(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 آذر 1392 - شماره 20667

روزنامه روسی : نا رضایتی عمومی اتحادیه اروپا را درمعرض فروپاشی قرارداده است
4 سال حبس و 300 ضربه شلاق برای یک فعال سیاسی مخالف آل‌سعود
ابراز تمایل دولت مصر برای افزایش همکاری با کاخ سفید
گزارش پرس‌تی‌وی از تجهیز تروریست‌ها در سوریه به سلاح شیمیایی
سلسله انفجارهای عراق 47 شهید و 100 مجروح برجای گذاشت
حرکت میلیونی زائران حسینی(ع) به سمت کربلا
فریاد «سرنگون باد حمد»در سرتاسر بحرین
شهادت رئیس جنبش فقه شیعه در لاهور پاکستان
درگیری نئونازی‌ها با نیروهای امنیتی در پایتخت سوئد
میشله باشلت برای بار دوم رئیس‌جمهور شیلی شد
تداوم تظاهرات مخالفان و طرفداران دولت در اوکراین
کودتای نظامیان در سودان جنوبی نافرجام ماند
شلیک سربازان مرزی لبنان به نظامیان متجاوز اسرائیلی
   


روزنامه روسی«پراودا» نوشت: افزایش جو ناامیدی و بی اعتمادی نسبت به اتحادیه اروپا و نهادهای آن این اتحادیه را به مرزفروپاشی کشانده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازروزنامه روسی«پراودا» بی اعتمادی به اتحادیه اروپا و نهادهای آن در کشورهای اروپای غربی رو به افزایش است. گرایش‌های مرکزگریزی در حال تقویت شدن است و اروپا به معنای واقعی متشنج است. سراسر ایتالیا صحنه تجمع و تظاهرات مردمی است که خواستار خروج از اتحادیه اروپا هستند. به نوشته پراودا،بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی مرکز تحقیقاتی «اروپای باز» انجام گرفت، شک و بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا در انگلیس رو به افزایش است. به تازگی در آلمان نیزحزبی به نام «مخالفان اتحادیه اروپا» به وجود آمده است.

 


دادگاهی در عربستان سعودی یک فعال سیاسی ضد آل‌سعود را به چهار سال حبس و تحمل 300 ضربه شلاق محکوم کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وی به این دلیل که خواستار دموکراسی و ایجاد یک حکومت مبتنی بر قانون اساسی در عربستان شده بود، به این مجازات محکوم شده است. انجمن حقوق مدنی و سیاسی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد عمر السعید، چهارمین عضو از این انجمن است که امسال پس از انتشار بیانیه‌های انتقادی علیه سیاست‌های خاندان آل‌سعود در زمینه حقوق بشر و مطالبه دموکراسی در این کشور، به حبس محکوم می‌شود.این انجمن در بیانیه خود اعلام کرد «عمر السعید در دادگاهی غیرعلنی، بدون داشتن حق برخورداری از وکیل مدافع، به این مجازات سنگین محکوم شده است.»

 


