(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - شماره 20672

اعتیاد دومین عامل مرگ غیر طبیعی در کشور
موتورسیکلت سواران همچنان کشته می شوند
شبکه ای برای جذب جاسوس و تخلیه اطلاعاتی
مونوکسید کربن آرام و بی صدا می آید
تغییر نام حکم قضایی نمی خواهد
   


بابک دین‌پرست اعلام کرد:از میان فوتی‌های 7 ماهه گذشته که بر اثر سوء مصرف مواد مخدر بوده هزار و 511 نفر مرد و 116 نفر زن بوده‌اند که در مقایسه با سال گذشته 7 درصد آمار فوتی‌ها کاهش یافته است. وی ادامه داد: بیشترین آمار فوتی معتادان در تهران و اصفهان و کمترین آمار در خراسان جنوبی و هرمزگان گزارش شده است. دین‌پرست ادامه داد: طبق آمار مرگ و میر معتادان در سال گذشته، 3 هزار و 56 نفر به دلیل سوء مصرف مواد فوت کرده‌اند که این آمار نیز نسبت به سال گذشته‌اش 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد و به عبارتی روزی 8 نفر از معتادین فوت‌کرده‌اند. معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه فرهنگی و پیشگیری سیاست‌های کلان قانون مبارزه با مواد مخدر مورد تاکیدمان که طبق آن سند جامع کاهش آسیب برای کاهش بار اعتیاد در دستور کار قرار دارد که این برنامه جامع 40 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.دین‌پرست گفت: برای تأمین منابع اعتباری این سند دستگاه‌ها موظف به تأمین 80 درصد اعتبارات این سند و اختصاص 20 درصد هزینه‌ها از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم بود که به این ترتیب رقم 20 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی مصوب شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.همچنین استانداران نیز 10 درصد بودجه خود را باید به این حوزه اختصاص دهند.وی افزود: این سند که طی سالهای 90 و 94 را در بر می‌گیرد تاکنون از سوی استانداران مغفول مانده اما اکنون تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن شدند. وی از افزایش تعداد دستگاه‌های گیرنده اعتبارات خبر داد و گفت: تا سال گذشته 8 دستگاه و امسال به 15 دستگاه در حوزه دریافت اعتبار رسیده‌ایم. دین‌پرست از بازنگری و اصلاح سند جامع کنترل و پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی 7 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که به همین منظور برنامه‌هایی را برای کنترل اعتیاد در مدارس خواهیم داشت تا مدرسه عاری از خطر برای مقطع متوسطه را اجرایی کنیم.ازطرفی آموزش و پرورش نیز نوید آن را داده که اجازه باز شدن درهایی را دهد که تاکنون اجازه ورود نمی‌داده و به همین منظور طرح مصون‌سازی دانش‌اموزان در معرض خطر را نیز در قالب مداخله آموزشی، اجتماعی و فرهنگی خواهیم داشت. دین‌پرست گفت: در گذشته نمی‌توانستیم دانش‌آموزان در حال خطر را تحت پوشش قرار دهیم. بسیاری از دانش‌ آموزان والدین معتاد دارند و در زندان به سر می‌برند به همین دلیل به دنبال اجرای طرح جلوگیری از اخراج دانش‌آموزان معتاد نیز هستیم. وی با اشاره به انجام 9 برنامه با وزارت علوم و همچنین مصون‌سازی مهد‌کودک‌ها گفت: سالها بدون وجود ناظر برنامه‌های صدا و سیما تولید می‌شد و حتی کارشناس حوزه اعتیاد نیز در این برنامه‌ها حضور نداشت به همین دلیل به دنبال ارتباط مستقیم با شبکه‌های تلویزیونی هستیم. وی گفت: تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد مواد مخدر به مردم داده نشده است می‌گوییم مواد مخدر شادی‌آور و توان‌زا نیست اما جوان هنگامی که آن را آزمایش می‌کند و اثرات آن را می‌بیند به ما بی‌اعتماد می‌شود در حالی که در ایستگاه اول که دوره طلایی مصرف است جوان با خلاف واقعیت مواجه می‌شود و در ایستگاه آخر که تباهی است در صدا و سیما نشان می‌دهیم که معتاد به راحتی بهبود می‌یابد یا تبلیغات ترک سه روزه می‌گذاریم و این خلاف واقعیت است.

