(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 آذر 1392 - شماره 20667

کوتاه اقتصادی
مشاور وزیر نیرو خبر داد
کاهش 11 درصدی بارش‌ها در کشورنسبت به سال گذشته
با راه‌اندازی پایانه شناور در دریای عمان
ایران مشکلی برای افزایش صادرات نفت خام ندارد
معاون وزیر نفت بیان کرد
راهکارهای صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی
ابهام در تکمیل به‌موقع خط لوله صلح
آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید
صالح‌آبادی خبر داد
تصمیم جدید دولت برای تعدیل بازار بورس
زاکانی اعلام کرد
ضرر ده‌ها میلیارد دلاری ایران در صورت تعلل پیگیری فساد پرونده کرسنت
پیشنهاد دامداران برای پرداخت یارانه شیر
از سوی یک مقام مسئول
راهکارهای قطع پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان تلفن همراه اعلام شد
از سوی مشاور وزیر راه و شهرسازی
شرایط جدید تأمین مسکن ایثارگران اعلام شد
کرباسیان خبر داد
راه‌اندازی سامانه جامع در گمرک تهران
   


* معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول 156 کیلومتر در سال آینده خبر داد. علی نورزاد گفت: احداث این آزاد راه در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران تأثیر بسزایی داشته و موجب تسهیل در رفت و آمد کریدور غرب به شرق خواهد شد. وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران در سال آینده اظهار داشت: این آزاد راه در نقطه‌ای از آزاد راه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی می‌گذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزاد راه قم- گرمسار پایان می‌یابد.
* با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی، «مقامات عالی وزارت» از تمام نامه‌نگاری‌های این وزارتخانه حذف شد. علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور دستوری قابل تقدیر، از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه خواست به هیچ وجه در نامه‌نگاری‌ها از «مقامات عالی وزارت» استفاده نکنند. در جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار است که یک وزیر چنین دستوری صادر کرده است و این اقدام علی طیب‌نیا می‌تواند الگویی برای سایر وزرای دولت یازدهم هم باشد.
* در جریان معاملات روز دوشنبه بورس انرژی در تابلوی مشتقه (برق) و بازار فیزیکی بیش از 70 میلیارد ریال معامله انجام گرفت. به گزارش بورس انرژی، در جریان معاملات دیروز، سلف موازی استاندارد برق، خریداران خواهان معامله نمادهای میان باری و کم‌باری روزانه بودند تا در پایان معاملات ارزش این تابلو را به حدود 2 میلیارد و 360 میلیون ریال بالغ کنند. در معاملات دیروز بورس انرژی، در بازار مشتقه 763 قرارداد معاملات سلف موازی استاندارد در دو نماد کم‌باری و میان باری روزانه معامله شد.
* سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد: 44 تن برنج آلوده غیر قابل مصرف در استان آذربایجان شرقی منهدم شد. مصطفی نانکلی مدیر اموال تملیکی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: 44 تن برنج آلوده و غیرقابل مصرف قاچاق که توسط مأموران گمرک جلفا کشف و ضبط شده بود، پس از طی مراحل قانونی و اخذ نظریه کارشناسی سازمان استاندارد مبنی بر غیر قابل مصرف بودن آن، با حضور مسئولان مربوطه منهدم شد.
* با صدور احکامی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل و اعضای جدید هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی منصوب شدند. محمد رضا نعمت‌زاده در احکام صادر شده حسین اسفهبدی را به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، کاظم اکبرپور را به عنوان عضو موظف و محسن جلال‌پور،‌منوچهر طاهایی و سید حسین سیدزاده را به عنوان اعضای غیر موظف شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی تعیین کرده است.
* شاخص فرابورس ایران با فتح 900 واحد در ابتدای بازار روز دوشنبه، اگرچه در ادامه روند معاملات نوساناتی هم داشت، اما در پایان با تثبیت در 904/13 واحد رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در ادامه روند مثبت معاملات دیروز هم در بازار فرابورس شاهد رکوردشکنی شاخص بودیم و شاخص فرابورس با رشد 13 واحدی معادل 1/46 درصد افزایش یافت و با فتح 904/13 واحد رکورد زد.