رئیس‌جمهور مصر در دیدار با هیئتی از کنگره آمریکا در قاهره نسبت به افزایش روابط با واشنگتن ابراز تمایل کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عدلی منصور، رئیس‌جمهور مصر روز یکشنبه با هیئتی از اعضای کنگره آمریکا دیدار کرد و ضمن انتقاد از «برخی» سیاست‌های واشنگتن نسبت به افزایش روابط با این کشور تمایل نشان داد.
آنطور که روزنامه «المصریون» نوشته، «منصور» به آمریکایی‌ها گفت تمایل مصر به برقراری رابطه با آ‌مریکا به همان اندازه است که واشنگتن برای این رابطه رغبت و تمایل دارد. رئیس‌جمهور مصر همچنین گفت برای «برخی دوستان» آمریکا در مصر به دلیل «برخی سیاست‌های» واشنگتن سوال‌هایی درباره آینده روابط دو کشور پیش آمده است.
در همین راستا، «ایهاب بدوی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر تصریح کرد: هیئت آمریکایی در جریان این دیدار از تعهد مقامات مصری به اجرای «نقشه راه» قدردانی و نسبت به پیش‌نویس جدید قانون اساسی مصر و مفاد آن که به مردم مصر اجازه می‌دهد رئیس‌جمهور را در صورت «خیانت» یا عدم پایبندی به قانون اساسی عزل کنند، اظهار خرسندی کرد.
این هیئت با اعلام اینکه مصمم است دولت آمریکا را برای حمایت از مردم مصر ترغیب کند، افزود: حمایت واشنگتن تنها شامل حمایت مالی نمی‌شود و ما از واشنگتن می‌خواهیم تا ارسال کمک‌های نظامی به مصر را از سر بگیرد.
در همین راستا، دیوید ساترفیلد، کاردار آمریکا در قاهره عنوان داشت، هیئت آمریکایی به تعدادی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس ظرف سه روز آتی سفر می‌کند تا هماهنگی‌‌های لازم برای افزایش حمایت‌های مالی از مصر در مرحله آتی صورت گیرد. این هیئت با ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و مجری کودتای نظامی مصر نیز دیدار کرد.
ادامه اعتراض‌ها
در همین حال خبر می‌رسد، دانشجویان و هواداران اخوان‌المسلمین همچنان به تظاهرات ضد «کودتا» ادامه می‌دهند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره» روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه «السیوط» مصر با نیروهای امنیتی درگیر شد. دانشجویان مصری که از محوطه دانشگاه تا میدان «النهضه» راهپیمایی کرده بودند، اعلام کردند تا رسیدن به هدف خود به صورت روزانه تظاهرات خواهند کرد.
نیروهای امنیتی اما برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کردند. عده‌ای از دانشجویان نیز اعلام کردند زره‌پوش‌های ارتش وارد محوطه دانشگاه شده بودند که درگیری‌‌هایی بین دانشجویان و آنها آغاز شد. همزمان دانشگاه قاهره نیز به محل درگیری بین نیروهای امنیتی و هواداران اخوان‌المسلمین تبدیل شد. گروهی از دانشجویان دانشگاه پزشکی الازهر نیز در اعتراض به دستگیری همکلاسی‌های خود تجمع کردند. این عده تصاویر همکلاسی‌های خود را در دست داشتند.
بر اساس این گزارش دانشجویان دانشگاه فیوم، المنصوره و عین‌‌الشمس نیز با برپایی تظاهرات «ضدکودتا» خواستار قصاص قاتلین همکلاسی‌های خود شدند.
علاوه بر این گروهی از جوانان اسلامگرای مصری نیز به دعوت «جبهه راه انقلاب» در قاهره راهپیمایی کردند و خواستار برکناری «حسام عیسی»، وزیر آموزش عالی و «محمد ابراهیم»، وزیر کشور مصر شدند. معترضان همچنین اعلام کردند نیروهای امنیتی باید فورا به محاصره دانشگاه‌ها پایان دهند و مجوز ورود ارتش به دانشگاه‌ها نیز باید لغو شد.
این ناآرامی در حالی در مصر جریان دارد که این کشور خود را آماده برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، 250 هزار نیروی نظامی مسئولیت تامین امنیت این همه‌پرسی را برعهده دارند و در این بین 15 هزار قاضی نیز به نحوه برگزاری این همه‌پرسی نظارت خواهند کرد. همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر قرار است روزهای 14 و 15 ژانویه (25 و 26 دیماه) برگزار شود. اخوان‌المسلمین مصر این همه‌پرسی را «تحریم» کرده است. با وجود این دولت مصر اعلام کرده شرکت در این همه‌پرسی اجباری است و متخلفان 500 پوند مصری جریمه خواهند شد!

 


