(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 3 دی 1392 - شماره 20672

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان عزادار: کشور و آینده آن متعلق به جوانان است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
در جلسه هیئت دولت
روحانی: رساندن پیام شهیدان اهمیتی هم مرتبه شهادت دارد
راهپیمایی شیفتگان اباعبدالله(ع) از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم
مدیر حوزه‌های علمیه در سالگرد ارتحال آیت‌الله تهرانی: حاج‌آقا مجتبی تهرانی در 25سالگی مورد اعتماد حضرت امام بود
واکنش امیر عبداللهیان به ادعاهای وزیر خارجه بحرین
ایران دخالتی در امور منطقه ندارد
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور: انتساب یادداشتی در یک نشریه آلمانی به روحانی کذب است
پرس‌تی‌وی خبر داد
کنگره آمریکا به دنبال تصویب طرحی غیرقابل وتو علیه ایران
توقف همکاری با حق‌التدریس‌های فوق لیسانس در پیام نور
توقف برگزاری جلسات ستاد ویژه تدابیر مقابله با تحریم‌ها
افخم: وضعیت تبعه ایرانی در باکو رضایت‌بخش نیست


حضرت امام خمینی(ره):اگر امروز اسلام- خدای نخواسته - لطمه ببیند، این گناهش به گردن همه ماست،هی نگوئید من، بگوئید مکتب من.

 


هیئت‌های دانشجویی از سراسر کشور، در حسینیه امام خمینی(ره) به مناسبت اربعین حسینی(ع) در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.
در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، با عزاداری هیئت‌های دانشجویی از سراسر کشور در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، حسینیه امام خمینی(ره) یکپارچه احساس و شور و شعور حسینی بود.
در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان به تبیین ابعاد نورانی نهضت تاریخ‌ساز امام حسین(ع) و روشنگری‌های درس‌آموز کاروان اسرای کربلا پرداخت. در ادامه این مراسم معنوی آقای مطیعی- ذاکر اهل‌بیت(ع)- بر مصائب حضرت سیدالشهدا و کاروان اسرا مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد و دانشجویان و دانشگاهیان در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند.
همچنین دانشگاهیان نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه کردند.
در پایان این مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی از اجتماع پرشور دانشجویان عزادار در اربعین حسینی تشکر کردند و افزودند: این جلسه گرم و پرشور با حضور نخبگان و با این شور و شعور و اخلاص از جمله جلسات بی‌نظیر است.
ایشان ضمن دعا برای جوانان کشورتاکید کردند: این کشور و آینده آن متعلق به جوانان است و شما باید بار این مسئولیت سنگین و پرافتخار را به سرمنزل مقصود برسانید.

 


خداوند متعال، هم شاهد است
هم قاضی!
از نافرمانی خدا در خلوت‌ها بپرهیزید، زیرا همان کسی که (فعلا) شاهد (کارهایتان) است (روز قیامت درباره شما) قضاوت خواهد کرد!

نهج‌البلاغه
حکمت 324

 


