(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

حدیث دشت عشق
ثامن الحجج سبزوار برای سومین بار متوالی قهرمان شد
پایان پرسروصدای لیگ برتر کشتی آزاد
نکته ورزشی
تغییرات مهم در وزارت ورزش و جوانان
انتقادات پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران از لیگ
تحت هر شرایطی انتخابات کمیته ملی المپیک را برگزار می کنیم
علی آبادی: وزارت ورزش نمی‌تواند دخالت کند
ارایه گزارشی از تخلفات مجمع فدراسیون ورزش زورخانه‌ای به وزیر ورزش
اخبار کوتاه از فوتبال
تعیین سرپرست برای فدراسیون‌های تکواندو، تیراندازی و اسکی
تفاهمنامه همکاری فدراسیون هندبال ایران و ترکیه
خواندنی از ورزش ایران
کوتاه از ایران
مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد راه‌اندازی خط‌آهن برقی تهران- مشهد تا پایان دولت یازدهم
با حضور وزیر نیرو انجام شد
بهره‌برداری از چند طرح آب و برق در سیستان و بلوچستان
ابتکار: کار احیای تالاب دریاچه هامون به‌زودی آغاز می‌شود
عیدی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بهمن‌ماه پرداخت می‌شود
دریاچه سد ارس به طور کامل یخ بست
معاون وزیر جهاد کشاورزی: 9 استان داوطلب اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن هستند
نماینده مجلس اعلام کرد واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به وزارت جهاد کشاورزی
   


به یاد شهید «حسین پورزارعی»
دلیران مردستان!

شهید «حسین پورزارعی»، سال 1336 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد همزمان که درس می‌خواند همراه پدر زحمتکش خویش به کسب روزی می‌پرداخت. او دومین فرزند خانواده بود.
دوستان صمیمی او «حسین هوشیار» و «محمدرضا جهانی»، هر دو در راه دفاع از آرمان، مکتب و مملکت خویش جان باختند. حسین درس خود را تا پایان کلاس سوم راهنمایی ادامه داد و این زمانی بود که خود را آماده می‌کرد برای رفتن به خدمت مقدس سربازی، در خدمت فنون نظامی را فرا گرفت و در آستانه تمام شدن خدمت بود که ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) و توکل بر خداوند بر پایه‌های رژیم توخالی شاهنشاهی تاختند و آن را به زیر کشیدند. بعد از این که از سربازی آمد تشکیل خانواده داد و در بهداری مشغول کار شد و عصرها هم در نانوایی محل کار می‌کرد.
و این زمانی بود که رژیم بعثی عراق با همکاری دشمنان اسلام از جمله آمریکا که تاب تحمل بیداری ملت‌ها را نداشتند با تجهیزات کامل نظامی به کشورمان حمله کردند که این حرکت آنها با مقاومت دلیرانه ملت روبه‌رو شد، یکی از این دلیرمردان حسین بود که احساس کرد باید همراه دیگر دلیران به دفاع از مکتب خود برود و مشتاقانه این کار را انجام داد و جان خود را در این راه گذاشت.
او سرانجام در 1365/2/24 در منطقه شرهانی به شهادت رسید و پیکر مطهرش بعد از هشت سال در 1373/3/18 به آغوش میهن بازگشت.

ستاد یادواره شهدای بهداری رزمی فارس

 


