(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 آذر 1392 - شماره 20667

داستان تکراری و خسته کننده تیم فوتبال امید ایران
سردرگمی برای انتخاب سرمربی ادامه حسرت‌ برای حضور در المپیک
مسئولان صدا و سیما و وزارت ورزش دست به کار شوند
والیبال به گروه دوم سقوط نکند
تجمیع فدراسیون‌های ورزشی راهکاری برای کاهش هزینه‌ها
   


در روزهایی که تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران در هیاهوی قرعه کشی جام جهانی و پیدا کردن حریفی قدرتمند برای آماده شدن در بازیهای برزیل به سر می برد تیم فوتبال المپیک (امید) کشورمان هم دوباره گرفتار پروسه انتخاب سرمربی شده و نگرانی‌ها برای طولانی‌تر شدن حسرت حضور ایران را در المپیک ایجاد کرده است!
انتخاب سرمربی و تشکیل تیم ملی فوتبال المپیک ایران معروف به تیم امید تقریبا هر چهار سال یک بار برای مدتی بحث روز فوتبال ایران می‌شود. همیشه در آن مقطع از برنامه‌های جدی برای آماده سازی تیم و نهایتا حضور در بازی‌های المپیک بحث می‌شود اما چند دهه است که نتوانستیم به این هدف برسیم چون هیچ وقت راه را درست نرفتیم!
چرا ایران نمی‌تواند به المپیک برود؟
از حضور تیم فوتبال امید ایران در بازی‌های المپیک 38 سال می‌گذرد. المپیک 1976 مونترال آخرین فرصت قدرت‌نمایی یک تیم فوتبال ایرانی در این بازی‌ها بود و از آن مقطع تاکنون هر دوره به دلایل مختلفی نتوانستیم راهی این مسابقات شویم. این سوالی است که با طولانی شدن غیبت‌مان در المپیک بیش از پیش به ذهن می‌رسد. هر کسی شاید دلیلی برای این ناکامی‌ها بیاورد اما واقعیت کتمان‌ناپذیر بی‌هویت بودن این تیم در ایران است که باعث شده فدراسیون فوتبال و کمیته المپیک عمدتا مسئولیت این تیم را به یکدیگر پاسکاری کنند. بارها شاهد اعلام نظرات بعضا فنی از سوی کمیته المپیک درباره تیم امید بودیم در حالی که طبق قانون تصمیم‌گیرنده اصلی در تمام برنامه‌های تیم امید فدراسیون است و کمیته المپیک بیشتر نقش نظارتی دارد.
هیچ کدام به فکر راه‌اندازی هرچه زودتر این تیم با تشکیلاتی منسجم نیستند و هر وقت هم پس از بحث‌های همیشگی بر سر انتخاب سرمربی آن، تیمی متولد می‌شود که هیچ کدام از دو نهاد فوق خودشان خرج آماده‌سازی‌اش نمی‌کنند. شاید به این دلیل که اگر این تیم موفق شود هیچ کدام نمی‌توانند با قاطعیت بگویند تیم ما موفق شد! بارها دیده‌ایم تیم امید که معمولا عمده بازیکنانش مشمولان نظام وظیفه هستند برای برگزاری اردوها و مسافرت‌های خارجی با مشکل خروجی بازیکنانش مواجه است!
مربیان ایرانی مختلف و البته مربیان درجه 3 خارجی هم خودشان را با این تیم محک زدند اما هیچ کدام نتوانستند راهی المپیک شوند. حتما می‌گویید تیم بزرگسالان که همواره اولویت کل برنامه‌های فوتبالی ما شده و فوق‌العاده هزینه‌بر است، به سختی راهی بازی‌های جهانی می‌شود چه برسد به تیم امید یا المپیک که با این وضع به دنبال چنین افتخاری است!
آخرین مرتبه‌ای که تیم ایران نتوانست المپیکی شود به سال 2011 برمی‌گردد و این‌بار در آخرین ورژن علل ناکامی‌ها، استفاده از بازیکن دواخطاره در ترکیب اصلی که در بازی‌های محلات هم رخ نمی‌دهد عاملی شد تا حسرت رفتن ما به المپیک 40 ساله شود؛ اشتباهی که در زمان خودش خنده معنی‌دار کارلوس کی‌روش و دستیارانش را به همراه داشت!
آخرین وضعیت تیم امید
متاسفانه باز هم تشکیل تیم امید به وقفه افتاده و مسئولان فدراسیون مدام از انتخاب سرمربی و شروع تمرینات این تیم در آینده نزدیک خبر می‌دهند. تیم المپیک ایران در حالی هنوز شکل نگرفته که عمده کشورهای آسیایی تیم‌شان را ایجاد کرده و تمرینات زیادی هم داشته‌اند. تیم امید باید از بازیکنان تیم جوانان سابق تشکیل شوند که تنها تجربه بین‌المللی آنها در رده‌های پایه مربوط به مسابقات قهرمانی آسیا سال 2012 می‌شود.