منابع خبری در سوریه اعلام کردند گرو‌ه‌های مسلح وابسته به «داعش» اقدام به خرید مواد شیمیایی برای ساخت تسلیحات شیمیایی و استفاده علیه ارتش سوریه کرده‌‌اند.
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، به گفته منابع آگاه یکی از گروه‌های مسلح وابسته به داعش که «ابوبکر بغدادی» فرماندهی آن را برعهده دارد اقدام به خرید مواد شیمیایی کرده است.
نیترات اورانیوم، اسید نیتریک و اسید فسفریک از دلالانی در خارج سوریه تهیه شده و برای ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌شوند.
عناصر مسلح داعش و جبهه النصره این مواد را مورد آزمایش قرار داده تا طی روزهای آینده از این مواد در سوریه استفاده کنند. همچنین مشخص شده است که این گروه‌ها مقادیر قابل توجهی از ماده سمی «ال‌سی‌فور» در اختیار دارند که می‌تواند در خودروهای بمب‌گذاری شده، خمپاره‌ها، بمب‌های دست‌ساز و موشک مورد استفاده قرار بگیرد.
گروه تروریستی داعش در این رابطه با کارشناسانی که در کارخانه ساخت سلاح شیمیایی رژیم صدام حسین دیکتاتور سابق عراق کار کرده‌اند هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.
منابع آگاه افزودند،‌ افرادی در ارتباط با جبهه النصره قرار است از عراق وارد سوریه شوند تا نحوه کاربرد این مواد شیمیایی و همچنین گازهای سمی علیه مردم سوریه را به گروه‌های تروریستی آموزش دهند و همچنین در میان مردم رعب و وحشت به وجود آورند تا مردم دست به کوچ دسته‌جمعی بزنند و دولت سوریه را دچار سردرگمی کنند.
کارشناسان معتقدند تروریست‌ها در نظر دارند با استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی جامعه بین‌المللی را گمراه کرده تا بر حکومت بشار اسد فشار آورند و هرگونه راه حل سیاسی را به تاخیر بیندازند و با شکست مواجه سازند.
از سوی دیگر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد ترکیه از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون 47 تن تسلیحات برای مخالفان سوری فرستاده است.
به گزارش سازمان ملل تنها در ماه سپتامبر (شهریور) میزان تسلیحات ارسالی ترکیه 29 تن بوده است.
این در حالی است که معاون حزب‌‌الله لبنان نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که تسلط گروه‌های تکفیری بر یک محموله حامل سلاح‌های جنگی ارسالی آمریکا برای گروه ارتش آزاد که واشنگتن مدعی غیرجنگی بودن آن شده بود رسوایی دیگری برای کاخ سفید رقم زد.
شیخ نبیل قاووق گفت، آمریکا همواره اعلام می‌کرد کمک‌های غیرجنگی به مخالفان سوری می‌دهد در حالی که گروه‌های تکفیری این کمک‌ها را در مرز ترکیه به چنگ آوردند و در داخل آن موشک پیدا کردند. در همین رابطه جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد کمک به ارتش آزاد سوریه به زودی از سر گرفته خواهد شد.از سوی دیگر نیز خبر می‌رسد که اختلاف میان گروه‌های تروریستی همچنان افزایش می‌یابد و تازه‌ترین اخبار رسیده حاکی است که گروه تروریستی داعش فرمانده ارتش آزاد و سه تن از همراهان وی را اعدام کرده است.
این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه همچنان به پیشروی خود در مناطق مختلف این کشور ادامه داده و این مناطق را از حضور تروریست‌ها پاکسازی می‌کنند.
یگان‌های ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی پیروز می‌شوند که بیشتر آنان دارای تابعیت تونسی، اردنی، چچنی، سعودی و کشورهای دیگر هستند. تروریست‌های مسلح نیز برای جبران ناکامی خود در برابر نبرد مقابل ارتش سوریه به منازل شهروندان سوری حمله می‌کنند و به قتل‌عام خانواده‌های بی‌گناه می‌پردازند.
در شهرک عدرا واقع در شمال شرقی دمشق هشتاد تن از غیرنظامیان بی‌گناه توسط تروریست‌ها تیرباران شدند.
سایر رویدادها
* یک منبع وابسته به دولت سوریه اعلام کرد، دمشق هنوز دعوت‌نامه‌ای برای حضور در نشست ژنو 2 دریافت نکرده است.
* نتایج نظرسنجی کمیته روابط خارجی آمریکا نشان داد که تحولات سوریه باعث کاهش محبوبیت بین‌‌المللی آمریکا شده است.
* وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد رم با اختصاص بندری برای انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه موافق است.
* نمایندگان پارلمان سوریه درباره پدیده وهابیت تکفیری و خطر آن برای منطقه و جهان هشدار دادند.

