(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

حدیث دشت عشق
رونمایی از قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد در ورزشگاه آزادی تهران
تلاش۴ مدعی برای یک جام
اخبار کوتاه از فوتبال
درخواست اعضای مجمع فدراسیون تکواندو برای برگزاری انتخابات
احتمال کناره گیری رضازاده از شورای شهر
ورود نمایندگان مجلس، بازنشستگان و شورای شهر به کمیته ملی المپیک هم ممنوع شد
آغاز اردوهای تیم ملی قایقرانی
خواندنی از ورزش ایران
کوتاه از ایران
بازگشت زائران حسینی از مرزهای مهران و شلمچه آغاز شد
نماینده مجلس اعلام کرد اختصاص سالانه 1/5 میلیارد تومان برای درمان دانش‌آموزان شین‌آباد
تولید پودر استخوان‌ساز توسط محقق دانشگاه شهرکرد
مجری طرح زیتون کشور: شیوع آفت مگس زیتون
سبب کاهش این محصول در کشور شد
تدوین طرح جامع مسکن توسط دولت
عرضه بنزین یورو 4 در اراک و تهران
معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش 2 هزار میلیارد تومان بدهی دارد
اهدای جایزه ملی کمیسیون حقوق بشر اسلامی به 3 نفر
   


به یاد شهید «شریف ماهوری گشتاسب»
هنرآموز مدرسه عشق
شهید «شریف ماهوری گشتاسب» در 1351/8/25 در یکی از مناطق محروم استان فارس به دنیا آمد.
در 7 سالگی تحصیل ابتدایی خود را در همان مناطق عشایری شروع نمود و دوران دبستان را با موفقیت و سربلندی به پایان رسانید. برای ادامه تحصیل درمقطع راهنمایی به شیراز هجرت نمود و در مدرسه راهنمایی «حیات» شیراز ادامه تحصیل داد. پس از پایان دوران راهنمایی در سال تحصیلی 1362 برای ورود به هنرستان صنعتی شهید مطهری نمره خوبی را کسب و در رشته اتومکانیک شروع به تحصیل کرد.
سال 1363 از طرف هنرستان خود را برای رفتن به جبهه مهیا کرد و پس از گذراندن دوره کوتاهی در هلال‌احمر شیراز برای امدادگری به جبهه اعزام گردید و در 1363/10/15 به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

ستاد یادواره شهدای بهداری رزمی فارس

 


لیگ برتر کشتی آزاد امروز(پنجشنبه) در سالن 12‌هزار نفری آزادی تهران به انتهای مسیر می رسد؛ جایی که قهرمانان بزرگ ایران و جهان باید پنجه در پنجه هم بیاندازند.
پس از حدود 2 ماه برگزاری لیگ برتر کشتی آزاد و پایان مرحله گروهی این مسابقات سرانجام صبح و عصر امروز مرحله نیمه‌نهایی و فینال رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار خواهد شد و 4 تیم مدعی و برتر مرحله گروهی باید با یکدیگر پیکار کنند.در مسابقات امروز ابتدا 2 تیم گاز مازندران و استیل آذین ایرانیان از ساعت 9 صبح با هم رو‌در‌رو می‌شوند و پس از آن نیز تیم خونه به خونه بابل با ثامن الحجج(ع) سبزوار جدال خواهد داشت.
با توجه به این که به غیر از تیم گاز مازندران 3 تیم دیگر حاضر در این مرحله سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده‌اند باید در انتظار دیدارهایی حساس با چاشنی حاشیه باشیم. مربیان هر 3 تیم طی روزهای اخیر از شرایط داوری در مرحله گروهی گله‌مند بودند و با توجه به این موضوع کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه می‌تواند جنجال آفرین باشد.

گاز حریف راحت استیل آذین؟
در نخستین دیدار مرحله نیمه‌نهایی، تیم استیل‌آذین ایرانیان باید به مصاف گاز مازندران برود. شاگردان ابراهیم مهربان که با 2 پیروزی برابر ثامن سبزوار نشان دادند شانس زیادی برای رسیدن به قهرمانی این فصل دارند با صدرنشینی در گروه اول و کسب 5 پیروزی پی‌درپی به نظر می‌رسد برابر گاز مازندران کار چندان سختی پیشِ‌رو ندارند و از هم‌اکنون باید این تیم را در فینال دید، هرچند گازی‌ها هم تیم خوبی دارند اما در اختیار نداشتن نفرات خارجی در تیم گاز می‌تواند این تیم را تا حد زیادی از رسیدن به فینال دور کند.استیل‌آذین با نفرات شاخصی همچون گادیسوف، سات، چارگوش، میرزایی، نجاتیان، جلالی‌بهار و آذرشکیب یکی از شانس‌های اصلی برای رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ است و در سوی مقابل نیز تیم گاز مازندران با کادرفنی بسیار مجرب و البته 4 کشتی‌گیر قهرمان جوانان جهان خود قصد دارد بین بزرگان لیگ شگفتی‌ساز شود. به‌هرشکل در صورت حضور استیل‌آذین در فینال مسابقات باید در انتظاری دیداری زیبا بین این تیم و خونه به خونه یا ثامن الحجج سبزوار باشیم.

