(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

حدیث دشت عشق
توقف تراکتورسازی، نفت و سپاهان، برتری فولاد و شکست سنگین مس در هفته هجدهم لیگ برتر
پرسپولیس با 6 گل به صدر جدول بازگشت
اخبار کوتاه از فوتبال
محرومیت مادام‌العمر قهرمان سنگین وزن کشتی فرنگی
کی روش پیشنهاد تیم ملی روسیه را رد کرد
جلسه در فدراسیون فوتبال برای بررسی حریفان تدارکاتی
خواندنی از ورزش ایران
صعود نماینده سبزوار به نیمه نهایی لیگ برتر کشتی آزاد
حذف تاجیک و مردانی از مسابقات تکواندو انتخابی المپیک
پیروزی مدعیان در هفته نهم بسکتبال
   


به یاد طلبه بسیجی شهید «نصرالله خلیلی»
ناجی خرمشهر
بسیار کوشا بود و پرشور. از همان آغاز ورودش در مسجد محل، حرکت از وجودش می‌جوشید؛ از راه‌اندازی کتابخانه و نگارش مقاله و شرکت در بحث‌های سیاسی تا جمع کردن نونهالان و برنامه‌های فرهنگی و تلاوت قرآن... بعد هم عشق به معارف اهل بیت(ره)، او را به حوزه علمیه کشید و حجره‌نشین مدرسه علمیه امام باقر(ع) در قم گردید. نشاط جوانی، شور عاشقی و اطاعت از رهبری او را متوجه جبهه ساخت و در عملیات کربلای4 و والفجر10 در شهر حلبچه حضور فعال داشت. در همان منطقه بود که بر اثر گازهای شیمیایی هواپیماهای عراقی مصدوم و اصابت ترکش او را مجروح کرد.اما... آخرین صفحات زندگی شهید خلیلی در سرزمین آتش و عشق، شلمچه ورق می‌خورد. دشمن حرکت تازه‌اش را به قصد تصرف مجدد خونین‌شهر آغاز کرده بود. در این هنگام شهید نصرالله در حالی که هنوز بهبود کامل از زخم پیشین نیافته بود در منطقه حاضر شد و با دفاعی جانانه شربت شهادت نوشید.طلبه بسیجی شهید «نصرالله خلیلی»، سال 1348 در فرتخون متولد شد و در 1367/5/1 در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

 