 


انفجار بمب در هشت نقطه پایتخت و مناطق شمالی عراق بیش از 47 شهید و حداقل 100 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز محله‌های الکفاح، صدریه، فلسطین، البیاع، حسینیه، حی‌العامل الکسره و شهرک صدر بغداد شاهد انفجارهای زنجیره‌ای بود.
در انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده بیش از 25 نفر شهید و دست کم 100 نفر مجروح شدند. خونین‌ترین انفجار پایتخت در شهرک صدر رخ داد و به تنهایی جان 9 نفر را گرفت و 37 مجروح برجای گذاشت.
در استان‌های دیالی، الانبار و نینوا هم دیروز تروریست‌ها دست به حملات مسلحانه و یا انفجار بمب زدند. این ناآرامی‌ها نیز 22 شهید و شماری مجروح برجای گذاشت. 11 نیروی پلیس و هفت زائر اربعین حسینی(ع) از جمله شهدای فوق هستند.
در شهر تکریت نیز دیروز شورای شهر مدتی به دست تروریست‌ها افتاد. اما نیروهای دولتی توانستند آن را پس از ساعاتی پس بگیرند. این درگیری نیز تلفات و زخمی‌هایی برجای گذاشت، اما از تعداد دقیق آنها گزارش نرسیده است.
دیروز در شهر بیجی 180 کیلومتری شمال بغداد هم عملیات مشابهی رخ داد و تروریست‌ها توانستند یک مرکز پلیس را تحت کنترل بگیرند.
این مرکز نیز توسط نیروهای دولتی باز پس گرفته شد.

 


میلیون‌ها زائر اربعین امام حسین(ع) از سراسر عراق با پای پیاده و یا سواره حرکت خود را به سمت کربلای معلی آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که حدود یک هفته به روز (2دی) اربعین شهدای کربلا باقی مانده است، بیش از 600 کاروان پیاده و سواره به سمت میعادگاه عاشوراییان در حرکت هستند. ساکنان مناطق و شهرهای دور از مدت‌ها قبل به سمت کربلا راه افتاده‌اند و هرچه زائران به شهر کربلا نزدیک می‌شوند، بر تعداد آنها افزوده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که روز اربعین و روز قبل از آن شمار زائران عزادار در کربلا همچون سال‌های گذشته از هفت میلیون نفر فراتر برود.
از ایران نیز حدود نیم میلیون نفر از مرزهای جنوبی و غربی وارد عراق می‌شوند تا در مراسم اربعین حضور یابند.
شمار نیروهای انتظامی و ارتشی که برای حفاظت از جان زائران به کار گرفته می‌شوند، ده‌ها هزار تن است. در استان دیالی به تنهایی 20هزار نیروی امنیتی مسیرهای عبور زائران را تحت حفاظت خود قرار خواهند داد.
همچنین هزاران عراقی در مناطق مختلف از زائران پذیرایی خواهند کرد. این خدمات صلواتی ارائه می‌شود.
دولت عراق نیز علاوه بر تامین امنیت زائران، چندین درمانگاه نیز در مسیر حرکت آنها احداث کرده است.
در همین حال، سرتیپ «سعد معن» سخنگوی پلیس عراق طی بیانیه‌ای به زائران توصیه کرد، از دریافت کتاب‌های دینی به عنوان هدیه خودداری کنند، زیرا ممکن است در این کتاب‌ها بمب جاسازی شده باشد.
بر اساس این بیانیه، تروریست‌ها ممکن است در دیگ‌های غذا و قوطی‌های مواد غذایی بمب‌گذاری کنند و یا کمربندهای انفجاری را به جای کمربندهای طبی در اختیار زائران قرار دهند. در این بیانیه همچنین آمده است، حمل کیف‌های بزرگ، به دست گرفتن چوب‌دستی، حمل انواع سلاح، استقرار فروشندگان دوره‌گرد در مسیر زائران، تردد انواع موتورسیکلت و وسایل نقلیه در محل‌های عبور و اجتماع زائران ممنوع است.
سرتیپ معن به زائران توصیه کرد در صورت مشاهده عناصر مشکوک، مراتب را به نیروهای امنیتی گزارش کنند.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات تحت عنوان «سرنگون باد حمد» خواسته خود مبنی بر سقوط آل‌خلیفه و پایان دادن به دیکتاتوری را اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرکنندگان بحرینی با فراخوان جنبش انقلاب 14 فوریه به خیابان‌های منامه و دیگر مناطق این کشور آمده و یکصدا سرنگونی پادشاه بحرین را فریاد زدند.
مردم بحرین خواستار قصاص عاملان به شهادت رساندن شهروندان بحرین شدند و حمد بن عیسی‌ آل‌خلیفه پادشاه بحرین را مسئول اصلی این جنایت‌ها و نقض حقوق‌بشر دانستند.جنبش هواداران انقلاب 14 فوریه از مردم بحرین خواسته بود روز دوشنبه (16 دسامبر) به خیابان‌ها بیایند و در تظاهراتی گسترده اعتراض خود را نسبت به جنایات آل‌خلیفه ابراز کنند.
‍16 دسامبر روزی است که پادشاه بحرین آن را به عنوان روز تاجگذاری و آغاز حاکمیت آل‌خلیفه جشن می‌گیرد در حالی که مخالفان حکومت آن را روز تظاهرات «سرنگون باد حمد» نامگذاری کردند.
دیگر گروه‌ها و نیروهای انقلابی بحرین نیز با انتشار بیانیه‌های مختلف این روز را به عنوان سرنگونی رژیم آل‌خلیفه اعلام کردند و خواستار ادامه راه انقلاب تا سقوط آل‌خلیفه شدند.
این در حالی است که مزدوران رژیم آل‌خلیفه از چند روز گذشته با یورش به خانه‌ها و مناطق مختلف تلاش کردند با ایجاد ترس و وحشت در دل مردم آنها را از شرکت در برنامه‌های اعتراضی بترسانند با وجود این مردم بحرین در نقاط مختلف این کشور همچنان به برگزاری تظاهرات ادامه دادند و علیه رژیم آل‌خلیفه و اشغالگران سعودی شعار دادند.
از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نیروهای رژیم‌ آل‌خلیفه را به شکنجه و بدرفتاری با کودکان بحرینی بازداشت شده متهم کرد.

