(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 دی 1392 - شماره 20673

     
هاشمی رفسنجانی: نباید از غافله جهانی عقب بمانیم
دیدار لاریجانی و حداد عادل برای هماهنگی بیشتر دو فراکسیون اصولگرای مجلس
در هفتمین جلسه دادگاه صورت گرفت
آخرین دفاعیات برخی متهمان پرونده بیمه ایران
رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا: برخوردم با هاشمی ناشی از تفاوت فرهنگی بود
آسوشیتدپرس مدعی شد
5 ملاقات سری میان دیپلمات ارشد آمریکایی با مقامات ایران
کلیات طرح انتقال پایتخت در مجلس به تصویب رسید
خارج از دستور
درمکتب امام
خوان حکمت
در نامه‌ای به سران قوا
12 نماینده خواستار رسیدگی به پرونده بابک زنجانی شدند
نا‌گفته‌های زاکانی از دیدار با نامزدهای معترض در انتخابات 88
آیت‌الله جنتی: اگر مدیریت قاطعانه رهبری در فتنه‌ها نبود زحمات امام(ره) از بین می‌رفت
   


رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهان به سمتی می‌رود که اگر از آینده و تحولات آن پیش‌بینی درست و دقیقی نداشته باشیم، از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه در دیدار دبیرکل و اعضای هیئت دبیران جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، این جمع را از جمله پیشتازان تفکر علمی و دینی در دانشگاه توصیف کرد.
وی با تأکید بر ضرورت یافتن راه عملی وحدت حوزه و دانشگاه در عصر ارتباطات و پیشرفت سریع علوم در جهان تصریح کرد: شرایط داخلی و خارجی به سرعت در حال تحول و تغییر است.
هاشمی رفسنجانی متذکر شد: جهان به سمتی پیش می‌رود که اگر از آینده و تحولات آن پیش‌بینی درست و دقیقی نداشته باشیم، از قافله جهانی عقب خواهیم ماند و به تبع آن، فاصله حوزه و دانشگاه نیز بیشتر خواهد شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، در عصری که هر روز در آن دریچه جدیدی از علوم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باز می‌شود و شاهراه‌های اطلاعاتی و ارتباطی بسیار زیاد و متنوعی خلق می‌شود، نمی‌توان مانع ایجاد کرد بلکه باید با شناخت دقیق و علمی و تشکیل کمیته‌های مختلف، موضوعات را مدیریت کرد و به آن جهت داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ظرفیت‌های دینی و علمی لازم در حوزه و دانشگاه برای توسعه علوم و فنون تصریح کرد: در حد وضعیت موجود، مدیریت حوزه‌های علمیه، پیش نمی‌روند.

 


علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل به منظور هماهنگی هر چه بیشتر دو فراکسیون اصولگرای مجلس، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
یک منبع آگاه با اشاره به دیدار رئیس مجلس و رئیس فراکسیون اصولگرایان، مهم‌ترین محور آن را علاوه بر هماهنگی دو فراکسیون در انجام امور نمایندگی، برخی بحث‌های انتخاباتی عنوان کرد.
در همین راستا «صفر نعیمی زر» سخنگوی فراکسیون رهروان هم در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این دیدار، گفت: بحث این دیدار از مدت‌ها پیش در فراکسیون رهروان مطرح شده بود.
به گزارش فارس، وی افزود: برگزاری این دیدار به تقاضای آقای حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان بوده و هماهنگی بیشتر دو فراکسیون اصولگرای مجلس در دستور کار این نشست قرار داشته است.

 


هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان اختلاس از شرکت بیمه ایران و استانداری تهران در حالی پایان یافت که رئیس دادگاه از احتمال آخرین جلسه این پرونده در امروز(چهارشنبه) خبر داد.
در هفتمین جلسه دادگاه اختلاس از بیمه ایران که به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد؛ آقایان «ع.خ»، «ر. م»، «ه. ن»، «م.ب» ، «م. فـ»، «ش. ق»، «ع. ن» و خانم «س .ن» از پرونده اختلاس از بیمه ایران و آقایان «م.الف» و «م.خ» از استانداری تهران (کارمندان سابق استانداری تهران) برای آخرین بار به دفاع از اتهامات وارده پرداختند.
آقایان «م.خ »، «م.ق»، «ح. ح» و «ح .ر» و خانم ها «الف. ب» و «ل. ز» از غایبین روز گذشته جلسه رسیدگی به دادگاه پرونده بیمه ایران و استانداری تهران در شبعه 79 کیفری دادگاه استان تهران بودند.
در نوبت عصر جلسه رسیدگی به این پرونده ، وکیل (م.خ) کارمند سابق استانداری تهران ، متهم (د.س) و همچنین وکیل او و متهم (ه.ر) به دفاع پرداختند.
قاضی کشکولی در پایان جلسه روز گذشته گفت: در جلسه امروز (چهارشنبه) به استماع آخرین دفاعیات آقایان (د) و (م) معاونین اداری مالی و عمرانی سابق استانداری تهران و خانم (الف.ب) خواهد پرداخت.
وی افزود: همچنین اتهامات سه نفر دیگر از متهمین نیز به آنان تفهیم خواهد شد. قاضی کشکولی، حضور همه متهمان را در جلسه امروز ضروری دانست و گفت: شاید روز چهارشنبه به مواجهه حضوری نیاز باشد.