تیم یزدانی باز هم 6 بر یک می‌برد؟
در دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد تیم ثامن الحجج سبزوار به مصاف خونه به خونه بابل خواهد رفت. ثامنی‌ها با هدایت پژمان درستکار و محسن کاوه پس از 2 قهرمانی پیاپی به‌دنبال کسب سومین عنوان قهرمانی در لیگ هستند و در سوی مقابل نیز تیم خونه به خونه بابل پس از کسب یک عنوان نایب‌قهرمانی قصد دارد در دومین حضورش این‌ بار عنوان قهرمانی را با مربی جوان خود به دست آورد. رضا یزدانی که برای نخستین بار در طول عمرش توانسته به‌عنوان سرمربی در لیگ برتر حضور داشته باشد در هر 6 بازی مرحله گروهی با نتیجه 6 بر یک برابر رقبا پیروز شده تا اکنون به‌عنوان یکی از تیم‌های مدعی در لیگ برتر به حساب بیاید.ثامنی‌ها نیز هرچند یکی از تیم‌های پرقدرت لیگ به حساب می‌آیند اما امسال طراوت سال‌های قبل خود را ندارند. آنها از نفراتی مثل حیدرقلی‌نژاد، گویگوریف، مرتضی علی‌یف، کمروند، حسین خانی، امینی، امیری، گاتسالوف و هادی در ترکیب خود بهره می‌برند. خونه به خونه نیز از لبدوف، شعبانوف، جوکار، دلیری و اکگول بهره می‌برد و البته صادق گودرزی را نیز به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.برنامه مرحله نهایی رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد به‌شرح زیر است:
مسابقه 1: استیل آذین ایرانیان ــ گاز مازندران(ساعت 9)
مسابقه 2:خونه به خونه بابل ــ ثامن الحجج سبزوار(ساعت10)
دیدار رده‌بندی: بازنده مسابقه 1 ــ بازنده مسابقه 2 (ساعت14)
دیدار فینال: برنده مسابقه 1 ــ برنده مسابقه 2 (ساعت17:20)

 


ارسال لیست استقلال برای آسیا
لیست تیم فوتبال استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به روابط بین‌المللی فدراسیون فوتبال ایران ارسال شد. در فهرستی که استقلال به فدراسیون ارسال کرد، محمدمهدی نبی دبیر فدراسیون فوتبال ایران آن را به امضا رساند. این لیست از سوی باشگاه استقلال برای شورای برون مرزی هم ارسال شد تا همه اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته باشد.استقلال تا 5 بهمن ماه فرصت ارسال فهرست خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد اما طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته لیست خود را زودتر از موعد مقرر به AFC ارسال می‌کند.

شکایت باشگاه پرسپولیس از ملوان
مسئولان باشگاه پرسپولیس در نامه‌ای به کمیته انضباطی خواستار رسیدگی به فحاشی به علی دایی در ورزشگاه تختی انزلی شدند.پس از این اتفاقات دیروزسالارکیا رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس با تهیه گزارشی از اتفاقات بازی پرسپولیس و ملوان و بی‌احترامی به علی دایی شکایت خود را به کمیته انضباطی اعلام کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

کناره‌گیری خطیبی از هدایت گسترش فولاد
سرمربی گسترش فولاد از سمت خود کناره‌گیری کرد.رسول خطیبی امروز استعفای خود را از سرمربی‌گری تیم گسترش فولاد به مسئولان این باشگاه داد تا دست مسئولان آن باشگاه برای ادامه همکاری یا عدم همکاری با وی باز باشد. به گفته مدیر روابط عمومی باشگاه گسترش فولاد این استعفاء مورد موافقت هیئت مدیره قرار گرفته و قرار است طی 24 ساعت آینده جانشین خطیبی معرفی شود.

دیدار با نبی برای حل مشکلات
سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس و قاسم دهنوی پس از تمرین دیروز به فدراسیون فوتبال رفتند.پس از مصاحبه تند دهنوی علیه نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال، سرپرست قرمزپوشان به همراه این بازیکن پس از تمرین دیروز به فدراسیون فوتبال رفتند تا ضمن دیدار با نبی و عذرخواهی از او بابت مصاحبه روز گذشته در جریان اتفاقات قرار بگیرند و مسایل را در صورت امکان حل و فصل کنند.گفتنی است در دقیقه 80 بازی پرسپولیس و ملوان و در شرایطی که قاسم دهنوی قصد داشت وارد زمین شود، به یکباره خبری مبنی بر محرومیت او از زبان نبی در رسانه‌ها منتشر شد که منجر به عدم حضور دهنوی در بازی با ملوان شد.

آغاز تمرینات تیم فوتبال زیر 22 سال با غایبان پرشمار
تیم فوتبال زیر 22 سال کشورمان در حالی نخستین تمرین خود را در کمپ تیم‌های ملی برگزار کردند که تعداد زیادی از بازیکنان غیبت داشتند.علیرضا منصوریان سرمربی تیم ملی زیر22 سال پیش از تمرین دیروز تیمش از عدم حضور 12 بازیکن دعوت شده در اردو گله و ابراز امیدواری کرد تا دیگر بازیکنان امروز به اردوی تیم ملی بپیوندند.وی ادامه داد: به احتمال زیاد فردا(امروز) صبح تیم ملی تمرین می کند و بعداز ظهر به سمت جزیره کیش خواهد رفت.

