(صفحه(7(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - - شماره 20672

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     

 

 

اربعین و راه پیش روی ما (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نم‌نم گریست (به جای گفت و شنود)
اعتراف کلینتون بار دیگر نظر کیهان را ثابت کرد
اسرائیل با هماهنگی آمریکا علیه توافق ژنو ساز مخالف می‌زند
پس از تماس تلفنی ظریف و اشتون صورت گرفت
مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 هفته آینده از سر گرفته می‌شود
روسیه: مخالفت آمریکا با حضور ایران در ژنو 2 منطقی نیست
چرا زبان آقای صانعی به برائت از دولت آمریکا نمی‌چرخد؟ (خبر ویژه)
سیاست اوباما علیه سوریه ضربه سختی خورده است (خبر ویژه)
سی‌ان‌ان: 17 هزار بمب اتمی را نمی‌بینید نگران غنی‌سازی ایرانید؟! (خبر ویژه)


اربعین یکی از مهمترین علامات شیعه به حساب آمده است. شیخ الطایفه، ابوجعفر محمد طوسی معروف به شیخ طوسی (385-460 ق) در دو کتاب «تهذیب الاحکام» و «مصباح المتحجد و سلاح المتعبد» در روایتی از حضرت امام حسن عسکری(ع)، بزرگ داشتن این روز را یکی از پنج علامت مومن برشمرده است. در روایات دیگر اربعین را یکی از «اختصاصات» حضرت ابی‌عبدالله الحسین(ع) دانسته‌اند و گو اینکه قبل و بعد از ایشان برای هیچ پیامبر یا امام دیگری اربعین گرفته نشده و نمی‌شود.
درباره اربعین و گرامیداشت آن روایات زیادی رسیده و زیارت مخصوصی نیز وارد شده است.
«صفوان‌جمال» که یکی از اصحاب ثقه امام صادق(ع) بود می‌گوید امام به من زیارت روز اربعین را- به نحوی که در مفاتیح آمده است- تعلیم فرمود. در این زیارت که علاوه بر تکریم و تعظیم آن حضرت، نوعی مجلس سوگ و نوحه‌سرایی هم به حساب می‌آید، امام صادق(ع) هدف از قیام جد مظلومش امام حسین(ع) را در یک عبارت کوتاه و زیبا بیان کرده است. ایشان خطاب به خدای متعال می‌گوید: «لیستنقذ عبادک من‌الجهالهًْ و حیرهًْ الضلالهًْ» یعنی حسین‌(ع) قیام کرد تا بندگان خدا را از گرداب جهالت و نادانی و سرگردان شدن در وادی گمراهی نجات دهد. بر این اساس می‌توان گفت جدای از این که عظمت مقام و منزلت امام حسین(ع) و بزرگ داشتن واقعه سال 61 کربلا، اقتضای بزرگداشت اربعین دارد، حفاظت و صیانت از راه، منطق و شیوه‌ای که امام و یاران مظلومش در دفاع از دین خدا و مبارزه با انحراف و فساد و ستمگری داشتند، نیز بر ضرورت آن می‌ا‌فزاید. درست به همین دلیل اربعین همیشه پناهگاه مظلومین و سبب ترس و اضطراب ستمگران و منحرفین بوده است.
اربعین در میان مسلمانان و بخصوص شیعیان، بیرق استقامت در راه دین بوده است از این رو یکی از سنت‌های اربعین در میان شیعیان برگزاری «راهپیمایی» در این روز می‌باشد. راهپیمایی در این روز حسب نظر علما و مراجع- در صورتی که برای اقامه عزا و یا برای زیارت قبر سید‌الشهدا باشد- ثواب زیاد داشته و امری پسندیده برای اعتلای کلمه توحید است، در عین حال راهپیمایی در فرهنگ‌های مختلف یک حرکت انقلابی و سیاسی هم به حساب می‌آید و بیانگر زنده بودن ماجرای عاشورا و کربلاست و این پیام می‌تواند یزیدیان را در هر زمان به عقب‌نشینی وادار نماید.
حسب آنچه در خبرگزاری‌ها آمد، امسال نزدیک به 20 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین در عراق شرکت کرده‌اند و اگر جمعیت راهپیمایان اربعین در سراسر دنیا را به این عدد بیفزاییم احتمالا روز گذشته نزدیک به 100 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین در سراسر دنیا شرکت‌کرده‌اند و این یک واقعه نادر به حساب می‌آید. خود این ماجرا به خوبی از پیروزی مطلق امام مظلوم در ماجرای عاشورا حکایت می‌کند کما این که امام صادق(ع) در فقرات اول زیارت اربعین به آن اشاره کرده است (الفائز بکرامتک، اکرمته الشهاده)
امسال در راهپیمایی‌های اربعین عراق علاوه بر مردم شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراق و هیئت‌های مختلفی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی هم شرکت داشته‌اند و این نشان می‌دهد که اربعین به یک روز بزرگ جهانی تبدیل شده است. شرکت هیئت‌های مختلف که در بعضی از موارد مسلمان هم نبوده‌اند یک علامت بزرگ سیاسی و به عبارتی یک «نه» از سوی جبهه مقاومت به جبهه مشترک استکبار جهانی است که سعی می‌کند با منطق یزیدگونه دنیا را زیر شمشیر به تبعیت از خود وادارد. مردم دنیا در همین 10 سال اخیر شاهد شش جنگ بزرگ جبهه استکباری علیه مردم مظلوم این منطقه اسلامی بوده‌اند جنگ عراق، جنگ افغانستان، جنگ لیبی، جنگ سوریه، جنگ 33 روزه لبنان، جنگ 22 روزه و 8 روزه غزه با محوریت همین قدرت‌های یزیدی صورت گرفته است و اربعین فرصتی است تا همه مردم در این منطقه به این جبهه شرور استکباری «نه» بگویند. روز اربعین یک «نه» به جبهه تکفیری تروریستی هم بود در واقع بزرگداشت اربعین و عاشورا منطق کسانی است که فدایی دین می‌شوند و منطق تکفیر و وهابیت و تروریزم منطق جبهه‌ای است که دقیقا مانند معاویه و یزید در پوشش دروغین دین‌خواهی، با نفی و قتل مخالفین و موانع پیش‌روی خود می‌خواهند بر مردم سیطره پیدا کنند. روز اربعین یک فرصت مهم برای مقابله جدی با این جبهه منحط خونریز هم بود کما اینکه این جبهه شرور که از حمایت اطلاعاتی و تدارکاتی جبهه استکباری نیز برخوردار می‌باشد، پیشاپیش تهدید کرد که راهپیمایی عزاداران اربعین را به خاک و خون می‌کشد و به چند اقدام علیه راهپیمایان در بغداد و... نیز متوسل گردید. در واقع راهپیمایی اربعین به دنیا نشان می‌دهد که جبهه اصلی اسلام که توانسته در عراق 20 میلیون نفر را پای کار بیاورد، جبهه اربعین است و این متن اصلی دین است که نه تنها اجازه نمی‌دهد خونی از انسانی بی‌گناه بر زمین بریزد بلکه آماج حملات دو جبهه استکباری و تکفیری نیز هست. بر این اساس می‌توان گفت اربعین خود یک پرچم برافراشته است که حقیقت دین و انسانیت را به زیبایی و رسایی اعلام می‌کند.
