدا پایمال شود. شهدای هسته‌ای ما بخاطر دفاع از دستاوردهای علمی و هسته‌ای کشور از جان خود گذشتند.
رضا مستوفیان
* برخی از حامیان آمریکایی، اسرائيلی فتنه 88 گفته‌اند آقای روحانی باید نسبت به از بین بردن سوء تفاهم سال 88 اقدام نماید، در پاسخ باید به این حامیان فتنه گفت تنها راه رفع این سوء تفاهم اعدام سران فتنه و عبرت گرفتن حامیان آنهاست.
6341---0919
* واقعا چه اتفاقی افتاده است که طرف غربی با این همه گستاخی برای ملت و مسئولین ما خط و نشان می‌کشد؟ این زورگویی‌های امروز آنان نشان می‌دهد برخی دانسته یا ندانسته دسته‌گل به آب داده‌اند.
یوسفی
* آقای نوبخت در مصاحبه‌‌اش گفته می‌خواهیم کاری کنیم ایرانی به ریالش در دنیا شناخته شود. عرض می‌کنم ایرانی قبلا به غیرت، مقابله با متجاوزان و عشق به آرمان‌هایش در کل دنیا شناخته شده است.
محمد نورانی از جانبازان انقلاب
* حقوق ما کارمندان چند سالی است که طبق تورم افزایش نمی‌یابد امسال که به رغم افزایش تورم، افزایش حقوق از 25 درصد به 18 درصد رسیده است. با این وضعیت ما قشر کارمند هر سال نسبت به سال قبل ضعیف‌تر و فقیرتر می‌شویم. از نمایندگان مجلس تقاضا داریم به این مسئله توجه کنند.
9712---0918
* جنگ روانی آمریکایی‌ها تا جایی پیش آمده که بعضی از دولتمردان ما را مرعوب ساخته‌اند. در چنین شرایطی سکوت جایز نیست. سایر نیروهای انقلاب هم مثل کیهان باید به میدان بیایند و سحر ساحران صهیونیست را باطل کنند.
0865---0911
* از کسانی که در موضوع هسته‌ای تخصص دارند تقاضا داریم که قیمت 200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را اعلام کنند تا مشخص شود حالا که قرار شده طبق توافق ژنو بطور کل اکسید شود، آیا لغو فقط 5 درصد تحریم‌ها جای عقب‌نشینی ما از 200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 20 درصد صحیح بوده است یا خیر؟ بقیه تعهدات که جای خود دارد.
سردار
* با این گاردی که مقامات آمریکا علیه ایران و پرونده هسته‌ای ما گرفته‌اند معلوم می‌شود خیلی از زوایای توافق هسته‌ای به عمل آمده برای مردم کشورمان روشن نشده است. مسئولین وزارت خارجه هرچه را که اتفاق افتاده بدون کم و کاست با ملت در جریان بگذارند و اجازه ندهند زمان از دست برود. از نمایندگان مجلس هم می‌خواهم پا پیش بگذارند و با اقدام قانونی خویش جلوی یاوه‌گویی‌های غربی‌ها را بگیرند.
علیمردانی
* از روستای نمک‌کور از توابع شهرستان اراک تماس گرفته‌ام. برای چندمین بار است که در قبض گاز مشترکین این روستا هر بار مبلغ 3500 تومان بابت عوارض گازرسانی به روستا علاوه بر پول گاز مصرفی از روستائیان دریافت می‌شود. از مسئولین مربوطه تقاضای رسیدگی دارم.
حبیبی - یک زن روستایی

 


گفت: مگر کیهان با استناد به متن توافقنامه ژنو اعلام نکرده بود که حریف از ما امتیاز نقد گرفته و حتی وعده نسیه هم نداده است؟
گفتم: نسخه‌های روزنامه موجود است و ناسزاگویی‌های مدعیان اصلاحات به کیهان هم مکتوب و موجود است که چرا توافقنامه را زیر سؤال برده است!
گفت: ولی حالا که آمریکایی‌ها با صراحت و رسما اعلام می‌کنند غنی‌سازی را به رسمیت نشناخته‌ایم، تحریم‌های اصلی را لغو نمی‌کنیم و تحریم‌های جدید هم اضافه کرده‌اند، تازه برخی از مسئولان محترم متوجه ماجرا شده و می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست.
گفتم: چه عرض کنم؟! از شخصی پرسیدند دو‌دوتا چندتا؟ گفت؛ پنج‌تا! گفتند؛ اگر دقت کنی متوجه خواهی شد که دو دوتا می‌شود چهارتا و طرف گفت؛ آهان! از آن جهت!