سرویس ورزشی-
پیروزی پر گل پرسپولیس مقابل مس کرمان و توقف تیم های نفت تهران ،تراکتورسازی و سپاهان باعث شد تا شاگردان دایی دوباره به صدر جدول رده‌‎بندی لیگ برتر صعود کنند.
هفته هجدهم رقابتهای لیگ برتر فوتبال طی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با برگزاری هفت دیدار آغاز شد.در پر گل ترین بازی هفته که بین تیم های مس کرمان و پرسپولیس برگزار شد تیم پرسپولیس با 6 گل از سد حریف خود گذشت تا علاوه بر رسیدن به صدر جدول، طلسم ناکامی های خارج از خانه خود را بشکند واولین پیروزی اش را جشن بگیرد.در این بازی که از ساعت 15 روز جمعه در ورزشگاه باهنر کرمان برگزار شد محسن مسلمان(4)، مهرداد کفشگری(16)، محمدرضا خلعتبری(48- پنالتی)، سیدمهدی سیدصالحی(69)، پیام صادقیان(73) و فرزاد حاتمی (3+90) گل‌های تیم پرسپولیس را به ثمر رساندند. این نخستین برد پرسپولیس در کرمان بعد از هفت سال بود.
دومین شکست تاریخی مظلومی مقابل پرسپولیس
پرسپولیس که انگیزه های زیادی برای بردن داشت در هر دو نیمه این بازی برتر از حریف خود ظاهر شد و با ارائه فوتبالی تهاجمی این تیم را گلباران کرد. بازی دو تیم هنوز شکل واقعی خود را پیدا نکرده بود که در دقیقه 4 اشتباه فاحش شیث رضایی بازیکن تازه وارد مس در جناح راست زمینه ساز گل نخست پرسپولیس شد.12 دقیقه پس از این گل پرسپولیس با شوت سرضرب کفشگری به گل رسید تا دومین شوک به شاگردان پرویز مظلومی وارد شود تا این نیمه در نهایت با برتری دو بر صفر به سود پرسپولیس خاتمه یابد.
شروع نیمه دوم هم با گل زودهنگام پرسپولیس و جنجال پرویز مظلومی همراه بود. در دقیقه 48 بازی داور خطای رودباریان روی سیدصالحی را پنالتی اعلام کرد که خلعتبری این ضربه را به گل سوم تیم پرسپولیس تبدیل کرد. بعد از این صحنه مظلومی و دستیارانش به داخل زمین رفتند و سرمربی تیم مس قصد داشت تیمش را به بیرون بکشد. در نهایت با تصمیم سیداحمد صالحی، داور بازی، مظلومی اخراج شد و بازی ادامه یافت.
مسی‌ها در ادامه چندین بار تلاش کردند تا دروازه نیلسون را باز کنند ولی هر بار درخشش این دروازه‌بان مانع گلزنی آنها شد. در ادامه تیم مس که انسجام و روحیه خود را از دست داده بود 3 بار دیگر دروازه اش را باز شده دید تا پرویز مظلومی که بعد از اخراجش عدد 4 را به هواداران پرسپولیس نشان داد، سنگین‌ترین شکست مس را در لیگ برتر در کارنامه‌اش ثبت کند.این دومین شکست مظلومی مقابل پرسپولیس است. او در دربی 73 هم مقابل پرسپولیس شکست خورد.
توقف تراکتور زیر برف
