(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 شهريور 1388- شماره 19454
 

كوتاه اقتصادي
نگراني كشورهاي عضو پروژه ناباكو از عدم حضور ايران براي تامين گاز
دولت تصويب كرد آغاز خريد برنج از كشاورزان با قيمت توافقي
وزير راه و ترابري: چيني ها اگر قهر كردند خودمان بزرگراه تهران - شمال را ادامه مي دهيم
اكونوميست اعلام كرد چيني ها پاي ثابت قراردادهاي نفتي و گازي با ايران
اختصاص 70 ميليارد تومان اعتبار براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام فرودگاه هاي كشور
ماموريت 3 بانك دولتي براي پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده
تشكيل فراكسيون حمايت از جذب سرمايه گذاري خارجي در مجلس
وزير اقتصاد: هدفمندسازي يارانه ها بزرگترين طرح اقتصادي دولت است
گزارش «لوموند» از موفقيت مدل اقتصاد اسلامي ممنوعيت ربا، بانك هاي اسلامي را از بحران مالي نجات داد
هشدار بانك مركزي به بانك هاي دولتي و خصوصي افزايش نرخ سود سپرده ها ممنوع
لايحه برنامه پنجم يك ماه ديگر در مجلس
آرامش در بازار خريد و فروش وام مسكن



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي درباره رويكرد پتروشيمي به تامين منابع خارجي گفت: در حال حاضر شرايط فاينانس سخت تر شده است و بيشتر علاقه منديم تا سرمايه گذار خارجي جذب كنيم كه اين مساله بهتر از فاينانس است.
¤ با بررسي ميداني به عمل آمده در مردادماه گذشته در شركت گاز خودرو ايران، ميانگين زمان توقف خودروها براي سوخت گيري در جايگاههاي CNG در 10جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي 26دقيقه محاسبه شده است.
¤ رئيس امور مجامع شركت ملي گاز ايران گفت: عمليات آماده سازي سهام شركت گاز در حال پيگيري است و با رايزني هايي كه با بورس انجام شده است، تا قبل از پايان امسال مي توانيم سهام شركت گاز را در بورس عرضه كنيم.
¤ 100هزار نفر از هموطنان گرامي به منظور بهره مندي از خدمات بانكداري اينترنتي در سيستم بانكداري اينترنتي بانك صادرات ايران عضو و ثبت نام نموده اند.
¤ تا پايان تيرماه امسال حدود 85 هزار نفر به عضويت سيستم بانكداري اينترنتي بانك ملي (سبا) در آمدند.
¤ طرح بازيابي كنسانتره هماتيتي از باطله هاي تر و خشك كارخانه و گوگرد زدايي كنسانتره آهن گل گهر 15آبان امسال راه اندازي مي شود.
¤ توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي كشور در پنج ماهه منتهي به پايان مردادماه سال جاري در مجموع به چهار ميليون و 555 هزار و 10تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10درصد افزايش نشان مي دهد.
¤ مديرعامل توانير با اشاره به تكميل 70درصد از ظرفيت مخازن سوخت نيروگاهها گفت: نگراني از بابت تامين سوخت مورد نياز در زمستان وجود ندارد.

 



