(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

مالکی: برای سرکوب تروریست‌ها کنترل مرزهای عراق را بیشتر می‌کنیم
روسیه موشک بالستیک با برد 11 هزار کیلومتر آزمایش کرد
همکاری انگلیس در جنایات آمریکا ( گزارش خبری)
مشاور سعدالدین حریری جزو کشته‌شدگان است
8 کشته و 75 مجروح در انفجار مهیب بیروت
عملیات پاکسازی ارتش سوریه برای سرکوب تروریست‌ها
5 سال زندان مجازات عضویت در اخوان‌المسلمین مصر
گسترش اعتراض‌های ضدفساد در ترکیه اردوغان 10 وزیر کابینه را تغییر داد
مردم بحرین: خواست ما سقوط رژیم آل‌خلیفه است
استقرار نظامیان بنگلادش در آستانه تظاهرات بزرگ مخالفان دولت
ادامه درگیری با نیروهای امنیتی تایلند در خیابان‌های بانکوک
درخواست افشاگر آمریکایی از سران غرب به جاسوسی‌ها پایان دهید
اعتراض جهانی علیه تجاوز هوایی اسرائیل به غزه
ارتش سودان جنوبی یک شهر نفت‌خیز را از شورشیان پس گرفت
   


«نوری مالکی» اعلام کرد، ارتش عراق برای مقابله با تروریست‌ها و ریشه‌کن کردن آنها، کنترل‌های مرزی را تشدید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، نخست‌وزیر عراق طی نشست مشترک با همتای اردنی خود در بغداد اعلام کرد، ارتش این کشور کنترل‌های مرزی را تشدید می‌کند و نمی‌گذارد که مرزها به گذرگاه تروریست‌ها تبدیل شود. مالکی تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد کسانی که در عراق دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند و از مقابل ارتش فرار می‌کنند، به کشور اردن پناه ببرند.مرزهای اردن و سوریه طی روزها و ماه‌های جاری به گذرگاه عناصر القاعده و تکفیری تبدیل شده بود.هم اکنون به مدت یک هفته است که عملیات بزرگ ارتش عراق در بیابان‌های استان الانبار علیه تروریست‌های القاعده ادامه دارد. الانبار در مجاورت مرزهای سوریه و اردن قرار دارد.

 


روسیه یک موشک قاره‌پیما با برد 11هزار کیلومتر را با موفقیت آزمایش کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روسیه روز پنجشنبه نسل جدید موشک قاره‌پیمای YARS را با موفقیت آزمایش کرد.
این موشک از پایگاهی نظامی در شمال روسیه شلیک شد و به اهداف مورد نظر خود در اقیانوس آرام اصابت کرد.
مشخصات فنی این موشک بالستیک طبقه‌بندی شده است اما تنها اطلاعات منتشر شده از این موشک این است، این موشک 11هزار کیلومتر برد دارد و قادر است 4 کلاهک هسته‌ای گرمایشی هر یک به وزن 300 کیلوتن را حمل کند.

 


