(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

رهبر کره‌شمالی به ارتش دستور آماده‌باش داد
انفجار بمب در بغداد 35 کشته و 56 مجروح بر جای گذاشت
پیشنهاد مصالحه نخست‌وزیر تایلند برای پایان تظاهرات مخالفان
ارتش سوریه با کشف تونل‌های زیرزمینی طرح جنگی تروریست‌ها را ناکام گذاشت
تجلیل چهره‌های سیاسی- فرهنگی اردن از مواضع شجاعانه سیدحسن نصرالله در قبال سوریه
انهدام پناهگاه تکفیری‌ها در حمله سنگین ارتش عراق
پس از انفجار مهیب المنصوره
طرفداران ارتش مصر فروشگاه‌های اخوان‌المسلمین را غارت کردند
مردم بحرین خطاب به آل‌خلیفه با تخریب مساجد تسلیم نمی‌شویم
در اعتراض به سیاست ریاضتی دولت اسپانیا
تلویزیون کاتالونیا سخنرانی پادشاه را پخش نکرد
اوجگیری اعتراض‌ها در ترکیه برای برکناری دولت اردوغان
تجاوز هوایی اسرائیل به غزه مقاومت فلسطین: بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
وزیر خارجه اوکراین همکاری نکردن با اروپا را به نفع کیف دانست
ارتش سودان جنوبی یک شهر نفت‌خیز را از شورشیان پس گرفت
   


رهبر کره‌شمالی در بازدید از یک واحد نظامی در غرب این کشور به ارتش دستور آماده‌باش کامل داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد کیم‌ جونگ اون رهبر این کشور به ارتش دستور آماده‌باش کامل داده است.این فرمان بعد از اعدام «جانگ سونگ تائک» معاون کمیسیون دفاعی و شوهر عمه رهبر کره‌شمالی داده شده است.
کیم در حال بازدید از واحد 526 نظامی در بندر «نامپو» در غرب این کشور این فرمان را صادر کرد.وی با این توجیه که ممکن است هر لحظه جنگ صورت بگیرد دستور آماده‌‌باش داده است.

 


تروریست‌های فعال در عراق با انفجار بمب در مجاورت یک کلیسا در «الدوره» بغداد، 35 نفر را کشته و 56 تن دیگر را مجروح کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز بمبی در مجاورت کلیسای «ماریوحنا» در منطقه «الدوره» بغداد منفجر شد و جان 35 نفر را گرفت و 56 مجروح بر جای گذاشت.بیشتر کشته‌شدگان و مجروحان از شهروندان مسیحی هستند. عناصر القاعده به هر کسی که مثل آنها فکر نمی‌کند، حمله می‌کنند.این در حالی است که مراسم عید تولد حضرت مسیح(ع) از دیروز در سراسر جهان آغاز شده است.علاوه بر انفجار تروریستی فوق، شهرهای طوزخورماتو، موصل و فلوجه عراق نیز دیروز شاهد حملات مشابه بود. در این حملات تروریستی نیز سه نفر جان خود را از دست دادند و 24 تن دیگر زخمی شدند.

 


نخست‌وزیر تایلند با هدف ایجاد مصالحه با مخالفان و آرام کردن اوضاع کشور، طرح تشکیل شورای اصلاحات ملی را پیشنهاد داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، خانم «یینگلوک‌شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند دیروز اعلام کرد آماده تشکیل یک شورای اصلاحات ملی به منظور پایان دادن به تنش‌های جاری در کشور است.
خانم شیناواترا با این پیشنهاد خود، به مخالفان نشان داد خواستار سازش و آشتی ملی است. مخالفان پیش از این اعلام کرده بودند که دولت باید سرنگون شود. به ادعای مخالفان، دولت و روند سیاسی فعلی تحت نفوذ «تاکسین‌شیناواترا» برادر نخست‌وزیر قرار دارد که اکنون در تبعید به سر می‌برد.هرچند ایده شورای اصلاحات تا حدودی خواسته مخالفان را برآورده می‌کند، ولی آنها احتمالا این پیشنهاد را نیز رد خواهند کرد.خانم شیناواترا در ارتباط با شورای فوق توضیح داد، این شورا غیردولتی خواهد بود و اعضای آن توسط یک کمیسیون مستقل تعیین می‌شوند.
پیش از این نخست‌وزیر با انحلال پارلمان، اعلام کرد که تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام (13بهمن) او به عنوان نخست‌وزیر موقت انجام وظیفه می‌کند. مخالفان دولت شرکت در انتخابات را تحریم کرده‌اند.