اربعین در عین حال یک روز بزرگ غمبار نیز هست، اربعین روز بی‌قراری و شوریدگی نیز هست. اگر این روایت را قطعی تلقی کنیم که در اربعین کاروان اسیران کربلا بار دیگر در کربلا گرد هم آمده‌اند می‌توانیم حرارت این روز را به خوبی احساس کنیم. وقتی به یاد بیاوریم که حضرت زینب-سلام‌الله علیها- و امام زین‌العابدین- سلام‌الله علیه- به همراه بقیه عائله سیدالشهدا- علیه‌السلام- پس از پشت سرگذاشتن چهل روز سخت و طاقت‌فرسا و توأم با درد و رنج و خاطرات مختلف به نقطه‌ای بازگشته‌اند که چهل روز قبل از این، آن همه حوادث تلخ و شیرین را به چشم دیده‌اند، قلبمان درهم فشرده می‌شود و می‌خواهد از تپش باز ایستد. اگر این روایت را قطعی تلقی کنیم که عائله امام حسین(ع) در اربعین سه روز در کربلا مانده و سپس به مدینه عزیمت کرده‌اند می‌توانیم اوضاع آن روزها را کمی ادراک نمائیم عجیب این است که کسی از آن سرزمین زنده باز گشته باشد و این چه حکایت عجیبی است. این حکایت را شخصیت‌های نکته‌پردازی در آن روزگار و بعدها بیان کرده‌اند ولی نتوانسته‌اند جز یکی دو صفحه بنویسند گویا آنچه دیده یا شنیده‌اند فقط اشک بوده، اشکی که نه گوینده را امان گفتن داد و نه شنوند را امان شنیدن داد: «کاری نکرده‌ای که توان بازگفتنش گر بازگویمت نتوانی شنفتنش»
اگر روایت زیارت صحابی بزرگوار پیامبر-ص- جابرابن عبدالله انصاری و مصاحب او جناب «عطیه» را قطعی تلقی کنیم می‌توانیم از متن این ماجرا عظمت بقعه‌ای که در زیر آن جسم مطهر حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) قرار گرفته و حسب روایت، دعا در آنجا به اجابت می‌رسد، دریابیم. می‌توان این احتمال قوی را داد که نحوه زیارت عجیب و استثنایی این دو صحابی توسط پیامبر عظیم‌الشأن اسلام-ص- سفارش شده چه اینکه کاری که جابر در این زیارت کرده از عقل و ادراک یک فرد معمولی برنمی‌آید. پیاده‌روی جابر، سپس غسل زیارت او در فرات، پس از آن ورود از پایین پای حضرت سیدالشهدا و نوحه‌های آنچنانی تا آنجا که از هوش رفته و سپس آن عبارات را در حق امام مظلوم با صدای رسا و توأم با ناله سر داده و بعد بگوید «ما هم با شما در ماجرای عاشورا شریک هستیم» و حال آنکه جابر به دلیل کهولت سن و نابینایی قادر به حضور در رکاب سیدالشهدا نشد و بعد در برابر تعجب جناب عطیه که پرسید: «ولی ما که به همراه این مظلوم در سرزمینی فرود نیامدیم و از تپه‌ای بالا نرفتیم، شمشیری نزدیم و مثل او سر از تنمان جدا نشده، اولادمان یتیم و زنانمان بیوه نشده است»، گفت من از حبیبم پیامبرخدا-ص- شنیدم که گفت: «هر که دوست دارد گروهی را، با ایشان محشور شود و هرکس دوست داشته باشد عمل قومی را، در آن شریک شود» تعلیمات جناب جابربن عبدالله انصاری که پایه آنها در تعلیمات رسول خدا-ص- است به ما می‌گوید عاشورا یک روز تاریخی نیست که آمده و رفته باشد بلکه یک روز جاری در بستر همه زمان‌ها از اول خلقت تا آخر خلقت است و از این رو گفته‌اند «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و کل شهر محرم» با این وصف ما می‌توانیم با زیارت ابی‌عبدالله در روز عاشورا یا اربعین و یا هر روز دیگر با او نسبت پیدا کنیم البته حتما باید به لوازم زیارت و آنچه در متن آن و عبارات زیاراتی نظیر اربعین و عاشورا آمده تا سر حد امکان و اختیار پایبند باشیم. مردم ایران در اربعین و عاشورا به عنوان «یک ملت» از مرز ادعا گذشته‌اند و از این روست که اربعین و عاشورا هر ایرانی را به «جبهه‌ها» می‌برد 8 سال دفاع مقدس و پیش از آن 2 سال مبارزه با ضد انقلاب و پس از آن 35 سال استقامت در راه انقلاب، به خوبی متن و محتوای این ملت را نشان می‌دهد. با این وصف جدای از این که نگارنده این سطور و امثال آن در این راه ضعف دارد ولی ملت ایران ثابت کرده است که پای این دستگاه حسینی ایستاده و رهبر حسینی آن را به هیچ وجه تنها نمی‌گذارد. این واقعیت غیرقابل انکاری است که دشمن را به سختی آزار می‌دهد چرا که دشمن می‌بیند رخنه در بعضی از شخصیت‌ها و طیفی از نخبگان چندان دشوار نیست ولی رخنه در ملت ایران و جدا کردن آن از راهی که نزدیک به 35 سال در آن قرار گرفته بسیار دشوار و در مرز ناممکن قرار دارد از این رو دشمن حتی وقتی احساس می‌کند که در مواجهه با جمهوری اسلامی به یک پیروزی دست پیدا کرده به دوام آن اعتماد ندارد. یکی از اصلی‌ترین جنبه حفظ تحریم‌ها هم همین است. دشمن این تحریم‌ها را علیه ملت و برای به زانو درآوردن آن تصویب و اجرا کرده نه برای آزار دادن این یا آن شخصیت و یا این یا آن گروه نخبه سیاسی. لذا دلیلی نمی‌بینند که وقتی از سخنان کسانی بوی کوتاه آمدن به مشامشان می‌رسد، تحریم و فشار را بردارند.
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323

