(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - شماره 20672

اعلام آمادگی رائول کاسترو برای بهبود روابط واشنگتن و هاوانا
هشدار نخست‌وزیر عراق به تحصن کنندگان در استان الانبار
انفجار مهیب در تل‌آویو صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت
حضور 20 میلیون زائر حسینی(ع) در بزرگترین تجمع انسانی جهان
حمله سنگین ارتش به مخفیگاه تروریست‌ها در 2 شهر بزرگ سوریه
درگیری معترضان با پلیس ضد شورش در خیابان‌های هامبورگ
زد و خورد دانشجویان طرفدار مرسی با نیروهای امنیتی مصر در قاهره
تظاهرات ضد آل خلیفه در بحرین؛ زندانیان سیاسی را آزاد کنید
آمریکا برای مداخله نظامی در سودان جنوبی آماده می‌شود
پلیس ترکیه تظاهرات ضد اردوغان را به خشونت کشاند
تظاهرات مسلمانان آفریقای مرکزی علیه مداخله نظامی فرانسه
تجمع ضد دولتی در پایتخت اوکراین
تظاهرکنندگان در تایلند مانع ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شدند
   


رئیس‌جمهور کوبا خواستار بهبود روابط این کشور با آمریکا شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رائول کاسترو اعلام کرد تنها در صورتی که مقامات واشنگتن موافق برقراری روابط متمدنانه با کوبا باشند در آن صورت هاوانا حاضر است با مقامات این کشور وارد مذاکره شود.
وی خاطرنشان کرد که تمامی کشورها باید برای موجودیت و اختلاف نظرهای موجود در میان کشورهای دیگر احترام قائل شوند.این اظهارات پس از احوالپرسی جنجالی وی با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا پدر آفریقای جنوبی ایراد شد.
احوالپرسی اوباما و کاسترو با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشت، این اقدام باراک اوباما می‌تواند در آینده روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

 


نخست‌وزیر عراق به تحصن کنندگان در استان الانبار یک هفته مهلت داد تا میدان‌های تحصن را ترک کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «نوری مالکی» گفت، تحصن کنندگان در شهرهای استان الانبار عراق در پشت حملات تروریستی قرار دارند و میدان‌های تحصن به لانه تروریست‌ها تبدیل شده است. نخست‌وزیر عراق همچنین خبر داد، در میدان‌های تحصن شهرهای استان غربی الانبار (شهرهایی مثل رمادی و فلوجه) تروریست‌ها حتی خودروها را بمب‌گذاری و برای انفجار آماده می‌کنند. در این میدان‌ها برای عملیات تروریستی برنامه‌ریزی می‌شود. نخست‌وزیر عراق گفت، به مطالبات مشروع تحصن کنندگان پاسخ مثبت می‌دهد، ولی آنها باید میدان‌ها را ترک کنند. مالکی همچنین به سیاستمدارانی که در پی شهادت سرتیپ «محمد الکروی» شادمانی کردند هشدار داد که دیگر در ارتباط با آنها سکوت نخواهد کرد.

 


در پی انفجار بمب در داخل اتوبوسی در تل‌آویو موج وحشت و نگرانی اسرائیل را فرا گرفت و مقامات این رژیم آن را آغاز انتفاضه سوم فلسطینی اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «شائول موفاز» رئیس حزب کادیمای اسرائیل در واکنش به انفجار بمب در اتوبوسی در شهرک «بیت‌یام» در مرکز تل‌آویو که به زخمی شدن یک پلیس اسرائیلی منجر شد اظهار داشت، انتفاضه سوم فلسطین آغاز شده است و مسئولان اسرائیل باید مراقب موج سوم اعتراضات فلسطینیان باشند.
گفتنی است روز یکشنبه اتوبوسی در مرکز تل‌آویو منفجر شد که براثر آن یک پلیس اسرائيلی مجروح شد، همزمان با این انفجار در نزدیکی تل‌آویو هم انفجاری صورت گرفت که طی آن یک پلیس دیگر مجروح شد.
کارشناسان نظامی اسرائیل در پی این انفجارها به مقامات اسرائیلی هشدار دادند که از این پس باید شاهد بمب‌گذاری‌ها و تحرکات بیشتر فلسطینی‌ها باشند.
هنوز هیچ گروه فلسطینی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما با وقوع این انفجارها موجی از ترس و وحشت سراسر اسرائیل را فرا گرفته و مقامات این رژیم در حال بررسی اعلام وضعیت آماده باش در سرزمین‌های اشغالی هستند.
همچنین شبکه تلویزیون المیادین در گزارشی از اصابت یک فروند موشک قسام از غزه به شهرکی یهودی‌نشین در جنوب عسقلان خبر داد.