 


فعالان سیاسی و نمایندگان اصولگرا در واکنش به ادعای واهی 9 نفر از مدعیان اصلاح‌طلبی که وقایع سال 88 را تنها سوءتفاهم دانسته بودند؛ تاکید کردند اقدامات اصحاب فتنه ماهیت مجرمانه دارد و فتنه‌گران باید دادگاهی شوند.
در همین رابطه، محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس به نامه 9 اصلاح‌طلب به روحانی مبنی بر رفع حصر سران فتنه اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع رفع حصر و آزاد کردن زندانیان به قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی کشور بازمی‌گردد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه فتنه 88 یک سوءتفاهم نبود، یادآور شد: کسانی که در فتنه فعال بودند باید دادگاهی شوند؛ این‌گونه نیست که به راحتی بگویند تفاهم کنیم، چرا که جنایت فتنه‌گران با این موارد قابل پوشش نیست.
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکور نیز با اشاره به تلاش‌ برخی برای اطلاق واژه سو‌ءتفاهم به فتنه سال 88، گفت: این وقایع نه یک اختلاف‌نظر سیاسی بلکه شورش علنی علیه ساختار نظام بود.
وی افزود: اتفاقات سال 88 یک حرکت سیاسی در راستای مقابله با رای قانونی مردم بود که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در چارچوب‌های سوءبرداشت‌های سیاسی گنجاند.
همچنین سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه فتنه 88 قابل بخشش و گذشت نیست، گفت: رفع حصر فتنه‌گران ارتباطی به دولت ندارد و سوءتفاهم خواندن فتنه 88 باعث شرمندگی است.
نقوی همچنین گفت: در هر کشور دیگری این اتفاقات می‌افتاد، بانیان و مسببین آن تاکنون 10 بار اعدام شده بودند، جمهوری اسلامی ایران بسیار با این موضوع با رافت اسلامی برخورد کرده و به نظرم باید همان زمان فتنه‌گران محاکمه و مجازات می‌شدند و خون‌بهای افرادی را می‌دادند که از دو طرف، جان‌شان را از دست داده بودند.
وی با اشاره به سوءتفاهم خواندن فتنه 88 در نامه 9 نفر از مدعیان اصلاح‌طلب متذکر شد: فتنه 88 نه تنها خیانت محسوب می‌شود، بلکه یک فتنه جنایت‌کارانه است و مسببین آن باید پاسخگوی خون انسان‌ها باشند، بنابراین چگونه این افراد این حادثه بزرگ را یک سوءتفاهم تلقی می‌کنند؟ این‌گونه سخن گفتن بسیار باعث شرمندگی است.
حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز به نامه 9 نفر از مدعیان اصلاح‌طلب که هفته گذشته خطاب به رئیس‌جمهور نوشته بودند و فتنه 88 را سوءتفاهم! دانسته واکنش نشان داد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رفع حصر فتنه‌گران از اختیارات رئیس‌جمهور نیست، گفت: نامه 9 اصلاح‌طلب به روحانی فقط مانور سیاسی بود و بیشتر از آن نه ارزشی برای اصلاح‌طلبان داشت و نه ارزشی برای آقای رئیس‌جمهور.
به گزارش فارس، رسایی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند با پرچم اصلاح‌طلبی به میدان آیند، چون اصلاح‌طلبی برای مردم مساوی با شانتاژ سیاسی، خودفروشی، جلب رضایت آمریکا، اسرائیل و دشمنان این ملت شده است؛ این نام متاسفانه به دلیل عملکرد کلیت این جریان برای مردم مساوی با وادادگی شده است، امروز بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان در خارج از کشور در آغوش دشمنان این ملتند، بنابراین آقای روحانی توجه به این نکته دارد که در بازی اصلاح‌طلبان نباید گرفتار شود، آقای خاتمی گرفتار شد و عنان خودش را در اختیار جریانات تندرو و افراطی گذاشت.