 


بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش داشته است.
محمد حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که 79 میلی‌متر بوده، 11 درصد کاهش یافته است. وی توزیع بارندگی در حوضه‌های 6 گانه اصلی کشور را در سال آبی جاری بسیار مناسب ارزیابی کرد و تأکید کرد: بیشترین درصد افزایش بارندگی با 42 درصد در حوضه خلیج فارس و کمترین افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه با 11 درصد افزایش اتفاق افتاده است.
حاج رسولی‌ها بخش عمده بارش‌های اخیر کشور را در شمال غرب کشور و دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: بارندگی 27 میلیمتری هفته گذشته در دریاچه ارومیه، یک چهارم بارندگی‌های سه ماه گذشته در این حوضه بوده و امیدواریم آثار این بارش‌ها را بزودی در دریاچه ارومیه شاهد باشیم.
وی همچنین استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را تنها استان‌های دارای بارش پایین‌تر از میانگین درازمدت در سال آبی جاری خواند و گفت: بارش‌ها در مابقی 26 استان کشور در مقایسه با میانگین درازمدت 56 ساله بیشتر بوده است.
مشاور وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت روان آب‌های کشور اظهار داشت: میزان روان‌آب‌ها در سال آبی جاری با کاهش 33 درصدی در مقایسه با سال آبی گذشته و کاهش 40 درصدی در مقایسه با دوره درازمدت مواجه است.
وی میزان ورودی آب به سدهای کشور را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون چهار میلیارد و 70 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: حجم آب ورودی به سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته پنج میلیارد و 280 میلیون متر مکعب بوده که با کاهش 23 درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم فعلی آب موجود در سدهای کشور را 17/7 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و بیان داشت: حجم آب موجود در سدهای کشور در زمان مشابه سال آبی گذشته 18 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب بوده که براین اساس، در زمان حاضر با کاهش 3/2 درصدی معادل 600 میلیون متر مکعب حجم آب ورودی به سدهای کشور مواجه هستیم.
وی گفت: در حال حاضر 42 درصد از مخازن سدهای استان خوزستان پر بوده و این در حالی است که اکنون 37 درصد از کل مخازن سدهای کشور از آب پر شده است. حاج رسولی‌ها با بیان اینکه حجم مخزن 145 سد بزرگ کشور معادل 47 میلیارد متر مکعب است اظهار داشت: با اضافه شدن 11 سد آبگیری شده بیش از سه میلیارد متر مکعب به حجم مخازن کشور افزوده می‌شود و در مجموع حجم سدهای آبگیری شده و در حال بهره‌برداری کشور به بیش از 50 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

 


مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از آمادگی این شرکت برای راه‌اندازی پایانه‌های شناور صادرات نفت خام در دریای عمان خبر داد.
سید پیروز موسوی در گفت‌وگو با شانا افزود: در صورت افزایش تقاضا برای نفت خام ایران، پایانه‌های شناور صادراتی ایران می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
وی اضافه کرد: وزارت نفت، افزایش توان صادراتی نفت خام را در برنامه دارد از این رو، شرکت پایانه‌های نفتی ایران با توجه به رسالت خود در این زمینه و به منظور پاسخگویی به تنوع نیاز مشتریان، علاوه بر اسکله‌های ثابت، از توانمندی راه‌اندازی پایانه‌های سیار نیز برخوردار است.
وی توان صادراتی فعلی شرکت پایانه‌های نفتی ایران را روزانه 5 میلیون بشکه به صورت همزمان خواند و گفت: این میزان توان صادراتی، بدون در نظر گرفتن توان صادرات میعانات گازی در عسلویه و گوی‌های شناور است که با افزودن این ظرفیت‌ها، توان صادراتی شرکت پایانه‌های نفتی ایران بیش از پیش افزایش می‌یابد.
به گفته وی، با بهره‌برداری از 4 مخزن جدید ذخیره‌سازی نفت خام در جزیره خارگ ظرفیت ذخیره‌سازی این شرکت در خارگ به 28 میلیون بشکه نفت افزایش می‌یابد.
موسوی وضعیت صادرات میعانات گازی را نیز طبق برنامه مصوب، مناسب عنوان کرد.
شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حوزه‌های ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی فعالیت می‌کند و مأموریت اصلی آن پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور از طریق فرآیندهای عملیات دریافت، ذخیره‌سازی، امتزاج، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای،‌عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش و همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت و گازکشور و ایفای نقش شایسته در پایداری و انعطاف‌پذیری بهینه زنجیره تأمین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 


