(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

آبادان کی ‌آباد می‌شود؟ (نگاه)
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور برگزار شد
اختتامیه سی‌و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی
برخورد با متخلفین قانون حفظ کاربری اراضی زراعی در نیشابور
کوتاه از شهرستان ها
برای نخستین بار
بتن بدون انقباض در فولاد مبارکه اصفهان طراحی و ساخته شد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی خواستار شد
انتقال مدیریت منطقه دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی
کاهش طلاق در استان سمنان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:پزشکی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند
ساخت بزرگ‌ترین کتیبه منبت زیارت عاشورا در ساوجبلاغ
استان سمنان پیشتاز در کشت زیتون
از نگاه دوربین
پخت آش 8 تنی در شیراز
استاندار تاکید کرد
استفاده گیلان از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی
فرمانده انتظامی استان یزد: مردم خواستار تامین امنیت جاده‌های ارتباطی هستند
   


سیدکریم بحرینی
بعدازظهر هر روز پیرمردان و پیرزنان آبادانی و خرمشهری دور یکدیگر جمع می‌شوند و از توافق جمهوری اسلامی ایران با عراق برای لایه‌روبی اروندرود سخن می‌گویند و آینده‌ای روشن و پر امید برای ساکنان این دو شهر را طلب می‌کنند. آنها دوست دارند رفاه مردم خرمشهر و آبادان را که همه مسئولان حرفش را می‌زدند در حیاتشان ببینند.
آنها می‌گویند طی سال‌های گذشته مسئولان چند دفعه برای حل مشکل آب آشامیدنی آبادان به این شهر آمدند جلسه گرفتند و پول خرج کردند ولی آخرش چه شد؟ هم‌اکنون مسئولان فهمیده‌اند که مشکل آبادان، آبادی بندرش است. در گذشته بندر آبادان و خرمشهر بود که نام این دو شهر را جهانی کرده بود.
در گذشته براساس توانایی آبادان و خرمشهر و ارتباط این شهرها با کشورهای دیگر و داد و ستد با آنها اقدام به ساخت فرودگاه، راه‌آهن و جاده کرده بودند اما پس از جنگ توجهی به آبادان و خرمشهر نشد، اروندرود هم روزبه‌روز بر اثر گل و لای غیر قابل استفاده شد درحالی که اگر این رودخانه لایه‌روبی شود و دوباره کشتی‌ها در آن رفت و آمد کنند، آبادان بار دیگر آباد می‌شود و رفاه و آسایش برای مردم این شهرها خواهد آمد.
مردم شهرهای آبادان و خرمشهر از توافق ایران و عراق بر پاکسازی و لایه‌روبی هرچه سریعتر اروندرود خوشحالند زیرا که خوب می‌دانند رودخانه اروند به لحاظ منافع حاصل از کشاورزی، صنعتی، کشتیرانی، صیادی و محیط‌زیست برای ایران و عراق از جایگاه خاصی برخوردار است. حوضه آبریز اروندرود با پیشینه‌ای 6هزار ساله همواره یکی از مراکز مهم کشاورزی و صنعتی تمدن بشری بوده است و می‌تواند منبع درآمد سرشاری برای دو کشور ایران و عراق باشد.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
مراسم اختتامیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص توجه به ترویج، تلاوت، انس، فهم و حفظ قرآن به عنوان اولویت‌ها و برنامه‌های مسئولان، خاطرنشان کرد: برگزاری این مسابقات که مقدمه‌ای برای خشوع و فهم قرآن و از مظاهر تحقق تاکیدات معظم‌له به شمار می‌رود.
علی جنتی جایگاه امروز قرآن کریم درکشورمان را مرهون تلاش میلیون‌ها قرآن پژوه، مفسر، قاری، حافظ و ناشر دانست و افزود: بالندگی فرهنگ قرآنی در ایران از افتخارات کشورمان درمیان دیگر مسلمان جهان به شمار می‌رود.
علی جنتی در حاشیه اختتامیه این دوره از مسابقات قرآن کریم در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه ثبت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور «روز ملی خراسان» درتقویم ملی از سال‌هاست درخواست شده است گفت: آقای فرماندار این درخواست را بفرستند من پیگیری می‌کنم.
استاندار خراسان رضوی نیز دراین مراسم گفت: خراسان رضوی که به دلیل وجود مضجع شریف رضوی، استان ولایت نامیده می‌شود بایستی در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی نیز پیشتاز باشد.محمدحسین فروزان‌مهر به ثبت نام بالغ بر 378هزار نفر دراین دوره از مسابقات اشاره کرد و افزود: این میزان که نسبت به مسابقات سال گذشته رشد 22درصدی داشته، خود گواهی بر شوق روزافزون مردم ولایتمدار این خطه به مشارکت در فعالیت‌های قرآنی است.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور از ادامه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و‌ باغ‌ها در سطح شهرستان خبر داد.
سیدغلامرضا نبوی نامقی معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی نیشابور با اعلام این خبر گفت: براساس این قانون و به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و جلوگیری از خرد‌شدن اراضی و تداوم بهره‌وری آنها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها، جز در مواردی که مجوز قانونی آن صادر شده باشد، ممنوع است.
وی تصریح کرد: بنابراین قانون صدور هرگونه مجوز یا پروانه‌ دیوارکشی، ساخت بنا، تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن برای متقاضیان از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغها به موجب ماده 1 این قانون صرفا پس از تایید کمیسیون تبصره 1 ماده 1 مبنی بر ضرورت نیاز مجاز خواهد بود.
نبوی افزود: در قانون مذکور مجازات‌هایی برای متخلفین و سودجویانی که اراضی کشاورزی را قطعه‌بندی کرده و تغییر کاربری می‌دهند در نظر گرفته شده است که قلع وقمع و تخریب بنا به منظور برگرداندن اراضی به حالت قبل از تغییر کاربری و همچنین جریمه یک تا سه برابری ارزش زمین از جمله مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون است.