 


ارتش سوریه با کشف صدها تونل در مناطق مختلف سوریه طرح تروریست‌ها برای انجام عملیات گسترده علیه نظامیان را ناکام گذاشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه عرب زبان «الایام»، ارتش سوریه صدها تونل حفر شده از سوی گروه‌های مسلح را کشف کرد که در برخی مناطق طول آنها به بیش از 200 متر می‌رسد و به تهویه، روشنایی، وسایل ارتباطی جدید، اتاق عملیات نظامی و دوربین‌های نظارتی مجهز هستند.
تروریست‌ها با حفر این تونل‌ها تلاش داشتند که شکست در جنگ‌های خیابانی را با حفر این تونل‌ها جبران کنند.
منابع نظامی اعلام کردند گروه‌های مسلح از گروگان‌ها و افرادی که ربوده بودند برای حفر این تونل‌ها استفاده می‌کردند.
روزنامه الایام همچنین افزود، بیشتر این تونل‌ها در غرب دمشق، مناطق جوبر، القابون و برزه در شرق دمشق قرار دارند. ارتش سوریه با ردیابی و کشف بسیاری از این تونل‌ها توطئه تروریست‌ها برای ایجاد «جنگ تونل‌ها» را با شکست مواجه کرد.
واحدهای ارتش سوریه همچنین عملیات موفقیت‌آمیزی را برای پاکسازی گروه‌های تروریستی از مناطق مختلف در سراسر سوریه انجام دادند. نیروهای ارتش با انهدام یک مخفیگاه جبهه النصره ده‌ها تروریست را از پای در آوردند و مهمات و تسلیحات آنها را منهدم کردند. در حومه حلب، درعا، حمص و حماه نیز ارتش طی عملیات جداگانه موفق به پاکسازی مناطق و به هلاکت رساندن تعداد بی‌شماری از تروریست‌ها شد.
بر اثر حمله جنگنده‌های ارتش سوریه به یک مقر داعش در شمال سوریه چهار تن از برجسته‌ترین فرماندهان این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند از سوی دیگر، کمیته‌های مردمی کردهای سوریه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره را از روستای تل‌ خنزیر از توابع حسکه بیرون راندند. واحدهای ارتش سوریه سلسله عملیات‌هایی را در اطراف زندان مرکزی ادلب و همچنین فرودگاه نظامی «ابوالضهور» به اجرا گذاشتند و یکی از سرکردگان گروه‌های مسلح را هدف قرار دادند. در جریان عملیات ارتش در مناطق مختلف سوریه تعداد بی‌شماری از تروریست‌ها که بیشتر آنها از ملیت‌های ترکیه، قطر، عربستان، عراق، اردن، لبنان، تونس و لیبی بودند به هلاکت رسیدند. پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که شماری از کارشناسان روسی با تمجید از پایداری ملت و ارتش سوریه در مقابل جنگ تروریستی تاکید کردند سوری‌ها با پایداری خود طرح آمریکا را علیه کشورهای عربی خنثی کردند.
این کارشناسان اظهار داشتند، برنامه سیاسی که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای حل بحران در کشور مطرح کرده است باید پایه و اساس مذاکرات ژنو قرار گیرد. از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات واشنگتن درباره حملات هوایی به حلب این کشور را دزد دریایی یک چشم توصیف کرد.
وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، زمانی که کاخ سفید حملات هوایی نیروهای نظامی سوریه به حلب را محکوم ‌می‌کند در حقیقت از جنایت‌های تروریست‌ها که بیشترشان جزو افراد مسلح خارجی هستند چشم‌پوشی می‌کند. وزارت خارجه سوریه خطاب به «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید که اظهارات اخیر مربوط به حملات هوایی علیه حلب را مطرح کرده بود اظهار داشت، آیا از خود نپرسیده‌اید که کشورتان چگونه با تروریسم در افغانستان مقابله کرد؟

