(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

به بهانه اکران نخستین فیلم هادی مقدم دوست
طلوع مهر از سر به مُهر!
گفت وگو با احسان عبدی پور کارگردان فیلم «تنهای تنهای تنها»
طغیانِ سینماییِ یک جهان سومیِ ناآرام
   


مهدی امیدی
«سر به مُهر» نخستین فیلم سینمایی در کارنامه کارگردانی هادی مقدم دوست است. مقدم دوست پیش از این در نگارش فیلمنامه های فیلم «بی پولی» و سریال «وضعیت سفید» با حمید نعمت الله مشارکت کرده بود. این کارگردان با اولین فیلم خودش به عنوان یکی از پدیده های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شناخته شد؛ هم توانست نظر داوران آن جشنواره را به خودش جلب کرده و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو(کارگردانان اول) را کسب کند و هم رضایت منتقدان را به دست آورد و در دومین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

که عشق آسان نمود اول...
صبا(لیلا حاتمی)، دختری ساده و احساساتی است؛ یک جوان شهرستانی که برای تحصیل به تهران آمده و درسش را تمام کرده است، اما خانواده بحران زده‌اش مانع از بازگشت او به زندگی سابقش می شود. پس در تهران می‌ماند و به واسطه یکی از دوستانش کاری پیدا می کند. صبا یک دختر متفاوت، حساس و رنجور است که مشکلات منحصر به فرد خود را دارد. او بیشتر وقتش را در تنهایی و انزوا می گذراند. حتی تصمیمش برای ازدواج هم، تغییری در زندگی و روح ناآرام او به وجود نمی آورد. تنها همدم او، اینترنت و وبلاگش است. اما فضای مجازی و پنجره های بی انتهای آن، روح سرگردان او را آرام نمی کند. او از پنجره مجازی می گذرد و دنبال راه دیگری برای دست یابی به حقیقت و آرامش حقیقی می گردد. راه را می یابد، اما ...

فیلمی درباره نماز
«سر به مُهر» را باید از مهم ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران محسوب کرد. زیرا متعالی ترین وجه وجود انسان در این دنیا و زیباترین نیاز بشر در زندگی اش را به نمایش درآورده است. «سر به مهر» فیلمی است درباره نماز. اهمیت فیلم در این است که اولین فیلم تاریخ سینمای ایران درباره فریضه دینی نماز است. در این فیلم، عرق ریزان روحی یک زن جوان برای رسیدن به وجوه تازه ای از هستی به نمایش درآمده است. محور درام در این فیلم، تحول یک انسان ساده دل، اما بی تاب است؛ آدمی که قبلا اهل نماز نبوده و حالا می خواهد نماز خوان شود، اما این تازه آغاز راهی است برای رسیدن به هدف؛ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل ها!

نظر منتقدان
«سر به مُهر» ازجمله فیلم های جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که توجه خیلی از منتقدان سینما را به خودش جلب کرد. دکتر مجید شاه حسینی، منتقد و مدرس سینما در یکی از قسمت های برنامه «هفت» به ستایش از این فیلم پرداخت و آن را نمونه ای از آثار ارزشی دانست که توان جذب مخاطب زیادی را دارد.سعید مستغاثی، رئیس اسبق انجمن منتقدان سینما هم درباره فیلم «سر به مُهر» معتقد است: «اولین فیلم بلند سینمایی هادی مقدم دوست، فیلم شریف و آبرومندی در عرصه سینمای ایران محسوب می شود که باورهای دینی را به معضلات اجتماعی گره زده و آن را در جزئیات زندگی آدم ها جست‌وجو کرده است. مقدم دوست با ساختاری ساده در فیلمنامه و کارگردانی متناسب، به گونه ای بطئی و نامحسوس ، مخاطب خود را از یک معضل معمول شخصیتی و روحی / روانی ، به مواجهه با خواندن نماز می کشاند و همین را به مسئله اصلی فیلمش بدل می سازد در حالی که مخاطب اصلا متوجه نمی شود چگونه به این میدان کشیده شده. میدانی که می تواند در ابعاد مختلف برای هرکسی در هر وضعیتی ، تجربه شده باشد.بازی های خوب لیلا حاتمی و آرش مجیدی در کنار دیالوگ های صمیمانه و ملموس فیلم ، تماشاگر را به همذات پنداری غریبی با فیلم می کشاند که حاصل تجربه ای گرم و دلچسب با مدیوم سینمایی است که حالا مدعی شده می تواند اندیشه ها و باورهای دینی را در پلان پلان و فریم فریم خود ، بگنجاند.»محمدتقی فهیم، نایب رئیس اسبق انجمن منتقدان سینما هم درباره این فیلم اظهار داشت:«سربه مهر» حاصل درک دلی و فهم محتوایی موضوعی است که فیلمساز در فرم و ساختاری قابل قبول به اجرای آن دست یافته است. گونه اجتماعی با رویکرد روانشناسانه، سنجیده ترین قالبی است که هضم و انتقال مشکل تنهایی و کم رویی دختری ساکن یک کلان شهر را باورپذیر جلوه می دهد. همه جزئیات برهمین اساس چیده شده است.وی البته دو انتقاد را هم به این فیلم وارد دانست و توضیح داد: «سر به مهر» از دو ناحیه در رنج است. نخست در منطق روایی آن است. جست‌وجوی صبا برای یافتن جای نماز گذاشتن از جمله رفتن به فرودگاه پرسش هایی چند در ذهن مخاطب ایجاد می کند ، حتی مفهوم سمبلیک این جست‌وجو فرودگاه که تلویحا معنایی از عروج و پرواز دارد باورناپذیر نیست. نکته جدی تر و اساسی‌تر اما، نوع تحول صبا و نقاط عطف رسیدن به این مرتبه است. حتی خواسته‌های مادی صبا برای خم شدن در برابر پروردگار هم نافی سوی درست درام نیست، بلکه آنچه می‌توانست رخ دهد که نداده، ارتقای محسوس‌تر او به رتبه برتر معنوی است. اگر صبا در پروسه‌ای دراماتیک به این جایگاه می‌رسید تاثیرگذارتر و ماندگارتر بود.

