(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - شماره 20672

دردسرهای مدیر بازنشسته! ( نکته ورزشی)
آغاز ثبت نام برای انتخابات کمیته ملی المیپک
ترکیب رای دهندگان به نفع مدیران فعلی است!
شکسته شدن حرمت پهلوانی در انتخابات پهلوانی
انتقاداتی که به وزارت ورزش و جوانان وارد است
رونالدو بهترین بازیکن جهان شد؟!
   


سرویس ورزشی-
اگرچه انتخابات فدراسیون هاکی 16 آذرماه برگزار و یک مدیر بازنشسته مجددا به عنوان رئیس آن انتخاب شد اما خبرهای منتشر شده حکایت از آن دارد که حکم ریاست شفیع تا ابتدای این هفته صادر نشده بود!
به گزارش کیهان روز شنبه برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری ایرنا، از صادر نشدن حکم ریاست بهرام شغیع مدیر بازنشسته فدراسیون هاکی خبر دادند و یادآور شدند باتوجه به صادر نشدن حکم ریاست بهرام شفیع برای فدراسیون هاکی توسط وزیر ورزش و جوانان، حساب مالی این فدراسیون تا تعیین تکلیف رئیس آن مسدود است.
شفیع که بازنشسته محسوب می شود 16آذرماه درمجمع انتخاباتی فدراسیون هاکی حضور یافت و رای هم آورد اما در مجمع مجوز دولت برای وی نشان داده نشد و نماینده سازمان بازرسی هم به همین دلیل حضور شفیع را در انتخابات غیر قانونی خواند و مجمع را ترک کرد. درهمین خصوص خبرگزاری ایرنا مدعی شد که برای شفیع مجوز گرفته نشده و دلیل صادر نشدن حکم ریاست فدراسیون هاکی تاکنون نیز همین موضوع بوده است.
طبق قانون، ریاست فدراسیون های ورزشی با صدور حکم توسط وزیر ورزش و جوانان رسمیت پیدا می کند و وزیر ورزش و جوانان هم به رغم صدور احکام ریاست فدراسیون های کوهنوردی و ورزش سه گانه که مجامع انتخاباتی آنها پس ازفدراسیون هاکی برگزار شده، هنوز حکم ریاست فدراسیون هاکی را صادر نکرده است.
هاکی در جهان در چهار رشته هاکی سالنی، هاکی چمنی، هاکی روی یخ و هاکی اسکیت انجام می شود که فدراسیون هاکی ایران در رشته های هاکی روی یخ و هاکی اسکیت، فعالیت ندارد و فعالیت در رشته المپیکی هاکی چمنی نیز بسیار ضعیف است. در واقع، توجه و فعالیت فدراسیون هاکی در سال های اخیر فقط به رشته هاکی سالنی معطوف شده است که در بازی های المپیک برگزار نمی شود.
فدراسیون هاکی ایران از سال 1351 تاسیس شد و اکنون فقط یک هزار ورزشکار به طور سازمان یافته دارد؛ رقمی که بسیار جای تامل است و حکایت از ناکامی این رشته در توسعه و گسترش آن دارد.

 