بازگشت ساموئل به تمرینات استقلال
تمرینات تیم فوتبال استقلال دیروز در حالی از سر گرفته شد که جی لوید ساموئل هافبک اهل ترینیداد این تیم بعد از چند هفته غیبت در تمرینات این تیم حضور یافت. این بازیکن به دلیل مشکلات مالی که با آبی‌ها داشت به حالت قهر در تمرینات حضور نداشت.

عابدینی:همه را به کمیسیون اصل 90 می‌کشانم
امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش گیلان با تاکید بر اینکه کاسه صبرش لبریز شده است در خصوص اظهارات اخیرش عنوان کرد: از کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تقاضای وقت کردم و همه تخلفات را در این کمیسیون ارایه خواهم کرد.

ایران در جام جهانی چقدر در سفر است؟
تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل باید 1.815 کیلومتر در سفر باشد که باعث می‌شود ایران شرایط بهتری نسبت به خیلی از تیم‌های جام جهانی برزیل داشته باشد. بیستمین دوره جام جهانی 2014 در حالی تابستان آینده در برزیل برگزار خواهد شد که فاصله‌ شهر‌های میزبان جام جهانی با یکدیگر به یکی از دغدغه‌های تیم‌های شرکت کننده در این جام تبدیل شده است.روزنامه بولا چاپ برزیل در گزارشی مسافتی که هر 32 تیم حاضر در جام جهانی باید در طول برگزاری بزرگترین رویداد فوتبالی جهان طی کنند را بررسی کرده است که در آن بلژیک خوش‌شانس‌ترین تیم جام است که در رده 32 قرار گرفته است و برای 3 بازی خود در مرحله مقدماتی باید تنها 709 کیلومر را با هواپیما طی کند. در طرف مقابل آمریکا بد‌شانس‌ترین تیم مرحله مقدماتی جام جهانی است که باید برای 3 بازی خود در مرحله مقدماتی 5.569 کیلومتر سفر کند. تیم ملی فوتبال ایران نیز شرایط نسبتا خوبی دارد و در رده 24 قرار گرفته است. شاگردان کارلوس کی‌روش برای 3 بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی باید 1.815 کیلومتر را در سفر باشند. فهرست 5 تیمی که بر مبنای میزان کیلومتر باید در طول جام جهانی بیشترین مسافت را طی کنند به شرح زیر است.1- آمریکا / 5.569 کیلومتر،2- کرواسی/ 5.510 کیلومتر،3- فرانسه/ 4.762 کیلومتر،4- کامرون/ 4.676 کیلومتر،5- اروگوئه/ 4.656 کیلومتر و..

 


بیش از30 عضو مجمع انتخابات فدراسیون تکواندو با ارسال بیانیه‌ای به سجادی معاون وزارت ورزش دلیل لغو مجمع انتخابات ریاست فدراسیون را خواستار شدند و خواستند که این انتخابات هر چه سریعتر برگزار شود.
در این بیانیه که برای نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش و رئیس مجمع انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو ارسال شده اعضای مجمع خواسته‌اند که برای لغو غیرمنتظره انتخابات فدراسیون دلیل قانع کننده‌ای را بیاورند و علت این اقدام بدون تعیین وقت جدید برای مجمع را بگویند.
در این بیانیه همچنین اعضای مجمع خواسته‌اند که موضوع لغو مجمع باید در مجمع فدراسیون تصمیم‌گیری می‌شد که عالیترین مرجع تصمیم گیری در فدراسیون است تصمیم گیری می‌شد.در آخر این بیانیه اعضای مجمع خواسته‌اند که برای جلوگیری از بلاتکلیفی در این فدراسیون هرچه سریعتر زمانی را برای برگزاری مجمع انتخابات ریاست فدراسیون تعیین کنند.
30 نفر از اعضای مجمع این بیانیه را امضا کرده اند. سیروس رضایی رئیس کمیته داوران،بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی، علیرضا نصرآزادانی کاپیتان تیم ملی، محمد باقری معتمد، روسای هیاتهای قزوین، کردستان، مازندران، یزد، کرمانشاه، کرمان، ایلام، قم، آذربایجان شرقی، فارس،خوزستان ،همدان ، زنجان، سمنان و چندین رئیس هیات دیگر نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند.

 


رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان گفت: اگر الزام قانونی باشد، حاضرم از عضویت در شورای شهر استعفا بدهم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. حسین رضازاده در پاسخ به این سؤال «نظرتان در ارتباط با نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره منع حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌ها چیست؟» اظهار داشت: حضور در شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود و حتی در قانون نیز چنین چیزی دیده شده است و ما تنها به‌صورت حق الجلسه‎ای در شورای شهر حضور داریم. ما حدود 70 ساعت در ماه در شورای شهر فعالیت می‌کنیم.وی افزود: حضور ما در شورای شهر شغل به حساب نمی‌آید و حتی برای اعضای شورا بیمه تأمین اجتماعی نیز رد نمی‌شود و بی‌تردید اگر مشکلی از نظر قانونی وجود داشت همان اول کار هم از این دسته افراد ثبت‌نام به عمل نمی‌آمد.رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر «در صورت غیرقانونی بودن حضورتان در انتخابات از شورای شهر استعفا خواهید داد؟» خاطرنشان کرد: باید این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کنم و اگر الزام قانونی باشد، حاضرم استعفا بدهم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.رضازاده در پاسخ به این سؤال که تکلیف سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری چه شد، عنوان کرد: همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم و به‌زودی نام سرمربی آینده تیم بزرگسالان را اعلام خواهیم کرد.