همراهی بی‌حد و حصر انگلیس با آمریکا و مشارکت لندن در «جنایت‌های پیدا و پنهان» واشنگتن سوژه مقاله‌نویس روزنامه گاردین شده است.
به گزارش فارس، «سیماس میلن»، ستون‌نویس این روزنامه انگلیسی به شدت از اینکه دولتمردان انگلیسی آمریکایی‌ها را در جنگ‌ها همراهی کرده و خود را درگیر «فعالیت‌های بی‌پایان جوخه‌های مرگ واشنگتن» کرده، انتقاد می‌کند.
در این یادداشت آمده: «شاید تصور شود جنگ علیه تروریزم که آمریکا 12 سال پیش به راه انداخت و آن مصیبت‌ها را به بار آورد در حال تمام شدن است... اما باراک اوباما، برنده جایزه صلح نوبل! ظاهرا در تلاش است نیروهای خود را بعد از پایان سال جاری نیز در افغانستان نگاه دارد... واقعیت این است که این جنگ هنوز ادامه دارد و از سویی در حال تغییر شکل، رشد و گسترش نیز هست.»
گاردین در ادامه با اشاره به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان و شمال آفریقا نوشت،‌ دولت اوباما در این حملات نقش اصلی را ایفا می‌کند و همانطور که مستند جنگ‌های کثیف به خوبی نشان داد، این کشور با استفاده از جنگ‌های نیابتی و مزدوران خود در کشورهای مختلف همچنان در حال ادامه همان جنگ هستند.
نویسنده این یادداشت در بخش دیگری از مطلب خود به همراهی انگلیس و برخی کشورهای دیگر اشاره کرده و اضافه می‌کند «قطعا ایالات‌ متحده و دوستانش سال‌هاست به ترورهای مخفیانه و حمایت از جوخه‌های مرگ مشغولند. اما ترور و قتل‌های مخفیانه که زمانی از سوی آمریکا به عنوان عادت تاسف‌بار اسرائيلی‌ها مورد انتقاد قرار می‌گرفت، اکنون به نقطه محوری راهبرد آمریکا آن هم در بعدی جهانی تبدیل شده است و بین 40 تا 140 کشور از جمله انگلیس،گ آمریکا را در این راه همراهی می‌کنند... لندن در تک‌تک گام‌های این مسیر، آمریکایی‌ها را همراهی کرده است.»
به گفته «میلن»، مقامات انگلیسی سعی دارند حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود در افغانستان را نسخه اخلاقی‌تر حملات سیا و نیروی ویژه آمریکا جلوه دهند.
اما در عمل، همکاری‌های دوجانبه تقریبا در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. همین هفته، «نور خان» که پدرش یکی از 40 قربانی یک حمله پهپادی آمریکا بود، در دادگاه تجدیدنظر لندن حضور یافت و توضیح دولت انگلیس در مورد میزان نقش «اداره ارتباطات دولتی بریتانیا» (نسخه انگلیسی آژانس امنیت ملی آمریکا) در چنین جنایاتی را خواستار شد. دولت انگلیس اما همیشه خود را پشت «منافع ملی» مخفی کرده و حاضر به توضیح نشده است.
در بخش پایانی مقاله گاردین آمده «حملات پهپادهای آمریکا را در بهترین حالت می‌توان «اعدام‌های بدون محاکمه» دانست. این حملات کشتارهایی جنایتکارانه و شرارت‌بار هستند.

 