نگراني كشورهاي عضو پروژه ناباكو از عدم حضور ايران براي تامين گاز

اظهارنظرهاي متفاوت مسئولان كشورهاي عضو پروژه ناباكو و اطمينان نداشتن از تامين گاز اين خط لوله بخصوص به دليل عدم حضور ايران در قرارداد، كشورهاي عضو در اين پروژه را نگران ساخته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «ريانووستي»، به نظر مي رسد كه امضاي توافقنامه بين دولتي درباره پروژه ساخت خط لوله هاي نابوكو طي اجلاس اخير سران در آنكارا، گوياي جديت پيشروي در راستاي متنوع سازي عرضه سوخت به كشورهاي اتحاديه اروپا بود. اما رويدادهاي اخير، به ويژه اظهارات «قربانقلي بردي محدوف» رئيس جمهور تركمنستان درباره اين كه كشورش قصد ساخت پايگاهي دريايي در خزر را دارد، شركت كنندگان در اين پروژه را نگران ساخته است.
آنطور كه كارشناسان مي گويند سوددهي اين پروژه كه آغاز آن براي سال 2014 تعيين شده است، در صورتي كه بطور كامل مورد استفاده قرار گيرد، زودتر از 18 تا 20 سال آينده نخواهد بود. در عين حال اين كنسرسيوم تا به امروز حتي يك قرارداد با كشور عرضه كننده گاز ندارد. در عين حال مي توان از سران پروژه شنيد كه در مرحله اول آذربايجان گاز عرضه مي كند، پس از آن نيز تركمنستان، مصر، عراق، سوريه، ازبكستان و حتي قطر با گاز طبيعي مايع خود، انتقال گاز را آغاز خواهند كرد. با وجود اما و اگرهاي بسيار، حضور ايران نيز غيرممكن نيست.
چنگيز علي يف كارشناس انرژي از باكو مي گويد: اگر به بررسي جداگانه عرضه كنندگان بپردازيم، مي بينيم كه مصر و سوريه مي توانند هر يك سالانه حدود 1- 5/1 ميليارد متر مكعب گاز عرضه كنند. از عراق هم كه پس از جنگ هنوز سلامت خود را بازنيافته است، فايده چنداني حاصل نخواهد شد. فعلاً هدف اصلي اين كشور رسيدن به سطح صدور 4 ميليون بشكه نفت در روز به جاي 7/2 ميليون كنوني است.
تقريباً تمام گازي كه تركمنستان استخراج مي كند نيز براي ساليان سال خريدار خود را دارند. در رابطه با ذخاير معدن بزرگ گازي «ايولوتان جنوبي» كه در جنوب شرق كشور مي باشد نيز بايد گفت كه هر چند ذخاير پيدا شده حداقل 4 تريليون متر مكعب تخمين زده مي شود، اما فعلاً بايد آن را از اعماقي بيش از
4 هزارمتري استخراج كرد.

 



دولت تصويب كرد آغاز خريد برنج از كشاورزان با قيمت توافقي

مديركل دفتر برنج و حبوبات گفت: با شروع فصل برداشت، خريد محصول كشاورزان ادامه دارد و كشت مجدد برنج در شاليزارهاي زير كشت برنج در استان مازندران به 2 هزار هكتار رسيد.
بهمن ناصحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه در حال حاضر خريد توافقي برنج كشاورزان شمال از طرف وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي شروع شده است، گفت: از طريق وزارت جهاد شركت جهاد سبز و از طرف وزارت بازرگاني تعاوني اتكا و اسكاد و تعاوني فرهنگيان نسبت به خريد برنج شمال كشور به قيمت كيلويي 1800 تا 2000 تومان بسته به ميزان درصد خرد برنج خريداري مي شود.
ناصحي افزود: مراكز خريد توافقي برنج در شمال كشور راه اندازي شده و علاوه بر وزارت بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي نيز از طريق شركت جهاد سبز خريداري مي كند كه در استان مازندران شركت هاي تعاون روستايي به عنوان مباشر خريد جهاد سبز و در استان گيلان اتحاديه كارخانه داران و شالي كوبان وارد عمل شده است.
مديركل دفتر برنج و حبوبات با بيان اينكه خريد تضميني و توافقي برنج كشاورزان شمال همچنان ادامه دارد، گفت: خريد توافقي از برنج نوع محلي و كيفي صورت مي گيرد اما خريد تضميني برنج ارقام پرمحصول به وسيله وزارت بازرگاني با نرخ تضميني تصويب شده انجام مي شود.
وي افزود: خريد تضميني مانند روال سال هاي گذشته توسط شركت بازرگاني دولتي انجام مي شود.
مديركل دفتر برنج و حبوبات با بيان اينكه كشت مجدد برنج در استان مازندران از مرز 2 هزار هكتار گذشت گفت: در اين روش بعد از برداشت شالي، زمين دوباره آماده سازي شده و نشا مجدد در شاليزار كاشته مي شود.