اشتغال53 درصدمعتادان
دین‌پرست با اشاره به طرح شیوع شناسی اعتیاد که در سال 90 اجرایی شد گفت: طبق این طرح 53 درصد معتادان شاغل، 63 درصد متأهل و 75 درصد تحصیلات دیپلم‌ به بالا دارند و این سه مؤلفه از عوامل کنترل اعتیاد است در حالی که در کشور ما بیشترین اعتیاد در این سه گروه مشاهده شده است.

اعتیاد دومین عامل مرگ غیر طبیعی در ایران
وی ادامه داد: دلیل این امر باور نداشتن است چون اطلاعات غلطی به آنها می‌دهیم در حالی که سوء مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ و میرغیرطبیعی پس از تصادفات در کشور است. ما حتی اقداماتی که انجام می‌د‌هیم نمی‌توانیم به مردم منتقل کنیم. معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از نهایی شدن سند جامع درمان و حمایت‌های آن خبر داد و گفت: 16 آذر این سند بازنگری نهایی می‌شود و در جلسه آتی ستاد به ریاست‌ رئیس‌جمهوری برای تصویب خواهد رفت.

امضای پروتکل درمان اعتیاد در وزارت بهداشت
وی گفت: قرار شده وزیر بهداشت نیز پروتکل درمان استفاده از داروهای آگونیست که شامل متادون، شربت تریاک و بوپرنورفین است را تا پایان ماه ابلاغ کند.

غربالگری معتادان در برنامه پزشک خانواده
دین‌پرست افزود: همچنین برنامه غربالگری شناسایی به موقع و ارجاع معتادان را در طرح پزشک خانواده پیش‌بینی کرده‌ایم که قرار شده به زودی برنامه آن اعلام شود. دین‌پرست افزود: تیم کارشناسی برای جلوگیری از چرخه الگوی مصرف از مواد کم خطر به پرخطر با مجوز وزیر کشور تدارک دیده شده چرا که این اقدام از بند‌های قانونی مصوب است.

افزایش ایدز از طریق انتقال جنسی
دین‌پرست همچنین نسبت به شیوع ایدز از طریق زنان خیابانی هشدار داد و گفت: بیماری ایدز از طریق تزریق مشترک 16 درصد کاهش یافته اما از طریق جنسی 20 درصد افزایش یافته است بنابر این باید واقع‌بینانه نگاه کنیم و بر واقعیت‌های غیرقابل انکار سرپوش نگذاریم بلکه به فکر مصون‌نگه‌داشتن افراد باشیم. معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قرار شده در مراکز DIC سرنگ و پد بهداشتی به معتاد تزریقی بدهیم که قبلاً زمینه حضورش در چرخه درمان وجود نداشت. ما اعتقاد داریم دسترسی به مواد وجود دارد اما چون معتادان در خیابان مصرف می‌کنند تمام خدمات دستگاه‌های درمانگر زیر سؤال می‌رود. وی افزود: برای مردم مهم نیست که چقدر اعتبار خرج می‌شود و میزان کشفیات و دستگیری چقدر است بلکه توزیع و تردد معتاد در خیابان را می‌بیند و اعتمادشان به ما کم می‌شود. وی گفت: در بسیاری از کشورها اتاق‌های تزریق ایمن برای معتادان ایجاد شده تا استفاده از سرنگ مشترک انجام نشود و حتی هروئین خالص هم در اختیارشان می‌گذارند ما به این شکل معتقد به اجرا نیستیم اما باید کاری کنیم که معتاد خیابانی نداشته باشیم.

بیمه خدمات درمان اعتیاد
وی همچنین از بیمه‌شدن معتادان خبر داد و گفت: برای بیمه شدن خدمات پایه و بستری معتادان طرحی را آماده کردیم که در هیئت وزیران تصویب شده 22.5 میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده و قرار شده در اولین جلسه شورای عالی بیمه که دو هفته آینده است تعرفه‌های مربوطه‌اش اعلام شود تا معتادان خدمات بیمه‌ای دریافت کنند. وی با اشاره به مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق قانون 12 سال حبس برای معتادانی که در چرخه درمان قرار نمی‌گیرند در نظر گرفته شده است.