* اگر می‌خواهید روند ‌رو به رشد کشورمان به عقب برنگردد باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در مسائل داخلی و خارجی همیشه نصب‌العین خود قرار دهید.
غلامرضا عونی

* به آمریکا و هم‌پیمانانش می‌گوییم ما از جنگ و گزینه روی میز و زیر میز هیچ هراسی نداریم. ما همیشه در طول تاریخ ثابت کردیم که نه از جنگ و نه از تحریم اقتصادی هم هراسی نداریم.
عبدالله متذکر- اصفهان

* ما باید پایبند شعار «ما می‌توانیم» امام راحل‌(ره) و رهبر معظم انقلاب باشیم و با ایمان و اخلاص و اتکا به قادرمتعال مثل شهدا و صدیقین فقط به ادای تکلیف فکر کنیم که سعادت دنیا و آخرت تضمین شده است. ظاهراً آقای هاشمی اوباما را میانه‌رو می‌داند. واقعاً یاوه‌«گزینه نظامی روی میز است» میانه‌روی است یا به مظلوم حتی اجازه آه کشیدن ندادن؟!
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر

* از نخبگان، دانشجویان طلاب و... کشور درخواست می‌شود برای اجرای منویات و اوامر رهبری اتاق فکر تشکیل دهند و اجرای منویات معظم‌له را از سران قوا مطالبه نمایند.
1194---0912

* به نظر می‌رسد روند دیپلماسی کشور برای ملتی که قریب به 4 دهه در برابر دنیای کفر و الحاد ایستادگی کرده است نیازمند احتیاط بیشتری است. از دلسوزان کشور تقاضا می‌شود مواظب باشند مبادا آرمانهای امام راحل(ره) و شهدا نادیده گرفته شود.
خانم احمدی

* اینکه آمریکا قابل اعتماد نبوده و نیست از اول برای همه عیان و آشکار است. نمی‌دانم، اما خدا کند آقایان وزارت امور خارجه به سادگی گول خنده‌های مقامات آمریکایی را نخورند.
3036---0918

* همه می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست اما آقای ظریف می‌گویند هیچ مشکلی نیست و فقط مذاکرات کمی تب کرده است. امیدواریم مسئولان دیپلماسی کشور متوجه شوند که ماهیت و ذات آمریکا فریبکاری است.
یک شهروند اهوازی

* شهید رجایی مدت بسیار کوتاهی بر مسند ریاست بود ولی به بلندای تاریخ درخشید و چه نیکو ماندگار شد. همه باید بدانند و بدانیم دوره تمام ریاست‌ها تمام می‌شود فقط ما می‌مانیم و اعمالی که انجام داده‌ایم. در ضمن اینجا ایران است با آیین اسلام. غرب هرچه دارد به درد خودش می‌خورد. این کشور را باید با نقشه اسلام ساخت و جلو برد. افکار غربی را باید دور ریخت.
9785---0935

* به آقای ظریف می‌گوییم آیا آمریکا هم مثل ما خود را حتی موظف به اجرای تعهداتش در توافق‌نامه ژنو می‌داند؟ نباید اجازه دهید که خون شهدای ایران اسلامی پایمال شود.
یک دبیر آموزش و پرورش

