(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 شهريور 1388- شماره 19464
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
سولانا: نمايندگان ايران و1+5 در تركيه ديدار مي كنند
در مراسم معارفه و توديع وزير نفت رئيس جمهور دستور خودكفايي كشور در توليد بنزين را صادر كرد
دفتر رهبر معظم انقلاب: ادعاي شبكه العربيه از اساس نادرست است
تاكيد آيت الله مكارم شيرازي بر حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس
در مراسم اختتاميه هفدهمين نمايشگاه قرآن كريم وزير ارشاد: هنرمندان آثار زيباي قرآني بيافرينند
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي: 1+5 بايد خود را با پيشنهادات ايران وفق دهد
هشدار البرادعي: غرب در برخورد با ايران از تحريم و زور استفاده نكند
باغدار زرنديه اي 110 تن انگور از يك هكتار تاكستان برداشت كرد
بلندترين تنديس سراميكي كشور در سمنان ساخته شد
بسته هاي غذايي خير ساروي در سفره افطاري و سحري محرومان
از سوي معاونت برنامه ريزي و توسعه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت
كاهش 35درصدي سهميه بازنشستگي فرهنگيان
كودكان اصفهاني طولاني ترين نقاشي روز قدس را ترسيم مي كنند
در روستاي خزاق كاشان پيكر پروفسور رضا ارشدي به خاك سپرده شد
وزير امور خارجه تركيه: مشهد مقدس از مهمترين مراكز مدني اسلام است
يك امام جمعه: اعلام رؤيت هلال ماه از شئون ولي فقيه است
اخبار ادبي و هنري



 



سولانا: نمايندگان ايران و1+5 در تركيه ديدار مي كنند

سرويس سياسي-
پس از آنكه دكتر جليلي و خاوير سولانا دوشنبه گذشته توافق كردند كه نشست گروه 1+5 با ايران روز اول اكتبر برگزار شود ديروز سولانا رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا مكان احتمالي اين نشست را تركيه اعلام كرد.
سولانا در گفت وگو با خبرنگاران در مقر اتحاديه اروپا واقع در بروكسل اين خبر را رسانه اي كرد.
خبرگزاري فرانسه هم با انعكاس اين خبر به نقل از يان كلي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نوشت كه ويليام برنز معاون وزارت خارجه اين كشور قرار است به نمايندگي از واشنگتن در نشست گروه 1+5 با ايران شركت كند.
«كلي» تاكيد مي كند كه اين نشست در سطح مديران سياسي كشورهاي شركت كننده برگزار خواهد شد.
در همين حال، كريستينا گالاش سخنگوي خاوير سولانا نيز با تاييد مذاكره ايران با 1+5 در اول اكتبر تصريح كرد كه هنوز جزئيات اين نشست مشخص نشده است.
از سوي ديگر؛ «برنار ولرو» سخنگوي وزارت خارجه فرانسه با ابراز خرسندي كشورش از برگزاري نشست 1+5 با ايران در ماه آتي اعلام كرد كه وزراي خارجه گروه 1+5 هفته آينده در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك گرد هم مي آيند تا براي مذاكرات با ايران آماده شوند.
مذاكره غيرهسته اي در اول اكتبر
خبر برگزاري نشست 1+5 با ايران در اول اكتبر كه در مكالمه تلفني جليلي با سولانا توافق شد بازتاب هاي متفاوتي را در پي داشت.
در حالي كه برخي از مقامات و رسانه هاي غربي سعي دارند با انعكاس گسترده اين خبر ايران را تحت فشار قرار دهند و مذاكرات اول اكتبر را پيشاپيش به نفع خود مصادره نمايند دكترعلي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در وين پايتخت اتريش مذاكره درباره غني سازي اورانيوم را منتفي دانست.
به گزارش خبرگزاري آلمان دكتر صالحي تصريح كرد كه ايران درباره استفاده از فناوري هسته اي در چارچوب فعاليت هاي صلح آميز گفت وگو نخواهد كرد.
وي افزود: مذاكرات هسته اي مي تواند گسترش يابد و شامل گفت وگو درباره خلع سلاح هسته اي در سطح جهان و نحوه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي باشد.
همچنين در شرايطي كه برخي رسانه هاي غربي بر مسئله تحريم هاي احتمالي بر عليه ايران دامن مي زنند كارل بيلدت وزير امور خارجه سوئد كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد اعلام كرد كه اتحاديه اروپا در شرايط فعلي درباره امكان اعمال تحريم با ايران گفت وگو نخواهد كرد.
از سوي ديگر، مجله آمريكايي تايم نيز طي گزارشي به عملكرد غرب و آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران پرداخت و تاكيد كرد: از آنجايي كه تحريم ايران چه از طريق سازمان ملل و چه به صورت يكجانبه به جدايي ميان غرب و روسيه و چين خواهد انجاميد در نهايت به نفع ايران خواهد بود.
ادعاهاي آمريكايي ها و فضاسازي هاي رسانه اي
در پي ناكامي هاي آمريكا و چند كشور اروپايي در شكل دادن جبهه اي متحد عليه ايران با هدف اعمال تحريم هاي تهران يان كلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا مدعي شد كه واشنگتن و پنج كشور دخيل در مذاكرات پيرامون برنامه هسته اي ايران در مذاكرات اول اكتبر فرصتي خواهند داشت تا يك «جبهه متحد» در مخالفت با برنامه هسته اي ايران به نمايش بگذارند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در كنفرانس خبري خود كه به صورت زنده از شبكه تلويزيوني «اي پي تي ان» پخش مي شد به مسئله انرژي هسته اي ايران پرداخته و درباره برنامه آمريكا براي شركت در مذاكرات 1+5 با ايران ادعا كرد: ما قصد داريم در جريان مجمع عمومي سازمان ملل در مذاكرات 1+5 شركت كرده و از اين طريق به مسئله اصلي كه همان توضيح مستقيم و رو در رو درباره گزينه هاي پيش روي ايران است بپردازيم. يك گزينه براي ايران انتخاب مسيري است كه آنها را به سوي تعامل با جامعه بين الملل هدايت كرده و گزينه ديگر براي آنان قدم نهادن در راهي است كه انتهايش انزواي آنان را به همراه خواهد داشت.
به موازات اين ادعاها، رابرت گيتس سخنگوي كاخ سفيد هم ديروز مدعي شد كه در جريان گفت وگوهاي سرنوشت ساز ماه آينده ميان ايران و 1+5، آمريكا اتهام هاي مربوط به تلاش تهران براي توليد سلاح هاي هسته اي را مطرح خواهد كرد.
اين در حالي است كه البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش اخير خود تاكيد كرد كه هيچ نشانه اي وجود ندارد كه اثبات كند ايران به دنبال ساخت تسليحات هسته اي است.