 


شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و پارلمانی اردن با ارسال نامه‌ای به دبیرکل حزب‌الله لبنان از مواضع این حزب در قبال سوریه و جنگ با تروریست‌ها حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری العهد، تشکل‌های فرهنگی، رسانه‌ای سیاسی و شخصیت‌های پارلمانی در نامه خود از سیدحسن نصرالله و رزمندگان حزب‌الله تقدیر کردند و اظهار داشتند که به نقش و مواضع شجاعانه حزب‌الله درقبال سوریه افتخار می‌کنند.
این شخصیت‌ها تأکید کردند که امت اسلامی پشت سر حزب‌الله حرکت می‌کند و حامی مواضع و اقدامات حزب‌الله در رابطه با سوریه است. شخصیت‌های اردنی در واکنش به توهین برخی جریان‌ها و گروه‌ها به شخص سیدحسن نصرالله و رزمندگان حزب‌الله تصریح کردند، همان گروه‌ها و قدرت‌هایی که با دشمن صهیونیستی در جنگ ژوئیه 2006 همدست بودند امروز به حزب‌الله توهین می‌کنند.
در نامه این شخصیت‌ها آمده است، حزب‌الله تنها نیروی عربی است که توانسته دشمن صهیونیستی را با وجود داشتن زرادخانه‌های تسلیحاتی و تریبون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای شکست دهد.
شخصیت‌های اردنی در این نامه تأکید کردند، جناب سیدحسن نصرالله شما در خط مقدم حرکت کنید و همه امت پشت سر شما حرکت می‌کنند.

 


ارتش عراق طی سومین روز عملیات گسترده در استان الانبار، پناهگاه‌ها و خودروهای عناصر تکفیری و القاعده را درهم کوبید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عملیات مشترک نیروهای هوایی و زمینی ارتش عراق در بیابان‌‌های استان الانبار علیه القاعده همچنان ادامه دارد.
در این عملیات بزرگ از جنگنده‌ها،‌ هلی‌کوپترها، توپخانه‌ و نیروهای زرهی نیز استفاده شد.
بر اساس آخرین خبرها، در این عملیات پناهگاه‌‌های تروریست‌ها در هم کوبیده شد و 12 خودروی آنها نیز منهدم گردید. به گفته منابع رسمی، دست‌کم 11 تروریست در عملیات مذکور به هلاکت رسیدند و مقادیر زیادی مواد منفجره، جلیقه‌های انفجاری، شش خودروی بمب‌گذاری شده و دیگر تجهیزات کشف و ضبط شد.

 