بر اثر انفجار شدید در یک مجتمع دولتی و تجاری در مرکز بیروت دست‌کم 83 نفر کشته و زخمی شدند که مشاور سعد‌الدین حریری در بین کشته‌شدگان است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، صبح روز گذشته انفجار شدیدی در نزدیکی هتل «فینسیا» در شهر بیروت پایتخت لبنان رخ داد که دست‌کم 8 نفر کشته و بیش از 75 نفر مجروح شدند. این هتل در نزدیکی ساختمان «استارکو» واقع شده که تعدادی از وزارتخانه‌های مهم لبنان در آن قرار دارند و تنها یک کیلومتر با محل ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان فاصله دارد. بر اثر انفجار این بمب قوی که وزن تقریبی آن را تا 60 کیلوگرم برآورد کرده‌اند ستون‌های دود به آسمان برخاست و به ساختمان‌های اطراف خسارت‌های جدی وارد آمد. این بمب در یک خودرو جاسازی شده بود و خودرو حامل «محمد شطح» یکی از مغزهای متفکر جریان 14 مارس وزیر دارایی دوران نخست‌وزیری فواد سینیوره و از مشاوران نزدیک سعدالدین حریری رئیس جریان المستقبل به هنگام عبور از کنار این خودرو منفجر شد. قرار بود که ائتلاف 14 مارس نشستی را در نزدیکی این منطقه برگزار کند که این انفجار رخ داد.
در همین حال «مروان شربل» وزیر کشور لبنان در محل حادثه حاضر شد و ارتش از مردم خواست تا هرچه سریع‌تر منطقه انفجار را ترک کنند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است ولی رسانه‌های جریان 14 مارس سعی می‌کنند بدون ارائه مدرکی سوریه و مقاومت لبنان را به دخالت در این انفجار متهم کنند. اما به گفته ناظران سیاسی منطقه، سازمان جاسوسی اسرائیل در این حادثه دست داشته است. شبکه تلویزیونی المستقبل لبنان نیز تصاویری منتشر کرد که در آن آتش گرفتن خودرو و اجساد قربانیان به چشم می‌خورد.
بیمارستان‌های این منطقه نیز ار مردم تقاضای اهدای خون کردند و منابع بیمارستانی اعلام کردند با توجه به سوختگی شدید برخی از مصدومان حادثه تلفات قربانیان این حادثه تروریستی افزایش خواهد یافت. در پی وقوع این انفجار شدید کابینه لبنان نشست اضطراری تشکیل داد و به بررسی این حادثه پرداخت.
میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی گفت، این اقدام نشان‌دهنده پافشاری مردم برای دفاع از کشورشان است. حزب‌الله لبنان نیز انفجار بیروت را محکوم و آن را در راستای بر هم زدن وحدت لبنانی‌ها و تخریب لبنان ارزیابی کرد.حزب‌الله افزود، لبنانی‌ها باید وحدت خود را حفظ کنند چرا که از این اقدامات تفرقه‌برانگیز فقط دشمنان بهره می‌برند. عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نیز ضمن محکوم کردن انفجار بیروت تاکید کرد که برای مقابله با تروریسم باید دولت جدید تشکیل شود.
«امین جمیل» رئیس حزب الکتائب و از چهره‌های سرشناس جریان 14 مارس گفت، هدف از انفجار بیروت بی‌ثباتی لبنان است و همه لبنانی‌ها باید در مقابل این جنایت کنار هم قرار بگیرند. سعدالدین حریری در واکنش به این اقدام تروریستی اظهار داشت، عامل قتل شطح همان کسی است که رفیق حریری را ترور کرد، علی عبدالکریم سفیر سوریه در لبنان نیز به نقش بندربن‌سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان در ترورهای لبنان و سوریه اشاره کرد و گفت، اسرائیل از این اقدامات بهره می‌برد.انفجار شدید بیروت بازتاب گسترده در رسانه‌های خارجی داشت و شبکه‌های اسکای‌نیوز عربی، العربیه، المیادین، الجزیره به پخش مستقیم تصاویر از این انفجار اقدام کردند.
همچنین به دنبال انفجار در بیروت در شهر طرابلس نیز صدای تیراندازی در مناطق مختلف شهر شنیده شد.

 


یگان‌های ارتش سوریه در ادامه عملیات خود برای پاکسازی مناطق مختلف این کشور تعداد زیادی از عناصر گروه‌های مسلح را به هلاکت رساند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی آتش توپخانه با گروه‌های مسلح در شهرک عدرا در حومه دمشق درگیر شدند و شماری از عناصر مسلح را زخمی و شمار دیگر را به هلاکت رساندند. واحدهای ارتش همچنین چندین عملیات در مناطق دیرالزور، ادلب انجام دادند و موفق شدند که تروریست‌ها را کشته و تجهیزات و مهمات آنان را منهدم کنند. ارتش سوریه ده‌ها تن از عناصر تروریستی جبهه النصره در منطقه استراتژیک القلمون را به دام انداخت که تعداد زیادی از آنان به هلاکت رسیدند و تعداد دیگر پا به فرار گذاشتند.
واحدهای ارتش سوریه همچنین حمله افراد مسلح به تیپ 82 ارتش سوریه در حومه درعا در جنوب سوریه را ناکام گذاشتند. نیروهای ارتش یک کاروان خودرو متعلق به گروه‌های مسلح را منهدم کردند که بر اثر آن 50 عنصر مسلح به هلاکت رسیدند. این کاروان سعی داشت که با عبور از مرز ترکیه وارد حلب شود و در درگیری‌های این منطقه شرکت کنند.
در این حمله خودروهای مجهز به تیربار دوشکا، کامیون حامل موشک ساخت اسرائیل از نوع «لاو» و خمپاره‌های مختلف منهدم شدند. در جریان درگیری‌های شدید و گسترده بین نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی وابسته به ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره و جنبش آزادگان شام نیز شماری از تروریست‌ها کشته و تعداد دیگر مجروح شدند. در این درگیری‌ها دو سرکرده وابسته به گروه‌های تروریستی کشته شدند.