 



در مراسم معارفه و توديع وزير نفت رئيس جمهور دستور خودكفايي كشور در توليد بنزين را صادر كرد

رئيس جمهور در جلسه معارفه و توديع وزير نفت، دستور خودكفايي كشور براي توليد بنزين را صادر كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد كه در مراسم توديع غلامحسين نوذري و معارفه سيدمسعود ميركاظمي وزراي سابق و جديد نفت سخن مي گفت، با اشاره به اين كه دشمن 30سال براي صنعت نفت ما خط و نشان كشيده است تصريح كرد: نيروهاي انقلابي صنعت نفت همواره به آنان تودهني زده اند.
رئيس جمهور با بيان اين كه برخي اعلام كردند بنزين ايران را تحريم مي كنند، اين كار را نشدني دانست و گفت: من از مديران وزارت نفت مي خواهم كه با طراحي پالايشگاههاي باقي مانده، نياز مردم به بنزين را تامين و كشور را از اين نظر خودكفا كنند.
رئيس جمهور با تاكيد بر حمايت دولت از طرحهاي وزارت نفت براي تامين بنزين، گفت: اگر لازم است دولت يكجا كمك كند، تا بنزين داخل تامين و سپس صادركننده شويم.
وي گفت: البته زماني كه پالايشگاه خليج فارس وارد مدار توليد شود ايران صادركننده خواهد شد.
احمدي نژاد همچنين همكاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را در اين زمينه ضروري برشمرد و با اشاره به اين كه طرح هدفمند كردن يارانه ها پايه اصلاحات اقتصادي كشور است، گفت: در صورتي كه اين طرح اجرا شود وزارت نفت مي تواند منابع را از محل منابع خودش تامين كند و سرمايه گذاري شود.
وي خاطرنشان كرد: با هدفمند كردن يارانه ها 20درصد و با تنظيم قيمت ها 25درصد مجموع مصرف داخلي معادل يك ميليون بشكه نفت صرفه جويي مي شود كه در اين صورت صنعت نفت ايران طي 5 سال حرف اول را در دنيا مي زند.
وي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا زودتر لايحه هدفمند كردن يارانه ها را تصويب كنند و براي اجرا در اختيار دولت بگذارند.
رئيس جمهور افزود: با ساختارهاي عمده اي كه درست كرده اند و در بخش تجارت جهاني سرمايه گذاري نموده اند، در بهره برداري از مخازن نفت و گاز بخش عمده اي از منافع اين صنعت به جيب كساني كه مي خواستيم نفت را از چنگ آنها دربياوريم، مي رود.
احمدي نژاد نگاه نخست در اين زمينه را سرمايه گذاري نفت عنوان كرد و با اشاره به سرمايه گذاري 67ميليارد دلاري صنعت نفت طي 4سال اخير گفت: افزايش بيش از 2برابر سرمايه گذاري نسبت به دوران قبل، كار بسيار بزرگي است اما سرمايه گذاري با هزينه هاي سنگين است كه از محل نفت تامين مي شود.
وي تاكيد كرد: همه دولت بايد بسيج شود تا اگر لازم است در قانون برنامه بنويسيم، يا قانون جداگانه تنظيم شود و سياست قطعي تدوين شود كه تشويق ها و ارزيابي ها به كساني تعلق گيرد كه نوآوري مي كنند.
نفت كالاي سياسي است
رئيس جمهور نفت را كالاي سياسي خواند و با تاكيد بر استفاده از ظرفيت سياسي صنعت نفت گفت: ظرفيت توليد، قدرت سياسي و اقتصادي مي آورد و ما بايد ظرفيت توليد را به حداكثر برسانيم.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، دكتر محمود احمدي نژاد در ادامه سخنانش در مراسم توديع و معارفه وزراي سابق و جديد نفت افزود: اگر نوسان قيمت نفت را طي 40سال گذشته تحليل كنيم درمي يابيم كه قيمت نفت بيش از آن كه تابع تحولات اقتصادي باشد تابع تحولات سياسي است.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه ظرفيت توليد نفت در برنامه پنجم توسعه به 5ميليون و300هزار بشكه مي رسد بر لزوم افزايش ظرفيت توليد حتي بيش از اين ميزان نيز تاكيد كرد و گفت: البته منظور اين نيست كه ماده خام را صادر كنيم.
وي تاكيد كرد: بايد آنقدر گلوگاه ها را محكم كنيم تا زيرمجموعه ها نتوانند از خارج قطعه بياورند، هرچند كه براي برخي بخش ها بايد قطعه وارد شود و توليد آن اساسا صرفه اقتصادي نيست.
احمدي نژاد همچنين از صنعت نفت به عنوان دروازه ورود به اقتصاد جهاني نام برد و گفت: نفت بايد پشتوانه محكم اقتصاد كشور در عرصه جهاني باشد.
رئيس جمهور ظرفيت هاي صنعت نفت را كم نظير خواند و خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورها اين درخواست وجود دارد كه شركت هاي نفتي ايران در آنجا كار كنند.
وي ابراز اميدواري كرد تا پايان برنامه پنجم توسعه شركت هاي فناور صنعتي نفت در بخش هاي اكتشاف، استخراج و بهره برداري وارد عرصه هاي جهاني شوند.
نظام هماهنگ پرداخت
در وزارت نفت اجرايي نيست
غلامحسين نوذري وزير نفت در مراسم توديع خود از وزارت نفت به مسعود ميركاظمي وزير جديد نفت پيشنهاداتي براي بهبود هرچه بيشتر فعاليتهاي در حال انجام در صنعت نفت ارائه كرد.
وي در جدي ترين توصيه خود به وزير جديد نفت اعلام كرد: نظام هماهنگ پرداخت به هيچ وجه در وزارت نفت از قابليت اجرايي برخوردار نيست و اين قانون بايد اصلاح شود.
وزير سابق نفت همچنين با بيان اينكه در دوران وزارت خود ريسك پذيري كليه پروژه ها را پذيرفته ام، يادآور شد: در اين رابطه اين ريسك پذيري موجب اجراي بسياري از طرحهاي بزرگ صنعت نفت همچون افزايش 20ميليون مترمكعبي توليد گاز در مناطق مركزي و راه اندازي فازهاي 9 و 10پارس جنوبي شد.
تشكيل معاونت نفت و گاز
وزير نفت از ايجاد معاونت نفت و گاز در اين وزارتخانه خبر داد و گفت: براي تحقق برنامه هاي پنجساله پنجم در بخش نفت به 196ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز داريم.
به گزارش خبرگزاري مهر سيدمسعود ميركاظمي در اين مراسم توديع و معارفه وزير نفت كه با حضور رئيس جمهور برگزار شد، با بيان اينكه نگاه من به وزارت نفت نگاه يك بنگاه اقتصادي نيست، گفت: يكي از مهمترين اولويتها افزايش برداشت نفت گاز در ميادين مشترك به ويژه در جنوب كشور بوده كه بايد با يك برنامه ريزي منسجم اين هدف محقق شود.
وي با اشاره به ضرورت ايجاد يكپارچگي در سطح وزارت نفت گفت: بايد سهم نفت در رشد اقتصادي كشور و درآمدهاي ناخالص ملي افزايش يابد.

