(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 شهريور 1388- شماره 19464
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انتقاد گسترده فعالان سياسي از عدم انتشار اسامي اغتشاشگران
اول اخلاق؛ بعد علوم ديگر
گزارش خبري به جز مذاكره گزينه اي روي ميز آمريكا نيست
متن كامل بسته پيشنهادي ايران به 1+5
منصور قمشه خبر داد برگزاري جشن گلريزان در عيد فطر
گزارش يك موسسه آمريكايي از حمايت مالي «صندوق دمكراسي ايران» از آشوبگران در ايران
قانوني است ، اما ...
نگذاريم سينما به دست نااهلان بيفتد



انتقاد گسترده فعالان سياسي از عدم انتشار اسامي اغتشاشگران

اقدام قوه قضائيه در تغيير شيوه اطلاع رساني از دادگاه اغتشاشگران و عدم انتشار اسامي آنها، انتقادات فراواني را در ميان فعالان سياسي برانگيخته است.
حجت الاسلام جعفر شجوني عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در گفتگو با فارس با اشاره به اينكه زماني كه مطالب منتشر شده راجع به پنجمين دادگاه عوامل حوادث پس از انتخابات را مطالعه كردم از انتشار مختصر اسامي متعجب شدم، افزود: تعجبم از اين بود كه چرا عده اي كه 127 اتوبوس را به آتش كشيده و حدود 5 تا 7 ميليارد تومان به شهرداري تهران خسارت وارد كرده اند انتشار اسامي آنان به صورت اختصار منتشر شده كه براي بنده رنج آور بود.
وي با طرح اين سوال كه مگر اغتشاشگران به صورت اختصاري اغتشاش كردند كه اسامي شان اختصاري بيان مي شود؟ افزود: اين رويه درستي نيست زيرا در نظام اسلامي نبايد با كسي رودربايستي داشته باشيم.
پنهان كاري درباره اغتشاش گران كار غلطي است
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينكه مسائلي كه سبب جريحه دار شدن عفت عمومي در جامعه مي شود بايد به صورت غيرعلني رسيدگي شود، تصريح كرد: اما در حوادث پس از انتخابات مساله براندازي و واژگوني نظام مطرح بوده است و در اين جهت بايد علني به اتهامات آنان رسيدگي شود و پنهان كاري در اين زمينه كار غلطي است.
وي با توصيه به مسئولين قوه قضائيه كه با شهامت و شجاعت وارد صحنه شوند، افزود: متهمان به صورت علني به رهبري و نظام تهمت زده اند بنابراين بايد به همان صورت نيز اسامي آن ها بيان شود زيرا دانستن حق مردم است.
قوه قضائيه توضيح دهد
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم گفت كه بنده نمي دانم چه اتفاقي در روند برگزاري دادگاه رخ داد كه تا جلسه چهارم اين دادگاه ها اعلام اسامي متهمان مشكلي نداشت اما در جلسه پنجم دادگاه مقامات قضايي به اين نتيجه رسيده اند كه اسامي متهمان نبايد اعلام شود.
حسين ابراهيمي در گفتگو با فارس گفت: واقعاً چه دليلي وجود داشت كه در جلسه پنجم دادگاه متهمان كودتاي مخملي تشخيص داده شد نام متهمان برخلاف روند چهار جلسه قبلي دادگاه مذكور اعلام نشود؟ و اينكه بالاخره اعلام اسامي متهمان يا درست بوده يا اشتباه؟
حجت الاسلام سالك عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز هم دراين باره اظهار داشت: اختلاف در نحوه برگزاري جلسات قبلي دادگاه با جلسه پنجم را نمي دانم.
وي در عين حال گفت: شايد قوه قضائيه به اين نتيجه رسيده كه براي حفظ مصالحي تنها به بيان حروف اول نام متهمان اكتفا شود كه اين حقي قانوني است.
مردم خواستار
شفاف سازي هستند
يك عضو كميسيون قضايي مجلس نيز با انتقاد از عدم انتشار اسامي اغتشاشگران گفت: فكر مي كنم اينكه اسامي افراد منتشر نشد اقدام خوبي نبود و بنده معتقدم كه دادگاه ها هرچه شفاف تر و روشن تر باشد براي مردم بسياري از حقايق روشن تر مي شود.حجت الاسلام موسوي غضنفرآبادي در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه در روال گذشته برگزاري دادگاه ها مردم اطلاعات بيشتري كسب مي كردند، خاطر نشان كرد: وقتي جلسه دادگاه از نظر قانون علني است اشكالي در آن نيست كه تصاوير همان جلسه را مردم با همان كيفيت و صورت مشاهده كنند اما اينكه بدون جلسه دادگاه صحبت هايي يا حتي اسامي متهماني منتقل شود معتقدم كه شايد خيلي منطبق با قانون نباشد.يك كارشناس مسائل سياسي هم تصريح كرد: اگر دادگاه از علني شدن نام افرادي كه در اعترافات به آنها اشاره شده، معذوريت دارد رسانه ها نبايد در اين خصوص احساس محدوديت كنند چرا كه رسانه ها بايد در اين زمينه شفاف سازي كرده و آنجايي كه اسم افراد مي آيد رسانه ها مي توانند مستقيماً يا با اشاره به روشن كردن آن اسامي بپردازد.
سعدالله زارعي با بيان اينكه افرادي كه نام آنها در اين محاكمات برده مي شود مطمئناً حداقل جرايم را مرتكب شده اند، تاكيد كرد: به اين دليل كه اقدام اين افراد اقدام خلاف امنيت ملي بوده، افشاي نام آنها به نفع ملت و كشور است و برگزاري علني و رسانه اي اين دادگاه ها بسيار بهتر و موثرتر از برگزاري غيرعلني و غيرشفاف است.
عطاالله بيگدلي مسئول گروه حقوقي مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق(ع) هم از دستگاه قضايي خواست مصلحت انديشي را درباره سران آشوب ها كنار بگذارد.