در سایر دیدارهای روز جمعه تیم تراکتورسازی تبریز در حالیکه از ذوب‌آهن اصفهان پیش بود در آخرین لحظات با گل به خودی مدافعانش متوقف شد تا صدرنشینی را در لیگ برتر از دست بدهد.در این بازی که به دلیل بارش برف و فراهم نشدن شرایط مسابقه با 30 دقیقه تأخیر آغاز شد دو تیم به تساوی 2 بر 2 دست یافتند.نیمه اول این دیدار دو گل داشت. ابتدا میلاد غریبی در دقیقه 16 با یک ضربه بغل پا و فنی دروازه تراکتورسازی را گشود ولی در دقیقه 36 حبیب گردانی کار را به تساوی کشاند تا در پایان این نیمه، دو تیم با تساوی به رختکن بروند.در نیمه دوم بازی که در زیر بارش برف برگزار شد این تیم ذوب‌آهن بود که دو بار دیرک دروازه تیم میزبان را به لرزه درآورد و در ضد حملات چندین بار دروازه تراکتورسازی را تهدید کرد با این حال با ورود علی کریمی و سعید دقیقی به میدان، این تراکتورسازی بود که زودتر به گل دوم رسید. در دقیقه 83 مهدی کیانی از روی ضربه پنالتی گل دوم تراکتورسازی را به ثمر رساند ولی در دقیقه 87 بازی دفع ناقص مدافعان تراکتورسازی از روی سر حامد لک به درون دروازه تراکتورسازی رفت تا با یک گل به خودی کار را به تساوی بکشاند.
پیروزی فولاد پس از 6 هفته
در اهواز تیم فولادبا 2 گل بختیار رحمانی(28) و امید خالدی(94)مقابل صبای قم برنده شد تا جمع امتیازاتش به عدد 32 برسد. فولاد خوزستان بعد از 6 هفته توانست به پیروزی برسدو صبای قم پس از حضور صمد مرفاوی با قبول 3 شکست پیاپی روند نزولی خود را با سرعت بیشتری دنبال می کند. همچنین اکبر صادقی بازیکن صبای قم در دقیقه 63 با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد. تیم نفت تهران هم در زمین خود برابر داماش متوقف شد تا شانس صدرنشینی را از دست بدهد.داماش پس از شکست سنگین 3 برصفر در دربی گیلان مقابل ملوان نتیجه خوبی برابر نفت بدست آورد. در دیگر بازی هم راه‌آهن در زمین ملوان به بردی ارزشمند دست یافت و با تک گل امین منوچهری(67) به تهران بازگشت. راه آهن مدت زیادی بود در ناکامی به سر می‌برد وملوان پس از 5 پیروزی پیاپی باخت.
ناکامی‌های هفت هفته‌ای سپاهان
اما در روز نخست بازیهای هفته هجدهم روزپنجشنبه دو بازی برگزار شد که در یکی از این دیدارها تیم سپاهان اصفهان در خانه برابر گسترش فولاد به تساوی بدون گل رضایت داد.سپاهانی‌ها که پس از پیروزی در دربی اصفهان در هفته یازدهم لیگ، در 6 هفته گذشته طعم پیروزی را نچشیده‌اند، امیدوار بودند با شکست دادن گسترش، ضمن پایان دادن به بحران فعلی، اختلاف خود را با تیم‌های بالای جدول کاهش دهند اما باز هم در کسب پیروزی ناکام ماندند.
در کرج هم سایپا برابر میهمانش استقلال خوزستان درحالی به تساوی رضایت داد که 12 دقیقه پایانی مسابقه را با 10 بازیکن ادامه دادند. در این بازی ابتدا اسحاق سبحانی در دقیقه 25 گل برتری سایپا را به ثمر رساند اما محمد طیبی در دقیقه 77 مسابقه را به تساوی کشاند. یک دقیقه بعد از گل صنعتی خوزستان، سبحانی گلزن سایپا از زمین اخراج شد.
استقلال - فجرسپاسی، نبردی برای صعود
پرونده بازی های هفته هجدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر امروز با برگزاری یک بازی به پایان می‌رسد که طی آن استقلال از ساعت 20/16 در ورزشگاه آزادی به فکر پیروزی مقابل فجرسپاسی شیراز است.در این دیدار آبی‌پوشان میزبان به فکر نزدیک شدن به صدر هستند و تیم قعرنشین فجر در اندیشه دور شدن از قعر جدول.

