(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

کوتاه اقتصادی
وزیر راه و شهرسازی: زلزله یا آلودگی هوا برای انتقال پایتخت کافی نیست
شرکت عمران پردیس: نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر ممنوع است
وزارت صنعت: کمبود کالا نداریم
اسدالله عسگراولادی: تلاش برای کاهش نرخ ارز تهدید صادرات است!
سخنگوی دولت: قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هایکباره بالا نمی‌رود
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی: بخشنامه‌ای از دولت درباره یارانه شیر دریافت نکرده‌ایم
دبیرکل بانک مرکزی: مردم انتشار اسکناس درشت‌تر را نمی‌پسندند
افت معاملات مسکن در پاییز امسال
گشایش ال‌سی 15 درصدی برای طرح‌های فولادی
حضور 120 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه سیمان
شرکت مخابرات استان تهران: قیمت اینترنت کاهش می‌یابد
   


* معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع گفت: ‌بر اساس مصوبه اخیر مجلس، برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نیز می‌توان از تسهیلات 2300 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی استفاده کرد. رحیم سجادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این نمایندگان مجلس مصوب کرده بودند 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اختصاص یابد اما در این مصوبه نامی از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی عنوان نشده بود که بر اساس طرح استفساریه اخیر، این بخش نیز می‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.
* رویترز طی گزارشی نوشت که مشتریان آسیایی نفت ایران احتمالا طی ماه‌های آینده به علت نگرانی از عرضه نفت در جهان به دنبال ناآرامی‌ها در آفریقا، خرید نفت از این کشور را افزایش خواهند داد.
* قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تولید گاز در سال 1394 و تامین نیاز موجود واحدهای پتروشیمی، اظهار کرد: در سال جاری و سال آینده با کمبود گاز در کشور مواجه هستیم اما انتظار می‌رود در سال 94 میزان تولید گاز به قدری افزایش یابد که مازاد بر نیاز باشد. محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد محدود شدن گازرسانی به واحدهای پتروشیمی و قطع گاز در برخی واحدها گفت: مصرف گاز در کشور به طور وسیعی گسترش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که توسعه مصرف با توسعه فازهای پارس‌جنوبی متناسب نبوده است. وی تصریح کرد: برخی نقاط کشور، سردسیر هستند و اکنون نیز در فصل سرما به سر می‌بریم؛ هیچ‌کس نمی‌تواند تحمل کند که هموطنان در سرما به سر ببرند اما در عوض، متانول و اوره مرتب تولید شود.
* بررسی نرخ تورم طی سه دهه گذشته نشان از آن دارد که اقتصاد ایران فقط دو بار شاهد تورم تک‌رقمی بوده است. به گزارش ایسنا در سال‌های 1364 و 1369، اقتصاد ایران با نرخ‌های تورم 6/9 و 9 درصد پایین‌ترین میزان تورم را به خود اختصاص داده است. پس از آن، کمترین میزان تورم مربوط به سال‌های 63، 84 و 88 بوده که به ترتیب شاهد تورم 10/4، 10/4 و 10/8 درصدی بوده‌ایم. اما اقتصاد ایران در سال‌های 74 و 73 نیز به ترتیب با نرخ‌های 49/4 و 35/2 بیشترین میزان تورم را به خود اختصاص داده است. آزادسازی قیمت‌ها و سیاست‌های تعدیل و همچنین سیاست‌های انبساطی دولت از عواملی بوده که باعث شد تورم از افزایش چشمگیری برخوردار شود.
* عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران خواستار تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو شد. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکل کمبود نقدینگی موجب کاهش تولید قطعه و خودرو شده است. وی تصریح کرد: اگرچه تحریم‌های خارجی مشکلاتی را برای صنعت خودرو و قطعه ایجاد کرده اما تحریم‌های اصلی در داخل کشور است که امیدواریم حل شود.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت: برای انتقال پایتخت باید دلایل گسترده‌ای وجود داشته باشد.
عباس آخوندی در حاشیه بازدید از مصلای امام خمینی(ره) در پاسخ به ایسنا درباره انتقال پایتخت که در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، وزارت راه و شهرسازی مسئول بررسی این طرح شده است، گفت: انتقال پایتخت یک ایده است و باید این ایده توسط گروه مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی بررسی شود.
وی تاکید کرد: گروهی را برای مطالعه و بررسی این امر در نظر گرفته‌ام تا به خوبی این ایده را بررسی کنند. آخوندی با اشاره به اجرای طرح انتقال پایتخت در کشورهای دیگر گفت: بر اساس تجربه سایر کشورها، این موضوع در ایران نیز از اواخر دهه 60 سابقه دارد و این کار خیلی زمان می‌خواهد.
به گفته وی هفته آینده گروهی برای مطالعه طرح انتقال پایتخت منصوب می‌شوند و این کار توسط این گروه بررسی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: انتقال پایتخت فقط تغییر فیزیکی آن نیست بلکه بحث‌های دیگری هم چون تغییر در فرآیند تصمیم‌گیری نیز مهم است که نیازمند تمرکز زیادی است.
وی در پاسخ به این که سال گذشته نیز موضوع انتقال پایتخت مطرح شده بود، افزود: برای انتقال پایتخت، زلزله یا آلودگی هوا کفایت نمی‌کند بلکه باید مجموعه‌ای از دلایل گسترده در این باره وجود داشته باشد که این امر نیازمند شناسایی مسائل اقتصادی و فنی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که طرح انتقال پایتخت نیاز به مطالعه جدید دارد، گفت: این طرح نیازمند بررسی است.