 


آرش فهیم
سال گذشته و در میانه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، فیلمی نه چندان مطرح از کارگردانی گمنام، یخ جشنواره را شکست؛ «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی جوانی بوشهری؛ احسان عبدی پور. گفت وگو با او درست مثل فیلم هایش پر از جذابیت و هیجان است. گرما و صمیمیت او -مثل همه مردم بوشهر- و اینکه بدون هیچ ادا و اطوار و محافظه کاری حرف می زند و همچنین موضوعات جدیدی که در فیلمش مطرح کرده، همه انگیزه ای شدند برای این گفت وگو.

- قبل از هر بحثی باید به خاطر اینکه در نخستین قدم در راه کارگردانی فیلم بلند سینمایی فراتر از یک فیلم اول عمل کردید تبریک بگویم. راستی، چطوری با غرور حاصل از تعریف و ستایش مقابله می کنید؟ اهمیت این مسئله این است که خیلی از فیلم سازهای جوان، در أثر غرور حاصل از موفقیت، کارشان به شکست منتهی شده است.
سوالت واقعیت دارد. چون داریم از آدمیزاد حرف می زنیم! که به تشخیص پزشکان شیر خام خورده و وموجود نااهلی است! به هر حال، بالاخره باد آدم را می برد. فقط بستگی دارد که وزنت چقدر است و برای بلند کردن و بردنت چه بادی با چه سرعتی کافی باشد. تلاش می کنم، حواسم هست که چیزی تمرکزم را نگیرد، ولی دعا هم می کنم و از مبدأ اعلا هم مدام می خواهم که راهبرم باشد برای زیستن سالم و بر صراطِ صحیح.

- شاید این اولین بار باشد که با کارگردانی از یک منطقه دور از تهران مصاحبه می کنم. چطور جوانی مثل شما از بوشهر برخاسته و فیلم خوبی مثل «تنهای تنهای تنها» را ساخته است؟
به واقع سینما، تهران و غیر تهران یا بقول شما شهرستان ندارد. فرقش یک سینه موبیل است که راه می‌‌افتد و چند کیلومتر آن طرف‌تر می رسد به لوکیشن شما. اتفاقی که برای کلی فیلمِ تولید تهران که لوکیشن های غیر ازتهران دارند هم می‌افتد. می بینید اصلا چنین دسته بندی ای در عمل درست به نظر نمی رسد. اینجا باید اسم ببرم از معبرم برای ورود به ساحتی که امکان ساخت فیلم را برایم فراهم کرد.و می رسم به تلویزیون. این امکانی بود و هست که مدیون تلویزیون شهرم هستم. و مدیونش خواهم بود تا همیشه. 

- این نخستین فیلمی است که به مسئله هسته ای ایران می پردازد -البته چند کار تلویزیونی هم ساخته شده- نترسیدید که به شما انگ سفارشی سازی و نفتی بودن بزنند؟
 نه ...یادم نمی آید که ترسیده باشم. شایدهم در لحظات خاصی ترسیده باشم، ولی واقعا یادم نمی آید. ولی می دانستم با این زاویه و منظری که من از آن به قضیه نگاه می کنم، به این گونه قضاوت‌ها و اتهام ها منتج نمی شود.

- آنچه در برخورد اول با فیلم برداشت کردم، تجلی غرور ملی بود. افتخار و ستایش از ایرانی بودن در این فیلم اصلا شعاری نیست و از موجودیت و به بیان بهتر از فُرم فیلم بر می خیزد. چگونه به این مهم رسیدید؟
واقعیت این است که رویاها و آرمان های ما در مرحله لانسه و پروپاگاند کردن، نقیض خودشان عمل می کنند. یعنی به شکل ناقض خودشان در می آیند. وقتی این اتفاق می افتد که برای طرح آرمان‌ها از ادبیاتِ ایدئولوژیکِ خردمندانه و پیشرویی استفاده نمی‌کنیم. وقتی برای گفتنِ نظرات و آرای خودمان، از ویترینِ لغوی خوبی استفاده نمی کنیم، حرفمان شعاری از آب در می آید. به نظرم یک ادبیات ایستا، درباره هر چیزی، محتوا را از حالت خواستنی و دوست داشتنی خارج می کند.برعکسش ایدولوژی کهنه را حتی می شود با یک ادبیات و زبان پیشرو و دینامیک، سال ها زنده نگه داشت و مرگش را به تاخیر انداخت. چه برسد به ما که با تمام صداقتم می‌گویم، اندیشه و مانیفست پویا و قابل دفاعی داریم.