 


اعطای تسهیلات
اصفهان- خبرنگار کیهان: تعداد کمی از واحدهای تولیدی استان اصفهان که متقاضی دریافت تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی بوده‌اند موفق به دریافت این تسهیلات شدند. دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت اصفهان با اعلام این خبر افزود: طبق این تفاهم‌نامه واحدهایی که در سایت بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند در کارگروهی مورد بررسی قرار می‌گیرند و درصورت تأیید درخواست تسهیلات آنها به تهران ارسال می‌شود محمدرضا اقارب‌پرست ادامه داد: سقف این تسهیلات برای هر واحد 50 میلیارد ریال با نرخ سود 16 درصد است.

اهدا 27 میلیون ریال به کتابخانه نیشابور
نیشابور- خبرنگار کیهان: خیر نیشابوری مبلغ 27 میلیون ریال به اداره کتابخانه‌های نیشابور اهدا کرد. رئیس کتابخانه‌های عمومی نیشابور با اعلام این خبر گفت: در پی بازدید امام‌جمعه شهر درود و اعضای ستاد نماز جمعه این شهر یکی از اعضا این ستاد این مبلغ را به این کتابخانه اهدا کرد. محمدزمانی افزود: خیرین می‌توانند از تقبل هزینه ثبت نام یک عضو و یا اهدا یک جلد کتاب تا ساخت و تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها کمک کنند.

اتصال گلستان به کریدور شمال- جنوب
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، لزوم اتصال محورهای مواصلاتی این استان به کریدور شمال-جنوب کشور را ضروری دانست و بر آن تاکید کرد.
علی بخش رستمی درجلسه بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان و راه و شهرسازی گنبدکاووس، گفت: برای تحقق این مهم دو مسیر پیش‌بینی شده است که در صورت نهایی شدن در وزارت راه و شهرسازی، تحولی بزرگ در حمل‌ونقل این استان ایجاد خواهد کرد. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مرز اینچه‌برون گنبدکاووس، افزود: مسیر اینچه‌برون- گنبدکاووس- آزادشهر- خوش‌ییلاق- شاهرود و مسیر اینچه‌برون- آق‌قلا- گرگان گلوگاه مازندران- سمنان از طرح‌های پیش‌بینی شده است که مرحله اول مطالعات مسیر اول نیز انجام شده است.

