(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

با تصویب دولت
حق مسکن کارگران دو برابر شد
وزیر صنعت و تجارت: سبد کالا جایگزین یارانه نقدی نمی‌شود
کوتاه اقتصادی
وزیر کار: دولت از جریان کارآفرینی حمایت می‌کند
کشتی آرای اعلام کرد
دلایل سقوط قیمت جهانی طلا
یک مقام مسئول: 3/5 میلیون کارگر سبد کالای رایگان می‌گیرند
هشدار رئیس سازمان بورس؛
ریسک قراردادهای آتی سکه بالاست
ظرفیت اینترنت پر سرعت استان‌های تهران و البرز افزایش می‌یابد
تثبیت شاخص بورس در 88 هزار واحد
شورای پول و اعتبار تصویب کرد
فاینانس خارجی 4 طرح بزرگ نفتی
پیشنهاد وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ وی‌چت
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور: 23 درصد روستاها به آب شرب دسترسی ندارند
   


حق مسکن کارگران با تصویب هیئت دولت دو برابر شد و به رقم 200 هزار ریال در ماه رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اعلام محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در جلسه دیروز هیئت دولت با پیشنهاد شورای عالی کار مبنی بر درخواست افزایش حق مسکن کارگران به 2 برابر، موافقت کرد.
ناصر برهانی در این خصوص اظهار داشت: افزایش دو برابری حق مسکن از ابتدای مردادماه مشمول همه کارگران شاغل کشور می‌شود.
دبیرکانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: طبق مصوبه شورای عالی کار این افزایش باید از ابتدای مردادماه امسال در حقوق ماهیانه کارگران اعمال می‌شد که با مصوبه دولت، مابه‌التفاوت 5 ماه گذشته هم به کارگران پرداخت خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید: حق مسکن کارگران ماهیانه 100 هزار ریال است که با مصوبه هیئت وزیران به 200 هزار ریال افزایش می‌یابد.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع جایگزینی سبد کالا با پرداخت یارانه نقدی را، رد کرد.
محمدرضا نعمت‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سبد کالایی هدیه‌ای است که دولت برای گروهی از جامعه درنظر گرفته و یارانه نیست.
وی ادامه داد: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی را تهیه که براساس آن افراد مشمول دریافت سبد کالایی مشخص شده‌اند.
او با تأکید بر این که ارائه این سبد در سال جاری برای دو بار تصویب شده گفت: اگر قرار باشد این سبد کالایی سال آینده هر 3 ماه یک بار ارائه شود وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل برای این کار را دارد.
بنابراین گزارش: پیش از این یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که ارائه سبد کالایی پیش درآمدی برای حذف یارانه‌های نقدی است.
به گفته وی، دولت در صحبت‌های خود به‌طور ضمنی احتمال حذف یارانه‌های نقدی را مطرح کرده و قرار است سبدهای کالایی را جایگزین پرداخت یارانه‌های نقدی کند. این مقام مسئول با تأکید بر این‌که یارانه نقدی قرار است به سمت ارائه سبد کالاهای مصرفی سوق داده شود، گفت: البته معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده که دولت تا در این زمینه به قطعیت نرسد به پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی ادامه می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: پیش از این معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور درمورد نحوه اصلاحات برای