(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

ضرورت آسيب شناسي سينماي ديني و ارزشي (بخش پاياني)
سينماي شبه روشنفکري غرب گرا و مديران فرهنگي چمدان به دست
   


حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز سه شنبه نوزدهم آذرماه سال جاري در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي يک توصيه بسيار مهم درباره دانشگاه ها داشتند و آن اينکه: دانشگاهها به هيچ دليلي جولانگاه جريانهاي سياسي نشود چرا که اين کار جلوي رشد و شتاب علمي را مي گيرد.
ايشان خاطرنشان کردند: “همچون گذشته اعتقاد داريم جوان به ويژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سياسي اجتماعي است اما اين مسئله با تبديل دانشگاه به محل جولان جريانهاي سياسي کاملاً متفاوت است.”
با توجه به فرامين مقام معظم رهبري، بدون شک محيط دانشگاه بهترين فضا براي تربيت نيروهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است که اگر به خوبي پرورش يابند مي توانند کشتي جامعه را درهمه شرايط به سلامتي به مقصود رسانند.
يکي از موضوعاتي که در سال هاي اخير در دانشگاه ها بسيارروي آن بحث شده موضوع ورود يا عدم ورود دانشجويان به سياست است. جنبش هاي عدالت طلب، مطالبه گر، منتقد سرسخت دولت و ريزبين که رفتار دولت را زير ذره بين نقد خود دارند و هرجا لازم باشد ورود و بروز پيدا مي کنند، اما همان گونه که افراط و تفريط در هر کاري مي تواند نتايج عکس و صورت حساب هاي سنگيني براي کشورها داشته باشد سؤال اين است ورود دانشجويان به حوزه سياست بايد تا کجا باشد؟ چه کسي تشخيص مي دهد که اشتباهي انجام شده است يا نه؟ مرز بين افراط و ميانه روي در ورود دانشجويان به سياست تا کجاست؟ و ورود دانشجويان به سياست چه نتايجي مي تواند در پي داشته باشد؟

دانشجو ناگزير از فعاليت سياسي
“...بنده دلم مى‏خواهد اين جوانان ما شما دانشجويان چه دختر، چه پسر و حتى دانش‏آموزان مدارس روى اين ريزترين پديده‏هاى سياسى دنيا فكر كنيد و تحليل بدهيد. گيرم كه تحليلى هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت كند آن دست‌هايى را كه تلاش كرده‏اند و مى‏كنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را غيرسياسى كنند. كشورى كه جوانانش سياسى نباشند، اصلاً توى باغ مسائل سياسى نيستند، مسائل سياسى دنيا را نمى‏فهمند، جريان‌هاى سياسى دنيا را نمى‏فهمند و تحليل درست ندارند. مگر چنين كشورى مى‏تواند بر دوش مردم، حكومت و حركت و مبارزه و جهاد كند؟! بله؛ اگر حكومت استبدادى باشد، مى‏شود...”
اين ها بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب است که در ديدار دانش‏آموزان و دانشجويان به مناسبت «روز ملى مبارزه با استكبار» به خوبي به بخشي از سؤالات مطرح شده پاسخ مي دهد.
نگاهي به آرشيو بيانات رهبر معظم انقلاب در مناسبت هاي مختلف نشان مي دهد که ايشان در ديدارهاي مختلف با دانشجويان و حتي دانش آموزان، بارها بر لزوم درک سياسي دانشجويان تاکيد کرده اند.
ابوالقاسم جراره، جوان ترين نماينده مجلس شوراي اسلامي و استاد دانشگاه با اشاره به بيانات متعدد رهبري در اين باره معتقد است: دانشجويان به عنوان يک قشر فرهيخته و قشري که در جامعه موثر ناگزير به فعاليت سياسي هستند و به عنوان خواص و نخبگان بر جامعه تاثير گذار هستند مي بايست در درجه اول بينش و نگاه سياسي درستي داشته باشند. اين تاکيد از اين جهت است که بايد با همه گروه هاي سياسي آشنايي داشته باشند و آن چه که از همه بهتر است را انتخاب کنند اما نبايد خداي نکرده دانشجو ابزار بازي گروه هاي سياسي شود بنابراين با شناخت و با بصيرت در جريان موضوعات سياسي بايد قرار گيرد.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان اضافه مي کند: بصيرت افزايي دانشجويان با کرسي هاي آزاد انديشي در سطوح مختلف ممکن مي شود. در اين محافل افکار مختلف مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد و بعد از اين آشنايي مي توانند به احزاب و گروه هاي سياسي نگاه درستي داشته باشند. دانشگاه نقش مهم و موثري در رشد عالي و پيشرفت کشور دارد و آينده سازان کشور در همين دانشگاه ها پرورش مي يابند و سکان دار مديريت هاي مختلف مي شوند، از اين رو لازم است که با مسائل سياسي آشنايي کافي داشته باشند.
جراره تاکيد مي کند: دانشجويان بايد مراقب باشند به عنوان ابزار سياسي از آن ها استفاده نشود مخصوصا استفاده انحرافي که رهبري هم بارها تاکيد داشته اند دانشگاه ها محل شناخت افکار و گروه هاي سياسي است اما نبايد ابزار گروه هاي سياسي و محل جولان برخي جريان هاي سياسي شود.