قهرمانی های بی ارزش
اولین دوره مسابقات تیم‌های زیر 22 سال آسیا دی‌ امسال در عمان برگزار می‌شود. مسابقاتی که در دوره نخست هیچ خروجی نخواهد داشت اما از دومین دوره که دو سال دیگر خواهد بود، حکم بازی‌های انتخابی المپیک را داراست بنابراین اکثر کشورهای حاضر در دوره اول، با بازیکنانی به عمان می‌روند که قرار است دو سال دیگر هم در همین مسابقات روبه رو شوند و جواز حضور در المپیک 2016 ریودوژانیرو را بگیرند.
آنها از الان تیم‌های جوانان زیر 20 سال‌شان را به تورنمنت‌های آسیایی از جمله مسابقات زیر 22 سال عمان می‌فرستند. بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی هم محل دیگری برای آزمایش این تیم‌هاست. اگر به سابقه بازی‌های آسیایی رجوع کنیم عمده تیم‌های صاحب‌نام آسیا با بازیکنانی که قرار است در رده امید بازی کنند به میدان می‌آیند. آنها تیم‌های خالصی را می‌آورند اما ایران هر دوره ضمن استفاده از بازیکنانی که حداکثر سن مجاز را دارند، معمولا از 2، 3 بازیکن بزرگسال هم در تیم‌شان استفاده می‌کنند تا به مقام قهرمانی برسند! قهرمانی که در قیاس با آماده‌سازی تیم‌های امید برای راهیابی به المپیک هیچ ارزشی ندارد.
همچنین گذشته را بنگریم همواره تیم‌هایی از آسیا به المپیک رفتند که ضمن طی پروسه آماده‌سازی منظم چند ساله، پیش از بازی در مرحله مقدماتی انتخابی المپیک، یک یا چندبار فرصت حضور در تورنمنت‌های معتبر بین‌المللی را هم پیدا کرده‌اند. به طور مثال تیم ژاپن یکی، دو سال در اردو بود و بیش از 30 مسابقه تدارکاتی انجام داده بود که یکی از ثمراتش قهرمانی در بازی‌های آسیایی بود.
بهترین فرصت برای کسب تجربه
اما نکته ملامت‌آور و ناراحت‌کننده برای ما حضور تیم زیر 22 سال ایران در این جام است. یعنی ما می‌خواهیم از بازیکنانی استفاده کنیم که عمدتا کمتر از چندماه کوچک تر از 22 سال هستند. این در شرایطی است که بازی‌های عمان در دوره نخست نه تنها حکم بازی‌های انتخابی را نداشته بلکه قهرمانی در آن هم اهمیتی ندارد بنابراین بهترین فرصت بهره‌وری از آن فرستادن تیم زیر 20 سال به آن است تا حداقل صاحب تجربه بین‌المللی خوبی شود.
حتی بازیکنان تیم زیر 22 سال ایران کم‌تجربه نیستند. عمده آنها از تیم نوجوانان و در رده زیر 15 و 16 سال شاگرد علی دوستی‌مهر بودند که در مسابقات قهرمانی آسیا و سپس جام جهانی نیجریه شرکت کردند. همین بازیکنان در رده جوانان هم تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در چین بودند. اسکلت فعلی تیم زیر 22 سال سابقه انجام بیش از حداقل 100 بازی بین‌المللی را دارد و نیازی به تجربه‌اندوزی بین‌المللی هم ندارد. بنابراین شایسته بود تیم زیر 20 سال با هدف آماده‌سازی جهت حضور در بازی‌های مقدماتی المپیک 2016 به این رقابت‌ها می‌رفت.
مربیان ناکام
با نگاهی به مربیان تیم امید در 30 سال گذشته می‌بینیم تیم ملی نه با مربیان ایرانی موفق بوده و نه مربیان خارجی درجه پایین. از یورگن گده، وینگو بگوویچ و رنه سیموئز گرفته تا محمد مایلی‌کهن و علیرضا منصوریان ایرانی های مختلف و خارجی‌های درجه 3 هیچ‌کدام موفق نبودند. چندین بار هم اتفاق افتاده که به خاطر عملکرد و نتیجه تیم در بازی‌های آسیایی، سرمربی‌اش برکنار شد. غلامحسین پیروانی آخرین نمونه آن بود که نهایتا جایش را به هومن افاضلی داد و او هم بعد از طی مرحله اول مقدماتی، تیم را به علیرضا منصوریان واگذار کرد. تیم امید در زمان او با آن اتفاق فجیع به المپیک نرفت و مقصرش کادر فنی بود اما هنوز هم منصوریان از تیم زیر 22سال به نام تیم المپیک نام برده و خودش را سرمربی تیم امید می‌داند!