- درباره قهرمان فیلمتان بگویید؛ «رنجرو» کیست؟ آیا او تجلی ضمیر ناخودآگاه خود شماست؟
رنجرو کودکی است که دلم می خواهد همه کودکان سرزمینم باشند. جسور و کنشمند و ناآرام. مثلِ جهانِ سومی که ساکنش هستیم و نهاد ناآرامی دارد. دلم می خواهد ببینند که باید درباره سرنوشتشان فکر کنند. بعد که فکر کردند و دیدند چیزهایی در جاهایی نافرم و کژ و مژ به نظرشان رسید بلند بشوند و بروند سراغش. حالا هر جای دنیا که باشد. بله، «رنجرو» از وجود خود من هم هست. خودم هم ناآرامم . خودم هم دیر قانع می شوم که از یک راه یا یک کاری که می خواهم بروم یا انجام بدهم، دست بکشم و بنشینم یک گوشه ای.

- یکی از عواملی که باعث شده فیلم «تنهای تنهای تنها» را خیلی دوست داشته باشم این است که با وجودی که نق نقو و سیاه نما نیست اما به شدت عدالت خواه و دردمند است. به نظرم این همان سینمای ایده آل نظام جمهوری اسلامی است؛ سینمایی که در مقابل بی عدالتی و مشکلات جامعه کوتاه نمی آید و به موقع، درد مردم را فریاد می زند و همین تعهد اجتماعی هم باعث می شود که به خارجی ها هم باج ندهد. چطور میان سیاه زدایی و دردمندی تعادل ایجاد کردید؟
عدالت خواه است به شدت و به همین دلیل هم هست که با حرفت موافقم به شدت! دردمند بودنش هم ذاتیِ جهان سومی بودنش است. این یک دردمندی شرافتمندانه است، البته از نگاه خودم. این دردمندی، پرچمی است که تاریخِ سرمایه داری، به این گوشه از جهان بدهکارِ است و حالا حالا ها هم خواهد بود. پس حرف داریم ، اعتراض داریم ، طغیانِ صلح جویانه داریم، ولی اینکه بخواهم با بدبختی و یک پوزیشن توسری خور این ها را بگویم، نه نیستم...حداقل من نیستم. درست است که نداری با بدبختی، مثل زمین تا آسمان فاصله ندارد، ولی بی فاصله هم نیست. این فیلم توی این فاصله اتفاق می افتد. خدا کند حرفم را مفهوم گفته باشم.

- به نظر می رسد که فیلمتان در اکران، مظلوم واقع شده و تعداد سینماهای اختصاص یافته به آن معدود و محدود است. چرا این طوری شده؟
مظلوم نیست. این شرایط سینماست. حالا هر چه توضیح بدهم باز همان قضیه مرغ و تخم مرغ می شود. سینما و سینما دار فیلمی می خواهد که پول آب و برقش را دربیاورد و چیزی هم برای زن و بچه اش بماند. مردم هم فیلم‌های دیگری را دوست دارند. چرا سینما دار با جیب خودش لج کند و آن فیلم ها را اکران نکند؟ سالن سینما حلقه آخر زنجیر است. بحث بر سر این است که خودِ سینما چرا مخاطبی تربیت نکرده که این نوع فیلم ها را بر آن نوع فیلم ها ارجح بداند؟ پس می بینی قضیه از چه قراراست؟ در اکران مظلوم واقع نشده، مخاطب است که مظلوم واقع شده و نمی داند ذائقه درستی که برای فکرش لازمه کدام است. منظورم این فیلمِ من نیست.منظورم آن سینمایی است که این فیلم به آن تعلق دارد. سینمایی که بار آن را سوپراستار به دوش نمی کشد. سینمایی که بر فریب احساس های دم دستی مخاطبش بنا نشده. یعنی بار هندی مآبانه اش بر بار تفسیر پذیرانه اش نچربد! سینمایی که مانیفست دارد، صرفا لذت و صرفا خوش گذرانی آخر هفته در کنار دوستان نیست. هر چند که سینما همه جور فیلمی لازم دارد. پس می‌بینید که این فیلم خودش به خودش ظلم کرده. چون آن‌قدر زور و قدرت ندارد که  برای سینما دار مجاب کننده باشد. چون آن‌قدر طایفه بزرگی ندارد که تشکیل یک شهری بدهند که مردم بیایند و توی خانه هایش زندگیِ فکری و دراماتیک کنند. دیدی چه زود به قضیه مرغ و تخم مرغ رسیدیم! آخرش هم خودم بدهکار شدم!

- از واکنش های مردم به فیلمتان خبر دارید؟
برآیندش خیلی خوب است. کمی هم بیشتر از خیلی خوب. تقریبا همه دانشگاه های ایران فیلم را اکران کردند و چه شب های خوبی که نشدند آن شب ها! واقعا خوب بود.