سایر رویدادها
* وزیر خارجه سوریه تاکید کرد کنفرانس ژنو2 باید با هدف مبارزه با تروریسم در سوریه برگزار شود.
* دبیر شورای امنیت روسیه خواستار مشارکت همه بازیگران خارجی و طرف‌‌های داخلی سوری در کنفرانس ژنو2 شد.
* نمایندگانی از روسیه، آمریکا، چین و سازمان ملل در نشستی پشت درهای بسته در مسکو جزئیات نقل و انتقال امن تسلیحات شیمیایی از سوریه را مورد بررسی قرار دادند.
* دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد افزایش خشونت‌ها در سوریه به نفع کسانی است که خواهان مداخله نظامی در این کشور هستند.
* خطیب و امام جماعت یک مسجد در منطقه جیرود هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

 


وزارت کشور مصر اعلام کرد «کسانی که در تظاهرات اخوان‌المسلمین مشارکت کنند یا در عضویت این گروه باشند مجرم‌اند و به 5 سال زندان محکوم می‌شوند».
پس از معرفی رسمی جنبش اخوان‌المسلمین به عنوان یک «سازمان تروریستی» از سوی نخست‌وزیر مصر خبر می‌رسد، وزارت کشور نیز در ادامه پروژه حذف اخوان‌المسلمین، فشارها علیه این گروه اسلامگرا را بیش از پیش افزایش داده است. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «روسیاالیوم» نوشته، «هانی عبدالطیف» سخنگوی رسمی وزارت کشور مصر اعلام کرده «هر شخصی که عضویت وی در گروه اخوان‌المسلمین احراز شود یا در تظاهرات این گروه شرکت و یا به هر شکلی به آنها کمک کند به 5 سال زندان محکوم می‌شود.»
فشارها علیه اخوان‌المسلمین پس از آن به اوج خود رسید که صبح روز سه‌شنبه (سوم دی ماه) دو خودروی بمب‌گذاری شده مقابل ساختمان «اداره امنیت المنصوره» منفجر و طی آن 14 نفر از جمله 19 افسر کشته و 140 تن دیگر مجروح شدند. شدت این انفجار به حدی بود که به این ساختمان و ساختمان‌های اطراف آن خسارات سنگینی وارد شد. ساعاتی پس از وقوع این انفجار تروریستی، به‌رغم اینکه اخوان‌المسلمین آنها را به شدت محکوم کرده بود، «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر مصر این گروه را متهم کرد. جالب اینجاست که ساعاتی پس از این اتهام گروهی موسوم به «جماعت انصار بیت‌المقدس» وابسته به «القاعده» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت اما فشارها علیه اخوان‌المسلمین همچنان ادامه دارد!
از سوی دیگر، خبرگزاری «شرق‌الاوسط» مصر از دستگیری 34 نفر دیگر از اعضای اخوان‌المسلمین از سوی نیروهای امنیتی مصر خبر داد. این عده در استان «المنوفیه» دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. انفجار یک اتوبوس مقابل دانشگاه دخترانه «الازهر» که به زخمی شدن پنج نفر منجر شد، یکی دیگر از خبرهای تازه مصر است.
این دومین انفجار تروریستی داخل شهرهای مصر در یک هفته گذشته است که نگرانی مقامات این کشور را به دنبال داشته است.
خبرگزاری «رویترز» اما از کشته شدن یکی از طرفداران اخوان‌المسلمین در جریان درگیری دانشجویان دانشگاه «الازهر» با طرفداران ارتش در شهرک «نصر» واقع در شمال شرقی قاهره خبر می‌دهند. طبق بیانیه وزارت کشور مصر، در جریان این درگیری‌ها پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و شماری از طرف‌های درگیر نیز مجروح شدند. شبکه خبری المنار نوشته، فرد کشته شده دانشجوی دانشگاه الازهر بود و نیروهای امنیتی وی را به قتل رسانده‌اند. شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی نیز در تکمیل این خبرها گزارش داد گروهی از نظامیان مصری با حمله به داخل محوطه این دانشگاه شماری از دانشجویان معترض به «کودتای نظامی» را دستگیر کرده است.
در بحبوحه این ناآرامی‌ها خبر می‌رسد، آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده از «سرکوب اخوان‌المسلمین»، نگران است! چند روز پیش سناتورهای آمریکایی به اتفاق آرا اعلام کردند باید کمک‌های نظامی به ارتش مصر همچون گذشته از سر گرفته شود!