* شما را به هر کس دوست دارید قسمتان می‌دهیم که فکری به حال رفع گرفتاری‌های مردم کنید. آقای رئيس جمهور! شعار به درد مردم نمی‌خورد. اقتصاد کشور خوابیده و ما کاسبان بازار هیچ خرید و فروشی نداریم
یک کاسب بازار

* دانشجوی فیزیک هستم و این روزها حسابی مشغول آماده شدن برای آزمون ارشد هستم و فرصت مطالعه اخبار و جراید داخلی و خارجی را ندارم اما تقریباً هر روز سایت کیهان را مطالعه می‌کنم تا در جریان امور پیرامون قرار گیرم.
0462---0912

* یکی از خطرهایی که متوجه خانواده‌های تک فرزند خواهد شد کمبود محبت و عاطفه ناشی از نداشتن خویشان درجه یک مثل خواهر، برادر، دایی، عمو و عمه است که با تک فرزندی امکان آن از بین رفته است. این معضل محیط زندگی را بسیار سرد و ناامن کرده و می‌کند.
5900---0918

* چهار ماه از عمر دولت اعتدال‌گرا می‌گذرد، آن آقایی که می‌گوید به اعتدال اعتقاد دارد و به افراطی‌گری می‌تازد چرا از دولت یازدهم نمی‌خواهد از افراطی‌گری در جابه‌جایی مسئولان سابق دست برداشته و کمی هم به فکر رفع مشکلات مردم باشد؟
رضا سرابی

* با توجه به تاکید مسئولین مبنی بر جلوگیری از پیری جمعیت کشور و آسیب‌های ناشی از کنترل جمعیت از قوه مقننه و مجریه انتظار می‌رود با حذف موانع بزرگ و کوچک و ایجاد تسهیلات بی‌تکلف و بدون تشریفات و با حمایت‌های همه‌جانبه مانع پیری جمعیت کشور شوند.
6263---0938

* هزاران تغییر و تحول در پست‌های مدیریتی به وجود آمده حال آقای باهنر می‌گویند اجازه نمی‌دهیم به فتنه‌گران که به پست‌های مدیریتی بازگردند؟ آیا ناراضی کردن مردم با ایجاد گرانی و جلوگیری از ارزان شدن کالا نشانه‌های بازگشت فتنه‌گران نیست؟!
نیر هدی

* بهتر است به جای آنکه بخواهیم در برابر دیگر کشورها حالت تدافعی به خود بگیریم ما پیشنهاد دهنده باشیم. مثلا دستگاه دیپلماسی ما می‌تواند نقض فراوان حقوق بشر در آمریکا نظیر زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب، اعدام افراد عقب‌مانده، شنود دیگر کشورها و کشتار مسلمانان در اقصی نقاط جهان به بهانه مبارزه با تروریسم و... را به مجامع جهانی اعلام جرم نموده و خواستار صدور قطعنامه شوند الحمدلله کشورهای طرفدار جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و بین‌المللی کم نیستند که کشورمان بخواهد با آنان در زمینه حمایت از این قطعنامه‌ها رایزنی نماید، آن وقت مشاهده خواهد کرد که این کشورهای مقابل هستند که در موضع دفاع از خود قرار خواهند گرفت.
فرجی

* در مورد دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فتنه‌گران باید دعوت‌کنندگان مورد مواخذه قرار گیرند چون طوری برنامه‌ها هماهنگ شده بود که زمانی این هیئت وارد ایران شد که مجلس تعطیل بود. باید بررسی شود که آیا پشت این برنامه‌ها اهداف نهفته‌ای وجود داشته است؟
یک شهروند

* وقتی نفت خام فروشی می‌شود و با قیمت چندین برابر مشتقات نفتی را خریداری می‌کنیم دیگر کجای این سیاست‌های آقای وزیر ارزآور است و تولید اشتغال برای جوانان؟
یک پیام

* اگر اوکراین و دیگر کشورهای تازه استقلال یافته می‌خواهند روی پای خود بایستند دیگر به آمریکا چه ربطی دارد که می‌خواهد با مخالفان دولت گفت‌وگو کند.
سرابیان

* حزب‌الله غیرتمند نخواهد گذاشت تجربه لیبی در سوریه تکرار شود. برای پیروزی جبهه مقاومت از جان و مال خود می‌گذریم و در کنار گردان‌های استشهادی و گردان ابوالفضل‌العباس(ع) در خط مقدم مقابله با استکبار جهانی می‌ایستیم.
3419---0915

* چرا قانون بیمه زنان سرپرست خانوار اجرایی نمی‌شود؟ این کار آیا دلیل خاصی دارد؟ ما زنان سرپرست خانوار خواستار رسیدگی هستیم.
یک بانوی هموطن

* بیش از یک سال است که از خرابی پل کن می‌گذرد و هنوز این پل ترمیم نشده و ترافیک زیادی را به مردم تحمیل کرده است. از شهرداری تقاضا داریم نسبت به ترمیم پل اقدام نماید.
فواد کاسب

* در کتابخانه ملی عده زیادی از نخبگان و قشر تحصیلکرده مراجعه می‌کنند، حال مسئولان کتابخانه از مراجعه‌کنندگان درخواست حق پارکینگ برای خودروهای خود کرده‌اند! آیا این کار در جهت حمایت از نخبگان است؟!
3955---0912

 


امروز هم در سوگ مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و به احترام دلدادگان پاکباخته‌اش که طی چند روز اخیر با پای پیاده به سوی حرم مطهرش رهسپارند و شمار فراوانی از آنان هنوز در راهند، این ستون را به سروده‌ای از شاعر متعهد رضا احسان‌پور اختصاص می‌دهیم.