 


شرکت عمران پردیس در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد نقل‌ و انتقال امتیاز مسکن مهر، ممنوع است لذا به متقاضیان توصیه می‌شود از انتقال و فروش امتیاز مسکن مهر خود، خودداری کنند.
در این اطلاعیه آمده است: با تدابیر اندیشیده شده، امضا و تحویل پیش‌قرارداد و هم‌چنین احراز شرایط 5 سال سکونت، در کمترین زمان ممکن با طی مراحل اداری و بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی انجام می‌گیرد.
لذا ادعا یا پیشنهاد دریافت هرگونه وجه برای تحویل زودتر قرارداد یا تایید 5 سال سکونت هیچ مبنایی نداشته و خلاف ضوابط می‌باشد. لذا خواهشمند است متقاضیان محترم در صورتی که با چنین پیشنهادی مبنی بر دریافت وجه برای امضا و تحویل قرارداد یا تایید 5 سال سکونت از طرف هر فرد حقیقی یا حقوقی مواجه شدند سریعا موضوع را به مدیریت مسکن مهر اطلاع دهند. بدیهی است در صورت اثبات هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب از طریق مراجع اداری، حقوقی و قضایی ذیربط پیگیری و اقدامات لازم به عمل می‌آید. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه ظرفیت مسکن مهر شهر جدید پردیس تکمیل است، ادعای انجام ثبت‌نام و یا تایید فرم ج که بعضا طرح می‌گردد به هیچ‌وجه صحت نداشته و امکان‌پذیر نیست. لذا درخواست می‌کنیم در این خصوص مراقبت لازم به عمل آید تا مورد سودجویی، فریبکاری و اغواگری دلالان و واسطه‌های خرید و فروش قرار نگیرند.
بر اساس این اطلاعیه، نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر، ممنوع است لذا توصیه می‌گردد از انتقال و فروش امتیاز مسکن مهر خود، خودداری نمایید.
بر این اساس هرگونه تبعات و عواقب ناشی از انجام این امر، متوجه فروشنده و خریدار است.

شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: دولت درحال شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن بوده و جزئیات طرح مسکن اجتماعی به محض شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن اعلام می‌شود.
سیدمحمد پژمان در مراسم افتتاحیه پروژه 240 واحدی مهر شاهد استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر سازمان ملی زمین و مسکن و دولت در حال شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن هستند و نتایج آن ظرف چند ماه آینده حاصل خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 30 درصد از اقتصاد کشور مربوط به بخش مسکن است، بیان کرد: دولت باید برای این بخش مهم اقتصادی برنامه داشته باشد و این برنامه نه تنها برای اقشار کم ‌درآمد بلکه باید برای همه بخش‌های اقتصادی باشد.
وی افزود: هم‌اکنون اصل موضوع سازمان ملی زمین و مسکن تامین مسکن از سوی دولت برای افراد کم درآمد است که در حال حاضر در حال مطالعه طرح جامع مسکن هستیم.
پژمان یادآور شد: دهک‌های پایین جامعه برای امرار معاش نیازمند کمک و پوشش نهادهای اداری هستند که دولت باید موظف به عرضه زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌ قیمت برای این گروه‌ها است.
وی اضافه کرد: انتظار ما همکاری بیشتر دستگاه‌های ذیربط در رابطه با مساکن مهر است چرا که بدون همکاری، این امر تحقق نخواهد یافت.
پژمان در پایان خاطرنشان ساخت: امیدواریم این خانه‌ها، خانه‌های دلخواه و آسایش مردم باشد و بتوانند در این مساکن فرزندان لایقی تحویل جامعه دهند.

 


معاون وزیر صنعت و تجارت تاکید کرد کشور با کمبود کالا مواجه نیست.
حسن یونس سینکی در گفتگو با مهر گفت: توزیع کالاهای کوپنی به هیچ عنوان در دستور کار دولت قرار ندارد، همان طور که سبدهای کالایی نیز در قالب کارت‌های الکترونیکی سرپرستان خانوار که هم اکنون برای دریافت یارانه‌های نقدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توزیع می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کوپن دیگر به اقتصاد ایران باز نمی‌گردد، این درحالی است که کالای کوپنی زمانی توزیع می‌شد که کشور با کمبود کالا مواجه بود، در حالی که هم اکنون هیچ مشکلی به لحاظ تامین کالا در کشور وجود ندارد و ذخایر کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
وی تصریح کرد: هم اکنون جریان تامین و توزیع کالا در کشور بسیار روان است و نیازی به توزیع کالاها در شبکه‌های خاص همچون کالابرگ نیست. اما دولت به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تامین بخشی از نیازهای مردم، اختصاص سبد کالایی را تدارک دیده است.
به گفته سینکی، توزیع کالاهای کوپنی مفسده‌های بسیار داشت که خوشبختانه با خداحافظی کالابرگ با اقتصاد خانوارها، این مفسده‌ها نیز از بین رفت.

 


رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تلاش برای کاهش نرخ ارز را تهدید صادرات قلمداد کرد.
اسدالله عسگراولادی با بیان این‌که اظهارنظر دولت و تلاش آن برای کاهش نرخ ارز تهدیدی بر سر راه صادرات کشور است اذعان کرد: وزیران مدام اعلام می‌کنند که ارز باید به 2600 تومان برسد. ما که می‌دانیم نرخ ارز تا این میزان پایین نمی‌آید، ولی حتی بیان این اظهارنظرها نیز بر صادرات لطمه می‌زند.
وی با بیان این ادعا که هیچ برنامه‌ریزی برای صادرات در ایران نمی‌شود، بیان کرد: این که تصمیم‌گیران مدام اعلام می‌کنند نرخ ارز باید پایین‌تر بیاید، امکان برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان می‌گیرد، زیرا قدرت ریسک از آنها گرفته می‌شود.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که محال است هدف‌گذاری صادرات بر اساس بودجه سال جاری محقق شود، گفت: صادرات در حدود 25 تا 30 درصد کمتر از رقم اعلام شده در بودجه محقق می‌شود.
اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین اظهار کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت میزان کل صادرات در هشت ماهه امسال افت داشته است.
وی با بیان این‌که صادرات ما با چهار چالش اساسی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: اولین چالشی که در میزان صادرات هشت ماهه امسال نیز تاثیر زیادی داشته، تهدیدهای وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از صادرکنندگان است. این تهدیدها تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در شهرهای کوچک ممنوع‌الخروج شده‌اند.
او با تاکید بر این که پیمان سپاری ارزی و عدم لغو این مصوبه نیز از دیگر مشکلات اساسی و تاثیرگذار بر کاهش صادرات است، خاطرنشان کرد: ‌قرار بود لغو مصوبه پیمان‌سپاری ارزی ابلاغ شود ولی متاسفانه گمرک هم‌چنان این مصوبه را اجرایی و از صادرکنندگان تعهدنامه ارزی دریافت می‌کند. وی با اشاره به این که حمل‌ونقل دیگر عامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات بوده است، تصریح کرد: تحریم‌های کشتیرانی و مشکلات حمل‌ونقل به نحوی بوده است که باعث کاهش آمارهای صادراتی شده است.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، صادرکنندگان برای صادرات محصولات خود باید کالاهای خود را به ترکیه یا به بندر جبل‌علی برده و از آنجا اقدام به صادرات محصولات خود کنند.
وی با تاکید بر این که مسائل بانکی نیز هم‌چنان حل نشده است، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده که امکان جابه‌جایی پول برای صادرکنندگان فراهم نشود.
او با ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری سمینار صادرات گفت: این سمینار باید در راستای رسیدگی و حل مسائل بر سر راه صادرات برگزار شود تا صادرکنندگان بتوانند مشکلات خود را به صورت تخصصی به دولت مطرح کنند.

 