 


«تاریا کرونبرک» به انتقادات خبرنگاران در مورد رفتارش در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد و گفت بی‌احترامی‌ای نکرده و رفتار وی ناشی از ابهام در پروتکل‌های دیپلماتیک و تفاوت فرهنگی بوده است.
«تاریا کرونبرک» که هیئت پارلمانی اروپا را در سفر به تهران سرپرستی می‌کرد، در پاسخ به سوال فارس در مورد دلیل برخورد غیرمرسومش با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این رفتار را ناشی از اختلاف فرهنگی و نامشخص بودن پروتکل‌های دیپلماتیک دانسته و گفت قصد بی‌احترامی نداشته است.
کرونبرک در سفری که به تهران داشت، در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخوردی به دور از شئون دیپلماتیک داشت، که همین موضوع انتقادات زیادی را علیه وی به همراه داشت.
رئیس هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در این مورد نوشته است: بی‌احترامی‌ای در کار نبود، بلکه پروتکل‌ها نامشخص بود و اختلافات فرهنگی‌ای وجود داشت. لازم است تا گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد.
پیش از این «ماریچا اسخاکا» دیگر عضو هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به شبکه بی‌بی‌سی گفته بود این رفتار حاکی از بی‌احترامی نبوده است.

 


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد جیک سالیوان پنج بار با مقامات ایرانی به صورت محرمانه دیدار کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آسوشیتدپرس ادعا کرده است: افراد مطلع اعلام کردند جیک سالیوان سال گذشته از مغولستان به صورت پنهانی به کشور عمان عزیمت و در آنجا با مقامات ایرانی دیدار کرده بود.
این خبرگزاری در ادامه مدعی می‌شود: این امر نشان می‌دهد که سالیوان به طور شخصی از مدت‌ها پیش در زمینه نزدیک شدن دولت آمریکا به جمهوری اسلامی فعالیت داشته است.
جیک سالیوان در اوایل سال میلادی کنونی از وزارت امور خارجه آمریکا به کاخ سفید منتقل شد.
مقامات ارشد دولت آمریکا پیشتر به آسوشیتدپرس گفته بودند که سالیوان و دیگر مقامات آمریکایی یک توافق هسته‌ای موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در ماه نوامبر گذشته مهیا کردند.
سالیوان 37 سال دارد. افراد نزدیک به سالیوان می‌گویند: وی فردی معتدل و عملگراست و روحیات وی انعکاس همان روحیاتی است که در باراک اوباما به چشم می‌خورد. همین مسئله به سالیوان کمک کرد که تیم منسجم سیاست خارجی را در کاخ سفید شکل دهد و اکنون به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، مشغول به کار است.
آسوشیتدپرس مدعی است: «در ماه مارس، یعنی هنگامی که هنوز یک ماه از آغاز به کارش در کاخ سفید می‌گذشت، جیک سالیوان به طور پنهانی و با یک فروند هواپیمای نظامی به عمان عزیمت کرد. این بار ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نیز وی را همراهی می‌کرد. ویلیام برنز یکی از دیپلمات‌های بسیار مشهور آمریکا است. شمار اندکی از مسئولان ارشد ایرانی در عمان منتظر آنها بودند!»
تماس‌های سالیوان با ایرانی‌ها در سال 2012 و اوایل سال 2013 به طور عمده بر روی این موضوع متمرکز بود که آیا امکان حضور دوباره آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در یک مکان وجود دارد یا خیر.
جیک سالیوان درباره نزدیک شدن‌هایش به ایران اظهار نظری نمی‌کند. او از مصاحبه درباره این موضوع نیز خودداری می‌ورزد.
سایت خبری مین پست بخش‌هایی از سخنرانی وی را در دانشگاه مینسوتا منتشر کرد. بنابر گزارش این سایت خبری، سالیوان در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: «باید اتاق دیگری وجود داشته باشد، جایی در گوشه سالن، جایی که نشست واقعی در آن اتفاق می‌افتد، جایی که کارشناسان واقعی در آن گرد هم می‌آیند و تصمیم‌های واقعی را اتخاذ می‌کنند.»

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته، کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را به تصویب رساندند.
در ابتدای جلسه روز سه‌شنبه مجلس، نمایندگان گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح تبصره (۵) بند (الف) ماده (۳) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم(۴۴) قانون اساسی اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دادند و جهت تامین نظر شورای نگهبان تبصره ۵ این طرح را اصلاح کردند.
نمایندگان همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان پاراگراف آخر تبصره ۷ این قانون را اصلاح کردند.

لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دومین دستور جلسه روز گذشته خانه ملت بود. نمایندگان مجلس این لایحه را که مجدداً از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود، بررسی کرده و تبصره سوم ماده ۱۹ این لایحه را اصلاح کردند.