 



وزير راه و ترابري: چيني ها اگر قهر كردند خودمان بزرگراه تهران - شمال را ادامه مي دهيم

طرح تقاطع غيرهمسطح
دو گاز با بزرگراه فتح و راه آهن تهران - تبريز با حضور وزير راه و ترابري به بهره برداري رسيد.
به گزارش شبكه خبر، اين تقاطع با اعتباري معادل 16 ميليارد تومان به طول 1300 متر و عرض 17 و نيم متر و در مدت 12 ماه به بهره برداري رسيد.
بهره برداري از اين پل علاوه بر كاهش بار ترافيك اين مسير كه روزانه 65 هزار تردد دارد، موجب كاهش آلودگي و مصرف سوخت مي شود و در تردد به شهرستان شهريار نقش مهمي ايفا مي كند.
وزير راه و ترابري در اين مراسم گفت: تا پيش از ايجاد معاونت راه هاي روستايي، احداث و ترميم راه هاي روستايي كه 130 هزار كيلومتر طول دارد، هيچ متولي نداشت اما اكنون انتظار داريم احداث راه هاي روستايي شتاب بيشتري بگيرد.
بهبهاني كه در نخستين مراسم رسمي پس از اخذ راي اعتماد از مجلس حاضر شده بود، افزود: در برنامه ريزي جامع انجام شده در وزارت راه،به شرط تصويب بودجه، تمام روستاهاي كشور از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.
به گفته وي طي يك برنامه جامع ظرف 6 سال آينده كل روستاهاي كشور از نعمت راه و راه آسفالته برخوردار مي شوند.
به گزارش ايسنا وي درباره بهانه جويي چيني ها در ساخت آزادراه تهران - شمال گفت: چيني ها اگر در حفر تونل ها و ساخت پل هاي اين پروژه قهر كردند مشكلي نداريم و ساخت بزرگراه را خودمان هم مي توانيم انجام دهيم.
بهبهاني در ادامه يادآور شد: با برنامه ريزي جامع بايد ظرف 16 سال آينده ايران در منطقه خاورميانه از نظر راه آهن به رتبه اول دست يابد كه در اين زمينه براي جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي تلاش هايي صورت گرفته است.

 



اكونوميست اعلام كرد چيني ها پاي ثابت قراردادهاي نفتي و گازي با ايران

چيني ها با حسن استفاده از غيبت شركت هاي غربي كه از تحريم ايران متضرر شده اند، پاي ثابت در قراردادهاي نفت و گاز اين كشور شده اند.
واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش تفصيلي خود با اعلام اين مطلب مي افزايد: تحريم هاي سازمان ملل بر ضد ايران كه شامل سه قطعنامه شوراي امنيت بر ضد تهران است، نسبتا ملايم است.
گرچه آمريكا از سال 1979 ميلادي تاكنون تحريم هاي يك جانبه زيادي را بر ضد ايران وضع كرده، ولي اعمال فشار بر بانكهاي خارجي براي خودداري از همكاري با ايران، موجب گسترش تحريم ها شده است.
بنابراين گزارش، كنگره آمريكا اكنون در حال تصويب قانوني براي اعمال فشار و جريمه بر ضد شركتهايي كه حمل و نقل، فروش، بيمه و تامين مالي فرآورده هاي نفتي وارداتي ايران را تامين مي كنند، مي باشد.
عليرغم اين تحريم ها اوايل ماه اوت ايران از امضاي قراردادهاي جديد به ارزش 130 ميليارد دلار با شركتهاي چيني براي توسعه ظرفيت پالايشگاهي ايران خبر داد. البته معلوم نيست آيا قراردادهاي جديد ادامه قراردادهاي قبلي شركتهاي سينوپك و شركت ملي نفت چين براي توسعه پالايشگاه آبادان و احداث پالايشگاهي جديد در هرمزگان است يا خير.