 



دفتر رهبر معظم انقلاب: ادعاي شبكه العربيه از اساس نادرست است

دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري، خبر شبكه تلويزيوني العربيه را تكذيب كرد.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري، شبكه تلويزيوني العربيه و برخي سايت هاي اينترنتي در گزارشي مدعي شدند: «اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار با اعضاي مركز تحقيقات استراتژيك وابسته به مجمع تشخيص مصلحت نظام كه رياست آن را حسن روحاني به عهده دارد با اشاره به ديدار با آيت الله خامنه اي گفته است: «من از همه چيز كناره گيري خواهم كرد، اجازه اقامه نماز جمعه را هم نمي دهند.» هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري به آيت الله خامنه اي گفته است: «شما نبايد دستور دستگيري مهدي كروبي را صادر مي كرديد.» هاشمي در اين ديدار همچنين اعلام كرده است كه «با ادامه اين روند، اوضاع پيچيده تر خواهد شد» و پاسخي كه آيت الله خامنه اي به او داده تنها سكوت بوده است.
در پي انتشار ادعاي فوق، خبرنگار ما در تماس با يك منبع آگاه در بيت مقام معظم رهبري كسب اطلاع كرد كه اين ادعا از اساس نادرست بوده و تكذيب مي شود.

 



تاكيد آيت الله مكارم شيرازي بر حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس

يكي از مراجع عظام تقليد قم بر حضور گسترده و همه جانبه مردم مسلمان ايران و جهان در راهپيمايي روز قدس تاكيد كرد.
آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي ظهر ديروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سخناني درباره نحوه تبليغات حضرت نوح براي گرايش مردم به خداپرستي گفت: حضرت نوح 950 سال در ميان قومش مشغول تبليغ بود و 80 نفر به او ايمان آوردند و اين به آن معنا است كه هر 12 سال آن حضرت زحمت هدايت يك نفر را به دوش مي كشيد. وي با اشاره به حديثي از پيامبر گرامي اسلام خطاب به اميرالمومنين علي(ع) تصريح كرد: پيامبر(ص) فرمودند كه ارزش هدايت يك انسان از كل منظومه شمسي بالاتر است و بايد دانست كه توفيق هدايت ديگران بزرگ ترين سرمايه و افتخار براي انسان محسوب مي شود. وي ادامه داد: پيامبران از جمله پيامبر گرامي اسلام براي هدايت مردم زحمات بسيار زيادي را متحمل مي شدند و حضرت محمد(ص) در سفر به طائف با آن همه مشقات فقط موفق شد كه يك نفر را هدايت كند و هدايت آن يك نفر هم ارزش داشت. آيت الله مكارم شيرازي با بيان اينكه حضرت نوح براي تبليغ دين از ابزار تشويق و تنبيه استفاده كرد و افزود: حضرت نوح هشت پاداش را به كساني كه به خداپرستي روي آوردند، بشارت داد كه از آن جمله مي توان به استغفار به درگاه الهي، بارش باران، بازگشتن اموال از دست رفته، تولد نوزادان، ايجاد باغ هاي پربار و نهرهاي پرآب و ... اشاره كرد.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به مسئله طولاني بودن عمر حضرت نوح گفت: در گذشته عمرها بسيار طولاني تر بوده است و عمر انسان هم به گفته دانشمندان حد و مرز مشخص ندارد و اين مسئله را روي حيوانات و گياهان آزمايش كرده اند و توانسته اند عمر حيوانات و گياهان را 12 برابر كنند و حتي برخي ديگر از دانشمندان مي گويند كه تا 900 برابر هم مي توان عمر را افزايش داد. وي گفت: كساني كه درباره عمر امام زمان(عج) ايراد مي گيرند خبر ندارند كه عمر بشر حد و مرز ندارد و تازه اين مسئله از طريق عادي است وگرنه از طريق معجزه، اين عمر طولاني كه كار مشكلي نيست.
به گزارش فارس آيت الله العظمي مكارم شيرازي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به برگزاري روز جهاني قدس در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان تصريح كرد: مردم مسلمان ايران و مسلمانان سراسر دنيا نبايد به هيچ وجه شركت در راهپيمايي روز قدس را فراموش كنند كه اين روز و حضور در اين راهپيمايي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