چه بازیکنانی تیم امید را تشکیل خواهند داد؟
در حال حاضر بازیکنانی که می‌توانند در تیم امید حاضر باشند همان بازیکنان تیم جوانان سابق هستند. آن تیم پس از استعدادیابی‌های گسترده که حدود 6 هزار بازیکن در آنها شرکت داشتند، تشکیل و در مسابقات قهرمانی آسیا هم عملکرد نسبتا خوبی داشت اما با کم‌تجربگی مغلوب کره‌جنوبی شد. از آن تیم، بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش و سردار آزمون توانستند بدون آنکه سرخابی شوند به اروپا بروند و اکنون وضعیت خوبی در تیم‌های نایمخن هلند و رابین‌کازان روسیه دارند بنابراین با ایجاد یک کادر فنی قدرتمند و از دست ندادن فرصت‌های باقیمانده نظیر فرستادن تیم امید به بازی‌های اینچئون و... می‌توانیم امیدوار باشیم این تیم بتواند تجربه بیشتری کسب کرده و به حسرت 40 ساله المپیک نرفتن ایران پایان دهد.
یک خارجی جایگزین منصوریان می شود
اما در شرایطی که تیم فوتبال زیر 22 سال کشورمان با هدایت منصوریان به فکر برگزاری 2 بازی تدارکاتی با تیم ملی کره‌جنوبی در تاریخ های هشتم و سیزدهم دی‌ماه‌ است،‌ نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال از خارجی بودن سرمربی جدید تیم امید خبر می دهد و می گوید:انتخاب سرمربی تیم امید از اولویت‌های فدراسیون است و پس از قطعی شدن کار احتمالا او را تا پایان هفته معرفی خواهیم کرد.
سیدهادی آیت‌اللهی با بیان اینکه انتخاب سرمربی تیم امید و تشکیل هرچه زودتر این تیم از اولویت‌های کاری فدراسیون است گفت: صحبت‌های اولیه را با کفاشیان داشته‌ایم و تقریبا گزینه‌ای را برای تیم امید نهایی کردیم و امروز و فردا جلساتی دیگر را در این زمینه خواهیم داشت تا کار را نهایی کنیم.
استفاده از مربی ایرانی
در کنار سرمربی خارجی
وی در پاسخ به اینکه گزینه سرمربیگری تیم امید بالاخره ایرانی شد یا خارجی، تصریح کرد: تقریبا می‌توانم بگویم هدایت این تیم را یک سرمربی خارجی برعهده می‌گیرد و این مربی از مربیان خارجی که الان در فوتبال ما مشغولند نیست. ممکن است در کنار او از مربیان ایرانی استفاده کنیم.آیت‌اللهی در پاسخ به اینکه آیا برای انتخاب سرمربی خارجی تیم امید با کارلوس کی‌روش هم مشورت داشته‌اید، گفت: به هر حال تیم امید پشتوانه تیم ملی بزرگسالان است. همچنین با توجه به اینکه بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش و سردار آزمون نفرات تیم امید هستند که کی‌روش برای استفاده از آنها در تیم بزرگسالان هم نظر دارد، بنابراین نظر کی‌روش برای ما اهمیت دارد که با او مشورت می‌کنیم.
اولین واکنش منصوریان
علیرضا منصوریان سرمربی تیم ملی فوتبال زیر 22 سال کشورمان در اولین واکنش خود به صحبت های آیت‌اللهی، طرح موضوع انتخاب سرمربی تیم امید را اقدامی غیرحرفه‌ای و علیه منافع تیمش دانست و گفت: به کفاشیان گفتم از آیت‌اللهی بخواهد فعلا مصاحبه نکند چون به تیم من تنش وارد می‌کند. تیم امید ایران در حال حاضر همین تیمی است که در اختیار من است. به علی کفاشیان هم گفتم بهترین و منطقی‌ترین راه‌حل این است که در این مقطع زمانی موضوع انتخاب سرمربی تیم امید مطرح نشده و هیچ بحثی درباره المپیک به میان نیاید چون تیم ما آسیب می‌خورد. اصلا تمام اهداف و برنامه‌ریزی‌های ما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. مطرح شدن تشکیل تیم امید جز ایجاد تنش و ناآرامی در تیم من ثمره‌ دیگری ندارد.
