(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - شماره 20672

حدیث دشت عشق
سپاهان ،نفت و فولاد به پیروزی در بازی های خانگی فکر می‌کنند
تقابل دیدنی سرخابی‌ها با گیلانی‌ها
اخبار کوتاه از فوتبال
بازگشت چمن گلی و اشکانی به کادر فنی تیم های کشتی فرنگی
وزیر ورزش: با نارسایی‌های اخلاقی در لیگ‌های ورزشی مقابله می‌کنیم
برگزاری حساس‌ترین بازی هفته یازدهم لیگ والیبال در ورامین
برگزاری دو دیدار معوقه لیگ بسکتبال
اینتر فاتح دربی میلان
معرفی اعضای کمیته نظارت بر انتخابات کمیته ملی المپیک
دلایل لغو انتخابات فدراسیون تکواندو
کوتاه از ایران
برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی در شهرهای مشهد، قم و شیراز
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد
اجرای طرح ویژه درمان جانبازان
تشییع پیکر مطهر 4 شهید گمنام در منوجان و قلعه‌گنج کرمان
نماینده مجلس اعلام کرد
پیش‌بینی نشدن درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت
معاون رئیس جمهور: طرح‌های زیربنایی دولت از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود
توسط محققان دانشگاه دامغان ارائه شد
درمان بیماری دستگاه عصبی با روش جدید کشت سلول‌های بنیادی
یوزپلنگ آسیایی وارد کتاب‌های درسی می‌شود
   


به یاد سرباز شهید «سیدعلی سیادت»
سند جنایت اشرار
شهید «سیدعلی سیادت» در تاریخ 72/03/01 در روستای اسطرخ از توابع شهرستان بیرجند در خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. با گذر از دوران کودکی، وارد دبستان و سپس راهنمائی در زادگاهش گردید و برای تحصیل دوران متوسطه به شهر بیرجند رفت و درسال اول دبیرستان مشغول به تحصیل گردید ولی به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در شهر و کمک به امرار معاش خانواده تحصیل را رها و به شغل گچ‌کاری روی آورد. او با حقوق اندکی که از شاگردی به دست می‌‌‌آورد به اقتصاد خانواده و بعضی از هزینه‌های تحصیل خواهرش که در دانشگاه تحصیل می‌کرد کمک می‌نمود. سیدعلی وابستگی زیادی به پدر و مادرش داشت و در همه کارها با پدر و مادرش مشورت می‌کرد. در جلسات عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) حضور پررنگ داشت و ساقی عزاداران حضرت بود. سیدعلی به محض رسیدن به سن مشمولیت در تاریخ 91/03/19 به خدمت مقدس سربازی اعزام گردید و در پادگان محمد‌رسول‌الله بیرجند دوران آموزشی را پشت سرگذاشت و از آنجا به مرزبانی استان سیستان و بلوچستان هنگ سراوان اعزام گردید. شهید سیدعلی سیادت سرانجام در درگیری با اشرار مسلح در روز عید غدیر و در نقطه مرزی سراوان به همراه 13تن از همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

 


هفته بیستم لیگ برتر درحالی این هفته در یک روز برگزار می‌‍شود که پرسپولیس برای حفظ صدر جدول کار سختی در انزلی دارد. در این هفته دو تیم تهرانی منتظر ناکامی پرسپولیس هستند تا در خانه به صدر برسند و فولاد در اهواز و تراکتورسازی در کرمان هم شانس صعود به رده‌های بالاتر در این هفته را خواهند داشت.
هفته بیستم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور امروز با برگزاری 8 مسابقه پیگیری می‌شود، هفته‌ای که با اتمام آن، دو سوم لیگ سیزدهم به پایان می‌رسد و شاید باز هم شاهد تغییرات در بالا و پائین جدول باشیم. در این هفته پرسپولیس درحالی به انزلی می‌رود که اگر در این شهر امتیاز از دست بدهد، با توجه به اینکه نفت تهران و استقلال در خانه به میدان می‌روند، ممکن است صدرجدول را از دست بدهد. علی دایی که خاطره شیرین قهرمانی در جام حذفی را دارد، نمی‌خواهد با از دست دادن صدرنشینی، روز تلخی را در انزلی سپری کند و با سقوط به رده‌های پائین‌تر این شهر را ترک کند، به همین دلیل با تکیه بر مردان جوان و با انگیزه‌اش با هدف پیروزی در این میدان باتلاق گونه انزلی به میدان می‌رود.میزبان پرسپولیس هرچند در بازی خانگی قبلی‌اش مقابل راه‌آهن مغلوب شد اما با کسب 6 پیروزی از 8 دیدار گذشته یکی از موفق‌ترین تیم‌های لیگ برتر در هفته‌های گذشته خصوصا نیم فصل دوم لیگ بوده است.