 



اول اخلاق؛ بعد علوم ديگر

قرآن كريم تار و پودش الهي است؛ نه كسي اين كتاب را نوشت، نه كسي اين كتاب را حاشيه زد، نه كسي حق تفسير اين كتاب را دارد، نه كسي حق تعليق اين كتاب را دارد، نه كسي حق جابجائي اين كتاب را دارد كه احدي در حرم امن قرآن راه ندارد؛ كتابي است الهي و بس. نظير، هم ندارد، نمونه هم ندارد كه لو اجتمع الانس و الجن علي ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا(1). اين كتاب، آيات اين كتاب، سور اين كتاب، هر كدام تار و پود طنابي است كه به سقف الوهي بسته است؛ و انزال كرد، يعني آويخت و نه انداخت، به ما فرمود: اين را بگير و بالا بيا. وقتي اين را گرفتي، اين به تو مي فهماند كه تو كيستي. انسان چيست، از كجا آمد، كجا مي رود، چه به سود اوست، چه به زيان اوست، به كي بايد سر بسپرد، و ازكي بايد سر باز زند؛ همه اين معارف را اين كتاب الهي به انسان مي فهماند.
چنين كتابي مي تواند ناجي و منجي باشد، زيرا به سقف وابسته است. اگر طنابي به سقف بلند بسته نباشد، اعتصام به آن سودآور نيست! آن طناب لوله شده مفتول به گوشه افتاده، مشكل خود را حل نمي كند، چه رسد به مشكل معتصمان!! اين طناب، زماني اعتصام كننده خود را درمان مي كند و نجات مي دهد كه به سقف بلند بسته باشد. فرمود: معناي قرآن به سر كردن اين است كه آن در رأس امور است، و انسان مي فهمد كه با اين كتاب مي تواند بالا بيايد.
پرهيز برخي انسانها از تمسك به ريسمان الهي و نتايج تلخ آن
برخي اصلاً اين طناب را نگرفتند، نبذوه وراء ظهورهم(2). در عصر موساي كليم، طناب، تورات بود، در عصر عيساي مسيح، طناب، انجيل بود، در عصر اسلام، طناب، قرآن كريم است كه انبياء هر كدام اين طناب ها را به مردم معرفي كرده اند. آنها نبذو وراء ظهورهم، در عصر ما هم متأسفانه برخي نبذوه وراء ظهور وراءهم. اينها اصلاً با اين طناب كاري ندارند؛ لذا در چاهند. امروز در چاهند، فردا ظاهر مي شود كه ويل للمطففين(3). ويل للمكذبين(4)، ويل لكذا و كذا. فردا كه چاه نمي سازند؛ فردا چاه افتاده را ظاهر مي كنند. قيامت، ظرف ظهور اين كيفرهاي تلخ است، نه ظرف حدوث آن! هم اكنون يك عده در عذابند، الذين ياكلون اموال اليتامي ظلماً انما ياكلون في بطونهم نارا ]البته[ و سيصلون سعيراً.(5)
الان عده اي در ويل و چاهند؛ منتها همين كه بدن سرد شد، مي فهمند در ته چاهند. خيال مي كنند در دژ مستحكمند، خيال مي كنند در قصرند، خيال مي كنند در كاخند؛ اينها در ويلند، اينها در چاهند، آن روز ظهور پيدا مي كنند.
ستيز با خداي سبحان و تفسير به رأي قرآن كريم
اگر عده اي نبذوا (كتاب الله) وراء ظهورهم دامنگيرشان شد، اصلاً اهل تمسك به قرآن كريم نيستند. عده اي اين طناب را گرفتند، منتها كشان كشان مي خواهند از دست صاحب طناب اين را بيرون بياورند؛ ديديد گاهي طناب را مي كشند كه از دست صاحبش به در بياورند و خود مالك بشوند. اينها كساني اند كه يا گرفتار اختلاف قرائت اند، يا گرفتار تفسير به رأي اند، يا اختلاف و خود كامگي را به حساب دين آوردند و مانند آن. در مورد اينها ذات اقدس اله تعبيري كه دارد اين است؛ فرمود: فاذنوا بحرب من الله(6). شما اين طناب را گرفتيد كه بالا بيائيد، يا طناب را گرفتيد كه بكشيد از دست صاحبش به در بياوريد؟! فاذنوا بحرب من الله همين است، الذين يحاربون الله و رسوله(7) همين است، و من يتعد حدودالله(8) همين است، و من يشاقق الله و الرسول(9) همين است، الذين يخالفون(10) همين است، اينها كه اهل نفاق و تفرقه اند همينند؛ اينها اين طناب را گرفتند و كشيدند كه از دست صاحبش به در آورند و به ميل خود معنا كنند. اينها كساني اند كه نمي دانند صاحبش كسي است كه مقهور نخواهد شد.
ضرورت يادآوري نعمت هاي الهي و فراگيري آموزه هاي اخلاقي
من نمي دانم اين دعاي نوراني «جوشن صغير» را طلاب مطالعه مي كنند يا نه! غالب مردم از تلاوت جوشن صغير محرومند؛ ولي طلبه حتماً بايد يا درس بخواند، يا مطالعه كند؛ اگر هم موفق شد، بخواند. در اين دعاي نوراني جوشن صغير جمله جمله، كلمه كلمه، مطلب به مطلب بنده در پيشگاه ذات اقدس اله كرنش مي كند، خضوع مي كند، اعتراف مي كند؛ عرض مي كند: خدايا! فلان نعمت را ديگران نداشتند، تو به من دادي؛ من اعتراف مي كنم و توفيقي دارم و به من محبت بكن؛ فاجعلني لالائك من الذاكرين و لنعمائك من الشاكرين. اين ترجيع بند اين دعاي نوراني جوشن صغير است.
در سوره مباركه الرحمن از طرف ذات اقدس اله نعمت ها شمرده مي شود، ترجيع بندش اين است: فباي آلاء ربكما تكذبان(11). در جوشن صغير اعتراف از بنده است؛ خدايا! آن نعمت را به من دادي، و اجعلنا لنعمائك من الشاكرين و لالائك من الذاكرين(12). اينها آدم را حفظ مي كند؛ جوشن است، زره است، حفظ مي كند. هم از نظر معرفتي حفظ مي كند، هم از نظر اخلاقي حفظ مي كند. طلاب موظفند اين راهي را كه به ما نشان داده اند طي كنند.
لزوم عنايت به «اخلاق»
شما مي بينيد بزرگان، وقتي تدريس علوم حوزوي را به عهده گرفتند، راه درس خواندن را نشان دادند، گفتند: اول (اخلاق)، بعد منطق، بعد طبيعيات و رياضيات و الهيات. تا اخلاق، درسي نشود، انسان نداند كه براي چه حوزه آمده، براي چه مي خواهد عالم بشود، و علم يعني چه، رسالت عالمان دين چيست؛ او به جاي اينكه وارث انبياء بشود، ميراث خوار ديگري در مي آيد. گفتند: شما طلبه ايد، عالميد، وارث انبياءايد، وارث حسين بن علي هستيد، وارث ائمه اطهاريد، وارث امام صادق ايد. اين كجا؛ ميراث خوار غرب بودن كجا، ميراث خوار شرق بودن كجا!! اول اخلاق، بعد منطق، بعد علوم ديگر؛ تا آدم بفهمد چه كاره است.
آن اخلاق گاهي به صورت تدريس همين جوشن صغير در مي آيد، يا به صورت تدريس مكارم الاخلاق درمي آيد؛ فرق نمي كند. در انتخاب متون درسي انسان را بايد مثل قرآن بپرورانند. قرآن يك طنابي است كه فقط به دست خداست؛ جامعه قرآني هم فقط موحدانه متعلق به خدا بشود. به او وابسته است و ديگر هيچ!
ضرورت اتكاي مفسر قرآن به خداي سبحان به عنوان خليفه او
مگر قرآن به خود متكي است؟! مگر قرآن به علماء متكي است؟! اين كتابي نيست كه پايش به زمين وصل باشد. مگر كسي آن را نوشته، كسي آن را تفسير مي كند؟! كساني قرآن را تفسير مي كنند كه خليفه متكلم اند. اين نظير جواهر نيست، اين نظير شرايع نيست، اين نظير شرح لمعه نيست كه ماتن يكي، شارح يكي؛ ماتن چنان حرف را زده، شارح مي گويد: اقول. چه شرح مزجي، چه شرح فصلي؛ شارح در قبال ماتن است. اين صاحب جواهر است كه شرايع را شرح كرده؛ مي گويد: محقق چنين گفته است، قال و من اقول. چه شرح هاي مزجي، نظير شرح تجريد؛ چه شرح هاي فصلي، نظير جواهر و شرح لمعه؛ شارح در قبال ماتن است. او يك نظر، اين هم يك نظر؛ گاهي تضارب آراء هم وجود دارد.
اما تفسير اينچنين نيست؛ مفسر حق ندارد بگويد: قال الله و اقول. خدا چنين گفت و من اينچنين مي گويم! كسي مفسر قرآن است كه (خليفه الله) باشد. تنها خليفه خداست كه مي تواند بگويد: مستخلف عنه من چنين گفته است، من پيام مستخلف عنه را به شما ابلاغ مي كنم. اينكه مي گويند: قرآن بدون حديث، قابل فهم نيست، همين است. براي اينكه اين، خليفه آن گوينده است؛ خليفه گوينده، خليفه كاتب، خليفه متكلم، خليفه مصنف و مؤلف مي تواند حرف مصنف و مؤلف و متكلم را تبيين كند.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم احياي شب قدر مسجد اعظم قم- آبان 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اسراء / 88 2- آل عمران / 781 3- مطففين 1 4- مطففين 01
5- نساء 01 6- بقره 972 7- مائده 33 8- بقره 922
9- انفال 31 01- نور 36 11- الرحمن/31
21- البلد الامين/ 723- دعاء الجوشن المروي عن الصادق(ع)
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود.