مراقبت از احزاب سياسي
اما زهره الهيان، نماينده سابق مجلس درباره فعاليت سياسي دانشجويان بر اين عقيده است که شرايط روز جامعه و دانشگاه ها ايجاب مي کند دانشجويان فهيم ايراني در روند مسائل اجتماعي و سياسي باشند و نسبت به شرايط روز بصيرت و آگاهي لازم را کسب کنند که اين نيازمند فعاليت سياسي دانشجويان است که مقام معظم رهبري در ديدارها و بيانات مختلف برآن تاکيد داشتند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش کيهان اذعان مي دارد: قطعا فعاليت سياسي و آگاهي وقتي صورت مي گيرد که دانشجويان در روند فعاليت سياسي و اجتماعي با پرهيز از افراط و حرکت در چارچوب عقلانيت سياسي فعاليت کنند و به غير از اين، موضوع ديگري که دانشجويان بايد نسبت به آن هوشيار باشند نيفتادن در دام احزاب و گروه هاي سياسي خاص است و همان طوري که رهبري تاکيد داشتند دانشگاه نبايد جولانگاه جريان هاي سياسي خاص باشد. بلکه دانشجو بايد قادر باشد با بصيرت و شناخت در فعاليت هاي سياسي مختلف مشارکت فعالانه داشته باشد.
عليرضا نادعلي،عضو شوراي مرکزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي هم که در دوران اغتشاشات 78 عضو تشکل هاي دانشجويي بوده است مي گويد: رهبري در دوره هاي مختف فعاليت جنبش دانشجويي، همواره با ارتباط مستمري که با جريان پرشور جوانان داشتند توصيه ها و رهنمودهاي متعددي براي طيف دانشجوي مطالبه گر و آرمان خواه داشته اند؛ زماني که فضاي دانشگاه به سمتي هدايت مي شد که اگر دانشجويي بخواهد وارد بحث هاي سياسي از جنس انقلاب شود را منکوب مي کردند و مورد هجمه قرار مي دادند حضرت آقا فرمودند خدا لعنت کند کساني را که نمي خواهند دانشگاه سياسي باشد.