بررسی طرح انتقال پایتخت از تهران
گزارش‌کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مورد طرح انتقال پایتخت طرح دیگری بود که روز گذشته نمایندگان آن را مورد بررسی قرار دادند. پیش از پرداختن به این دستور کار، جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در بهارستان در اخطاری به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی، این طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و گفت: این طرح به اعتبارات زیادی نیاز دارد و با توجه به اینکه از سوی دولت ارائه نشده بار مالی دارد لذا با این اصل قانون مغایر است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این اخطار، آن را وارد دانست و گفت: درست است این طرح بار مالی دارد و بار مالی آن نیز یک قران و دوزار نیست و شورایی باید تشکیل شود تا این موضوع را بررسی کند. انتقال پایتخت بار مالی بالایی دارد و با توجه به اینکه این طرح از سوی دولت ارائه نشده و نوشته‌اید که دولت باید برای این طرح اعتباری در نظر بگیرد، شورای نگهبان به علت بار مالی آن به این طرح ایراد خواهد گرفت.
در ادامه کمال علی‌پور نماینده مردم قائمشهر در مجلس در مخالفت کلیات طرح انتقال پایتخت گفت: اگر منظور از انتقال سیاسی پایتخت، انتقال دولت، مجلس، وزارتخانه‌های امنیتی و ... و دور کردن آن‌ها از تهدید و خطرات است، با این طرح تهدیدی رفع نمی‌شود.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مجلس نیز در موافقت کلیات طرح انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است و ۵۰ کشور مانند پاکستان، ترکیه، قزاقستان و کره‌جنوبی در این خصوص تدبیر کردند که تجربه مثبتی بوده است.
همچنین حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس در مخالفت با کلیات طرح انتقال پایتخت اظهار داشت: عنوان این طرح با موضوع آن متفاوت است و علاوه بر آن باید مکانی که قرار است به عنوان پایتخت قرار گیرد در نظر داشته باشیم و اگر در حال حاضر تهران ۳۰ درصد مشکل دارد، پایتخت جدید ۱۰۰ درصد مشکل خواهد داشت. لذا این طرح راه‌حل این مشکل نیست.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در موافقت با کلیات طرح انتقال پایتخت، با بیان اینکه تهران به یک مرکز متراکم از سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌‌ها و ارگان‌‌ها تبدیل شده است، گفت: در تهران با تمرکز شدید سیاسی و اداری مواجه هستیم به طوری که همه مراکز، قواها، امکانات خدماتی، دانشگاهی و علمی در تهران است که باید برای آن‌ها و تمرکززدایی فکری کرد.
جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در مخالفت با کلیات طرح انتقال پایتخت گفت: همه در مشکلات تهران شریک هستیم و در اینکه بتوان به نحو شایسته‌ای از تهران استفاده کرد، کسی تردید ندارد. اما طرح انتقال پایتخت گرچه نکات مثبتی نیز دارد، اما در یک کلام می‌گویم که شدنی نیست.

معاون رئیس جمهور: طرح انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد
حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی طرح انتقال پایخت در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آیا در جریان هزینه‌های انتقال پایتخت هستید؟ غیر ممکن است که در بودجه‌های سنواتی و حتی در افق چشم‌انداز ۲۰ ساله هم بتوانیم هزینه‌های آن را تامین کنیم چرا که منابع مالی و محدودیت‌های کشور اجازه نمی‌دهد که بتوانیم هزینه‌های انتقال پایتخت را تامین کنیم.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قوانین توسعه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تمرکززدایی و کوچک‌سازی دولت تاکید داشته‌اند و دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور هم در اجرای این سیاست‌‌ها تاکید دارد. بنابراین می‌توان در قالب بودجه‌های سنواتی و برنامه توسعه ششم، زمینه‌های عملیاتی شدن این اقدامات را فراهم کنیم. همچنین هم اکنون در دولت هیئتی برای اجرای درست سیاست‌های اصل ۴۴ و جلوگیری از واگذاری سازمان‌‌ها به دستگاه‌های شبه دولتی تشکیل شده است که بر این اساس می‌توان با یک برنامه‌ریزی منظم بحث ساماندهی تهران و همچنین تمرکززدایی را انجام داد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت یک بحث مهم و از جنس سیاست‌های کلی نظام است، تاکید کرد: چگونه ممکن است که بدون نظر مقام معظم رهبری و وضع سیاست‌های کلی، پایتخت را منتقل کنیم؟ مگر می‌شود برای انتقال پایتخت و انتقال دستگاه‌‌ها و نهاد مقام معظم رهبری بدون نظر ایشان تصمیم بگیریم؟ بنابراین این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت
در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات این طرح را تصویب کردند.
بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی جزئیات آن در صحن علنی، به‌منظور بررسی و جمع‌بندی مطالعات انجام شده درباره تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور، شورای ساماندهی پایتخت با عضویت رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، دو نفر از اعضای کمیسیون‌های شورا‌ها و برنامه و بودجه مجلس، وزیر راه، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهردار تهران، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان پدافند غیرعامل تشکیل می‌شود.
با تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌ها ارجاع شد تا پس از بررسی مجدد این کمیسیون، جزئیات آن در صحن علنی مجلس مطرح شود.