انتقاد علیرضا قزوه از انحصارطلبی و رانت‌‌خواری خانه شعر
علیرضا قزوه شاعر متعهد و انقلابی با انتقاد شدید از تشکلی موسوم به «خانه شعر» گفت: خانه شعر این روز‌ها خانه ضد شعر و فتنه‌ساز شده است. این خانه وابسته به حزب منحله مشارکت است. آن‌ها به مرحوم «خلیل عمرانی» تهمت شاعر دولتی می‌زنند، اما خودشان به طور متوسط سالی 100 میلیون تومان بودجه می‌گیرند. علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم بزرگداشت «خلیل عمرانی» شاعر فقید معاصر اظهار داشت: شخصیتی مانند زنده‌یاد عمرانی باید در کتب درسی ما حضور داشته باشد، اما امروزه این گونه نیست. ما می‌بینیم که دیگران را به جای او مطرح می‌کنند و خودشان را در سیاست وارد می‌کنند؛ دولتی‌ترین شاعران هستند و دیگران را متهم می‌کنند، حالا باید بپرسم شما که بیشترین پول را گرفتید و کمترین شاعران را پوشش و پرورش داده‌اید دولتی هستید یا ما؟!
وی ضمن انتقاد از این دسته شاعران تصریح کرد: خانه‌ای که یک میلیارد تومان پول گرفته و کمتر خروجی داده دولتی است یا ما که با دست خالی دو هزار شاعر جوان را تنها در یک سایت اینترنتی پوشش داده‌ایم، البته از جایی هم کمکی به ما نمی‌شود. ما دولتی هستیم یا شما‌ها که در فضاهای سیاسی وارد شده‌اید و فرزندانی فتنه‌ساز ایجاد کرده‌اید.
به گزارش فارس، قزوه در ادامه این قسمت از سخنان خود با تاکید بر اینکه برخی از شورای شهر سالی 100 میلیون تومان به طور متوسط بودجه می‌گیرند و دیگران را متهم می‌کنند، در حالی که شاعرانی چون زنده‌‌یاد خلیل عمرانی خانه‌اش را حسینیه شعر کرد، توضیح داد: اولین بار بودجه 500 میلیون تومانی این دوستان را که به واسطه یکی از نمایندگان مجلس لو رفته بود از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درآوردیم و به آن‌ها گفتیم به جایش مشکل فلان شاعر را حل کنید، اما پول را گرفتند و پاسخ دادند ما «ان جی او» هستیم و نمی‌توانیم کاری کنیم.
به گفته این شاعر، پیش از ایام انتخابات زمینی در منطقه 22 تهران به تشکلی که این افراد در آن‌ها بودند، داده شد، دیدیم که چگونه آن را به نام خودشان زدند و بعد از آن به دیگران تهمت می‌زنند و خودشان را شاعر آزاده می‌نامند.
قزوه با انتقاد از عملکرد و فعالیت عده‌ای از شاعران و سخنانشان بیان کرد: خانه شعر این روز‌ها خانه ضد شعر و فتنه‌ساز شده است، باید این خانه که از اموال بیت‌المال شمرده می‌شود را از دست این عده که چهار، پنج نفر هستند خارج کنیم، این خانه وابسته به حزب منحله مشارکت است و سالانه چند صد میلیون تومان از اموال بیت‌المال را خرج می‌کند.
به گفته مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ما شاعر دولتی نیستیم، شاعر دولتی آنهایی هستند که با پول بیت‌المال خانه‌‌ها و زن‌هایشان را عوض کرده‌اند. آنهایی هستند که با پول مملکت کارهای دیگری می‌کنند و ما هم وظیفه داریم در مقابل آن‌ها بایستیم.

استعفای اجباری یک مدیر سینمایی به جرم تخصص و تعهد!
مدیران دولت یازدهم یک مدیر سینمایی را تنها 12 روز پس از انتصاب و به جرم حزب‌اللهی بودن و داشتن تخصص، مجبور به برکناری کردند!
به گزارش خبرنگار کیهان، دکتر شهاب اسفندیاری که دو هفته قبل با حکم محمدرضا جعفری جلوه (رئیس بنیاد سینمایی فارابی) به سمت معاونت فرهنگی این بنیاد منصوب شده بود، روز یکشنبه از این سمت استعفا داد. استعفای این مدیر در مدتی بسیار کوتاه موجب شگفتی و غافلگیری شد. اما خیلی زود مشخص شد که اسفندیاری مجبور به استعفا شده است.
نکته در خور تأمل این است که شهاب اسفندیاری از معدود مدیران سینمایی دولت یازدهم است که از تخصص و تحصیلات سینمایی برخوردار است. او علاوه بر داشتن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما، دارای مدرک دکترای مطالعات فیلم از دانشگاه بیرمنگام انگلستان است و البته از این نظر، هماهنگی چندانی با سایر مدیران فرهنگی و سینمایی دولت ندارد. چون اغلب این مدیران، فاقد تخصص و تحصیلات قابل توجهی هستند.
اما شنیده‌ها حاکی است که جعفری جلوه از سوی مقامات بالاتر تحت فشار قرار گرفته تا به خاطر حمایت شهاب اسفندیاری از رقیبان حسن روحانی در جریان انتخابات اخیر، اقدام به برکناری او نماید. همچنان که اسفندیاری در نامه استعفای خودش خطاب به محمدرضا جعفری جلوه، رئیس بنیاد سینمایی فارابی نوشته است: «ترجیح می‌دهم با تقدیم استعفای خود زمینه را برای عبور شما از این وضعیت بغرنج فراهم کرده و عرصه را برای حضور فردی باب طبع اولیای امور باز کنم... از فردای صدور حکم – همان‌گونه که پیش‌بینی کرده بودم - موانع و حساسیت‌‌ها آشکار شد و لذا طی مشورت با جنابعالی ترجیح دادیم تا زمان روشن شدن تکلیف برخی موارد، برنامه‌ معارفه به تعویق بیفتد که این وضعیت تا امروز ادامه یافته است. اکنون از طرفی هنوز پاره‌ای موانع و ابهامات پابرجاست و از طرف دیگر به واسطه‌ این انتصاب، فشارهایی از سطوح و جوانب مختلف بر جنابعالی وارد آمده است که امکان همکاری در فضا و مناسباتی مطلوب - آن گونه که دوازده سال پیش داشتیم- را منتفی می‌سازد.»
اقدام دست اندرکاران دولت تدبیر و امید در مجبور کردن یک مدیر متعهد و متخصص در حالی است که مدیران فرهنگی و سینمایی طی هفته‌های اخیر حمایت‌های گسترده‌ای از برخی هنرمندنماهای تاریخ مصرف گذشته نموده‌اند و حتی مسئله فرعی و بی‌اهمیتی چون لغو امتیاز یک ناشر آثار مستهجن و ضد دین را به صدر امور فرهنگی آوردند!