پرداخت یارانه‌ها یا توقف نقدی آن عنوان کرده بود که منابع تأمین مبالغ در هدفمندی یارانه‌ها از طریق قیمت‌هاست و کاملا مشخص است، اما یکی از روش‌های توزیع این منابع نقدی خواهد بود. محمدباقر نوبخت تأکید کرده بود، در هر حالتی حداقل از روش نقدی هم استفاده می‌شود، اما تنها روش مطلوب نیست و راه‌های دیگری وجود دارند که می‌توان با آن به همان میزان به مردم خدمت‌رسانی و رضایت آنها را جلب کرد. وی تصریح کرده بود این که روش نقدی در سال 1393 کاملاً قطع شود و پرداختی‌ها غیرنقدی باشد به هیچ عنوان اجرایی نخواهدشد.
نوبخت با اشاره به این که دولت بر خود فرض می‌داند که حداقل تا پایان سال جاری دو سبد غذایی را تقدیم اقشار شریف اما با درآمد محدود کند، گفته بود که ما در بودجه سال آینده نیز اعتباراتی را تخصیص داده‌ایم تا در هر فصل از سال آینده نیز بتوان سبد کالایی را به گروه‌های هدف تقدیم کنیم.
در حساب خانوارها شارژ می‌شود
یک مقام مسئول در وزارت صنعت نیز گفت: اعتبار سبد کالایی در شماره حساب سرپرستان خانوار براساس سامانه هدفمندی یارانه‌ها شارژ می‌شود و این اعتبار قابلیت نقدشوندگی ندارد.این مقام مسئول در گفت‌وگو با فارس درخصوص نحوه توزیع سبد کالایی بین 15میلیون نفر اعلام کرد: عرضه سبد کالایی از طریق سامانه الکترونیک هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.
وی در واکنش به این سؤال که آیا بصورت کالایی یا بصورت کارت الکترونیک خواهد بود، گفت: این دو سبد کالایی بصورت کارت الکترونیک خواهد بود.
این مقام مسئول گفت: بنا نداریم که کارت الکترونیک جدیدی صادر کنیم بلکه اعتبار تحویل این کالا در شماره حساب سرپرستان خانوار براساس سامانه هدفمندی یارانه‌ها شارژ می‌شود. وی افزود: این اعتبار قابلیت نقد شوندگی ندارد و از فروشگاه‌های مشخص باید این سبد کالایی تحویل گرفته شود. بنابراین گزارش: معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت خبر داد: رقمی بیش از هزار میلیارد تومان برای دو سبد کالایی درنظر گرفته شده است.شایان ذکر است: براساس برنامه‌ریزی‌های دولت، قرار است دو سبد کالایی به 15 میلیون خانوار ایرانی در بهمن و اسفندماه امسال اختصاص یابد. ارزش این سبد کالایی که در آن گوشت مرغ، پنیر، روغن و برنج پیش‌بینی شده، حدود 1000 میلیارد تومان بنا به گفته معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
حال اگر ارزش هر سبد کالایی دولت را محاسبه کنیم، در واقع ارزش هر سبد برای حدود 15میلیون خانوار ایرانی (تقسیم اعتبار 1000 میلیارد تومانی بر دو سبد 500 میلیارد تومان می‌شود که سهم هر خانوار از آن (توزیع 500 میلیارد تومان به 15 میلیون خانوار به طور مساوی)، 33 هزار و 333 تومان است. به عبارت دیگر، ارزش دو سبد کالایی دولت به هر خانوار برای بهمن و اسفندماه امسال در مجموع 66 هزار و 666 تومان می‌شود.
مسئولان دولتی گفته‌اند: کارکنان دولت، مستمری‌بگیران دولت، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، بازنشستگان لشکری، بازنشستگان کشوری، سازمان بهزیستی، کارگران، کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل، مشمول دریافت سبد کالایی دولت را شامل می‌شوند. محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت هم اعلام کرده است: دولت قصد دارد در سال 93 هر فصل، یک سبد کالایی به مردم اختصاص دهد.