طرفداران ارتش و دولت مصر در واکنش به انفجارهای «المنصوره» اموال و فروشگاه‌های اخوان‌المسلمین را غارت کردند.
شبکه «یورونیوز» طی گزارشی از حمله طرفداران دولت مصر به فروشگاه‌های متعلق به اخوان‌المسلمین در شهر «المنصوره» خبر داد و اعلام کرد، این عده با تصور اینکه انفجار تروریستی روز سه‌شنبه از سوی اخوانی‌ها صورت گرفته، خشم خود را به نمایش گذاشتند.
بر اساس این گزارش این افراد همچنین به خودروهایی که در حمایت از اخوان‌المسلمین شعار می‌دادند حمله‌ور شده و یکی از آنها را به آتش کشیدند.
سحرگاه روز سه‌شنبه مقابل ساختمان «اداره امنیت المنصوره» دو خودرویی که به گفته رسانه‌های مصری 1/5 تن تی‌ان‌تی در آنها کار گذاشته شده بود منفجر شد که طی آن 14 نفر کشته و 140 تن مجروح شدند. 9 نفر از کشته‌شدگان افسران بلندپایه بودند و مدیر نظارت اداره امنیتی این شهر که یک سرهنگ بود نیز جزو کشته‌شدگان است. «حازم الببلاوی» نخست‌وزیر مصر دقایقی پس از وقوع این انفجار، گروه اخوان‌المسلمین را عامل آن معرفی و این گروه را یک «سازمان تروریستی» نامید. طرفداران ارتش نیز پس از این اظهارات حملات خود علیه اخوانی‌ها را شدت بخشیده‌اند. از سوی دیگر پلیس مصر می‌گوید «هشام قندیل»، نخست‌وزیر «محمد مرسی» را دستگیر کرده است، بر اساس گزارش‌های منتشر شده «قندیل» روز سه‌شنبه در مرز سودان دستگیر شده است. ارتش مصر پس از برکناری «مرسی» رهبران اصلی اخوان‌المسلمین را دستگیر کرده و در حال محاکمه آنهاست. قاهره هزاران نفر از طرفداران این جنبش را نیز در بازداشت نگه داشته است. اوایل هفته جاری خبرهایی از اعتصاب غذای 450 عضو و طرفدار اخوان‌المسلمین در زندان‌ها خبر دادند. «برخوردهای غیرانسانی مسئولان زندان» عامل اصلی این اعتصاب عنوان شده است. «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با انتشار این خبرها از وضعیت وخیم حقوق‌بشر در مصر ابراز نگرانی کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، محکومیت سه فعال سیاسی به مشارکت در تظاهرات ضد دولتی، علت این موضع‌گیری بوده است.
خبر دیگر اینکه، کمتر از سه هفته مانده به برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید، رسانه‌ها و حاکمان مصر تلاش‌های گسترده‌ای را برای مجاب کردن مردم برای شرکت در این همه‌پرسی آغاز کرده‌اند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، طرفداران قانون ‌‌اساسی جدید مصر از همه توان و ظرفیت‌ها و رسانه‌های خود برای تشویق مردم به شرکت در همه‌پرسی و دادن رای مثبت به این قانون اساسی استفاده می‌کنند. مقامات دولت مصر می‌کوشند 80 درصد مردم در همه‌پرسی شرکت کنند و دستکم 80 درصد به قانون اساسی رای مثبت بدهند. مخالفان نظام جدید مصر در مقابل از مردم می‌خواهند در همه‌پرسی آینده شرکت نکنند. مخالفان هم از محدودیت‌های رسانه‌ای علیه خود انتقاد کردند. مخالفان می‌گویند خواهان تحریم همه‌پرسی هستند و به مبارزه با نظامی که پس از کودتا تشکیل شد ادامه می‌دهند. «محمد الشبراوی» هماهنگ‌کننده جنبش عدالت و استقلال گفت: «ما از مردم می‌خواهیم تا این همه‌پرسی را تحریم کنند، زیرا مشارکت در این همه‌پرسی به معنای به رسمیت شناختن ضمنی دولت کودتاست.»

 


مردم بحرین با برپایی تظاهرات در مناطق مختلف این کشور حمله به مساجد و عزاداران حسینی(ع) را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم بحرین با برپایی تظاهرات و سر دادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه سیاست سرکوب شیعیان و اهانت به نمادهای اسلامی را محکوم کردند.تظاهرکنندگان تاکید کردند، حمله به مراسم عزاداری امام حسین(ع) و تخریب مساجد این کشور آنان را از ادامه راه انقلاب منصرف نخواهد کرد و آنها را وادار به تسلیم نمی‌کند.مردم بحرین خواستار بازسازی 40 مسجد ویران شده از سوی مقامات آل‌خلیفه شده‌اند.گفتنی است منابع بحرینی از درگیری نیروهای پلیس با شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی در مناطق مختلف بحرین خبر دادند.همچنین مقامات امنیتی بحرین دو تن از مسئولان هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) را در غرب منامه بازداشت کردند.گروه‌های حقوق‌بشری در بحرین نیز بازداشت دو نوجوان 13 ساله بحرینی از سوی نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه را یک حرکت ضدانسانی دانستند.این گروه ها از آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان رژیم آل‌خلیفه خواستند تا با فشار بر روی این رژيم فوراً کلیه کودکان بازداشت شده در زندان‌های بحرین را آزاد کرده تا امکان درمان آنها فراهم شود.گروه‌های حقوق‌بشری همچنین از این کشورها خواستند تا هرچه سریع‌تر فروش سلاح همچون گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به مقامات بحرینی را متوقف کند.در گزارش این گروه‌ها به محروم شدن 37 کودک از ادامه تحصیل و نابینایی چندین کودک دیگر با سلاح‌های ساچمه‌ای رژیم اعتراض شده است.