 


بازیکنی که با نخستین حقوق خود پدرش را به مکه فرستاد
مامادو ساخو در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تیم ملی فوتبال فرانسه است. این بازیکن سنگالی تبار در صفحه اجتماعی خود به سوالات دوستدارانش پاسخ داد. او در در پاسخ به این سوال که نخستین حقوق خود را صرف چه کاری کرد؟ پاسخ جالبی داد. این بازیکن 23 ساله که در حال حاضر در لیورپول توپ می‌زند، گفت: اولین حقوق خود را به پدرم دادم تا برای ادای فریضه حج به مکه برود. او مسلمان است و دوست داشت به مکه برود تا فریضه حج را به جای آورد.
مرفاوی هم‌رای دایی شد
سرمربی تیم فوتبال صبا با اشاره به اشتباهات فردی بازیکنانش که عامل از دست رفتن امتیازهای بازی با فولاد داشت درباره عملکرد تیم داوری گفت: قبلا فکر می‌کردم دایی در مورد داوران اشتباه می‌کند، اما حالا نظرم عوض شده است!
اهداف فولاد از زبان فرکی
فرکی سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان پس از پیروزی تیمش مقابل صبا گفت: در این بازی مصمم بودیم گل نخوریم و گل بزنیم که موفق هم شدیم.
جلالی: بازیکنان ما به صدرنشینی عادت نکرده‌اند
جلالی سرمربی تراکتورسازی پس از تساوی برابر ذوب آهن گفت: با توجه به شرایط جوی تبریز، زمین تمرین مشخصی نداشتیم و همین عاملی شد تا بسیار ناهماهنگ ظاهر شویم. بازیکنان ما به تجربه و حس صدرنشینی عادت نکرده‌اند و در روزی که با وجود بازی نه چندان خوبمان می‌توانستیم سه امتیاز بازی را در اختیار بگیریم بازنده یکی دو اشتباه فردی شدیم. باید درخصوص این موارد نیز کارهای خاصی انجام داده و تدابیری نو بیندیشیم. ما امروز به اشتباهات خودمان باختیم و دو امتیاز حساس را از دست دادیم.
اسکوچیچ: با اشتباهی بچه‌گانه بازی را باختیم
دراگان اسکوچیچ سرمربی ملوان در نشست خبری بعد از بازی با راه آهن گفت: از این نتیجه ناراضی‌ام. شایستگی بیشتری داشتیم. یک اشتباه بچگانه کردیم و این قانون فوتبال است. وقتی دفاع وسط جا می‌ماند باید با یک خطا یا اوت زدن توپ فرصت را از حریف بگیریم که این کار را نکردیم.
خداحافظی پاشنکو با ملوانی‌ها
سرگئی پاشنکو دروازه‌بان تیم ملوان پس از دیدار مقابل راه آهن سورینت از این تیم خداحافظی کرد.
انتقاد گل محمدی از وقت کشی داماش
سرمربی نفت معتقد است بازی تیمش مقابل داماش گیلان به دلیل وقت‌کشی حریف، تماشاگرپسند از آب درنیامد. گل محمدی پس از تساوی برابر داماش گفت: سرمربی نفت معتقد است بازی تیمش مقابل داماش گیلان به دلیل وقت‌کشی حریف، تماشاگرپسند از آب درنیامد.
واکنش دایی به صحبت های رئیس کمیته استیناف
دایی سرمربی پرسپولیس در نشست خبری بعد از پیروزی شش بر صفر تیمش برابر مس کرمان گفت: فوتبال همین است. امروز آن روی فوتبال به پرسپولیس نشان داده شد. یک روز هم تیم من در کرمان چهار گل از مس خورد. دایی در خصوص داور بازی هم گفت: به نظر من در این چند سال این بازی جزو بازی‌هایی بود که داور محکم و قاطع سوت زد و جزو بهترین قضاوت‌هایی بود که خودم در این فوتبال شاهد بودم. وی در واکنش به صحبت‌های رئیس کمیته استیناف که گفته بود شاید محرومیت سنگین‌تری برای دایی در نظر گرفته شود نیز اظهار داشت: نه تنها صالحی بلکه بزرگ‌تر از او هم نمی‌تواند این‌گونه با لحن تنبیهی صحبت کند. تمام مدارکم وجود دارد و به شما نشان می‌دهم. مطمئن باشید در این هفته چنین کاری را می کنم و به صحبت‌های ایشان پاسخ قانع‌کننده می‌دهم. ببینید علی دایی آمده حرف حق زده، کی به شما گفتم تا چند وقت دیگر همه چیز مشخص می‌شود.

 