 


* معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها استاندارد است، جزئیات عرضه بنزین اروپایی در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را تشریح کرد و گفت: از پایان دی در 50 درصد جایگاه‌های تهران و کرج، بنزین یورو 4 توزیع می‌شود. شاهرخ خسروانی درباره آخرین وضعیت عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در کلانشهرها، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از پروژه‌های توسعه‌ای و ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌ها راه‌اندازی و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از اواسط دی ماه تمام جایگاه‌های اراک بنزین یورو 4 توزیع خواهند کرد، تصریح کرد: در شرایط فعلی تعدادی از جایگاه‌های تهران در حال توزیع بنزین یورو 4 هستند.
* رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از کاهش 22 درصدی قیمت مسکن در سال جاری خبر داد و گفت: هنوز جای چانه‌زنی وکاهش قیمت مسکن در بازار وجود دارد. مصطفی قلی‌خسروی با اشاره به بازار مسکن در فصل پاییز امسال گفت: علاوه بر حذف حباب 20 درصدی از بازار مسکن، قیمت مسکن در فصل پاییز دو درصد دیگر کاهش یافته است.
* مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز از چین به عنوان مهمترین مشتری گوگرد ایران نام برد و اعلام کرد: حجم درآمدهای سالانه کشور از محل صادرات گوگرد و گاز مایع به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. محمدعلی براتی درباره آخرین وضعیت صادرات گوگرد ایران، گفت: در حال حاضر پس از تامین نیازهای صنایع داخلی تمامی گوگرد بنتونیت و کلوخه پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی و شهید هسامی‌نژاد به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2240 الی 2243 و 2218، 2250 الی 2253، 2230 الی 2233، 2630 الی 2633 و 2614 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* بر اساس جدیدترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران با دنیا در 9 ماه سال جاری به 62 میلیارد و 493 میلیون دلار رسید. بر اساس آمار 9 ماهه گمرک جمهوری اسلامی ارزش واردات در این مدت 33 میلیارد و 266 میلیون دلار است. همچنین در مدت سه فصل اول سال 92 ارزش کالاهای صادراتی غیرنفتی 29 میلیارد و 241 میلیون دلار برآورد شده است.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت در حرکت‌های کارآفرینی به جای مداخله‌گری نقش هدایت‌گری را برعهده گرفته تا از جریان کارآفرینی در کشور حمایت کند.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی با بیان اینکه دولت تمهیدات بسیاری را برای حمایت و تسهیل‌گری در بخش کارآفرینی به کار گرفته، اظهار کرد: در راستای برنامه پنجم توسعه، 13 ماده برای گسترش کارآفرینی پیش‌بینی شده که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حذف موانع کارآفرینی تلاش می‌کنیم تا اقدامات خوبی را به منظور بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی در کشور به نتیجه برسانیم.
وی که در مراسم تقدیر از کارآفرینان برتر کشوری سخن می‌گفت، از ایجاد مراکز مشاوره کارآفرینی خبر داد و گفت که راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کارآفرینان را در دولت دنبال می‌کند تا بستری برای فعالیت کارآفرینان در عرصه بین‌المللی باشد.
ربیعی از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه همه جانبه و رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور نام برد و با بیان اینکه گام نخست کارآفرینی خلاقیت است، تقدیر از کارآفرینان ملی را ارزشگذاری برای حرکت کارآفرینی دانست. به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سودآوری تنها هدف کارآفرینی نیست و حرکت‌ها در این مسیر باید به گونه‌ای باشد که جامعه از رشد و پیشرفت محروم نماند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود راه‌اندازی سامانه و بانک اطلاعات کارآفرینی، برنامه‌ریزی برای ترویج کارآفرینی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کارآفرینی را از اولویت‌های وزارتخانه متبوع خود در 100 روز نخست کاری برشمرد. ربیعی در پایان از طراحی نظام کارآفرینی و نظارت بر توسعه مراکز کارآفرینی خبر داد و تاکید کرد که صدای کارآفرینان در کشور باید بیش از پیش شنیده شود.
بنابراین گزارش: در هشتمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر کشور، از مجموع 27 هزار و 610 نفر کارآفرین ثبت‌نام شده 73 درصد مرد و 27 درصد از بانوان مشارکت داشتند. تعداد کل اشتغال ایجاد شده توسط کارآفرینان بیش از 48 هزار نفر بوده که این رقم نسبت به جشنواره سال قبل از رشد 11درصدی برخوردار بوده است. در هشتمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر کشور از 14 نفر کارآفرین برتر تقدیر شد.