 


سازمان بازرسی کل کشور حضور اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و بازنشستگان در انتخابات کمیته ملی المپیک را ممنوع کرد.
سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به کمیته ملی المپیک اعلام کرد که نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و همچنین بازنشستگان کشوری (فاقد مجوز هیئت وزیران و مستثنی شدگان قانونی) حق حضور در انتخابات این کمیته را ندارند.با توجه به اینکه مطابق عرف بین‌الملل، قوانین داخلی و جاری هر کشور به قوانین بین‌المللی ارجحیت دارد، در زمانی که تداخلی بین آن دو رخ ندهد، قوانین بین‌المللی قابل اجرا خواهد بود. در غیر این صورت باید قوانین داخلی و جاری کشور به صورت کامل پیاده شود.آیین نامه و اساسنامه فدراسیون‌های جهانی و حتی منشور کمیته ملی المپیک هر موردی که تاکید بر اجرایی قوانین داخلی باشد را دخالت دولتی به حساب نمی‌آورد.
با توجه به اینکه کمیته ملی المپیک یک نهاد عمومی غیر دولتی است تذکر سازمان بازرسی کل کشور به منزله دخالت دولت محسوب نمی‌شود و این کمیته باید مطابق قوانین جاری کشور عمل کند و این موضوع خلاف منشور المپیک نیست.

مذاکره علی‌آبادی با گودرزی
رئیس کمیته ملی المپیک درباره نامه سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: صبح امروز نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت حضور نمایندگان مجلس، بازنشستگان و اعضای شورای شهر در انتخابات کمیته ملی المپیک به دستمان رسید.
محمد علی‌آبادی ادامه داد: در گذشته هم این مباحث مطرح شده بود که این افراد نمی‌توانند در هیئت رئیسه فدراسیون‌ها و یا ریاست فدراسیون حضور داشته باشند که این مورد شامل اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و بازنشستگان کشور می‌شد.
این موضوع این بار شامل حال کمیته ملی المپیک شد.رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: این موضوع شامل مقامات کشوری و افرادی که دارای مجوز از هیئت وزیران و همچنین ایثارگر هستند نمی‌شود، بنده جزء مقامات کشور هستم و همچنین علاوه بر ایثارگر بودن، جانباز هم هستم و می‌توانم در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کنم.علی‌آبادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا با وجود این نامه امکان به تعویق افتادن انتخابات کمیته ملی المپیک وجود دارد، یادآور شد: به صورت جدی قصد داریم انتخابات را در زمان مقرر خود یعنی 30 دی برگزار کرده و آن را به گروهی که رای می‌آورد تحویل دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور در انتخابات با وزیر ورزش صحبت کرده‌اید، به تسنیم گفت: فردا یا پس‌فردا با آقای گودرزی برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک صحبت خواهم کرد.

 


اردوی تیم‌های ملی قایقرانی مردان و زنان ایران از 6 دی ماه آغاز می‌شود.
اردوی آمادگی تیم ملی آب های آرام زنان از روز 6 دی ماه در دریاچه آزادی آغاز می شود.آرزو حکیمی، مهسا آذری ، مینا عبدالهی ،هدیه کاظمی و سارا حنیفه زاده پنج قایقران حاضر در این اردو هستند که زیر نظر ایرج اقلیمی و آیگون پژوهش تمرینات خود را برگزار می کنند.
اردوی تیم ملی روئینگ مردان هم از روز 6 دی ماه آغاز می شود.عاقل حبیبیان ، محسن شادی ، خشایار عباس آبادی ، مجتبی شجاعی ، مسعود فتحی، صابر نادری و امیر راهنمای رونقی هفت قایقران دعوت شده به اردو هستند.افشین فرزام و کیهان شمسی به عنوان سرمربی و کمک مربی تیم ملی روئینگ مردان هستند.این اردو ها تا 26 دی ماه ادامه دارد.تیم های قایقرانی ایران خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی آماده می‌کنند.