سرانه مصرف ماهی در ایران
تبریز- خبرنگار کیهان: متوسط سرانه مصرف ماهی در ایران 5/8 کیلوگرم است که از متوسط سرانه مصرف جهانی آن کمتر است. رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در اقتتاحیه اولین بازار ویژه آبزیان در تبریز، با اعلام این خبر گفت: این رقم در سطح جهانی 16 کیلوگرم است.
مسعود محمدیان افزود: مصرف سرانه آذربایجان شرقی از 100 گرم سال 72 اکنون به 5 کیلوگرم رسیده است.

اعزام تیم پزشکی به مناطق محروم
سرویس شهرستانها: مسئول بسیج جامعه پزشکی شهرستان آبدانان از اعزام 6 تیم طلایه‌داران سلامت بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم و عشایری آبدانان خبر داد.
ایرج صفری گفت: 6 تیم پزشکی متشکل از پزشکان و پرستاران بسیجی جهت ارائه خدمات رایگان پزشکی به مناطق محروم و عشایری اعزام شدند. وی افزود: در طول امسال بیش از 12 تیم پزشکی آبدانان برای ارائه خدمات رایگان پزشکی شامل ویزیت پزشکی، مشاوره و بهداشت خانواده به مناطق محروم روستائی و محل‌های آسیب‌پذیر و محروم عشایر دهبنه، ماهوته، بان گنبد و شلت، سیاه‌خانی، پشته طلور و هفت چشمه، هونگه و آب‌انار اعزام شدند.

کتابخانه برتر
اردبیل- خبرنگار کیهان: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از انتخاب کتابخانه عمومی شهر کورائیم به عنوان کتابخانه برتر فرهنگی کشور خبر داد.
صادق فرهمند گفت: با بررسی‌های انجام یافته توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه عمومی شهر کورائیم به عنوان کتابخانه برتر فرهنگی کشور انتخاب شده است.

4 بانده شدن جاده
خواف- خبرنگار کیهان: نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه شهرسازی و فرمانداران شهرستان‌های خواف و رشتخوار با سرمایه‌گذاران داخلی که در معادن سنگ‌آهن سنگان برگزار شد خواستار 4 بانده شدن جاده خواف به تربت‌حیدریه شد.
محمود نگهبان سلامی افزود:‌ تردد روزافزون ماشین‌آلات سنگین باعث ایجاد ترافیک، تصادف و خسارت عدیده‌ای برای ساکنان این منطقه شده است.
وی با اعلام آمادگی همکاری با سازمان توسعه و نوسازی معادن برای تأمین آب و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، برای چهاربانده شدن مسیر مواصلاتی خواف به تربت‌حیدریه مشارکت ایمیدرو و 4 شرکت سرمایه‌‌گذار و وزارت راه و شهرسازی را خواستار شد.

افتتاح جمعه بازار خودرو
قاین- خبرنگار کیهان: مرکز همگانی خرید و فروش خودرو قاین با حضور فرماندار و اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو شهرستان و با همکاری شهرداری قاین در محل پارک شادی این شهر افتتاح شد.
با راه‌اندازی این مرکز خانواده‌ها می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی و با آرامش، وسیله نقلیه خودشان را انتخاب و خریداری کنند.