 


بیش از 20 میلیون زائر شیعه مراسم اربعین را در گرداگرد حرم مطهر امام حسین(ع) گرامی داشتند و با امام خود تجدیدبیعت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز سرزمین کربلا شور و حال دیگری داشت؛ به گفته منابع رسمی، شمار جمعیت عزادار در این شهر مقدس و مسیرهای منتهی به آن، تا یک روز مانده به اربعین، از مرز 18 میلیون و 450 هزار نفر گذشت و طبق آخرین برآورد، تعداد زائران کربلا در روز اربعین به رقم 20 میلیون و 700هزار تن رسید.
ویژگی‌هایی که مراسم اربعین کربلا را با دیگر مراسم مشابه متمایز می‌کند، علاوه بر شمار زائران، شور وصف‌ناپذیر مردم عاشقی است که خود را مجاور تربت پاک‌سالار شهیدان امام حسین(ع) می‌یابند.
دیروز کربلا شاهد اجتماع حدود 21 میلیون شیعه عزادار بود. شیعیان آمده بودند تا بر سر تحقق همه آرمان‌های تحقق نیافته الهی با امام خود تجدید میثاق کنند.
شماری از عاشقان اباعبدالله (ع) از دورترین مناطق، از جمله آمریکای لاتین، خود را به کربلا رسانده بودند، به گفته مقامات عراقی، در میان اجتماع بزرگ دیروز عاشورا، بیش از 8500 نفر از آمریکای لاتین، حدود 400 هزارنفر از اتحادیه اروپا، و بالغ بر 250هزار نفر نیز از پاکستان حضور داشتند. از ایران نیز حدود 700 هزار نفر توفیق زیارت و عزاداری در بین‌الحرمین را یافتند.
بقیه زائران دیروز کربلا که بیش از 18 میلیون نفر می‌شدند، از شهروندان عراقی بودند که با پای پیاده و یا سواره خود را به میعادگاه اربعین حسینی(ع) رساندند.شمار نیروهای امنیتی عراقی که به خوبی از عهده حفظ امنیت زائران برآمده‌اند، در کربلا حدود 30 هزار نفر اعلام شد. نظم و ترتیب حاکم بر مراسم عزاداران، کار مأموران را آسان‌تر می‌کرد و فرصت را از وهابی‌ها برای هرگونه اقدام تروریستی می‌گرفت.
با این حال، در شهرهای دورتر، از جمله بغداد و استان الانبار تکفیری‌های تروریست توانستند دست به برخی حملات بزنند؛ بخش‌های شمالی و غربی بغداد شاهد حمله خمپاره‌ای و یا انفجار بمب بود؛ در یک مورد از این حملات، شش نظامی عراقی از جمله چهار افسر شهید شدند و در عملیات دیگر تروریست‌ها نیز دو زائر شهید و 13 نفر دیگر مجروح شدند.در استان الانبار نیز پرتاب خمپاره تروریست‌ها جان دو زائر را گرفت و هشت مجروح برجای گذاشت.نیروهای امنیتی نیز در شهر تکریت و دیگر مناطق توانستند بیش از 50 تروریست را دستگیر کنند. شماری از این تروریست‌ها قصد داشتند به زائران امام حسین(ع) حمله کنند.خبرهای تکمیلی از کربلا حاکی است، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین(ع)، وارد شهر کربلا شد و در کنار شیعیان زائر به عزاداری پرداخت.
به اعتقاد کارشناسان، برگزاری مراسم اربعین امام حسین(ع) در این حد و اندازه و اجتماع بیش از 20میلیون نفر در مکان مقدس کربلا، علاوه بر اینکه بر اوضاع نابسامان عراق تأثیرات مثبت می‌گذارد و این کشور را به سمت آرامش می‌برد، تاکتیک رژیم آل سعود را نیز عملا با بن‌بست مواجه می‌کند؛ سران رژیم ریاض طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا میان شهروندان عراقی تفرقه مذهبی ایجاد کنند و با حملات تروریستی شیعیان را نیز بیش از پیش منزوی کنند. اما همانطور که دیدیم و می‌بینیم مراسم عاشورا و اربعین هر سال با شور و حال افزون‌تری در مقایسه با سال‌های قبل برگزار می‌شود و حاکمان ریاض نیز به همان میزان منزوی‌تر می‌شوند.