- چرا باوجودی که فیلم شما از زبانی بین المللی برخوردار است اما در جشنواره های خارجی پذیرفته نشده است؟
آن ها هم از آن طرف بومی پرت شده اند که ما از این طرفش پرت شده ایم! نمی دانم، شاید جذابیت های دراماتیک مجاب کننده‌ای برایشان نداشته. ولی نسبت به قد و قامت کلی جشنواره‌هایی که می شناسم ، می شد آنجا ها هم پذیرفته شود. ولی من فکر می کنم خیلی از آن ها(جشنواره های خارجی) هم نمی خواهند فیلمی توی جشنواره شان باشد که مدام اسم ایران را کنار انرژی اتمی تکرار کند. این حدس من است و ممکن است از بیخ توهّم باشد. ولی من بالای 50 درصد به آن باور دارم

 -بله من قبول دارم که ما از این ور بام افتاده ایم. هر چقدر جشنواره های خارجی بر سر سیاست ها و منافع خودشان محکم هستند، ما در جشنواره های خود بی تفاوت هستیم! اما این باعث نشده که شما از طرح مسئله هسته ای و انتقاد از سیاستمدارهای زورگو در فیلمتان پشیمان شوید؟
من فیلمی درباره آدم ها و زندگی شان و  آرامش حداقلی که نیاز دارند ساخته ام. در این جمله ای که من گفتم چه چیز پشیمان کننده ای وجود دارد؟

 - و به قول معروف، حرف پایانی؟
حرف پایانی من یک التماس دعاست. برای فیلم تازه ام که باز هم دغدغه این سرزمین، این آدم ها و این پرچم را دارم. دلم می‌خواهد فیلم باآبرویی دربیاید و قدمی باشد رو به جلو.

- برای شما آرزوی موفقیت می کنیم.

 


کیش- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: با بورس بازی و رانت‌خواری در کیش مبارزه می‌کنیم.
علی اصغر مونسان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با جدیت با رانت‌خواری در واگذاری اراضی کیش به افراد خاص مبارزه خواهد شد و تمام اقدامات سازمان شفاف‌سازی شده و به اطلاع مردم می‌رسد.
وی از تلاش سازمان برای جذب گردشگران آسیای مرکزی به کیش خبر داد و گفت: با توسعه ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی کیش ایرو افزایش 3 فروند ایرباس به این ناوگان، در آینده گردشگران بیشتری از داخل و خارج کشور به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس به این جزیره سفر خواهند کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، از توسعه زیرساخت‌ها در کیش خبرداد و افزود: تا پایان امسال 2 واحد نیروگاهی به ظرفیت برق کیش افزوده می شود که با اتمام و راه‌اندازی این دو واحد کمبود برق جزیره برطرف می‌شود.
مونسان کمبود آب و افت فشار را ناشی از فرسودگی اتصالات اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: درحال رفع مشکل شبکه آبرسانی و فاضلاب در کیش هستیم. وی گفت: تلاش می‌شود که زباله جزیره به سرزمین اصلی برای بازیافت ارسال شود. مدیرعامل منطقه آزاد کیش ضمن استقبال از تشکیل خانه مطبوعات در کیش از معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان خواست تا کمال همکاری را با مسئول خانه مطبوعات داشته و ارتباط نزدیکی با خبرنگاران عضو این خانه داشته باشد.

 


افتتاح بزرگترین تقاطع غیرهمسطح
رشت- خبرنگارکیهان: بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور و نخستین خیابان 2طبقه کلانشهر رشت با حضور استاندار گیلان به بهره‌برداری رسید.
این تقاطع غیرهمسطح شمال کشور با طول یکهزار و 100متر در مدت 34 ماه و با مصرف اعتباری معادل 270میلیارد ریال ساخته شده است.
گفتنی است این تقاطع غیرهمسطح میدانهای شهیدان باستانی شعار و قلی‌پور رشت را به یکدیگر وصل می‌کند.

اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور
نایین- خبرنگارکیهان: مدیر آموزش‌وپرورش نایین گفت: 43نفر از دانش‌آموزان دختر این شهرستان به اردوهای راهیان نور اعزام شدند. «احمد قاسمی» در بدرقه کاروان راهیان نور در امام‌زاده سلطان‌ سیدعلی(ع) نایین اظهار کرد: این دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان هستند که با هدف آشنایی با فرهنگ دوران دفاع مقدس و گذراندن واحد عملی درس دفاعی خود با یک دستگاه اتوبوس به اردوی راهیان‌نور اعزام شدند.

اهدای 9 تخت دیالیز
زنجان- خبرنگارکیهان: یک خیر ابهری 9 تخت دیالیز به مبلغ 550میلیون ریال به بیمارستان کلیوی ابهری اهداء کرد. این خیر ابهری گفت: همسرم در بهمن ماه سال91 به دلیل بیماری کلیه‌ جان خود را از دست داد و این عاملی برای خرید این دستگاه‌ها شد.

برگزاری یادواره شهید کشوری
سیمرغ- خبرنگارکیهان: همزمان با روز هوانیروز یادواره شهید احمد کشوری و 1500 شهید شهرستان سیمرغ در استان مازندران در مصلای این شهر برگزار شد.
سرتیپ فضلی در بیان عظمت مقام و مناقب خلبان شهید کشوری با استناد به فرمایش رهبری که فرمودند شهید کشوری از مؤمنین بالله و رجال صادق در راه دین و انقلاب بودند تصریح کرد: خلبان شهید کشوری منتسب به همه جهان اسلام و آزاد اندیشان سراسر گیتی است. درا ین مراسم با پیام استاندار مازندران و سخنان امام جمعه سیمرغ از مقام والای سرداران و 150شهید شهرستان سیمرغ کیاکلا تجلیل شد.