 


تلویزیون منطقه جدایی‌خواه «کاتالونیا» در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت اسپانیا و برای نخستین بار نطق پایان سال پادشاه این کشور را پخش نکرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، برای نخستین بار در طول تاریخ تلویزیون منطقه «کاتالونیا» حاضر به پخش سخنرانی پایان سال «خوان کارلوس»، پادشاه اسپانیا نشد و این اقدام بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشت.
آنطور که شبکه تلویزیونی «یورونیوز» اعلام کرده، حذف بخش زیادی از بودجه این شبکه تلویزیونی، باعث اتخاذ چنین واکنشی از سوی گردانندگان این رسانه شده است. رسانه‌های اسپانیایی اما اعلام کرده‌اند برخی اختلافات موجود بین گردانندگان این شبکه تلویزیونی درباره خودمختاری منطقه باعث پخش نشدن سخنرانی پادشاه شده است.
گفتنی است، رئيس منطقه «کاتالونیا» به دنبال برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال این منطقه است اما نخست‌وزیر اسپانیا برگزاری این همه‌پرسی را «غیرقانونی» می‌داند. «ماریانو راخوی» در عین حال در پیام تبریک کریسمس خود «تمام نظامیان اسپانیایی که خارج از این کشور فعالند» را سفیران اسپانیا خواند.

 


هزاران نفر با برگزاری تظاهرات در اسلامبول ترکیه، خواستار کناره‌گیری «رجب‌طیب اردوغان» از پست نخست‌وزیری شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر در اسلامبول بار دیگر علیه دولت تظاهرات کردند. در این تظاهرات علیه فساد مالی سران دولت و رشوه‌خواری آنها شعار داده شد.
معترضان همچنین به سیاست‌های اردوغان اعتراض کردند و بروز رسوایی‌های پی در پی را محصول سیاست‌های نخست‌وزیر دانستند. یک تظاهرکننده به خبرنگاران گفت: دولت اردوغان بدترین دولتی بود که ما تاکنون داشته‌ایم. این دولت ما را فریب داد.
در همین حال، احزاب سیاسی مخالف دولت اعلام کردند که به اعتراضات ادامه می‌دهند. در مورد درگیری احتمالی میان نیروهای امنیتی و معترضان خبری نرسیده است.

استعفای وزیر
در ادامه بحران فساد مالی ترکیه، وزیر اقتصاد این کشور نیز استعفا کرد. پیش از این، وزیر کشور استعفا داده بود. در میان دستگیرشدگان یکی دو هفته اخیر متهمان فساد توسط دستگاه قضایی، فرزندان چهار وزیر دولت اردوغان نیز حضور دارند.
هرچند پیش از این اردوغان در ارتباط با دستگیری‌ها مواضع دوپهلو گرفته بود، ولی دیروز اعلام کرد، با مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند. وی گفت: مسئولان فاسد را مجازات می‌کنیم. خبرهای دیگر نیز حاکی است پرونده‌های فساد مالی از این پس مخفیانه پیگیری می‌شود. در همین حال، «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه گفت، نخست‌وزیر به زودی در کابینه‌اش اصلاحاتی را انجام خواهد داد. به گفته گل، این اصلاحات با پرونده فساد اقتصادی مرتبط است.
خبر دیگر اینکه، موضعگیری اخیر اردوغان علیه سفیر آمریکا در ترکیه با واکنش سفیر واشنگتن مواجه شد؛ سفیر آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ادعای رسانه‌ها مبنی بر دست داشتن وی در تحقیقات فساد اقتصادی ترکیه را رد کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، اظهارات اردوغان درباره دخالت داشتن آمریکا در تحولات جاری (رو کردن پرونده فساد اقتصادی)، دارای پیامدهایی بوده و حتی ممکن است به روابط دو کشور لطمه بزند.