 



اختصاص 70 ميليارد تومان اعتبار براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام فرودگاه هاي كشور

70 ميليارد تومان اعتبار براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام در فرودگاه هاي كشور اختصاص يافت.
«علي گل محمدي» معاون خدمات عمليات فرودگاه هاي كشور با بيان اين مطلب تعداد طرح هاي نيمه تمام فرودگاههاي كشور را حدود 40 طرح برشمرد و افزود: تكميل تمام طرح هاي نيمه تمام فرودگاهها براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در حال پيشرفت است كه بيشتر آنها تا پايان سال جاري و مابقي نيز در سال آينده به پايان خواهند رسيد.
وي سپس در خصوص طرح هاي نيمه تمام فرودگاههاي كشور، اظهار داشت: اين طرح ها بيشتر در زمينه هاي پايانه ها، فرودگاه ها و سطوح پروازي شامل باند فرودگاه، تاكسي وي ها و پاركينگ هواپيماها هستند.
گل محمدي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد در خصوص تدوين طرح جامع فرودگاهي كشور، گفت: هم اكنون طرح جامع فرودگاه هاي اهواز و شيراز به پايان رسيده و تحويل شده، ضمن اينكه طرح جامع فرودگاه اصفهان نيز به پايان رسيده و آماده تحويل است.
وي ادامه داد: تاكنون كار تهيه و تدوين طرح جامع فرودگاهي
6 فرودگاه بين المللي كشور به پايان رسيده و امسال نيز برنامه مطالعاتي فرودگاه بندرعباس و تبريز را در دستور كار داريم به گونه اي كه مشاور انتخاب شده و فعاليت آن براساس برنامه به پيش مي رود.
وي سپس از منتفي شدن حضور بخش خصوصي در طرح توسعه 6 فرودگاه رامسر خبر داد و گفت: قرار بود براساس سرمايه گذاري بخش خصوصي طرح توسعه فرودگاه رامسر به اجرا درآيد كه به سبب عقب نشيني اين بخش، سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين فرودگاه بي نتيجه ماند.
گل محمدي اضافه كرد: با لغو قرار طرح توسعه فرودگاه رامسر با بخش خصوصي، عمليات توسعه اين فرودگاه براساس منابع عمومي و دولتي انجام خواهد شد.
وي اظهار داشت: هم اكنون پيمانكار طرح توسعه فرودگاه رامسر انتخاب شده و به محض اختصاص اعتبارات لازم طي دو هفته آينده، عمليات اجرايي آن شروع خواهد شد.
گل محمدي در ادامه اعتبار مورد نياز اين طرح را حدود 12 ميليارد تومان برشمرد و گفت: هم اكنون منتظر هستيم تا چه ميزان اعتبار ابلاغ مي شود كه براساس آن كار را شروع كنيم.

 



ماموريت 3 بانك دولتي براي پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده

رئيس كل بانك مركزي از اجراي طرح ساماندهي پرداخت تسهيلات بانكي به طرحهاي زودبازده از طريق سه بانك دولتي در سال جاري خبر داد و گفت: اين بانك به تاثيرگذاري طرحهاي زودبازده اعتقاد دارد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر در خصوص برنامه هاي بانك مركزي براي ادامه روند پرداخت تسهيلات بانكي به طرحهاي زودبازده و يا دستور به قطع پرداخت تسهيلات، گفت: به صورت كلي طرحهاي زودبازده در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا مورد پذيرش هستند.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه تا پايان سال گذشته 466 هزار ميليارد ريال سهم تسهيلات ابلاغي بنگاههاي زودبازده در بانكها بوده است، اظهار داشت: از اين ميزان 261هزار و239 ميليارد ريال به قرارداد منجر شده است.
بهمني در ادامه از پرداخت 214 هزارو650 ميليارد ريال تسهيلات توسط سيستم بانكي كشور به طرحهاي زودبازده از تسهيلات به قرارداد رسيده، خبر داد و افزود: سال گذشته بانك مركزي بخشنامه اي به بانكها صادر كرد كه طي آن اعلام شده بود طرحهاي نيمه كاره و آنهايي كه بخشي از تسهيلات را دريافت كرده اند در اولويت قرار گيرند.
وي خاطرنشان كرد: در سالجاري نيز به بانكها اعلام كرديم كه هر ميزان تسهيلاتي كه به متقاضيان پرداخت خواهند كرد، 50 درصد را به بنگاههاي زودبازده بپردازند.
به گفته بهمني در سال جاري بانك مركزي تصميم گرفت تا پرداخت تسهيلات را در برخي از بانكها تجميع كند به نحوي كه پرداخت تسهيلات مسكن مهر به بانك مسكن و پرداخت به طرحهاي زودبازده نيز به عهده 3 بانك دولتي ملت، كشاورزي و ملي گذاشته شد.
بهمني درباره آخرين وضعيت خصوصي سازي بانك ها نيز گفت: خصوصي سازي بانك ها متوقف نشده و همانطور كه بانك هاي صادرات، ملت و تجارت خصوصي شده اند، تداوم واگذاري سهام آنها ادامه خواهد يافت.
وي در خصوص لايحه افزايش سرمايه بانك ها، گفت: بانك مركزي از نظر منابع ارزي بانك ها را تامين مي كرد و در همين راستا نيز بانك توسعه تعاون با دو هزار ميليارد ريال تامين سرمايه شده است.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: بانك هايي كه خصوصي شده اند ديگر از اين پس توسط بانك مركزي و دولت افزايش سرمايه نخواهند داد و از اين طريق بار دولت سبك تر شده و افزايش سرمايه به ديگر بانك هاي دولتي و تخصصي تعلق مي گيرد.
رئيس كل بانك مركزي با بيان آنكه تك نرخي شدن سود بانكي به دنبال تك نرخي شدن تورم ايجاد مي شود، گفت: زماني كه تورم يك رقمي شد، نرخ سود بانكي نيز تك رقمي خواهد شد.
بهمني گفت: نرخ سود بانكي تا پايان سال جاري تغيير نمي كند و اين رقم براي عقود مبادله اي 12 درصد و براي نرخ سود مشاركتي به نسبت سهم سود تعيين مي شود.