دعوت تیم فوتبال به پرتغال
اراک- خبرنگارکیهان: مدیرعامل باشگاه شن‌سای ساوه، از حضور تیم فوتبال زیر 23سال این باشگاه در مسابقات تورنمنت کشور پرتغال خبر داد.
سیدمحمد مرتضوی‌نژاد گفت: این مسابقات بهمن ماه سال جاری در شهر پورتو پرتغال با حضور چهار تیم زیر 23سال این کشور و تیم فوتبال شن‌سای ساوه برگزار می‌شود.

گردهمایی حوزه سلامت
کیش- خبرنگارکیهان: سرپرست مرکز توسعه سلامت جزیره کیش در گردهمایی هم‌اندیشی بین نمایندگان مرکز توسعه سلامت کیش، هلال احمر، آموزش‌وپرورش، بهزیستی، نیروی انتظامی و مرکز صدا و سیمای کیش گفت: آموزش‌ و اطلاع‌رسانی در زمینه اچ‌آی‌وی و ایدز یکی از استراتژی‌های برنامه‌های کشور پیشگیری از این عفونت‌ها در کل کشور است. رضانیا افزود: تعیین یک مقطع زمانی خاص درسال برای برجسته‌سازی موضوع و حساس کردن سیاستگذاران، مسئولان و آحاد جامعه به موضوع اچ‌آی‌وی و ایدز بسیار لازم و ضروری است.

 


همدان- خبرنگارکیهان:
استاندار همدان اعلام کرد: عدم وجود سرمایه در گردش، واحدهای تولیدی و صنعتی را تعطیل کرده است.
محمدناصر نیکبخت در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان افزود: 500 واحد تولیدی و صنعتی طی چند سال اخیر در استان تعطیل شده‌اند و واحدهایی نیز با ظرفیت 30درصد کار می‌کنند که فرقی با تعطیلی ندارد.
وی ادامه داد: بانک‌ها هم‌اکنون آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و صاحبان واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش باید هرچه زودتر اقدام کنند تا از تعطیلی‌های بیشتر جلوگیری شود.
استاندار همدان تأکید کرد: مدیران بانک‌ها نیز باید دستورات لازم را برای مساعدت صادر کنند تا تقاضاهای واحدهای متقاضی تا پایان سال جاری پذیرش شود.
نیکبخت ضمن درخواست از مدیران بانک‌ها مبنی بر خودداری از تملک ساختمان‌ها و املاک بدهکاران خاطرنشان ساخت: اقدام به تملک املاک و ساختمان‌های مرتبط با واحدهای تولیدی و صنعتی که با تسهیلات بانک‌ها ساخته شده و بدهی‌های معوقه دارند، نشانه بی‌سلیقگی مدیران بانک‌هاست و نه‌تنها هیچ سودی برای آنها ندارد، بلکه جلوگیری از فعالیت متقاضیان باعث می‌شود تا نتوانند بدهی‌های خود را بازپرداخت کنند.
استاندار همدان در ادامه به جذب اعتبارات جدید برای استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که در مرکز انجام دادیم، حدود 900میلیارد ریال اعتبار از سوی دو وزارتخانه نیرو و راه و شهرسازی به منظور پیشبرد برخی پروژه‌های مربوط به این دو حوزه به استان اختصاص داده شد.

 


دامغان- خبرنگار کیهان:
امام جمعه دامغان با اشاره به محرومیت‌ها و مشکلات این شهرستان گفت: مسئولان استان با تصمیم درست، عدالت را در تقسیم بودجه رعایت کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود ترابی در جمع مردم این شهر افزود: مسئولان استان باید حقوق مردم دامغان را در تقسیم بودجه بیشتر مدنظر قرار داده و به کم‌لطفی خود در حق شهروندان این شهر و شهرستان خاتمه دهند.
وی با اشاره به اختصاص بودجه یک میلیارد و 950 میلیون تومانی به اداره راه و ترابری دامغان افزود: به یکی از شهرستان‌های جدیدالتاسیس استان 3 میلیارد تومان اعتبار داده شده است در حالی که مسئولان باید پاسخگوی این امر باشند.
وی افزود:‌مسئولان در تقسیم اعتبارات به نحوی برنامه‌ریزی کنند که اعتراضات مردم را به همراه نداشته باشد و بی‌غرضی خود را نه با شعار و حرف که در عمل ثابت کنند.
وی اظهارنظرهای مطرح شده راجع به اینکه دامغان منطقه محروم ندارد را رد کرد و با طرح این سئوال که تعرفه منطقه محروم از نظر مسئولان چیست افزود: آیا منطقه کوه‌زر و منطقه دهستان رودبار مناطق محروم دامغان تلقی نمی‌شوند. امام جمعه دامغان از کمبود آب آشامیدنی در روستاهای این شهرستان نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: بعضی از این مناطق آب آشامیدنی مصرفی ندارند و این امر نتیجه‌ای جز مهاجرت مردم از روستاها به شهر را نداشته است.