 


* دور جدید تمرین‌های تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی در شرایطی پس از پایان لیگ برتر کشتی آزاد از دهم دی آغاز می‌شود که نفرات دوم و سوم لیگ هم به اردوی تیم ملی دعوت خواهند شد تا آماده شویم.
* در پایان پنجمین روز از مهلت ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات کمیته ملی المپیک مهدی علی نژاد، فرم ثبت‌نام گرفت.پیش از این مجید شایسته ، سید مهدی هاشمی، مهدی زارع پور و محمدعلی رستگار به ترتیب از فدراسیون‌های تنیس، تیراندازی و جودو با مراجعه به دفتر دبیر کل کمیته ملی المپیک فرم ثبت‌نام دریافت کرده بودند.ثبت‌نام از نامزدهای انتخاباتی کمیته ملی المپیک از سی ام دی آغاز شده و 14 روز متوالی ادامه خواهد داشت.انتخابات کمیته ملی المپیک سی‌ام دی ماه برگزار خواهد شد.
* وزنه‌برداران المپیکی به دلیل نداشتن سالن مناسب در تهران در مجموعه ورزشی آزادی تمرین می‌کنند.حسین توکلی سرمربی تیم‌های وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان کشورمان ضمن بیان مطلب فوق گفت: بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سعید محمدپور و نواب نصیرشلال که قهرمانان بزرگسال ما هستند، در تهران سالن مناسبی برای تمرین ندارند از این رو، با اجازه حسین رضازاده در مجموعه ورزشی آزادی تمرین می‌کنند.
* در ادامه رقابت‌های لیگ بسکتبال چین دو تیم فوجیان و سیشوان که صمد نیکخواه‌بهرامی و حامد حدادی را در اختیار دارند به مصاف هم رفتند که در نهایت این یاران حدادی بودند که با نتیجه 113 بر 99 برنده میدان شدند.صمد نیکخواه بهرامی در این مسابقه به عنوان بازیکن اصلی برای فوجیان وارد میدان شد و 27 دقیقه بازی کرد. او در این دیدار 8 امتیاز و 2 پاس منجربه گل به نام خود ثبت کرد.حامد حدادی نیز 29 دقیقه و 55 ثانیه برای سیشوان بازی کرد و کارش را با 17 امتیاز، 13 ریباند،‌ 2 پاس منجربه گل،‌1 توپ ربایی و 1 بلاک شات به پایان رساند.

 


پیش‌بینی خشکسالی در چند استان
همدان- واحد مرکزی خبر: روان آب‌های سطحی کشور بیش از 40 درصد افت داشتند. معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در نشست با خبرنگاران گفت: هم اکنون در کشور 54 متر مکعب در ثانیه، کمبود آب وجود دارد که با پیش‌بینی خشکسالی در سال 93، استان‌های همدان، اصفهان، کرمان، مرکزی، خراسان رضوی و تهران با کمبود آب مواجه خواهند بود.تشیعی با اشاره به اینکه برخی سدهای بزرگ کشور کمتر از 30 درصد ظرفیت آب دارند از مردم خواست برای حفظ ذخایر آب‌های سطحی، جداً صرفه‌جویی کنند.

اختصاص اعتبار به مدارس شبانه‌روزی
بجنورد- ایرنا: معاون وزیر و رئیس مرکز آموزش و سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: معاونت نظارت و راهبردی نهاد ریاست جمهوری برای رفع مشکلات کنونی مدارس شبانه‌روزی کشور 500 میلیارد ریال اعتبار به این وزارتخانه اختصاص داد.
عبدالرسول عمادی افزود: این اعتبار بزودی در بین مدارس شبانه‌روزی سراسر کشور توزیع می‌شود. وی درباره رویکرد وزارت آموزش و پرورش جهت بازنگری سند تحول بنیادین گفت: به نظر می‌رسد یک بازنگری جزیی در این سند از سوی این وزارتخانه صورت بگیرد. البته هدف از این بازنگری اجرای بهتر برنامه خواهد بود. عمادی با اشاره به موضوع تغییر مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها گفت: وزارتخانه برای عزل و نصب مدیران کل استانی با فشار از سوی گروه‌های سیاسی و اجتماعی مواجه است اما وزارت تحت تأثیر این فشارها قرار نمی‌گیرد.

اجرای طرح مهر رضوان
مشهد- ایرنا: مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) در دهه آخر صفر، طرح «مهر رضوان» اجرا می‌شود.
«محمدرضا پورساداتی» افزود: این طرح در دهه آخر صفر هر سال با همکاری هلال احمر استان، سازمان امداد و نجات و با مشارکت هفت استان کشور اجرا می‌شود.
وی گفت: طرح مزبور یکی از حرکت‌های بزرگ امدادرسانی در چند سال اخیر محسوب می‌شود که ویژه خدمات‌دهی به زائران پیاده حضرت امام رضا(ع) است.مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: بیش از 840 امدادگر در دهه آخر صفر به زائران پیاده خدمات می‌دهند.

پرداخت 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات
بوشهر- ایرنا: مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کشور گفت: این صندوق 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در کشور پرداخت کرده است.
سید عبدالکریم رضوی افزود: تغییر سیستم آبیاری در کشور و گسترش شیوه آبیاری تحت فشار از برنامه‌های مهم این صندوق است.
وی گفت: این صندوق تسهیلات با نرخ 4 درصد و با بازپرداخت طولانی مدت برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان ارائه می‌کند و کارهای زیربنایی بخش کشاورزی اعم از آب و خاک و منابع طبیعی، آبزیان و تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی زیرپوشش این صندوق است.