سوال دو نماینده از وزیر کشور اعلام وصول شد
پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس حجت‌الاسلام محمدحسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.
به گفته وی، سوال ملی علی ایرانپور نماینده مبارکه از وزیر کشور درباره عدم اجرای قانون در امور تقسیمات کشوری و تاسیس شهرداری‌ها، بخشداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها اعلام وصول شد.
این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: سوال ملی یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر از وزیر کشور درباره دلیل عدم توجه به نابسامانی‌های موجود در وزارت کشور و استان‌ها، اعلام وصول می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و زمان جلسه بعدی را امروز (چهارشنبه) ۴ دی‌ماه اعلام کرد.

 


مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق شد
اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 در اولین جلسه این کمیسیون انتخاب شدند.
محمدرضا تابش با اعلام این خبر افزود: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان رئیس و غلامرضا تاجگردون و الیاس نادران به عنوان نواب رئیس اول و دوم کمیسیون لایحه بودجه انتخاب شدند.
نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار داشت: کاتب به عنوان سخنگو و ایرج ندیمی و محمدقسیم عثمانی به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون تلفیق انتخاب شدند.
وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اولین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از 55 عضو این کمیسیون 40 نفر حضور پیدا کرده بودند، گفت: آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق و برنامه مربوط به فعالیت این کمیسیون در جریان بررسی این بودجه در جلسات آینده کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نفوذ کمیته X در وزارت آموزش و پرورش
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد کمیته ایکس در آموزش و پرورش رخنه کرده و عناصر تندرو و تشنج‌آفرین را در این وزارتخانه به کار گرفته است.
ابراهیم آقامحمدی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش به جای اینکه در حد یک وزیر فرهنگی ظاهر شود، در حد یک کودتاگر ظاهر شده است.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس افزود: وزیر آموزش و پرورش گفته در عرض مدت یک ماه همه معاونت‌ها را عوض خواهد کرد، چطور در عرض یک ماه به این نتیجه رسیده‌اید که مدیران قبلی ناکارآمدند و مدیران جانشین کارآمد هستند.
وی تاکید کرد: کمیته ایکس معروف در دوران اصلاحات در وزارت آموزش و پرورش رخنه کرده است و عناصر تندرو و تشنج‌آفرین را در آموزش و پرورش به کار گرفته است.

 


انسان در هنگام مرگ بشارت بهشت
یا جهنم را از ملک‌الموت می‌شنود
انسان در وقت احتضار و معاینه، آثار و صور اعمال خود را مشاهده می‌کند.
و بشارت جنت و نار را از ملک‌الموت می‌شنود...
اگر اهل ایمان و عمل صالح بود، از کرامات حق‌تعالی به او به اندازه ایمان و اعمالش عنایت شود و آنها را بالعیان در دم احتضار ببیند...
و اگر از اهل شقاوت و جحود و کفر و نفاق و اعمال قبیحه و افعال سیئه باشد... از آثار غضب و قهر الهی و دار اشقیاء برای او نمونه کشف شود.

چهل حدیث - حدیث بیست و هشتم - ص 388-389

 


شرح نامه 31 نهج‌البلاغه ـ (2)
آباداني قلب در برابر تيرهاي مسموم گناه
از نظر سير بحثي به نامه‌اي رسيديم كه وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) براي فرزند گرامي‌شان مرقوم فرمودند؛ مي‌فرمايد: فَاِنّي اُوصِيكَ بِتَقوَي الله اَيْ بُنَيَّ وَ لُزُومِ اَمرِهِ وَ عِمارَه قَلبِكَ بِذِكرِهِ وَ الاِعتِصامِ بِحَبلِه. فرمود: شما در جريان مبارزه با نفس كه جهاد دروني است، ناچاريد يك سپري داشته باشيد؛ اگر كسي سپر به دست نباشد، تير مي خورد! گناه يك تير است، تيرها هم چند قسم است؛ بعضي از تيرها عادي است، اينها معصيت صغيره است؛ بعضي از تيرها مسموم است، اينها معصيت كبيره است. براي اينكه انسان تير نخورد، مخصوصاً تير سمّي؛ بايد سپر داشته باشد. تقوا يك سپري است كه مانع تير خوردن آدم است. بالأخره انساني كه چند تا تير بخورد، از پا در مي آيد!
سپر در جهاد بيروني از آهن است، در جهاد دروني از « آه » است و نه آهن! اين كه در دعاي كميل وجود مبارك حضرت امير فرمود: وَ سِلاحُهُ البُكاء(1)، همين است؛ اسلحه يك انسان گريه است. اگر كسي قلب رَقيق ندارد، قلب قَسي دارد؛ اهل اشك نيست، اهل آه نيست و مسلّح نيست. يك انساني كه اهل ناله است، مسلّح است؛ او اهل غرور و تكبّر نيست.