 


قشم- خبرنگار کیهان:
مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان قشم از کوچ شمار زیادی از پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری به تالاب دو کوهک در جزیره قشم خبر داد.
صادق رستمی گفت: 120 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی شامل انواع سلیم‌ها، حواصیل‌ها، باکلان‌ها، باشلک‌ها، پرستوهای دریایی، کاکائی‌ها وارد تالاب پرندگان دو کوهک در جزیره قشم شدند.
وی افزود: پرندگان شکاری بویژه پلیکان‌های خاکستری و فلامینگوهای بزرگ و عقاب ماهیگیر نیز در میان پرندگان مهاجری که وارد تالاب دوکوهک در جزیره قشم شدند نیز دیده می‌شوند.
مدیر حفاظت از محیط‌زیست شهرستان قشم گفت: سواحل شمالی جزیره قشم در منتهی‌الیه شرقی شهر قشم و تا شهر درگهان پهنه مناسبی برای مهاجرت پرندگان در فصل سرمای کشورهای سردسیر است. به گفته وی، میزان بالای موادمغذی و پایین بودن شدت جریان آب دریا پناهگاه مناسبی را برای زیست پرندگان مهاجر در این منطقه فراهم کرده که همه ساله شمار زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل سرما به این منطقه می‌کشاند.
رستمی بیان داشت: وسعت فراوان تالاب قشم و تنوع بی‌مهرگان دریایی در این پهنه در حقیقت سفره غذایی بسیار مهم و باارزشی را برای پرندگان مهاجر ایجاد کرده است.

 


اصفهان- خبرنگارکیهان:
استفاده نادرست از زمین‌های کشاورزی و بی‌توجهی به تولید مزیت‌دار موجب افزایش واردات موادغذایی در سال‌های اخیر شده است.
مسئول کمیته آب اتاق اصفهان با اعلام این مطلب در بیست‌وهشتمین جلسه کمیته آب اتاق استان افزود: ضریب وابستگی به واردات مواد غذایی به 30درصد رسیده درحالی که این ضریب در یک دهه اخیر کمتر از 20درصد بوده است. مهدی بصیری خاطرنشان کرد: باید از آب و زمین‌های موجود که مناسب کشاورزی است به صورت منطقی استفاده شود و زمین‌هایی که سابقه چند صدساله کشاورزی دارند نباید یکباره خشک شوند.
وی خواستار افزایش قیمت آب برای مصرف‌کنندگان شهری شد و گفت: دولت با افزایش قیمت گاز باعث صرفه‌جویی و استفاده بهینه از این انرژی شد ولی برای آب ارزش کمتری قایل می‌شوند. بصیری خواستار برخورد مسئولانه صداوسیما در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در برنامه‌های این رسانه شد و افزود: صداوسیما می‌تواند با ساخت برنامه‌های آموزشی نقش مهمی در فرهنگ‌سازی مصرف آب در بین مردم ایفا کند.
مسئول کمیته آب اتاق اصفهان خواستار تمرکز نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بر موضوع آب شد و گفت: سازمان‌های تخصصی آب در این زمینه فعالانه برخورد نمی‌کنند.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار جایزه ویژه فدراسیون مخترعان و مبتکران قاره آسیا را کسب کرد.
داوود سعادتخواه فارغ‌التحصیل رشته برق و الکترونیک با ثبت «سیستم پیامک‌دهی و ارتباط صوتی با مشتریان بانک در دستگاه نوبت‌دهی» جایزه ویژه فدراسیون مخترعان و مبتکران آسیا را از آن خود ساخت. وی مزایای این اختراع را امکان ارسال پیامک برای مشتریان و اعلام تعداد نفرات درصف انتظار، امکان ایجاد ارتباط صوتی گویا، امکان گرفتن شماره نوبت به وسیله ارسال پیامک به بانک، قابلیت برنامه‌ریزی و نصب آسان ذکر کرد.
کسب مقام دوم مسابقات جهانی اختراعات و ابتکارات زاگرب کرواسی، نایب قهرمانی مسابقات اختراعات و ابتکارات ورشوی لهستان را در پرونده خود دارد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
پس از مدتها انتظار، طبق وعده مسئولان، از دهه فجر امسال مردم تبریز می‌توانند از مترو استفاده کنند.
اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در جریان بازدید از مراحل عملیاتی مترو تبریز گفت: تامین منابع مالی، مشکل اصلی این پروژه بوده و شهردار و من، سعی در تامین بهتر و مناسب منابع مالی برای مترو خواهیم داشت و این کار را با جدیت پیگیری می‌کنیم. اسماعیل جبارزاده افزود: امیدواریم با کمک مجلس، رقم خوبی از اعتبارات در سال 93 به مترو اختصاص یابد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که حفاری خط یک مترو تبریز، تا پایان تابستان سال 93 به اتمام برسد. استاندار آذربایجان شرقی درعین حال از تلاش برای ترخیص واگن‌های مترو در بندرعباس و انتقال سریع آنها به تبریز خبر داد.