 



در مراسم اختتاميه هفدهمين نمايشگاه قرآن كريم وزير ارشاد: هنرمندان آثار زيباي قرآني بيافرينند

سرويس ادب و هنر-
مراسم اختتاميه هفدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم شامگاه دوشنبه 23شهريور در مصلي امام خميني(ره) تهران برگزار شد.
در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، رئيس ستاد عالي كانون هاي مساجد، برخي از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از خادمان و قاريان قرآن كريم و اصحاب رسانه حضور داشتند. سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: يكي از مهمترين دغدغه هاي پيامبر گرامي اسلام مهجور نماندن قرآن كريم بود و اميدوارم نمايشگاه قرآن راهي باشد تا اين كتاب آسماني بسيار بيشتر از آنچه هست وارد زندگي فردي و اجتماعي مردم شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تشبيه قرآن كريم به اقيانوسي از معنويت و همچنين تعابيري مانند ذكر، مبارك، بركت، مبين، منادي و فرقان گفت: همه هنرمندان، نخبگان، پژوهشگران و فرهيختگان قرآني بايد از معارف قرآن كريم بهره ببرند و آثاري خلاق و زيبا بيافرينند كه مردم را نيز تحت تاثير قرار دهد.
حسيني تاكيد كرد: نمايشگاه قرآن بايد آغازي براي فصلي جديد در زندگي همه مردم باشد.
وي در پايان سخنانش به برخي از خدمات و رخدادهاي مهمي كه در نمايشگاه قرآن برگزار شد اشاره كرد و گفت: نمايش و ارائه ترجمه قرآن كريم به 108زبان زنده دنيا، معرفي مترجمان مطرح قرآن كريم به همراه كتاب شناسي، مشاوره هاي مختلف، آموزش قرآن، نشست هاي تخصصي قرآني، تجليل از خادمان و معمران قرآن كريم، مسابقات متعدد، همكاري با سازمان ها و نهادهاي مختلف در برپايي طرح ها و محافل قرآني و... از جمله برنامه هايي بود كه در طول يك ماه با محوريت نمايشگاه قرآن برگزار شد.
محمدعلي خواجه پيري، رئيس نمايشگاه قرآن نيز در اين مراسم گفت: برپايي نمايشگاه قرآن با چنين حجم و گستردگي از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در اين زمينه وزارت ارشاد با تمام توان وارد ميدان شده است، اما هنوز كارهاي فراواني باقي مانده و اميدوارم با برنامه ريزي دقيق تر و حمايت و توجه مسئولان و نمايندگان مجلس شاهد برپايي باشكوهتر اين پديده بزرگ قرآني باشيم.
وي ادامه داد: استقبال 2ميليوني مردم از نمايشگاه قرآن بيانگر عشق و علاقه مردم است و در طول برگزاري نمايشگاه خانواده هاي بسياري در مصلي حضور پيدا كردند و در محيطي معنوي شب هاي رمضان خود را سپري كردند و از برنامه هاي متعدد از جمله يك شب نوراني در نمايشگاه قرآني كه طراحي شده بود استفاده كردند.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: اين استقبال گسترده و پاسخگويي به مردم نياز به برنامه ريزي دقيق تر و حمايت بيشتري دارد چرا كه بسياري از مردم در اين يك ماه درخواست ادامه فعاليت و خدمت رساني قرآني را در طول سال داشتند.
خواجه پيري همچنين گفت: وزارت ارشاد امروز تبديل به يكي از قطب هاي قرآني كشور شده است و با تلاش هاي صورت گرفته زيرساخت هاي بسيار خوبي در زمينه فعاليت هاي قرآني آماده شده است.
وي با اشاره به بخش بين الملل نمايشگاه قرآن گفت: مي توان اين پديده فرهنگي را به شكل هاي مختلف و به صورت گردشي در ديگر كشورهاي اسلامي برپا كرد و استعدادهاي قرآني جهان اسلام را جذب كرد.