9351 معتاد در اردوگاه
وی گفت: در 6 ماهه اول امسال 9 هزار و 351 نفر در 18 استان کشور تحت مراقبت‌های ماده 16 در ارودگاههای نگهداری قرار گرفتند که 3 هزار و 62 هزار نفر آنها مربوط به تهران بوده‌اند. وی از اشتغال 25 هزار معتاد در سال جاری خبر داد و گفت: 700 میلیون تومان نیز به سازمان‌های مردم نهاد کمک کرده‌ایم و در بحث مسکن مهر 650 واحد مسکونی برای بهبود یافتگان ثبت نام صورت گرفته که 126 نفر مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

1158مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در کشور
وی همچنین در مورد مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز گفت: 1158 مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم که 948 مرکز تعطیل شده یا زمینه اخذ قانونی آنها فراهم شده است.وی گفت: سال آینده سالی خواهد بود که بی‌پروا آمار اعتیاد را در مراکز آموزشی اعلام کنیم چرا که پس از سالها دو ماه است که وزارت آموزش و پرورش اجازه اجرای طرح شیوع‌شناسی اعتیاد را داده است. البته جمع‌آوری معتادان در دسترس‌ترین و آسان‌ترین اقدام است اما سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مراکز درمان داوطلبانه‌ است. باید مراکز درمان را افزایش دهیم اما قرار نیست مراکز ماده 16 یعنی اردوگاهها افزایش یابد. در عین حال در چرخه قاچاق نیز مشکل اصلی داریم.

 


به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشورسه چهارم کشته‌های موتورسیکلت زیر ۴۰ سال سن دارند. بر اساس همین گزارش ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد علت بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های موتورسیکلت سواران است و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد کشته‌های موتورسیکلت سواران، زیر ۳۰ سال هستند. بر اساس بررسی‌های واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۲۵.۷ درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی‌گیرد و این رقم بعد از قربانیان تصادفات خودروهای سواری که ۳۴.۶ درصد تلفات را شامل می شود، دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

ضربه به سر ،عمده‌ترین علت مرگ موتورسیکلت سواران
براساس این گزارش، برخورد با وسایل نقلیه دیگر با رقم ۸۳.۱ درصد، عمده‌ترین علت تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها است و بیشترین علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با ۶۱.۲ درصد و پس از آن شکستگی‌های متعدد با ۱۹.۷ درصد گزارش شده است. از سویی ۴۲.۳ درصد موتورسواران در همان محل وقوع حادثه درگذشته‌اند که تمامی این موارد لزوم استفاده از لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی، لباس مناسب و در کنار آن احتیاط بیشتر در رانندگی و حفظ سرعت مطمئنه را بیش از پیش روشن می‌کند.

۶۰درصد کشته‌ها زیر ۳۰ سال
همچنین در این گزارش آمده است که از نظر سنی نیز افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با ۳۴.۱ درصد موارد بیشترین کشته‌های تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده‌اند و تأسف بارتر آنکه ۶۰.۴ درصد کشته‌ها افراد زیر ۳۰ سالند؛ بنابراین اگر ۱۵.۴ درصد کشته‌های ۳۰ تا ۳۹ ساله را هم به آن اضافه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سه چهارم کشته‌های موتورسیکلت زیر ۴۰ سال سن دارند. بر اساس این گزارش در این مدت، ۹۵.۲ درصد کشته‌های تصادفات موتورسیکلت سواران مرد و ۴.۸ درصد آنان زن بوده‌اند، این در حالی است که ۷۸.۸ درصد این افراد راننده موتور و ۲۰.۳ درصد افراد راکبان ترک موتورسیکلت بوده‌اند و البته وضعیت هشت دهم درصد افراد نیز نامعلوم گزارش شده‌است.

بیشترین کشته‌ها در تابستان
بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماه‌های شهریور با ۱۱.۷ درصد، مرداد با ۱۱.۱ درصد و تیرماه با ۱۱ درصد و کمترین آن مربوط به فصل زمستان با ۱۴.۶ درصد (در کل سه ماهه زمستان) بوده‌است. نکته قابل توجه آنکه بیشترین کشته‌ها در ماه‌های فصل زمستان در استان‌های گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان (۲۲.۴ درصد)، هرمزگان (۲۱.۸ درصد) و خوزستان (۱۹.۹ درصد) ثبت شده‌ است.

وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیات تصادفات
همچنین در این گزارش در مورد میزان وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیان آمده است که از جهت تحصیلات نیز در میان کشته‌های ۱۸ سال و بالاتر، ۲۸.۹ درصد افراد متوفی دارای تحصیلات راهنمایی، ۲۷.۴ درصد با تحصیلات ابتدایی، ۱۷.۵ درصد با تحصیلات دبیرستان و ۱۷ درصد بی‌سواد بوده‌اند که بیشترین آن‌ها دارای شغل آزاد (۳۳.۴ درصد) و یا کارگر (۲۵.۱ درصد) بوده‌اند.

بیش از ۴۶ درصد کشته‌ها
در راه‌های برون شهری براساس گزارش پزشکی قانونی؛ هرچند به موتور به عنوان وسیله‌ای نه چندان ایمن و به دیده وسیله نقلیه درون شهری نگریسته می‌شود اما جالب است بدانیم ۴۶.۷ درصد کشته‌های موتورسیکلت‌ها مربوط به راه‌های برون شهری و ۳۸.۸ درصد آن‌ها مربوط به معابر درون شهری بوده است. جاده‌های خاکی و روستایی با ۱۳.۷ درصد در رده بعدی قرار دارند و وضعیت هشت دهم درصد موارد نیز نامشخص گزارش شده است. اما در میان استان‌هایی که بیشترین کشته‌های برون شهری را داشته‌اند گیلان، قزوین، اردبیل و کرمانشاه در صدر جدول و آذربایجان شرقی، تهران و یزد در انتهای جدول قرار دارند. این در حالی است که یزد، تهران و اصفهان بیشترین کشته‌های درون شهری و سیستان و بلوچستان، اردبیل و قزوین کمترین کشته‌های درون شهری را داشته‌اند.

ثبات الگوی مرگ موتورسیکلت سواران
در سال‌های متمادی اما نکته جالب توجه در این گزارش این است که در بررسی‌های به عمل آمده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مشخص شد که این الگوها در آمار تلفات حوادث موتورسیکلت‌ها تقریباً ثابت مانده است، به طوری که قربانیان تصادف موتورسیکلت در سال ۱۳۹۰، ۲۴ و در سال ۱۳۹۱، ۲۳ درصد کل کشته‌های تصادفات را به خود اختصاص داده اند. عمده ترین علت مرگ در آن‌ها همچنان ضربه به سر با ۶۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۶۱.۸ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده و غلبه سنی افراد ۲۴ - ۱۸ ساله با ۳۲.۱ در صد در سال ۱۳۹۰ و ۳۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۱ همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نیز در راه‌های برون‌شهری با ۴۴.۸ درصد موارد در سال ۱۳۹۰ و ۴۵.۸ درصد موارد در سال ۱۳۹۱ همچنان از موارد درون شهری ( با ۴۰.۱ و ۳۸.۸ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱) پیشی گرفته است.
در ادامه این گزارش آمده است که در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به ایمنی پایین این وسیله نقلیه و به تبع آن درصد بالای کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها و تعداد قابل توجه مجروحان، مصدومان و معلولان این نوع تصادفات که طبق آمار، بیشترین آن‌ها از افراد نوجوان و جوان کشور هستند، توجه جدی دستگاه‌های تصمیم گیرنده و نظارتی به اتخاذ تصمیمات مناسب از یک سو و هموطنان استفاده کننده از این وسیله نقلیه به نکات و توصیه‌های ایمنی از سوی دیگر کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

 