معاون وزیر نفت با اعلام این که استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع منافع ملی را به خطر می‌اندازد، راهکارهای صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی را تشریح کرد.
محمدرضا عراقی گفت به دلیل اینکه حجم تولید گاز نسبت به مصرف کمتر است مجبور به تغییر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع از گاز به میان تقطیری (گازوئیل و نفت کوره) در فصل زمستان هستیم تا بتوان گاز بخش خانگی را تامین کرد.
وی با اشاره به این که در فصل زمستان معادل روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز در صنایع و نیروگاه‌ها سوخت میان تقطیری سوزانده می‌شود اظهار کرد: تغییر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع از گاز به سوخت مایع علاوه بر آلودگی هوا، منافع ملی را هم به خطر می‌اندازد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که سیاست وزارت نفت این است که بین تولید و مصرف گاز تعادل ایجاد کند گفت: در حال حاضر 20 میلیون خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند که اگر هر خانواده روزانه یک متر مکعب گاز صرفه‌جویی کند روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد.
عراقی در مورد راهکارهای صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی توضیح داد: صرفه‌جویی در بخش خانگی به سادگی امکان‌پذیر است؛ چرا که تنها با پوشیدن لباس مناسب، نصب پرده‌های ضخیم، کم کردن شعله بخاری‌ها و خاموش کردن شوفاژ در اتاق‌های بدون استفاده می‌توان در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.
او در مورد صرفه‌جویی گاز در صنایع و نیروگاه‌ها هم گفت: در این شرایط امکان صرفه‌جویی در این واحدها وجود ندارد؛ چرا که نیاز به کار زیادی دارد اما در این زمینه هم می‌توان کارهای زیادی انجام داد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران شدت مصرف انرژی را در ایران بسیار بالا اعلام کرد و گفت: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به قاره آفریقا 5/1 برابر و نسبت به ژاپن 15 برابر است.

 


در شرایطی که وزیر نفت پاکستان مدعی است خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان احتمالا به موقع آماده نخواهد شد وزارت نفت کشورمان تاکید کرد: ایران در موعد مقرر از این خط لوله بهره‌برداری می‌کند.
خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در دسامبر 2014 میلادی که زمان مشخص شده در قرارداد فروش گاز به این کشور است بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش شانا، بر اساس اعلام مقامات نفتی ایران، با توجه به اینکه ایران سرمایه‌گذاری سنگینی برای احداث خط لوله صادراتی گاز به پاکستان انجام داده است آمادگی دارد در صورت انجام اقدامات جدی از طرف پاکستان (در احداث خط لوله)، سرعت احداث بخش ایرانی خط لوله را افزایش دهد.
بر این اساس ایران برای اجرایی شدن صادرات گاز به پاکستان تاکنون به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و 907 کیلومتر خط لوله 56 اینچ از عسلویه تا ایرانشهر را احداث کرده است.
ادامه خط لوله از ایرانشهر به پاکستان نیز حدود 320 کیلومتر خط لوله 56 اینچ است که تاکنون 30 درصد از عملیات اجرایی آن انجام شده است.
به گفته علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، سفارش 143 کیلومتر لوله (از مجموع 320 کیلومتر)، آماده‌سازی 150 کیلومتر از مسیر خط لوله، انجام 25 کیلومتر دفن و جوشکاری لوله و ریسه کردن 12 کیلومتر از خط لوله، تحصیل اراضی و اخذ مجوزهای زیست‌محیطی از اقدام‌های انجام شده برای اجرای خط لوله ایرانشهر - پاکستان بوده است.
همچنین علی ماجدی، مدیر امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت از رایزنی بیژن زنگنه با شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به مشارکت در ساخت خط لوله مذکور خبر داد و گفت: در مذاکرات هفته گذشته وزیر نفت پاکستان با وزیر نفت کشورمان نیز از پاکستان خواستار شد تا به ساخت خط لوله در خاک این کشور سرعت دهند.
اما در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از دنیوز اینترنشنال گزارش داد که وزیر نفت پاکستان گفته که خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان احتمالا طبق برنامه پیش نخواهد رفت.
شاهد خاقان عباسی دلیل ادعای فوق را تحریم‌های آمریکا دانسته و مدعی شده که این تحریم‌ها سرمایه‌گذاران احتمالی در این خط لوله را از تامین مالی احداث خط لوله در خاک پاکستان منصرف کرده است.
خاقان عباسی با توضیح اینکه ایران قبلا احداث بخشی از خط لوله که در خاک خود قرار دارد را به اتمام رسانده است، گفت: در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود،‌ تامین مالی بخش پاکستانی این خط لوله آسان‌تر خواهد شد.
این مقام پاکستانی دوباره ادعا کرد: تحریم‌های آمریکا سرمایه‌گذاران احتمالی را از مشارکت در این پروژه منصرف کرده است.
این در حالی است که مقامات کشورمان موضوع تحریم‌ها را فقط بهانه‌ای برای کم‌کاری پاکستان در این پروژه‌ها دانسته‌اند.
خاقان عباسی در عین حال از به پایان رسیدن مطالعات امکان‌سنجی این خط لوله در خاک پاکستان خبر داد.