اجرای عملیات بیابانزایی
بندرعباس- باشگاه خبرنگاران: مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عملیات بیابان‌زدایی در هفت میلیون هکتار از زمین‌های کشور اجرایی شده است.عباس کارگر افزود: دو میلیون هکتار از آن جنگل دست کاشت است.
وی با بیان اینکه طرح‌های بیابان‌زدایی تنها شامل نهال کاری نمی‌شود تصریح کرد: توسعه فضای سبز، اشتغال پایدار و تأمین غذای مردم از دیگر اقدام‌هایی است که برای مقابله با بیان‌زایی انجام شده است.

 


بازگشت زائران عتبات عالیات که برای سوگواری در آیین‌های اربعین حسینی به عراق سفر کرده بودند از مرز بین‌المللی مهران آغاز شد.
فرماندار مهران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون بیش از 13 هزار نفر از زائران عتبات عالیات و سوگواران حسینی از مرز مهران وارد کشور شده‌اند.
«حجت‌الله نصیری‌پور» پیش‌بینی کرد، حدود 300 هزار نفر از زائران در روزهای آینده از راه مرز بین‌المللی مهران به داخل کشور وارد شوند.
وی افزود: بازگشت این تعداد زائر در مقایسه با مدت زمان خارج شدنشان از کشور زمان کمتری انجام می‌شود اما با تراکم زیاد جمعیت در مرز مهران مواجه خواهیم شد.فرماندار مهران افزود: 400 اتوبوس روزانه در پایانه مرزی مهران کار انتقال زائران بازگشتی از عراق ر ا انجام می‌دهند و ایستگاه‌های صلواتی نیز از زائران پذیرایی کرده و خودروها زائران را به داخل شهر مهران منتقل می‌کنند.
فرماندار مهران اعلام کرد: از 16 آذر تا اول دی ماه جاری بیش از 235 هزار نفر از مرز مهران برای شرکت در آیین‌های اربعین حسینی به کشور عراق رفتند که بیش از 170 هزار نفر از آنان زائران ایرانی بودند.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیرکل حج و زیارت خوزستان با اشاره به کمبود امکانات و نیرو در مرزهای استان گفت: نیروهای مرزبانی، گذرنامه و همه نیروهای حمایتی و خدماتی به صورت شیفتی در مرزها مشغول به کار هستند و با توجه به تراکم جمعیت، زائران برای بازگشت به کشور عجله نکنند.ناصر حویزاوی افزود: اداره کل حج و زیارت استان به منظور تامین رفاه زائران، امکانات حمل و نقل صلواتی در اختیار آنها قرار داده است. زائران از طریق وسایل نقلیه‌ای که به این منظور در نظر گرفته شده، از مرز چزابه تا سوسنگرد و همچنین از مرز شلمچه تا خرمشهر جابه‌جا خواهند شد.

 


نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس گفت: دولت سالانه یک و نیم میلیارد تومان برای درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی اختصاص داده است.
رسول خضری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تامین هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان حادثه‌دیده روستای شین‌آباد وجود ندارد افزود: روند درمان تمامی 12 دانش‌آموز این روستا ادامه دارد و تاکنون 150 میلیون تومان به حساب بیمارستان محب فاطمه‌الزهرا(س) تهران واریز شده و 700 میلیون تومان دیگر نیز اخیرا به دستور دکتر نوبخت معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهوری به این امر اختصاص یافته که تا پیش از پایان امسال به حساب بیمارستان واریز خواهد شد از اینرو هیچگونه مشکل مالی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: وزارت بهداشت هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان را در سطح خدمات ویژه و VIP برای آنها با بکارگیری بهترین کادر درمانی و پزشکان فوق تخصص در بهترین بیمارستان تهران در نظر گرفته است.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: بسیاری از جراحی‌های مورد نیاز بويژه جراحی‌های زیبایی در خصوص این دانش‌آموزان انجام شده و تا زمانیکه نیاز باشد تداوم خواهد یافت و هیچگونه نگرانی در زمینه تامین هزینه‌های آن وجود ندارد.
وی گفت: مسئولان تمامی هزینه‌های درمان دانش‌آموزان را تقبل کرده تا کوچکترین بار مالی بر خانواده‌های آنان تحمیل نشود.
وی گفت: تاکنون مبلغی در حدود 12 میلیارد تومان برای مداوای این دانش‌آموزان در طول یکسال گذشته هزینه شده است که علاوه بر این مبلغ پنج میلیارد تومان دیگر نیز برای هزینه‌های درمانی آتی آنها پیش‌بینی شده است.
روز پانزدهم آذرماه سال گذشته 37 دانش‌آموز دختر مدرسه ابتدایی به دلیل آتش‌سوزی کلاس درسشان در مدرسه روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی دچار سوختگی شدند که بر اثر این حادثه دو سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده جان باختند.