 


رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از 3 عامل کاهش قیمت اونس جهانی طلا در یک سال اخیر، خبر داد.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کاهش 25 درصدی قیمت اونس در یک سال اخیر، گفت: تزریق چندین میلیارد دلار به بازار مالی آمریکا و افزایش ارزش دلار، آغاز روند خروج اقتصاد دنیا از رکود و کاهش شدید تقاضای جهانی طلا سه عامل کاهش قیمت‌ها است.
وی با بیان اینکه پس از 12 سال بیشترین کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی رخ داده اظهار داشت: طلا در یک سال25 درصد از ارزش خود را از دست داد.
وی افزود: معمولا در روزهای پایانی سال میلادی به دلیل تسویه حساب شرکت‌های مالی و رد و بدل شدن طلا به صورت فیزیکی، تقاضای طلا افزایش و به تبع آن قیمت طلا رشد می‌کند اما عوامل مختلفی مانند آغاز روند خروج از رکود اقتصادی و تزریق پول به بازارهای مالی آمریکا موجب تقویت دلار و کاهش ارزش اونس جهانی شد. کشتی‌آرای با بیان اینکه چندین میلیارد دلار به بازار مالی آمریکا تزریق شده گفت: پیش‌بینی می‌شود تا 10 روز آینده قیمت اونس در این سطح باقی مانده و در شروع سال جدید میلادی، تحولات قیمتی بستگی به آمارهایی که از وضعیت اقتصادی منتشر می‌شود، دارد. به گفته وی انتشار آمارهای اقتصادی شرایط اقتصاد جهان و کشورهای اروپایی و آمریکا را نشان می‌دهد که می‌تواند بر حرکت بازار جهانی طلا و بازارهای مالی تاثیرگذار باشد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران تصریح کرد: برداشت عمومی تحلیل‌گران اقتصادی این است که وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود این روند مثبت ادامه یابد. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بیش از 15 روز آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، تصریح کرد:فعلا با توجه به وضعیت موجود به نظر می رسد در این دوره تغییر محسوسی را در بازار جهانی طلا شاهد نباشیم. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به سیر قیمت اونس در سال‌‌های گذشته، گفت: قیمت اونس در اکتبر 2011 با ثبت رقم 1927 دلار به بالاترین سطح خود رسید و از همان ماه این روند برعکس شد که احتمالا ناشی از اشباع بازار بود.
وی ادامه داد: همچنین با کاهش رشد اقتصادی چین و هند، تقاضای جهانی طلا کاهش یافت، در آن سال‌ها بسیاری از کشورها به شورای جهانی طلا درخواست خرید می‌دادند اما هم‌اکنون هیچ‌گونه درخواستی به این شورا نرسیده است و این نشان‌دهنده کاهش تقاضای جهانی این فلز گران‌بها است. کشتی آرای افزود: در واقع در دوره‌ای بخشی از دارایی‌های کشورها به طلا تبدیل شد و در حال حاضر دوره اجرای این فرایند به اتمام رسیده است، بنابراین تقاضای طلا از این ناحیه در جهان به شدت کاهش یافته و همین مسئله بر کاهش قیمت‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است.
وی تاکید کرد: تقاضای جهانی اونس به حداقل خود رسیده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در پاسخ به این سوال که تاثیر افت قیمت اونس بر بازار داخلی محسوس نبوده گفت: بالاخره انتظار تنظیم و نظم در بازار یک ابزار مدیریتی است و در حال حاضر قیمت‌های سکه و طلا در بازار داخلی کاملا با قیمت ارز و اونس جهانی تناسب دارد.

 


کارگران مشمول دریافت سبد ویژه کالایی دولت هستند.
یک مقام مسئول در وزارت کار، رفاه و تعاون در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلام خبر فوق گفت: تاکنون دریافت این سبد برای 3/5 میلیون کارگر حداقل‌بگیر کشور قطعی و مشخص شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای سایر گروه‌ها نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برنامه‌ریزی و دسته‌بندی افراد مشمول است و بزودی سایر گروههای مشمول قانون کار که باید مشمول سبد حمایتی دولت باشند، معرفی خواهند شد. این مقام مسئول در وزارت کار به این مطلب هم اشاره کرد که قائدتا مدیرانی که مانند کارگران مشمول قانون‌کار هستند از لیست وزارت کار برای دریافت سبد حمایتی مستثنی خواهند شد.
وی بیان داشت: در حال برنامه‌ریزی برای شناسایی همه مشمولان واقعی از جمعیت 12 میلیون نفری کارگران مشمول قانون‌کار کشور و ارائه لیست نهایی به دولت هستیم.
شایان ذکر است، رئیس‌جمهور در هفته‌های گذشته در قالب ارائه گزارش عملکرد 100 روزه اقتصادی دولت اعلام کرد، بزودی دو بسته ویژه حمایتی از سوی دولت در ماه‌های بهمن و اسفند در بین گروه‌های هدف توزیع خواهد شد و این اقدام دولت تلاشی است در جهت تقویت قدرت معیشت و خرید کارگران و مشمولان قانون‌کار.
همچنین اعلام شد دولت اعتبارات لازم را برای این کار تامین کرده و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته می‌شود.

