(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 شهريور 1388- شماره 19465
 

هفتمين نشست بين المللي درباره امنيت قفقاز امروز در ژنو تشكيل مي شود
اعلام آمادگي ناتو براي رفع نگراني هاي امنيتي با روسيه
«انقلاب سبز» پيشرفت يا فاجعه
 سران اسرائيل در غزه مرتكب جنايت جنگي شده اند
درخواست صليب سرخ جهاني براي امداد رساني فوري به آوارگان جنگي صعده
نخست وزير جديد ژاپن رسماً آغاز به كار كرد
به دستور رئيس جمهور لبنان سعد حريري بار ديگر مامور تشكيل كابينه شد
علامه فضل الله حمايت از ملت فلسطين را ضروري خواند
2 پليس روس در انفجار مركز چچن كشته شدند
منتظرالزيدي : اسامي شكنجه گران را افشاء مي كنم
آغاز به كار نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل



هفتمين نشست بين المللي درباره امنيت قفقاز امروز در ژنو تشكيل مي شود

هفتمين دور از رايزني هاي بين المللي پيرامون مسائل امنيتي قفقاز امروز در ژنو آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه روسي «ورميانووستي»، دور جديد مذاكرات بين المللي درباره بحران امنيتي قفقاز كه هفتمين دور از اين نوع گفت وگوها را شامل مي شود امروز در شهر ژنو، پايتخت سوئيس برگزار مي گردد.
تصميم گيري در مورد انجام چنين مذاكراتي در ماه اوت سال 2008 توسط «ديميتري مدودف» و «نيكلا ساركوزي»، روساي جمهوري روسيه و فرانسه در چارچوب توافقنامه صلح مربوط به جنگ در اوستياي جنوبي صورت گرفت.
به گفته تحليلگران، اين دور از مذاكرات ژنو بخاطر انفجار آميز بودن اوضاع قفقاز اهميت خاصي يافته است.

 



اعلام آمادگي ناتو براي رفع نگراني هاي امنيتي با روسيه

دبيركل ناتو روسيه را به مذاكرات بي سابقه براي مقابله با تهديدهاي مشترك و كاهش تنش هاي امنيتي در اروپا فرا خواند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه فايننشال تايمز، «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل جديد ناتو كه حدود يك ماه قبل به اين سمت منصوب گرديد روسيه را به گفت وگوهاي بي سابقه و همراه با بردباري به منظور مقابله با تهديدهاي مشترك دو طرف و حل بحران هاي امنيتي اروپا دعوت كرد.
راسموسن در مصاحبه با فايننشال تايمز در توضيح اين درخواست خود از روسيه گفت روسيه بايد درك كند ناتو كه يك چارچوب همكاري اروپا با آمريكاست در دسترس اوست.
وي در عين حال اظهار داشت اما همچنين ما بايد توجه داشته باشيم كه روسيه نيز داراي نگراني هاي امنيتي مشروع است.

 