سردار نقدی: هنرمندانی که از دست بیگانگان جایزه می‌گیرند حقیرند
رئیس سازمان بسیج مستضعفان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره هنر مقاومت گفت که آدم‌هایی حقیر، ناکام و بی‌اصالت در هنر هستند که از دست خارجی‌‌ها جایزه می‌گیرند.
به گزارش مهر، مراسم اختتامیه سومین جشنواره هنر مقاومت عصر شنبه 30 آذر با حضور سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، محمد جباری رئیس بنیاد روایت، حبیب‌الله صادقی دبیرکل سومین جشنواره هنر مقاومت و داوران این جشنواره در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ادامه این برنامه سردار نقدی گفت: هنر می‌تواند آنقدر اوج بگیرد که یک جنگ مغلوبه را به پیروزی تبدیل کند، اما متاسفانه هنر و رسانه دستاویز قدرت‌های شیطانی شده‌اند و وسیله‌ای برای استعمار و استثمار هستند.
وی بیان کرد: آمریکا را همه می‌شناسند این کلمه منفورترین واژه در دنیا است، اما اروپا و اروپاییان که با بزک چهره خود را آراسته و چهره مردم‌پسند به دنیا ارائه می‌کنند خود نماد وحشی‌گری، خشونت و جنایت علیه بشریت هستند.
نقدی هنر و رسانه را دو وسیله برای اینکه اروپاییان خود را حق بجانب نشان دهند، دانست و گفت: جایزه‌هایی که خارجی‌ها می‌دهند نشان بردگی است، نشان حقارت است و البته آدم‌های حقیر، سرخورده و ناکام در اصالت هنر هستند که از دست این خارجی‌ها جایزه‌های هنری می‌گیرند.
وی ادامه داد: آن‌ها که دیدند با سلاح‌های خود نمی‌توانند کاری از پیش ببرند به ابزار هنر و رسانه روی ‌آوردند. در اینجاست که تکلیف ما و هنرمندان آزادی‌خواه بسیار مشکل‌تر است. باید کاری کرد. سردار نقدی در پایان سخنان خود اختلاف هنر‌ها و سلیقه‌ها در هنر را کاملا طبیعی قلمداد کرد و گفت: امروز باید این اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم و از آن‌ها صرف نظر کنیم و به یک وحدت در مقابل این جریان سلطه‌خواه برسیم. از مدیران جشنواره درخواست دارم که این آثار زیبا را از محفوظ ماندن در گالری‌ها دور کنند و برنامه‌ای بریزند که این آثار به میان مردم ایران و دنیا برود. پروفسور «جان نت» هنرمند کاریکاتوریست آمریکایی سخنران پایانی این برنامه بود که حضور دوباره خود در ایران و شرکت در جشنواره مقاومت که به قول او جشنواره منحصربه فردی بود را مغتنم شمرد.
وی گفت: جنگ‌ها، استبداد، ظلم، مخالفان آزادی، فاصله دارا و ندار، سلطه ارتباطات تصویری، رشد بی‌اعتمادی، شروع مصرف‌گرایی، دور شدن از هویت و تصورات منفی به مردم کشور‌ها از دیگر مواردی هستند که نیاز به مقاومت دارند و هنرمندان باید در این حوزه‌ها کار کنند.
«جان نت» در پایان سخنان خود گفت: هنر مقاومت سبقه‌ای طولانی در دنیا دارد ولی در جشنواره‌‌ها و نمایشگاه‌ها حضوری کمرنگ داشته است. پیشنهاد می‌دهم که این جشنواره به وسیله یک وب سایت فعال در جهان بیشتر معرفی شود.