کار سخت تراکتورسازی درکرمان
مس برای نجات از قعرجدول و تراکتورسازی برای بازگشت به صدر نیاز به پیروزی در این بازی دارند. مسی‌ها که در هفته‌های اخیر همچنان اسیر حواشی دیدار خود با پرسپولیس هستند و این بازی را هم باید بدون سرمربی پشت سربگذارند، اگر در این بازی پیروز شوند، فرصت نجات از قعرجدول را دارند.در این بازی تراکتورسازی‌ها هم برای جبران ناکامی در دو بازی گذشته به میدان می‌آیند. آنها که در این دو هفته برابر دو تیم اصفهانی در خانه ناکام ماندند، در کرمان به فکر پیروزی و صعود به رده‌های بالاتر جدول هستند. باید دید در پایان این بازی مظلومی می‌تواند تیمش را نجات دهد و یا مجید جلالی در این بازی سخت، نمی‌گذارد تیمش وارد بحران در نتیجه‌گیری شود.
در سایر دیدارهای مهم هفته سپاهان که با تکیه برپیروزی مقابل تراکتورسازی بار دیگر به جمع 5 تیم بالای جدول نزدیک شده، امیدواراست با شکست دادن فجرسپاسی در خانه، به مدعیان قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی نزدیک‌تر شود و فولاد خوزستان که با پیروزی در دو بازی گذشته فاصله اش را با صدرجدول کاهش داده در تلاش است با پیروزی مقابل راه آهن و ناکامی تیم‌های بالانشین تهرانی، به صدرجدول باز گردد. نفت تهران تیم دوم جدول هم اگر بتواند در تهران مقابل صنعتی خوزستان پیروز شود و پرسپولیس در انزلی متوقف شود، دوباره طعم صدرنشینی را خواهد چشید.
اما در آخرین بازی هفته استقلال تهران در ورزشگاه آزادی به مصاف داماش گیلان می رود.داماشی‌ها که به علت مشکلات مالی قصد سفر به تهران را نداشتند سرانجام پس از کش وقوس‌های فراوان و کمک 50 میلیونی سازمان لیگ بار سفر به تهران بستند تا برابر تیم استقلال صف آرایی کنند. در مقابل تیم قلعه‌نویی که در دو هفته گذشته مقابل فجرسپاسی و صبای قم پیروز شده است، اگر در این بازی هم صاحب 3 امتیاز شود، شانس رسیدن به جایگاه بهتری را دارد اما از دست دادن امتیاز، این تیم را به رده‌های پائین‌تر خواهد رساند.برنامه کامل دیدارهای هفته بیستم از رقابت‌های سیزدهمین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
* ملوان بندرانزلی- پرسپولیس( ساعت 14:30)*گسترش فولاد تبریز - صبای قم(ساعت 14:30)* سایپا البرز - ذوب‌آهن اصفهان( ساعت 14:30)* مس کرمان- تراکتورسازی تبریز(ساعت 15)* سپاهان اصفهان - فجرسپاسی شیراز(ساعت 15)* فولاد خوزستان - راه‌آهن (ساعت 15)* نفت تهران - استقلال خوزستان(ساعت 15)*استقلال تهران - داماش گیلان( ساعت 16:25)

 


تغییر داور دیدارهای استقلال و پرسپولیس
کمیته داوران از تغییر داور و کمک داوران دیدارهای دو تیم استقلال و پرسپولیس با حریفان شمالی خبر داد.دیدارهای هفته بیستم رقابت های لیگ برتر امروز برگزار خواهد شد که براساس اعلام جدید فدراسیون فوتبال کمک داور دیدار ملوان و پرسپولیس تغییر کرد و در حالی که قبلا نام رضا سخندان اعلام شده بود، میرزابیگی جانشین او شده است. ضمن اینکه یدالله جهانبازی هم به جای فغانی دیدار استقلال و داماش را قضاوت خواهد کرد. منصوری هم جای کامرانی فر را گرفته است. این سه در گروه تیم داوری ایران در جام باشگاه های جهان قضاوت کرده بودند.

فرکی:راه‌آهن آتش زیر خاکستر است
سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان با بیان اینکه تیمش به بازی با تیم‌های بحران‌زده عادت دارد، اظهار داشت: لذت پیروزی برابر داماش زیاد بود ولی ما باید این پیروزی را فراموش کنیم چون راه‌آهن تیم خطرناکی است و به نوعی آتش زیر خاکستر است.

رقابت کی‌روش با هادل و فان‌خال
در حالی که رسانه‌های انگلیسی از علاقه کارلوس کی‌روش به هدایت تاتنهام خبر داده بودند، گلن هادل و لوئیس فان خال نیز به گزینه‌های جانشینی آندره ویاش بواش پرتغالی در تیم تاتنهام اضافه شدند.