 


ستاد تنظیم بازار و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ذخیره‌سازی میوه به ویژه سیب و پرتقال را برای شب عید آغاز کردند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: امسال براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، کار ذخیره‌سازی میوه شب عید را که عمدتاً شامل سیب و پرتقال است،‌ آغاز کرده‌ایم.
یدالله صادقی، افزود: بر این اساس سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها هر کدام به خرید و ذخیره‌سازی این میوه‌ها برای تامین نیاز شب عید می‌پردازند.
بنابراین گزارش: سال گذشته علی‌رغم ذخیره‌سازی‌های انجام شده برای شب عید در 3 روز پایانی سال میوه در میادین توزیع شد، اما با قطع توزیع‌ میوه‌های ذخیره‌سازی شده در میادین در چند روز اول فروردین ماه قیمت سیب و پرتقال شامل افزایش چند برابری شد.
کاهش قیمت آجیل شب یلدا
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار نیز از کاهش قیمت‌ها، آرامش بازار، کاهش تقاضا، کاهش حجم صادرات و واردات به دلیل عدم تولید آجیل و خشکبار خبر داد.
مصطفی احمدی اظهار کرد: آجیل و خشکبار با تنوع کیفیت و در حجم بسیار زیاد در بازار وجود دارد اما به دلیل عدم خرید از سوی مردم قیمت‌ها در حال کاهش است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با کاهش قیمت، فروش 10 قلم از 70 قلم آجیل مصرفی سود قانونی برای فروشندگان ندارد.
او با اشاره به کاهش قیمت‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یادآور شد: رقابت در فروش بسیار بالاست اما مصرف‌کنندگان برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کنند.

 