 


مهاجمان ناشناس رئیس جنبش فقه شیعه پاکستان را در شهر لاهور با شلیک گلوله به شهادت رساندند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز علامه «نصیر عباس» پس از سخنرانی در یک تجمع مذهبی در شهر «لاهور» به ضرب گلوله مهاجمان موتورسوار شهید شد. هیچ فرد یا گروهی هنوز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. در لاهور علاوه بر طالبان، عناصر لشکر جهنگوی (وابسته به عربستان) نیز فعال هستند.
یکشنبه گذشته نیز مولانا «شمس‌ الرحمان» مسئول «اهل السنه و الجماعه» در استان پنجاب ترور شد.
در حمله به علامه نصیر عباس، یکی از همراهان وی نیز به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. شیعیان 20 درصد جمعیت 180 میلیون نفری پاکستان را تشکیل می‌دهند.
دیروز بمبی نیز در غرب شهر پیشاور پاکستان منفجر شد که جان دست کم سه مامور پلیس را گرفت و دو مجروح بر جای گذاشت.

 


تظاهرات ضد نژادپرستی در سوئد با ورود نژادپرستان و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.
وقتی صدها نفر از مردم «استکهلم» سوئد در حال راهپیمایی علیه نژادپرستی بودند، گروهی از «نئونازی»ها به آنها حمله‌ور شده و به ضرب و شتم آنها پرداختند.
به نوشته سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، شمار نژادپرستان حدود 40 نفر بود که با سنگ، چوب و مواد آتش‌زا به راهپیمایی آرام ضد نژادپرستان یورش بردند. در این هنگام نیروهای امنیتی نیز وارد عمل شده و درگیری‌ها گسترش یافت.
شماری از نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در حین درگیری‌ها مجروح شدند و دو نیروی پلیس به دلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند.
پلیس «استکهلم» می‌گوید 28 نفراز نژادپرستان را دستگیر کرده است.