سرویس ورزشی-
پرونده لیگ برتر کشتی آزاد با سومین قهرمانی متوالی ثامن الحجج سبزوار بسته شد، هر چند که در روز آخر اتفاقات عجیبی رخ داد.
پرونده مرحله نهایی رقابت های لیگ برتر کشتی آزاد پنجشنبه هفته گذشته با برگزاری دیدارهای مرحله نیمه نهایی و رده بندی و فینال در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی تهران بسته شد. در اولین مسابقه مرحله نیمه نهایی دو تیم استیل آذین ایرانیان و گاز مازندران به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تیم استیل آذین با نتیجه 5 بر2 موفق به شکست تیم گاز مازندران شدو پس از آن تیم ثامن الحجج سبزوار با نتیجه 4 بر 3 از سد حریف قدرتمند خود تیم خونه به خونه بابل گذشت تا در دیدار عصر برای قهرمانی رو در روی استیل آذین قرار بگیرد. اما در دیدار رده بندی، تیم خونه به خونه موفق شد با نتیجه 6 بر یک گاز مازندران را شکست بدهد و به عنوان سومی لیگ برسد. نتایج انفرادی دیدار رده بندی به شرح زیر است(اسامی تیم خونه به خونه در ابتدا آمده)
*55 کیلوگرم: ویکتور لبدوف 5 - رضا اطری 1*60کیلوگرم: عباس دباغی 12- سعید احمدی 8*66 کیلوگرم: مرتضی گودرزی صفر - مهدی یگانه جعفری 7*74 کیلوگرم: حسن طهماسبی 8- امیر هادی نژاد صفر*84 کیلوگرم: محمد حسین محمدیان 4-محمد جواد ابراهیمی 4 (محمدیان برنده اعلام شد)*96کیلوگرم: حامد طالبی زرین کمر 8 - مهران میرزایی صفر*120 کیلوگرم: طاها آکگول 8 - جابر صادق زاده صفر
حساسیت مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد پس از دیدار رده‌بندی وتقابل استیل‌آذین و ثامن‌الحجج در دیدار نهایی به چشم آمد. این دو تیم در مرحله گروهی دو بار با هم دیدار کردند و در هر دو رقابت هم استیل آذین موفق شد ثامن را شکست دهد، این بار نبردی متفاوت داشتند، نبردی که در آن ثامن الحجج سبزوار در رقابتی سخت و نفس گیر با پیروزی 4 بر 3 برای سومین بار متوالی به مقام قهرمانی رسید. در حالی که نبرد حساس دو تیم 3 بر 3 مساوی بود در کشتی پایانی حاجی مراد گاتسالوف انتقام شکست دور رفت از آذرشکیب را گرفت تا تیم ثامن الحجج سبزوار سومین قهرمانی پیاپی خود را به کمک قهرمان روسی جهان و المپیک جشن بگیرد.نتایج مسابقات انفرادی به شرح زیر است (اسامی کشتی گیران ثامن ابتدا آمده است):
*55 کیلوگرم: یاسر حیدر قلی نژاد 2- امید جلالی‌بهار4*60کیلوگرم: مصطفی آقاجانی 4 - حسن مرادقلی صفر*66 کیلوگرم: ماگومد قربان علی اف 8 - سبحان محمدزاده صفر*74 کیلوگرم: رضا افضلی 3 - دنیس چارگوش6*84کیلوگرم: احسان امینی 3 (برنده) - اسماعیل نجاتیان 3*96 کیلوگرم: عرفان امیری 2 - عبدالسلام گادیسوف9*120 کیلوگرم: حاجی مراد گاتسالوف 8 - سید محمدرضا آذرشکیب 7

مطرح شدن موضوع تبانی
اما مرحله نیمه نهایی و نهایی لیگ کشتی با حواشی خاص خود همراه بود، جایی که مسئولان و مربیان خونه به خونه مدعی شدند علی شعبان‌اف روس کشتی‌گیر 74کیلوگرم این تیم توسط تیم ثامن الحجج تطمیع شده است. حسن‌زاده و رضا یزدانی، مدیرعامل و سرمربی تیم خونه به خونه می گفتند که مترجم روس حریف (ثامن‌الحجج سبزوار) بارها کشتی گیر روس آنها (علی شعبان اف) را به اتاق خود برده است و آنها نتوانستند مانع این موضوع شوند. یزدانی در این خصوص گفت: برای شعبان‌اف برد در نظر گرفته بودیم و حتی خیلی راحت کشتی گرفت و هر وقت اراده می‌کرد از حریفش امتیاز می‌گرفت اما نمی‌دانم در تایم دوم چه اتفاقی افتاد. سرمربی خونه به خونه در خصوص اینکه گفته می‌شود تصویری از پول‌هایی که مسئولان ثامن به کشتی‌گیر این تیم پیشنهاد داده‌اند منتشر شده است عنوان کرد: من هم آن عکس‌ها را دیده ام، اما نظری ندارم و مراجع ذیربط باید رسیدگی کنند، اما می‌دانم که به کشتی‌گیر ما پیشنهاد دادند.
اقرار شعبان اف در کمیته انضباطی
البته حسن‌زاده پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد این کشتی‌گیر روس بعد از اتهاماتی که به وی وارد شده است به صورت کتبی در کمیته انضباطی اقرار کرده است که مسئولان تیم حریف، پیشنهادی 50 هزار دلاری را برای شکست به او ارائه دادند، اما وی این پیشنهاد را رد کرده و نپذیرفته است و عکس‌های این موضوع هم موجود است. شعبان اف کشتی‌گیر روس وزن 74 کیلوگرم که در مسابقات جهانی امسال موفق به کسب مدال برنز شد سال گذشته برای ثامن‌الحجج در لیگ برتر کشتی می‌گرفت و امسال به خونه به خونه پیوست.شعبان‌اف که مدال برنز جهان را در کارنامه دارد، در دیدار مقابل افضلی بسیار پرانتقاد کشتی گرفت و در حالی که با نتیجه 5 بر صفر در تایم اول از حریف نه چندان مطرحش (حتی در داخل ایران) پیش بود، در نهایت مسابقه را واگذار کرد تا تیمش بازنده این دیدار حساس و سرنوشت‌ساز باشد و شانس حضور در فینال را از دست رفته ببیند.

واکنش فدراسیون کشتی
شکری رئیس کمیته انضباطی فدراسیون کشتی که به تازگی حکمش را از رسول خادم دریافت کرده است در خصوص اتفاقات رخ داده در لیگ کشتی گفت: «این مسائل در حد اتهام است و برای اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.» به هر حال لیگ امسال هم با چاشنی تهمت، تطمیع و تبانی به پایان رسید و این مسئولان فدراسیون کشتی و کمیته انضباطی هستند که باید با ارزیابی این واقعه از زوایای گوناگون خاطی یا خاطیان را معرفی کرده و پای آنها را در صورت اثبات برای همیشه از کشتی قطع کنند.