محمود محمدی
ثبت نام از کاندیداهای انتخابات کمیته ملی المپیک آغاز شد اما پیش بینی اینکه انتخابات بدون مشکل برگزار شود، کمی دشوار است زیرا مخالفان همچنان بر طبل مخالفت خود می کوبند!
ثبت نام از نامزدهای انتخابات کمیته ملی المپیک از شنبه آغاز شد و به مدت 15 روز ادامه خواهد یافت. این در حالی است که مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک 30 دیماه برای انتخاب رئیس، دبیرکل و اعضای هیات اجرایی این کمیته تشکیل می شود.
آغاز ثبت نام از نامزدها در شرایطی است که این روزها تصویب «آیین نامه اجرایی کمیته ملی المپیک» سر و صدای زیادی در میان اهالی ورزش به پا کرده است. 3روز مانده به ثبت نام انتخابات، هیات اجرایی کمیته ملی المپیک طی دو نشستی که 23 و 24 آذرماه برگزار شد، اقدام به تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کرد. براساس آیین‌نامه تصویب شده سرپرست‌های فدراسیون‌ها نمی‌توانند کاندیدا شوند ضمن اینکه نمایندگانی از هیات رئیسه فدراسیون‌ها اجازه کاندیدا شدن را دارند که حداقل 6 ماه از عضویت آنها گذشته باشد.چرا و چگونگی تصویب این آئین نامه را محمد علی آبادی به گردن مهدی قدمی انداخت و آقای نایب رئیس هم در تشریح این آیین نامه اجرایی، در جمع حاضرین در جلسه کمیته اجرایی گفته بود:«این آیین نامه را نوشتیم تا انتخابات و اجرایش نظم بیشتری داشته باشد.»
مخالفان آئین نامه بر این باور هستند که آیین نامه در همه موارد، مورد تایید است اما دو بند از آنچه تصویب شده از شمول شرایط آیین نامه خارج می شود:« آیین نامه نمی تواند قانون ساز باشد . اساسنامه است که تصمیم ها و قواعد کلی را مشخص می کند. این دو بند آیین نامه اجرایی انتخابات، غیر قانونی است.»
نصیرزاده یکی از کارشناسان حقوقی ورزش در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها جمله فوق را گفته است. او معتقد است آنچه اعضای حاضر در جلسه تایید کرده اند تا به فدراسیون هایی که از یک ماه اخیر روسای شان عوض شده‌اند و یا آنهایی که کمتر از 6 ماه است که به عضویت هیات رئیسه های فدراسیون ها در آمده اند ، تصمیمی فراقانونی است و باید لغو شود.
به محض اتخاذ این تصمیم، مصطفی هاشمی طبا که قصد داشت وارد انتخابات کمیته شود به همراه دبیرکل پیشنهادی اش یعنی امیر رضا خادم به آنچه تصویب شده بود، انتقاد کردند و این کار را خلاف قانون دانستند. ولی علی آبادی که امضای 7 عضو هیات اجرایی را زیر آئین‌نامه پیشنهادی داشت بی هراس از انتقادها کارش را پیش برد. البته این قانون یک گزینه جدی دیگر را هم حذف کرد و او کسی نبود غیر از نصرالله سجادی که نفر دوم وزارت ورزش است.سجادی هم در اعتراض به این آئین نامه لب به اعتراض گشود و گفت:« کجای دنیا 33 روز مانده به انتخابات ، قانون جدید برایش وضع می کنند؟»
علی رغم تمام این اعتراض‌ها ثبت نام آغاز شد اما پیش بینی اینکه انتخابات بدون مشکل برگزار شود، کمی دشوار است زیرا مخالفان همچنان بر طبل مخالفت خود می‌کوبند. حالا علاوه بر هاشمی طباء، فائقی، امیر حسینی و تعداد دیگری از مدیران گذشته ورزش، بسیاری از روسای فدراسیون های ورزشی نیز به صف مخالفان علی آبادی و قدمی پیوسته اند.
در این خصوص باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آن هم این است که کمیته 63 عضو دارد و تعدادی از نمایندگانش 2 رای دارند. برای مثال شاهرخ شهنازی که هم عضو هیات اجرایی است و هم رئیس آکادمی . یا محمود خسروی وفا که هم عضو کمیته پارالمپیک است و هم عضو هیات اجرایی. نگاهی به ترکیب رای دهندگان نشان می دهد که مدیران فعلی کمیته ملی المپیک، شانسی بالا برای کسب آرا، دارند. اهالی ورزش به خاطر دارند که یک روز پیش از رای گیری سومین وزیر ورزش پیشنهادی دولت در مجلس(نصرالله سجادی)، کمیته ملی المپیک با گذاشتن خبری روی خروجی سایت خود از انتخاب 16 عضو حاضر در مجمع انتخابات آذرماه خبر داد. بر این اساس بهداد سلیمی، حمید سوریان، هادی ساعی، محمود میران، الهه احمدی و آرزو حکیمی (نماینده ورزشکاران) ،فتانه هادوی، اصغر رحیمی، کیومرث هاشمی، محمد دهخدا، محمد جمشیدی و رباب شهریان (کارشناسان خبره) ،علی مرادی (نماینده دبیران کل کنفدراسیون های آسیایی و جهانی) و شهرام اربابی (داور منتخب) انتخاب شدند.
در کنار این نام ها باید اسامی اعضای هیات اجرایی را نیز اضافه کرد که طبیعتا تمایل دارند دوباره سمت های مهم خود را حفظ کنند. در ضمن با آئین نامه جدید کمیته ملی‌المپیک در تمام فدراسیون‌هایی که انتخابات شان را وزارت برگزار کرده، رئیس جدید حق رای ندارد و باید یکی از اعضای هیات رئیسه اش در روز رای گیری حاضر باشد و این انتخاب کنندگان در حقیقت از آنهایی هستند که از زمان حضور علی آبادی در سازمان تربیت بدنی (1384) به ورزش آمده اند.