کشتی گیر سنگین وزن تیم ملی ایران که عنوان قهرمانی جهان را یدک می کشد به خاطر استفاده از مواد نیروزا مادام العمر از حضور در میادین ورزشی محروم شد. وی قبل از این نیز یکبار به خاطر استفاده از مواد نیروزا محروم شده بود.
امیر علی اکبری که به خاطر استفاده از مواد نیروزا و محرومیت المپیک 2012 لندن را از دست داده بود، در فاصله کوتاهی پس از بازگشت به دنیای قهرمانی مجددا نمونه دوپینگش مثبت اعلام شد و این بار برای همیشه محروم شد.براساس اعلام سایت فدراسیون بین المللی کشتی، امیر علی اکبری به علت مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگش برای دومین بار، به طور مادام العمر از حضور در کشتی محروم شد. علی اکبری در شرایطی با این حکم مواجه شده که چندی پیش در رقابت‌های جهانی بوداپست عنوان قهرمانی و مدال طلای جهان را به خود اختصاص داده بود.
واکنش فدراسیون کشتی
در واکنش به انتشار این خبر علیرضایی نایب رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: حکمی که فیلا داده قطعی است و دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم چرا که در حکم اولیه او اعتراض کرده بودیم اما با مثبت شدن تست دوم دیگر نمی‌توان اعتراضی انجام داد. البته شاید فدراسیون پزشکی ورزشی راهکارهایی برای این موضوع داشته باشد. درست است که ملی‌پوشان تحت نظر پزشکان تیم ملی هستند اما نمی‌توان آنها را 24 ساعته رصد کرد. نمی‌دانم چرا تست علی‌اکبری با وجود همه شایستگی‌هایی که دارد و نیازی به این کار نداشت، مثبت درآمده است. ما این اتفاق را قویا محکوم می‌کنیم و امیدواریم که دیگر از این اتفاق‌ها در کشتی ایران نیفتد.

 


دبیر کل فدراسیون فوتبال از رد پیشنهاد بازی دوستانه با روسیه توسط کی روش خبر داد و گفت که تکلیف بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در جلسه‌ امروز مشخص می‌‌شود.
مهدی محمدنبی که به تازگی از سفر برزیل و حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2014 به ایران بازگشته درتازه‌ترین صحبت های خود به تشریح آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال پرداخته که گزیده ای از صحبت هایش در ادامه می‌آید:
* کاپلو ، سرمربی روسیه پیش از انجام قرعه‌کشی پیشنهاد بازی دوستانه‌ای را در اسفند ماه و در یکی از شهرهای روسیه به کی‌روش داد. اما کی‌روش پس از مشخص شدن قرعه ایران با آن مخالفت کرد و گفت در نظر دارد با تیم‌های آفریقایی و اروپای شرقی بازی دوستانه برگزار کند.
* کی‌روش چند بازی دوستانه را مدنظر دارد و امروز در جلسه‌ای با حضور او و کفاشیان این پیشنهادها را بررسی خواهیم کرد. همچنین در این جلسه راجع به کمپ تیم ملی صحبت می‌کنیم.
* سرمربی تیم ملی از همگروهی ایران با آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین خوشحال بود. با این حال صعود ما بستگی به شرایط آمادگی تیم ملی دارد .
* نبی در ادامه راجع به آژانس‌های مسافرتی که برای بردن هواداران به برزیل تبلیغ می‌کنند، تاکید کرد: فدراسیون فوتبال به هیچ وجه هیچ آژانسی را تحت نظر ندارد و دوستان باید مراقب باشند که قراردادی برای اعزام نبندند.

 


* رئیس کمیته آموزش و مربیان فدراسیون هندبال در حاشیه اختتامیه سولیداریتی از سمت خود استعفا کرد.
* ۱۰ رئیس هیئت اسکی کشور در نامه‌ای به معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان تغییر مدیریت در سطح کلان را در زمان فعلی به صلاح این ورزش ندانستند و خواستار برگزاری آن در زمان دیگری شدند.
* تیم‌های جودوی نوجوانان و جوانان ایران با کسب 7 مدال برنز در مسابقه های آسیایی چین به کار خود پایان دادند تا اعضای کادر فنی این تیم ها برکنار شوند.

 