 



گزارش خبري به جز مذاكره گزينه اي روي ميز آمريكا نيست

سرويس سياسي-
رژيم صهيونيستي در پي تبعيت از سياست واشنگتن در قبال ايران، از تصميم رئيس جمهور آمريكا براي آغاز مذاكرات با تهران در سطوح عالي حمايت كرد.
سياست هاي تماميت خواهانه و مداخله جويانه آمريكا درخصوص پرونده هسته اي ايران كه به دنبال گزارشات پياپي آژانس بين المللي انرژي اتمي، صلح آميز بودن آن مسجل شده، مدت هاست با حجم عظيمي از درماندگي و تناقض همراه گرديده است.
آمريكا از سويي ضمن دست و پنجه نرم كردن با بحران اقتصادي و همچنين عواقب ناشي از حضور نظامي در عراق و افغانستان، به هيچ روي انتخاب گزينه نظامي در قبال ايران را عملي تلقي نكرده و به هر بهانه به حذف اين رويكرد پرداخته است. اين كشور اما از سوي ديگر تشديد تحريم ها و اعمال فشارهاي مضاعف بر جمهوري اسلامي را بي نتيجه مي داند و اين اقدامات را به جهت تقويت انسجام ملت و دولت و دستيابي به پيشرفت هاي بيشتر ارزيابي مي كند.
از اين رو دولت آمريكا تنها گزينه پيش روي خود را تن دادن به مذاكره بدون پيش شرط با ايران و پذيرش حقوق مسلم اين كشور مي داند.
در همين رابطه «امير اورون» تحليلگر امور راهبردي روزنامه اسرائيلي ها آرتص در مقاله اي اعلام كرد «رابرت گيبس» وزير دفاع آمريكا چند روز پيش در نشست محرمانه اش با تني چند از كارشناسان غيرآمريكايي در ساختمان وزارت دفاع اين كشور به شدت با حمله نظامي به تاسيسات هسته اي ايران مخالفت كرد. رابرت گيبس به مهمانان خود در اين نشست گفت: پاسخ صحيح و سودمند براي رفع خطر هسته اي ايران، تداوم مذاكره با تهران و نه توسل به گزينه نظامي است.
شبكه تلويزيوني روسيااليوم نيز اعلام كرد دولت آمريكا در حال حاضر مايل است كه براي حل وفصل برنامه هسته اي ايران به ديپلماسي وقت بيشتري داده شود.
بي ترديد تلاش هاي دولت آمريكا در تعيين ضرب الاجل براي ايران كه با ارائه بسته پيشنهادي به روز شده ايران به گروه 1+5 و استقبال اعضاي اين گروه به از سرگيري روند مذاكرات با تهران به كلي بي نتيجه ماند، راه ديگري را به جز پذيرش رويكرد ديپلماتيك براي اين كشور باقي نخواهد گذاشت.
در اين ميان رژيم صهيونيستي اما تشديد تحريم ها بر ايران را گزينه اي قابل توجه در اعمال فشار در جهت متوقف ساختن فعاليت هسته اي اين كشور قلمداد مي كرد.
اين در حالي است كه روزنامه «عكاظ» چاپ عربستان ضمن انتشار سندي پزشكي كه اداره بهداري ارتش آمريكا آن را تهيه كرده است اعلام كرد، اسرائيل سلاح هسته اي و سلاح شيميايي در اختيار دارد.
اين روزنامه اضافه كرد، اين براي دومين بار است كه در مدت ده ماه يك سند نظامي آمريكايي علناً هسته اي بودن اسرائيل را تاييد مي كند چرا كه در دسامبر 2008 نيز فرماندهي نيروهاي مشترك آمريكا در سندي اعلام كرد كه اسرائيل قدرت هسته اي بزرگي همچون پاكستان، هند، چين، كره شمالي و روسيه شمرده مي شود.
با اين حال و در پي توافق ايران با اتحاديه اروپا مبني بر آغاز مذاكرات از اوايل ماه اكتبر به نظر مي رسد كه رژيم صهيونيستي نيز راهي جز پذيرش روند ديپلماتيك در قبال ايران را روي ميز خود مشاهده نمي كند.
در همين ارتباط روزنامه واشنگتن تايمز با پرداختن به تحولات اخير پيرامون موضوع هسته اي ايران، از تصميم رژيم صهيونيستي براي تبعيت از سياست هاي آمريكا خبر داده است.
اين روزنامه در مطلب خود مي نويسد: اسرائيل عليرغم ترديد خود به موفقيت سياست هاي آمريكا و همچنين تعيين ضرب الاجل براي مذاكرات، از تصميم باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا براي آغاز مذاكرات با ايران در سطح عالي حمايت مي كند.
در ادامه اين مطلب آمده است: اسرائيل عليرغم امتناع ايران از بررسي برنامه هسته اي در چارچوب مذاكره با آمريكا، در اين كه تلاش براي جذب ايران به مذاكره ضرورت دارد، با آمريكا و متفقين غربي آن، هم عقيده است.

 