 


وزارت ورزش به زودی شاهد تغییراتی در سطح مدیریتی خواهد بود.
به گزارش کیهان، محمود گودرزی قصد دارد به زودی تغییراتی در سطح مدیران وزارت ورزش و جوانان ایجاد کند، تغییراتی که حوزه ورزش کاملا پراهمیت به نظر می رسد.
نخستین تغییر مربوط به معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان است، گویا گودرزی امیر رضا خادم را که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را داشته، به عنوان معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان انتخاب کرده است. وزیر ورزش و جوانان پس از بررسی گزینه‌های مختلف، نهایتا امیر رضا خادم را برای این سمت انتخاب کرده و حکم وی امروز صادر خواهد شد.اما این پایان تغییرات نیست، روز پنجشنبه نیز برخی منابع خبری مدعی شدند که کیومرث هاشمی به زودی به عنوان معاون ورزشی وزیر معرفی خواهد شد و نصرالله سجادی که معاون ورزش قهرمانی وزارتخانه است، از بدنه وزارت ورزش جدا می‌شود تا به دانشگاه بازگردد.
گویا یکی از دلایل برکناری سجادی اتفاقات مجمع انتخاباتی فدراسیون زورخانه‌ای وهمچنین اتخاذ تصمیماتی برخلاف میل وزیر ورزش و جوانان بوده است.
شنیده می شود سجادی در روز برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون زورخانه‌ای علیرغم هماهنگی های قبلی از ورود طالقانی به مجمع جلوگیری کرده تا با این کار تصمیمات خود را در عرصه ورزش به کرسی بنشاند.
همچنین قرار است فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی که از نزدیکان وزیر ورزش است، به عنوان رئیس حوزه وزارتی مشغول به کار شود تا خلا کیومرث هاشمی احساس نشود.

 


عبدالله موحد از آنچه به اسم کشتی در لیگ ایران برگزار می شود، دل خوشی ندارد.
عبدالله موحد دارنده 6 مدال طلای جهان و المپیک و مدال آورترین کشتی‌گیر تاریخ کشور در حاشیه مسابقات لیگ برتر کشتی لب به انتقاد از بازی‌های لیگ گشود و گفت:« راستش من غیر از یک کشتی خوب در وزن 74 کیلوگرم، چیز خاصی در بازیهای لیگ ندیدم. امیدوارم که بازی ها بهتر شوند اما آنچه امروز به اسم کشتی دیدم غیر از هل دادن هم دیگر چیز خاصی نداشت. راستش من ایران نیستم و نه نحوه تمرینات مربیان را می بینم و نه می دانم چه اتفاقاتی می افتد اما آنچه روی تشک کشتی می بینم غیر از هل دادن همدیگر، چیز خاصی نیست.»

 


رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان گفت: اگر الزام قانونی باشد، حاضرم از عضویت در شورای شهر استعفا بدهم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
حسین رضازاده در پاسخ به این سؤال «نظرتان در ارتباط با نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره منع حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌ها چیست؟» اظهار داشت: حضور در شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود و حتی در قانون نیز چنین چیزی دیده شده است و ما تنها به‌صورت حق الجلسه‎ای در شورای شهر حضور داریم. ما حدود 70 ساعت در ماه در شورای شهر فعالیت می‌کنیم.وی افزود: حضور ما در شورای شهر شغل به حساب نمی‌آید و حتی برای اعضای شورا بیمه تأمین اجتماعی نیز رد نمی‌شود و بی‌تردید اگر مشکلی از نظر قانونی وجود داشت همان اول کار هم از این دسته افراد ثبت‌نام به عمل نمی‌آمد.رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر «در صورت غیرقانونی بودن حضورتان در انتخابات از شورای شهر استعفا خواهید داد؟» خاطرنشان کرد: باید این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کنم و اگر الزام قانونی باشد، حاضرم استعفا بدهم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.رضازاده در پاسخ به این سؤال که تکلیف سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری چه شد، عنوان کرد: همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم و به‌زودی نام سرمربی آینده تیم بزرگسالان را اعلام خواهیم کرد.