 


مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 پنج شنبه شب پس از چهار روز مذاکره فشرده در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه شرکت‌های همکاری کننده با ایران متوقف شد.
نشست کارشناسی ایران و 1+5 که از دوشنبه هفته گذشته با حضور ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده بود از سوی هیئت مذاکراه کننده ایرانی قطع و هیئت‌های مذاکره کننده وین را ترک کردند.
سرپرستی هیئت مذاکره کننده ایرانی را حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برعهده داشت و دو طرف در این مذاکرات قرار بود راهکارهای دست‌یابی به توافق ژنو را مورد بررسی قرار دهند. 
اما به رغم تعهد 1+5 در مذاکرات ژنو، دولت آمریکا روز پنج شنبه چند شرکت و فرد دیگر  را در فهرست تحریم‌های ایران قرار داد و در همین رابطه یک مقام آگاه در گفت وگو با تسنیم رابطه بین توقف گفت‌وگوهای کارشناسی هسته‌ای در وین با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را رد نکرد.
ازسوی دیگر؛ مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت: ایران و کشورهای 1+5 به نشست کارشناسی درباره برنامه هسته‌ای تهران پایان داده‌اند و انتظار می‌رود که به زودی برای از سر گرفتن کارشان بار دیگر دیدار کنند.
وی افزود: مشورت‌هایی در پایتخت‌های کشور‌ها انجام خواهد شد و گفت‌وگو‌ها مجدداً از سر گرفته خواهند شد.
همچنین ترک مذاکرات از سوی ایران در حالی است که منابع غربی از جمله رویترز مدعی‌اند که ادامه مذاکرات در روزهای آینده دنبال می‌شود.

 


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص اعتراض و استعفای برخی نمایندگان مجلس درباره بودجه سال 93 گفت: ان‌شاءالله مسئله استعفای نمایندگان را حل می‌کنیم.
محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم چهلمین روز درگذشت حبیب‌الله عسکراولادی در مسجد امام صادق(ع) تهران حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای این جبهه پیروان دارید، اظهار داشت: به زودی در این خصوص مصاحبه خواهم کرد.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس در حال استعفا دادن در اعتراض به بودجه هستند، گفت: ان‌شاءالله مسئله استعفای نمایندگان را حل می‌کنیم.

 


خبرگزاری آسوشیتدپرس براساس نتایج یک تحقیق گزارش داد که شهروند آمریکایی که 7 سال پیش در ایران ناپدید شده مأمور سازمان سیا بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات به ایران رفته بوده است.
بنابر تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک آمریکایی که تقریباً 7 سال پیش در ایران ناپدید شد مأمور سازمان سیا بوده و درگیر یک مأموریت جمع‌آوری اطلاعات در این کشور بوده است.
براساس این گزارش، این یکی از بزرگترین رسوایی‌های سیا طی سال‌های اخیر است.
«رابرت لوینسون» پیش از این از طرف دولت آمریکا به عنوان یک شهروند عادی خوانده می‌شد.
کاخ سفید ماه پیش اعلام کرد که لوینسون برای یک مأموریت تجاری به جزیره کیش در جنوب ایران سفر کرده بود.
بنابراین گزارش، مأموریت رابرت لوینسون در ایران «تایید نشده» بوده است و یک تیم سیا که در این مورد اختیارات کافی نداشته، به لوینسون برای جمع‌آوری اطلاعات پول می‌پرداخته است.
آسوشیتدپرس گزارش داد که 4 تحلیلگر سیا به خاطر پرونده لوینسون اخراج و 7 نفر نیز تنبیه انضباطی شده‌اند.
به گزارش فارس به نقل از فاکس نیوز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سرانجام موافقت کرده است که حدود 2/5 میلیون دلار به عنوان غرامت به خانواده لوینسون بپردازد.

 