سازمان لیگ داماش را راه انداخت
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران از پرداخت 50 میلیون تومان پول به باشگاه داماش برای بازی کردن مقابل استقلال خبر داد.مهدی تاج درباره حل شدن مشکل داماش گیلان برای بازی کردن با تیم استقلال گفت: داماشی‌ها مصر بودند که به خاطر مشکلات مالی مقابل استقلال بازی نکنند اما صحبت‌هایی با امیر عابدینی مدیرعامل این باشگاه انجام دادیم و قرار بر این شدبا پرداخت 50 میلیون تومان از محل درآمد این تیم در سازمان لیگ این بازی انجام شود.همان طور که می‌دانید AFC نظارت دقیقی روی شرایط لیگ‌ها دارد و قطعا لغو بعضی‌ از بازی‌ها به این شکل، از امتیازات ما می‌کاهد.

جدایی توافقی هاشمیان از نیندورفر
وحید هاشمیان مهاجم سابق تیم ملی که به تهران سفر کرده، پس از یک نیم‌فصل کار در تیم اوبرلیگایی «نیندورفر تی اس وی» با توافق از این تیم جدا شد.دلیل اصلی این موضوع برمی‌گردد به برنامه‌ریزی هاشمیان برای شرکت در دوره تکمیلی مربیگری که یکی از پیش‌نیازهای آن، داشتن یک سال سابقه مربیگری برای کسانی که دارای مدرک A یوفا هستند، بود. درحال حاضر چنین شرایطی شکل گرفته وهاشمیان سابقه یک سال مربیگری در آلمان را در کارنامه خود دارد.اکنون وحید قصد دارد در کلاس پیشرفته زبان آلمانی شرکت کرده تا خود را برای شرکت در دوره مربیگری مذکور که امتحان ورودی آن 3 ماه دیگر برگزار می‌شود، بیش از پیش آماده کند.

اطمینان خاطر ویسی از ماندن در لیگ برتر
عبدالله ویسی سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان با بیان اینکه به خاطر نتایج هفته های اخیر هیچ اولیتماتومی از سوی مدیران باشگاه به من داده نشده است گفت: با امتیازاتی که کسب کرده‌ایم صددرصد در لیگ برتر باقی خواهیم ماند.

فغانی: از عملکرد تیم داوری ما راضی بودند
داور بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه رونالدینیو کار دور از انتظاری در دیدار رده‌بندی جام‌ باشگاه‌های جهان انجام داده، گفت: به اندازه سایر داوران آسیایی شانس حضور در جام جهانی را دارم.علیرضا فغانی که قضاوت دیدار رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان میان تیم‌های گوانگژوی چین و اتلتیکومینییرو برزیل را برعهده داشت و تصمیمش مبنی بر اخراج رونالدینیو از زمین مورد تایید رسانه‌های جهان قرار گرفت، گفت: رفتاری که رونالدینیو انجام داد، خشن و در زمان توقف بازی بود که جریمه‌اش کارت قرمز بود و ما هم قانون را اجرا کردیم که خوشبختانه مورد تأیید قرار گرفت و همه از تیم‌ داوری ما راضی بودند. وی در خصوص شانس تیم داوری ایران برای قضاوت در جام جهانی 2014 برزیل هم گفت: شانس تمام رقبای ما در قاره آسیا یکسان است، داور استرالیایی امسال بهترین داور سال آسیا شده، داور بحرینی فینال لیگ قهرمانان آسیا را سوت زد و من هم که در جام باشگاه‌های جهان حضور داشتم با این شرایط همه ما شانس یکسانی داریم و باید دید در ماه آینده AFC و FIFA چه تصمیمی می‌گیرند.

بارسا شکست را با پیروزی پر گل عوض کرد
هفته هفدهم رقابتهای لالیگا اسپانیا یکشنبه شب با برگزاری 5 دیدار پیگیری شد که طی آن تیم های رئال مادرید، بارسلونا و اسپانیول مقابل حریفان خود به پیروزی رسیدند.بارسلونا در حالی که در 15 دقیقه ابتدایی بازی مقابل ختافه با نتیجه 2 بر صفر از میزبان خود عقب افتاد در ادامه بازی و با درخشش پدرو و فابرگاس 5 بار دروازه حریف خود را باز کرد تا در پایان با نتیجه 5 بر 2 به پیروزی برسد. در این بازی پدرو رودریگز (34، 41، 43) هت تریک کرد و سسک فابرگاس هم (68، 72 پنالتی) 2 گل به ثمر رساند.در دیگر بازی رئال مادرید در حضور بیش از 36 هزار تماشاگر ورزشگاه مستایا با نتیجه 3 بر 2 میزبان خود والنسیا را شکست داد. در این بازی پابلو پیاتی (34) و جرمی متیو (62) برای والنسیا گل زدند و آنخل دی ماریا (28)، کریس رونالدو (40) و خسه رودریگز (82) برای رئال گل زدند.جدول رده بندی:1- بارسلونا 46 امتیاز،2- اتلتیکومادرید 46 امتیاز،3- رئال مادرید 41 امتیازو...