همیشه این خطر وجود دارد که یک پدیده بعد از همه گیر شدن جایگاه یک ارزش را به‌خود بگیرد که در این صورت اگر خاستگاه پدیده مورد نظر، فرهنگ خودی نباشد، ارزش مذکور در حوزه فرهنگ، عملکردی ضدارزش و کاملاً تخریبی به‌خود خواهد گرفت.  اینترنت، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی مانند «توئیتر»، «فرندفید»، «فیس‌بوک» و «ایسنتاگرام» و البته نرم‌افزارها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند نسل اخیر و عوامل متعدد دیگر، از جمله کلماتی هستند که بیانگر پدیده‌های اجتماعی تازه بوده و می‌رود تا به مُدهای دائمی یا همان ارزش‌های دوره جوانی مبدل شود. کم نیستند کسانی که برای آغاز یک بحث دوستانه، به‌جای صحبت کردن از وضع آب و هوا و گرانی کالاها و مواردی این‌چنینی، فوری از صفحه «فیس‌بوک» خودشان می‌گویند و آدرسش را می‌دهند و البته هستند افرادی که علاقه‌مند به درج عکس‌های خصوصی خود در این فضا بوده و کلاً «حیای اجتماعی» را تحت‌الشعاع رفتار خود قرار می‌دهند.  از سوی دیگر اخبار سیاسی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌ها و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای هم این روزها به شکلی عجیب، نام «فیس‌بوک» را تکرار می‌کند.
کار آنچنان بالا گرفته است که حتی سیاسیون هم با موضوع «فیس‌بوک» اقدام به مصاحبه‌های جنجالی می‌کنند و بر «فیلترینگ» می‌تازند.
راستی آیا تابه‌حال بین این بمباران تبلیغاتی که ما را به حضور در «فیس‌بوک» ترغیب می‌کند، صحبتی از مضرات این پروژه عظیم شده است؟

آیا از بین مشوقان حضور در «فیس‌بوک»، کسی هست که پاسخ یک سوال ساده را بدهد؟ ‌
سوال این است:
«گفته می‌شود سهام فیس‌بوک بیش از 100 میلیارد دلار ارزش دارد که البته حاصل آماده‌سازی زیرساخت‌های گسترده و فعالیت علمی مداوم است. حال چرا باید خوشبینانه به این شبکه‌اجتماعی صهیونیستی نگاه کنیم و ساده‌دلانه بیندیشیم که این دستگاه عریض و طویل برای ایجاد شادی و سرگرمی برای ما فراهم آمده است؟»

* مدیریت افکار جهانی با "فیس‌بوک"
 شبکه‌های اجتماعی از جمله «فیس‌بوک»، در طول یک دهه گذشته به نوعی انقلاب در تعاملات انسانی را با هدف تحقق رویای آمریکایی-صهیونیستی در «دهکده جهانی»، رقم زده‌اند.
همین مسأله باعث شده است تا دست قدرت‌های استکباری در جهت برنامه‌ریزی هدایت افکار عمومی دنیا، لو برود.
امروز برای ذی‌نفوذان صهیونیست این امکان وجود دارد تا با انتشار یک ویدئو، متن یا خبر، یک عکس جنجالی و یا حتی یک شایعه، اقدام به هدایت افکار عمومی به سمت‌وسوی دلخواه خود کنند.
اصولاً یکی از کارکردهای هر رسانه‌ای، هدایت و مدیریت افکار عمومی است. شبکه‌های اجتماعی نظیر «فیس‌بوک»، "توئیتر"، «اینستاگرام» نیز کارکردی رسانه‌ای داشته و نوعی رسانه جدید محسوب می‌شوند؛ درست به همین علت است که مهمٌترین کارکردهای آنها برای پدیدآورندگان خود، همانا مدیریت افکار عمومی دنیا در جهت صیانت از اهداف سیاسی مالکان خود است. مالکانی که مشخصاً و بی‌هیچ پرده‌پوشی، انتساب خود به منابع قدرت استکباری و صهیونیستی را ابراز می‌کنند.
این امر در موتورهای جست وجو مانند گوگل به‌عنوان شریک مشترک‌المنافع و هم‌خط با شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، کاملا قابل مشاهده است.