متن كامل بسته پيشنهادي ايران به 1+5

جمهوري اسلامي ايران هفته گذشته بسته پيشنهادي به روز شده خود را به گروه 1+5 ارائه كرده و در آن بر همكاري در زمينه مسائل مختلف جهاني به ويژه در سه محور سياسي - امنيتي، مباحث بين الملل و موضوعات اقتصادي تاكيد كرد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان بعدازظهر چهارشنبه (18 شهريورماه) بسته پيشنهادي به روز شده جمهوري اسلامي ايران به 1+5 را در محل وزارت امور خارجه به «هربرت هونزوويتس » سفير آلمان، «شيه شيائوين » سفير چين «الكساندر سادونيكوف »، سفير روسيه، «برنار پولتي »، سفير فرانسه، «ليويا لوي آگوستي » سفير سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا و كاردار سفارت انگلستان در تهران تحويل داد.
متن كامل اين بسته به شرح زير است:
جمهوري اسلامي ايران
وزارت امور خارجه
بسمه تعالي
همكاري براي صلح، عدالت و پيشرفت
بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي مذاكرات جامع و سازنده
ترديدي نيست كه جهان در آستانه ورود به يك دوران نوين است. دوران دشوار سلطه امپراطوري ها، سيطره قدرت هاي نظامي، استيلاي شبكه هاي رسانه اي سازمان دهي شده و به هم مرتبط، رقابت هاي مبتني بر قابليت تهاجمي و قدرت ناشي از تسليحات متعارف و نامتعارف به خط پايان نزديك مي شود. دوره اي جديد با رويكرد فرهنگي و تفكر معقول و احترام به وجود واقعي و الهي بشريت در حال نمو و شكوفايي است. بسياري از معضلات مطرح در جهان امروز، از قبيل بحران اقتصادي بي سابقه، بحران هويت و فرهنگ، معضلات سياسي و امنيتي، گسترش تروريسم، جنايات سازمان يافته و مواد مخدر همگي محصول دوران در حال افول استيلاي تفكرات غيرالهي شايع در روابط جهاني و ميراث ناميمون نسل هاي حاضر و آتي بشريت است. حل اين مشكلات و ايجاد جهاني سرشار از معنويت، دوستي، موفقيت، رفاه و امنيت نيازمند سازماندهي مجدد و ايجاد فرصتي براي مشاركت جمعي و وسيع در مديريت جهان است. مكانيزم هاي موجود قابليت تامين نيازهاي فعلي بشر را ندارند و ناكارآمدي آنها در زمينه اقتصاد، سياست، فرهنگ و امنيت آشكارا به اثبات رسيده است. اين مكانيزم ها و ساختارها دستاورد مستقيم مناسبات مبتني بر خشونت، قدرت و سلطه گري است، در شرايطي كه دنياي امروز نيازمند سازوكارهايي است كه از تفكر الهي و ابدي و رويكردي بر پايه ارزش هاي انساني و عطوفت نشات بگيرد. مكانيزم هاي جديد بايد مسير را براي پيشرفت، شكوفايي كامل استعدادها و ظرفيت هاي بالقوه تمامي ملت ها و ايجاد امنيت و صلح پايدار جهاني هموار كند.
ملت ايران به منظور زمينه سازي براي صلح پايدار و ثبات منطقه و فراتر از آن، پيشرفت و كاميابي مداوم ملتهاي منطقه و جهان آماده ورود به گفت وگو و مذاكره است. تمايل ما براي ورود به اين مناسبات همكاري و گفت وگو از ظرفيت و قدرت ذاتي ما در عرصه ملي، منطقه اي و بين المللي، تعهد تاريخي و اصولي ما در به كارگيري اين ظرفيت براي پيشبرد صلح، آرامش، پيشرفت و رفاه ملت هاي منطقه و فراتر از آن، نشات مي گيرد. ما آماده ايم بر اساس اصول و ارزش هاي الهي و انساني از جمله به رسميت شناختن حقوق ملت ها، احترام به حاكميت و اصول دموكراسي و حق مردم براي داشتن انتخابات آزاد بعلاوه اجتناب از تحميل فشارها يا تهديدات و حركت رو به جلو بر پايه مستحكم عدالت و قانون وارد گفت وگو شويم.
جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه مي توان در چارچوب اصول عدالت، مردم سالاري و چندجانبه گرايي، دامنه وسيعي از بحث هاي امنيتي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي در سطوح منطقه اي و جهاني را در گفت وگوها و با ديدگاه پيشبرد همكاري سازنده براي پيشرفت ملت ها و بهبود صلح و ثبات در منطقه و جهان گنجاند.
همانگونه كه در بسته پيشنهادي سال گذشته ما به اين نكته آشكارا تاكيد شده، جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته و اصرار نكردن بر مسيرهاي بيهوده و بي هدفي كه ثابت كرده اند سودي ندارند، شرط موفقيت در مذاكرات آتي است. بنابراين التزام همه طرفهاي درگير اولا، به تشكيل ساختار نوين تعاملات بين المللي كه عاري از اشتباهات گذشته باشد، و ثانيا به حسن نيت همه طرفها چه در مقام حرف و چه در مقام عمل در پايبندي به عدالت و قانون مي تواند به مرحله جديدي در مذاكرات همكاري بلند مدت براي تحكيم صلح و امنيت پايدار در منطقه و جهان منجر شود.