 


رشت - خبرنگار کیهان:
استاندار گیلان گفت: مدیران اجرایی برای رفع تکلیف در نشست‌های رسمی نباید فقط به استاندار گزارش دهند بلکه بدنبال حل مشکلات نیز باشند.
محمدعلی نجفی که در نشست شورای اداری شهرستان رودبار سخن می‌گفت با بیان اینکه شهرستان رودبار در بخش گردشگری دارای توانمندیهای زیادی است گفت: نباید سهم این شهرستان از گردشگران فقط زباله و آلودگی محیط زیست باشد و ما باید هنر ایجاد درآمد از فرصت گردشگران را داشته باشیم.استاندار گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود به بازدید نمایندگان اکو از راه‌آهن اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد با حل مشکلات اعتباری، راه‌آهن هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

 


طبس- خبرنگار کیهان:
سرپرست شهرداری طبس گفت: بیش از 30سال از عمر آسفالت خیابانها و معابر بافت مرکزی و قدیم شهر طبس می‌گذرد و کاملا فرسوده شده است.
حسین مرتضوی افزود: علاوه بر حفاری‌های شرکت آب و فاضلاب و مخابرات و شهرداری و اخیرا شرکت گاز معابر شهر طبس‌ را به صورت ناهموار درآورده است. سرپرست شهرداری طبس ادامه داد: دغدغه اول شورای اسلامی شهر و شهرداری تامین آسفالت و روکش آسفالت معابر است که متاسفانه با توجه به اختیارات شهرداری در حال حاضر امکان روکشی آسفالت معابر و خیابانها و کوچه‌های طبس وجود ندارد.
وی یادآور شد در سفر وزیر کشور به خراسان جنوبی در نامه‌ای به ایشان درخواست 70میلیارد ریال اعتبار برای این منظور شد که استاندار هم قول پی‌گیری دادند که در صورت اختصاص این مبلغ شهرداری آمادگی دارد تا عملیات اجرایی روکش آسفالت معابر را شروع کند.

 


اهواز- خبرنگارکیهان:
سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی جندی‌‌شاپور اهواز گفت:درگذشته مدیریت کلان در خوزستان سلامت محور نبوده و نگاه آنها فقط تولید ثروت بوده است.
دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم معارفه‌اش به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با عنوان این مطلب افزود: در استان خوزستان چالش‌های بسیار جدی که توسط صنایع، تغییرات در سدها و سرچشمه‌های رودخانه به وجود آمده که این تغییرات بدون توجه به اکوسیستم استان و پایین دست، رودخانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و بیماری‌هایی را برای استان بوجود آورده است. وی تصریح کرد: در گذشته نگاه توسعه‌ای مبنی بر تولید ثروت در استان بود درحالی که توسعه پایدار توسعه‌ای است که انسان سالم در آن نقش داشته باشد و این بزرگ ترین چالش ماست.
ایدنی عدالت در سلامت را یکی از چالش‌های استان خوزستان عنوان کرد و گفت: در بعضی از مناطق اهواز با بیماری‌هایی مانند سل، هپاتیت مواجه هستیم که ناشی از آب آشامیدنی ناسالم است و براساس شاخص‌های بهداشتی، خوزستان در میانه شاخص‌های سلامت کشور قرار دارد.
وی بیشتر آموزش‌های بیمارستانی در سطح پزشکی عمومی و تخصصی را متناسب با ظرفیت‌های بازار کار ندانست و گفت: عمده آموزش‌های بیمارستان آموزش براساس بیماران بیمارستانی است در آینده مشکلاتی را برای فارغ‌التحصیلان به وجود می‌آورد.

 