*فعالیت‌های گسترده جاسوسی
به گزارش خبرگزاری دانش- تور گسترده «فیس‌بوک» در سراسر دنیا، ابزار بسیار مناسبی برای جاسوسی در انواع و ابعاد مختلف است. دسترسی گسترده به اطلاعات شخصی افراد، امکان ایجاد ارتباط با نفرات مشخص، امکان ایجاد پوشش برای فعالیت‌های جاسوسی در کنار مزایای پرشمار دیگر، «فیس‌بوک» را بیشتر شبیه یک دستگاه «شنود» و «جاسوسی» کرده است تا وسیله‌ای برای سرگرمی.
جالب اینجاست که شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، نقش به‌سزایی در جذب جاسوس و تخلیه اطلاعاتی شهروندان کشورهای مختلف از سوی صهیونیست‌ها و حامیان آن از جمله آمریکا دارد.
 به‌عنوان مثال حدود سه سال قبل وزارت کشور دولت منتخب فلسطین طی یک پیام به ساکنان نوار غزه هشدار داد تا در دام مزدوران صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی "فیس بوک" و "توییتر" نیفتند. "ایهاب الغصین" سخنگوی رسمی وزارت کشور فلسطین طی یک پیام مکتوب اعلام کرد: سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی از این شبکه‌ها برای دستیابی به اطلاعات درباره شهروندان فلسطینی و سپس پیشنهاد ارائه هزینه‌های گزاف برای جذب آنها برای اقدامات جاسوسی سوء استفاده می‌کنند. وی در ادامه از اینکه بسیاری از ساکنان غزه تمام اطلاعات شخصی خود را در اختیار این پایگاههای اجتماعی قرار داد‌ه‌اند و بدین ترتیب صهیونیست‌ها حتی از این موضوع که آنها با چه کسانی دوست هستند آگاهی یافته‌اند ابراز نگرانی و تاسف کرد زیرا از این راه اطلاعاتی رایگان را در اختیار صهیونیستها قرار می‌دهند. وی افزود: سرویس‌های امنیتی غزه با دنبال کردن عملکرد دستگاههای جاسوسی اسرائیل و بازجویی جاسوسان دستگیر شده از این جریان آگاه شده است. بنا بر این گزارش، دستگاههای جاسوسی اسرائیل به راحتی می‌توانند به این شبکه‌های اینترنتی نفوذ و اطلاعات آن را هک کنند سپس اطلاعات جدید افراد را با اطلاعاتی که از پیش داشتند تطبیق می‌دهند و پس از تکمیل مشخصات افراد از آنها باج‌گیری می‌کنند و برخی از شهروندان از بیم اینکه مبادا از این اطلاعات علیه آنها استفاده شود ناگزیر به جاسوسی برای اسرائیل می‌شوند. سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) ضمن تماس با برخی خانواده‌ها در غزه مبالغ مالی را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند تا به وسیله آن بتواند قرض‌های خود را که به علت محاصره غزه و از دست دادن فرصتهای شغلی متراکم شده است،‌ پرداخت نمایند.

*ترویج فساد و فحشا و سست کردن بنیان خانواده
 وجود فضای پرده‌دری و دوری از حیا و عفت، یکی از مشخصه‌های «فیس‌بوک» است. به‌عنوان مثال در نوشته‌های آموزشی-تبلیغاتی «فیس‌بوک»، نمونه عکس‌هایی از افراد مختلف نمایش داده می‌شود تا کاربران به درج تصاویر خود در این شبکه اجتماعی ترغیب شوند؛ عکس‌هایی که اصولاً در فرهنگ غربی هم، بیشتر خصوصی هستند تا آنکه قابلیت نمایش برای عموم مردم جهان را داشته باشند!
 در کنار این مطالب می‌توان به ایجاد زمینه فعالیت بدون محدودیت برای گروه‌های ضداخلاقی (مانند همجنس گراها و مروجان انواع روابط نامشروع) اشاره کرد.
 متأسفانه ایجاد ارتباط نامحدود، خصوصی، پنهانی و امکان ادامه آن از سوی «فیس‌بوک» در ممالک مختلف چنان موجبات ایجاد مشکلات فرهنگی و نهایتاً سست کردن بنیان خانواده را فراهم کرده، که حتی غربی‌ها نیز متوجه خطرات ناشی از آن شده و نقش این شبکه اجتماعی را در سست کردن بنیان خانواده‌ها مد نظر قرار می‌دهند.
 در حال حاضر با گشتی میان اخبار یکی دو سال اخیر، موارد متعددی از اثرگذاری این پدیده اینترنتی بر افزایش طلاق و گسستن پیوند میان اعضای خانواده و حتی وقوع بعضی جنایات ناشی از این امر را می‌توان یافت که زنگ خطر را برای بنیان خانواده‌ها به‌صدا در آورده است.
در حال حاضر و در محیط هایی مانند دانشگاه، محل کار حرفه های مختلف و مواردی از این دست، به عینه می توان اثرات فیس بوک را در عادی سازی روابط میان افراد نامحرم مشاهده کرد که یقیناً عاقبت خوشی ندارد؛ خصوصاً آنکه در حال حاضر، نسلی نوجوان در حال تربیت شدن در چنین فضایی بوده و امور کشور باید به زودی، به دست آنها سپرده شود.