 


براثر حمله هوایی جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به منطقه الشجاعیه در مرکز غزه سه نفر شهید و شش نفر دیگر مجروح شدند و مقاومت فلسطین اعلام کرد این جنایت را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جنگنده‌های اف16 رژیم صهیونیستی مناطق نزدیک به منازل مسکونی غرب خان یونس، المغازی، شرق البریج وحی الزیتون را بمباران کردند که بر اثر آن یک کودک 3 ساله فلسطینی و دو شهروند دیگر شهید و مادر و دو برادر این کودک به همراه سه تن دیگر مجروح شدند. هواپیماهای رژیم صهیونیستی قبل از بازگشت از غزه چندین فروند موشک به سوی پایگاه های گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس پرتاب کردند. همچنین قایق‌های جنگی اسرائیل اراضی مجاور پایگاه «عسقلان» وابسته به گردان‌های قسام در شمال غرب غزه را گلوله‌باران کردند.
سخنگوی دولت حماس در غزه دشمن صهیونیستی را مسئول بمباران‌های غزه خواند و تاکید کرد مقاومت فلسطین پاسخ این جنایت‌ها را خواهد داد.
صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز تاکید کرد رژیم صهیونیستی مسئول تجاوز جدید علیه نوار غزه است.
عریقات افزود، ما به شدت جنگ جدید اسرائیل علیه غیرنظامیان در نوار غزه را که هدف از آن آغاز عملیات خونین است محکوم می‌کنیم و اسرائیل را مسئول پیامدهای تجاوز علیه غیرنظامیان بی‌دفاع می‌دانیم. در پی بمباران مناطق مختلف غزه از سوی رژیم صهیونیستی «شیمون پرز» رئيس رژیم صهیونیستی تهدید کرد تل‌آویو محاصره غزه را شدیدتر خواهد کرد و از رسیدن کمک‌های خارجی به نوار غزه جلوگیری خواهد کرد.
وی افزود، اسرائيل به هر قیمتی امنیت خود را تامین خواهد کرد. این در حالی است که بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل حوادث خشونت‌بار در غزه را محکوم کرد و خواستار توقف اقدامات خشونت‌آمیز رژيم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری شد.
از سوی دیگر، «موشه یعلون» وزیر جنگ رژيم‌صهیونیستی دستور داد گذرگاه تجاری «کرم ابوسالم» در مرزهای جنوب نوار غزه تا اطلاع ثانوی بسته شود.
همچنین خبرگزاری آلمان گزارش داد که یکی از صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی فلسطین بر اثر پرتاب سنگ از سوی فلسطینی‌ها در نزدیکی روستای الزاویه واقع در کرانه باختری زخمی شده است.

 


وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد امضا نکردن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به روسیه به نفع اوکراین تمام شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «لئونید کوژار»، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا و امضای توافقنامه‌های مهم و بسیار مفید با روسیه، در نهایت به نفع اوکراین تمام شده است.
وی افزود: از این پس نیز اوکراین در تلاش‌های خود در مسائل سیاست خارجی به ویژه در زمینه همکاری در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی با روسیه هماهنگ عمل خواهد کرد. مسئول دستگاه سیاست خارجی اوکراین که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت این را هم اضافه کرد که «کیف» از مواضع روسیه در سازمان‌های بین‌المللی حمایت خواهد کرد.
گفتنی است اوکراین حدود یک ماه است که به صحنه ناآرامی‌های سیاسی از سوی طرفداران غرب تبدیل شده است، ده‌ها هزار نفر از طرفداران اتحادیه اروپا هفته‌هاست در اعتراض به نزدیکی «کیف» به مسکو و امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا از سوی دولتمردان این کشور، در خیابان‌های کیف تظاهرات می‌کنند.
میدان استقلال «کیف» نیز همچنان به محل تحصن اپوزیسیون این کشور تبدیل شده است. روسیه هفته گذشته اعلام کرد با ارائه یک کمک 15 میلیارد یورویی به اوکراین موافقت کرده و قصد دارد گاز بسیار ارزان در اختیار این کشور قرار دهد. آخرین گزارش‌ها حاکی است روز سه‌شنبه روسیه سه میلیارد یورو از این کمک مالی را به شکل خرید اوراق قرضه در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده است. حمایت‌های اقتصادی «مسکو» خشم غرب را برانگیخته است.