 


سرپرست پیشین فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای تخلفات آشکار مجمع فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زور خانه‌ای را کتبا برای وزیر ورزش و جوانان ارسال کرد.
محمدرضا طالقانی که این روزها به دلیل اقدام غیر حرفه‌ای نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان، به یکی از سوژه‌های مهم خبری تبدیل شده،ضمن بیان مطلب فوق گفت: برخورد دوگانه معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان جای سوال دارد زیرا اگر بنده و آقای جمشید زارع، دبیر مستعفی فدراسیون، مسائل پشت پرده این انتخابات را بازگو کنیم، قطعا ورزش کشور آسیب خواهد دید. سرپرست پیشین فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اضافه کرد: جامعه ورزش در جریان مسائل پشت پرده ماجرای انتخابات مجمع فدراسیون کشتی پهلوانی و باستانی نیستند و ما هم تنها به خاطر حفظ آرامش جامعه ورزش کشور و احترام به شخص محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، برابر جریانی که برای منحرف کردن ورزش از مسیر اعتدال و منطق در حال اتفاق است، سکوت اختیار کردیم. وی اضافه کرد: موارد تخلفات آشکار این مجمع را با استدلال و در کمال ادب و متانت کتبا برای وزیر ورزش و جوانان نوشته و ارسال کردیم زیرا اهل جار و جنجال نیستیم ولی اگر این بداخلاقی‌ها توسط نصرالله سجادی ادامه پیدا کند، ناچاریم ناگفته‌‎های خود را با ارائه نامه‌ای که به وزیر دادیم به همراه مستندات‌مان به اطلاع مردم ورزش دوست و فهیم برسانیم. طالقانی بار دیگر صراحتا اعلام کرد به خاطر رفتار ناشایستگی با ایشان در روز برگزاری مجمع صورت گرفته، دیگر حاضر نیست به ورزش باز گردد و برای همیشه از ورزش جدا خواهد ماند.

 


برگزاری دربی در 27 دی ماه
رئیس سازمان لیگ از احتمال برگزاری داربی تهران در روز 27 دی ماه خبر داد. مهدی تاج درباره زمان برگزاری داربی استقلال و پرسپولیس گفت: طبق برنامه‌ای که داریم، به احتمال زیاد این بازی در هفته بیست و سوم رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور، روز 27 دیماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، مگر اینکه تغییری در برنامه رقابتها صورت گیرد. البته باشگاه پرسپوليس به تاريخ برگزاري ديدار با استقلال اعتراض کرد و خواهان پيگيري اين موضوع از سوي مسئولان سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال شد.

همه اعضای دپارتمان داوری عوض شدند جز عسگری
در حالیکه در چندماه اخیر بحث تغییر در دپارتمان داوری مطرح شده بود، این اتفاق تنها برای اعضای آن رخ داد اما حسین عسگری همچنان به عنوان رئیس در این بخش مهم داوری کشور فعالیت خواهد کرد. ضمن اینکه دوباره بحث چیدمان داوری به دپارتمان داوری سپرده شد. طی روزهای گذشته نشستی بین هادی آیت اللهی، مهدی محمدنبی، فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران و حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری ایران برگزار شد و تصمیمات مهمی برای دپارتمان داوری کشور گرفته شد. در این رابطه به همکاری یدالله سلیمانی، ابوطالب طاهریان و نوید مظفری با دپارتمان داوری پایان داده شد و محمدرضا غضبان، محمدعلی فروغی و بهمن غفاری به عنوان اعضای جدید دپارتمان داوری انتخاب شدند.

جلالی برکنار نمی شود
مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی درباره شایعه برکناری مجید جلالی از سرمربیگری این تیم و طرح نام‌های مختلف جایگزینی جلالی گفت: همه این موضوعات و برکناری آقای جلالی شایعه بوده و کماکان وی به عنوان سرمربی تیم است و تلاش می‌کند در ادامه مسابقات نتایج خوبی را کسب کرده و به موفقیت دست یابیم.

تارتار و 2 مربی جدید در گسترش فولاد تبریز
مهدی تارتار سرمربی جدید گسترش فولاد دستیارانش را معرفی کرد. او بیژن طاهری و کوروش برمک را به عنوان دستیارانش به این باشگاه معرفی کرده است. این دو قرار است امروز به تبریز بروند.

مخالفت با حضور مسلمان و صادقيان در ديدار با کره‌
تيم ملي زير 22 سال در دو ديدار تدارکاتي در جزيره کيش به مصاف کره جنوبي خواهد رفت به همين دليل برخي تيم‌ها که سه بازيکن در اردوي تيم ملي دارند، بازي‌شان به تعويق افتاده است اما پرسپوليسي‌ها که دو بازيکن تاثيرگذار خود را يعني صادقيان و مسلمان را در تيم زير 22 سال دارند پس از جلسات متوالي رسما با حضور اين دو بازيکن در ديدار برابر کره جنوبي مخالفت و اعلام کرده‌اند که به اين دو بازيکن در بازي با نفت نياز دارد.

 


سرپرستان فدراسیون‌های تیراندازی، تکواندو و اسکی امروز معرفی می‌شوند.
به دنبال لغو انتخابات ریاست فدراسیون‌های تیراندازی، تکواندو و اسکی و پایان مهلت قانونی ریاست سید مهدی هاشمی، سید محمد پولادگر و عیسی ساوه شمشکی، این فدراسیون‌ها مدتی است بدون رئیس به فعالیت خود ادامه می‌دهند. وزارت ورزش و جوانان پس از لغو انتخابات این سه فدراسیون تصمیم گرفته است برای این فدراسیون‌ها سرپرست تعیین کند. سرپرستان این سه فدراسیون امروز(شنبه) معرفی خواهند شد. سید مهدی هاشمی، رئیس پیشین این فدراسیون که به دلیل نامه سازمان بازرسی کل کشور و ممنوعیت حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند در انتخابات این فدراسیون شرکت کند، به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب خواهد شد تا همچنان بتواند به فعالیت‌های خود در این فدراسیون ادامه دهد. هم‌چنین ناصر طالبی، نایب رئیس فدراسیون اسکی به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی خواهد شد. در رابطه با فدراسیون تکواندو نیز هنوز وزارت ورزش و جوانان به جمع بندی نهایی نرسیده است و تا امروز نیز تکلیف سرپرست این فدراسیون مشخص خواهد شد.