 


با پیشنهاد مدیر تیم‌های ملی و موافقت شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی سرمربیان تیم‌های کشتی فرنگی جوانان و نوجوانان مشخص شدند.
جلسه شورای فنی عصر روزیکشنبه در خانه کشتی تهران برگزار شد که در این نشست با پیشنهاد حسن بابک مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی و موافقت شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی عبدالله چمن گلی به عنوان سرمربی تیم کشتی فرنگی جوانان و علی اشکانی به عنوان سرمربی تیم کشتی فرنگی نوجوانان منصوب شدند.
همچنین اعضای شورای فنی به مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی پیشنهاد کردند موضوع استفاده از آقای مجید جهاندیده در ترکیب فنی و مدیریتی تیم نوجوانان فرنگی مورد بررسی قرار گیرد.

 


وزیر ورزش و جوانان در دیدار با روسا و مسئولین سازمان لیگ فدراسیون هایی که لیگ برگزار می کنند با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی در لیگ های ورزشی کشور، جاری شدن اخلاق در فعالیت های ورزشی را مورد تاکید قرار داد.
در این نشست محمود گودرزی با بیان اینکه باید راهکاری اتخاذ کنیم که با نارسایی های اخلاقی در لیگ های ورزشی مقابله شود، افزود: با تغییر قوانین و کار زیربنایی آموزشی و فرهنگی باید به سمت ورزش عاری از بی اخلاقی های مشمئزکننده برویم. خوراک مسموم نباید به مردم تزریق شود و در این راه باید تجربیات ذی قیمت شما برگزار کنندگان لیگ های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان این که مفهوم لیگ نباید قلب ماهیت کند، گفت: در دنیا لیگ به دادوستد رایج است. کار ورزشکاران حرفه ای در لیگ تبلور پیدا می کند اما کار نونهالان و نوجوانان هرچند سراسری است اما لیگ نیست. ما باید به سمت تعریف عمومی کمیته بین المللی المپیک از باشگاه ها برویم و در زمینه هایی چون پوشش رسانه ای و حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و جذب اسپانسر و ایجاد و استفاده مطلوب از برندها از تجربیات گذشته و راهکاری علمی بین المللی سود ببریم.

 


هفته یازدهم لیگ برتر والیبال امروز با شش دیدار پیگیری خواهد شد و در مهمترین بازی این هفته متین میزبان پیکان تهران در ورامین خواهد بود.
شهرهای ورامین، تهران، آمل، کاشان، ارومیه و تبریز شش شهر میزبان هفته یازدهم لیگ برتر والیبال هستند. در نخستین و یکی از حساس‌ترین بازی‌های این هفته تیم والیبال متین ورامین که هفته گذشته با پذیرش شکست ناباورانه در برابر شهرداری زاهدان صدرنشینی لیگ برتر را از دست داد، در سالن شهید گل عباسی ورامین میزبان پیکان تهران خواهد بود. تیم‌های نوین کشاورز و سایپا در دومین بازی هفته یازدهم لیگ برتر والیبال در خانه والیبال تهران با یکدیگر بازی خواهند کرد. نوین و سایپا به ترتیب با 11 و 5 امتیاز در جایگاه‌های نهم و دوازدهم جدول این رقابت‌ها قرار دارند. با بسته شدن پرونده هفته یازدهم لیگ برتر والیبال تنها دیدارهای معوقه هفته پنجم این رقابت‌ها می‌ماند که روز یکشنبه هشتم دیماه برگزار خواهد شد تا نیم فصل نخست لیگ برتر والیبال سال 92 به پایان برسد. برنامه کامل دیدارهای هفته یازدهم لیگ برتر والیبال به این شرح است: * متین ورامین – پیکان تهران *نوین کشاورز – سایپا البرز *کاله مازندران – شهرداری زاهدان *باریج اسانس – بازرگانی جواهری گنبد *شهرداری ارومیه – آلومینیوم المهدی بندرعباس *شهرداری تبریز – میزان مشهد.