 


رئیس‌جمهور تاکید کرد: یک بار دیگر در صحنه سیاسی، جمهوری اسلامی ایران در مقابل صهیونیست‌ها موفق شد که توطئه منزوی‌سازی آنان را با شکست مواجه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور در جلسه روز یکشنبه هیات دولت، اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را به همه شیفتگان مکتب حسینی(ع)، تسلیت گفت و افزود: پیام اربعین حسینی(ع) این است که رساندن پیام شهیدان، اهمیتی هم مرتبه شهادت دارد.
وی با بیان اینکه از نخستین اربعین در کربلا تا به امروز هر ساله پیام حماسه حسینی توسط زائران و عزاداران به نسل‌های بعد منتقل شده است، تصریح کرد: این وظیفه بزرگ پیام‌رسانی باید نصب‌العین همه علاقمندان به مکتب حسینی(ع) قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: زمانی که این پیشنهاد را از طرف ملت ایران ارائه کردیم، انتظار نمی‌رفت به این سرعت پیش رفته و این‌گونه مورد استقبال جامعه جهانی قرار گیرد؛ گرچه اسرائیلی‌ها با آن مخالفت کردند ولی به علت ترس از انزو ا جرات نکردند رای مخالف دهند و جو جلسه به‌گونه‌ای بود که با اجماع به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: دنیای استکبار که سال‌ها تلاش می‌کرد جمهوری اسلامی ایران را مروج خشونت معرفی کند، اینک با ناباوری می‌بیند که ایران در قامت پرچمداری موج ضد خشونت و افراطی‌گری در جامعه جهانی ظاهر شده است و از این رو سعی می‌کند با توطئه سکوت، این رویداد مهم را کم‌رنگ سازد.
روحانی تصریح کرد: تصویب این قطعنامه به معنای ترفیع جایگاه ملت ایران است. چرا که پیام این ملت در حماسه انتخابات 24 خرداد، اعتدال بود و امروز این پیام این چنین مورد استقبال جهانیان قرار می‌گیرد.
رئیس‌جمهور یادآور شد: با این رویداد، یک بار دیگر در صحنه سیاسی، جمهوری اسلامی ایران در مقابل صهیونیست‌ها موفق می شود که توطئه منزوی‌سازی آنان را با شکست مواجه کند؛ این پیروزی تنها متعلق به دولت نیست، بلکه پیروزی ملت ایران و رهبری معظم انقلاب است و ما امیدواریم در سایر صحنه‌ها هم شاهد موفقیت و افتخار ملت ایران باشیم.
همچنین رئیس‌جمهور روز گذشته و در اربعین حسینی از مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه شهید ترکمانی در منطقه 17 تهران بازدید کرد.
روحانی با حضور در این مجتمع ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه در فضایی سرشار از محبت و مهربانی کودکان را مورد نوازش قرار داد و با آنان هم‌کلام شد. کودکان نیز با خواندن سرود و شعر خوشحالی خود را نسبت به لطف و محبت رئیس‌جمهور ابراز کردند.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چرا روز اربعین را برای حضور در این شیرخوارگاه انتخاب کرده‌اید، گفت: نام و عزای امام حسین(ع) برای من در کنار کودکان بی‌سرپرست که با مشکلاتی در زندگی مواجه هستند، دلچسب‌تر بود و مطمئنا این عزیزان خود مورد توجه خداوند و ائمه اطهار(ع) خواهند بود.