 


فدراسیون های هندبال ایران و ترکیه ، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.
داوود اوغلو رئیس فدراسیون هندبال ترکیه با تایید خبر امضای تفاهمنامه میان ایران و ترکیه گفت: اولین اقدام ما پس از امضای این تفاهمنامه برگزاری دو بازی دوستانه است که امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود. ان‌شاءالله همکاری‌ها در این زمینه گسترش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: شاید اصلی‌ترین هدف ما این است که بازیکنان ایرانی بتوانند در تیم‌های باشگاهی ترکیه بازی کنند. می‌دانیم که بازیکنان ایرانی در کشور ترکیه احساس غربت نمی‌کنند و می‌توانند به راحتی در آن جا بازی کنند. ما علاقه داریم از توانمندی بازیکنان ایرانی بهره ببریم.

 


* مسابقات کاراته جام ایران زمین با حضور تیم‌هایی از عراق، کره‌جنوبی، جمهوری آذربایجان، امارات، ازبکستان، دانشگاه آزاد اسلامی ایران و منتخب شوتوکان WSKF در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان در خانه تکواندو برگزار شدودر پایان تیم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و کره‌جنوبی به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.
* دبیرخانه امور مجامع فدراسیون‌های ورزشی اعلام کرد با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون ورزش در ارتباط با دوشغله بودن نمایندگان نظر به اینکه در حال مذاکره با مراجع ذیربط قانونی هستند، انتخابات فدراسیون تیراندازی شنبه هفتم دی‌ماه به تعویق می‌افتد. بنا بر این گزارش زمان و نحوه برگزاری مجمع بعدی انتخابات ریاست فدراسیون تیراندازی توسط این دبیرخانه اعلام خواهد شد.

 


3 میلیون و 400 هزار بی‌سواد
قزوین-ایرنا: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور از بی‌سوادی 7 درصد از جمعیت گروه سنی 10 تا 49 سال کشور خبر داد.
«پرویز کوثری» در همایش بزرگداشت هفته نهضت سواد آموزی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مینودر قزوین برگزار شد افزود: در حال حاضر براساس آمار 3 میلیون و 400 هزار بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور وجود دارند که 400 هزار نفر از آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.
وی سوادآموزی به گروه سنی 10 تا 40 سال را یک ضرورت اجتماعی دانست و اضافه کرد: به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در این گروه سنی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

45 هزار میلیارد ریال درآمد مس
کرمان- ایرنا: مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: درآمد سالیانه صنعت مس بیش از 45 هزار میلیارد ریال است که 80 درصد آن در استان کرمان و 20 درصد در استان آذربایجان شرقی حاصل می‌شود.
احمد مراد علیزاده در حاشیه بازدید از شرکت مس سرچشمه در رفسنجان افزود: 30 هزار میلیارد ریال از این درآمد هزینه است و بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال آن حقوق معدنی و باقیمانده نیز سود سهام شرکت و مالیات است.
وی گفت: در استان کرمان و در شهرستان رابر معادن «دره زار» و «دره‌الو» آماده بهره‌برداری هستند و هم اکنون نیز از این معادن باطله‌برداری مس صورت می‌گیرد. مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: طراحی فنی و اقتصادی این معادن در دست اقدام است.

پخت 10 تن حلیم
شیراز- واحد مرکزی خبر: همزمان با دهه آخر صفر مردم اهل سنت شهر خور لارستان 10 تن حلیم پختند و بامداد جمعه توزیع کردند.
نظری مسئول این مراسم با اشاره به اینکه این مقدار حلیم در 100 دیگ پخته و میان بیش از 10 هزار نفر از مردم شهر خور و روستاهای اطراف توزیع شد گفت: پخت این حلیم در لارستان بیش از 100 سال قدمت دارد.
این مراسم هر سال در یکی از شب‌های دهه آخر ماه صفر انجام می‌شود و مردم به نیت انجام یک عمل خداپسندانه و به نذر نزول باران رحمت الهی، شفای بیماران و برآورده شدن حاجات در آن شرکت می‌کنند.
شهر خور در 3 کیلومتری شهر لار واقع است و 10 هزار نفر اهالی آن اهل سنت هستند.