شور غزل گرفت، دلش روضه‌خانه شد
آهی کشید، قطره اشکی روانه شد
نم‌نم گریست، آب شد آرام، مثل شمع
تا داغ تشنه‌کام، به کامش زبانه شد
یک مصرع از برادر و خواهر سرود، بعد
باران گرفت، شعر تَرش عاشقانه شد
می‌خواست تا غزل بسراید، ولی نشد
دریای اشک، مثنوی بی‌کرانه شد
«هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق»
هرگز نمیرد آن که غمش جاودانه شد

 


سرویس سیاسی-
هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا از هیاهو و ساز‌مخالف رژیم اسرائیل درباره مذاکرات و توافق هسته ای ژنو، پرده برداشت.
مخالف خوانی های مقامات صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پیش از امضای توافقنامه موقت شش ماهه آغاز شد. تل آویو از هر فرصتی برای هیاهو در این زمینه استفاده کرده و مدعی بود که نباید با ایران توافقنامه امضا کرد و وقتی در ساعات ابتدایی سوم آذر ماه، وزیران خارجه ایران و 6 کشور مقابل، توافقنامه موقت را به امضا رساندند، رژیم صهیونیستی با گرفتن ژست مخالف این توافق را «اشتباه تاریخی» غرب خواند!
این در حالی بود که مقامات و مذاکره کنندگان آمریکایی، مسیر مذاکره را اینگونه طی می کردند؛ واشنگتن- تل آویو- ژنو و بالعکس! آنان هربار در حالی وارد ژنو می شدند که ساعاتی قبل مهمان صهیونیست ها بودند و پس از مذاکره نیز بدون معطلی راهی آنجا شده و گزارش مبسوطی از روند مذاکرات به دوستان اسرائیلی خود ارائه می کردند. آنان حتی از بیان این موضوع نیز ابایی نداشتند و اوباما و وزیر خارجه وی بارها اعلام کردند که در این مورد با سران تل آویو در تماس نزدیک بوده و با آنان درباره جزئیات ماجرا رایزنی می کنند.
در حالی که برخی ها با خوشبینی و شاید نوعی ساده انگاری، مواضع تل آویو درباره توافق ژنو را جدی و نشانه اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در این مورد عنوان می‌کردند، کیهان از همان ابتدا گوشزد کرد که نباید فریب این عملیات روانی را خورد و سروصدای صهیونیست ها و مخالفتشان با توافق ژنو، بخشی از یک سناریو بیشتر نیست.
این موضع کیهان با حملاتی در داخل و خارج مواجه شد و فضاسازی‌ها به سمتی رفت که کیهان با رژیم اسرائیل همنظر است. حتی کار به جایی رسید که روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی نوشت؛ توافقنامه ژنو تنها دو مخالف در دنیا دارد؛ یکی نتانیاهو در تل آویو و دیگری حسین شریعتمداری در تهران!
برخی جریانات مرموز داخلی نیز با این جنجال و هیاهو همراه شده و شعار «کیهان-اسرائیل پیوندتان مبارک» نیز ساخته و سرداده شد!
اگر چه مبنای انتقادهای کیهان به توافق ژنو، کاملاً روشن و منطقی است و بر همین اساس رژیم صهیونیستی نمی تواند مخالف چنین توافقنامه ای باشد اما سخنان اخیر وزیر سابق امور خارجه آمریکا، مبنی بر تقسیم کار واشنگتن-تل آویو در موضوع هسته ای ایران در نقش پلیس خوب و بد، سند دیگری است بر درستی موضع کیهان.
هیلاری کلینتون در یک نشست پشت پرده در واشنگتن تصریح کرد انتقادات آشکار اسرائیل از توافق «ژنو» خوب است و به دیپلماسی آمریکا در قبال ایران کمک می‌کند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «عاروتص‌ شوآ»، «هیلاری کلینتون» در یک نشست محرمانه در واشنگتن گفت که نگرانی‌های آشکار اسرائیل از اینکه توافق ایران و1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» ناکارآمد بوده است، به دیپلماسی آمریکا در قبال ایران کمک می‌کند و به ادامه فشارها بر ایران و همپیمانان این کشور ادامه می‌دهد.
وی تصریح کرد که هشدارهای اسرائیل برای حمله احتمالی نظامی در ایران جدی گرفته می‌شود و روسیه و چین تحت تأثیر ترس یک حمله نظامی تل‌آویو قرار می‌گیرند.کلینتون در ادامه گفته‌های خود مدعی شد که نگرانی‌ها از حمله احتمالی اسرائیل احتمالاً ایران را در گفت‌وگو با دیپلمات‌های آمریکایی منعطف‌تر کرده است. این اظهارات در حالی است که مقامات کاخ سفید همیشه مدعی هستند که با مواضع تل آویو مخالف بوده و مواضع آنان با مواضع تند و سخت امثال نتانیاهو یکسان نیست.

 


پنجمین دور مذاکرات کارشناسان فنی ایران و گروه 5+1 که از روز پنجشنبه در شهر ژنو آغاز شده بود عصر روز یکشنبه پایان پذیرفت و در گفت‌وگوی تلفنی ظریف و اشتون قرار شد که این مذاکرات اول هفته آینده از سر گرفته شود.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره این مذاکرات و تماس تلفنی کاترین اشتون در صفحه فیس بوک خود نوشت: مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 بعد از چند روز مذاکره سخت و سنگین برای تعطیلات کریسمس تا هفته آینده متوقف شد. در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهمترین موضوعات بحث توافق کردیم که مذاکرات کارشناسی اول هفته آینده از سر گرفته شود. همانگونه که قبلا هم چندین بار خدمت شما عرض کرده‌ام تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپیچ و خم و پرفراز و نشیب خواهد بود و ضرورت صبر و حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است. همکاران ما مذاکرات را با حسن نیت کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد.