 



معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي: 1+5 بايد خود را با پيشنهادات ايران وفق دهد

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با منطقي و قابل دفاع دانستن بسته پيشنهادي كشورمان تأكيد كرد اين بسته زماني ارائه شد كه ايران از لحاظ بين المللي در سطح اقتدار بسيار مطلوبي قرار دارد.
دكتر علي باقري در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با اشاره به بسته پيشنهادي سال گذشته ايران و پيرو آن مذاكرات ژنو گفت: در آن مقطع به علت برخي مشكلات طرف مقابل كه بين خود يا در درون خودشان داشتند از قبيل مسأله گرجستان، انتخابات آمريكا و بحران اقتصادي، آمادگي جدي براي ورود به عرصه مذاكره نداشتند.
وي افزود: با توجه به تغييرات در عرصه بين الملل و اقتضائات جديد، جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفت تا چارچوب بسته خود را به روز كند و براساس آن امكان شكل گيري مذاكرات فراهم شود.
باقري درباره زمان ارائه بسته جديد گفت: نكته مهم اين است كه ما هم اكنون در وضعيت بين المللي، منطقه اي و ملي در سطح اقتدار بسيار مطلوبي قرار داريم.
وي افزود: در عرصه منطقه اي هم در يكي از آخرين تحولات، شاهد چند اجلاس در تهران براي برقراري صلح و ثبات در افغانستان و پاكستان بوديم و در بخش ملي هم مي توان به دستاوردهاي علمي نظير ورود به باشگاه كشورهاي داراي فن آوري قضايي و همچنين پيشرفت در فن آوري هاي بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي اشاره كرد. از جهت سياسي هم انتخابات با شكوه 22 خرداد، چارچوب نويني براي پيشبرد اهداف نظام در عرصه ملي ايجاد كرد.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي، بسته سال گذشته و امسال جمهوري اسلامي ايران را داراي يك رويكرد و آن هم ارائه ظرفيت هاي كشور در عرصه منطقه اي و بين المللي براي تثبيت صلح و ثبات است، دانست و گفت: در اين عرصه ها نگراني هاي مشتركي وجود دارد، از جمله در مسأله مواد مخدر، تروريسم، مشكلات زيست محيطي و امنيتي كه ما با اين بسته تأكيد كرديم كه حاضريم ظرفيت هاي خود را ارائه و براساس آن نگراني هاي مشترك را به تعهدات مشترك و بسترهايي براي همكاري همه جانبه تبديل كنيم.
وي افزود: ارائه بسته همچنين نشان مي دهد كه ايران در مذاكرات جدي و داراي ابتكار عمل است. محورهاي مطرح شده در بسته هم منطق قابل تعامل دارد، از جمله اين كه براي دستيابي به صلح و ثبات بايد به توانمندي هاي دروني منطقه تكيه كرد و يكي از راه هاي آن ترويج مردم سالاري است.
باقري در مورد موضوع هسته اي ايران و طرح نشدن آن در بسته پيشنهادي نيز گفت: دو سال قبل ايران و آژانس به توافق نامه اي رسيدند كه براساس آن شش سؤال باقي مانده كه برخي از آنها بهانه ارسال مسأله هسته اي ايران به شوراي امنيت شده بود را مطرح كرده و خواستار حل و فصل آنها شدند. جمهوري اسلامي ايران هم با همكاري جدي خود به جاي 18 ماه در 6 ماه مسأله را خاتمه داد و آژانس هم طي شش نامه رسمي اعلام كرد كه ابهامات رفع شده است.
وي گفت: تنها موضوع باقي مانده براساس آن توافقنامه، مطالعات ادعايي بود كه در مورد آن هم توافق شده بود كه ايران ارزيابي خود را به آژانس ارائه كند. اين ارزيابي هم در 117 صفحه به آژانس بين المللي انرژي اتمي داده شد كه مدير كل آژانس هم پس از دوره اي سكوت، در آخرين گزارش خود تصديق كرد كه اين بخش هم انجام شده است.
باقري در ادامه تصريح كرد: بنابراين در چارچوب توافق نامه تمام نگراني هاي آژانس رفع شده و دليلي براي طرح مسأله هسته اي ايران در بسته وجود ندارد، البته ممكن است سؤالاتي وجود داشته باشد كه امري طبيعي است و اين گونه سؤالات در مورد بيش از 40 كشور ديگر از جمله برخي كشورهاي گروه 1+5 هم وجود دارد. از اين رو كشورمان موضوع هسته اي را كه هيچ جنبه فني و حقوقي از آن باقي نمانده و بايد در چارچوب ان پي تي بررسي شود از چارچوب مذاكرات خارج كرد.
وي همچنين تأكيد كرد: ما رويكرد دو مسيره را در مذاكرات نمي پذيريم زيرا با اين روش نمي توان به نتايج مثبتي براي هر دو طرف اميدوار بود.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: جمهوري اسلامي ايران با ارائه بسته جديد پيشنهادي خود توانسته است به يك ابتكار جدي دست بزند و اگر اين مذاكرات به نتيجه نرسد نشان خواهد داد كه آنها براي مذاكره جدي نيستند.
وي يادآور شد: ايران با ارائه اين بسته مي خواهد ابتكار عمل در عرصه مذاكرات را به دست بگيرد و يك پذيرنده و عضو منفعل در جريان گفت وگوها نخواهد بود.
باقري تصريح كرد: در مذاكرات آتي وقتي ايران در مقابل كشورهاي 1+5 قرار مي گيرد، آنها بايد خود را با پيشنهادات جمهوري اسلامي وفق بدهند.
سلطانيه: ايران درباره حقوقش مذاكره نمي كند
دكتر علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي هم در اين گفت وگو با اشاره به فضاي مثبت كنفرانس سالانه عمومي اين آژانس نسبت به بسته پيشنهادي ايران اظهار داشت: خوشبختانه فضاي مثبتي در اين خصوص ايجاد شده است و حتي برخوردهاي كشورهاي اروپايي با موضوع پيشنهاد ايران در كميته عمومي محترمانه بود.
وي ادامه داد: اگرچه برخي از رسانه ها مطرح مي كنند كه در اين بسته چيزي درباره مسأله هسته اي وجود ندارد اما بايد گفت كه در موضوع منع اشاعه هسته اي ايران به مسأله به طور كلان نگاه كرده است. اينكه آنها انتظار داشته باشند ايران درباره حقوق غيرقابل انكارش مذاكرات كنند مورد پذيرش نيست و دور از عزت و اقتدار ايران است و ما وارد چنين مذاكره اي با اين موضوع نخواهيم شد.