 


نخست‌وزیر ترکیه همزمان با گسترده‌تر شدن اعتراضات ضددولتی، 10 وزیر کابینه خود را عوض کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعتراضات ضددولتی در ترکیه علاوه بر آنکارا و اسلامبول به شهرهای آدانا، ازمیر، ادی‌بازار و مرسین کشیده شد و احتمال می‌رود طی روزهای آتی شهرهای بیشتری شاهد اعتراضات علیه «رجب طیب اردوغان» و حزب حاکم «عدالت و توسعه» شود. در تظاهرات کنونی شعار معترضان بیشتر متوجه فساد مالی مقامات سیاسی و نظامی است و به همین خاطر، معترضان از رئیس دولت می‌خواهند که استعفا دهد. ترکیه پیش از این نیز شاهد تظاهرات ضددولتی بوده است، این تظاهرات که از خرداد آغاز شده و مدت‌ها ادامه داشت و حتی به 60 شهر ترکیه کشیده شده بود، در اعتراض به همسویی اردوغان با ناتو و آمریکا و مداخله در سوریه صورت گرفته بود. تظاهرات دیروز و پنج‌شنبه در بعضی از شهرها به درگیری میان معترضان و پلیس انجامید. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد. در اسلامبول دست کم 40 معترض نیز به دست نیروهای پلیس بازداشت شدند. همزمان با این اعتراضات، اردوغان کابینه خود را ترمیم کرد و 10 وزیر دولت را تغییر داد. این اصلاح کابینه تحت فشار سیاسی موجود صورت گرفت و هدف اردوغان این است که اوضاع را آرام کند.
طی روزهای اخیر، سه وزیر دولت در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی و مالی استعفا کردند.
پیش از این اعلام شده بود، فرزندان سه وزیر کابینه اردوغان به خاطر مرتبط بودن با پرونده فساد اقتصادی بازداشت شدند.
سه نماینده مجلس عضو حزب حاکم نیز برای اخراج به کمیته انضباطی معرفی شدند. علاوه بر آنها، تاکنون حدود 400 افسر و فرمانده پلیس و نیروهای امنیتی به اتهام فساد از فرماندهی برکنار شدند و حتی اکنون زمزمه‌های دستگیری فرزند اردوغان نیز به گوش می‌رسد. همه این تحولات مهم طی دو هفته اخیر رخ داده است و به همین خاطر، برخی پیش‌بینی می‌کنند که دولت اردوغان قبل از پایان یافتن دوره قانونی (سال آینده) سقوط خواهد کرد.
در همین حال، یکی از دادستان‌های افشا کننده فساد مالی ترکیه تحت فشار پلیس و دولت از کار برکنار شده است. این دادستان برکنار شده مدعی شد که دولت مانع ادامه یافتن تحقیقات مربوط به پرونده فساد می‌شود. خبر دیگر اینکه، دو نفر از فرماندهان گروه القاعده که در ارتباط با پرونده فساد تحت تعقیب بودند، از ترکیه گریختند.