 

انتخابات فدراسیون ورزشهای زورخانه ای و پهلوانی در حالی برگزار شد که اتفاقات آن مجمع بر خلاف روح پهلوانی بود.
در ورزش پهلوانی بیش از این که مسابقه و مقام و مدال و افتخار مهم باشد، روح پهلوانی و رعایت اخلاق ارجحیت دارد اما اتفاقاتی که در انتخابات این فدراسیون رخ داد، نه رعایت اخلاق و احترام بود و نه رعایت کسوت و پیشکسوت.محمدرضا طالقانی یک سال پیش با اصرار بیش از حد مسئولان وقت وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون پهلوانی آمد. کارنامه طالقانی در این مدت مشخص است و احتیاج به دفاع ندارد اما چیزی که واضح است این که طالقانی به میل خود نیامد و برای ریاست کیسه ندوخته بود.
پس از یازده ماه حضور طالقانی در فدراسیون پهلوانی، در آستانه انتخابات این فدراسیون مسئولان عالی رتبه وزارت ورزش به وی اعلام می‌کنند که سعی می‌شود مجوز حضور وی در انتخابات گرفته شود و از او می‌خواهند برای انتخابات ثبت نام کند اما در شب انتخابات با وی تماس گرفته می‌شود که مجوز ندارید و نمی‌توانید شرکت کنید.بهتر بود سجادی معاون و در واقع نماینده وزیر ورزش احترام نه یک سرپرست فدراسیون بلکه احترام یک پیشکسوت و مو سفید ورزش، آن هم "ورزش پهلوانی" را نگه می‌داشت و اجازه خداحافظی به طالقانی می‌داد
طالقانی در رابطه با اتفاقات روز انتخابات و قبل از آن گفت: سجادی روز قبل از انتخابات تماس گرفت و گفت مجوزم صادر نشده است. من از او پرسیدم می‌توانم برای خداحافظی از هیئتها به مجمع بیایم که او گفت بیا، اما زمانی که خواستم وارد ساختمان شوم به من اطلاع دادند که سجادی گفته برو تا زمان دیگری با حضور وزیر از شما تجلیل کنیم!
وی همچنین گفت: من به رسم ادب به جلسه آمدم و خواستم به قانون احترام بگذارم و از بزرگان تشکر کنم. خود سجادی به من گفت که به جلسه بیا. اما نمی‌دانم چرا امروز من را راه ندادند. من یازده ماه در فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی کار کرده‌ام و می خواستم بروم اما خودشان گفتند که بمان ضمن این که احتیاجی به تجلیل ندارم. خود من از 100 نفر تجلیل می کنم و احتیاجی به این چیزها نیست.
این که در انتخابات فدراسیون پهلوانی اجازه ورود به همه داده می شود به جز طالقانی که یازده ماه با درخواست مسئولین خدمت کرده، جای سوال دارد و به نظر می رسد که دستور آقای سجادی به عنوان معاون و در واقع نماینده وزیر مبنی بر این که طالقانی را به مجمع راه ندهند، دور از روح پهلوانی و رعایت اخلاق در ورزش است. از محمود گودرزی که خود را به عنوان یک تحصیل‌کرده ورزشی معرفی کرده و در راس ورزش کشور قرار گرفته، انتظار می‌رود مرام ورزشی بر سیستم حاکم شود اما متاسفانه همچنان خوش استقبال و بد بدرقه هستیم و در رعایت حرمت پیشکسوتان و مو سفیدان ورزش نهایت کج سلیقگی را به کار می‌گیریم
این اتفاق نیز در حالی می افتد که سجادی روز قبل به طالقانی گفته مشکلی ندارد بیاید اما خود او دستور می دهد او را راه ندهند. به نظر می‌رسد شایسته بود نماینده و معاون وزیر ورزش احترام نه یک سرپرست بلکه احترام یک پیشکسوت و مو سفید ورزش، آن هم "ورزش پهلوانی" را نگه می‌داشت و اجازه خداحافظی به وی می‌داد. با شناختی که از طالقانی داریم، او اهل جار و جنجال نبوده و بر خلاف برخی، چسبیده به ورزش نیست. طالقانی تنها قصد داشت مرام پهلوانی را به جا آورده و تنها از همکارانش خداحافظی کند اما صد افسوس که حرمت پهلوانی در انتخابات پهلوانی نگه داشته نشد.