افزایش تولید گاز
جم- فارس: مدیرعامل پالایشگاه جم گفت: ظرفیت طراحی اولیه این پالایشگاه 85 میلیون متر مکعب بوده که با اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت، اکنون شاهد تولید 125 میلیون متر مکعبی گاز هستیم.
رحیم اسلامی افزود: در حال حاضر شرکت پالایش گاز فجر جم نزدیک به 27 درصد گاز طبیعی کشور را تولید می‌کند و در زمستان پیش‌رو نیز علاوه بر تولید 125 میلیون متر مکعب فعلی آماده تولید حداکثری گاز است.

شهر بدون طلاق
چالدران- ایرنا: رئیس ثبت احوال شهرستان چالدران گفت: چالدران شهر بدون طلاق کشور نام گرفته است.
مختار فولادی افزود: امسال 528 ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده است و در این میان هیچ طلاقی به ثبت نرسیده است.

 


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این که تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای مشارکت در برقی کردن سایر مسیرهای راه‌آهن اعلام آمادگی نکرده است گفت: تا پایان کار دولت یازدهم قطار برقی تهران- مشهد با سرعت 200 کیلومتر اجرایی می‌شود.
محسن پورسید آقایی در خصوص پروژه‌های برقی کردن خطوط راه‌آهن اظهار داشت: در حال حاضر فقط برقی کردن مسیر تهران- مشهد در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و به دنبال این هستیم که از منابع فاینانس برای این پروژه بهره بگیریم.
وی با بیان این که هنوز این پروژه شروع نشده است، گفت: اتمام پروژه بستگی به تامین منابع دارد اما پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر تا اواسط سال آینده قرارداد فاینانس عملیاتی شده و کار اجرایی شروع شود که از زمان شروع سه سال طول می‌کشد که کار به اتمام برسد.
به گزارش مهر مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: امیدواریم تا پایان کار این دولت، قطار تهران- مشهد برقی با سرعت 200 کیلومتر را اجرایی کنیم که تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت و سرعت خدمات‌دهی در این مسیر دارد.
پورسید آقایی با اشاره به اجرای کنترل و سیگنالینگ (ATS) در مسیر تهران- مشهد، بیان کرد: در حال حاضر بخش اول این طرح در مسیر تهران- مشهد آماده افتتاح است که قابل تنظیم بر روی سرعت‌های متفاوت خواهد بود.

 


مرحله نخست تصفیه‌خانه آب سیستان با حضور «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
تصفیه‌خانه آب سیستان در مرحله نخست 700 لیتر آب بر ثانیه بر حسب نیاز مردم شهرهای زابل و زهک تولید می‌کند.
براساس طراحی انجام شده تا افق 1415 ظرفیت نهایی تصفیه‌خانه سیستان به دو هزار و 50 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.
تاکنون یک هزار و 320 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت تصفیه‌خانه سیستان هزینه شده است.
وی افزود: این تصفیه‌خانه در مرحله نخست شهرهای زابل و زهک و در تابستان سال آینده در مراحل بعدی تمام شهرهای سیستان را زیر پوشش قرار خواهد داد.
وزیر نیرو در سفر به زاهدان سد ماشکید علیا واقع در شهرستانهای مهرستان و سیب سوران در جنوب شرق سیستان و بلوچستان را به بهره‌برداری رساند.
این سد در فاصله 55 کیلومتری جنوب غرب شهرستان مرزی سراوان و حد فاصل شهرستانهای مهرستان و سیب سوران واقع است.
این سد با هدف تأمین سالانه چهار میلیون متر مکعب آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهرستانهای مهرستان، سیب‌سوران، روستای هیدوچ و سایر روستاهای پایین دست، کنترل سیلابهای مخرب رودخانه ماشکید و جلوگیری از خروج روان‌آبهای مرزی ساخته شده است. سد ماشکید از نوع خاکی با هسته‌رسی با حجم مخزن 67 میلیون متر مکعب و ارتفاع از پی 32 متر است که برای ساخت آن 440 میلیارد ریال ریال هزینه شده است.
چیت‌چیان در این سفر طرح آب شیرین‌کن زاهدان را افتتاح کرد. تأسیسات آب شیرین کن زاهدان شامل شبکه جمع‌آوری، استخر ذخیره و شبکه انتقال آب لب شور به دستگاههای آب شیرین و سیستم تخلیه پساب آب شور و شبکه انتقال و توزیع آب شیرین در شبکه توزیع شهری است. شرکت آبفا با صرف 80 میلیارد ریال هزینه و احداث 10 کیلومتر خطوط انتقال اقدام به جمع‌آوری آبهای شور زاهدان از 16 حلقه چاه مازاد که تقریباً 320 لیتر بر ثانیه تولید می‌کنند، آن را برای شیرین‌سازی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد. همچنین پروژه‌های خط 400 کیلو ولت بیرجند- زاهدان به طول 396 کیلومتر با هزار میلیارد ریال اعتبار، پست 400 کیلو ولت نبوت زاهدان با 400 میلیارد ریال و کلیدخانه 400 کیلو ولت سفیدابه زابل با 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در سفر وزیر نیرو به استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با بهره‌برداری از این طرحها و تکمیل خط 400 کیلو ولت زاهدان- بم نیروگاههای مهم این خطه کشور از جمله شهید کاوه در قائن و سیکل ترکیبی کرمان به هم متصل و رینگ هزار کیلومتری شرق ایران کامل می‌شود. همچنین با حضور وزیر نیرو خط 230 کیلو ولت ایرانشهر- اسپکه به طول 85 کیلومتر با 300 میلیارد ریال اعتبار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
با بهره‌برداری از این خط ضمن تأمین انرژی مناطق مرکزی استان شامل اسپکه، فنوج و مسکوتان، مشکل افت ولتاژ این مناطق برطرف می‌شود.