بحث هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و بين المللي، موضوعات اوليه هستند كه نگراني هاي مشتركي را در منطقه و جهان براي دولت ها و ملت ها ايجاد كرده اند. جمهوري اسلامي ايران اعتقاد راسخ دارد كه بر اساس مباني و اصول مذكور و در پرتو وضعيت فعلي امور جهان، همه ما نيازمند ابراز محبت و نگراني درباره سرنوشت بشريت و تبديل اين دغدغه هاي مشترك به تعهد جمعي براي هموارسازي مسير همكاري موثر منطقه اي و بين المللي تبديل هستيم.
جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي آغاز مذاكرات جامع، همه جانبه و سازنده به منظور به دست آوردن چارچوب مشخص براي مناسبات همكاري با تضمين پايبندي همه طرفها به تعهد جمعي، آينده اي به دور از بي عدالتي كه رفاه و پيشرفت را وعده مي دهد، به دور از معيارهاي دوگانه براي همه ملت هاي منطقه و جهان اعلام مي كند.
بر اساس اولويت هاي منطقه اي و بين المللي، محور گفت گوهاي صلح و رفاه در سه دسته مي توانند گنجانده شوند: مباحث سياسي-امنيتي، مباحث بين المللي و اقتصادي.
1. مباحث سياسي-امنيتي
1.1- حفظ كرامت انساني، احترام به حقوق و فرهنگ آنها
1.2- تحكيم ثبات و پيشبرد صلح عادلانه، بهبود دموكراسي و ارتقاي رفاه ملت ها در مناطقي كه از بي ثباتي، نظامي گري، خشونت و تروريسم رنج مي برند، بر اساس موارد زير:
اول: احترام به حقوق ملت ها و منافع ملي دولت هاي مستقل
دوم: تحكيم حاكميت ملي كشورها چارچوب اقدامات دموكراتيك
سوم: اجتناب از خشونت و نظامي گري
چهارم: پرداختن به عوامل ريشه اي تروريسم
برخي از بخش هاي جهان به ويژه در خاورميانه، بالكان، بخش هايي از آفريقا، آمريكاي جنوبي، آسياي شرقي نيازمند اولويت بندي هستند. تلاشها و تعاملات مشترك براي كمك به مردم فلسطين جهت طرح برنامه جامع، دموكراتيك و منصفانه به منظور ياري رساندن به مردم فلسطين براي نيل به صلح همه جانبه، امنيت پايدار و تامين حقوق اساسي آنها مي توانند نمونه هاي خوبي از اين مناسبات همكاري باشند.
1.3- مقابله با تهديدات امنيتي مشترك از طريق برخورد موثر و به موقع با عوامل اصلي تهديدات امنيتي از جمله تروريسم، مواد مخدر، مهاجرت غيرقانوني، جنايات سازمان يافته و دزدي دريايي.
2. مباحث بين المللي
2.1- اصلاح سازمان ملل و شوراي امنيت و ارتقاي كارآمدي آنها بر اساس اصول مردم سالاري و عدالت.
2.2- ارتقاي وزن و جايگاه مباحث زيست محيطي در روابط بين الملل و پيشبرد مشاركت عمومي در مديريت مباحث زيست محيطي.
2.3- تعريف و وضع قوانين منصفانه حقوق فضا و سهيم كردن همه دارندگان فناوري فضا در مديريت و استفاده عادلانه فضا.
2.4- تعريف و وضع قوانين حقوق مربوط به فناوري هاي نوين و پيشرفته.
2.5- بهبود عملكرد نظارتي منصفانه و قانونمند آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايجاد سازوكارهاي مورد نياز براي استفاده از انرژي هسته اي پاك در كشاورزي، صنعت، پزشكي و توليد نيرو.
2.6- ارتقاي فراگيري (جهان شمولي) ان پي تي، بسيج اراده جهاني و عملي كردن برنامه هاي اساسي و واقعي در راستاي خلع تسليحاتي كامل و منع توسعه و تكثير تسليحات هسته اي، شيميايي و ميكروبي.
2.7- ارتقاي ملاحظات اخلاقي و انساني و رعايت كامل آنها در روابط، اقدامات و سازوكارهاي بين المللي.
3. مباحث اقتصادي
3.1- انرژي و امنيت آن در توليد، ذخيره، انتقال و مصرف
3.2- تجارت و سرمايه گذاري
3.3- ظرفيت سازي براي بهبود رفاه عمومي، مبارزه با فقر جهاني، كاهش شكاف هاي اجتماعي و ايجاد ارتباط بين شمال و جنوب.
3.4- يافتن عوامل ريشه اي بحران مالي و اقتصادي جهاني و پيشگيري از اتفاق جلوه هاي ديگر بحران در اقتصاد جهاني و طراحي سازوكارهاي نو و عادلانه.
3.5- مقابله با اقتصاد زيرزميني، فساد اقتصادي، جرايم مالي و جنايات سازمان يافته اي كه براي امنيت اقتصادي زيان آور هستند.