مراتب حيات و ممات قلب و راهكار آباداني آن
فرمود:فرمان خدا را ملتزم باش و دل را آباد كن. درباره مسجد گفته شد: اِنَّمَا يَعمُرُ مَساجِدَاللهْ مَنْ آمَنَ بِالله(2)؛ اِنَّمَا يَعمُرُ القَلب [هم] مَنْ آمَنَ بِالله! درباره دل تعبيرهاي گوناگوني، هم در قرآن آمده، هم در روايات اهل بيت (عليهم‌السَّلام). گاهي سخن از حيات و ممات است، گاهي سخن از سلامت و مرض است، گاهي از مَعمور و مخروب بودن. فرمود: وَ عِمارَهِ قَلبِكَ؛ اين دل را آباد نگه بدار، به چه ؟ به ذكر خدا. گاهي با سنگ و گِل خانه آباد مي شود، گاهي با تسبيح و تَقديس، دل آباد مي شود؛ فرمود: قلبت را كه آباد كردي، جاي مخروبه نيست تا بيگانه رخنه كند! وَ الاِعتِصامِ بِحَبلِهِ؛ ذات أقدس إله اين طناب را آويخت، وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ الله(3)؛هيچ كس صاحب اين طناب نيست مگر خودِ خدا!اين حبل است، متين است، آويخته است، يك طرفش هم به دست خداست؛ و آن قرآن و دین است. فرمود:‌ اين طناب را محكم بگير، از لغزش مصون مي ماني.
بعد فرمود: مگر نمي خواهي با خدا رابطه داشته باشي ؟ چه رابطه اي از اين طناب مستحكم‌تر؟! هم مستحكم است، هم مستقيم است، هم يك طرفش به دست اوست! وَ اَيُّ سَبَبٍ اُوثَقْ مِنْ سَبَبٍ بِينَكَ وَ بِينَ اللهِ اِنْ اَنتَ اَخَذْتَ بِه اَحيِ قَلبَكَ بِالمُوعِظِه وَ اَمِتْهُ بِالزَّهادِه. بعضي از موت‌هاست كه منشأ بركت است، آن (موت ارادي) است؛ بعضي از موت‌هاست كه سلب بركت است، آن (موت طبيعي) است. «مرگ طبيعي» اين است كه انسان اين دستگاه بدنش از كار بيفتد و اجازه دفن پيدا كند! «موت ارادي» مرگ شهوت و غضب است. اينكه فرمود: مُوتُوا قَبلَ اَنْ تَمُوتُوا (4)، همين است. اگر كسي از راه تهذيب نفس، موت ارادي پيدا كرد، اين قلبش را با آن حكمت زنده كرده است.اينجا هم فرمود: وَاَمِتْهُ بِالزَّهادِه، با زهد و بي رغبتي در دنيا به موت ارادي برس.
وَ قَوِّهِ بِاليَقين؛ قلب را با يقين علمي و مشاهده عملي تقويت بكن. اين قلب كه قوي شد، ديگر ضعف در آن قلب راه ندارد. وَ نَوِّرْهُ بِالحِكمَه؛ با حكمت و اعتقادات صحيح، اصول دين و فروع دين اين قلبت را نوراني كن. وَ ذَلِّلْهُ بِذِكرِ المُوت؛ با ياد مرگ آن غرور را از خود بگير، فروتن باش، نه فرومايه! ذَلول باش، نه ذليل! انسان ذليل و خوار هرگز محبوب خدا نيست. ما هرگز مأمور نيستيم خودمان را ذليل و خوار كنيم، ولي مأموريم خود را ذَلول، نرم، فروتن نه فرومايه قرار بدهيم؛ آن وقت راحتيم. وَ قَرِّرْهُ بِالفَناء؛ فرمود: او را وادار كن كه اقرار كند به اينكه از بين رفتني است.
وَ بَصِّرْهُ فَجائِعَ الدُّنياء؛ اين حوادث تلخي كه روزانه در پيش است، اين را به قلبت بصيرت بده كه بفهمد آنچه براي ديگران است، مخصوص آنها نيست؛ روزي هم به سراغ او خواهد آمد. وَ حَذِّرْهُ صُولَهَ الدَّهر؛ گاهي روزگار به صورت آرام حمله مي كند، گاهي هم مثل شير حمله مي كند، صُولت دارد؛ به او بگو كه ممكن است روزگار گاهي مثل شير و گرگ و درنده ديگر حمله كند، آن وقت چه مي كني ؟! وَ حَذِّرْهُ صُولَهَ الدَّهر وَ فُحشَ تَقَلُّبِ اللَّيالي وَ الاَيّام؛ آن زشتي تحوّلات شب و روز ممكن است به عزّت تو خاتمه بدهد!

ضرورت مطالعه تاريخ و آثار گذشتگان و عبرت آموزي از آن
وَ اعْرِضْ عَلِيهِ اَخبارَ المَاضِين؛ اينچنين نيست كه آنچه كه براي امتهاي ديگر يا اشخاص ديگر گذشت، مخصوص آنها باشد و تكرار نشود! فرمود: جريان تاريخ را شما بر نفس خودت، بر قلب خودت عرضه بكن؛ عرضه كردن تاريخ براي آن است كه انسان عبرت بگيرد. وَ ذَكِّرْهُ بِمَا اَصابَ مَنْ كانَ قَبلَكَ مِنَ الاَوَّلينْ وَ سِرْ فِي دِيارِهِمْ وَ آثارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انْتَقَلُوا وَ اِينَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا؛ اينچنين نيست كه فقط كتاب تاريخ بخوانيم!
قرآن كريم در عين حال كه به علم و فن و فراگيري فنون احترام مي گذارد، به منبع شناسي دعوت مي كند؛ مي فرمايد: شما خودتان برويد، از نزديك آثار آنها را ببينيد، بررسي كنيد و در ديار آنها سير كنيد. وَ سِرْ فِي دِيارِهِمْ وَ آثارِهِم، تا ببينيد اينها كي سقوط كردند، كي صعود كردند، كي طلوع كردند، كي غروب كردند، علل طلوع و سقوط اينها را هم بررسي كنيد. فَاِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الاَحِبِّه وَ حَلُّوا دِيارَ الغُربَه وَ كَاَنَّكَ عَنْ قَلِيلٌ قَدْ صِرْتَ كَاَحَدِهِم؛ وقتي اوضاع آنها را بررسي كردي، مي بيني اينها از دوستانشان، از محبوب هايشان فاصله گرفتند و جدا شدند؛ تو هم گويا در آينده نزديك همين طور خواهي بود.