یک روحانی آلت دست فتنه‌گران می‌گوید ایران و آمریکا از هم بگذرند.
به گزارش آفتاب، صانعی در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به درگذشت ماندلا گفت: من امیدوارم که رهبران دنیا همان گونه که در مراسم تشییع آقای ماندلا حاضر شدند و اینگونه به او احترام گذاشتند به کار او نیز احترام بگذارند، یکی از کارهای ارزنده او این بود که وقتی آزاد شد از همه آنهایی که در حق او ظلم کرده بودند گذشت اما به شرط آن که به مردم بگویند چه ظلم‌هایی در حق او و مردمش کرده‌اند.
وی می‌افزاید: امروز هم معتقدم دولتمردان ایران و آمریکا و سایرین با هم مطابق آنچه گفتم از هم بگذرند و دوستانه زندگی کنند. وی روشن نمی‌کند چرا ملت ایران از ظلم‌ها و جنایت‌های فزاینده و تازه به تازه آمریکا بگذرند و متقابلا آمریکا به عنوان طرف مستکبر و متعدی و ظالم، از چه چیزی باید بگذرد؟! در واقع چنین منطقی ظلم به مظلوم و خدمت به ظالم است چرا که دو سر ظلم و تعدی را در ارتکاب ستم برابر می‌کند.
باید از آقای صانعی پرسید ملت ایران باید 25 سال حمایت آمریکا از رژیم جبار و غارتگر و مفسد پهلوی و کودتای 28 مرداد را فراموش کنند یا حمایت‌های کاخ سفید از رژیم متجاوز صدام و همه گروهک‌‌های ضد انقلاب را که هر کدام دست خود را در خون ملت ایران شستند؟ ترور و خرابکاری مورد حمایت سازمان سیا را از یاد ببرند یا تدارک کودتا و اعمال تحریم‌های ضد انسانی را؟ از خون 290 شهروند بی‌گناه هواپیمای مسافربری اغماض کنند یا ده‌ها هزار قربانی تسلیحات شیمیایی صدام که با چراغ سبز آمریکا مورد استفاده قرار گرفت؟
یادآور می‌شود آشوبگران وابسته به ضد انقلاب در شعارهای معنادار فتنه سبز که در رسانه‌های آمریکایی نظیر رادیو فردا بازتاب پیدا کرد، مدعی بودند «مجتهد (روحانی) واقعی- منتظری، صانعی».
این نکته نیز سزاوار گفتن است که برخی مقامات آمریکایی در طول 3 دهه گذشته و پس از انواع دشمنی‌ها با ملت ایران، پس از بازنشستگی مدعی شده‌اند ایران و آمریکا باید از یکدیگر بگذرند!

 


«عمر چچنی» پس از به قدرت رسیدن در حلب، ویلای بزرگ یکی از بازرگانان حلبی را تصرف کرد که دارای استخر بزرگ و اثاثیه فاخر بود، مدتی بعد همسر و فرزند کوچکش را آورد تا با وی در قصر جدید زندگی کنند.
روزنامه السفیر لبنان در مطلبی تحت عنوان «داستان جهادگری که بهشت را در حلب یافت» به ماجرای زندگی «عمر چچنی» فرمانده گروه تروریستی موسوم به «ارتش مهاجرین و انصار» پرداخت که به تازگی با سرکرده گروه تروریستی «دولت اسلامی در عراق و شام» (داعش) بیعت کرد تا نیروهای تحت امرش بخشی از این گروه باشند.
به گزارش العالم به نقل از السفیر عمر چچنی در کشورش بسیار فقیر بود، در دوران جوانی گرایشهای دینی در وی مشاهده نشد، پس از پایان خدمت سربازی در اواسط سال 2007 میلادی به خاطر نیاز مادی به ارتش پیوست و دو سال در ارتش گرجستان خدمت کرد، در همان زمان فنون و تاکتیکهای جنگ را آموخت. او پس از حضور در جنگ سوریه و رفتن به حلب، ویلای باشکوه یکی از بازرگانان حلبی را تصرف کرد که دارای استخر بزرگ و اثاثیه فاخر بود، مدتی بعد همسر و فرزند کوچکش را آورد تا با وی در قصر جدید زندگی کنند.
این گزارش می‌افزاید: نیروهای عمر در منطقه صنعتی الشقیف حلب،‌یک انبار بزرگ لوازم خانگی را تصرف کردند که عمر چچنی با استفاده از فرصت، برخی لوازم مانند یخچال و کولر را به ویلا برد. صاحب ویلا پس از مدتی برای بازدید آمد که ناگهان با جنگجویان خارجی مواجه شد، آنان به وی اجازه ورود به ویلا و حتی انتقال کالاهایش را که در زیرزمین بود، ندادند؛ در نهایت عمر چچنی با وی ملاقات کرد و از او خواست ویلایش را انفاق شده به حساب آورد!
به گزارش السفیر این سلفی تندرو، ساعت‌های طولانی را در همین ویلا و در جکوزی می‌گذراند

 