 


مردم بحرین در اعتراض به سخنان نخست‌وزیر بحرین مبنی بر تروریستی خواندن «جنبش مردمی» این کشور به خیابان‌ها آمده و علیه وی و رژیم آل خلیفه تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه خبری العالم، تظاهرکنندگان بحرینی سخنان خلیفه‌بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر این کشور را نشانه ناکامی رژيم آل‌خلیفه و دروغ بودن دعوت این رژیم برای گفت‌وگو دانستند.
مردم بحرین تاکید کردند، تهدیدها، سرکوب‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای آل‌خلیفه تاثیری در ادامه راه انقلاب ندارد و مردم همچنان خواستار سقوط حکومت هستند. این تظاهرات در شرایطی صورت گرفت که نیروهای رژیم آل خلیفه با حمله به تظاهرکنندگان عده‌ای را مجروح و شماری از مسئولین هیئت‌های مذهبی و تظاهرکنندگان را بازداشت کردند.
در همین رابطه جمعیت الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای اقدام رژیم آل خلیفه در بازداشت شماری از مسئولین هیئت‌های مذهبی را محکوم کرد.
جمعیت الوفاق تاکید کرد، بازداشت این افراد خودسرانه و غیرقانونی بوده و در چارچوب اقدامات برنامه‌ریزی شده رژیم آل‌خلیفه علیه نهادها و حمله به مراسم مذهبی به ویژه شیعیان صورت گرفته است که همواره مورد تاخت و تاز ظالمانه دولت قرار دارند زیرا خوا‌هان تغییرات دموکراتیک و مخالفت با استبداد و سلطه‌گری هستند.
جمعیت الوفاق همچنین خاطرنشان کرد، نادیده گرفتن آزادی بیان و اندیشه و محدود کردن شهروندان در برگزاری مراسم دینی هرگز مردم بحرین را از مطالبه حقوق قانونی خود در زمینه برقراری حکومت دموکراتیک و تأسیس دولتی عادل که به همه شهروندان و مقدسات و نهادهایشان احترام بگذارد منصرف نخواهد کرد.

 


در پی فراخوان برای برگزاری تظاهرات سراسری در بنگلادش، ده‌ها هزار نیروی ارتش در شهرهای این کشور مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از آن که رهبران مخالف دولت بنگلادش برای برگزاری تظاهرات گسترده سراسری در روز یکشنبه فراخوان دادند، نیروهای ارتش از روز پنجشنبه در 54 نقطه از این کشور مستقر شدند و فضای امنیتی بر سراسر بنگلادش، خصوصا داکا پایتخت حاکم شد. «خالده ضیا» رهبر اصلی مخالفان بنگلادش روز سه‌شنبه از مردم خواست تا با برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی در روز یکشنبه (فردا) مخالفت خود را با انتخابات آتی این کشور که دولت برای برگزاری آن برنامه‌ریزی کرده است اعلام کنند.
در همین حال خبرها از بازداشت خانگی رهبر مخالفان از روز چهارشنبه حکایت دارد.
«مبین چودری» معاون حزب ملی‌گرای بنگلادش روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت: خالده ضیا از روز گذشته تحت حبس خانگی قرار گرفته است.
انتخابات عمومی بنگلادش قرار است روز شانزدهم دی‌ماه (پنجم ژانویه 2014) برگزار شود و دولت هزاران نیروی نظامی را برای جلوگیری از خشونت‌های احتمالی به حال آماده‌باش درآورده است.
مخالفان و یک متحد اصلی حزب حاکم بنگلادش در حالی قصد تحریم این انتخابات را دارند که خشونت‌ها بر سر برگزاری آن تاکنون بیش از 100 کشته برجای گذاشته است.

 


درگیری میان تظاهرکنندگان خشمگین و نیروهای دولتی در پایتخت تایلند، دو کشته و 140 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از یک هفته آرامش، خشونت به تایلند بازگشت.
در دور جدید درگیری‌های خیابانی که از پنجشنبه آغاز شد و دیروز نیز ادامه یافت، دو نفر در ناآرامی‌های پنجشنبه بانکوک کشته شدند. شمار زخمی‌های این روز بانکوک نیز 153 نفر اعلام شد. برخی منابع اعلام کردند، این کشته‌شدگان که یک پلیس و یک غیرنظامی بودند، توسط افراد مسلح ناشناس هدف قرار گرفتند.
پیش از این «یینگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند، دوم فوریه (12 اسفند) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام اعلام کرده بود. معترضان با اعلام اینکه این انتخابات فقط خانواده شیناواترا را به قدرت بازمی‌گرداند، با آن مخالفت کردند.
به ادعای مخالفان، خانم شیناواترا تحت نفوذ برادرش «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر سابق و تبعیدی قرار دارد.
دولت تایلند از ارتش خواست تا امنیت دومین دور ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را تأمین کند. این ثبت‌نام از دوشنبه آغاز می‌شود. دولت با تعویق انتخابات نیز مخالفت کرد. در همین حال، ارتش تایلند از دولت و مخالفان خواست از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