 


برای نخستین بار در جهان، محقق دانشگاه شهرکرد، پودر استخوان‌ساز با منشأ حیوانی تولید کرد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، دکتر امین بی‌غم صادق؛ برای نخستین بار در جهان، موفق به ساخت پودر استخوان ساز با منشاء حیوانی شد.
این محقق و دامپزشک دانشگاه شهرکرد گفت: پودر سطح رشد از جنین گاو تهیه و از استخوان‌های بلند جنین جداسازی و در صفحات رشد شناسایی و برش خورده و پودر استخوان‌ساز از آن تهیه شده است.
وی گفت: تاثیرات پودر در آزمایشگاه دانشگاه شهرکرد بر روی شکستگی استخوان خرگوش آزمایش و با گروه شاهد مقایسه شد. این محقق دانشگاه افزود: بعد از 56 روز در مقایسه با هم، استخوان خرگوش ترمیم شده بود که در گروه شاهد هنوز عدم جوش‌خوردگی مشاهده می‌شد.
به گفته بی‌غم صادق؛ قبلا این پودر از اجساد انسانی تهیه می‌شد که امکان انتقال بیماری‌های خطرناکی نظیر هپاتیت و HIV، هزینه زیاد ساخت پودر و ترمیم طولانی مدت شکستگی‌ها از معایب آن است.
نتایج این پژوهش در مجلات تخصصی کشورهای انگلستان و کرواسی به چاپ رسیده و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 


مجری طرح زیتون کشور از وجود 38 واحد روغن‌کشی زیتون در کشور با ظرفیت 90 هزار تن خبر داد و گفت: در حال حاضر 45 تا 50 هزار تن محصول برای روغن‌کشی تولید می‌شود.
«علیرضا اسماعیلی» دیروز در حاشیه اجلاس مجریان طرح زیتون کشور در سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر 40 درصد از زیتون تولیدی برای روغن‌کشی استفاده می‌شود که معادل 45 تا 50 هزار تن در سال می‌شود و تا 90 هزار تن ظرفیت واحدهای روغن‌کشی فاصله زیادی دارد.
وی با اشاره به وجود 100 هزار هکتار باغ زیتون در کشور و فعالیت 26 استان در تولید این محصول گفت: امسال حجم تولید زیتون در کشور 130 هزار تن برآورد شده بود که با توجه به شیوع آفت مگس زیتون در استان‌های گیلان، زنجان و قزوین مقداری از تولید کاسته شد و به 110 هزار تن رسیده است.
وی با تاکید بر افزایش کیفیت محصول زیتون تولیدی اظهار داشت: برای توسعه باغ‌های زیتون نیز طبق برنامه پنج ساله در سالهای باقیمانده این برنامه باید 35 هزار هکتار افزایش یابد.
اسماعیلی گفت: بر این اساس در سال 93 افزایشی معادل هشت هزار و 500 هکتار به سطح باغ‌های زیتون کشور پیش‌بینی شده است.وی تولید روغن خوراکی را یکی از اهداف اجرای توسعه زیتون در ایران بیان کرد و گفت: با توجه به استفاده 40 درصد از محصول تولیدی در حال حاضر بین هفت تا هشت هزار تن روغن زیتون تولید می‌شود.مجری طرح زیتون کشور گفت: از 100 هزار هکتار باغ زیتون در کشور 50 هزار هکتار آن را درختان بارور تشکیل می‌دهند.در این گردهمایی، مجریان طرح زیتون 23 استان کشور حضور داشتند. در ایران بیش از 100 هزار هکتار بارغ زیتون وجود دارد و استان سمنان نیز که یکی از پنج استان برتر در توسعه کشت زیتون به شمار می‌رود دارای چهار هزار و 500 هکتار باغ زیتون با تولید قریب پنج هزار تن است.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین طرح جامع مسکن خبر داد و گفت: این طرح برای سر و سامان دادن به وضعیت مسکن در کشور پیش‌بینی شده است که ظرف چند ماه آینده به مرحله اجرا در‌می‌آید.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیدمحمد پژمان ظهر دیروز در مراسم افتتاحیه مسکن 240 واحدی شاهد در همدان با بیان اینکه 30 درصد از اقتصاد کشور، مرتبط با مسکن و ساخت و ساز آن است، اظهار کرد: در شأن و شرح وظایف دولت نیست که به عنوان متصدی در امر مسکن دخالت کند اما با ارائه سازوکارهای لازم، به طور جدی از کسانی که برای خانه‌دار شدن نیاز به مساعدت دولت دارند حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع مسکن در دستور کار است،‌ افزود: این طرح برای سروسامان دادن به وضعیت مسکن پیش‌بینی شده که با تصویب هیئت دولت و در صورت نیاز، با تصویب مجلس، ظرف چند ماه آینده به مرحله اجرا در‌می‌آید.
معاون وزیر راه و شهرسازی شناسایی نیازمندان به مسکن، شناسایی تقریبی و نزدیک به واقعیت دهک‌های اقتصادی و تدارک زیرساخت‌های لازم را از جمله مفاد این طرح دانست.
وی در ادامه افزود: تمام بضاعت کشور را در این مسیر سازماندهی خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه را از مسکن مناسب بهره‌مند کنیم.
وی افزود: با سازوکاری که در آینده اتفاق خواهد افتاد شاهد تحولاتی در طرح‌های مرتبط با مسکن خواهیم بود.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی از عرضه سوخت پاک در اراک و تهران خبر داد.
جمشیدی افزود: از روز چهارم دی ماه سوخت بنزین یورو 4 مطابق استانداردهای جهانی در اراک عرضه شد.
وی ادامه داد: این سوخت پاک در 10 جایگاه سوخت اراک و یک جایگاه سوخت در شازند روزانه بین 450 تا 500 هزار لیتر عرضه می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: در صورت افزایش تولید این محصول، بنزین پاک، به دیگر کلانشهرهای کشور هم ارسال می‌شود. به گفته وی هم اکنون حدود 7/5 میلیون لیتر بنزین پاک یورو 4 برای سوخت روزانه به تهران صادر می‌شود.