راهكارهاي حيات بخشي قلب
فَاَصلِحْ مَثواكَ وَ لا تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنياك؛ آن مقرّ و پايگاهي كه بايد در آنجا بيارامي، آن را اصلاح كن، صالح كن؛ آنجا هيچ مار و عقربي نيست، ولي انسان به همراه خود مي برد. وَ دَعِ القُولَ فِيمَا لا تَعرِفْ وَ الخِطابَ فِيمَا لَمْ تُكَلَّف؛ فرمود: در هر مجلسي مجبور نيستي حرف بزني! تا ندانستي، سخن نگو؛ تا ضرورت نبود، سخن نگو. اگر خداي ناكرده چيزي را نمي دانستي، مي خواستي بگوئي؛ يا جاهلانه حرف مي زني، يا مبتلا به كذب مي شوي! اگر مربوط به حقائق تكوين باشد، شما از كسي خبر نداري، فقط اظهار نظر مي كني؛ مي شود جهل. اگر مربوط به اشخاص و شخصيت هاي مردمي باشد، چون خبر نداري؛ مي شود كذب! يا جهل است يا كذب. وَ اَمسِكْ عَنْ طَريقٍ اِذَا خِفْتَ ضَلالَتَهُ؛ راهي را كه نمي داني و احتمال گمراهي مي دهي، آن راه را نرو. فَاِنَّ الكَفَّ عِندَ حِيرَهِ الضَّلالِ خِيرٌ مِنْ رُكُوبِ الاَهوال؛ «اَهوال» هول ها و خطرهاست. فرمود:‌مرتكب خطرات نشو، وقتي يك چيزي را نمي داني، بهترين راه سكوت است و فراگيري علم!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق و تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعی از حوزويان، دانشگاهيان و اقشار مختلف مردم ـ 26/ 8/ 1390

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل (2) توبه/ 18
(3) آل عمران/ 103 (4) بحار الأنوار/ 69/ 59
خوان حکمت دهه آخر صفر روزهای زوج منتشر می شود.

 


۱۲ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به سران قوای مقننه، مجریه و قضائیه خواستار برخورد جدی در مواجهه با پرونده فساد مالی بابک زنجانی شدند.
در بخشی از نامه این نمایندگان به سران قوا آمده است؛ بابک زنجانی ۴۳ ساله که راست و دروغ، آغاز کار خود را به یکی از مقامات جمهوری اسلامی که به رحمت خدا پیوسته است، منتسب می‌کند، امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه‌های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را «خریدنی» نشان می‌دهد.
در ادامه این نامه با اشاره به مکاتبات زنجانی با بانک مرکزی تاکید شده است؛ الان هرسه قوه نزد کثیری از مردم متهم‌اند. تعجبی ندارد؛ زیرا وقتی این فرد به تصریح مکاتبات نظارت بانک مرکزی با مدارک سجلی مجعول در بانک‌های مختلف حساب باز کرده ولی نه تنها مانعی نمی‌بیند، بلکه از آن‌‌ها تسهیلات می‌گیرد؛ هنگامی که وزارت اطلاعات و نهادهای اطلاعاتی دیگر به پشتیبانی از زنجانی متهم می‌شوند ولی به جای توضیح به مردم سکوت می‌کنند.
در ادامه این نامه آمده است؛ بر اساس اطلاعات موثق موجود، دلایل کافی برای تعقیب این فرد به اتهام فساد و افساد در دست است. چرا شما مسئولان محترم سه قوه که به امر رهبری خبیر در این مبارزه مسئولیت دارید، تحرک درخور به خرج نمی‌دهید؟ تعلل در برخورد با جرثومه‌های فساد به شیوع بیشتر آن منجر می‌شود.
این نامه را حسین نجابت، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، اسماعیل کوثری، محمدرضا آشتیانی، احمد امیرآبادی، حسین ذوالانوار، الیاس نادران، محمد دهقان، مفید کیایی‌نژاد، احمد سالک و علیرضا سلیمی امضاء کرده‌اند.