سخنگوی دولت شیب افزایش قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را تدریجی اعلام کرد.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال ایرنا که قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید دارد تا پایان برنامه پنجم توسعه باید قیمت حامل‌ها حداکثری شود و با توجه به دو سال باقی مانده آیا دولت روند تعدیل قیمت‌ها را تسریع می‌کند؟ گفت: زمانی که هدفمندی تصویب شد نرخ ارز هنوز رشد نکرده بود، پس از افزایش نرخ ارز فاصله تعدیل شده در فاز اول مجددا با افزایش نرخ ارز از بین رفت، بنابراین در موقعیت کنونی باید با توجه به مقتضیات تصمیم‌گیری کنیم.
وی تصریح کرد: قطعا اجازه نمی‌دهیم به بهانه هدفمند شدن یارانه‌ها نرخ تورم فزاینده‌ای به وجود بیاید. تورم خط قرمز دولت در اجرای قانون هدفمندی است، بنابراین لایحه‌ای را در این باره تدوین خواهیم کرد که تورم به صورت جهشی بالا نرود و بخش تولید آسیب نبیند. نمی‌خواهیم به مردم بگوییم از نیم ساعت دیگر نان و بنزین و گاز و غیره به این میزان درصد افزایش می‌یابد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهار داشت: درباره اجرای قانون هدفمندی باید این موضوع را به مردم اطلاع دهم، شیب قیمت‌ها یکباره نخواهد بود با توجه به اینکه دو سال به پایان برنامه پنجم مانده، نمی‌شود قیمت حامل‌های انرژی را در عرض این دو سال به قیمت‌های فوب یا همان واقعی‌سازی قیمت‌ها رساند.
وی گفت: برنامه ما برای اجرای قانون هدفمندی باید مدبرانه‌تر، حساب شده‌تر و با درنظر گرفتن همه جوانب باشد و سطح رضایت مردم را کاهش ندهد، ما گرچه روش فعلی کسب درآمد و توزیع درآمد ناشی از یارانه‌ها را قبول نداریم و هر ماه برای جبران بودجه آن چالش‌های جدی داریم اما به مردم شوک نمی‌دهیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ارائه لایحه جداگانه برای هدفمندی باعث نخواهد شد که ناچار شوید برای بودجه سال آینده اصلاحیه به مجلس ببرید، افزود: بودجه منابع و مصارف خودش را دارد، اما هدفمندی یارانه‌ها، تنها روی چهار، پنج قلم کالا متمرکز خواهد شد، آن هم عمدتا حامل‌های انرژی است. نسبت به آنها می‌گوید که چقدر یارانه‌های اینها را درنظر بگیریم و منابعی را که از این اصلاح قیمت‌ها حاصل می‌شود به چه ترتیبی در جامعه توزیع کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص یارانه‌ها با صراحت عرض کنم که روش فعلی کسب درآمد و توزیع درآمد ناشی از یارانه‌ها از نظر ما و کارشناسان روش مطلوبی نیست، ما می‌توانیم این پول را به اموری اختصاص دهیم که بهتر خرج شود. در حال حاضر 90درصد هزینه درمانی را اشخاص می‌دهند و متاسفانه باید گفت این دسته جزو بیمه‌شدگان هستند و مردم بدون بیمه تمام هزینه را می‌دهند، در حالی که ما باید کاری کنیم که مردم جز درمان درد خود درد دیگری نداشته باشند.
وی درباره روش بودجه‌ریزی سال 93 گفت: بودجه‌ریزی مبتنی بر روش صفر شکست خورده نیست بلکه یک خانه تکانی بودجه‌ای است و به صورت سنتی بودجه یک دستگاه را افزایش نمی‌دهد بلکه برای تخصیص هر اعتباری کالبدشکافی می‌کند. در واقع اگر امسال به یک دستگاه 100 واحد اعتبار تخصیص داده شده دلیلی ندارد در سال آینده 100 به علاوه 10 درنظر گرفته شود بلکه باید معلوم شود نیاز دستگاه در سال جدید چقدر است، البته رویکرد ما بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است و قصد داریم در همین مسیر حرکت کنیم تا بودجه شفاف، منضبط و قانونمند باشد.
نوبخت همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در لایحه بودجه سال 93 بر کالاهای اساسی، گفت: واردات برخی از کالاهای اساسی تا 11 تیرماه امسال بر پایه دلار 1226 تومانی محاسبه شده و با تعیین قیمت دلار به ارزش 2477 تومان در بودجه 92 و 2650 در بودجه 93، دولت متقبل شد که خود این مابه‌التفاوت را برای کالاهای اساسی به ویژه گندم پرداخت کند. به گفته وی، بنابراین اختلاف قیمت هر کیلوگرم گندمی که اکنون بین 1226 تا 2477 تومان وارد می‌شود را دولت به صورت یارانه ریالی پرداخت می‌کند تا گندم به عنوان یکی از کالاهای اساسی هیچ افزایش قیمتی پیدا نکند و همان مبنایی باشد که در ابتدای سال بوده است.

 


مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولید کننده فرآورده لبنی گفت: تاکنون بخشنامه‌ای از سوی دولت برای اختصاص یارانه شیر ابلاغ نشده است.
محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس در خصوص تصمیم دولت برای اختصاص یارانه به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شیر اظهار داشت: هنوز در این خصوص دستورالعمل یا بخشنامه‌ای از سوی دولت ابلاغ نشده است.مدیر عامل اتحادیه سراسر تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی افزود: این موضوع هنوز در حد حرف است و با وجود نامه‌نگاری ما با وزارت صنعت تاکنون چیزی اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه توان مردم برای خرید لبنیات خصوصاً شیر کم شده است گفت: اغلب تصور می‌کنند که تولیدکنندگان موجب افزایش قیمت لبنیات شده‌اند در حالی که ما حاضریم محصول خود را با 10 تا 15 درصد سود به مشتری ارائه دهیم.
اسماعیلی افزود: در حال حاضر اغلب تولید کنندگان لبنیات با 30 تا 50 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند و عده‌ای هم کار خود را تعطیل کرده‌اند، اما تولیدکنندگان بزرگ لبنی و صاحب برند با توان مالی بالای خود توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند.
این فعال بخش تعاون با بیان اینکه قبل از هدفمندی برای خرید 10 تن شیر 4 میلیون تومان هزینه می‌کردیم، گفت: این رقم الان به 12 میلیون تومان رسیده و سرمایه در گردش زیادی نیاز دارد که تولیدکنندگان خرد توان تأمین آن را ندارند.
وی با اشاره به مکاتباتی که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت قبل و دولت فعلی انجام داده گفت: با این وجود تاکنون پاسخی از آنها دریافت نکرده‌ایم و وزیر تعاون و کار به جای اینکه با تعاونی‌ها جلسه بگذارد با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تشکیل جلسه می‌دهد.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید لبنیات تصریح کرد: متأسفانه الان هم برای توزیع بسته کالایی به جای اینکه تعاونی‌ها و تولیدکنندگان خرد را فعال کنند و سفارش تأمین کالا را به آنها بدهند، به سراغ برندهای بزرگ می‌روند در صورتی که توان تولید و کیفیت کالا در این بخش بالاتر است.اسماعیلی با اشاره به تدوین بسته پیشنهادی برای ارائه به مجلس و دولت برای حل مشکلات بخش لبنیات کشور گفت: در این بسته راهکارهایی برای بهبود وضعیت این بخش با حمایت دولت دیده شده است.
وی افزایش قیمت شیر را عامل کاهش شدید مصرف این محصول دانست و افزود: قبل از هدفمندی یارانه‌ها روزانه 180 تن شیر در تهران توزیع می‌کردیم که این رقم الان به 5 تن کاهش یافته است.
اسماعیلی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان کوچک و تعاونی‌ها برای کاهش هزینه تولید خواستار کمک دولت در این زمینه شد.
بنابراین گزارش: نوبخت، سخنگوی دولت هفته گذشته با بیان اینکه نظر ما این است که قیمت شیر خام برای مصرف کننده افزایش نیابد، اعلام کرد: دولت 3 هزار میلیارد ریال یارانه برای دامداران و کارخانجات در نظر گرفته تا با تأمین منابع آن توسط معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری هم از افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی جلوگیری شود و هم دامداران متضرر نشوند.

 


دبیرکل بانک مرکزی گفت: جامعه فعلا انتشار اسکناس درشت‌تر را نمی‌پسندد.
محمود احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد انتشار اسکناس درشت‌تر توسط بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی آمادگی انتشار اسکناس درشت‌تر را دارد، اما در این بین مسائلی هم وجود دارد.
وی افزود: در جامعه این تصور وجود دارد که انتشار اسکناس درشت به معنای کاهش ارزش پول ملی است و با توجه به اینکه مردم، «ایران چک» را پذیرفته‌اند، بهتر است فعلا موج جدیدی برای تغییر و تحول در این زمینه ایجاد نشود.
دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه هنوز شورای پول و اعتبار مجوزی برای انتشار اسکناس درشت‌تر به بانک مرکزی نداده گفت: در حال حاضر از لحاظ بیرونی شرایط برای انتشار اسکناس درشت‌تر مهیا نیست و به نظر می‌رسد، تامین نیازها از طریق ایران چک، گزینه بهتری است.وی تصریح کرد: بانک مرکزی فعلا انتشار اسکناس درشت‌تر را به عنوان یک راهکار جایگزین ایران چک در دستور کار خود دارد.
احمدی با اشاره به تغییر واحد پولی در کشورهای اروپایی، افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مدت 4 سال اسکناس یورو را منتشر کرده، امکانات لجستیک را ارزیابی و میزان توزیع آن را در هر منطقه برآورد کردند؛ در کشور ما با توجه به پهناور بودن، برای فراهم کردن زمینه توزیع اسکناس درشت‌تر، کار طولانی مدتی را می‌طلبد.
وی ادامه داد: حداقل مدت زمان مورد نیاز برای انتشار و توزیع اسکناس 20 و 50 هزار تومانی با ایران چک، دو سال است.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی، اظهار داشت: با توجه به این مساله باید به سایر اجزای این مساله توجه شود، زیرا اگر طرح حذف صفر می‌خواهد اجرا شود، باید 2 میلیارد قطعه اسکناس امحاء و اسکناس‌های طراحی شده در طرح حذف صفرها منتشر شود.
وی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد با ملاحظات بیشتری در این زمینه اقدام کنیم تا برخی مسائل مانند حذف صفرها تعیین تکلیف شود؛ 8 مولفه مهم در این زمینه وجود دارد که به همین دلیل ترجیح می‌دهیم، تا یکی دو سال آینده به همین شکل کار را پیش برده و پس از تعیین تکلیف آن مسائل، اقدام کنیم.