عراقچی: برخی اقدامات آمریکا خلاف توافق ژنو بود
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگویی اظهار داشت: از توافق ژنو تاکنون، برخی مواضع مقامات آمریکایی درست نبوده و بعضا حتی خلاف توافق ژنو بوده که بر اساس آن مقرر شده است گام بعدی مذاکرات را با حسن نیت برداریم.
وی گفت: آمریکایی‌ها در این مدت نیز اقداماتی داشته‌اند که شاخص‌ترین آن، درج نام 19 شرکت ایرانی یا خارجی جدید در فهرست تحریم‌ها به بهانه اجرای تحریم‌های گذشته است.
عراقچی افزود: آقای کوهن، معاون خزانه‌داری آمریکا نیز با سفر به منطقه، فشارهایی به برخی کشورها برای اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان داشته است که مجموعه این اظهارات و اقدامات، تحریک‌آمیز و خلاف حسن نیت و روحیه همکاری به عنوان لازمه اجرای توافق‌نامه ژنو محسوب می‌شود. عراقچی مذاکرات کارشناسی را تصمیم‌گیری درباره راهکارها و ضابطه‌های اجرایی مربوط به توافق‌نامه ژنو دانست و افزود: به رغم مذاکراتی که قبلا در وین داشتیم و اکنون در ژنو داریم پیشرفت ما به علت برخی تفاسیر و برداشت‌هایی که از مفاد توافق صورت گرفته خیلی سریع نبوده است.
وی گفت: این تفاسیر و برداشت‌ها از نظر ما درست نیست و باید دقت بیشتری صورت گیرد، به این علت در بسیاری موضوعات توانسته‌ایم پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما در برخی موضوعات کماکان اختلاف نظر میان طرفین باقی است.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: تماس‌های در سطوح بالاتر و گفت‌وگو میان بنده و خانم اشمیت به تماس تلفنی خانم اشتون با آقای دکتر ظریف منجر شد که حدود 45 دقیقه طول کشید و برخی موارد اختلافی مرور شد.
عراقچی افزود: ممکن است تصمیم بگیریم در دور بعدی، سطح مذاکرات را مقداری بالاتر ببریم یا حداقل آغاز مذاکرات در سطح بالاتری باشد تا برخی مسائل که نیاز به تصمیم سیاسی دارد در آن سطح بهتر تصمیم‌گیری شود و ما در نهایت بتوانیم درباره نحوه اجرای توافق‌نامه ژنو به جمع‌بندی برسیم. وی گفت: همچنین در ادامه مذاکرات باید تاریخی را برای آغاز گام نخست توافق‌نامه ژنو تعیین کنیم.
وی گفت: ممکن است دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان وزیر یا حداقل بنده و خانم اشمیت آغاز شود تا برخی مسائل که نیاز به تصمیم‌گیری و جمع‌بندی سیاسی دارد در همان جلسه تصمیم‌گیری شود. وی همچنین در مورد سفر هفته گذشته بازرسان آژانس به ایران گفت: سفر بازرسان ربطی به توافق ژنو نداشت.
حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات کارشناسی با 5+1 نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان اینکه توافق‌نامه ژنو ابعاد ریز و دقیقی دارد که نیازمند است طرفین درک واحدی را در مورد همه موضوعات داشته باشند خاطرنشان کرد: به همین خاطر این مذاکرات دقیق، جزیی و طولانی است زیرا دارای ابعاد فنی و حقوقی گسترده‌ای است.

 


گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 در مورد بحران سوریه غیرمنطقی است.
گاتیلوف بعد از نشستی سه‌جانبه در ژنو با آمریکا و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل برای سوریه، این اظهارات را بیان کرد.
به گزارش پرس‌تی‌وی، وی افزود: ما اطمینان داریم که مشارکت ایران در اعمال توافق‌نامه‌هایی که در چارچوب گفت‌وگوهای داخلی در سوریه به آنها دست پیدا می‌کند، مهم است.
گاتیلوف گفت: مسکو اعتقاد دارد نقش ایران در مذاکرات ژنو 2 فضای سیاسی لازم برای اجرای توافقات صلح را فراهم می‌کند.
معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: روسیه به آمریکایی‌ها گفته است که تقریباً همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و ترکیه و همچنین سازمان ملل موافق حضور ایران در این نشست هستند.
کنفرانس بین‌المللی ژنو2 قرار است دوم بهمن ماه برگزار شود.
تاکنون 30 کشور و سازمان بین‌المللی به این کنفرانس دعوت شده‌اند اما به دلیل مخالفت آمریکا، ایران به ژنو 2 دعوت نشده است.