 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دیدار با هاشمی رفسنجانی وی گفت من با شناختی که از رهبر انقلاب دارم یقین دارم که ایشان از این حادثه انقلاب را سالم به بیرون می‌برند.
به گزارش تسنیم، علی‌رضا زاکانی از اعضای کمیته 6 نفره مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اعتراض کاندیداهای معترض بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در مورد دیدارهای این کمیته با نامزدهای معترض و هاشمی رفسنجانی گفت: همان روزی که راهپیمایی بود (راهپیمایی 25 خرداد) یعنی از بین راهپیمایی به جلسه معاونین رفتیم و فردای روز راهپیمایی یعنی 26 خرداد قرار شد به دیدار آقای موسوی برویم. ما نمی‌دانستیم راهپیمایی هست، بنابراین وقت گذاشتیم که بعدازظهر روز 26 خرداد با آقای موسوی دیدار کردیم و روز 27 خرداد هم با آقای هاشمی و بعد از آنجا رفتیم با آقای محسن رضایی و تا آخر شب هم با آقای کروبی دیدار کردیم که دیدار با آقای کروبی هم دو ساعت به طول انجامید. روز سه‌شنبه ما یک دیدار داشتیم و روز چهارشنبه هم سه دیدار داشتیم و در هفته بعد مجددا در روز یکشنبه با آقای هاشمی دیدار کردیم.
وی افزود: جمع‌بندی ما برای صحبت با آقای هاشمی این بود که اگر ایشان اطلاعاتی راجع به اعتراض نامزدها داشتند به ما این اطلاعات را بدهند و اگر هم در واقع آقای هاشمی می‌توانستند فضای التهاب‌آلود را به سمت فضای عقلانی سوق بدهند به ما کمک کنند.
زاکانی در خصوص دیدار با موسوی اظهار داشت: آقای موسوی اولا اظهار ناراحتی کردند و گفتند که چرا بخشی از این سایت‌هایی که به من مربوط هست را بسته‌اند و یا محدود کردند و نکته دومی هم که گفتند این بود که هیچ دلیلی برای اعتراضات ذکر نمی‌کرد و تنها دلیلی که شنیدیم این بود که اگر من اعتراض نکنم این 13 میلیون رای از من عبور می‌کند. اعتراض من به خاطر این است که پیشتازی نسبت به این 13 میلیون داشته باشم و بتوانم آنها را در پشت سر خود نگه دارم، حال اینکه این‌ها به چه دلیل و چه نیتی است را به ما نگفتند. حتی موقعی که جلسه تمام شد، همان جا با خداحافظی مناسبی جدا شدیم که دوستانه و خیلی صمیمی بود و اظهار آرزو کردیم که در فرصتی دیگر مجدد بتوانیم این جلسات را ادامه بدهیم.
وی با اشاره به دیدار کمیته 6 نفره با هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی در این دیدار گفتند که آقای موسوی همه حرف‌هایی را که هست به شما نگفته‌اند و بحث این است که آقای موسوی خواهان ابطال انتخابات است و اصرار بر تقلب دارند و برای رسیدگی به اعتراضاتشان راه‌هایی که در چهارچوب قانون هست را قبول ندارند. آقای هاشمی گفت صبح روز یکشنبه 23 خرداد آقای خاتمی با من تماس گرفت و اعلام کرد که ما می‌خواهیم با آقای سید حسن خمینی و آقای موسوی پیش شما بیاییم و من هم گفتم جلسه مجمع تشخیص مصلحت را باید بروم و شما بعدازظهر بیایید و آقای هاشمی گفت که این 3 نفر ظهر آمدند. آقای هاشمی گفت، موسوی می‌گوید تقلب شده و نتایج انتخابات را قبول ندارم و اینکه در حقیقت راه‌های قانونی را هم قبول ندارم. این سه نفر آمده بودند اعتراض کنند و البته گفتند میزان اعتراض آقای موسوی نسبت به بقیه بیشتر بود.
زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: روز بیست‌وهفتم و موقعی که خواستیم برگردیم، آقای هاشمی یک نکته‌ای را گفت. آقای هاشمی گفت: در مدتی که از انقلاب می‌‌گذرد از 57 تا امروز در این 32 سال هیچ حادثه‌ای به اندازه پیچیدگی این حادثه‌ای که اتفاق افتاد نیست. آقای هاشمی در همان هفته اول گفت این حادثه بسیار سختی است و بعد یک نکته‌ای را گفت که برای من خیلی جالب بود و این بود که من با شناختی که از مقام معظم رهبری دارم یقین دارم که ایشان از این حادثه، انقلاب را سالم به بیرون می‌برند و با تدبیرشان نمی‌گذارند حادثه‌ای به انقلاب برخورد کند.
وی با اشاره به دیدار با مهدی کروبی گفت: ما چهار نفر بودیم،‌ آقای گرامی مقدم با آقای کروبی هم بود که جمعا 6 نفر شدیم. آقای ابوترابی، جلالی، نادران، بنده، آقای گرامی‌ مقدم با آقای کروبی. این جلسه نزدیک 2 ساعت طول کشید و جمله‌ای که آقای کروبی دائما تکرار می‌کرد این بود که من دلم برای «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام می‌سوزد. گفتیم چرا برای اسلامیت و جمهوریت نظام؟ گفت چون تقلب شد. گفتیم دلیل تقلب چیست؟ گفت من دفعه قبل 4 میلیون و نیم رای آوردم و این بار 350 هزار، پس یقینا تقلب شده و ما گفتیم مردم رای ندادن اینکه اسمش تقلب نیست! گفت: نه! تقلب شد. ما اصرار کردیم تا اینکه آقای گرامی‌ مقدم به آماری از برخی صندوق‌های بزرگ بجنورد اشاره کرد و ما خواهش کردیم شما بیایید این 600-700 صندوقی که در حوزه‌های خراسان شمالی هست را انتخاب کنید و اصرار از ما بود که این کار را انجام بدهید، آنها ابتدا قبول کردند ولی در آخر قبول نکردند که صندوق‌های رای را باز کنیم و کمک کنیم و اگر اشکالی هست در هر صندوقی که خودشان می‌خواهند؛ اما قبول نکردند.
زاکانی با اشاره به جلسه بعدی با هاشمی رفسنجانی بعد از خطبه‌های نماز جمعه رهبر انقلاب در 29 خرداد ابراز داشت: در این جلسه آقای هاشمی هم خیلی خوشحال بودند و می‌گفتند مقام معظم رهبری موضع ایشان را مشخص کرده‌‌اند. ما به آقای هاشمی گزارش دادیم که صحبتی با دوستان شد و هیچ‌کدام دلیلی بر تقلب ارائه نکردند و فقط کلی‌گویی کردند. لذا ما مطالبه داریم که شما نامه‌ای یا بیانیه‌ای بدهید که محصولش این باشد که شرایط به سمت حالت غیرالتهابی می‌رود و خطاب به مردم باشد. آقای هاشمی گفت من نامه می‌دهم البته نامه‌ای که با سلیقه خودم می‌نویسم، ما گفتیم به هر حال شما موضع خودتان را اعلام کنید که بعدها شنیدیم نامه را نوشته‌اند اما خانواده مانع انتشار آن شده بودند. این حاصل 5 دیداری بود که من خدمت شما گفتم و پس از آن هم در چند کار ما ورود جدی داشتیم.