رئیس سازمان بورس از تصمیم جدید دولت برای تعدیل بازار بورس خبر داد.
علی صالح‌آبادی با اشاره به جلسه روز یکشنبه هیات دولت، گفت: در این جلسه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، پس از ارائه گزارشی درخصوص رشد نماگرهای بورس از جمله ارزش بازار، حجم و ارزش و دفعات معاملات و ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی متناسب با شرایط کنونی بورس و به منظور تعدیل بازار، سهام به صورت خرد در بورس عرضه کند.
رئیس سازمان بورس همچنین به جلسه اخیر خود با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: در این جلسه که در دفتر مهندس زنگنه و با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، مذاکرات خوبی در خصوص تامین مالی پروژه‌های نفتی از طریق بازار سرمایه از طریق روش‌هایی مانند صندوق‌های پروژه صورت گرفت و مقرر شد این موضوع، در تعامل مستمر میان مجموعه وزارت نفت و بازار سرمایه، پیگیری شود.
رکورد جدید شاخص بورس
شاخص بورس تهران که در معاملات روز یکشنبه موفق به عبور از کانال‌های 86 و 87 هزار واحدی شده بود، در معاملات دیروز به روند صعودی خود ادامه داد و با 25/1‍ درصد رشد موفق به فتح قله جدید 88 هزار واحدی شد.
در معاملات دوشنبه اکثر سهام شرکت‌ها مثبت شده و شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، غدیر، چادرملو، مپنا، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری امید، هلدینگ خلیج‌فارس، توسعه معادن و فلزات و فولاد خوزستان بیشترین تاثیر را در رشد 1088 واحدی شاخص بورس گذاشتند و موجب رسیدن آن به کانال 88 هزار و 112 واحد شدند.
در مقابل شرکت‌های تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس، نفت پارس و مخابرات مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
در بازار دیروز شرکت‌های مپنا، خدمات انفورماتیک و توسعه معادن روی از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و نفت پارس، سیمان غرب، پالایشگاه بندرعباس و ایران خودرو بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
در بازار روز گذشته بیش از یک هزار میلیارد سهم به ارزش 678 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه در رکوردشکنی جدید به 431 هزار میلیارد تومان رسید.
سامانه جدید معاملاتی
در همین حال مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی «نامک» در بورس تا ماه آینده خبر داد.
عباس احمدی افزود: سامانه نامک چه از نظر توسعه تعداد ایستگاه‌های معاملاتی و چه از نظر پشتیبانی تعداد و حجم معاملات، دست مدیران بورس را باز کرده است، علاوه بر اینکه این سامانه طراحی مهندسان داخلی است و برای توسعه آتی بازار سرمایه امکان پیاده‌سازی امکانات مورد نیاز به راحتی مقدور است.
وی درباره مزایا و ویژگی‌های سامانه نامک نسبت به سامانه پم گفت: مهمترین ویژگی نامک از نظر معماری سیستم همه کارگزارها از یک سرور متمرکز استفاده می‌شود و تفاوت‌ها در دستیابی به سیستم برای کارگزاری‌ها به حداقل می‌رسد.
وی به برتری نامک نسبت به پم در امر نظارت مدیران کارگزاری‌ها بر معامله‌گران خود اشاره کرد و افزود: از نقطه نظر نظارت بر عملکرد معامله‌گران توسط مدیران کارگزاران، قابلیت‌های ویژه‌ای طراحی شده که بعد از زیر بار رفتن تالار حافظ، این قابلیت‌ها برای مدیران کارگزاری‌‌ها فعال می‌شود تا مدیران بتوانند روی عملکرد معامله‌گران خود نظارت بهتر و بیشتری داشته باشند.
احمدی به رشد حجم معاملات و ضرورت افزایش تعداد ایستگاه‌های معاملاتی پرداخت و خاطرنشان کرد: با وجود افزایش معاملات و حجم معاملات، سامانه پم امکان پاسخگویی به شرایط فعلی بازار را نداشت و عملا اگر سامانه جدید جایگزین سامانه پم نمی‌شد، افزایش دستگاه‌های معاملاتی ممکن نبود، در نتیجه مشکلات جدی رقم می‌خورد.

 


رئيس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه، گفت: در صورت تعلل در پیگیری فساد این قرارداد در دیوان لاهه میلیاردها دلار خسارت خواهیم دید.
علیرضا زاکانی اظهار داشت: ما به شدت پیگیر برگزاری جلسه سه جانبه بین نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت نفت بوده‌ایم تا درباره محتوای لایحه ارسالی ایران برای گام سوم داوری کرسنت به نتیجه مطلوب برسیم اما این جلسه تاکنون دو بار لغو شده و برگزار نشده است.
وی افزود: من در طول این هفته و هفته گذشته چندین بار با آقای لاریجانی دیدار کردم و آقای لاریجانی گفته‌اند من دو بار با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای برگزاری این جلسه سه‌جانبه دیدار کردم.
نايب رئيس کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: اگر موضوع فساد در این پرونده مورد تائید قرار بگیرد هم کمک به امنیت ملی هم کمک به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری در داخل و هم باعث تائيد رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت به نفع ایران خواهد بود.
وی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه، اضافه کرد: این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم که چنین کاری می‌تواند حداقل 8 و حداکثر تا 35 میلیارد دلار به ضرر ایران تمام شود و باید خسارت پرداخت کنیم.
زاکانی تصریح کرد: بین 7 تا 8 میلیارد دلار از این رقم ضرر دیرکرد است و ایران برای 25 سال باید گاز تحویل دهد.
وی افزود: این در حالی است که میدان گازی سلمان به اندازه 25 سال گازی برای تحویل به امارات نداشته است چنانکه 14 اشکال فنی به قرارداد کرسنت وارد است که یکی از آنها پیش‌فروش گازی است که اساساً در این میدان وجود ندارد و دیگری اشکالات سرزمینی است که الان به آن نمی‌پردازم.
وی با اشاره به ضررهای دیگر باخت ایران در این پرونده در دادگاه داوری بین‌المللی گفت: با توجه به قیمت‌های پایین کرسنت در قرارداد صادرات گاز ایران به امارات در ابتدا بوتاش ترکیه که با ایران قرارداد واردات گاز داشته شکایت کرده و به دلیل قیمت پایین کرسنت مجبور به کاهش قیمت صادراتی گاز به این شرکت شده‌ایم و بین 7 تا 8 میلیارد دلار از این محل خسارت دیده‌ایم و در عین حال ترکیه دوباره برای کم کردن 12 درصد از قیمت صادرات گاز ایران به لاهه شکایت کرده است که در صورت پذیرش این شکایت خسارت کلان‌تری متوجه کشور خواهد شد.
رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس تاکید کرد: قیمت پایین کرسنت بر همه قراردادهای امروز و آینده صادرات گاز ایران تاثیر خواهد گذاشت و حیثیت شرکت ملی نفت خواهد رفت.