 


نامزد چپ‌گرا در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی در مرحله دوم برای دومین بار پیروز شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم«میشله باشلت» که طی سال‌های 2006 تا 2010 رئیس‌جمهور شیلی بود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بار دیگر به پیروزی رسید.
شمارش 90 درصد آرا، نشان داد که باشلت، 62 درصد آرای ماخوذه را به خود اختصاص داده و عملا پیروز شده است. «اولین ماتئی» رقیب او از جناح راست میانه هم 38 درصد آرا را کسب کرده است.
باشلت 62 ساله از سال 2014 جایگزین «سباستین پیرنا» رئیس‌جمهور کنونی خواهد شد.
افزایش مالیات‌ها و اصلاحات انتخاباتی مهم‌ترین برنامه‌های این رئیس‌جمهور چپ‌گرا اعلام شده است.
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شیلی باشلت با 47 درصد از رقیبش که 25درصد آرا را کسب کرده بود پیش افتاد اما چون نتوانست 50 درصد آرا را به دست آورد، انتخابات به دور دوم کشیده شد.
وی که یک پزشک سوسیالیست است در دولت‌های گذشته شیلی عهده‌دار وزارت بهداشت و درمان بوده است.شیلی، کشوری باریک بین رشته کوه آند و اقیانوس آرام جنوبی در قاره آمریکای جنوبی است. این کشور 756 هزار و 950 کیلومترمربع وسعت و 17 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثرشان دورگه‌های سرخپوست- سفیدپوست هستند. زبان مردم این کشور اسپانیولی است.شیلی به بزرگترین تولیدکننده «مس» در جهان مشهور است. همسایگان این کشور از شمال پرو و از شرق آرژانتین هستند.

 


صدها هزار نفر از طرفداران و مخالفان دولت اوکراین در «کیف» راهپیمایی کردند.
روز یکشنبه نزدیک به 300 هزار نفر از مخالفان غربگرای دولت اوکراین در خیابان‌های «کیف» و میدان «استقلال» این شهر تجمع کردند و خواستار «برکناری« دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.
درست چند صد متر آن طرفتر،‌ده‌ها هزار نفر از طرفداران دولت با حمل پرچم‌های بزرگ و کوچک کشورشان، از «ارزش‌های ضد غربی» دولت حمایت و علیه «مخالفان غربگرا» شعار دادند.
اوکراین از 30 آبان‌ماه به بهانه کوتاهی، ویکتوریانوکوویچ» از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا ناآرام است و در این ایام تقریباً همه روزه طرفداران اتحادیه اروپا با دلگرمی رسانه‌ها و مقامات آمریکا و اروپا تظاهرات کرده‌اند.
دولت اوکراین برای آرام کردن مخالفان علاوه بر آزادی تمام زندانیان بازداشتی و وعده امضای توافقنامه تجاری، شهردار کیف و معاون دبیر شورای امنیت و دفاع این کشور را خلع کرده است. مقامات دولتی اوکراین حتی با رهبران اپوزیسیون نیز دیدار کرده و به خواسته‌های آنها نیز از نزدیک گوش کرده‌اند اما مخالفان می‌گویند فقط خواستار «سقوط» دولت هستند.
دولت فعلی، دولتی است که چند سال پیش با شکست دولت غربگرای نارنجی به قدرت رسیده و تظاهرکنندگان نیز از طرفداران «یولیا تیموشنکو»، آخرین نخست‌وزیر نارنجی هستند که در زندان به سر می‌برد.مخالفان همچنین دولتمردان خود را متهم به نزدیکی به روسیه می‌کنند.
در همین رابطه خبر می‌رسد، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیروز با سفر به «بروکسل» با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار و در خصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو کرد.
«یانوکوویچ»، رئیس جمهور اوکراین در عین حال روز یکشنبه با دو سناتور آمریکایی نیز دیدار کرده است. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «نووستی» نوشته، «یانوکوویچ» در دیدار با «جان مک‌کین» و «کریستوفر مرفی» تأکید کرده «خط مشی اروپایی اوکراین تغییری نکرده است.»
براساس اطلاعات دفتر ریاست جمهوری اوکراین «یانوکوویچ» در این دیدار همچنین با تأکید بر اینکه جهت‌گیری به سمت همگرایی با ساختارهای اروپایی در راستای منافع ملی این کشور است، گفته: دولت اوکراین از همه امکانات خود استفاده خواهد کرد تا حقوق شهروندان این کشور برای برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز تأمین شود و اینکه تحقیقات دقیقی در مورد حوادث 30 نوامبر در میدان استقلال شهر کیف صورت خواهد گرفت.
دو سناتور آمریکایی روز یکشنبه با حضور در میان مخالفان دولت در میدان استقلال از آنها حمایت کردند.
«مک‌کین» همچنین یکشنبه شب در یک برنامه زنده از شبکه تلویزیون «1+1» اوکراین اعلام کرد که اگر بار دیگر دولت اوکراین از توان نظامی علیه معترضین استفاده کرده و حقوق آنها برای ابراز عقیده خود را زیر پا بگذارد، دولت آمریکا از ابراز تحریم علیه مقامات کیف استفاده خواهد کرد! این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در عین حال گفت: من امیدوارم که هرگز لزومی برای چنین تحریمی پیدا نشود.
ناظران سیاسی اروپا حضور مک‌کین در تظاهرات مخالفان دولت را دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی اوکراین ارزیابی می‌کنند.