ابطال پروانه 35واحد تولیدی
رشت- خبرنگارکیهان: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان از باطل شدن پروانه کاربرد علامت استاندارد 35 واحد تولیدی در استان خبر داد.
محمدعلی یوسفی اظهار داشت: پروانه علامت استاندارد این واحدهای تولیدی که بیشتر آنها در زمینه تولید موادغذایی کار می‌کنند به علت رعایت نکردن حداقل‌های استاندارد، بی‌کیفیتی محصولات تولیدی و بی‌توجهی به سلامت مصرف‌کنندگان باطل شده است.وی اضافه کرد: 69واحد تولیدی دیگر هم پروانه کاربرد علامت استانداردشان به حالت تعلیق درآمده است.

استقبال از بانوی کاراته‌کا
چناران- خبرنگارکیهان: زهرا گوزل کاراته‌کای چنارانی مدال‌آور مسابقات قهرمانی جام ریاست‌جمهوری آذربایجان در میان استقبال اعضای هیئت کاراته استان و مسئولین اداره ورزش و جوانان چناران و جمعی از علاقه‌مندان وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.به گفته سعیدی رئیس اداره ورزش و جوانان چناران؛ زهرا گوزل در این مسابقات که با حضور 20تیم از آسیا و اروپا در باکو برگزار شد در وزن 50-کیلوگرم سبک وادوکای کاراته مدال برنز را کسب کرده است.
همچنین به گفته اکرم گل‌پرور، نایب رئیس بانوان هیئت کاراته خراسان رضوی تیم‌ملی کاراته بانوان ایران در این مسابقات با بهره‌گیری از این کاراته‌کار خراسانی در بخش تیمی نیز به مقام سوم مسابقات بین‌المللی باکو دست یافت.

ساخت دو باب مدرسه
کاشان- خبرنگارکیهان: مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان از امضای توافقنامه ساخت دو باب مدرسه9 کلاسه توسط یکی از نیکوکاران این شهرستان خبر داد.
محمد کتابچی گفت: براساس توافق انجام گرفته، این خیر کاشانی ساخت دو باب مدرسه در زمینی به مساحت 4هزار و 500مترمربع در منطقه پرجمعیت ناجی‌آباد را تقبل کرده که در دو مرحله به بهره‌برداری می‌رسد.

تأمین واکسن فلج اطفال
شهرکرد- خبرنگارکیهان: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن گفت: سه هزار دوز واکسن فلج اطفال برای این شهرستان تأمین شد.
مرضیه خلیل‌زاده افزود: به دلیل برخی مشکلات تأمین دارو در کشور، وقفه‌ای یک ماهه در تأمین واکسن فلج اطفال ایجاد شد ولی هم‌اکنون کمبودی در زمینه واکسن فلج اطفال در بروجن وجود ندارد.

کرج صاحب مرکز کنترل ترافیک شد
کرج- خبرنگارکیهان: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج از راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک کلانشهر کرج خبر داد.
مهرداد فیروزبخت اظهار داشت: در این راستا 12میلیارد ریال اعتبار صرف راه‌اندازی این مرکز اختصاص یافته است.

صادرات تختال از فولاد هرمزگان
بندرعباس- خبرنگارکیهان: مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: این شرکت 200هزار تن تختال به 6 کشور دنیا صادر کرده است.
مرتضی آقاحابی افزود: سال گذشته یک میلیون و133هزار و 711تن آهن اسفنجی و 585هزار و 68تن تختال در این کارخانه تولید شده است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
رئیس آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه اصفهان از طراحی و ساخت بتن بدون انقباض برای نخستین بار در این شرکت خبر داد.
«جواد رضایی حسن‌آبادی» اظهار داشت: با درخواست یک شرکت پیمانکار از امور مهندسی شرکت فولاد مبارکه درباره ارائه بتن بدون انقباض برای تقویت تیرهای کوره یک واحد فولادسازی، آزمایشگاه ساختمانی امور مهندسی اقدام به تحقیق و پژوهش در این مورد کرد.
وی افزود: پس از حدود یک ماه انجام آزمایش‌های مختلف برای اولین بار کارشناسان امور مهندسی شرکت فولاد مبارکه به تکنولوژی ساخت بتن بدون انقباض دست یافتند.
رئیس آزمایشگاه ساختمانی و تولید بتن امور مهندسی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: بتن بدون انقباض برای تعمیر، بازسازی یا تقویت سازه‌های بتنی کاربرد دارد و انقباض یا جمع‌شدگی (SHRINKAGE) از خصوصیات بسیار مهم یک سیستم تعمیری است.
وی افزود: برای رفع این انقباض بتنی از افزودنی‌هایی کمک گرفته می‌شود که نه‌تنها باعث از بین رفتن انقباض سیستم می‌شوند، بلکه انبساط کلی را نیز ایجاد می‌کنند.