 



منصور قمشه خبر داد برگزاري جشن گلريزان در عيد فطر

مديركل دفتر سرپرستي كميته امداد امام (ره) از برگزاري جشن گلريزان براي كمك به زندانيان در روز عيد فطر و جمع آوري كمك هاي مردمي براي مردم فلسطين در روز قدس خبر داد.
منصور قمشه، مشاور و مديركل دفتر سرپرستي كميته امداد امام (ره) از برنامه هاي ويژه روز جهاني قدس خبر داد و افزود: در روز قدس همراه با مردم شريف ايران و در راهپيمايي عظيم اين روز، حضور جدي خواهيم داشت همچنين در اين روز مانند سال هاي گذشته كمك هاي مردمي براي مردم فلسطين جمع آوري خواهد شد.
وي در ادامه افزود: همچنين روز عيد سعيد فطر در كليه ميعادگاه هاي نماز عيدفطر طبق سال هاي گذشته فطريه مردمي را جمع آوري خواهيم كرد.
قمشه در ادامه تصريح كرد: مراسم گلريزان براي جمع آوري كمك هاي مردمي به زندانيان، در روز عيد سعيد فطر از ديگر برنامه هاي كميته امداد است كه اين مراسم در شهرستان ها در ساعت 10 صبح در پايگاه هاي كميته امداد و در تهران در محل دائمي نمايشگاه ها و حسينيه ارشاد در ساعت 30/9 صبح آغاز خواهد شد.

 