 


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد: ریسک قراردادهای آتی سکه طلا به شدت بالا است و به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای توصیه می‌کنم در این بازار فعالیت نکنند.
به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی گفت: بازار آتی طلا ویژه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و افرادی است که می‌خواهند در بازار طلا پوشش ریسک دهند و به جای خرید فیزیکی طلا از نوسان قرارداد آتی طلا استفاده کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارزش معاملات قرارداد آتی طلا در بورس کالا در سال جاری 32 درصد کاهش نشان می‌دهد و جذابیت طلا برای مردم کمتر شده است.
وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف وارد بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌شوند و متناسب با سلایق و ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی از خدمات سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و بازار سهام استفاده می‌کنند اما باید از توان حرفه‌ای خوبی هم برخوردار شوند. وی درباره آموزش آکادمیک بورس در دانشگاه‌ها، گفت: در دانشگاه‌ها رشته‌هایی مانند حسابداری، مدیریت مالی و مهندسی مالی تدریس و دوره‌های آموزشی کاربردی در برخی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار می‌شود.
صالح‌آبادی افزود: این دوره‌ها بر اساس نیاز روز بازار و دانش کاربردی بازار سرمایه تهیه شده است. بازار سرمایه کشور شامل چهار بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی است و با همکاری رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی سهامداری تلاش می‌کنیم.

 


ظرفیت پهنای باند مخابرات استان تهران 50 و استان البرز 100درصد افزایش می‌یابد.
غلامرضا شیدایی نایب‌رئیس و عضو هیئت‌مدیره شرکت مخابرات استان تهران با بیان این مطلب که با افزایش 50درصدی ظرفیت پهنای باند در استان تهران وضعیت کیفیت و سرعت خطوط اینترنت پرسرعت (ADSL) مخابرات ارتقا می‌یابد گفت: به زودی شاهد افزایش رضایت‌مندی مشتریانی که نسبت به دریافت اینترنت پرسرعت از شرکت مخابرات استان تهران اقدام کردند، خواهیم بود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کاهش قیمت اینترنت خاطرنشان کرد: با برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هدایت سازمان تنظیم مقررات و همکاری شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات و نیز شرکت‌های PAP در آینده شاهد کاهش قیمت اینترنت برای کاربران می‌شویم.
شیدایی، گزینه‌های اصلی تأثیرگذار در تعرفه اینترنت برای کاربران نهایی را، قیمت تجهیزات لایه دسترسی و انتقال، قیمت پهنای باند دریافتی از GateWay ورودی کشور، هزینه‌های نیروی انسانی و انرژی مصرفی در بخش و نیز هزینه تجهیزات جانبی منصوبه اعلام کرد و گفت: باتوجه به کاهش نرخ دلار و تورم در کشور امکان کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران بوجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به نگاه جدید وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در زمینه گسترش توسعه ‌IT در نقاط محروم، شرکت مخابرات نیز آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با دولت و کاهش تعرفه اینترنت و توسعه IT در کشور و بخصوص در نقاط محروم اعلام می‌دارد.