 


تبریز- خبرنگارکیهان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خواستار انتقال مدیریت منطقه‌ای دریاچه ارومیه، از آذربایجان غربی به این استان شد.
بیوک رئیسی گفت: طبق برنامه، مدیریت منطقه‌ای دریاچه ارومیه، باید در هر 2سال بین آذربایجان غربی و شرقی، در گردش باشد و باتوجه به این که بیش از 2 سال از مدیریت منطقه‌ای آذربایجان غربی سپری شده و باتوجه به شدت آسیب‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه در استان، لازم است مدیریت دریاچه به آذربایجان شرقی انتقال یابد.
وی این امر را برای استفاده از توان اجرایی و سیاسی آذربایجان شرقی در دریاچه و بهبود وضعیت آن، ضروری دانست.
رئیسی به خبرنگاران یادآور شد: طرح‌های جدیدی برای انتقال آب از دیگر حوضه ها به دریاچه ارومیه مطرح شده که بررسی می شوند ولی لازم است برنامه‌های قبلی با جدیت پیگیری شوند.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل ثبت احوال استان سمنان از سیر نزولی طلاق در استان سمنان در آبان ماه خبر داد.
طالب بیدختی گفت: در آبان ماه سال جاری تعداد 605 واقعه ازدواج در سطح استان سمنان صورت گرفته که با مقایسه با ماه قبل رشد 17/9 درصدی را نشان می‌دهد در حالی که در ماه مهر فقط 513 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.
وی درباره طلاق و روند کاهشی آن در ماه‌های اخیر اظهار داشت: در آبان ماه تعداد 65 واقعه طلاق در دفاتر استان سمنان به ثبت رسیده است که کاهش چشمگیری را شاهد هستیم در حالی که در ماه مهر تعداد 107 و در شهریورماه 112 واقعه به ثبت رسیده است و وضعیت طلاق در استان با کاهش 3/39 درصدی روبه‌رو بوده است.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان گفت: پزشکی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند.
دکتر سید حبیب‌الله موسوی بهار در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن اشاره به پیشرفت‌های عظیم ایران در عرصه علوم پزشکی، افزود: از لحاظ علمی و حرفه‌ای، پزشکی کشور ما، ارتقای قابل توجهی یافته است به طوری که می‌توان گفت طب ایران در منطقه (خاورمیانه و آسیای مرکزی) مانند پزشکی ایالات متحده در جهان است.
وی ادامه داد: برای نمونه ما با بیمارستان ابن‌سینا در کشور تاجیکستان ارتباط برقرار کردیم و پس از آن تیم‌های پزشکی خود را از دانشگاه همدان به آنجا فرستادیم که با عملکرد قوی توانستیم جبهه تقابل طب ایرانی با طب روسی در تاجیکستان ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سپس به مشکلات و کمبودها در استان اشاره کرد و اظهار داشت: کمبودها و مشکلات بهداشتی و درمانی و وضعیت فعلی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها که موجب رنجش خاطر مردم می‌شود. مهم‌ترین دغدغه ما در استان است که از دلایل آن کمبود بودجه جاری، مطالبات دانشگاه از بیمه‌ها، گرانی بیش از حد تجهیزات و وسایل پزشکی و... است.
موسوی بهار خاطرنشان ساخت: علی‌رغم تلاش برای وصول بخشی از مطالبات دانشگاه از بیمه‌ها، هم اکنون 550 میلیارد ریال از آنها طلب داریم و از سوی دیگر کسری بودجه جاری باعث شده تا بخشی از درآمدهایی که باید صرف امور بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شود، برای جبران اعتبارات جاری و حقوق پرسنل به کار ببریم.