 



هشدار البرادعي: غرب در برخورد با ايران از تحريم و زور استفاده نكند

محمد البرادعي به اعضاي شوراي امنيت و كشورهاي غربي هشدار داد در برخورد با ايران از تحريم يا زور استفاده نكنيد.
دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با بي بي سي خطاب به 1+5 توصيه كرد از باب ديپلماسي و گفت وگو با ايران وارد شويد.
وي همچنين اذعان كرد كه آژانس در دوره وي با تحقيقات فراوان درك به مراتب بهتري از برنامه غيرنظامي هسته اي ايران به دست آورده است.
گفتني است البرادعي كه روزهاي پاياني مديريت خود بر آژانس بين المللي انرژي اتمي را مي گذراند بارها بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران تاكيد كرده بود. وي البته تحت فشار قدرت هاي زورگو همواره تلاش كرده بود تا با ارائه گزارش هاي دوپهلو، زمينه را براي ياوه گويي هاي سران غرب بر ضد ايران مهيا سازد.

 



باغدار زرنديه اي 110 تن انگور از يك هكتار تاكستان برداشت كرد

مدير جهاد كشاورزي زرنديه گفت: «نجف علي دليري» باغدار روستاي خشكرود اين شهرستان موفق به برداشت 110 هزار و 752 كيلوگرم انگور از يك هكتار تاكستان شد.
عزيز قشقايي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ميانگين برداشت انگور در كشور 20 تن و در شهرستان زرنديه 35 تن در هر هكتار است. وي، علت اين موفقيت را به كارگيري اصول صحيح باغداري ذكر و خاطرنشان كرد: باغدار ياد شده با استفاده از كودشيمايي و ريزمغذي ها و مبارزه با آفات، بيماريها، علف هاي هرز و آبياري به موقع، توانست به اين ميزان توليد دست يابد. قشقايي افزود: در شهرستان زرنديه حدود 12 هزار و 500 هكتار باغ از جمله پسته، انگور، گردو و بادام وجود دارد و هر سال بيش از 47 هزار تن محصولات مختلف باغي در اين منطقه توليد مي شود.

 



بلندترين تنديس سراميكي كشور در سمنان ساخته شد

با تكميل تنديس ميدان مطهري سمنان، بلندترين تنديس سراميكي كشور با پوشش كامل سراميك دستي در اين شهر ساخته شد.
مشاور هنري شهردار سمنان درباره نحوه اجراي اين طرح در گفت وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: اين تنديس رفيع مظهر آيه باشكوه توحيد كه مي فرمايد «خدايي نيست جز خداي يكتا» است.
حميدرضا ناظميان همچنين اين تنديس سراميكي را مضمون عبارت «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» عنوان و تصريح كرد: اين تنديس، فريادگر تفكر راستين نه شرق و نه غرب؛ تنها و تنها خداي آسمان ها و زمين است. وي اضافه كرد: اين حجم 30 متري با پوشش بيش از 40 هزار قطعه سراميك معرق در ميدان مطهري شهر سمنان در حال اجرا و احداث است.

 



بسته هاي غذايي خير ساروي در سفره افطاري و سحري محرومان

ساري- خبرنگار كيهان
يك خير ساروي 35 ميليون ريال به نيازمندان مناطق محروم مركز مازندران كمك كرد.
«محمد عالي نژاد» معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين خير با تامين بسته هاي آذوقه افطاري و سحري شامل برنج، حبوبات، روغن، گوشت، قند شكر و چاي به ياري محرومان منطقه محروم چهاردانگه بخش كياسر ساري شتافته است.
وي گفت: اين فرد خير حاضر به افشاي نامش نيست. وي افزود: هدايا، نذور و كمك هاي مردمي به كميته امداد بر اساس نيات موردنظر به مصرف خواهد رسيد.

 



از سوي معاونت برنامه ريزي و توسعه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت
كاهش 35درصدي سهميه بازنشستگي فرهنگيان

زنجان- خبرنگار كيهان:
معاونت برنامه ريزي و توسعه وزارت آموزش و پرورش طي بخشنامه اي سهميه بازنشستگي پيش از موعد را 35درصد كاهش داد.
بخشنامه جديد وزارت آموزش و پرورش درحالي صادر شده كه 35 درصد فرهنگيان بازنشسته بايد به سر كار خود برگردند و اين امر موجب مشكلات فراوان براي فرهنگيان سازمان و ادارات تابعه شده است.
به گزارش خبرنگار ما جمع كثيري از فرهنگيان زنجان با مراجعه به دفتر سرپرستي كيهان در اين شهر نارضايتي خود را از اين تصميم ديرهنگام كه برنامه ريزي هاي آنان را براي زندگي و آينده خانواده شان تحت تأثير قرار داده اعلام كردند و خواستار تجديدنظر مسئولان وزارتخانه در بخشنامه مزبور شدند.
فرهنگيان معترض كه همگي از افراد باسابقه هستند گفتند: اكنون در بلاتكليفي كامل بوده و باتوجه به سازماندهي صورت گرفته در مدارس به عنوان نيروي مازاد محسوب خواهند شد.
به گفته كارشناسان صدور اين بخشنامه غيركارشناسي نه تنها نفعي براي آموزش و پرورش ندارد بلكه مشكلات فراواني را در سطح سازمان ها و ادارات آموزش و پرورش و مدارس ايجاد خواهد كرد.