 


نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف حلب و حمص خسارات و تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کردند و 12 تن از فرماندهان و سرکردگان گروه‌های تروریستی را به هلاکت رساندند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها در حلب و حمص را زیر آتش سنگین توپخانه‌ای خود قرار داد که بر اثر این آتشباری سنگین، تعداد زیادی از تروریست‌ها از جمله سرکردگان آنان به هلاکت رسیدند و ده‌ها تن نیز مجروح شدند.
ارتش سوریه همچنین موفق شد انبار سلاح‌ها و مهمات تروریست‌ها را هدف قرار دهد که بر اثر آن خسارات سنگینی به عناصر مسلح وارد آمد.
تروریست‌ها نیز در واکنش به این حملات شدید و سنگین ارتش سوریه خودرویی را در نزدیک مدرسه‌ای منفجر کردند که بر اثر آن 20 غیر نظامی که بیشتر آنان کودک بودند کشته شدند.
جنگنده‌های سوریه نیز مواضع جبهه اسلامی را در مرزهای سوریه و عراق هدف قرار دادند که تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند.
در حومه لاذقیه نیز تروریست‌های وابسته به جبهه النصره به هلاکت رسیدند و کامیون‌های حامل سلاح و مهمات و موشک‌های گراد آنها توسط نیروهای ارتش سوریه منهدم شد. در میان تروریست‌های به هلاکت رسیده اتباع سعودی، اردنی، پاکستانی و مصری به چشم می‌خوردند.
نیروهای ارتش همچنین تلاش گروه‌های مسلح برای حمله به منطقه خان الشیخ در حومه دمشق را ناکام گذاشتند. در حومه حماه نیز تعدادی از افراد مسلح در روستای غوب به هلاکت رسیدند و مهمات و سلاح‌های آنها به دست نیروهای ارتش افتاد. در دوما، دیرالزور و درعا نیز یگان‌های ارتش سوریه با حمله به مواضع تروریست‌ها تعداد زیادی را به هلاکت رساندند. در جریان عملیات ارتش سوریه در مناطق مذکور شماری از عناصر گروه‌های مسلح از جمله تروریست مشهور «ابومهاجر» که تابعیت انگلیسی دارند و «ابومصعب الظهراوی» که مصری است به هلاکت رسیدند.
یگان‌های ارتش با تعقیب تروریست‌های جبهه اسلامی در مرزهای ترکیه واقع در شمال ادلب نیز شماری از عناصر تروریستی را کشته یا مجروح کردند. در نتیجه حملات ارتش سوریه به مقر تروریست‌ها، صدای مهیب انفجارهای قوی شنیده شد و توده متراکم دود آسمان آن منطقه را فرا گرفت که در نتیجه آن گذرگاه مرزی باب الهوی از سمت ترکیه کاملاً مسدود شد.
سایر رویدادها
* روسیه ده‌ها خودرو زرهی و کامیون برای حمل سلاح‌های شیمیایی سوریه به این کشور ارسال کرد.
* آمریکا از کشورهای منطقه خواست برای مراقبت از کمک‌های مالی به جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و جذب نیرو برای آنها، اقداماتی عملی انجام دهند.
* منابع امنیتی عراق از درگیری شدید ارتش عراق با تروریست‌های وابسته به دولت اسلامی عراق و شام در نزدیکی مرز با سوریه خبر دادند.
* شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد، رژیم آل سعود جنایتکاران محکوم به اعدام را برای رفتن به سوریه و جنگیدن در آنجا از زندان آزاد کرده است.
* وزارت کشور انگلیس از تروریست‌هایی که از این کشور برای جنگ به سوریه رفته‌اند، سلب تابعیت می‌کند.