*اثرگذاری بر فرهنگ جوامع دیگر
 اثرگذاری فرهنگ غرب بر جوامع دیگر، یکی از ابزارهای قدیمی استعمار و استثمار ملل جهان بوده است. بی‌هیچ تردید، ابزارها و لوازم متعدد و پرشماری همچون سینما، موسیقی، مُد، ترویج فرهنگ مصرف و گشترش انواع اعتیاد، هر کدام در برهه‌ای از تاریخ، نقش خود را در این زمینه به‌نفع غرب ایفا کرده است.
 شبکه‌های مختلف اجتماعی مانند «فیس‌بوک» نیز یکی از همین ابزارها هستند که در خدمت رواج دادن فرهنگ غربی و تعلیم و آموزش گروه‌های هدف، از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
 با گشتی میان صفحات «فیس‌بوک» جدیدترین انواع آرایش‌های زننده، مانتوهای آنچنانی، ساپورت‌های مختلف و لباس‌ها و پوشش‌های نامتعارفی را مشاهده می‌کنید که یا از سوی تولیدکنندگان خود در صفحه‌های شخصی تبلیغ می‌شوند، یا از سوی بازیگران مشهور و یا در بخش تبلیغات سایت هستند.

 * گسترش اصالت زندگی مجازی با ترویج و تعمیق اعتیاد به اینترنت
 یکی از اتفاقات مهیب و مشکل‌ساز کنونی که به‌صورت خزنده در میان بی‌توجهی ما در حال انتشار است، بالا رفتن روز افزون آمار معتادان به اینترنت و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی همچون "فیس‌بوک" است. در این بین حتی می‌توان سامانه‌های مانند «وی‌چت» را گنجاند و حتی اثرات آن راروی افزایش اعتیاد به اینترنت بررسی کرد.
 فردی که به اینترنت معتاد باشد، به‌سختی می‌تواند شرایط موجود در جهان واقعی را قبول و درک کند. همین امر سبب خواهد شد که زندگی در دنیای واقعی برایش غیرقابل تحمل شده و دائما به‌سراغ اینترنت برود. بدیهی است که چنین فردی اصالت وجود خود را به دنیای مجازی خواهد داد. دنیایی که خواه‌ناخواه اکنون تصمیم‌گیرنده اصلی در فضای مجازی است.

 * اثرگذرای بر دنیای حقیقی
 معمول‌ترین اثر امنیتی «فیس‌بوک» و دیگر شبکه‌های اجتماعی، موضوع حمایت از فعالیت‌های سیاسی است که هم‌راستا با سیاست غرب عمل کرده و یا دست‌کم در کوتاه مدت ضرری برای آن نداشته باشد.
 حضور فعال «فیس‌بوک» در حمایت از فتنه‌گران، همراهی با آشوبگران فتنه88، ارائه اطلاعات فعالان بحرینی به دولت آل خلیفه و کمک به دستگیری آنها، ادعای همراهی با انقلابیون مسلمان مصر و نهایتاً مدیریت کودتا علیه رئیس‌جمهور منتخب و قانونی آن کشور، تنها چند نمونه ساده از اثرگذاری این شبکه اجتماعی بر دنیای حقیقی محسوب می‌شود.