 


قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور گفت:‌ آموزش و پرورش در حال حاضر بیش از 2 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که اغلب این بدهی‌ها مربوط به پرداخت نشدن حق‌الزحمه و حق‌التدریس معلمان است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل بابالو پیش از ظهر دیروز در مراسم معارفه سپهری مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار داشت: آموزش و پرورش به جای آنکه به کار ذاتی خود تعلیم و تربیت نسل آینده بپردازد امروز درگیر مشکلات فراوان سخت‌افزاری است که انرژي این مجموعه را گرفته و توان اجرایی را از این مجموعه سلب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس و مناطق استان‌های آموزش و پرورش به جای آنکه به حل معایب و مشکلات آموزشی و پرورشی بپردازند امروز بخش عظیمی از توان و انرژی‌شان مصروف تامین حقوق پرسنل، ساخت و ساز، توسعه فضای آموزشی، تامین هزینه آب، برق، گاز، تلفن و بسیاری از کارهای جانبی است که وقت گران قیمت آموزش و پرورش را پرداختن به این مسائل گرفته است.رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی 6-3-3 که با هدف ارتقای کیفی آموزش و پرورش مطرح شده به جای اجرای آرام آرام و تدریجی به صورت عجولانه اجرا شده است.وی اظهار داشت: 20 هزار سرایداری که در مدارس استخدام شده‌اند اغلب با مدرک کارشناسی بوده که خود این استخدام‌ها بار روانی بسیاری را به همراه دارد.وی با انتقاد از شیوه غلط جابه‌جایی معلمان متوسطه به مقاطع ابتدایی و ناکارآمدی در این حوزه ادامه داد: به شرط حضور در مقطع ابتدایی معلمان متوسطه را جابه‌جا کرده‌اند که این خود به ناکارآمدی معلمان در مقطع ابتدایی و ناراحتی و عصبانیت آنها منجر شده است و کارآمدی مناسبی را نیز از سوی آنها شاهد نبودیم.قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور تصریح کرد: ما یک درهم ریختگی نیروی انسانی را شاهد هستیم که باید این وضعیت سامان پیدا کند و کیفیت آموزش و پرورش نیز حفظ شود.وی با گلایه از اجرای ابتر طرح مدارس قرآنی عنوان کرد: در یک آمار دروغین و غیرواقعی ادعا کردیم 10 هزار مدرسه قرآنی در کشور راه‌اندازی شده است و به ازای پرداخت مبالغی دانش‌آموزان را به حفظ قرآن کریم ترغیب و تشویق کردیم اما در عمل ریالی به آنها پرداخت نشده است که این نوع تعلیم و تربیت قرآن به روحیه دانش‌آموز ما ضربه وارد کرده است.
رئيس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم باید در جایگاه خود قرار گیرد و کسی به خود جرات توهین و جسارت به جایگاه معلم را ندهد، یادآور شد: ما آموزش و پرورش بدهکار، گرفتار در مشکلات مالی، اعتباری و یا کم‌توجه به خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان نمی‌خواهیم بلکه به آموزش و پرورش تحول‌گرا نیاز داریم که با انتصاب مدیران توانمند در استان‌ها می‌کوشیم تا این شان و منزلت را برای دستگاه تعلیم و تربیت حفظ کنیم.

 


قم - خبرنگار کیهان:
جایزه ملی کمیسیون حقوق بشر اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین ارسطا، محمدجواد ظریف و حسن خانی اهدا شد.
در این مراسم آیت‌الله مکارم شیرازی جایزه ملی کمیسیون حقوق بشر اسلامی را به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا اهدا کرد.
ارسطا به عنوان مدیر گروه حقوق موسسه علوم انسانی جامعه‌المصطفی العالمیه فعالیت دارد و از استادان برجسته‌ای است که با تلاش در زمینه آموزش و پژوهش دستاوردهایی داشته است.
از مهم‌ترین دلایل اهدای این جایزه به حجت‌الاسلام ارسطا می توان به برگزاری درس خارج فقه حقوق و آزادی‌های بشر اشاره کرد.
هیئت داوری که از اساتید برجسته کشوری تشکیل شده‌اند، پس از ارزیابی دقیق کاندیدای این جایزه که از سراسر کشور در این حوزه شرکت کرده‌ بودند، جوایز مربوط را به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا، محمدجواد ظریف و حسن‌خانی اهدا کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در این مراسم گفت: ادعای دفاع از حقوق بشر به ابزار استکباری برای مطیع کردن کشورهای مخالف غرب تبدیل شده است. وی گفت: شاید بتوان در مسئله انرژی هسته‌ای با استکبار و غربی‌ها به توافق رسید اما توافق بر سر موضوع حقوق بشر هرگز اتفاق نمی‌افتد زیرا که غربی‌ها اساسا اعتقادات ما را قبول ندارند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10