 


جاماندگان پیاده‌روی از نجف تا کربلا با دلهای سوخته و با چشمانی اشکبار مسیر 14 کیلومتری از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را طی کردند و به زیارت اربعین پرداختند.
به گزارش مهر، بعد از چهل روز عزاداری سید و سالار شهیدان مردم سیاه‌پوش و عزادار تهران از ساعت ابتدایی صبح دیروز در سرمای روز دوم زمستان 92 از هر طرف وارد میدان امام حسین(ع) شدند.
سوگواران حسینی پس از اجتماع در میدان امام حسین(ع) با قرائت قرآن کریم و مداحی غلامرضا سازگار، مداح اهل بیت(ع)، حرکت خود را به سوی میدان شهدا شروع کردند. سازگار در ابتدای مسیر پیاده‌روی گفت: حرکت پیاده‌روی اربعین در تهران به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سنت حسنه‌ای است که امیدواریم در سالهای بعد پرشورتر و باشکوه‌تر برگزار شود.
تجمع عزاداران سیاه‌پوش با پرچم و تصاویر عاشورایی همراه بود و جمعیت لبیک یا حسین(ع) گویان و با چشمهای اشک‌آلود از میدان امام حسین(ع) به طرف میدان شهدا حرکت کردند. هر چه زمان می‌گذشت بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد.
جمعی از جانبازان دفاع مقدس همراه با خانواده‌های خود جزء اولین نفراتی بودند که در صف اول حرکت به سوی حرم عبدالعظیم(ع) قرار داشتند. همچنین تعدادی از بسیجیان دانش‌آموز و دانشجو همراه با دوستان و همکلاسی‌های خود با همراه داشتن پرچم لبیک یا حسین(ع)، حبیبی یا حسین(ع)، نور عینی یا حسین(ع)، یا ابوالفضل(ع) و یا زینب(س) در میان جمعیت مشتاق حضور داشتند.
شهرداری مناطق مختلف با در نظر گرفتن تمهیدات ترافیکی، اجتماعی و خدمات شهری مسیر پیش‌بینی شده این حرکت معنوی، پذیرای عزاداران حسینی بودند. همچنین به منظور تامین امنیت و رفاه حال زائران و عزاداران حسینی تیمهای کارشناسی و نظارتی از حوزه‌های حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری در مسیر حرکت این هیئت مردمی مستقر بودند. ایستگاه‌های صلواتی و فرهنگی در میادین مختلف مستقر بودند تا به عزاداران و زائران حسینی خدمات ویژه ارائه کنند.
طبق برنامه اعلام شده عزاداران از ساعت 7 از میدان امام حسین(ع) حرکت کردند و نزدیک ظهر به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) رسیدند.
مردم مؤمن شهر ری و مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از عزاداران استقبال گرمی به عمل آوردند.
با حضور همه عزاداران در حرم عبدالعظیم، همه به زیارت حرم این امامزاده و دیگر امامزاده‌های مدفون در این مکان مقدس شتافتند و سپس همگی به خواندن زیارت اربعین پرداختند. نماز جماعت ظهر اربعین نیز با حضور گسترده مردم برگزار شد.

 


مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به سفارش امام خمینی(ره) مبنی بر حضور آیت‌الله تهرانی به عنوان استاد اخلاق در پایتخت گفت: حاج‌آقا مجتبی شاگرد ویژه امام بودند و در سن 25 سالگی مورد اعتماد حضرت امام قرار داشتند.
به گزارش فارس، مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، صبح یکشنبه با حضور حجت‌الاسلام حجازی (نماینده رهبر معظم انقلاب)، شیخ مرتضی تهرانی (برادر آقا مجتبی)، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سردار احمدی‌مقدم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و دیگر شخصیت‌های علمی، مذهبی و کشوری در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری سخنران این مراسم به شخصیت عالم عامل و فقیه فقید حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی اشاره کرد و گفت: ایشان شاگرد ویژه امام(ره) بودند و از سن 25 سالگی مورد اعتماد حضرت امام قرار گرفت.
حسینی بوشهری افزود: آیت‌الله تهرانی تا سه سال به همراه امام در نجف در تبعید به سر بردند اما به سفارش امام به عنوان استاد اخلاق به تهران آمدند و 40 سال در مسجد بازار به ساده‌ترین بیان‌ها مباحث اخلاق اجتهادی را مطابق با فتاوای علما برای مردم بیان کردند.
وی با اشاره به اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت‌الله تهرانی ادامه داد: حاج‌آقا مجتبی تهرانی مورد علاقه امام و رهبری بودند و رهبر انقلاب هم از ایشان به عنوان ستاره‌ای که در تهران می‌درخشید، با احترام یاد می‌کردند.
حسینی بوشهری در پایان به بازگویی خاطره‌ای از شاگرد آیت‌الله تهرانی پرداخت و گفت: یکی از شاگردان ایشان محضر آیت‌الله سیستانی رفته بود. آیت‌الله سیستانی در این دیدار فرموده بودند: شیعه یک ایران دارد، ایران یک تهران دارد، تهران یک خیابان ایران دارد و خیابان ایران یک حاج‌آقا مجتبی تهرانی