 


دو دیدار معوقه لیگ برتر بسکتبال امروز برگزار می‌شود.
دو دیدار معوقه از هفته نخست لیگ برتر بسکتبال امروز در ماهشهر و اصفهان برگزار می‌شود. پتروشیمی مدافع عنوان قهرمانی در ماهشهر میزبان ذوب‌آهن است و با هرنتیجه‌ای که کسب کند قهرمان نیم‌فصل می‌شود. در دیگر بازی نیز ماهان اصفهان میزبان افرا خلیج‌فارس است. این دو بازی از هفته نخست لیگ برتر باقی مانده که با توجه به وضعیت آن زمان نماینده‌های اصفهان در لیگ انجام نشد.

 


هفته هفدهم رقابتهای سری آ ایتالیا یکشنبه شب با برگزاری 8 دیدار به پایان رسید که طی آن تیم های مدعی یونتوس و رم به پیروزی های پر گلی دست یافتند و در مهمترین دیدار اینتر هم فاتح دربی میلان شد.
رم در حضور بیش از 40 هزار تماشاگر ورزشگاه خانگی خود با نتیجه 4 بر صفر میهمان خود کاتانیا را از پیش رو برداشت ویوونتوس نیز در خانه آتالانتا با نتیجه 4 بر یک به پیروزی دست یافت.اما در مهمترین دیدار این هفته اینتر با گل دقایق پایانی رودریگو پالاسیو فاتح دربی میلان شد. در این بازی که در حضور 75 هزار تماشاگر ورزشگاه سن سیرو برگزار شد اینتر با تک گل دقیقه 86 پالاسیو با نتیجه یک بر صفر میلان را شکست داد.

 


ترکیب کمیته نظارت بر مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک با تصمیم اعضای هیات اجرایی این کمیته مشخص و معرفی شدند.
اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک طی نشست اخیر خود که هفته گذشته برگزار شد، علاوه بر موضوع بررسی آیین‎‌نامه انتخاباتی و تصویب آن، در مورد انتخاب اعضای کمیته نظارت بر جریان انتخابات نیز تصمیم‌گیری کرده و به جمع‌بندی نهایی رسیدند.کمیته نظارت بر انتخابات کمیته ملی المپیک متشکل از پنج نفر است که شامل یک نفر از اعضای هیات اجرایی، دو نفر از اعضای مجمع که عضو هیات اجرایی نباشد همراه با رئیس کمیسیون حقوقی و مدیرکل حراست کمیته ملی المپیک است. بر این اساس و طبق تصمیم اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، احمد ناطق نوری (عضو هیات اجرایی)، لطفعلی پورکاظمی (عضو مجمع که از عضو هیات اجرایی نیست)، نادر شکری (رئیس کمیسیون حقوقی) و حسین احمدیان (مدیر کل حراست) ترکیب کمیته نظارت بر انتخابات را تشکیل می‌دهند. البته نفر پنجم این کمیته انتخاب شده و قرار است امروز سه‌شنبه و پس از نشست هیات اجرایی معرفی شود. قرار است محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک احکام مربوط به هر یک از این افراد را به صورت جداگانه صادر کند. مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک 30 دی‌ماه برگزار خواهد شد. مهلت ثبت‌نام از کاندیداهای این مجمع از روز شنبه به صورت رسمی آغاز شد و تا 14 دی‌ماه یعنی 15 روز کاری ادامه خواهد داشت.

 


مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون تکواندو لغو شد، امور مجامع فدراسیونهای ورزشی دلیل این کار را حفظ حقوق نامزدها اعلام کرد
بعد از ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت حضور اعضای شورای شهر در انتخابات ریاست فدراسیونها‌، دفتر امور مجامع فدراسیونهای ورزشی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: از آنجا که این نامه بعدازظهر شنبه و تنها ساعاتی قبل از آغاز این انتخابات در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت برای حفظ حقوق نامزدها ، انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو در روز یکشنبه اول دیماه لغو شد. غلامحسن ذوالقدری دبیر مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به لغو برگزاری مجمع را دلیلی بر حمایت از کاندیدای خاص در این انتخابات می‌داند؟ اظهار کرد: به هیچ وجه این موضوع را نمی‌توان مطرح کرد، چرا که لغو مجمع جانبداری از کاندیدای خاصی نیست. این شرایطی است که ایجاد شده و قطعا مسئولان محترم وزارت ورزش و جوانان می‌خواستند با این تصمیم شرایط را برای حضور همه کاندیداها در مجمع یکسان کنند. ما هم به عنوان اعضای مجمع به هیچ عنوان چنین فکری را نمی‌کنیم.