یکی دو ماه دیگر صبرکنید
وی با اشاره به صحبت‌های آیت‌اللهی درباره انتخاب سرمربی تیم گفت: به کفاشیان گفتم که از آیت‌اللهی بخواهد فعلا در این باره مصاحبه نکند. گفتم این همه صبر کردید، در این یکی دو ماه هم به صبرتان ادامه دهید تا تیم ما با آرامش در بازی‌های زیر 22 سال عمان شرکت کند. من اعتقاد دارم دست فدراسیون برای انتخاب سرمربی باید باز باشد اما تنها خواسته‌ام این است که دیگر این مصاحبه‌ها را انجام ندهند تا شان سرمربی و کادر فنی تیم زیر 22 سال حفظ شود، هرچند جایگاه بنده در نزد بازیکنان و سایر اعضای تیمم مشخص و ثابت است.ضمن اینکه اگر آرامش تیم بخاطر طرح این موضوع‌ها برهم بریزد آن را اعلام خواهم کرد. فدراسیون می‌توانست شش یا هشت ماه پیش دست به این کار بزند و هیچ کسی هم اعتراضی نمی‌کرد. 20 ماه است این خانواده را حفظ کردیم و آرامش در آن حرف اول را می‌زند.

 


رئیس کمیته‌ بین‌الملل فدراسیون والیبال می‌گوید باید به سرعت تدبیری از سوی نهادهایی همچون صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان برای مهیا کردن شرایطی که FIVB برای پخش تلویزیونی تعیین کرده فراهم شود.
در اجلاس کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی والیبال در لوزان سوئیس وجود سیستم فیلمبرداری تلویزیونی "HD و Video challenge " برای میزبانی هشت تیم برتر لیگ جهانی الزامی شده است وبا توجه به اینکه ایران از این امکانات برخوردار نیست احتمال سقوط تیم ملی والیبال از گروه اول به دوم افزایش یافته است.
سعید درخشنده در این باره می گوید: پیش از این نیز ناظر مسابقات والیبال ایران با آلمان و صربستان یک گزارش منفی مبنی بر عدم شفافیت پخش تلویزیونی این دیدارها اعلام کرده بود.او افزود: این ناظر جهانی با ابراز تاسف از HD نبودن بخش تلویزیونی دیدارهای لیگ جهانی در کشور ما، ابراز امیدواری کرده بود که ایران نیز بتواند دیدارهای این مسابقات را با بهترین کیفیت پخش کند.رئیس کمیته‌ بین‌الملل فدراسیون والیبال، تصریح کرد: والیبال ما در بازی‌های لیگ جهانی عملکرد درخشانی داشت و به همین خاطر در گروه "الف" که در آن هشت تیم برتر جهان حضور دارند قرار گرفت. حیف است که به خاطر نداشتن تجهیزات پخش تلویزیونی با کیفیت HD ، ایران در گروه "ب" قرار گیرد.
درخشنده با بیان این که پیش از این شروط FIVB مبنی بر پخش HD و Video challenge اختیاری بود، گفت: در حال حاضر این شروط اجباری شده است و FIVB هم در تصمیم خود جدی است. امیدوارم سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان به این قضیه ورود پیدا کنند و به صورت جدی آن را پیگیری کنند، چون اگر نتوانیم این شروط را محقق کنیم از بین هشت تیم برتر لیگ جهانی که در گروه "الف" هستند حذف می‌شویم.او افزود: باید نشست سه جانبه میان روسای فدراسیون والیبال و سازمان صدا و سیما به همراه وزیر ورزش و جوانان در این زمینه انجام شود. فکر نکنم با مکاتبات و نامه‌نگاری کار به جایی برسد. باید فدراسیون والیبال مستقیم در این زمینه با سایر نهادهای مربوط رایزنی کند.

 


وزیر ورزش و جوانان بر تجمیع فدراسیون‌های ورزشی برای کاهش هزینه‌ها تأکید کرد.
محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در جمع مدیران معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و نظام مند نمودن قوانین اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا قوانین و مقررات ورزش منطبق با قوانین و مقررات ملی و هماهنگ با اساسنامه فدراسیون های بین المللی روزآمد شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تجمیع فدراسیون های ورزشی در 2 یا 3 ساختمان تا قبل از ساخته شدن مرکز اداری فدراسیون ها در ساختمان سئول گفت: هدف از این اقدام کاهش هزینه ها و تمرکز بیشتر درحوزه ورزش قهرمانی است.وزیر ورزش و جوانان اشاره ای هم به اثر بخشی لیگ های ورزشی کشور داشت و گفت: در رشته های ورزشی مختلف لیگ داریم و باید با کارشناسی دقیق ضمن ساماندهی این رقابت ها با استفاده از نظر کارشناسان حوزه قهرمانی شرایط را برای کارآمد شدن این لیگ های ورزشی فراهم کنیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10