 



تشكيل فراكسيون حمايت از جذب سرمايه گذاري خارجي در مجلس

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل سازمان سرمايه گذاري از تشكيل فراكسيون حمايت از جذب سرمايه گذاري خارجي در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
بهروز عليشيري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: اين فراكسيون مركب از نمايندگان كميسيون هاي مختلف مجلس به ويژه صنايع و معادن، اقتصادي، انرژي، برنامه و بودجه تشكيل شده است.
وي افزود: تشكيل اين فراكسيون پس از ماهها رايزني مداوم وزير امور اقتصادي و دارايي، سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران و نمايندگان مجلس انجام شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به افزايش تقاضا طي ماههاي اخير براي جذب سرمايه و تامين مالي پروژه ها به ويژه طرح هاي سرمايه گذاري خارجي از طريق بنگاههاي بخش خصوصي گفت: با توجه به تقاضاهاي مطروحه مقرر شد رايزني هاي بيشتري فيمابين دولت و مجلس براي هم انديشي بهتر در خصوص اتخاذ رويكردهاي بهينه جذب سرمايه گذاري خارجي انجام شود.
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري در ادامه با بيان اينكه پيش نويس منشور فراكسيون سرمايه گذاري تهيه و در اختيار نمايندگان مجلس قرار گرفته است ابراز اميدواري كرد كه در اولين نشست اين فراكسيون، اين پيش نويس مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
وي يكي از مزاياي تشكيل اين فراكسيون را ارتقاي شبكه ارتباطي بين دولت و مجلس براي يافتن منابع بهينه جهت تامين پروژه هاي توسعه اي دانست و تصريح كرد: برطرف كردن موانع و مشكلات موجود، ارتقاي فضاي كسب و كار كشور از ديگر مزاياي تشكيل اين فراكسيون خواهد بود.

 