توسعه آبرسانی روستاها
وزیر نیرو در سفر به زاهدان گفت: ردیف ویژه‌ای با 200 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 93 برای توسعه آبرسانی روستایی پیش‌بینی شده است در حالی که در چند سال گذشته برای این منظور ردیف خاصی وجود نداشت. «حمید چیت‌چیان» افزود: تأمین آب آشامیدنی برای روستاها بوسیله تانکر مشکل خاص سیستان و بلوچستان نیست بلکه خشکسالی‌های متمادی و شرایط آب و هوایی کشور موجب شد تا شماری از استانهای دیگر کشور نیز با این مشکل روبه‌رو شوند.
وی با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در طرحهای وزارت نیرو، بیان کرد: وزارت نیرو امکان لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آب از طریق قراردادهای متقابل و تضمین خرید آب تولید شده توسط این وزارتخانه، فراهم کرده است و صندوق توسعه ملی آمادگی دارد تا تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم کند.
وی گفت: بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در ساخت و نصب تأسیسات آب شیرین کن، آب تولیدی را با قیمت‌های تضمین شده به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی بفروشد.
چیت‌چیان همچنین از تلاش مسئولان دستگاه دیپلماسی برای پیگیری موضوع حق آبه ایران خبر داد و گفت: وزارت نیرو نیز تلاش‌های زیادی برای حل این مشکل انجام داده است و پیگیریها و اقدامات لازم همچنان ادامه دارد.
وزیر نیرو در جلسه شورای مدیران صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان گفت: در دو سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و این نگرانی را برای خاموشی برای سال آینده ایجاد کرده است و این در حالی است که هم اکنون صنعت آب و برق از نظر درآمدها و هزینه‌ها دارای تعادل نیست.
وی افزود: وزارت نیرو تنها یک سوم هزینه انجام شده برق را از مردم دریافت می‌کند و باید ردیف‌هایی برای این امر در نظر گرفته شود.

 


کار احیای تالاب دریاچه هامون در چهار سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی به زودی انجام می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درجلسه آمایش سرزمینی که در سیستان و بلوچستان برگزار شد با اشاره به بازدید خود از تالاب هامون تشکیل یک کارگروه زیر نظر شورای عالی محیط زیست و شورای عالی آب استفاده از کنوانسیون رامسر، برگزاری نشست بین‌المللی و دو جانبه برای تامین حقابه هامون با کشور همسایه افغانستان را از جمله اولویت‌ها برای احیای هامون برشمرد.
معصومه ابتکار افزود: به زودی با هدف اشتغال و تامین معیشت ساکنان حاشیه هامون کار احیای تالاب هامون در دو مرحله در سطح هزار هکتار با استفاده از منابع آب موجود چاه نیمه‌های سیستان آغاز می‌شود.
وی همچنین بازگشایی مسیرهای آب در تالاب هامون برای ورود سیلاب‌های فصلی و مدیریت صحیح منابع آب را یکی دیگر از اقدامات لازم برای جلوگیری از فرسایش بستر خشک دریاچه هامون و تثبیت حرکت شن‌های روان عنوان کرد.
وی گفت: از رئیس محیط زیست سازمان ملل نیز خواستم از تمام ظرفیت بین‌المللی و روابط دو جانبه برای احیاء هامون استفاده شود.
رئيس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه همچنین اظهار داشت: سیاست‌های توسعه در منطقه سیستان باید با ملاحظات زیست محیطی انجام شود.
وی افزود‌: تاکنون از ظرفیت انرژی‌های نو در منطقه سیستان غفلت شده است و می‌توانیم از نیروگاه‌های بادی سیستان در جهت توسعه استفاده کنیم.