روزنامه خبر پس از مدت‌ها توقف انتشار، از امروز مجددا به چاپ می‌رسد.
این روزنامه 2 بار در سال‌های 88 و 90 انتشار خود را متوقف کرد اما سایت وابسته به این روزنامه همچنان فعال بوده است. مشکل کاغذ، علت تعطیلی روزنامه اعلام شده بود و اکنون خبر می‌رسد که این روزنامه در 12 صفحه رنگی منتشر می‌شود.
خبر و سایت متبوع تا مدت‌ها به جریان اصولگرایی طیف دکتر لاریجانی گرایش نشان می‌داد اما در سال‌های اخیر به اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کرد.
علیرضا معزی مدیرمسئول و حسین انتظامی عضو شورای سیاستگذاری خبر پس از جابه‌جایی دولت و روی کارآمدن دولت جدید، به عنوان معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور و معاون مطبوعاتی وزیرارشاد منصوب شدند.
«خبر» اعلام کرده که موضع اصولگرایی معتدل و خردمندانه‌ را در پیش خواهد گرفت.

 


«باید جلوی سوءاستفاده از شهیدان و بچه‌های جنگ گرفته شود»!
این جمله را سیدمحمد خاتمی در جریان ملاقات با خانواده شهیدان اسماعیلی عنوان کرده است. وی در این دیدار گفته است:‌ «به تعبیر امام، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. عاشورای امام حسین(ع) الهام‌بخش همه حرکت‌های خداخواهانه، آزادی‌طلبانه و رهایی‌بخش در طول تاریخ بود» رئيس دولت اصلاحات همچنین می‌گوید: اگر روزی یاد شهیدان، جانبازان، رزمندگان و آزادگان در جامعه‌مان ضعیف شد و اگر فاصله ذهنی و روحی‌مان با دفاع مقدس زیاد شد باید نگران باشیم؛ چرا که مایه انقلاب و علت بقای آن و توانمندی انقلاب ما در کاری است که شهیدان کردند و اوج عظمت انقلاب ما در دفاع مقدس آشکار شد، اگر ما با آن فاصله بگیریم باید نگران آینده‌مان باشیم که آیا ما می‌توانیم با دور شدن از چشمه و منشأ بتوانیم آن دستاورد که اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است را نگه داریم یا نه؟»
وی با بیان این‌که «باید همواره در جامعه ما ذکر و یاد شهیدانمان، یاد و ذکر جبهه‌های ما و یاد و ذکر جانبازان و ایثارگران ما زنده باشد»، اظهار داشت:‌ «البته آن طرف قضیه هم هست که اگر خدای نکرده از این سرمایه عظیم که منشأ عظمت کشور و ملت ما و انقلاب ماست سوءاستفاده بشود و به نام شهیدان و جانبازان و ایثارگران در جهت سیاست‌های خاص بهره‌برداری شود و کسانی که مخالفتی با بعضی سیاست‌ها و روش‌ها دارند به‌عنوان کسانی که با شهادت و دفاع مقدس مشکل دارند مورد فشار قرار بگیرند، از آن هم باید نگران باشیم. در عین حال که باید یاد شهیدان و جبهه‌ها و بچه‌های جنگ را زنده بداریم، باید جلوی این‌که از این سرمایه عظیم سوءاستفاده بشود، را گرفت.»
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «گاهی با کمال بی‌انصافی می‌خواهند بگویند اصلاً اسلام دعوت به خشونت می‌کند برای اینکه جهاد و شهادت در اسلام هست، غافل از اینکه اگر ما درست ببینیم جهاد و شهادت اسلامی درست ضد خشونت است، نه خشونت‌گرا و امام حسین(ع) مظهر آن است و در مقابل خشونت ایستاد، گفتند تسلیم خشونت شو! گفت نمی‌شوم و شهیدش کردند.»
این سخنان نشانه بی‌صداقتی خاتمی است چرا که در 8 سال دولت وی، بیشترین اهانت‌ها به ساحت امام حسین(ع)، امام خمینی و شهدای انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت و او حتی یک بار به این گستاخی‌های فاقد منطق در فضای رسانه‌ای و سیاسی و دانشگاه اعتراض نکرد اما هنگامی که خود وی از سوی تندروها هو شد، تهدید کرد که آنها را از دانشگاه بیرون می‌کند!
در دولت خاتمی بود که افراطیون مدعی اصلاحات به همراه نیروهای فراخوان شده انواع گروهک‌ها، از ختم انقلاب اسلامی خبر دادند، امام حسین(ع) و امیرمؤمنان(ع) و پیامبر اعظم(ص) را متهم به خشونت‌طلبی کردند، شعار «توپ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد» سر دادند، جهاد و شهادت را منطق خشونت‌طلبانه معرفی کردند و با وقاحت گفتند خمینی به موزه تاریخ خواهد رفت و... در تمام این مدت آقای خاتمی مشخصاً نه فقط سکوت کرده بود، بلکه وزارت ارشاد و کشور و علوم وی، عناصر محارب و معاند را از امکانات بیت‌المال شارژ می‌کردند.
خاتمی همچنین در فتنه سال 88 پای فتنه‌گران و آشوبگرانی ایستاد که کار هتاکی را به ساحت امام حسین(ع) رساندند و آنجا نیز او از سکوت خیانت‌بار و مزمن خود خارج نشد. بنابراین باید به وی حق داد که مدعی نگرانی برای «سوءاستفاده از شهیدان و بچه‌های جنگ» ! باشد چرا که همین ملت شهیدپرور ایران بودند که نهم دی ماه 88 در آن حماسه خدایی باغیرت وام گرفته از شهیدان، فریاد می‌زدند «لعن علی عدوک یا حسین- خاتمی و کروبی و میرحسین». به عبارت دیگر برکت خون شهدا و بیداری و بصیرت ناشی از این خون‌ها بود که منافقین جدید را رسوا کرد و حالا نیز آن ننگ بزرگ، با رفتن سراغ خانواده شهدا و دم زدن از عاشورا و اربعین امام حسین(ع) پاک نمی‌شود.