وزير اقتصاد: هدفمندسازي يارانه ها بزرگترين طرح اقتصادي دولت است

وزير اقتصاد و دارايي گفت: اجراي طرح تحول اقتصادي بزرگترين طرح اقتصادي دولت است و ما منتظر ارائه مصوبه آن از سوي مجلس هستيم.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران ، «سيدشمس الدين حسيني» در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: اقتصاد ايران سالهاست كه در تحريم است و بسياري از هجمه هاي سياسي روي ايران است وي افزود: يكي از نكته هاي حائز اهميت اين است برنامه هايي را كه ما ارائه داديم اصول و چارچوب كلي آن مورد قبول نخبگان جامعه است و فكر مي كنيم اين موضوع يك سرمايه بسيار بزرگي است كه مي توانيم ايران را به كمك آن بسازيم.
وزير اقتصاد دولت هاي نهم و دهم در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد در حال حاضر بزرگترين چالش دولت طرح تحول اقتصادي است در اين باره چه خواهيد كرد، گفت: نبايد نام اجراي اين طرح را چالش بگذاريم، چالش مربوط به زماني مي شود كه در خصوص مسئله اي اختلافي وجود داشته باشد اما در حال حاضر در مورد اجراي اين طرح اختلافي وجود ندارد.حسيني همچنين اجراي طرح تحول اقتصادي را بزرگترين طرح اقتصادي دولت دانست.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود در خصوص زمان اجراي اين طرح گفت: زماني كه مجلس شوراي اسلامي مصوبه طرح هدفمند كردن يارانه ها را به ما ارائه كند ما آن را اجرا خواهيم كرد.
حسيني در خصوص حذف سه صفر از واحد پول ايران، اظهار داشت: حذف سه صفر زماني و دوره اي مناسب خواهد بود كه ما بتوانيم طرحي مانند طرح هدفمند كردن يارانه ها را انجام دهيم.

 



گزارش «لوموند» از موفقيت مدل اقتصاد اسلامي ممنوعيت ربا، بانك هاي اسلامي را از بحران مالي نجات داد