 


ارتش سودان جنوبی، شهر استراتژیک «بور» را از مخالفان دولت، پس گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور سودان جنوبی گفت: نظامیان وفادار به دولت، کنترل شهر «بور» را طی یک عملیات گسترده به دست گرفته‌اند.
سالواکر افزود: ارتش در حال پاکسازی نیروهای شورشی از «بور» هستند.
شهر استراتژیک «بور» در شمال سودان جنوبی، چند روز قبل به تصرف نیروهای مخالف دولت درآمد. این شهر در 200 کیلومتری شمال «جوبا» پایتخت قرار گرفته است.
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا اعزام 5800 نیروی جدید سازمان ملل به سودان جنوبی را تصویب کرد. این نیروها به 6700 نیروی حاضر در سودان جنوبی می‌پیوندند. مجموع تعداد نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی به 12 هزار و 500 نفر می‌رسد. پلیس سودان جنوبی هم نیروهایش را از 700 نفر به 1323 نفر افزایش می‌دهد.
همچنین «تابی لنزر» نماینده ارشد سازمان ملل در سودان جنوبی با رد آمار رسمی موجود درباره تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های این کشور گفت: شک ندارم که هزاران نفر در درگیری‌های سودان جنوبی کشته شده‌اند. آمارهای رسمی، مرگ 500 نفر را بر اثر درگیری‌های دو هفته اخیر سودان جنوبی تایید کرده است. سودان جنوبی هشت میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که اکثر آنها از پیروان آيين‌های قبیله‌ای هستند.
در همین حال آمریکا، یک گروه از تفنگداران، خود را با یک هواپیمای سی -130 از جیبوتی به اوگاندا منتقل کرد تا در صورت لزوم به انجام عملیات واکنش سریع نسبت به درگیری‌های سودان جنوبی اقدام کنند. به گفته مقامات آمریکایی،‌این نیروها برای حفاظت از سفارتخانه و تاسیسات آمریکا در سودان جنوبی به اوگاندا (همسایه جنوبی) این کشور اعزام شده‌اند. اتیوپی، کنیا، کنگو، آفریقای مرکزی و سودان دیگر همسایگان سودان جنوبی هستند.
150 نفر دیگر از نیروهای تفنگدار آمریکایی در جیبوتی مستقر شده‌اند تا در صورت لزوم به سودان جنوبی اعزام شوند. همچنین وزیر خارجه آمریکا از طرفین منازعه خواست، به درگیری‌ها پایان بدهند.
جان‌کری از سالواکر رئیس‌جمهور و «ریک ماشار» فرمانده مخالفان دولت خواست، مذاکرات را آغاز کنند.
گفتنی است سودان جنوبی دارای ذخایر غنی نفت و محل عبور رودخانه نیل سفید است که در خارطوم پایتخت سودان شمالی با نیل آبی ترکیب شده و رودخانه عظیم‌نیل را تشکیل می‌دهد. 95 درصد درآمد این کشور که در 9 ژوئیه 2011 (18 تیر 1390) به استقلال دست یافت از فروش نفت تامین می‌شود. این کشور با داشتن 619 هزار و 745 کیلومتر مربع وسعت دارای جنگل‌های زیاد و منابع آبی سرشار است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10