 


تعداد معاملات مسکن در پاییز امسال نسبت به پاییز گذشته حدود 150 هزار مورد کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، کل معاملات منعقد شده مسکن در فصل پاییز امسال 416 هزار و 372 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 149 هزار و 358 مورد کاهش یافته است.
در پاییز سال گذشته بیشترین معاملات مربوط به ماه مهر بود اما پاییز امسال آذر صدرنشین تعداد معاملات مسکن بوده و تعداد معاملات در این ماه نسبت به ماه گذشته‌اش نزدیک به 16 هزار مورد افزایش داشته و تقریبا به آمار معاملات مهرماه نزدیک شده است چرا که آبان امسال میزان معاملات مسکن کاهش چشمگیری داشت که این کاهش در آذر جبران شد.
تعداد معاملات مسکن در آذر امسال 144 هزار و 296 مورد بوده که 86 هزار و 323 مورد آن مربوط به خرید و فروش خانه بوده است.
بر اساس آمار موجود از میزان قراردادهای منعقد شده مسکن در کل کشور، از ابتدای سال هرچه قیمت‌ها با نزول بیشتری همراه شده معاملات نیز کمتر شده است و علیرغم شکسته شدن حباب 20 درصدی قیمت مسکن و کاهش دو درصدی قیمت‌ها در فصل پاییز، بازار با رکود مواجه است و استقبال چندانی برای خرید و فروش خانه نیست و به گفته رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک «هرچه قیمت‌ها افزایش یابد تقاضای مردم برای خرید هم بیشتر می‌شود و زمان کاهش قیمت مردم دست نگه می‌دارند.»
شاید بازار منتظر اعلام برنامه‌ها و تسهیلات مسکنی وزارت راه و شهرسازی و قطعی شدن میزان وام مسکن است که در بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است.

 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از گشایش ال‌سی 15 درصدی برای 5 طرح فولادی خبر داد.
مهدی کرباسیان در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات تأمین اعتبار 5 طرح فولادی گفت: هم اکنون سرمایه‌گذاران ایرانی با سهم 65 درصدی و مشارکت 35 درصدی ایمیدرو، 5 طرح فولادی را تأمین اعتبار کرده‌اند که خوشبختانه مراحل حقوقی این کار در حال سپری شدن است و برای گشایش ال‌سی اقدام کرده‌اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین 4 طرح را نیز بانک صنعت و معدن تأمین اعتبار خواهد کرد و اگر مشکلات بروکراسی و اداری حل شود، هرچه زودتر این طرحها اجرایی خواهند شد.
وی تصریح کرد: گشایش ال‌سی با نرخ 15 درصد برای 5 طرح فولادی مذکور صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران مبلغ این گشایش اعتبار را در دو قسط 7/5 درصدی در ابتدا و نیز بعد از گذشت مدتی پرداخت خواهند کرد.
به گفته کرباسیان، این 5 طرح شامل واحد احیای مستقیم نی‌ریز، احیای مستقیم شادگان، بافت، قائنات و سفید دشت است که برای قائنات و سفیددشت گشایش ال‌سی نیز صورت گرفته است و گشایش اعتبار سه طرح دیگر در مراحل نهایی قرار دارد.
وی اظهار داشت: طرح‌های احیای مستقیم سبزوار و میانه نیز مراحل اداری خود برای گشایش ال‌سی را سپری می‌کند که امیدواریم هرچه زودتر این دو طرح نیز به نتیجه برسند.