روزنامه لوموند فرانسه با اشاره به افزايش 66 درصدي دارايي هاي 100 بانك بزرگ اسلامي در سال 2008 نوشت: ممنوعيت ربا در اسلام باعث شد تا بانك هاي اسلامي وارد بازار ريسك هاي اعتباري كه بسياري از بانك هاي انگليسي و آمريكايي را امروزه دچار مشكل كرده نشوند.
بنابر گزارش خبرگزاري ها روزنامه «لوموند» فرانسه با انتشار گزارش سالانه مجله اقتصادي «آسيا بنكر» مبادرت به انتشار گزارشي از موفقيت بانك هاي اسلامي كرده و آورده است: اقتصاد اسلامي بر طبق دستورات قرآن شكل گرفته است و با وجود بحران اقتصادي در دنيا، اقتصاد و دين به خوبي با يكديگر تركيب شده اند و اين مسئله باعث رشد دارايي هاي بانك هاي اسلامي شده است.
دارايي هاي 100 بانك بزرگ اسلامي در سال 2008 حدود 66 درصد افزايش يافته است، اين در حالي است كه 300 بنگاه اقتصادي برتر آسيا تنها 14/13 درصد رشد دارايي داشته اند. در اين طبقه بندي هفت بانك ايراني در زمره 10 بانك بالاي ليست قرار دارند و بانك هاي عربستان سعودي سودده ترين بانك ها بوده اند.
اين گزارش حاكي است: بايد گفت ممنوعيت ربا در اسلام باعث شد تا بانك هاي اسلامي وارد بازار ريسك هاي اعتباري كه بسياري از بانك هاي انگليسي و آمريكايي را امروزه دچار مشكل كرده است نشوند، علاوه بر آن، اين بانك ها در صورت بروز مشكل و بحران از حمايت بي شائبه دولت هاي خود بهره مند هستند.
اين گزارش توسعه طبقه متوسط مسلمان در اقتصادهاي نوظهور حاشيه خليج فارس و آسيا را باعث افزايش درخواست ها براي فعاليت هاي اقتصادي در چارچوب موازين اسلامي دانست و در ادامه آورده است: البته بايد در نظر داشت كه قوانين شريعت به روش هاي مختلف قابل تفسير هستند.
اقتصاد الكترونيك به شركت هاي بزرگ اسلامي اجازه مي دهد تا همانند شركت هاي غربي خدمات زيادي به مشتريان خود ارائه كنند. بنابراين گزارش، سرمايه گذاري در پروژه هاي اقتصادي به ويژه كالا و اجناس، سرمايه گذاري در شركت ها، خريد سهام و خريد و فروش ملك از جمله اين خدمات هستند. در ازاي اين فعاليت ها، شركت هاي اسلامي به مشتريان خود ربا نمي دهند اما از منافع حاصل شده از سرمايه گذاري هاي صورت گرفته به آنها سود پرداخت مي كنند.
با وجود افزايش هزينه ها كه به علت پيچيدگي معاملات است، سوددهي اين خدمات و معاملات بالاست. رقابت نيز در اين حيطه شدت كمتري دارد كه باعث مي شود حاشيه امنيت بيشتري براي سرمايه ها وجود داشته باشد.
بحران ادامه دارد
همزمان با برگزاري نشست وزراي دارايي گروه بيست در لندن و در آستانه برگزاري اجلاس رهبران گروه بيست در 24 و 25 سپتامبر در شهر پيتس بورگ آمريكا، رهبران انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه اي مشترك تأكيد كردند، بحران هنوز پايان نيافته است.
رهبران انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه اي مشترك تأكيد كردند، بحران هنوز پايان نيافته است. كشورهاي بزرگ جهان بايد با بررسي شرايط موجود و تحليل و تجزيه علل وقوع بحران و ركود اقتصادي، از تكرار آن در آينده جلوگيري كنند.
رهبران گروه بيست در نشست آوريل لندن با بسته محرك اقتصادي 1/1 تريليون دلاري موافقت كردند. آلمان كه با افزايش فشارهاي تورمي روبرو است خواستار اتخاذ استراتژي خروج و پايان دادن به اجراي بسته هاي محرك اقتصادي است ولي انگليس كه هنوز با بحران اقتصادي مواجه است، مخالف اين مسأله است.
ژان كلود تريكت رئيس بانك مركزي اروپا نيز گفت، گرچه ركود و بحران از فعاليتهاي اقتصادي اروپا رخت بربسته شايان ذكر است سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي نيز در تازه ترين گزارش خود اعلام كرده است آمريكا و منطقه يورو طي سه ماه سوم امسال از بحران و ركود خارج خواهند شد ولي افزايش بيكاري مهمترين تهديد عليه اين كشورها خواهد بود.
تعطيلي 413 دفتر پستي
در آمريكا
مقامات مسئول خدمات پستي آمريكا اعلام كردند كه سرانجام تصميم گرفته اند تا در شرايط بحراني جاري 413 دفتر خدمات پستي خود در سراسر كشور را تعطيل كنند.
به گزارش ايرنا در اوائل ماه ژوئن همين مقامات اعلام كرده بودند كه به دليل كسادي خدمات پستي در اثر رواج گسترده پست هاي الكترونيك و نيز تحت فشار هزينه هاي جاري كه كسري بودجه اين سازمان را در سال جاري به 7 ميليارد دلار افزايش داده، تصميم به تعطيلي 700 واحد خدماتي خود گرفته اند.
در حال حاضر سازمان خدمات پستي آمريكا بالغ بر 37 هزار واحد خدماتي در سرتاسر اين كشور را زير پوشش دارد و ملزم است كه علاوه بر مخارج ديگر حدود 5 ميليارد دلار سپرده ثابت به منظور تأمين خدمات بهداشتي كاركنان بازنشسته خود در حساب ويژه اي واريز كند اما به دليل كاهش شديد درآمدهاي خود ناگزير از استفاده از اين سپرده ها براي پرداخت دستمزد كاركنان خود خواهد بود.
سازمان خدمات پستي آمريكا علاوه بر تعطيلي دفاتر خود و كاهش روزهاي توزيع محموله هاي پستي از 6 روز به 5 روز در هفته، تصميم گرفته 100 ميليون ساعت از كار كاركنان خود در سراسر آمريكا را كاهش دهد.
اين ميزان كاهش ساعت كار معادل اخراج 57 هزار نفر از كارمندان اين سازمان است. از استخدام هاي تازه نيز تا اطلاع ثانوي در اين شركت ممنوع شده است.
جريمه 2 ميليارد دلاري شركت داروسازي آمريكايي
شركت داروسازي فايزر كه از سوي دادستان هاي فدرال به تقلب گسترده و گمراه كردن مردم متهم شده بود، موافقت كرده است كه بيش از دو ميليارد دلار جريمه به دولت آمريكا بپردازد.
به گزارش بلومبرگ، فايزر يكي از بزرگ ترين شركت هاي داروسازي جهان است و مركز اصلي آن در شهر نيويورك آمريكا واقع است. دولت آمريكا اين شركت را متهم كرده بود كه در تبليغات برخي از محصولاتش، عمداً مردم را گمراه كرده است.