سياست زدگي در دوره اصلاحات
در دوران اصلاحات برخي گروه ها و احزاب، دانشگاه را وسيله رسيدن به خواسته هاي خود قرارداده بودند. هدفي که امروز هم نسيم آن به مشام مي رسد.
نادعلي با اشاره به تجربه خود در دوره دوم خرداد به گزارشگر کيهان مي گويد: متاسفانه گروه ها و احزاب در آن دوران تلاش مي کردند نيرو گيري کنند و دانشگاه و فضاي دانشگاه را به سمت سياست زدگي ببرند
- البته اين طور نبود که همه جريان هاي دانشجويي موجود سياست زده باشند - بخشي به دليل وابستگي به گروه هاي سياسي بيرون از دانشگاه براي رسيدن آن ها به نتايجي که مي خواستند تسليم مي شدند و به سمت و سوي آن ها حرکت مي کردند. برخي نيز بودند که با بينش سياسي مطلوب مي توانستند فضا را اداره کنند و حداقل اين بينش سياسي موجب شد فضاي دانشگاه که همواره يک سنگر از سنگرهاي انقلاب اسلامي بود در آن سال ها به طور کامل دست دگرانديشان نيفتد.
نادعلي تاکيد مي کند که اکنون بايد قبول کنيم آنچه در سال 88 اتفاق افتاد با عنوان فتنه آن چنان ضربه اي را به کشور وارد کرد که طبيعي است تا مدتي بعد از آن فضا به دليل تهديدهاي داخلي و خارجي مطلوب نباشد. اما با تحولاتي که رخ داده و پوست اندازي هايي که بوده اين امکان براي فعاليت هاي سياسي ايجاد شده اما مطمئن باشيد سياست زدگي به آن شکل اتفاق نخواهد افتاد. لازمه آن درک نياز روز دانشگاه و توجه به اتفاقاتي است که پيش از اين رخ داده است البته جريان اصلي دانشگاه اين فهم را دارند و به آنچه ممکن است بي توجه باشند با توصيه هاي رهبري اصلاح مي شود.

مسئوليت جوانان در اداره جامعه
“ دانشجو به معني جوان نخبه، آن گروهي از جوانان هستند که در بين جوانان ديگر قابليت ويژه تري دارند و به معناي پيشتاز جامعه جوان داراي ويژگي آزادي خواهي، عدالت طلبي، ظلم ستيزي و فطرت پاک هستند که دچار دنيازدگي نشده اند.” سيد امير حسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به خصلت مطالبه گري دانشجو و اين که اين خصلت در دانشجو به حوزه سياسي هم ورود پيدا مي کند، با بيان عبارات فوق اظهار مي دارد: دانشجويان آرمان گرا، شجاع و داراي شور و هيجان ، انرژي و انگيزه فراواني هستند و به عنوان نيروي محرکه همه نهضت هاي استکبار ستيز عالم نقش آفريني مي کنند و زودتر از همه به جريان حق و ضد ظلم پيوسته اند؛ در مورد انقلاب اسلامي هم همين طور است و اين امتيازي است که در جوانان مسئوليت ايجاد مي کند.
وي با بيان اين که رابطه مسلمانان حق و تکليفي است يعني اگر نعمتي را دريافت کرديم در مقابل آن تکليفي بر گردن ما نهاده مي شود، به گزارشگر کيهان مي گويد: اگر سالم هستيم بايد زکات بدهيم اگر وضع مالي ما خوب است تکليف داريم اين جا هم نعمت جواني مسئوليت آور است بنابراين بر اساس مسئوليت الهي و در راستاي وظايف اجتماعي، جوان وظيفه دارد به عنوان يک انجام تکليف براي خداوند تبارک و تعالي کار سياسي هم انجام دهد دانشجو به عنوان قشر نخبه جوانان يک مسئوليتي بر دوشش هست و آن اين است که در جهت پاکي جامعه خود بايد اقداماتي انجام دهند، اين وظيفه تاريخي دانشجويان است اگر دقت شود تمام انقلاب هاي دنيا هم بر اين اساس شکل گرفته اند و کارهايي را که بايد انجام دهند را انجام داده اند.