 


وقف یک سوم اراضی کشور
کرمانشاه- فارس: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در کشور ایران 168 هزار مکان وقفی وجود دارد که 15 شهر را شامل شده و در کل یک‌سوم از اراضی کشور به موقوفات تعلق گرفته است.«حسن ربیعی» در دومین همایش وقف و رسانه در استان کرمانشاه اظهار داشت: وقف تنها متعلق به اسلام نیست و در تمامی ادیان و ملل به چشم می‌خورد.وی با بیان اینکه براساس آمار 77 درصد مردم از آثار و برکات وقف آگاهی ندارند گفت: تصمیم گرفته شده است باتصویب مجلس شورای اسلامی 100 میلیارد تومان اوراق وقفی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکتی-وقفی بین مردم توزیع شود.

سفر سفیر واتیکان به قم
قم- ایرنا: سفیر واتیکان در ایران با حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به مقام این بانوی گرامی ادای احترام کرد.«لئو بوکاردی» با حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از بخش‌های مختلف آستان مقدسه بازدید کرد.سفیر واتیکان در این دیدار با فرازهایی از زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) و دلیل زیارت مضجع نورانی این بانو از سوی محبان اهل بیت(ع) آشنا شد.

تامین اعتبار ارزی مترو
اهواز- ایرنا: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به مشکلات قطار شهری اهواز گفت: در صورتی که شهرداری اهواز اعتبار ریالی این پروژه را تامین کند بخش ارزی آن با کمک دولت تامین خواهد شد.«هوشنگ خندان‌دل» عصر یکشنبه در نشست با مدیران شهرداری اهواز در استانداری خوزستان افزود: تکمیل پروژه قطار شهری اهواز هر چه طول بکشد مشکلات آن بیشتر خواهد شد و اعتماد مردم به اجرای این طرح نیز از بین خواهد رفت.وی گفت: در اهواز سالانه 570 میلیارد ریال هزینه صرف رفت و روب‌شهر می‌شود که این امر از اولویت‌دارترین کارهای شهری محسوب می‌شود اما این هزینه باید کاهش یابد.

عدم برکناری بخاطر گرایش‌های سیاسی
زاهدان - ایرنا: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از نیروهای فرهنگی توانمند و شایسته بدون توجه به گرایش‌های سیاسی آنان در اولویت‌ این وزارتخانه است لذا هیچ فردی به سبب گرایش سیاسی کنار گذاشته نمی‌شود.«حمیدرضا کفاش» در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از افراد توانمند خواست بدون توجه به اختلافات سلیقه‌ای و گرایش سیاسی با قرار گرفتن در زیر چتر دولت تدبیر و امید در راه خدمت به مردم فعالیت کنند.وی گفت: توجه به شان و منزلت فرهنگیان بازنشسته و تشکیل اتاق‌های فکر برای استفاده از تجربیات آنان به منظور تدوین برنامه‌های مدیریتی در اولویت وزارت آموزش و پرورش است.او افزود: از این پس حرکت‌های تربیتی با استفاده از تجربیات پیشکسوتان فرهنگی صاحبنظر در استان‌ها شتاب می‌گیرد و مدیران آموزش و پرورش بدون دغدغه آمار دادن باید فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خود را کیفی کنند.در این مراسم «علیرضا نخعی» به عنوان مدیرکل جدید آموزش وپرورش سیستان و بلوچستان معرفی شد.

صادرات نخودچی به 65 کشور
مشهد- فارس: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور از صادرات نخودچی ایران به 65 کشور جهان خبر داد و گفت: بزرگترین مصرف‌کننده نخودچی در جهان شهر مشهد است.علیرضا ارزانی ممقانی در خصوص تولید و صادرات نخودچی در کشور اظهار کرد: انحصار تولید و صادرات نخودچی جهان در اختیار ایران است.وی افزود: نخودچی ایران به دلیل ارگانیک بودن نیز در جهان رتبه نخست را دارد.
ارزانی بیان کرد: مسئولان کشور باید به این مسئله توجه داشته باشند که در مواقع بحران‌هایی مانند زلزله، سیل و بلایای طبیعی و غیرطبیعی می‌توان از نخودچی در رفع مشکلات تغذیه آسیب‌دیدگان این حوادث به دلیل مغذی بودن، قیمت پایین، نداشتن ضایعات و سالم ماندن در هر شرایطی استفاده کرد.

 


مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور انبوهی از مردم، هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی در حرم مطهر رضوی و حضرت معصومه(س) و شاهچراغ برگزار و زیارت اربعین قرائت شد.
به گزارش ایرنا، هزاران نفر از مجاوران حرم منور رضوی و زائرانی که از سراسر استان خراسان‌رضوی و برخی از شهرهای کشور به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، از صبح روز دوشنبه در قالب دسته‌های عزادار سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) به حرکت درآمدند و پس از ورود به حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) به عزاداری پرداختند.
همچنین زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین با شرکت انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی و عزاداران حسینی در صحن جامع رضوی خوانده شد و هزاران عزادار حسینی در صحن و رواق‌های این مکان قدسی، زیارت اربعین را زمزمه کردند.
براساس گزارش دیگری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز همزمان با اربعین حسینی میزبان هزاران عزاداری بود که از استان‌های مختلف کشور برای شرکت در این مراسم به قم آمده بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی میردامادی» از واعظان دینی با تقدیر از حضور با شکوه مردم و هیئت‌های مذهبی گفت: مراسم و محافل حسینی بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات را از جامعه دور می‌کند و باید هر روز شاهد پرشور بودن این عزاداری‌ها باشیم.
وی اظهار داشت: دشمنان با تمام وجود برای کم‌ رونق کردن این مجالس و سست کردن اعتقادات جوانان تلاش می‌کنند ولی تاکنون به نتیجه‌ای دست پیدا نکردند و مردم هر سال باشکوه‌تر این مجالس را برگزار می‌کنند.
به گزارش ایرنا از شیراز، همزمان با اربعین حسینی، آیین عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن‌علی(ع) در نقاط مختلف استان فارس و حرم شاهچراغ برگزار شد.
آستان قدس حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) نیز به‌عنوان کانون اصلی برگزاری آیین‌های عزاداری و سوگواری روز اربعین میزبان 25 هزار عزادار حسینی بود که برای عزاداری به این حرم آمده بودند.

پیاده‌روی و عزاداری
از حرم کریمه اهل بیت(ع) تا جمکران
برای نخستین بار صدها هزار تن از مردم قم به مناسبت اربعین حسینی مسیر 9 کیلومتری حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران را راهپیمایی کردند.به گزارش خبرنگار کیهان از قم، در این مراسم که از ساعت 13 و 30 دقیقه دیروز شروع شد مردم خداجوی قم، طلاب و دانشجویان ایرانی و خارجی به همراه آیات عظام این مسیر را برای عرض تسلیت به ساحت حضرت ولی‌عصر(عج) پیمودند.

 


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور از اجرای طرح ویژه درمان جانبازان در کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی شهیدی» به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه جانبازان به سالخوردگی نزدیک شده و عوارض بیماری و جانبازی آنها تشدید شده است این طرح در کشور اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: در قالب این طرح گروه‌هایی از پزشکان بیمارستان‌های ساسان و خاتم‌الانبیاء تهران برای مداوای این جانبازان به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به وجود 100 هزار جانباز دارای ضایعات نخاعی و اعصاب و روان در کشور گفت: این جانبازان از پا افتاده و بستری دائمی هستند و باید خدمات ویژه‌ای دریافت کنند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با هدف بزرگداشت مقام شهید بسیجی جانباز قطع نخاع «سیدعباس موسوی» به ایوانکی سفر کرده بود.

 


پیکر مطهر دو شهید گمنام در شهرستان قلعه گنج و دو شهید گمنام دیگر در منوجان کرمان همزمان با اربعین حسینی و با حضور پرشور مردم تشییع و به خاک سپرده شدند.
به گزارش ایرنا، پیکر مطهر این شهدای گمنام پس از ورود به فرودگاه کرمان، مورد استقبال مردم شهیدپرور کرمان قرار گرفت.
همچنین آئین وداع با شهدای گمنام در حسینیه ثارالله کرمان با حضور مردم و خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار شد.
پیکر مطهر این شهدا برای تدفین به شهرستان‌های قلعه گنج و منوجان انتقال یافت.
این شهدای گمنام 18، 19، 21 و 23 سال سن دارند و در منطقه عملیاتی تک فاو عراق تفحص شده‌اند.
در منوجان تشییع پیکر شهدا از میدان علی‌ابن‌ابیطالب(ع) این شهر آغاز شد و در میدان ورودی شهر کنار مرکز فنی و حرفه‌ای منوجان به خاک سپرده شدند.
یکی از شهدا 19 سال و دیگری 23 سال سن دارند.
نماز بر پیکر این شهدا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین «امین رضوانی» امام جمعه منوجان اقامه و پیکر مطهر آنها پس از نماز و مداحی به خاک سپرده شد.
در قلعه گنج نیز مردم در مسجد جامع آئین وداع با شهدا را برگزار و پیکر شهدا را تشییع و خاکسپاری کردند.