گزارش يك موسسه آمريكايي از حمايت مالي «صندوق دمكراسي ايران» از آشوبگران در ايران

سرويس سياسي -
يك موسسه آمريكايي نزديك به رژيم صهيونيستي از حمايت مالي و فكري يك صندوق وابسته به اين موسسه به عوامل آشوب در ايران پرده برداشت.
به گزارش ايرنا يك موسسه آمريكايي موسوم به «انستيتو واشنگتن براي سياست نزديك» كه ارتباط نزديكي با حزب ليكود رژيم صهيونيستي دارد به تحليل نقش صندوق ملي دموكراسي در حوادث پس از انتخابات و حمايت مالي از عوامل آشوب پرداخته است.
اين موسسه كه در سال 1985 در زمان دولت جرج بوش براي پيشبرد منافع آمريكا در خاورميانه در شهر واشنگتن تاسيس شده است درگزارش خود با اشاره به سابقه عملكرد صندوق دموكراسي ايران تاكيد كرده است: اين در حالي است كه اوباما هنوز راهبردي براي حمايت از اولين چالش جدي در برابر ايران پس از انتخابات تعيين نكرده است. به طوري كه در مورد تصميمات مربوط به بودجه آن به شدت محتاطانه عمل كرده است.
اين موسسه آمريكايي در ادامه با اشاره به پيشينه عملكرد اين صندوق و ارقامي كه دولت بوش براي آن در نظر گرفته تاكيد كرده است: در يك اقدام غيرمنتظره توسط كابينه بوش مبلغ 75 ميليون دلار در چارچوب درخواست اختصاصي بودجه مكمل براي عراق و افغانستان براي سال مالي 2006 به اين صندوق اعطا شد.
كاندوليزا رايس وزيرامورخارجه وقت آمريكا در توجيه علت اختصاص اين بودجه تاكيد كرده بود: اين مبلغ براي دسترسي به مردم ايران از طريق وب سايت ها و فناوري هاي مدرن، حمايت از سازمان هاي غيردولتي كه مي توانند در ايران فعاليت كنند و همچنين بهبود و افزايش سطح كمك هاي فرهنگي و آموزشي ما براي مردم ايران مورد استفاده قرار مي گيرد.
براساس اين گزارش اگرچه كنگره آمريكا كه معمولا به هر ابتكار عمل تازه بوش شك داشت اين درخواست بودجه را به چالش كشيد اما همين كنگره به رغم مخالفت اوليه اش با كمي كاهش بودجه درخواستي با اختصاص مبلغ 66 ميليون دلار براي دو برنامه مجزا در چارچوب ياد شده موافقت كرد.
اين گزارش مي افزايد 36 ميليون دلار از اين مبلغ مستقيما به هيئت مديره بخش برنامه هاي راديو تلويزيوني (BBC) به منظور پخش برنامه هاي بين المللي به سوي ايران و توسعه بخش فارسي صداي آمريكا و راديو فردا پرداخت شد و 30 ميليون دلار بقيه نيز براي اجراي بخش جنجال برانگيزتر اين برنامه در قالب كمك به راه اندازي وب سايت هاي جديد فارسي زبان وزارت خارجه آمريكا و 20ميليون دلار براي دفتر امور خاور نزديك، حقوق بشر و كارگران در جهت حمايت از انجمن هاي مدني و ديگر برنامه هاي مرتبط اختصاص يافت.
اختصاص 40درصد از اين بودجه به برنامه هاي مرتبط با اينترنت در جهت تسهيل ارتباطات داخلي و خارجي براي راه اندازي فناوري موثر و پيشتاز كه توليد تلويزيوني مستقل را براي كليه خروجي هاي فارسي زبان ممكن مي سازد از ديگر اهداف راه اندازي اين صندوق به شمار مي رود.
صندوق دموكراسي منطقه اي خاور نزديك
دولت بوش براي سال 2009 درخواست 65 ميليون دلار براي صندوق دموكراسي ايران كرد. اما هنگامي كه اين لايحه فراگير در ماه مارس تصويب شد، دولت تازه تاسيس اوباما هيچ مورد مشخصي از بودجه را براي دموكراسي در ايران اختصاص نداد و به جاي اين كار، يك مورد خط جديد براي 25 ميليون دلار پديدار شد تحت عنوان «صندوق دموكراسي منطقه اي خاور نزديك» (NERD). بنا به يك مطالعه تحقيقي اخير توسط «پروژه دموكراسي خاورميانه»، صندوق مزبور قصد دارد به حمايت از «دموكراسي ايران از طريق طيف گوناگوني از برنامه هاي «قدرت نرم» ادامه دهد.» اما اين ماموريت در قانون مشخص نشده است و دولت در حقيقت مي تواند آن را به دلخواه خود مورد استفاده قرار دهد. دولت اوباما براي سال مالي 2010مبلغ بودجه 40 ميليون دلار براي اين برنامه درخواست كرده است اما بنا به گزارش ها تنها 10ميليون دلار براي دموكراسي و حقوق بشر تامين خواهد شد.
دولت اوباما افزون بر تغيير نام صندوق مزبور، مسئوليت مديريت كمك ها را از وزارت خارجه به سازمان (USAID) منتقل كرد، بنا به گفته شماري از افراد دريافت كننده كمك و ساير افراد آشنا با اين برنامه، سازمان USAID به طور فزاينده اي با تصميم هاي مربوط به برنامه ريزي درگير شده است كه اين امر فرايند را پيچيده تر مي سازد و كار اجراي پروژه ها را براي گيرندگان دشوارتر مي سازد.
اين موسسه آمريكايي در پايان گزارش خود تاكيد كرده است: كاملا آشكار است، براي اين كه اين برنامه موثرتر باشد نيازمند بيانيه اي مفصل درباره اهداف و چگونگي هماهنگ شدن آن با سياست كلي آمريكا در قبال ايران است. اين برنامه با توجه به پيامدهاي انتخابات ماه ژوئن ايران بايد به نحوي بازتجهيز شود تا به طور تهاجمي و فعال از آناني در داخل ايران كه براي تغيير دولت مبارزه مي كنند، حمايت كند.
اين گزارش مي افزايد: براي آناني كه اعتقاد دارند حمايت از دموكراسي و حقوق بشر در ايران همچنان بهترين راهكار نسبت به راهبرد شكست خورده تعامل يا حتي اقدام نظامي است، يك جايگزين تامين اعتبار اين است كه پول بيشتري به طور مستقيم به سازمان «اعطاي ملي براي دموكراسي» يا سازمان هايي مانند «موسسه ملي دموكراسي»، «موسسه بين المللي جمهوري خواهي» و «خانه آزادي» (فريدم هاوس) اختصاص يابد. اين سازمان ها نه تنها تجربه گسترده و ماموريت هاي روشن تاريخي در زمينه حمايت از دموكرات ها و فعالان حقوق بشر دارند، از ترديدها و خط مشي دولت نيز فارغ و رها هستند.

 



قانوني است ، اما ...