 


دبیر شورای نگهبان با اشاره به مدیریت رهبر انقلاب در فتنه‌ها تأکید کرد اگر این درایت و قاطعیت نبود تمام زحمات امام(ره) از بین رفته بود.
آیت‌الله احمد جنتی در جمع تعدادی از سرپرستان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستانها، با گرامیداشت اربعین سالار شهیدان گفت: باید همواره در فکر عاقبت کار خود و توشه آخرت باشیم.
وی با اشاره به اهمیت این نهاد افزود: شورای نگهبان یک وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ هم از نظر ترکیب اعضاء که فقهای آن منصوب رهبری بوده و حقوقدانان آن نیز با پیشنهاد قوه قضائیه و توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند و هم از نظر مأموریت، که باید مواظب باشد قانونی در کشور تصویب نشود که ذره‌ای با اسلام و قانون اساسی به عنوان پیمان ملی، مغایرت داشته باشد. جایگاه شورای نگهبان، نظیری ندارد.
دبیر شورای نگهبان در ادامه ابراز داشت: انتظار ما از همکارانمان در شورای نگهبان این است که کار در شورای نگهبان را مانند مشاغل دیگر ندانند. کسانی که در شورای نگهبان کار می‌کنند از صدر تا ذیل باید عناصری ولایتمدار، انقلابی و بی‌اعتنا به پست و مقام و همچنین قاطع باشند.
وی افزود: حفظ نظام جمهوری اسلامی برعهده کسانی است که خدمتگزار برای خدا باشند ولو اینکه در اقلیت باشند. بنابراین باید با بصیرت‌افزایی، بتوانیم مردم را توجیه کنیم.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به فتنه‌انگیزی گروهی پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: فتنه 88 یک هشدار و یک درس عبرت‌آموزی بود.
جنتی تصریح کرد: اما در چنین نظامی، ناگهان در سال 88 چند نفر پیدا شدند که با الهام از خارج و دیکته‌های بیگانگان، سعی کردند مملکت را به هم بزنند.
وی بخشی از این حوادث را ناشی از فقدان بصیرت اقشاری از مردم دانست و افزود: عده‌ای آگاهانه و هدفدار با هدف براندازی نظام وارد صحنه شدند و دست به آشوبگری، فتنه انگیزی و حیثیت زدایی زدند و عده‌ای از مردم هم به دلیل فقدان، فریب آنان را خوردند.
دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: هدف آنها این بود که دشمنی با اسرائیل و آمریکا باید کنار گذاشته شود و می‌گفتند باید دستمان را به سوی آنها دراز کنیم.
وی افزود: باید قدر ولایت فقیه را بدانید. اگر مقام معظم رهبری با این درایت و قاطعیت نبودند، تمام زحمات امام(ره) از بین رفته بود. اما ایشان با کمک خدا و با کمک حضرت ولیعصر(عج) قاطعانه در برابر فتنه‌ها ایستادند.
جنتی با ابراز تأسف از ورود «ثروت» و «قدرت» در امر انتخابات گفت: عده‌ای در کشور، متأسفانه فقط به دنبال پست و مقام هستند. اما شورای نگهبان باید قاطعانه جلوی آنها بایستد.

 




     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10