 


یک روزنامه‌نگار زنجیره‌ای آلوده به آشوبگری سال 88 می‌گوید زندان برای امثال وی فرسایشی شده و پالس امیدی نیز از سوی مردم دریافت نمی‌شود.
«مسعود باستانی» که اکنون مدت محکومیت خود را سپری می‌کند، از زیردستان مهدی هاشمی و حمزه کرمی در سایت جمهوریت بود. مهدی هاشمی در این سایت به اموری نظیر پولشویی و سیاه‌نمایی علیه اصل نظام و انتشار اخبار جعلی مبادرت کرده بود. سایت مذکور به نام دانشگاه آزاد راه‌اندازی شد اما به تدریج کارکرد آشوب‌طلبانه پیدا کرد و بنا بر اعترافات حمزه کرمی، مهدی هاشمی صرفا در یک قلم از جرایمش، حدود 3 میلیارد تومان از بودجه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را به واسطه پولشویی خرج همین فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای کرد.
مسعود باستانی که در مرخصی به سر می‌برده، پنج‌شنبه پیش از بازگشت به زندان به سایت روز آن‌لاین گفت: مهم‌ترین دردی که در دوره مرخصی کشیدم این است که بخش زیادی از جامعه ما و دغدغه‌های ما را فراموش کرده است. متاسفانه دیدم بی‌اعتنایی به مطالبات ما در جامعه ما و زیاد شده و حتی فراموش شده‌ایم.
وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات بدون توجه به ادعای دروغ تقلب و نقش آن بر عناصر بازداشتی می‌گوید: واقعیت این است که بعد از یک دوره‌ای، زندان فرسایشی می‌شود و انگیزه‌های اصلی و فعالیت‌های اصلی را دچار یک نوع فرسایش می‌کند. به خصوص وقتی که پالس امیدبخشی از مردم دریافت نکنید. در سال 92 ما فکر نمی‌کردیم که فضای انتخاباتی به این شکل شود.
وی ادامه می‌دهد: ما اگر احساس کنیم تغییرات از جنس واقعی نیست، خیلی به ما لطمه می‌زند. ما امیدواریم طیف‌های رنگارنگ اجازه فعالیت پیدا کنند.
منظور وی از این طیف‌های رنگارنگ روشن است. او می‌گوید: ما در زندان با طیف‌های رنگارنگ از بهایی تا خط امامی و ملی مذهبی و سوسیال دموکرات رفیق شده‌ایم.
باستانی همچنین گفته است: ما داریم دورانی را تجربه می‌کنیم؛ دوران سخت پس از 88. من اسم آن را می‌گذارم دوران سخت پس از جنبش سبز. یادم است در زندان یکی به من می‌گفت جنبش سبز چی شد؟ من گفتم این تعبیر که به انسداد کامل رسیدیم معنی واقعی خود را پیدا کرد. چون هزینه دادیم، اما هیچ کاری جلو نرفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10