 


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اختصاص درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت در بودجه 93 پیش‌بینی نشده است.
حمیدرضا عزیزی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: اکنون یکی از مشکلات حوزه سلامت، فرسودگی ناوگان آمبولانس کشور است زیرا حدود 50 درصد این ناوگان‌ها بالای هفت سال قدمت دارند در حالی که زمان استفاده از آنها حدود پنج سال است و در سطح کشور به ویژه مناطق صعب‌العبور 50 دستگاه آمبولانس نیاز است.
وی افزود: در گذشته بودجه‌ای برای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم پیش‌بینی شد که متاسفانه در سال اخیر به دلیل نبود حمایت‌های مالی متخصصان در مناطق محروم یا جذب نمی‌شدند یا به مدت طولانی در این مناطق نمی‌ماندند که متاسفانه این موضوع نیز در بودجه امسال نادیده گرفته شد و با کاهش 19 درصدی بودجه برای این مهم روبه‌رو هستیم.
عزیزی تصریح کرد: بودجه بیماران خاص نیز با کاهش یک درصدی مواجه شده است که ما تقاضا داریم نسبت به تامین بودجه برای مشکلات ضروری در حوزه سلامت تمهیداتی اندیشیده شود.
نماینده مردم اردل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در لایحه بودجه سال 93 به موضوع جمعیت توجه زیادی نشده است، گفت: این مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که روی این بحث سرمایه‌گذاری نشده است.
عزیزی با اشاره به افزایش 14 درصدی بودجه سلامت، تصریح کرد: به طور حتم اگر این 14 درصد به طور کامل به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند باز هم با انبوهی از مشکلات روبه‌رو هستیم چرا که در سال گذشته از جمع بودجه حوزه سلامت تنها 56 درصد اختصاص یافت و اگر ما فرض را بر این بگیریم که امسال 70 درصد به این بخش تخصیص یابد باز هم نمی‌توان باری از دوش بخش درمان برداشت.
وی اظهار کرد: با تخصیص 100 درصدی بودجه به حوزه سلامت می‌توان بخشی از معضلات آن را کاهش داد.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: طرح های زیربنایی دولت تدبیر و امید از استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.
به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در سفر به زاهدان گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌های سیستان و بلوچستان به ویژه برخی نابرابری‌ها که در توزیع اعتبارات گذشته وجود داشته است، از سه منبع برخوردار خواهیم شد.
وی بدون اشاره به این سه منبع و جزئیات آن افزود: همچنین از محل منابع 37 هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی کشور برای سیستان و بلوچستان استفاده خواهیم کرد؛ فلذا تا پایان سال 93 تعدادی از طرح‌های موجود استان را به پایان رسانده و مردم را از مزایای آنها بهره‌مند می‌کنیم.
معاون رئيس جمهور گفت: در این سفر ضمن بازدید از مناطق مختلف و مرزی درباره توسعه سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد، بررسی و اقدامهای لازم را انجام خواهیم داد و دولت از هیچ تلاشی برای جبران عقب‌ماندگی‌های منطقه فروگذار نخواهد بود.

 


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دامغان از شناسایی روش جدید کشت سلول‌های بنیادی بالغ برای درمان بیماری دستگاه عصبی توسط پژوهشگران این دانشگاه خبر داد.
«محمدتقی قربانیان» گفت: این روش پس از سه سال صرف وقت توسط تیمی از محققان و پژوهشگران دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه دامغان شناسایی و ارائه شده است.
وی که سرپرستی این تیم را برعهده داشته است افزود: این روش برای درمان بیمارانی نظیر ام‌اس، آلزایمر، پارکینسون و ضایعات نخاعی استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در این روش درمانی از سلولهای بنیادی عصبی و مزان شیمی استفاده می‌شود اظهار داشت: برای ارائه این طرح علمی 220 میلیون ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دامغان با اشاره به اینکه ستاد توسعه سلول‌های بنیادین کشور نیز برای اجرای این طرح کمک کرده است افزود: نتایج این پژوهش در مقالات علمی ارائه شده است.
سلولهای بنیادی مزان شیمی در ترمیم بافتهایی با منشاء مزان شیمی مثل استخوان، غضروف، ماهیچه، تاندون و چربی شرکت می‌کنند و البته این سلولها به عنوان سلولهای حمایت‌کننده برای سلولهای هماتوپویتیک در مغز استخوان نیز هستند.

 


کارشناس مسئول گروه جغرافیای وزارت آموزش و پرورش گفت: یوزپلنگ آسیایی سال آینده وارد کتاب‌های درسی می‌شود.
«ملک محمودی» روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به همین منظور سفری به استان سمنان شده تا از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران بازدید شود تا بتوان بهترین و کامل‌ترین مطالب آموزشی را در این باره وارد کتاب‌های درسی کرد.وی افزود: هم‌اکنون با کتاب‌های مطالعات اجتماعی، جغرافیا، علوم و زمین‌شناسی مطالب زیست محیطی آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که در آینده این مطالب با کیفیت و کمیت مطلوب‌تری عرضه خواهد شد.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه، با وزارت آموزش و پرورش توافق شده که مطالب بیشتری از دانستنی‌های زیست محیطی در کتاب‌های درسی وارد شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10