 


آقای صانعی برای جبران اظهارات نسنجیده خود، به ماهیت گستاخ و متعدی رژیم آمریکا اذعان کرد. او با این حال لبه انتقاد خود را متوجه سناتورهای آمریکایی کرده و عملکرد دولت اوباما را مسکوت گذاشت.
وی پیش از آن در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز ادعا کرده بود دولتمردان آمریکا و ایران از همدیگر بگذرند! او همچنین گفته بود ایران ممکن است روزی با اسرائیل به آشتی برسد! این اظهارات با موج گسترده اعتراض‌ها در محافل رسانه‌ای، سیاسی و دانشگاهی مواجه شد.
صانعی هر چند اشاره‌ای به این اعتراض‌ها نکرده، اما «موضع برخی سناتورهای آمریکایی» را دستمایه یک بیانیه قرار داد و نوشت: نظر برخی سناتورهای آمریکایی با هیچ درک حقوقی و سیاسی سازگاری ندارد. آیا آنان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که نمی‌توانند ملت بزرگ و مقاومی همچون مردم شریف ایران را در حق قانونی خود در غنی‌سازی صلح‌آمیز منع نمایند. آیا منافع کوتاه‌مدت خشنودی دولتمردان رژیم غاصب صهیونیستی برای آنان، از منافع بلندمدت مردم آمریکا و ایجاد صلح و ثبات در منطقه با اهمیت‌تر است؟ این عده قلیل و کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند؛ توافق دولت ایران با قدرتهای جهانی را نباید به منزله فراموش کردن جنایات دولت‌های آمریکا در حق ملت ایران در کودتای 28 مرداد، حمایت از رژیم سرکوبگرشاه، حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از رژیم دیکتاتور صدام در جنگ هشت ساله و... بدانند بلکه این توافق نشان از منطق و منش ایران در گفتگو و حل مسالمت‌آمیز مسائل، با تاکید بر حفظ تمامی حقوق مشروع و قانونی خود می‌باشد.
وی می‌افزاید: شرم‌آورتر آنکه به جای عذرخواهی از ملت شریف ایران بابت ستم‌ها و تضییع حقوق آنها پا را از حد خود فراتر گذاشته و تا سر حد کمک نظامی و حمایت از دولت شر، غاصب و نامشروع صهیونیست، بر فرض حمله به مراکز انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز پیش می‌روند و چگونه می‌اندیشند که رژیم صهیونیستی اسرائیل توان حمله به یک کشور بزرگ و قدرتمند همچون ایران را دارد، حال آنکه در برابر گروه کوچکی از فرزندان معنوی امام خمینی‌( سلام الله علیه) در لبنان توان مقاومت نداشته و با شکستی رسوا و مفتضحانه روبرو گشت.
صانعی نوشت: آنان که در فکر خام حمله نظامی به ایران هستند، باید بدانند هرگونه تعرضی به منافع ملی و خاک این کشور به معنی بسته شدن راه گفتگو است و شروع مقاومتی خستگی‌ناپذیر که نتیجه‌ای جز ذلت و خواری و گرفتاری در باتلاق مشکلات برای آنها نخواهد داشت؛ همانگونه که در ویتنام، عراق و افغانستان دست به گریبان مشکلات زیادی شده و خواهند شد با این تفاوت که ملت بزرگ ایران با هر سلیقه‌ای در برابر متجاوزان همچون ید واحدی هستند که هیچگاه تسلیم زور نخواهند شد و به راه خود ادامه خواهند داد؛ لکن منافع متجاوزان در آتش دفاع مشروع ملت ایران خواهد سوخت. شاهد این مدعا ایستادگی هشت سال جنگ تحمیلی در برابر تمامی قدرت‌های حامی رژیم بعث است.
وی البته با استثنا کردن دولت آمریکا نوشت: امیدوارم که منطق و رفتار توأم با متانت و احترام متقابل در میان دولتمردان آمریکا راه را بر اندیشه‌های افراطی عده‌ای قلیل ببندد و راه رسیدن به توافقی در همه مراحلش با رعایت و حفظ حقوق مشروع و قانونی پدید آورد.
این موضع در حالی است که دولت آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور بارها با تعبیر همه گزینه‌ها روی میز است ملت ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و از سوی دیگر همین دولت می‌گوید حق غنی‌سازی ایران را نمی‌پذیرد و درصدد بر چیدن برنامه هسته‌ای این کشور است. دولت آمریکا همچنین اخیرا 18 شرکت جدید را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. با این اوصاف جای طرح این سوال مهم وجود دارد که چرا آقای صانعی حاضر نیست از دولت مستکبر، بی‌صداقت، جنایتکار و عهدشکن آمریکا اعلام انزجار کند؟

 


سیاست اوباما در سوریه ضربه سختی خورده و او در قبال گروه‌های معارض دولت سوریه سردرگم است.
روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ در تحلیل وضعیت فعلی سوریه و درگیری گروه‌های معارض با یکدیگر نوشت: حمله گروه‌های اسلامگرای مسلح به مقر اصلی ارتش آزاد سوریه (گروهی دیگر از معارضین) دو راه ناخوشایند اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد. او شریکی راهبردی در مبارزه علیه دولت سوریه کم دارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا به گونه‌ای وانمود کرد که گویی همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. او در جریان یک سخنرانی در واشنگتن گفت دولتش هر کاری می‌کند تا کنفرانس سوریه که قرار است در 22 ژانویه در سوئیس برگزار شود موفق شود. به تعبیر کری فقط آمریکا قادر است طرف‌های درگیری را پای میز مذاکرات بیاورد.
برلینر سایتونگ اضافه کرد: البته تقریبا در همان زمان کاخ‌سفید مجبور شد اذعان کند که سیاست اوباما در سوریه ضربه سختی خورده و کمک به گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد متوقف شده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: پس زمینه این تصمیم یک موفقیت نظامی گروه شورشی «جبهه اسلامی» بود. جنگجویان این گروه هفته پیش در «باب الهوا» انبارهای ارتش آزاد سوریه را که مورد حمایت آمریکاست تصرف کردند. دولت آمریکا از شروع جنگ داخلی در سوریه تاکید می‌کند که فقط می‌خواهد به آن دسته از مخالفان اسد کمک کند که هدف‌شان حفظ کشور سوریه است و از حقوق گروه‌های مذهبی و اقلیت‌ها دفاع می‌کنند. در این فاصله مشخص شده که این کار تقریبا ناممکن است. ارتش آزاد سوریه به لحاظ نظامی دست پایین را دارد و از این گذشته از آمریکا سرخورده است. نیویورک‌تایمز از قول یکی از جنگجویان که از سوریه گریخته، نقل می‌کند: «چه کمک‌های غیرکشنده‌ای؟ آمریکایی‌ها از ما با تن‌های ماهی تاریخ مصرف گذشته حمایت کرده و فکر می‌کنند با این کار از مخالفان پشتیبانی می‌کنند.»
روزنامه آلمانی در ادامه این تحلیل خاطرنشان کرد: اوباما بعد از ماجرای سلاح‌های شیمیایی در بین مخالفان این امید را ایجاد کرد که می‌خواهد با حمله نظامی، به حکومت سوریه ضربه سختی بزند. اما وقتی اسد اعلام آمادگی کرد زرادخانه‌ شیمیایی خود را منهدم می‌کند، از این هدف دست برداشت. این مطلب به ارزیابی کارشناسان آمریکایی منجر به تقویت موضع اسد در کنفرانس سوریه شد که قرار است در آن درباره شیوه صلح‌آمیز انتقال قدرت گفت‌وگو شود.
فردریک هاف که تا مدت کوتاهی پیش در وزارت خارجه آمریکا مسئول این برنامه‌ها بود، گفت چشم‌انداز موفقیت کنفرانس «نسبتا تیره» است. دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس نیز به شدت مورد انتقاد است. تهران همراه با حزب‌الله لبنان از حکومت سوریه پشتیبانی می‌کند.