 


درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان در شهر هامبورگ آلمان دست‌کم 600 مجروح بر جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری پرس تی‌وی به نقل از روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» بیش از 7000 نفر در اعتراض به برچیده شدن مرکز فرهنگی «فلورقرمز» متعلق به چپگراهای آلمان در شهر هامبورگ آلمان تظاهرات کردند. این روزنامه آلمانی افزود، درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس سخت‌ترین درگیری‌های سال‌های اخیر بوده که یکشنبه شب رخ داده که از هر دو طرف 600 نفر مجروح شدند. معترضان با پرتاب سنگ، بطری و مواد آتش‌زا، به نیروهای پلیس واکنش نشان دادند، پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد.
شهر هامبورگ آلمان در چند ماه اخیر چندین بار صحنه آشوب و ناآرامی بوده است.

 


نیروهای امنیتی مصر با استفاده از گاز اشک‌آور تظاهرات دانشجویان طرفدار اخوان‌المسلمین را سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز،‌ در پی تحریم همه‌پرسی قانون اساسی جدید در مصر از سوی اخوان‌المسلمین، دانشجویان دانشگاه «عین‌الشمس» قاهره به خیابان‌‌ها ریختند و علیه دخالت ارتش شعار دادند و خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند.
دانشجویان طرفدار اخوان‌المسلمین برکناری مرسی را یک کودتا از سوی ارتش اعلام کردند و افزودند تا روی کار آمدن مجدد مرسی دست از تظاهرات برنمی‌دارند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دانشجویان از گاز‌های اشک‌آور استفاده کردند. گفتنی است از زمان برکناری مرسی از ریاست جمهوری در ماه ژوئیه (تیر ماه) تاکنون طرفداران اخوان‌المسلمین از جمله دانشجویان با برپایی تظاهرات در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها خواستار بازگشت وی به قدرت و آزادی رهبران اخوان‌المسلمین هستند.
در همین رابطه رئیس دانشگاه الازهر اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه طی ماه‌های اخیر 350 دانشجوی دختر و پسر تحویل شوراهای انضباطی شده‌اند. همچنین نیروهای امنیتی مصر 12 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند. این در حالی است که پس از اعلام رسمی اخوان‌المسلمین مصر مبنی بر شرکت نکردن در همه‌پرسی قانون اساسی، شیخ‌الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای خواستار مشارکت همه مردم در همه‌پرسی قانون اساسی شد. در این بیانیه آمده است، مشارکت در همه‌پرسی پیش‌‌نویس قانون اساسی در چهاردهم و پانزدهم ژانویه (24 و 25 دی ماه) یک وظیفه ملی به شمار می‌آید و اهداف مربوط به دین اسلام را محقق می‌سازد.

سایر رویدادها
*‌ قاضی تحقیقات مصر هشت تن از قضات این کشور را به اتهام تاسیس جنبشی غیرقانونی فرا خواند.
* ارتش مصر چهار تکفیری را در درگیری‌های شمال شبه جزیره سینا به هلاکت رساند و چهار تن دیگر را دستگیر کرد.
* فرزند محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر تاکید کرد، اخوان‌المسلمین تا بازگشت پدرش به قدرت ناامید نخواهند شد و به راه خود ادامه می‌دهند.
* دادگاه مصر سه فعال برجسته این کشور را به اتهام شرکت در تظاهرات به سه سال زندان محکوم کرد.
* یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان مدعی شد که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر یک مهره سوخته است و هرگز رئیس‌جمهور مصر نخواهد شد.