 



كودكان اصفهاني طولاني ترين نقاشي روز قدس را ترسيم مي كنند

كودكان و نوجوانان اصفهاني براي اعلام حمايت از كودكان فلسطيني، «طولاني ترين نقاشي روز قدس» را ترسيم مي كنند.
فتانه دليلي مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اصفهان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين نقاشي توسط كودكان و نوجوانان استان در راهپيمايي روز جهاني قدس در ميدان امام اصفهان روي پارچه كشيده مي شود.
وي، هدف از اين اقدام را حمايت از كودكان و نوجوانان فلسطيني، به تصوير كشاندن مبارزات، رشادتها و مقاومتهاي آنان در دفاع از سرزمين خودشان عنوان كرد.
دليلي خاطرنشان كرد:كودكان اصفهاني با خلق و نمايش اين اثر، وحدت و يكپارچگي فلسطيني ها را تحسين مي كنند.

 



در روستاي خزاق كاشان پيكر پروفسور رضا ارشدي به خاك سپرده شد

پيكر مرحوم پروفسور رضا ارشدي، يكي از دانشمندان و استادان علم شيمي روز دوشنبه از دارالسلام كاشان به سمت زادگاهش روستاي «خزاق» از توابع كاشان تشييع و در قبرستان اين ناحيه به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاريها، اين دانشمند و محقق برجسته علوم شيمي هفته پيش بر اثر بيماري سرطان دارفاني را وداع گفت.
وي در سال 1322 در روستاي خزاق كاشان به دنيا آمد.
وي فوق ليسانس و دكتراي خود را از دانشگاه كمبريج لندن دريافت كرد و داراي كرسي شيمي در كالج سلطنتي لندن بود.
پدر علم بيوشيمي همچنين صاحب انتشارات «kentusbooks» در انگلستان بود.
مرحوم پروفسور ارشدي صاحب بيش از 15 كتاب در مورد پليمرها و دهها مقالات علمي است.
تدريس در دانشگاههاي كاشان و تبريز از جمله فعاليتهاي وي در سه دهه قبل محسوب مي شود.
پروفسور رضا ارشدي از سال 1349 به عضويت هيئت علمي دانشكده شيمي دانشگاه تبريز درآمد و در سال 1352 براي ادامه تحصيل به انگلستان رفته و طي چهار سال موفق به اخذ مدرك دكترا از دانشگاه ليورپول شد و تا سال 1363 در اين كشور تدريس مي كرد.
ارشدي سال هاي 63 تا 66 در دانشگاه كاشان و مركز استاندارد ايران مشغول به تدريس و فعاليت بود كه با عزيمت دوباره به انگلستان طي مدت 22 سال، تحقيقات خود را در دانشگاه هاي ناتينگهام، ليورپول و امپريال كالج لندن ادامه داد.
آخرين تصميم او براي تاسيس يك بنياد علمي در ايران با مرگش ناكام ماند.
مراسم تشييع و خاكسپاري پروفسور رضا ارشدي با حضور مسئولان، دانشگاهيان، فرهيختگان و مردم خزاق كاشان برگزار شد.

 



وزير امور خارجه تركيه: مشهد مقدس از مهمترين مراكز مدني اسلام است

وزير امور خارجه تركيه گفت: مشهد مقدس به واسطه برخورداري از بارگاه منور رضوي و ساير موقعيتهاي فرهنگي و معنوي در تاريخ اسلام داراي اهميت خاص و از مهمترين مراكز مدني جهان اسلام است.
«احمد داوود اوغلو» روز دوشنبه در ادامه سفر خود به كشورمان و در جريان زيارت بارگاه منور حضرت ثامن الحجج «ع» و بازديد از موزه هاي آستان قدس رضوي افزود: امام رضا «ع» به عنوان يكي از ائمه عصمت و طهارت «ع» بسيار مورد احترام مسلمانان هستند.
به گزارش روابط عمومي آستان قدس رضوي وزير امور خارجه ادامه داد: زيارت بارگاه منور رضوي انرژي مضاعفي به من داد.
وي زادگاه خود را مشهد دانست و گفت: قبل از حضور در آناتولي تركيه در مشهد به دنيا آمدم و اين زيارت علاوه بركسب يك تجربه از نظر اقليم معنوي و حضور در سرزمين آباء و اجدادي برايم داراي اهميت است.
وزير امور خارجه تركيه در بازديد از موزه هاي آستان قدس رضوي افزود: موزه هاي قرآن و هداياي رهبري و فرش از نظر فرهنگي و سنتي آثار بسيار مهمي در خود جاي داده و اميدوارم اين گنجينه هاي ارزشمند همچنان با دقت و حساسيت محافظت شده و به نسلهاي بعدي انتقال يابند.
در زمان حضور وزير امور خارجه تركيه در حرم مطهر امام رضا«ع» تعدادي از زائران بارگاه منور رضوي دور وي حلقه زده و مراتب تقدير و سپاس خود را از حركت «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه عليه رژيم غاصب صهيونيستي اعلام كردند.
وزير امور خارجه تركيه بنا به دعوت متكي همتاي ايراني خود براي يك سفر دو روزه به منظور ديدار و گفت و گو با منوچهر متكي وزير خارجه كشورمان و محمود احمدي نژاد رئيس جمهور به ايران سفر كرده بود.

 



يك امام جمعه: اعلام رؤيت هلال ماه از شئون ولي فقيه است

ساري- خبرنگار كيهان:
مسئله اعلام رؤيت هلال ماه از شئونات ولي فقيه است و ديگران نمي توانند در اين خصوص اقدام كنند.
«حجت الاسلام والمسلمين «سيدجعفر رضايي» امام جمعه كله بست با اظهار اين مطلب در گفت وگو با كيهان افزود: در زمان حكومت اسلامي كه فقيهي در راس امور قرار دارد، فقهاي غيرحاكم تنها در زمينه امور حسبيه و فتوايي ولايت دارند.
وي در تشريح تفاوت هاي فتوا و حكم اظهار داشت: فقيهان در حكومت اسلامي كه فقيه جامع الشرايطي در راس امور است نمي توانند حكم حكومتي صادر كنند چرا كه اين امر مختص ولي فقيه است.
وي با بيان اين كه رؤيت هلال ماه از موضوعات بيان حكم نيست بلكه تعيين مصداق است افزود: در بيان فتوا تعيين مصداق صورت نمي گيرد اما در صدور حكم مصاديق بيان مي شود و از اين رو اعلام استهلال و رؤيت ماه از شئون ولايت فقيه به شمار مي رود.