 


سرویس شهرستانها:
بزرگترین کتیبه منبت زیارت عاشورا توسط یک هنرمند ساوجبلاغی پس از هفت سال ساخته شد.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری ساوجبلاغ ساخت بزرگترین کتیبه منبت زیارت عاشورا جهان، پس از هفت سال کار مداوم به پایان رسید و قرار است به حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی اهدا شود.
سعید صدوقی هنرمند منبت کار ساوجبلاغی به تنهایی این اثر نفیس را در کارگاهی محقر و ساده خلق کرده است.
صدوقی گفت: این کتیبه بی‌نظیر با ابعاد 4متر و 30سانتی‌متر در 2متر و 20سانتی‌متر با میانگین روزانه 11 ساعت کار ساخته شده است.
این هنرمند افزود: زیارت عاشورا در 27سطر و به خط ثلث قرآنی در این اثر منبت شده و حاشیه آن با گل‌هایی الهام گرفته از آثار هنرمندان دوره صفویه تزیین شده است.خالق این اثر نفیس گفت: در ساخت این تابلو از چوب‌های مرغوب همچون چوب درخت گردو، توسکا، راش و عناب و در حاشیه تابلو از اسامی خداوند استفاده شده است.صدوقی افزود: این کتیبه نفیس تا 3هزار سال ماندگاری خواهد داشت.

 