 ناگفته‌های دیگر
 برای آنکه حق مطلب درباره «فیس‌بوک» ادا شود، باید به پروژه توهین به امام هادی‌علیه‌السلام نیز اشاره نمود. طی مدتی که اهانت به این امام معصوم علیه‌السلام در فضای مجازی از سوی بهائی‌ها و سایر گروه‌های ضاله ادامه داشت، برخلاف تلاش‌های گسترده کاربران مسلمان و ایرانی، برای گزارش رفتارهای زشتی که در آن جریان داشت، هرگز محدودیتی برای عملکرد شنیع و مذموم آنان از سوی «فیس‌بوک» اعمال نشد.
 در مجموع هرگز نمی‌توان به «فیس‌بوک» اعتماد کرد، چرا که حقایق تکان‌دهنده و پشت‌پرده‌های تکان‌دهنده آن، راه را بر هرگونه خوشبینی درباره آن می‌بندد.

 


استفاده از کلاهک مناسب و استفاده نکردن از بخاری‌ها و دودکش‌های مستعمل و غیراستاندارد برای پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن لازم است.
برای پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن باید به راهکارهای ذیل توجه کرد:
- آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز، ذغال‌سنگ) کار کند به صورت بالقوه می‌تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.
- از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکنید.
- توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ‌وجه از تولید گاز مونوکسیدکربن جلوگیری نمی‌کند.
- هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نکنید.
- هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.
- قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنید.
- تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.
- در محیط‌های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل کنید.
- هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست.
- شیب لوله‌های افقی داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.
- توجه به داغ‌بودن دودکش پس از روشن‌کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج‌نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.
- ضمن ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن‌کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه‌داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنید.
- اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید درزبندی و بستن منافذ درها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع است اما درصورتی که از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کنید و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.
- در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
- در صورت تداوم این علایم برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
- رانندگان وسایل‌نقلیه سنگین، از روشن‌کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله‌نقلیه خود برای استراحت و خواب جدا خودداری کنند.

برخورد با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
- در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن‌ها را از محیط خارج کنید.
- پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
- علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از بازبودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

 

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تسهیلاتی برای تغییر نام در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است و مکانیزم قانونی آن در شورای عالی ثبت احوال به تصویب رسیده است.
محسن کرمی درباره تغییر نام اظهار داشت: یکی از چالش‌های اصلی در کشور انتخاب نام احساسی توسط والدین برای فرزندان است و هنگامی که فرزند به سن تشخیص می‌رسد نمی‌تواند با آن نام تعامل برقرار کند تا در جامعه شناخته شود.
از این رو هر ساله در سازمان ثبت احوال کشور همایشی در سطح ملی به عنوان فرهنگ نام‌گزینی برگزار می‌شود و در این همایش فراخوان‌های مختلفی از جمله فراخوان شعر و مقاله درباره انتخاب نام نیکو توسط والدین برای فرزندان مطرح می‌شود.
کرمی بیان داشت: والدین نام‌هایی را برای فرزندان خود انتخاب کنند که باعث تقویت تعامل فرزند خود در سطح جامعه شود.
معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه انتخاب نام مناسب باعث کرامت و افزایش عزت نفس می‌شود گفت: در گذشته بر اساس قانون افرادی که قصد تغییر نام خود را داشتند باید از مراجع قضایی حکم دریافت می‌کردند در حالی که امروزه برای تغییر نام‌های بدون معنا به نام‌های بامسما این مانع برای دریافت حکم قضایی برطرف شده است.
در ضمن تسهیلاتی برای تغییر نام در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است و مکانیزم قانونی آن در شورای عالی ثبت احوال به تصویب رسیده و در این باره با حقوقدانان و کارشناسان ذیربط جلساتی برگزار شده است.
کرمی بیان داشت: در حال حاضر تسهیل در تغییر نام به دستگاه‌های زیرمجموعه سازمان ثبت احوال اعلام شده است و افراد می‌توانند در صورتی که نام مناسبی ندارند بر اساس ضوابط قانونی مشخص شده نام مناسبی را برای خود تعیین و در شناسنامه ثبت کنند.
وی درباره دو اسمی شدن افراد اظهار داشت: در گذشته امکان دو اسم برای فرزندان امکان پذیر نبود ولی تغییر نام‌هایی مانند حسین به امیرحسین و یا محمدحسین و یا امیرعلی مشکلی ندارد و اسامی دیگر نیز در صورتی که معنا و مفهوم خوبی داشته باشد و ریشه آن مشخص شده باشد ممانعتی ندارد.

 

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10