 


عیدی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، بهمن‌ماه پرداخت می‌شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام این خبر در مرودشت با اشاره به این که مبلغ عیدی بزودی اعلام می‌شود گفت: تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا عیدی مستمری‌بگیران همزمان با حقوق بهمن‌ماه پرداخت شود. سیدتقی نوربخش از اجرای طرح جدید درمانی در لایحه هدفمندی یارانه‌ها هم خبر داد و افزود: دولت تدبیر و امید در راستای بهبود درمان و کاهش هزینه‌ها، طرح‌های درمانی و بیمه‌ای جدیدی در لایحه هدفمندی یارانه‌ها به مجلس تقدیم خواهد کرد.وی گفت: تامین اجتماعی 150 قلم دارو و بسیاری از بیماری‌های خاص را تحت پوشش قرار داده است.نوربخش افزود: به دنبال آن هستیم تا مطالبات طرف قراردادها را به روز کنیم ضمن این که بخشی از مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها پرداخت شده و مابقی نیز در حال انجام است.مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به در دست اجرا بودن قانون بخشودگی جرایم بیمه‌ای گفت: این مهلت قانونی تا 19 دی جاری تعیین شده است و زمان آن تمدید نخواهد شد.وی در جریان بازدید از شعب منتخب تامین اجتماعی شهر زرقان شیراز از صاحبان واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی خواست برای بهره‌مند شدن از این بخشودگی در مدت زمان باقی‌مانده اقدام کنند.وی افزود: تسهیلاتی کم‌نظیر همچون بخشودگی 100 درصد جرایم معوق حق بیمه و اقساط اصل حق بیمه در نظر گرفته شده است و انتظار داریم فعالان بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی از این مزایا در فرصت یاد شده استفاده کنند.

 


براثر بارش سنگین برف و تداوم سرمای شدید، دریاچه پشت سد ارس زیر لایه ضخیم یخ قرار گرفت.
به گزارش ایرنا فرماندار شهرستان پلدشت روز جمعه در این مورد گفت: با انجماد کامل دریاچه سد ارس،‌ فعالیت‌های صید ماهی و میگو در دریاچه متوقف شده و بیش از 450 صیاد به خانه‌های خود بازگشته‌اند.
جبار طالبی افزود: این پدیده که در 8 سال اخیر بی‌سابقه بوده و سرمای 18 درجه زیر صفر مشکلات زیادی را برای پرندگان مهاجر و بومی نیز به وجود آورده است. تعداد زیادی از پرندگان به دلیل شدت سرما و از دست دادن قدرت پرواز در میان لایه‌های یخ گیر کرده و تلف شده‌اند.
وی اضافه کرد: پرندگانی که هر سال برای زمستان‌گذرانی و اقامت میان‌بند در این منطقه فرود می‌آیند، امسال برای یافتن غذا با مشکل رو‌به‌رو شده و در حال ترک منطقه هستند.
طالبی گفت: تا زمان ذوب یخ‌ها، فعالیت‌های صید و صیادی در این سد متوقف خواهد بود و امید است مسئولان شیلات کشور خسارات ناشی از توقف صید ماهی در این شهرستان را با افزایش زمان صید در سال آینده، جبران کنند.
دریاچه پشت سد ارس تنها منبع تولید و صید گونه با ارزش شاه میگوی آب‌های شیرین در کشور است که سالانه افزون بر 250 تن از آن به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
این دریاچه با 15 هزار هکتار وسعت بزرگترین دریاچه پشت سد در ایران است که به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 9 استان کشور داوطلب اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن هستند.
خداکرم جلالی با بیان اینکه این طرح با همکاری سازمان ملل متحد در خراسان جنوبی در حال اجراست افزود: استانهای کرمان، تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، البرز، آذربایجان غربی، سمنان و مرکزی داوطلب اجرای این پروژه هستند.وی گفت: پروژه ترسیب کربن طرحی با اهداف جهانی به منظور جذب کربن اتمسفری از طریق احیاء مراتع بیابانی، ارائه مدلی برای افزایش بهره‌وری زمینهای مناطق خشک و نیمه خشک و مقابله با بیابانزایی از طریق احیاء مراتع تخریب شده با مشارکت مردم است.معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این پروژه از حدود 10 سال قبل در توابع شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی با همکاری ایران، سازمان عمران ملل متحد، سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

 


تنظیم بازار مواد پروتئینی و نهاده‌های دامی اعم از محصولات وارداتی و داخلی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این واگذاری در راستای اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف کشاورزی صورت می‌گیرد.غلامرضا نوری با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه امضا شده در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، هفته جاری قسمتی از مفاد قانون تمرکز وظایف کشاورزی اجرایی می‌شود، افزود: انتقال شرکت پشتیبانی امور دام هم از جمله این مفاد است.نماینده مردم بستان‌آباد در خانه ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس باید لایحه بودجه 93 را تصویب کند و در قانون بودجه برای دستگاه‌های مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی اعتباری تخصیص داده شود، قانون تمرکز وظایف کشاورزی در روند اجرایی قرار گرفته است.نوری گفت: برای تنظیم بازار محصولاتی مانند گندم، برنج، پنبه، روغن، چای، سیب‌زمینی، حبوبات، پیاز، سیب، پرتقال، کشمش، شکر، پیله ابریشم تا پایان دی ماه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم افزود: بخشی از قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به صنایع تبدیلی بلافصل است که قرار شد آیین‌نامه اجرایی آن تا پایان بهمن در هیئت دولت نهایی و ابلاغ شود و سپس در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.وی خاطرنشان کرد: براساس این قانون فعالیت‌های تجاری مانند صادرات و واردات محصولات و کالاهای اساسی، زراعی و گیاهان دارویی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتزاع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10