 


نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه با حمله به تظاهرکنندگان ده‌ها تن را مجروح و عده دیگر را بازداشت کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در پی اقدام شهروندان بحرینی برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز که با هدف ابراز همبستگی با زندانیان در جزیره ستره صورت گرفت نیروهای امنیتی آل خلیفه به تظاهرکنندگان یورش بردند که به دلیل استفاده از گازهای اشک‌آور و گلوله عده‌ای از تظاهرکنندگان مجروح و دچار حالت خفگی شدند.
نیروهای آل خلیفه ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان را نیز بازداشت کردند. در دو منطقه دیگر بحرین نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان خواستار محاکمه کسانی شدند که بی‌دلیل شهروندان بی‌گناه را محکوم و زندانی کرده‌اند.
تظاهرکنندگان تاکید کردند، هر قدر که سرکوب مردم از سوی رژیم آل خلیفه بیشتر شود عزم آنان برای ادامه راه انقلاب و تحقق مطالباتشان بیشتر خواهد شد. در این حال دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد آل خلیفه به دلیل اشتباهات خود مسئول وضعیت اقتصادی در بحرین است. وی اظهار داشت، یکی از وظایف انقلاب بحرین جلوگیری از رسیدن بحرین به این نقطه اقتصادی تاریک است و این امر محقق نمی‌شود مگر به وسیله جایگزینی استبداد در تصمیم‌گیری سیاسی.
گفتنی است دادگاه جزایی عربستان یک فعال عربستانی را که خواستار خروج نیروهای آل سعود از بحرین شده بود به 30 سال زندان و پرداخت 40 هزار دلار محکوم کرد.
نظامیان آل سعود در حال حاضر به منظور حمایت از رژیم آل خلیفه در بحرین مستقر شده‌اند.

 


رئیس جمهور آمریکا به بهانه حفظ امنیت شهروندان و پرسنل آمریکایی در سودان جنوبی، برای مداخله نظامی در این کشور اعلام آمادگی کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، باراک اوباما روز یکشنبه در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد: احتمالا اقدامات بیشتری برای حفاظت از شهروندان، پرسنل و دارایی‌های آمریکا در سودان جنوبی انجام خواهیم داد. اوباما تهدید کرد کمک‌های آمریکا و جامعه بین المللی به سودان جنوبی قطع خواهد شد.
اظهارات اوباما پس از آن ایراد شد که هواپیمای نظامیان آمریکا در سودان جنوبی، هدف حمله مخالفان دولت این کشور آفریقایی قرار گرفت.
این هواپیما قرار است اتباع ایالات متحده را از این کشور آفریقایی خارج کند.
در حمله مخالفان دولت سودان جنوبی به هواپیمای نظامی آمریکا، چهار نظامی آمریکایی مجروح شدند که حال یک نفر از آنها وخیم است. پنتاگون این حمله را تایید کرده است. هواپیمای آمریکایی به دنبال این حمله، به سوی کامپالا پایتخت اوگاندا،‌ تغییر مسیر داد. 380 نفر از اتباع آمریکا در شهر نفتی و استراتژیک «بور» که در کنترل مخالفان دولت سودان جنوبی است با هواپیماهای سازمان ملل و هلی‌کوپترهای آمریکایی به «جوبا» پایتخت این کشور منتقل شدند. 300 نفر از اتباع دیگر کشورها نیز از «بور» خارج شده‌اند.
مخالفان دولت سودان جنوبی با حمله به هلی‌کوپترهای سازمان ملل، یک فروند از آنها را هم مجبور به فرود اضطراری کرده است.در همین حال، دولت سودان جنوبی تلاش می‌کند دو شهر نفتی و مهم «بور» و «بنتیو» را از دست مخالفان خارج کند. این دو شهر مهم، در حمله نظامیان هوادار ریک ماشار، معاون برکنار شده رئیس‌جمهور سودان جنوبی، به تصرف مخالفان حکومت درآمد.
«توبی لانزر» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به اینکه خشونت‌ها در شهر «بور» شدت گرفته اعلام کرد: سه هزار تبعه خارجی از جمله اتباع کانادا، انگلیس، استرالیا، اوگاندا، کنیا و اتیوپی در این شهر گرفتار شده‌اند.
پایگاه‌های سازمان ملل در سودان جنوبی نیز خبر دادند که 42 هزار نفر به مقرهای این سازمان پناه آورده‌اند. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سودان جنوبی شد. خشونت‌ها در سودان جنوبی که با کودتای نافرجام مخالفان دولت از جوبا، پایتخت شروع شده بود، سراسر کشور را فرا گرفته و تاکنون صدها کشته و هزاران مجروح برجای گذاشته است.