خط دهي دانشجويان در جامعه
همان طور که گفته شد فعاليت دانشجويان و درک آن ها از موضوعات و جريان هاي سياسي يک لازمه براي جنبش دانشجويي است که اين مهم مي تواند نتايج مطلوبي داشته باشد. زهره الهيان دراين باره مي گويد: قشر دانشجو معمولا به عنوان قشر آرمانخواه و مطالبه گر شناخته مي شود و به قطع به دليل خصوصيت آرمان خواهي حرکت هاي دانشجويي همواره در جهت صحيح خود قرار گرفته و توانسته روند مطالبه گري را در مسئولان ايجاد کند که کمکي به تصحيح سمت و جهت کارکرد مسئولان باشد و از طرفي هم به دليل اين که قشر دانشجو يک قشر مرجع به شمار مي آيد مردم مي توانند خط صحيح سياسي را با الهام گرفتن از حرکت هاي دانشجويي دنبال کنند؛ ولي بايد با فراهم کردن بستر و زمينه فعاليت سياسي سالم و عقلاني و به دور از افراط مسئولان مورد نقد قرار گيرند و شرايط و مقدمات براي فعاليت سياسي و کسب آگاهي هاي سياسي را براي دانشجويان فراهم کنند. علي رضا نادعلي هم با تاکيد بر وجهه آرمان گرايي و مطالبه گري دانشجويان تصريح مي کند: دانشجويان بهترين بخش از جامعه هستند براي نظارت بر آن چه در نظام جمهوري اسلامي توسط دستگاه ها، مسئولان و جريانات سياسي انجام مي شود به دليل اينکه دانشجويان به کسي وابستگي ندارند و وام دار اشخاص و جريان ها نيستند به راحتي مي توانند نظرات خود را شجاعانه مطرح کنند. فقط بحث هاي سلبي و انتقادي نيست بلکه در حوزه هاي ايجابي هم دانشجويان ورود مناسبي دارند بنابراين ورود دانشجويان به جريان هاي سياسي موجب مي شود برعکس تاثير پذيري آنها از جريان هاي سياسي، آن ها جريانات سياسي را در سمت و سوي مطلوب متاثر کنند.

حرکت در چارچوب قوانين
ابوالقاسم جراره با اشاره به قوانين و ساختارهاي حاکم بر دانشگاه ها با هشدار نسبت به خروج از چارچوب قانون و هنجارهاي جامعه اظهار مي دارد: هر فعاليتي که در دانشگاه انجام مي شود بايد در چارچوب ساختارهاي تعريف شده دانشگاه باشد. هر جرياني که خارج از اين ساختارها حرکت کند بايد با آن برخورد شود، مي خواهد به هر فرد يا طيفي وابسته باشد اما حرکت در اين چارچوب نه تنها مخرب نيست بلکه موثر و مفيد است و لازم است که در اين مسير رفتار شود. هر فردي هم خارج از اين مسير حرکت کند قطعا به گونه اي با وي برخورد شود که اجازه فعاليت نداشته باشد.

تحقق حماسه سياسي الگوي موثر
يکي از تاکيدات اساسي و الگوهايي که براي فعاليت سياسي و حفظ مرز فعاليت سياسي با سياسي بازي پيش روي دانشجويان وجود دارد منويات رهبر فرزانه انقلاب بر تحقق حماسه سياسي است. قاضي‌زاده هاشمي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس اظهار مي دارد: امسال سال حماسه سياسي و اقتصادي است وقتي دانشگاه ها فعال هستند و بصيرت لازم را دارند مي توانند در ايجاد حماسه هاي مهم و اساسي که مي تواند به عنوان پشتوانه هاي اساسي نظام و انقلاب باشد حضور فعال داشته باشند، مشارکت مردم در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي عاملي مهم است و دانشگاه مي تواند به عنوان عامل تحرک قوي اين جريانات و بيداري در حوزه هاي مختلف علمي و سياسي نقش عمده اي ايفا کند. براي اين که دانشجويان جمعيتي موثر و خاص در جامعه هستند که اگر بصيرت لازم را داشته باشند مي توانند اين بصيرت را به جامعه منتقل کنند و برنامه هاي مختلف اقتصادي، سياسي و فرهنگي را داشته باشند.
قاضي زاده هاشمي با تاکيد بر تاثيرات فعاليت دانشجويان در حوزه هاي مختلف تصريح مي کند: دانشگاه به عنوان يک سيستم اداري است که افراد بايد وظيفه امر به معروف و نهي از منکر را در آن عملي کنند و اين حداقل فعاليت جريان دانشجويي است. جريانات دانشجويي بايد همه مسائل سياسي،اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه را رصد و ديده باني کنند و وقتي بخش هايي از دولت و جامعه دچار فساد، انحراف يا خيانت شد توان ايستادگي در مقابلش را داشته باشند و سعي کنند بر اساس دريافت ها راه درست را نشان دهند و تلاش کنند آن موضوع اصلاح شود. توجه هم داشته باشند اينها با سياسي بازي متفاوت است. ملاک نظر رهبري است که با توجه به اين موضوع دچار گمراهي نمي شوند.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10