شاید وجود سه درصد از باغ‌های زیتون کشور در استان سمنان، آنچنان رقم چشمگیری نباشد ولی این استان با اضافه کردن سالانه 500 هکتار به سطح زیر کشت زیتون توانسته است دو سال پیاپی برترین استان کشور در زمینه توسعه باغ‌های زیتون باشد و زیتون به یکی از محصولات مهم کشاورزی استان سمنان تبدیل شده است. توسعه باغ‌های زیتون در استان سمنان از سال 75 شروع شد و با حمایت های دولتی و تلاش کشاورزان در سال‌های اخیر به اوج خود رسید.
امسال بیش از 6 هزار و 546 تن محصول از 2 هزار و 300 هکتار باغ‌های بارور زیتون استان برداشت شده است که در مقایسه با محصول پنج هزار و 200 تنی پارسال، رشد چشمگیری دارد. علاوه بر تازه خوری و فراوری کنسروی زیتون، حدود 40 درصد محصول معادل 2 هزار و 400 تن در روغن‌کشی‌ها استفاده و از آن حدود 500 تن روغن استحصال می‌شود.
لطف‌الله رضایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در این باره به واحد مرکزی خبر گفت: متوسط عملکرد زیتون در هر هکتار بیش از 2 هزار کیلوگرم در هکتار است و عمده ارقام زیتون موجود در باغ‌های استان رقم زرد، روغنی، میشن و مانزانیلا است که عمدتا با هدف تولید روغن زیتون کشت و توسعه یافته است.
وی ماه‌های مهر و آبان را بهترین زمان برای برداشت محصول زیتون و استحصال روِِغن آن دانست و گفت: روغن زیتون از آنجا که به صورت کاملا طبیعی مصرف می شود ویژگی‌های مربوط به طعم و عطر (ارگانولپتیک) آن نیز بسیار بااهمیت است.
تهیه روغن مناسب از میوه زیتون مستلزم داشتن میوه‌های سالم و با کیفیت است و چنین میوه‌هایی تولید نمی‌شود مگر با نهال‌های مقاوم و سازگار با محیط. طرح تولید نهال زیتون در استان سمنان با پشتیبانی و همکاری استان مازندران انجام می‌شود.
در این طرح با استفاده از ضریب نسبی تولید نهال در استان مازندران، قلمه از باغ‌های مادری و از ارقام سازگار با شرایط استان استحصال، زیرنظر کمیته نهال دو استان تکثیر و در زمان کاشت نهال بین متقاضیان احداث باغ توزیع می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سمنان نیز با اشاره به تولید ارقام نهال زیتون در این مرکز گفت: این ارقام که شامل کنسروالیا، مانزانیلا، کرونیکی، روغنی، میشن، سویلانا و زرد است با هدف توسعه ارقام مقاوم به سرما و پرمحصول پرورش داده می‌شود.
نصرت‌الله حسنی از تولید بیش از 60 هزار نهال از ارقام مختلف در مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سمنان خبر داد و گفت: پس از انجام تحقیقات مختلف روی نهال‌ها بهترین رقم شناسایی و به بهره‌برداران معرفی می‌شود.
با این حال، فرهنگ ضعیف مصرف روغن زیتون در جامعه تبدیل به یکی از مشکلات زیتون کاران شده است.
ابوالفضل ضرغام پور یکی از زیتون‌کاران نمونه استان سمنان شناساندن فواید روغن زیتون به مردم و ترویج فرهنگ استفاده از آن را خواستار شد و گفت: متوسط مصرف روغن زیتون در استان سمنان 170 گرم است در حالی که این سرانه در جهان به 27 کیلوگرم می‌رسد.
ضرغام‌پور که یکی از اعضای شورای ملی زیتون ایران است تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در آینده سرانه مصرف روغن زیتون در استان سمنان به 500 گرم برسد.
حمیدرضا طحانیان، یکی از کارشناسان فنی تکثیر نهال زیتون نیز نبود باغ‌های مادر خوب برای تهیه قلمه زیتون در استان سمنان را از مشکلات زیتون‌کاران برشمرد و گفت: این امر باعث می‌شود زیتون کاران مجبور باشند برای تهیه قلمه به استان‌های دیگر بروند. با همه این مشکلات، مجری طرح زیتون کشور گفت: اجرای طرح توسعه زیتون در این استان موفقیت‌آمیز بوده است.
علیرضا اسماعیلی گفت: در طرح مطالعاتی جدید برای توسعه نیاز است ارتباط مناسبی بین کارشناسان اجرا و مشاور طرح باشد تا نتیجه مطالعات مفید باشد.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای توسعه زیتون به ازای هر هکتار، سه میلیون ریال اعتبار بلاعوض و 10 میلیون ریال تسهیلات اعطا می‌شود.
وی هدف از طرح توسعه زیتون را تأمین روغن عنوان کرد و گفت: کشت ارقام روغنی دراولویت است؛ زیتون‌های چیده شده تا 12 ساعت بعد از برداشت باید روغن‌گیری شود وگرنه روغن با کیفیت به دست نمی‌آید.
در استان سمنان سه واحد سنتی فرآوری و استحصال روغن زیتون در سمنان، سرخه و آرادان فعال است.
به گفته رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، دو شرکت فنی در بحث خرید و جمع‌آوری محصولات تولیدی و ارسال به کارخانه‌های روغن‌کشی در استان وجود دارد. قرار است برای حمایت از تولید دانه‌های روغنی با ارائه تسهیلات برای ایجاد کارخانه فرآوری روغن‌کشی، چهارمین واحد فرآوری و روغن‌کشی نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت از محل کمکهای فنی و اعتباری و کمک‌های بلاعوض اعتبارات باغبانی در شهرستان آرادان نصب و راه‌اندازی شود.
زیتون در 26 استان کشور کشت می‌شود و تولید سالانه آن بیش از 86 هزار تن است. وسعت باغ‌های زیتون در کشور 103 هزار هکتار است که از این مقدار 54 هزار هکتار، بارور و بقیه به صورت نهال یک تا سه ساله است. مجری طرح زیتون کشور توسعه 65 هزار هکتار باغ‌های زیتون را از برنامه‌های پنج ساله پنجم بیان کرد و گفت: تاکنون 27 درصد این رقم تحقق یافته است. اسماعیلی افزود: در سال 92 نیز ایجاد 12 هزار هکتار باغ زیتون در برنامه این وزارت‌خانه قرار دارد.