 


تظاهرات ضددولتی در خیابان‌های اسلامبول، به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز هزاران شهروند ترک در اسلامبول در اعتراض به طرح توسعه شهری و تخریب فضاهای سبز و در اعتراض به فساد مالی گسترده میان مقامات سیاسی و امنیتی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در میدان «کادیکوی» شهر اسلامبول تجمع کرده و خواستار کناره‌گیری «رجب طیب اردوغان» از پست نخست‌وزیری شدند.
نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند. این درگیری شماری زخمی بر جای گذاشت. دستگاه قضایی ترکیه طی دو هفته اخیر بیش از 70 تن از تجار، مقامات سیاسی و فرماندهان امنیتی و پلیس را به اتهام فساد اقتصادی بازداشت کرده است. بیش از 20 تن از بازداشت‌شدگان آزاد شدند و بقیه همچنان در بازداشت به سر می‌برند. فرزندان سه وزیر دولت اردوغان نیز از جمله بازداشت شدگان هستند.
خبرها از ترکیه همچنین حاکی است که وزیر کشور دولت اردوغان از پست خود استعفا داده است. فرزند وزیر کشور نیز از جمله افرادی است که به اتهام فساد بازداشت شده است.
برخی با اشاره به این بازداشت‌ها، از بروز شکاف در دولت اردوغان خبر می‌دهند.
نخست‌وزیر ترکیه در این مورد توضیحی نداد و هم‌اکنون نیز برای دیدار با مقامات پاکستان، در اسلام‌آباد به سر می‌برد. در همین حال، روزنامه «الاهرام» چاپ مصر، با اشاره به تحولات دو هفته اخیر ترکیه، مدعی شده زمان افول و کناره‌گیری اردوغان نزدیک شده است.
آخرین خبرها از ترکیه حاکی است، اردوغان طی دو هفته اخیر 135 افسر پلیس را اخراج کرده است. روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه، با اعلام این خبر، افزود که احتمالا 150 افسر پلیس دیگر به زودی اخراج می‌شوند. علت این برکناری‌ها فساد اقتصادی اعلام شده است. این در حالی است که اردوغان طی سال جاری و سال گذشته صدها افسر ارتش را به اتهام مشارکت در طرح کودتا دستگیر و یا برکنار کرده بود.

 


مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی در اعتراض به مداخله نظامی فرانسه در کشورشان دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران نفر از مسلمانان آفریقای مرکزی در شهر بانگی، پایتخت این کشور، دست به تظاهرات زدند و خواستار خروج نظامیان فرانسوی از کشورشان شدند. مسلمانان آفریقای مرکزی معتقدند نظامیان فرانسه به بهانه خلع سلاح شورشیان سلکا (که ظاهرا مسلمان هستند)، امکان خشونت گروه‌های مسیحی تندرو علیه مسلمان‌ها را فراهم کرده‌اند به طوری که این گروه‌ها به مغازه‌ها و اموال مسلمانان حمله می‌کنند و دست به غارت می‌زنند و صاحبانشان را می‌کشند.
همچنین گروه‌های تندرو مسیحی در آفریقای مرکزی به بهانه درگیری با شورشیان سلکا، مسلمانانی که عضو گروه‌های شبه‌نظامی نیستند را نیز هدف قرار می‌دهند. در همین حال مسیحیانی که عضو گروه‌های تندروی مسیحی نیستند نیز نسبت به حامیان شبه‌نظامیان سلکا اعتراض دارند.
در همین حال درگیری‌های فرقه‌ای بین گروه‌های تندروی مسیحی و مسلمان در آفریقای مرکزی، روز شنبه، 29 کشته بر جای گذاشت. خشونت‌ها در آفریقای مرکزی در حالی شدت گرفته که اتحادیه اروپا، صدور هرگونه تسلیحات و نیروی اروپایی به آفریقای مرکزی را ممنوع کرد.
این ممنوعیت در نشست دیروز در بروکسل تصویب شد. این ممنوعیت اگرچه شامل تسلیحات و نیروهای فرانسوی و صلح‌بانان بین‌المللی نمی‌شود اما هرگونه کمک فنی و مالی از سوی اعضای اتحادیه اروپا را منع می‌کند.
اولاند رئیس جمهور فرانسه قبلا گفته بود که اتحادیه اروپا، 50 میلیون یورو به فرانسه برای لشکرکشی به آفریقای مرکزی کمک می‌کند. او از شرکای اروپایی فرانسه خواسته بود، به آفریقای مرکزی نیرو اعزام کنند که با مصوبه دیروز نشست بروکسل، پاسخ منفی گرفت.