با برگزاری دیدارهای هفته دوم از دور برگشت لیگ برتر کشتی آزاد تیم کشتی آزاد موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج سبزوار برای حضور در فینال مسابقات در مرحله نیمه نهایی باید با خونه به خونه بابل دیدار کند.
در دیدار هفته دوم از دور برگشت لیگ برتر کشتی آزاد و در گروه یک، عصر دیروز 2 تیم ثامن الحجج سبزوار و کفایتی مشهد به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تیم میزبان با نتیجه 7 بر صفر از سد تیم کفایتی گذشت.در دیگر دیدار این گروه نیز روز گذشته استیل‌آذین ایرانیان با حساب 5 بر 2 از سد رستم‌کلا گذشت. به این ترتیب استیل‌آذین به عنوان تیم اول و ثامن سبزوار به عنوان تیم دوم از گروه اول صعودشان به مرحله بعد قطعی شد. تیم ثامن الحجج سبزوار برای حضور در فینال مسابقات در مرحله نیمه نهایی باید با خونه به خونه بابل دیدار کند.در گروه دوم نیز تیم‌های گازمازندران و شهدای زنجان در سالن سید رسول حسینی ساری به مصاف یکدیگر رفتند که تیم گاز با نتیجه 4 بر 3 میهمان خود را شکست داد.در دیگر دیدار این هفته دیروز تیم خونه به خونه بابل صدرنشین این گروه که صعودش به عنوان تیم نخست قطعی شده است با نتیجه 6 بر یک از سد میهمان خود تیم موسسه مالی و اعتباری ثامن مشهد گذشت.به این ترتیب 3 تیم گاز مازندران، شهدای زنجان و ثامن مشهد برای صعود به عنوان تیم دوم گروه دوم در هفته آخر دیدارهای حساسی را برگزار خواهند کرد. گاز به مصاف خونه به خونه بابل می‌رود و ثامن در مشهد پذیرای شهدای زنجان است.

 


اولین مرحله از رقابتهای تکواندو انتخابی المپیک با شکست حسین تاجیک و سجاد مردانی در منچستر آغاز شد.
این دوره از رقابتها با حضور 256 تکواندوکار برتر جهان از دیروز در سالن مرکزی شهر منچستر در انگلستان آغازشد که در روز نخست تکواندوکاران وزن 80+ کیلوگرم به دیدار رقبای خود رفتند و هر دو نماینده ایران با شکست مقابل رقبای خود از گردونه مسابقات کنار رفتند.سجاد مردانی اولین تکواندوکار ایران بود که به میدان رفت. وی دور نخست «کریستوفر مویتلاند» از کاستاریکا را 3بریک شکست دهد و در گام دوم مقابل «اندی ام بار» از فرانسه تن به شکست 10بر4 داد و حذف شد. حسین تاجیک دیگر نماینده سنگین وزن تکواندو در مصاف با «علی ساری» نایب قهرمان جهان از ترکیه در راند طلایی بازنده شد.در ادامه این بازی‌ها امروز مسابقات اوزان 58- و 80- كيلوگرم برگزار می‌شودوهادی مستعان ، ميثم باقری ،فرزاد عبداللهی و عليرضا نصرآزادانی نمایندگان ایران هستند. این دوره از رقابتها تا فردا در منچستر پیگیری خواهد شد.

 


همه مدعیان لیگ برتر بسکتبال هفته نهم را با بردهای خارج از خانه به پایان رساندند و تنها دانشگاه آزاد بود که در خانه برنده شد.
هفته نهم لیگ برتر بسکتبال با پیروزی مدعیان برابر حریفان به پایان رسید. در جریان این مسابقات ابتدا دانشگاه‌ آزاد در تهران به مصاف ماهان اصفهان رفت و با نتیجه 62 بر 40 به پیروزی رسید.پتروشیمی، مدافع عنوان قهرمانی در گرگان به مصاف شهرداری این شهر رفت و با نتیجه نزدیک 78 بر 75 به پیروزی رسید. در ماهشهر صنایع میزبان مهرام تهران بود که در نهایت با نتیجه 80 بر 58 تن به شکست داد.در دیگر دیدارها ذوب‌آهن در رقابت با استقلال زرین قشم 69 بر 65 به پیروزی رسید و همیاری زنجان 77 بر 72 از سد نیروی زمینی گذشت. در آخرین مسابقه نیز هفت الماس قزوین 77 بر 60 برابر افرای خلیج فارس به پیروزی رسید. این بازی در وقت قانونی 53 بر 53 برابر شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10