 


رئیس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: مابه‌التفاوت قیمت تمام شده شیر می‌تواند از طریق علوفه یارانه‌ای از مبادی تولید یا به وسیله پرداخت یارانه به کارخانه‌ها جبران شود اما نباید یارانه از جیب دامداران محاسبه و پرداخت شود.
سیروس روستا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرداخت یارانه برای کنترل قیمت تمام شده محصولات کشاورزی از جمله شیر همواره در مبادی تولید صورت می‌گرفته است تا بتواند قیمت تمام شده تولید را بهتر کنترل کند اما مهم این است که مابه‌التفاوت قیمت تمام شده شیر به دقت و با حضور دامداران محاسبه شود و برای جلوگیری از افزایش قیمت محصول پرداخت شود.
وی افزود: دامداران از ابتدا هم نمی‌خواستند قیمت شیر برای مردم بیش از این افزایش یابد چرا که براساس نظر کارشناسان افزایش بیش از حد قیمت این محصول اساسی می‌تواند کاهش مصرف و افزایش آسیب‌پذیری به سلامت جامعه را در پی داشته باشد.
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: یارانه شیر می‌تواند در قالب تحویل علوفه‌های ارزان قیمت به دامداران، کنترل کننده قیمت تمام شده شیر در مبادی تولید باشد یا می‌تواند در قالب پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده شیر با قیمتی که دولت می‌خواهد آن را کنترل کند باشد تا این مابه‌التفاوت به کارخانه‌ها اختصاص پیدا کند و دامداران بتوانند محصول خود را به قیمت مناسب به کارخانه‌ها بفروشند.
روستا تأکید کرد: اگر یارانه شیر به کارخانه‌ها اختصاص می‌یابد درخواست دامداران این است که مسئولان مابه‌التفاوت قیمت شیر را با حضور آن‌ها به دقت محاسبه کنند و روند پرداخت آن به کارخانه‌ها به گونه‌ای باشد تا این یارانه بتواند به همه دامداران اختصاص پیدا کند.

 


معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: مشترکان تلفن همراه در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌توانند لغو ارسال آن را تقاضا کنند.
به گزارش ایسنا حسن رضوانی افزود: با پیگیری رگولاتوری و به منظور پایه‌ریزی ساز و کار دائمی در زمینه ارسال پیامک تبلیغاتی با رضایت مشتری، سامانه‌ای در اپراتورها طراحی شده است که بر اساس آن مشترکان همراه اول در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک تبلیغاتی عدد «1» را به شماره 8999 ارسال کنند.
وی گفت: اگر مشترکی تمایل داشت مجددا پیامک تبلیغاتی دریافت کند می‌تواند با ارسال عدد «2» به شماره 8999 نسبت به فعال‌سازی آن اقدام کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) اظهار کرد: در حال حاضر مشترکان ایرانسل صرفا پیام‌‌های اطلاع‌رسانی خدمات و سرویسهای این اپراتور را دریافت می‌کنند که در صورت عدم تمایل به دریافت آن نیز می‌توانند عدد «2» را به شماره 5005 ارسال کنند تا این سرویس برای آنها لغو شود.
رضوانی درباره پیامک‌های تبلیغاتی که برای برخی از مشترکان ایرانسل ارسال می‌شود تصریح کرد: ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکان ایرانسل از سوی شرکتهای ارسال‌کننده پیامک انبوه، بدون هماهنگی با اپراتور تخلف محسوب شده و مشترکان می‌توانند شکایات خود را در این زمینه به بخش ثبت و پاسخگویی به شکایات پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعکس کنند تا نسبت به شکایات آنان رسیدگی شود.
شایان ذکر است: در گذشته نیز شماره پیامک‌هایی برای قطع و نفرستادن پیامک‌های تبلیغی به اپراتورهای فعال تلفن همراه اعلام شده بود که متاسفانه شرکت‌ها به هیچ یک از این پیام‌ها ترتیب اثر ندادند و برخی مشترکان در تماس با روزنامه اعلام می‌کردند، هنوز پیامک تبلیغاتی با وجود درخواست ارسال نشدن، برای آنها فرستاده می‌شود.
امید است در این دوره این مشکل رفع شود.