 



هشدار بانك مركزي به بانك هاي دولتي و خصوصي افزايش نرخ سود سپرده ها ممنوع

بانك مركزي اعلام كرد: نرخ سود علي الحساب پرداختي به سپرده هاي بانكي، رقم مصوب در بسته سياستي- نظارتي بوده و هيچ يك از بانك ها مجاز به افزايش اين نرخ نيستند.
روابط عمومي بانك مركزي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه بخشنامه اي در خصوص افزايش نرخ سود علي الحساب پرداختي به سپرده هاي مردم نزد بانك ها و موسسات اعتباري مجاز صادر نكرده است و تنها ضابطه لازم الاجرا، مقرراتي است كه طي بسته سياستي- نظارتي سال 1388 اعلام گرديده است.
از اين رو كليه بانك ها و موسسات اعتباري تحت نظارت اين بانك ملزم به رعايت مفاد ضوابط بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي و بخشنامه هاي مربوطه بوده و اعمال نرخ هاي سود بالاتر برخلاف مقررات جاري مي باشد. بر اين اساس: ميزان سود سپرده هاي سرمايه گذاري پنج ساله نزد شبكه بانكي در سال 1388، 5/17درصد، سپرده هاي چهارساله 17درصد، سپرده هاي 3ساله 16درصد، سپرده هاي دوساله 5/15درصد و سپرده هاي يك ساله 5/14درصد اعلام شده است.
همچنين حداكثر سود سپرده هاي سرمايه گذاري بلندمدت شبكه بانكي معادل 17درصد براي سال 1388 اعلام شد.
ميزان سود سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت شبكه بانكي نيز 9درصد و ميزان سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه 5/12درصد اعلام شده است.

 



لايحه برنامه پنجم يك ماه ديگر در مجلس

لايحه برنامه پنجم توسعه كه مراحل پاياني تصويب را در دولت مي گذراند، تا يك ماه آينده به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، حدود 80 درصد مطالعات كارشناسي برنامه پنجم توسعه در ستاد تلفيق و دولت به اتمام رسيده است.
در دولت با توجه به اظهارنظرها و اصلاحات پيشنهادي اعضاي كابينه در بخش هايي از برنامه پنجم، بسياري از بخش هاي برنامه نهايي شده است.
در همين حال، قاسم حسيني معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفته است: درپي ابلاغ سياست هاي كلي برنامه پنجم در 21 دي ماه سال گذشته، بسته هاي سياستي اين برنامه از 75 به 120 بسته افزايش يافت.

 



آرامش در بازار خريد و فروش وام مسكن

بازار وام 18 ميليوني مسكن كه همزمان با توقف روند كاهشي قيمت مسكن به تب و تاب افتاده بود، با فرا رسيدن ماه رمضان كمي آرام شده است.
به گزارش ايسنا پرطرفدارترين وام خريد مسكن يا همان وام 18 ميليون توماني در تهران در صورت عدم ارائه گواهي توسط فروشنده از دو ميليون و 600 هزار تومان تا 3 ميليون و 100 هزار تومان به فروش مي رسد. اين در حالي است كه اگر فروشنده وام، خود گواهي را تهيه كند قيمت وام افزايش پيدا كرده و آنگاه به 3 ميليون و 50 هزارتومان تا 3 ميليون و 600 هزار تومان مي رسد.
دارندگان اين وام نيز مي توانند وام خود را در صورت تهيه گواهي از 3 ميليون و 100 تا 3 ميليون و 400 هزار تومان و در صورت نداشتن گواهي از 2 ميليون و 700 تا سه ميليون و 100 هزار تومان به فروش برسانند.
گفتني است: اين وام براي انتقال به حومه تهران بسته به داشتن يا نداشتن گواهي به ترتيب از 3 ميليون و 300 تا 4 ميليون و 200 هزارتومان از دارندگان خريداري مي شود.
قيمت اين وام از ماه گذشته تغيير چنداني نكرده است و به گفته برخي از دست اندركاران ميزان متقاضيان آن تا حدودي كاهش يافته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14