 


معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: تهران هیچ دخالتی در امور منطقه و بحرین ندارد.
حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه بحرین که ایران را به حمایت از تروریست‌ها در منطقه و بحرین متهم کرده، این اظهارات وزیر خارجه بحرین را فرافکنی و عاری از صحت خواند.
وی با تاکید بر اینکه تهران هیچ دخالتی در امور داخلی منطقه و از جمله بحرین ندارد، افزود: مطالبات مردم بحرین موضوع داخلی این کشور است که نادیده گرفته شده و اتخاذ مواضع بی‌اساس تاثیری در حل موضوع ندارد.
معاون وزیر خارجه تروریست خواندن مردمی که در بحرین به روش دموکراتیک مطالبات خود را دنبال می‌کنند را کمک‌کننده به حل مشکل ندانست و گفت: راهکار اساسی در بحرین سیاسی و مبتنی بر گفت‌وگوی ملی حکومت و سایر طرفهاست. تهران همواره از این ایده حمایت کرده است.
«شیخ خالدبن احمد آل‌خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه الاخبار در اظهاراتی سخیف مدعی شده بود که ایران در کشورهای عربی دخالت و از برخی گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با غیرمعتبر خواندن یادداشت منتسب به حجت‌الاسلام روحانی در یک نشریه آلمانی تاکید کرد دکتر روحانی یادداشتی در اختیار هیچ نشریه خارجی قرار نداده است.
خبرگزاری رویترز با انتشار خبری مدعی شد دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با انتشار یادداشتی در نشریه «زود دویچه زایتونگ» آلمان، نوشته است: ما می‌خواهیم روابط خود را با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بر اساس احترام متقابل، بازسازی کرده و ارتقا دهیم.
به دنبال انتشار این مطلب به نقل از خبرگزاری رویترز، دکتر محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور در گفتگو با فارس تاکید کرد فارغ از محتوای مطلب، دکتر روحانی هیچ یادداشتی در اختیار نشریه آلمانی مذکور قرار نداده و انتساب این یادداشت به رئیس جمهوری اسلامی ایران کذب است.
محمدرضا صادق همچنین از رسانه های داخلی خواست قبل از انتشار مطالبی که به نقل از دکتر روحانی در مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی درج می شود، صحت آن را از کانال های رسمی ریاست جمهوری جویا شوند.

 


علی‌رغم تهدید باراک اوباما مبنی بر وتوی طرح ضدایرانی تحریم‌ها، برخی گزارش‌ها حاکیست کنگره آمریکا به دنبال بی‌اثرسازی وتوی احتمالی و تصویب و اعمال تحریم‌های جدید ضدایرانی است.
شبکه پرس‌تی‌وی، خبر داد که علی‌رغم تهدید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر وتوی طرح ضدایرانی، سناتورهای جنگ‌طلب در کنگره می‌گویند، با بی‌اثر‌سازی وتوی اوباما، تحریم‌های جدید ضدایرانی را اعمال خواهند کرد.
سناتور لیندزی گراهام در این رابطه به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت، وی به دنبال تضمین یک طرح غیرقابل وتو است؛ برای چنین طرحی باید دست کم 67 سناتور به آن رای مثبت داده باشند.
گراهام گفت: اگر رئیس‌جمهور قصد دارد این طرح را وتو کند، ما وتوی وی را بی‌اثر خواهیم ساخت.
کارکنان مجلس سنا نیز روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند، هری رید رهبر اکثریت سنا اصل 14 را برای طرح جدید تحریم‌ها اعمال کرده است. بدین ترتیب هری رید می‌تواند فرآیند معمول مبنی بر لزوم ارائه طرح از سوی یک کمیته سنا را دور بزند و طرح را به طور مستقیم در مجلس سنا به رای‌گیری بگذارد.
مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است پیشتر طرحی را مبنی بر تحریم ایران تصویب کرده است. طرح سنا باید قبل از اینکه در این مجلس به رای‌گیری گذاشته شود، از کمیته بانکداری ارائه می‌شد.
با وجود این، کمیته با حمایت از دولت اوباما، در مورد این طرح تحریمی رای‌گیری نکرد و اکنون تصمیم رید زمینه را برای مبارزه 26 سناتور جنگ‌طلب با دولت اوباما و حامیان آن در سنا فراهم آورده است.