 


شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته با رشد 77 واحدی در مدار 88 هزار واحد تثبیت شد.
به گزارش ایرنا، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و گل‌گهر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند و باعث شدند تا این متغیر در رقم 88 هزار و 190 قرار بگیرد. این در حالی است که نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر ثبت کردند. شاخص صنعت نیز 260 واحد بالا رفت. همچنین در حالی که شاخص بازار اول افت 117 واحدی را ثبت کرد، شاخص بازار دوم با رشد هزار و 88 واحدی مواجه شد. سرمایه‌گذاران تالار حافظ بیش از یک میلیارد و 528 میلیون برگه سهم و حق تقدم را در روز چهارشنبه به ارزش 5 هزار و 611 میلیارد ریال در 123 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد کردند.
این گزارش حاکی است گروه مالی در حالی که در صدر برترین صنایع بورس قرار گرفت که بیش از 984 میلیون برگه سهم ا ین گروه به ارزش یک هزار و 851 میلیارد ریال از این گروه در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت و بانک‌ها و گروه شیمیایی‌ها نیز در رتبه دوم ایستاد. در پایان معاملات دیروز بانک صادرات با معامله 636میلیون سهم به ارزش 733 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد. سرمایه‌گذاری سپه نیز با معامله 69 میلیون سهم و بانک‌های ملت و تجارت به ترتیب با معامله 69 و 51میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشتند.

معامله 366 میلیون اوراق در فرابورس
همچنین در پایان معاملات چهارمین روز دی‌ماه، معامله‌گران فرابورس بیش از 366 میلیون اوراق بهادار را به ارزش 2257 میلیارد ریال دست به دست کردند.
بر این اساس در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته جاری داد و ستد 366/4میلیون اوراق بهادار به ارزش 2257/3 میلیارد ریال در 48 هزار و 760 دفعه معامله به ثبت رسید که ذوب‌آهن اصفهان با جابه‌جایی 39/13میلیون سهم به ارزش 189/5 میلیارد ریال و پتروشیمی زاگرس با معامله 23/9 میلیون سهم به ارزش 703/4 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش را در بازار دیروز داشتند. در جریان معاملات تسهیلات مسکن هم امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 90 با بیشترین رشد به قیمت 374 هزار و 495 ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن آذر 92 هم با بیشترین کاهش قیمت به نرخ 375هزار و 239 ریال معامله شد. به دلیل رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی واگذاری سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌‌گذاری پارس آریان تا قیمت 2 هزار و 932 ریال، ادامه رقابت به روز شنبه موکول شد.

رشد معاملات بورس انرژی
از سوی دیگر، معاملات آخر هفته جاری بورس انرژی با داد و ستد برق، میعانات گازی، حلال، متانول و سایر حامل‌های انرژی در مجموع به ارزش 34 میلیارد ریال به پایان رسید.
بر این اساس در معاملات دیروز در بازار فیزیکی و در شروع ساعات معاملات رینگ داخلی 875 تن متانول پتروشیمی زاگرس واقع در عسلویه به ارزش 9 میلیارد و 387 میلیون ریال معامله شد. همچنین میعانات گازی پالایشگاه ایلام از سوی شرکت ملی نفت ایران طبق روال هر روز عرضه شد و به فروش رسید.
دیروز همچنین شرکت پالایش نفت تبریز 480 هزار لیتر حلال 402 را در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه کرد و به فروش رساند. در تابلو سایر حامل‌های انرژی هم 200تن بنزول واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند فروخته شد. در بازار مشتقه، 645 قرارداد سلف موازی استاندارد برق در سه نماد بار پیک روزانه، میان‌‌باری و بار پایه روزانه معامله شد. تعداد معاملات صورت گرفته در تابلو برق 11مورد و ارزش کل آن حدود 3 میلیارد ریال بود.

 