 


حدود 100 هزار نفر از طرفداران اتحادیه اروپا با برگزاری تظاهرات در پایتخت اوکراین، خواستار استعفای رئیس جمهور و کابینه دولت شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیروز 100 هزار نفر در خیابان‌های «کیف» علیه «ویکتور یانکوویچ» تظاهرات کردند. این تظاهرات در واکنش به مخالفت یانکوویچ با امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا صورت گرفت. رئیس جمهور اوکراین اخیرا به جای اروپا، با رئیس جمهور روسیه قرارداد اقتصادی و تجاری را به امضا رساند. معترضان که بیش از یک ماه است میدان «استقلال» کیف را اشغال کرده‌اند، قصد دارند تا زمان استعفای رئیس جمهور و دولتش، به اعتراضات ادامه دهند.
براساس قراردادی که میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین به امضا رسید، مسکو به خرید 15 میلیارد دلار اوراق قرضه و بدهی اوکراین متعهد شده است.
ساکنان غرب اوکراین طرفدار اتحادیه اروپا و مردم شرق این کشور نیز طرفدار روسیه هستند.

 


معترضان در تایلند با برپایی اعتراض‌های خیابانی مانع ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات پارلمانی شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها معترضان بی‌توجه به هشدار پلیس به خیابان‌ها ریختند و با تجمع در محل ثبت‌نام کاندیداها اجازه ندادند که داوطلبان برای شرکت در انتخابات پارلمانی ثبت‌نام کنند.
حزب اصلی مخالفان موسوم به حزب دموکرات که حدود دو دهه نتوانسته است در انتخابات پارلمانی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، انتخابات دوم فوریه را تحریم کرده است. این در حالی است که یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند پس از هفته‌ها تظاهرات خیابانی مخالفان، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در تاریخ دوم فوریه 2014 شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر پارادورن پاتاناتابوت، رئیس شورای امنیت ملی تایلند شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه علیه نخست‌وزیر و برادرش تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین کشور را دست‌کم 150 هزار نفر تخمین زد. اما به گفته برگزارکنندگان تظاهرات، شمار تظاهرکنندگان بسیار بیشتر از این بوده است. صدها تظاهرکننده نیز دیروز ورزشگاهی را که محل ثبت‌نام نامزدهای شرکت در انتخابات بود محاصره کردند تا نمایندگان احزاب سیاسی نتوانند ثبت‌نام کنند. داوطلبان شرکت در انتخابات پارلمانی تایلند تا بیست‌وهفتم دسامبر فرصت دارند ثبت‌نام کنند. یکی از مسئولان کمیسیون انتخابات تایلند در نشستی خبری گفت نامزدهای 9 حزب توانستند برای ثبت‌نام وارد ورزشگاه شوند، اما مسئولان انتخاباتی قادر نبودند مراحل ثبت‌نام را به طور کامل انجام دهند. وی گفت حدود 12 حزب از پلیس شکایت کردند، زیرا از ورودشان به محل ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات جلوگیری شده است.
تظاهرکنندگان تایلندی روز دوشنبه به منظور جلوگیری از ورود نمایندگان احزاب سیاسی به مراکز ثبت‌نام، تقاطع‌های کلیدی در بانکوک را مسدود کردند که این موضوع باعث ایجاد ترافیک شدیدی در پایتخت شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10