 


کودتای نظامیان طرفدار معاون سابق رئیس‌جمهور سودان جنوبی علیه نظام حاکم نافرجام ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، درگیری در گارد ریاست‌جمهوری زمانی آغاز شد که نظامیان طرفدار «ریک ماشار» معاون سابق رئیس‌جمهور سودان جنوبی، یکشنبه شب به سوی نظامیان وفادار به سالواکر؛ رئیس‌جمهور، تیراندازی کردند.
مهاجمان تلاش کردند، ساختمان وزارت دفاع را تصرف کنند اما با اینکه انبار مهمات را به کنترل خود درآوردند، موفق به تصرف کل ساختمان نشدند.
این درگیری‌ها، صبح دیروز شدت گرفت و موجب کشته شدن چند نظامی در پایتخت شد.
همچنین به دنبال پناهنده شدن معاون سابق رئیس‌جمهور سودان جنوبی به سفارت آمریکا، تیراندازی و شلیک خمپاره اطراف این مکان افزایش یافت. این شلیک‌ها موجب بسته شدن سفارت آمریکا در جوبا پایتخت سودان جنوبی شد.
آمریکا و انگلیس از اتباع خود خواستند از خانه‌هایشان خارج نشوند.
درگیری بین هواداران رئیس‌جمهور و طرفداران معاون سابق او از ماه ژوئیه آغاز شده است.
دلیل این درگیری‌ها اخراج «ریک ماشار» معاون رئیس‌جمهور سودان جنوبی و متحد سالواکر بوده است.
به دنبال اخراج ماشار، سالواکر تمام اعضای کابینه را اخراج کرد. دلیل این اخراج‌ها، بروز اختلافات بین رئیس‌جمهور و معاونش اعلام شده است.
ریک ماشار برای شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری سال 2015 اعلام آمادگی کرده بود و به دنبال آن از حاکمیت کنار گذاشته شد.
گفته می‌شود با اینکه کودتا شکست خورده اما درگیری‌های پراکنده همچنان در جوبا ادامه دارد.

 


در پی هلاکت یک نظامی اسرائیلی در مرز لبنان، ارتش این رژیم به حالت آماده‌باش کامل درآمد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در تیراندازی یک نظامی لبنانی به سمت نظامیان متجاوز اسرائیلی در مرزهای اراضی اشغالی و لبنان یک سرباز اسرائیلی کشته شد.
این حادثه یکشنبه‌شب نزدیک منطقه «راس‌الناقوره»‌به وقوع پیوست و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تیرانداز یک سرباز ارتش لبنان است که در مرکز نظامی مشرف به گذرگاه الناقوره نگهبانی می‌داده است و به محض عبور خودروی نظامیان اسرائیلی از مرز لبنان به سوی آنان شلیک کرده است.
نظامیان متجاوز اسرائیلی بعد از تیراندازی به داخل اراضی اشغالی فرار کردند و هلی‌کوپترهای اسرائیلی برای شناسایی این منطقه به پرواز درآمدند و گلوله‌های منور بر فراز منطقه شلیک کردند.
سخنگوی سازمان ملل و نیروهای صلح‌بان این سازمان مستقر در جنوب لبنان (یونیفیل) طرفین را به خویشتنداری دعوت کردند و خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه شدند.
از سوی دیگر، نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته در یک واکنش منفعلانه به سمت سربازان لبنانی مستقر در مرز لبنان آتش گشودند که دو سرباز لبنانی به ضرب گلوله مجروح شدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10