 


«آیا اینکه احتمال می‌دهیم ایران در آینده بتواند یک بمب اتمی بسازد خطرناک‌تر است یا 17 هزار بمب اتمی واقعی که جهان را تهدید می‌کند؟»
وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با طرح این سؤال می‌نویسد: در حالی که رسیدن به یک توافق برای جلوگیری از تولید فقط یک بمب هسته‌ای در ایران توجه جهان را به خود معطوف کرده اما از خطر جدی ناشی از وجودهزاران تسلیحات هسته‌ای کنونی در جهان غفلت شده است. در حال حاضر بیش از 17 هزار کلاهک هسته‌ای وجود دارد که همچنان تهدیدی علیه جان انسان‌ها محسوب می‌شوند اما عمدتاً از زمان پایان جنگ سرد در دو دهه قبل تاکنون نادیده گرفته شده است.
سی‌ان‌ان خاطرنشان می‌کند این در حالیست که برخلاف مسئله ایران، هیچ مذاکراتی برای پرداختن به زرادخانه‌هایی که بسیار خطرناک‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور است، انجام نشده است. در حقیقت، تبعات انسانی ناشی از بروز جنگی هر چند محدود، همچون درگیری در منطقه جنوب آسیا بین هند و پاکستان می‌تواند جان دو میلیون نفر را به خطر بیندازد.
سی‌ان‌ان معتقد است: بیش از 20 میلیون نفر در هفته نخست انفجارها، اتش‌سوزی ناشی از آن و نشت مواد رادیواکتیو جان خواهند باخت. اما تبعات جهانی چنین جنگی بسیار وخیم‌تر خواهد بود. آتش ناشی از انفجارها به دلیل انتقال پنج میلیون تن دوده به اتمسفر، نور خورشید را تیره خواهد کرد و این امر باعث کاهش دمای زمین خواهد شد. این اختلال جوی باعث کاهش شدید و جهانی تولید مواد غذایی خواهد شد. این امر به کاهش 12 درصدی تولید ذرت در آمریکا و 15 درصدی تولید برنج در چین منجر خواهد شد و ممکن است یک دهه به طول انجامد.
این شبکه در ادامه خاطرنشان می‌کند: بروز جنگی هسته‌ای در همین اندازه و مقیاس در هر منطقه از جهان تأثیرات جهانی مشابهی خواهد داشت. موشک‌های پیشرفته تریدنت آمریکا که توسط زیردریایی حمل می‌شوند، به طور کلی 96 کلاهک هسته‌ای دارند که هر یک از آنها 10 تا 30 برابر قوی‌تر از سلاح‌های استفاده شده در سناریوی ترسیم شده در منطقه جنوب آسیا هستند. این بدان معناست که فقط یک زیردریایی می‌تواند چند برابر بیش از قحطی ناشی از انفجار هسته‌ای مخرب باشد. آمریکا به غیر از برخورداری از 14 زیردریایی از این نوع، دارای موشک‌های آماده پرتاب و ناوگان بمب‌افکن‌های استراتژیک، هواپیماهای بزرگی برای فرو ریختن مقادیر زیادی بمب در مسافت‌های دوردست است. زرادخانه هسته‌ای روسیه از قابلیت تخریب هسته‌ای مشابهی برخوردار است.
تحلیلگر سی‌ان‌ان در ادامه یادآور شده است: 17 کشور در مه 2012 با انتشار بیانیه‌ای مشترک درباره پیامدهای انسانی تسلیحات هسته‌ای نابودی کامل چنین سلاح‌هایی را خواستار شدند. تعداد کشورهای موافق این امر تا پاییز سال جاری به 125 رسید. سال گذشته اکثریت کشورهای جهان در کنفرانسی دو روزه در شهر اسلوی نروژ شرکت کردند که تبعات انسانی جنگ هسته‌ای محور گفت‌وگوهای آن را تشکیل می‌داد اما آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ هسته‌ای دیگر در این نشست حضور نیافتند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10