 


مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به آزادگان، جانبازان 25 درصد به بالا و فرزندان شهدا به صورت مشاع زمین واگذار می‌شود.
محمدرضا حامی دیندار اظهار کرد: خانواده شهدا و ایثارگران در بخش تأمین مسکن ایثارگران و تسریع در اجرای بند (ل) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌توانند براساس توافقنامه جدید صورت گرفته بین وزارت راه‌و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران به بنیاد استان خود مراجعه و معرفی نامه خود را به ادارات کل راه و شهرسازی تحویل دهند تا مراحل کار آنها دنبال شود.
وی گفت: در ابلاغیه ارسالی به ادارات کل راه و شهرسازی تصریح شده که تأمین مسکن فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد نیز در قالب واگذاری زمین به صورت گروهی (حداقل سه نفر به بالا) صورت گیرد.
حامی دیندار افزود: مقرر شده ادارات کل راه و شهرسازی بخشی از تأمین مسکن ایثارگران را از طریق ساخت زمین‌های در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران با استفاده از تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون بودجه کل کشور اجرا کنند که چگونگی ساخت آنها نیز به صورت شیوه‌نامه در اختیار ادارات کل قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: در ابلاغیه مذکور و توافق‌های صورت گرفته با بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح شده که اولویت واگذاری‌های مذکور با مشمولانی باشد که تاکنون از خدمات دولتی زمین و مسکن استفاده نکرده و خود و همسر آنها مالک واحد مسکونی یا زمین نباشند.

 


رئیس کل گمرک ایران از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی به صورت آزمایشی در گمرک تهران خبر داد.
مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایسنا ابراز امیدواری کرد که این طرح آزمایشی تا پایان ماه آذر به صورت سراسری اجرا شود.
پیش از این رئیس کل گمرک ایران وعده آغاز به کار سامانه جامع گمرکی را داده و اعلام کرده بود که طبق برنامه تا پایان دی ماه سال جاری کلیه گمرک‌های کشور به این سامانه مجهز می‌شوند.
وی درباره جزئیات طرح سامانه گمرک الکترونیک نیز گفته بود در گام بعدی قرار است با پیاده‌سازی سیستم ارزش روی کنترل گمرک امکان دسترسی اظهارکنندگان سوابق ارزش اظهاری کالای خود نسبت به تنظیم اظهارنامه و پرداخت توأم به صورت الکترونیک سرعت انجام کار بدون لزوم مراجعه حضوری به گمرک تا حدود زیادی افزایش یابد. همچنین با برقراری ارتباط سیستمی گمرک با انبارها و بنادر ضمن اتوماسیون فرآیندهای اجرایی امکان زمان‌بندی کار برای گمرک و به تبع آن برای خدمت‌گیرندگان فراهم خواهد شد.
بنابراین گزارش، در حال حاضر 144 گمرک در سطح کشور وجود دارد اما 90 درصد از کل تجارت خارج از کشور تنها متعلق به 10 گمرک است و 30 گمرک کشور بالغ بر 98 درصد کل حجم تجارت خارجی را به خود اختصاص داده‌اند. به این معنا که 110 گمرک دیگر فقط 2 درصد از تجارت خارجی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس ماده 106 قانون برنامه پنجم توسعه که تحت عنوان آمایش سرزمینی در گمرک مطرح شده 30 درصد واحدهای گمرکی باید تا پایان سال 1393 کاهش یابند که در این راستا تعداد گمرک‌های کشور از 162 واحد تاکنون به 144 واحد رسیده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10