تصميم اخير دستگاه قضايي مبني بر ممنوعيت انتشار اسامي متهمان آشوب ها، هم قانوني بود و هم كمي تا قسمتي خنده دار! قانوني از آن روي كه مطابق تبصره يك از ماده 188 قانون آئين دادرسي كيفري «منظور از علني بودن محاكمه، عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه مي باشد، لكن انتشار آن در رسانه هاي گروهي قبل از قطعي شدن حكم، مجاز نخواهد بود و متخلف از اين تبصره به مجازات مفتري محكوم مي شود». اما، اتخاذ اين تصميم مخصوصاً درباره دادگاه متهمان كودتاي مخملي، خنده دار هم بود، چرا كه؛
اسامي متهمان همراه با مشخصات و سوابق آنها، طي چند هفته گذشته نه فقط از طريق دستگاه قضايي منتشر شده بود بلكه هزاران سايت اينترنتي، دهها روزنامه، صدها خبرگزاري داخلي و خارجي، دهها شبكه آمريكايي، اروپايي و اسرائيلي، صدها تلويزيون ماهواره اي متعلق به ضدانقلابيون و... نيز، همه روزه نام و نشان متهمان را همراه با حمايت گسترده از آنها و دروغ پراكني هاي كروبي گونه! پخش مي كنند، بنابراين جلوگيري از انتشار نام متهمان كودتاي مخملي به داستان آن «شتر» در مثنوي ملاي رومي شبيه است كه «بالاي مناره پنهان شده بود»! و اصرار داشت كسي از محل اختفاي او باخبر نشود!
اكثريت قريب به اتفاق افرادي كه در اين دادگاه محاكمه مي شوند، عاملان مستقيم يا غيرمستقيم دشمنان بيروني هستند كه براي مقابله با اسلام و انقلاب و منافع مردم، دست به آشوب، قتل، غارت اموال عمومي و دهها جنايت مشهود ديگر زده اند و آنگونه كه اسناد نشان مي دهد و متهمان نيز اعتراف كرده اند، در پي تضعيف جمهوري اسلامي ايران و فراهم آوردن زمينه هاي حضور و سلطه آمريكا و اسرائيل بر اين مرز و بوم بوده اند و...
ماجراي مورد بحث، از نوع آفتابه دزدي و جيب بري نيست، بلكه پاي ماجراي توطئه مشترك آمريكا، اسرائيل، اروپا، مدعيان اصلاحات و برخي از خواص آلوده عليه اسلام و انقلاب و امام و رهبري و شهدا و همه دستاوردهاي 30 ساله نظام در ميان است و در مقابل اين هجوم همه جانبه، مردم بودند كه ايستادند و پوزه آمريكا و متحدانش و دنباله هاي داخلي آنها را به خاك ماليدند. بنابراين مردم يك سوي ماجرا يعني شاكيان اصلي هستند و مگر نه اين كه شاكيان در جلسات دادگاه، چه علني و چه محرمانه حق حضور دارند، پس چرا نبايد از آنچه در دادگاه مي گذرد باخبر باشند؟
نيم نگاهي به عرصه كنوني نشان مي دهد كه عاملان كودتاي مخملي علاوه بر بهره گيري از كمك هاي مالي و تداركاتي به گونه اي گسترده از حمايت تبليغاتي و سياسي آمريكا و متحدانش نيز برخوردارند و در داخل كشور نيز، سايت هاي اينترنتي وابسته به جريان آمريكايي ياد شده و دهها روزنامه و صدها نشريه بي آن كه خود را ملزم به رعايت نظر دستگاه قضايي بدانند، به وارونه نمايي، دروغ پراكني و توهم آفريني عليه نظام و مردم و به نفع كودتاگران مخملي مشغولند. در اين حالت آيا نبايد به دستگاه قضايي اعتراض كرد كه چرا «سنگ» ها را بسته و «سگ»ها را گشاده اند؟!
البته، رعايت قانون ضروري است ولي اجراي قانون بايد همه جانبه نيز باشد و مصالح و منافع عمومي پاي مصلحت و منفعت خصوصي افراد قرباني نشود.
و بالاخره اميد آن كه مجلس محترم شوراي اسلامي فكري به حال تبصره دو پهلو و متناقض ذيل ماده 188 بكند.
ابوالفضل جوادي

 



نگذاريم سينما به دست نااهلان بيفتد

سعيد سجادي
روزنامه اعتماد در شماره مورخه 16/5/1388 در صفحه 12 خود از فيلمسازي قريب الوقوع «پرويز-ن» سردبير نشريه مستهجن «ستاره سينما» در دهه هاي 1340 و 1350 خبر داده و مي نويسد: «وي پس از بازي در فيلم جديد داريوش مهرجويي، به زودي فيلمي با عنوان زن شيشه اي را جلوي دوربين خواهد برد.»
اين نويسنده و بازيگر سينمايي در آن سالها از غيبت «ربرت آكهارت» سود جست و سردبيري نشريه مستهجن ستاره سينما (كه دربردارنده تصاوير برهنه هنرپيشگان سينماي آبگوشتي بود) را كودتاوار برعهده گرفت. پس از آن شروع به فيلمنامه نويسي براي فيلم هاي بي ارزشي همچون سه بمب آتشين، سه تا بزن بهادر و فيلم هاي كمدي و بي ارزش نمود.
در ادامه راه به فيلم سازي پرداخت كه حاصل آن فيلم هاي بي ارزش و سراسر برهنگي و مبتذل حكيم باشي، عيالوار با شركت سازنده فيلم محلل و سريال و فيلم سينمايي علاءالدين و چراغ جادو نموده كه درمورد آخري به دليل فضاحت موجود در فيلم، رژيم شاه از ترس اعتراض هاي مردمي از نمايش آن جلوگيري كرد.
«پرويز -ن» كه طي سال هاي اخير مدتي نيز به عنوان گوينده در خدمت يكي از شبكه هاي ماهواره اي ضدانقلاب بود، همچنين بارها و بارها به عنوان كارشناس در ميزگرد (برنامه تلويزيوني صداي آمريكا) به اتفاق احمد بهارلو به تمسخر سينماي بعد از انقلاب اسلامي در ايران پرداخته است، سال هاي سال است كه تلاش مي كند با كمك تهيه كنندگان با نفوذ سيما فيلم بسازد كه تا امروز عموم كوشش هاي او، بي نتيجه بوده است. زيرا براي فيلم سازي بايد يك نسخه ازفيلم هاي قبلي متقاضي، نمايش داده شود. درحالي كه وي حتي يك فيلم سالم در پرونده اش ندارد.
گفته مي شود وي در تلاش براي كسب مجوز از معاونت فرهنگ وزارت ارشاد براي ساخت فيلم است و به سرمايه گذار فيلم قول داده است كه فيلمش 5ميليارد تومان براي او سود دربرداشته باشد.
اميدوارم مسئولان محترم در معاونت سينمايي از سوءاستفاده چنين موجوداتي جلوگيري كرده و نگذارند، سينماي پالايش شده ما، بارديگر به دست افراد نااهلي از اين قماش بيفتد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14