 

افشاگری خبرنگار فرانس فوتبال نشان می دهد که به احتمال زیاد رونالدو به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شده است.
"توپ طلا" جایزه‌ای است که هر ساله مجله "فرانس فوتبال" فرانسه به بهترین بازیکن جهان می‌دهد. لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و فرانک ریبری سه نامزد نهایی کسب توپ طلا در سال 2013 هستند. همواره رسم بر این است که با وجود گمانه‌زنی‌های زیاد نام نهایی برنده توپ طلای فوتبال جهان تا روز آخر اعلام نشود، اما یک روزنامه‌نگار سرشناس مجله "فرانس فوتبال" که هر ساله گفت‌وگویی اختصاصی با برنده این جایزه دارد در صفحه اجتماعی خود از رونالدو به عنوان برنده توپ طلای 2013 نام برد.
این روزنامه‌نگار فرانسوی در صفحه خود نوشت: به مادرید رفتم و مصاحبه‌ای را با کریستیانو رونالدو، بازیکن پرتغالی رئال مادرید انجام دادم. او فردی بسیار مهربان است. رونالدو جوانی از طلا است.
این جملات خبرنگار "فرانس فوتبال" واکنش زیادی در رسانه‌های اروپایی داشت و باعث شد تا بسیاری به انتقاد از فیفا و مجله "فرانس فوتبال" بپردازند. این روزنامه‌نگار فرانسوی تلاش کرد تا به نوعی کار خود را توجیه کند. او دوباره در صفحه خود نوشت: الان بی‌صبرانه در انتظار دیدن مسی هستم. او هم جوانی از طلاست. کسی که فکر می‌کند من مرتکب اشتباه شده‌ام سخت در اشتباه است. دیدار من با رونالدو به خاطر مراسم 13 ژانویه بود. با ریبری و مسی هم دیدار خواهم کرد. رونالدو فصل رویایی را با رئال‌مادرید پشت سر می‌گذارد. او در تیم ملی پرتغال هم عملکرد خیره کننده‌ای داشت و از دلایل اصلی صعود این تیم به جام جهانی 2014 برزیل بود. آسیب دیدگی‌های پیاپی لیونل مسی در فصل جاری باعث شده تا بسیاری از شانس بالای رونالدو برای کسب "توپ طلا" سخن به میان آورند. خود مسی هم در در گفت‌و‌گویی که با روزنامه‌ "مارکا" داشت به نوعی به شانس بالای ستاره پرتغالی رئال مادرید اشاره کرد. او گفت: رونالدو مدت‌هاست که در اوج است. من به او کاری ندارم. صرف نظر از این که رونالدو در اوج به سر می‌برد یا نه من فقط روی کار خودم تمرکز دارم. عملکرد او تاثیری بر روی من نخواهد گذاشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10