 


افشاگر معروف رسوایی‌های جاسوسی آمریکا با اعلام اینکه «دستگاه‌های جاسوسی آمریکا فراتر از تصورات است» گفت: امروز حتی کودکان نیز حریم خصوصی ندارند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «ادوارد اسنودن» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به «ان‌اس‌ای» طی یک پیام ویدئویی به مناسبت سال نو میلادی با انتقاد از «جاسوسی‌های»‌ آمریکا و برخی کشورهای غربی از مردم، از سران دولت‌ها خواست به این جاسوسی‌ها پایان دهند.
اسنودن که از ترس جانش به روسیه پناهنده شده گفت: میزان جاسوسی‌های دولت‌ها فراتر رفته و به استفاده از میکروفن و دوربین و تلویزیون و دستگاه‌های ردیاب محدود نیست. به گفته این مامور سابق «سیا» تجهیزاتی که امروزه برای جاسوسی استفاده می‌شود اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست.
مامور سابق «ان‌اس‌ای» ‌به «حریم خصوصی» افراد اشاره کرد و گفت، امروز حتی کودکانی که به دنیا می‌آیند نیز چیزی به نام حریم خصوصی ندارند.
گفتنی است، این جوان 31 ساله تاکنون هزاران سند فوق محرمانه مراکز اطلاعاتی آمریکا را در اختیار رسانه‌‌ها قرار داده است و آن بخش از اسنادی که نشان می‌دهد سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای دنیا مراکز جاسوسی هستند، کاخ سفید را دچار چالش‌های جدی کرده است. شنود مکالمات تلفنی رهبران کشورهای اروپایی و متحدین آمریکا، بخش دیگری از این رسوایی‌هاست که حیثیت آمریکایی‌ها را به باد داده است. جاسوسی از مراکز اقتصادی، نظامی و کار گذاشتن شنود در سازمان ملل و... نیز بخش دیگری از پرونده قطور مدعی بزرگ آزادی، یعنی آمریکا است.

 


به دنبال حملات هوایی جنگنده‌های رژيم‌صهیونیستی به نوار غزه، نهادها و شخصیت‌های مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه این اقدام ددمنشانه را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه طی روزهای اخیر که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از فلسطینی‌های ساکن غزه منجر شد دبیر کل سازمان ملل نسبت به این حملات ابراز نگرانی کرد و از رژيم صهیونیستی خواست این حملات را متوقف کند.
نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب نیز ضمن محکوم کردن حملات ددمنشانه رژيم صهیونیستی، تل‌آویو را مسئول کامل جنایات علیه فلسطینی‌ها معرفی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف اقدامات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه اقدام فوری به عمل آورند.
وزارت خارجه قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای حملات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرد و خواستار توقف سریع این حملات شد.
همچنین حزب کمونیست فرانسه با صدور بیانیه‌ای از وزیر خارجه این کشور خواست اعتراض رسمی خود را به این اقدامات رژیم‌صهیونیستی اعلام کند.در این بیانیه آمده است، فرانسه به‌عنوان رئيس دوره‌ای شورای امنیت باید از تلاش‌های دبیر کل سازمان ملل که با هر اقدام علیه غیرنظامیان مخالفت کرده است حمایت کند.
ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) هشدار داد در صورت ادامه محاصره غزه و حملات هوایی علیه این منطقه صبر دولت و مقاومت فلسطین به سر آمده و دنیا را برای دشمن صهیونیستی جهنم می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10