 


ششمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان و بتن با حضور 120 شرکت داخلی و خارجی گشایش یافت.
به گزارش ایرنا در ششمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، بتن، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین‌آلات وابسته که از دیروز جمعه ششم تا نهم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، بیش از 120 شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ترکیه، هند، چین، روسیه، امارات و ایتالیا حضور دارند.
در این نمایشگاه انواع تجهیزات و قطعات مربوط به کارخانه آسفالت، دستگاه سرند، دستگاه مرکزی بتن ثابت، سنگ‌شکن‌های مخروطی، لوله و متعلقات برای عملیات بتن‌ریزی فنداسیون‌ها، دیوارهای برشی و سقف‌ها، دستگاه معدن، جک بتن‌شکن، جک ملات‌شکن، اره برش مغزه بتن، انواع قالب بتن، عمل‌آوری بتن، میز ویبره، هوامتر بتن، اسلامپ، اره برش مستقیم خاک، چکش تراکم، اکستراکشن آسفالت، الک‌های دانه‌بندی، لرزاننده و اولتراسونیک بتن، تجهیزات آزمایشگاه مجهز بتن، تجهیزات کامل آزمایش برش، تجهیزات کامل آزمایش هیدرومتری، تجهیزات کامل آزمایش تراکم، انواع تجهیزات تولید اولیه مواد معدنی، طراحی و اتوماسیون، انواع تجهیزات و ابزار عایق‌ها، نسوزها و فیلتراسیون و صنایع مرتبط عرضه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
همزمان با برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، بتن، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین‌آلات وابسته؛ نخستین همایش ملی تولیدکنندگان سیمان ایران هم برگزار می‌شود.
قرار است در این همایش که علاوه بر مسئولان کشوری، مدیران کارخانه‌های سیمان، کارشناسان و متخصصان نیز حضور دارند؛ چگونگی ارتقاء کمی و کیفی سیمان تولیدی کشور، بهینه‌سازی مصرف انرژی و راهکارهای تولید سیمان و همزمان حفظ محیط زیست، ارائه و بررسی شود.
برگزاری چهار کارگاه تخصصی با موضوعات؛ بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در صنعت سیمان و بتن، تکنولوژی‌های ساخت بتن، سنگ‌شکن سیار، معدن شن و ماسه، آزمایش دانه‌بندی مصالح سنگی، آزمایش درصد جذب آب و آزمایش میزان ساییدگی مصالح سنگی و بررسی راه‌های نوین طرح‌های اختلاط بتن هم از دیگر برنامه‌های جانبی ششمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، بتن، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین‌آلات وابسته است.
این نمایشگاه تا 9 دی‌ماه همه روزه از ساعت 9 تا 16 آماده بازدید علاقه‌مندان است.

 


نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات تهران گفت: با کاهش نرخ دلار و تورم در کشور امکان کاهش قیمت اینترنت فراهم شده است.
به گزارش فارس، غلامرضا شیدایی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش قیمت اینترنت گفت: با برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هدایت سازمان تنظیم مقررات و همکاری شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ADSL در آینده شاهد کاهش قیمت اینترنت برای کاربران می‌شویم.
وی گزینه‌های اصلی تاثیرگذار در تعرفه اینترنت برای کاربران نهایی را، قیمت تجهیزات لایه دسترسی و انتقال، قیمت پهنای باند دریافتی از دروازه ورودی اینترنت کشور، هزینه‌های نیروی انسانی و انرژی مصرفی در بخش و نیز هزینه تجهیزات جانبی منصوبه اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش نرخ دلار و تورم در کشور امکان کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران به وجود آمده است.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه ظرفیت پهنای باند اینترنت از سوی شرکت زیرساخت و تعامل مخابرات با آن شرکت، طی یک ماه آینده ظرفیت پهنای باند مخابرات استان تهران 50 درصد و استان البرز 100 درصد افزایش می‌یابد که در نتیجه این امر به زودی شاهد افزایش رضایت‌مندی مشتریان اینترنت پرسرعت مخابرات استان تهران خواهیم بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10