شورای پول و اعتبار تامین مالی 4 پروژه بزرگ صنعتی و نفتی کشور از محل فاینانس خارجی و مستثنی شدن از آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان را تصویب کرد.
شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و هفتادمین جلسه خود (92/10/3) در راستای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد تحرک و فعال‌سازی اقتصاد کشور 4 پروژه بزرگ صنعتی و نفتی کشور شامل پروژه‌های مرتبط با فازهای 13، 17 و 18 پارس‌جنوبی، طرح توسعه میدان دارخوین و میدان‌آذر را از رعایت ضوابط مندرج در آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان مستثنی کرد.
به این ترتیب بانک‌های عامل طرح‌های مذکور مجاز شدند نیازهای مالی پروژه‌های صنعتی مورد نظر را با استفاده از منابع فاینانس خارجی در سقف ارقام اعلام شده تامین مالی کرده تا موجبات افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصاد در کشور را فراهم آورند.
در ادامه این جلسه پیش‌بینی بودجه سال 1393 و متمم بودجه سال جاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما پیشنهاد کرده‌ایم که بخش متفاوت شبکه اجتماعی وی‌چت از دیگر شبکه‌ها حذف شود تا دیگر بخش‌ها برای مردم قابل استفاده باشد.
محمود واعظی در پایان جلسه دیروز دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره فیلترینگ وی‌چت افزود: وی‌چت یک شبکه اجتماعی چینی است که در دو ماه اخیر توانسته است در مقابل شبکه‌های اجتماعی غربی توجه زیادی را به خود جلب کند و هم‌اکنون 400میلیون عضو دارد که یک درصد آنها در ایران هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تفاوت وی چت با دیگر شبکه‌های اجتماعی در بخشی به عنوان «nearby» است.
واعظی ادامه داد: کمیته تعیین مصادیق که این شبکه را توقیف کرده، معتقد است که این شبکه اجتماعی در حریم خصوصی دیگران وارد می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ما هیچ ارتباطی با این موضوع نداریم و تنها یک عضو از 12 عضو این کمیته هستیم و قبل از جلسه این کمیته در جریان این موضوع نبودیم. واعظی اضافه کرد: پیشنهاد کرده‌ایم این بخش که وی‌چت را از دیگر شبکه‌های اجتماعی متفاوت کرده فیلتر شود و دیگر بخش‌ها مورد استفاده مردم قرار گیرد.به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌اکنون بسیاری از افراد جامعه به صورت صحیح از این شبکه استفاده می‌کنند و این‌طور نیست که همه استفاده نامناسب از این شبکه داشته باشند؛ بنابراین از نظر ما به غیر از این بخش nearby شبکه اجتماعی وی‌چت با دیگر شبکه‌ها تفاوتی ندارد.

 


معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: شاخص بهره‌مندی روستاها از آب شرب در حال حاضر 76/7 درصد است.
علی‌اصغر قانع افزود: در حال حاضر شاخص بهره‌مندی از آب شرب در مناطق روستایی کشور 76/7 درصد است و برای دستیابی به شاخص بهره‌مندی از آب شرب در روستاهای کشور به 92 درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیش از 75 هزار میلیارد ریال منابع به این بخش تخصیص یابد.
وی با تشریح شاخص برخورداری و بهره‌مندی از آب شرب روستاهای کشور، میزان بهره‌مندی روستاهای کشور در سال 1358 را تنها 8 درصد عنوان کرد و ادامه داد: همچنین در سال 1377 شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم روستاهای کشور به 43/7 درصد و در سال 1384 به 65 درصد رسید. به گزارش مهر، قانع افزود: سال 1388 شاخص برخورداری و بهره‌مندی از آب شرب روستاهای کشور به 75 درصد و در سال 1391 به 76/7 درصد رسیده است.

رشد منفی بودجه 93
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو نیز با بیان اینکه یکی از ضعف‌های لایحه بودجه 93 کم‌توجهی به نگهداری و بهره‌برداری تاسیسات شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو است، گفت: تا پایان سال 94 حدود 80 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.
علیرضا دائمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیاست بودجه‌ای دولت، انقباضی است و دلیل آن مواجه شدن با رکود تورمی و کنترل نقدینگی است، تاکید کرد: رشد بودجه 93 نسبت به 92 رشد منفی دارد، سال 92 حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات عمومی داشتیم که 36/6 درصد آن یعنی حدود 1800 میلیارد تومان محقق شده است.
دائمی ادامه داد: در بودجه92 انتشار و فروش اوراق مشارکت پیش بینی شده بود که انتشار بخشی از این اوراق آغاز شد، اما به دلیل اینکه جذابیت لازم را نداشت، از سوی بانکها استقبال نشد و برنامه‌ریزی شده که این اوراق برای تسویه بخشی از بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران واگذار شود.
دائمی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال 93 سیاست عمومی دولت کاهش وابستگی به بودجه‌های عمومی بوده و در وزارت نیرو نیز تلاش می‌شود، سال آینده تکیه به اعتبارات عمومی را کاهش دهیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10