سیدسیاوش حسینی
در فاصله 10 کیلمتری شهرستان «سرپل ذهاب» در استان کرمانشاه جاده‌ای فرعی در سمت راست به طول 10 کیلومتر وجود دارد که به منطقه خوش آب‌وهوای «ریجاب» منتهی می شود که روستایی به نام «زرده» از توابع شهرستان «دالاهو» دراین منطقه جای گرفته است. در سی‌ویکم تیرماه سال 1367 آن هنگام که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران روبه اتمام بود، چهار فروند هواپیمای عراقی در آسمان روستا ظاهرشد و 12 بمب شیمیایی 250 کیلویی بر سر مردم بی‌دفاع آن فرو ریخت که براثر این اقدام وحشیانه دشمن، از جمعیت دوهزار نفری روستا 285 نفر در دم شهید و جمع کثیری از ساکنان روستا مجروح شدند.
یکی از ساکنان روستای زرده می‌گوید: بمباران شیمیایی روستا مصادف شده بود با حمله گروهک منافقین به استان کرمانشاه و برخی از مصدومان که در بیمارستان «کرند غرب» و اسلام‌آباد بستری بودند و دارای مدارک بالینی بودند، با حمله منافقین مدارک پزشکی آنان در بیمارستان اسلام‌آباد غرب معدوم شد. همین علت کافی بود تا فاقد مدارک بالینی شوند.
البته حدود 13سال طول کشید تا صدای مظلومیت ما شنیده شود و به فریاد مصدومان شیمیایی این منطقه برسند.
سعدالله اعظمی یکی از مصدومان شیمیایی است. وقتی که روستای زرده بمباران شد او 11 سال داشت. مواد شیمیایی چشمان سعدالله را از او گرفت. با وجود این، هنوز به عنوان جانباز شیمیایی شناخته نمی‌شود. سعدالله در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکان مصدومیت شیمیایی شما را تایید نمی‌کنند، می‌گوید: جالب است مرا به دادگاه لاهه بردند تا علیه فروشندگان موادشیمیایی به رژیم بعث عراق شکایت کنم.
پزشکان متخصص دادگاه لاهه پس از انجام معاینات کاملا تخصصی مصدومیت مرا بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی تایید کردند و حتی عوامل انسانی را که موادشیمیایی را در اختیار رژیم بعث گذاشته بودند به 17 سال زندان محکوم کردند. وی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت 26 سال از آن حادثه هنوز بنیاد شهید و کمیسیون‌های پزشکی بنده را به عنوان مصدوم جنگی تلقی نکرده و جانباز به حساب نمی‌آورند. پدر سعدالله اعظمی نیز می‌گوید: هزینه مداوا و نگهداری فرزند معلول و 6 نفر از اعضای خانواده، مرا از پای درآورده به طوری که ماهانه حدود یک تا یک میلیون و 800هزار تومان مخارج دارو و درمان فرزندم است و تنها منبع درآمدم یارانه‌ای است که هر ماه دولت به حسابم می‌ریزد.
علی زمان اعظمی در ادامه می‌گوید: تا به حال چندین کمیسیون چه در کرمانشاه و چه در منطقه تشکل شده که پزشکان حاضر در آنها فقط با سؤال کردن از مصدومان که آیا سردرد، دید کافی، خارش و یا سوزش در پوست و یا اعضای بدن داری؟ در نوع مصدومیت اهالی اظهارنظر می‌کنند و بعد به صورت شفاهی اعلام می‌کنند که مصدوم شیمیایی هستیم یا خیر. سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان مرکزی دالاهو درباره مصدومان شیمیایی روستای زرده می‌گوید: 500 نفر از اهالی روستا ادعای مصدومیت شیمیایی دارند که طی این سال‌ها با بررسی کمیسیون‌های پزشکی مصدومیت 20 نفر محرز شده است.
بهاء‌الدین جلیلیان می‌افزاید: افرادی که مصدومیت آنها محرز و درصد جانبازی دریافت داشته‌اند هم‌اکنون از خدمات و مزایا و تسهیلات بنیاد شهید استفاده می‌کنند و روستا درحال حاضر از یک خانه بهداشت و یک دستگاه آمبولانس برخوردار است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه هم درباره وضعیت مصدومان شیمیایی روستای زرده می‌گوید: برای رسیدگی به مصدومان شیمیایی روستاهای نسار دیره از توابع شهرستان گیلانغرب و زرده از توابع شهرستان دالاهو 5 کمیسیون پزشکی تشکیل شده است. مراد کوشکی اظهار می‌دارد: اعضای پزشکی این کمیسیون‌ها متشکل از متخصصین زبده‌ای بوده‌اند که از تهران اعزام شده و ضمن بررسی دقیق پرونده‌های پزشکی، مدعیان شیمیایی را تحت معاینات تخصصی قرار داده و سپس اظهارنظر کرده‌اند. لذا تنها مرجع قانونی و ملاک تعیین درصد و تایید جانبازی نظریه تخصصی همین کمیسیون‌هاست و ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ‌گونه دخل و تصرفی در نظریه‌های متخصصین امر نمی‌توانند داشته باشند.وی می‌گوید: تعداد 7 هزار و 858 نفر از مدعیان مصدومیت شیمیایی در کمیسیون شرکت و تحت معاینه و تشخیص متخصصان قرار گرفته‌اند. بدیهی است این تعداد مربوط به کمیسیون‌های پس از ادغام سه نهاد بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان است و قبل از ادغام نیز کمیسیون‌هایی تشکیل شده بود.
وی می‌گوید: مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب نقطه امیدی برای اهالی روستا شد و این مصوبات منجر به کمک یک میلیارد و 800 میلیونی به ر وستای زرده شد و از محل اعتبار این مصوبه یک آمبولانس تهیه و یک خانه بهداشت برای مصدومان این روستا ساخته شد.
اما هنوز از جمیعت 500 نفری مصدومان روستای زرده 480 نفر چشم امید به مسئولان دوخته و هنوز افرادی دراین روستا هستند که به علت بیماری‌های سرطان ریه، کبد و نارسایی‌های قلبی و عروقی و تنفسی فوت می‌کنند و کسی نسبت به فوت آنان توجهی ندارد و مادرانی دراین روستا هستند که به علت اثرات موادشیمیایی کودکان معلول به دنیا می‌آورند. افرادی چون سعدالله اعظمی، علی زمان اعظمی، شیرمحمد کرمی، سیدجواد حسینی، خانواده بوچان صیدمرادی و خانواده مهندس صفری دراین روستا وجود دارند که از مصدومیت موادشیمیایی رنج می‌برند و فریادشان در هیچ کمیسیون پزشکی شنیده نمی‌شود. و به امید روزنه‌ای روزگار سپری می‌کنند.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران گفت: 17هزار هکتار از اراضی استان برای احداث آب‌بندان اختصاص یافته است.
محمد ابراهیم یخکشی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه میزان بارندگی تجمعی حوضه آبریز رودخانه‌های استان طی دو ماه اول امسال یعنی ماه‌های مهر و آبان 156میلیمتر بوده است اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 3 و 11درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: برآورد حجم آب‌دهی 7 رودخانه مهم مازندران از جمله هراز، چشمه کیله، تجن، تالار، بابل رود، گلورد و چالوس طی دو ماه گذشته 327میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 19 و 27درصد کاهش نشان می‌دهد.
یخکشی با اشاره به اینکه آبگیری در برخی از سدها از جمله سد شهید رجایی و البرز از 15شهریورماه آغاز شده است، گفت: درحال حاضر دو سد بزرگ استان سد شهید رجایی حدود 109 میلیون مترمکعب و سد البرز 114میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10