اخبار ادبي و هنري

الهام گيري سريال مصري از رئيس جمهور ايران
يك روزنامه صهيونيستي با بيان اينكه سريال هاي مناسبتي مصر در ماه مبارك رمضان تنفر از رژيم صهيونيستي را ميان مردم عرب رواج مي دهد، تصريح كرد كه يكي از اين سريال ها از شيوه هاي ضد صهيونيستي رئيس جمهوري ايران استفاده مي كند.
به گزارش فارس، روزنامه مصر الدستور در گزارشي از سريال هاي مناسبتي مصر در ماه رمضان از بهره گيري برخي سريال هاي مصري از «محمود احمدي نژاد» و شيوه مبارزاتي او عليه رژيم صهيونيستي خبر داد.
روزنامه الدستور در اين گزارش نوشت، مطبوعات صهيونيستي معتقدند اين سريال ها تنفر از اسرائيلي ها را ميان مردم اين كشور و ديگر اعراب ترويج مي كند.
الدستور نوشت: روزنامه ]صهيونيستي[ يديعوت آحارونوت اعلام كرده است كه سريال هاي مناسبتي مصر و كشورهاي عربي در ماه مبارك رمضان براي «شست وشوي مغزي» اعراب است و آنها را از اسرائيل متنفر مي كند.
الدستور به نقل از يديعوت نوشت: براي مثال «نور الشريف» بازيگر مشهور مصري در سريال «ازش نترسيد» نقش اول را ايفا مي كند و منظور از خطاب در عنوان سريال اسرائيل است. امري كه اغلب تماشاگران جهان عرب را به خود جذب كرده است.
به نوشته روزنامه الدستور در اين فيلم شيوه مبارزاتي «محمود احمدي نژاد» عليه رژيم صهيونيستي به كار گرفته شده است. همچنان كه نورالشريف در اين سريال روبه روي دوربين مي نشيند و هولوكاست را انكار مي كند. وي در اين سريال نظريات خود را به شيوه محمود احمدي نژاد عليه اسرائيل مطرح مي كند.
رد پيشنهاد تعطيلي نمايشگاه كتاب
با وجود برخي شايعات مبني بر عدم برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در سال آينده به دليل مشكلات فني مصلي، وزير ارشاد اين شايعه را رد كرد و بر برگزاري با قوت نمايشگاه تاكيد كرد.
سيدمحمد حسيني در نشستي خبري، پيشنهاد تعطيلي موقت نمايشگاه بين المللي كتاب را پيشنهادي مردود خواند و گفت: اين نمايشگاه در سال آينده با قوت بيشتري برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري كتاب، وي با اشاره به اين كه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نبايد تعطيل شود، تصريح كرد: موانع بسياري در راه برگزاري نمايشگاه وجود دارد كه با همت مسئولان برداشته و مذاكرات نيز با بخش هاي ديگر كشور نظير مذاكره با وزير مسكن و شهرسازي و شهرداري تهران درباره ساخت شهر آفتاب انجام شده است.
سلحشور: دست هايي مانع ساخت «كليد اسرار» ايراني است
سلحشور گفت: همچنان در حال تحقيق ساخت سريالي اخلاق گرا مشابه سريال «كليد اسرار» هستم اما گويا دست هايي در كار است كه ساخت اين سريال توسط من انجام نگيرد.
فرج الله سلحشور در گفت وگو با فارس، در مورد احتمال شروع سريال جديدي توسط وي گفت: هنوز سريال «يوسف پيامبر» براي من به پايان نرسيده و درگير مسائل مربوط به پخش جهاني اين سريال هستم.
سلحشور در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد پروژه تلويزيوني آينده اش با موضوع سرنوشت هاي واقعي افراد (براساس سريال كليد اسرار) گفت: همچنان در حال تحقيق ساخت اين سريال هستم، اما گويا دست هايي در كار است كه ساخت اين سريال توسط من انجام نگيرد و تلويزيون به چند نفر ديگر نيز در مورد ساخت اين سريال سفارش داده است. وي تصريح كرد: ساخت سريال با موضوعات واقعي از زندگي واقعي مردم به شكلي كه عبرت آميز و قابل درك باشد، كار هركسي نيست و ما قصد داشتيم با حضور عرفا و دانشمندان اين سريال را بسازيم اما متاسفانه به نظر مي رسد كساني كه قرآن شناس و كارشناس امور مذهبي نيستند، قصد دارند اين سريال را بسازند كه مطمئنم نتيجه خوبي نخواهد داشت.
بسيج هنرمندان و دعوت به وحدت در روز قدس
سازمان بسيج هنرمندان با انتشار بيانيه اي، ضمن دعوت به حضور در راهپيمايي روز قدس اعلام كرد: جمعه روز وحدت امت اسلام، روز همدلي ملت مسلمان ايران و يكپارچگي مردم مؤمن و خداجوي ايران زمين، در برابر زور و نفاق و ظلم است. در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: باشد كه خون شهداي انتفاضه، مركب قلم هنرمندان و نويسندگان آزاده، اشك چشم مادران و فرزندان سرزمين زيتون و نفس ياوران آخرالزماني، ميمنه غاصبان و حاميان مستكبر آن را به لرزه درآورده و كاخ ستم گري اسرائيل را فرو ريزد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14