 


همزمان با اربعین حسینی آش هشت تنی در شیراز پخته و توزیع شد.
200کیلوگرم گوشت، 300کیلوگرم برنج، 300کیلوگرم حبوبات و 100 کیلوگرم سبزی برای پخت این آش استفاده شد. این مقدار آش میان 35هزار نفر از مردم و نیازمندان توزیع شد پخت این آش در شیراز 20 سال قدمت دارد.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
استاندار گیلان براستفاده از ظرفیت‌های جهانی سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های گردشگری، صنعت، منطقه آزاد انزلی، بنادر، آزادراه و راه‌آهن تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما محمدعلی نجفی در گفت‌وگویی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری گیلان گفت: در بحث سرمایه‌گذاری متاسفانه با همه توانمندی‌ها به علت تحریم، از ظرفیت‌های استان در دهه قبل کمتر بهره گرفته‌ایم. از این‌رو یکی از بحث‌ها استفاده از ظرفیت‌های جهانی، سرمایه‌گذاری در گیلان به ویژه در بخش‌های گردشگری، صنعت، منطقه آزاد انزلی، بنادر و آزادراه و تکمیل راه‌آهن و اتصال آن به کریدور شمال-جنوب و استفاده از فاینانس است.
وی توسعه گردشگری و ساخت راه‌ها و تکمیل راه‌‌آهن درکنار هم را برای فراهم کردن فضای جذب سرمایه‌گذاری مهم برشمرد افزود: به‌علت عدم تکمیل 11 کیلومتر آزاد راه در محدوده منجیل که البته 14کیلومتر است این محدوده به گلوگاه تبدیل شده است و کسانی که به استان می‌آیند راه یک ساعته را 4 تا 6ساعت توقف می‌کنند. بنابراین چه انتظاری از مسافرین داریم که بازهم به استان سفر کنند لذا پیگیری کردیم قراردادش بسته شد و تا شب عید 4 کیلومتر کامل می‌شود.
محمدعلی نجفی گفت: در مدیریت استان از مدیران و نخبگان و همه کسانی که کارآمدی و پاک‌دستی داشته باشند با گرایش‌های متفاوت درچارچوب سیاست‌های دولت استفاده خواهیم کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت سدهای در دست ساخت استان اشاره کرد و اظهار داشت: دراین بخش، سد منجیل علی‌رغم عمر زیادش 30درصد رسوب دارد که ظرفیتش کم شده و با آنکه بیشترین بارش را در کشور داریم ولی متاسفانه دربخش برنج و چای خشکسالی ما را اذیت می‌کند از این‌رو در تلاشیم که سد شفارود که جزء 3 طرح بزرگی است که در فاینانس قرار گرفته را امسال عملیاتی کنیم.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
فرمانده انتظامی استان یزد گفت: همه مردم از پلیس تامین امنیت در جاده‌ها را خواستار هستند.
سرتیپ منوچهر امان‌اللهی در مراسم آغاز به کار رسمی طرح زمستانه پلیس راه و سازمان‌های امدارسان استان یزد افزود: در سال‌های اخیر، تولید خودرو افزایش داشته و تعداد سفرها در ایام خاص نیز افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد اما با این وجود تصادفات کاهش داشته که این کاهش، حاصل تلاش پلیس و مردم بوده است.
وی تصریح کرد: اکنون آحاد مردم از پلیس توقع دارند تا توان و امکانات خود را بسیج کند تا امنیت و رفاه در جاده‌ها و مسیرهای تردد آنها، بیش از پیش حاکم شود.
فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: نیروهای پلیس راه با حضور فعال خود در سطح جاده‌ها می‌توانند خدمتگزار مردم و حافظ امنیت جانی و مالی آنها باشند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10