 


رئیس دانشگاه پیام نور از توقف همکاری با مربیان فوق لیسانس خبر داد و گفت: تصمیم داریم مربیان دارای مدرک فوق لیسانس از این به بعد در پیام نور تدریس نکنند. ابوالفضل فراهانی در گفت‌وگو با مهر، درباره تصمیمات تازه دانشگاه پیام نور درباره جذب حق‌التدریس با مرتبه مربی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیش از سایر مرتبه‌های علمی، تعداد مربیان فوق لیسانس حق‌التدریس در دانشگاه پیام نور بیشتر است، تصمیم داریم مربیان دارای مدرک فوق لیسانس از این به بعد در پیام نور تدریس نکنند. وی ادامه داد: به زودی پذیرش حق‌التدریس‌ها با مرتبه استادیاری در دستور کار پیام نور قرار می‌گیرد. به گفته رئیس دانشگاه پیام نور توان علمی برخی مربیان حق‌التدریس فوق لیسانس به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیاز دانشجویان پیام نور باشد. فراهانی در ارتباط با تحصیل مربیان خاطرنشان کرد: زمینه‌های تحصیل همزمان مربیان در دانشگاه پیام نور فراهم شده است.

 


جلسات «ستاد ویژه تدابیر مقابله با تحریم» با گذشت چند ماه از آغاز دولت یازدهم به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
با گذشت 4 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، جلسات ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها به سمت تعطیلی رفته است.
به گزارش فارس، بر اساس اخبار رسیده، جلسات این ستاد که در دولت گذشته زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد، طی چند ماه گذشته به حالت نیمه تعطیل درآمده و معاون اول رئيس‌جمهور نیز در این جلسات شرکت نمی‌کند.
بنا بر این گزارش، دولت یازدهم در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری طی مصوبه‌ای کلیه کارگروه‌ها، شوراها، کمیسیونها، ستادها و سایر عناوین مشابه (به استثنای کمیسیون‌های دایمی دولت) که تا تاریخ 1392/5/27 بر اساس مصوبات هیئت وزیران و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و اختیارات هیئت وزیران نیز به آنها تفویض شده است، را لغو کرد. برخی در آن زمان این مصوبه دولت جدید را منحل کننده ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها دانستند و ماموریت این ستاد را پایان یافته خواندند.
اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در تاریخ 25 شهریور در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برگزاری جلسات این ستاد، ضمن رد هرگونه انحلال این ستاد یا تفویض مسئولیت آن به دستگاه‌ها تاکید کرد: جلسات ستاد به طور منظم زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور در حال برگزاری است.
ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها در اواخر دولت دهم و برای ارائه راهکارهای جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها بر فروش نفت و همچنین تامین کالاهای اساسی کشور با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد.

 


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن ابراز نگرانی در مورد سلامتی تبعه ایرانی بازداشت شده در باکو تاکید کرد: اقدامات کنونی جهت اطمینان از بهبودی حال نامبرده و آزادی وی ادامه خواهد یافت.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت «بهرام فیضی» تبعه جمهوری اسلامی ایران که در فروردین‌ماه سال جاری به اتهام واهی جاسوسی و اقدام علیه سفارت رژیم صهیونیستی از سوی پلیس جمهوری آذربایجان در شهر باکو بازداشت شده است، اظهار داشت: با پیگیری‌های مکرر به عمل آمده در حال حاضر اجازه ملاقات کنسولی سفارت با نامبرده فراهم شده است که حسب اظهارات مامور سفارت، حال ایشان رضایت‌بخش نمی‌باشد. لذا مقامات دولت آذربایجان در این زمینه به طور جدی مسئول بوده و لازم است اقدامات ضروری را برای اطمینان از سلامت و آزادی وی به عمل آورند.
وی ضمن ابراز نگرانی در مورد سلامتی فیضی خواستار آزادی این تبعه شد و تاکید کرد: اقدامات کنسولی جهت اطمینان از بهبودی حال نامبرده و آزادی وی ادامه خواهد یافت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10