«انقلاب سبز» پيشرفت يا فاجعه

پروفسور حميد مولانا
در جهان از هر شش نفر يك نفر هر شب گرسنه به خواب مي رود. تعداد كساني كه هر روز كمتر از 1900كالري غذا مي خورند از يك ميليارد نفر فراتر رفته است. اكثر جمعيت گرسنگان و فقير دنيا در مراكز كشاورزي زندگي مي كنند و 60درصد آنها را زنان و دختران جوان تشكيل مي دهند. اغلب اين فقر و محروميت در مراكز روستائي قاره هاي آفريقا و آسيا مشاهده مي شود ولي شهرهاي صنعتي و پرجمعيت دنيا نيز از اين محروميت بي نصيب نيستند. در يك سالي كه از اعلام رسمي بحران مالي و ركود اقتصادي دنيا مي گذرد، مطابق اطلاعات و آمار جديدي كه اخيراً منتشر شده است، برعده گرسنگان و محرومان كه در رتبه «زير فقر» در كشورهاي آمريكا و اروپا زندگي مي كنند افزوده شده است. به عبارت ديگر، بحران و ورشكستگي هاي اقتصادي كه از پائيز سال گذشته از آمريكا شروع شده و به اروپا و نقاط ديگر دنياي سرمايه داري سرايت كرده است، بسياري از طبقه متوسط اين دو قاره را هم دچار فقر و محروميت كرده است.
در هفته اي كه سران دولت هاي نزديك به 200كشور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد دور هم جمع مي شوند، «پيشرفت» يا «فاجعه» اقتصادي يكي از مطالب داغ و مورد بحث آنها و مجامع بين المللي خواهد بود. يكي از پرسش هاي شگفت انگيز، حياتي، و شرم آور جامعه امروز جهاني كه اين همه به پيشرفت هاي اقتصادي و تكنولوژي خود مباهات مي كند، اين است كه چرا گرسنگي و فقر هنوز ريشه كن نشده است؟ منطق حكم مي كند كه اگر گرسنگي هنوز در دنيا وجود دارد بايد سعي كرد توليد گندم، ذرت و مواد غذائي را بالا برد. ولي كساني كه به معجزه تكنولوژي تكيه دارند به عوامل اجتماعي و سياسي اين موضوع توجهي ندارند.
در دهه 1960ميلادي (1340هجري شمسي) مفهوم «انقلاب سبز» از طرف آمريكائي ها و بويژه فردي به نام «ويليام گاد» كه سرپرستي «آژانس توسعه بين المللي ايالات متحده» يا كمك هاي خارجي آن كشور را به عهده داشت اختراع شد. هدف انقلاب سبز اين بود كه با توسعه ماشين آلات جديد كشاورزي و شيوه هاي نو در كشورهائي مانند هند و پاكستان كه جمعيت فوق العاده اي داشتند كاشت گندم و موادغذايي افزايش يابد. انقلاب سبز آن روز آمريكايي ها براي از بين بردن گرسنگي در هند، مثل انقلاب سبز امروزي در ايران انگيزه سياسي، مالي، و ايدئولوژيك داشت. آمريكا و غرب مي خواست كشورهايي مانند هند الگوهاي صنعتي، اقتصادي و مالي سرمايه داري مدرن را كه بر جهان تسلط داشت انتخاب كرده و دنبال كنند.
به خاطر دارم «ويليام گاد» رئيس آژانس آمريكايي در آن موقع كه جنگ سرد هم بين آمريكا و شوروي ادامه داشت، اعلام كرد كه «توسعه كشاورزي جديد يك انقلاب است. اين انقلاب نه انقلاب خشونت آميز قرمز شوروي ها است و نه انقلاب سفيد شاه ايران؛ بلكه ما نام آن را انقلاب سبز مي گذاريم.»
نتيجه انقلاب سبز در كشاورزي و از بين بردن گرسنگي اين بود كه توليد ذرت در هند افزايش يافت، تراكتورها و ماشين آلات كارخانجات آمريكا بازار پيدا كرد، جمعيت هند از چين هم جلو افتاد، ولي گرسنگي نه در هند و نه در ساير كشورها از بين نرفت. با افزايش مواد كشاورزي و به كار بردن شيوه هاي جديد، ميليون ها هندي از مزارع رانده شده و به شهرها هجوم آوردند. انقلاب سبز ميزان توليد گندم و ذرت را بالا برده بود ولي بنياد اجتماعي روستايي و علاقه افراد به زمين و خانواده و زندگي هندي ها را به هم زده بود. امروز هند وارد عصر اطلاعات و ديجيتال جهاني شده، الگوهاي اصلي از غرب وارد مي شود ولي به تصديق همه اين اصلاحات و انقلاب سبز مشكلات بيشتري را فراهم آورده است.
اخيرا باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در يك مصاحبه با يكي از خبرگزاري هاي آفريقا اظهار داشته است كه «ما انقلاب سبز را در دهه 1960 در هند معرفي و توسعه داديم ولي در 2009 اين كار را در قاره آفريقا نكرده ايم»، و اضافه كرد كه بايد گرسنگي و محروميت از قاره آفريقا رفع شود. حقيقت اين است كه افزايش توليد جهاني گندم و ذرت و مواد اوليه غذايي كه در دهه هاي 1970 تا امروز صورت گرفته بيشتر در چين بوده است تا كشورهاي ديگر. در چند دهه اخير در حالي كه تعداد گرسنگان در چين 150 ميليون نفر كاهش يافته است، در قاره آفريقا و آمريكاي لاتين گرسنگي 11 تا 22 درصد افزايش پيدا كرده است.
نقشه جديد آمريكا براي كاهش گرسنگي در آفريقا چيست؟ درحالي كه انقلاب سبز آمريكا در امور كشاورزي در دهه 1960 در هند توسط «بنياد راكفلر» (آمريكايي) حمايت شد، اكنون همان نقشه را آمريكايي ها توسط «بنياد بيل و مدلين گيتس» براي قاره آفريقا طراحي كرده اند. بيل گيتس و همسر او كه مالك شركت عظيم رايانه اي «مايكروسافت» و يكي از سرمايه داران بزرگ دنيا است، مي خواهد با سرمايه 30 ميليارد دلاري بنياد خود از طريق تكنولوژي به مبارزه گرسنگي برود و به همين منظور «گروه ائتلافي انقلاب سبز» را به وجود آورده است. پول راكفلر از نفت و پول گيتس از كامپيوتر و نرم افزارهاي رايانه اي حاصل شده است. آيا الگو و مديريت انقلاب صنعتي دهه 1960 و الگوي و مديريت انقلاب ديجيتال دهه اول قرن بيست و يكم عوامل مردمي و انساني را درنظر دارند؟ آيا وضع فقر و گرسنگي در عهد انقلاب اطلاعاتي بهتر از زمان و عهد انقلاب صنعتي خواهد بود؟ براي رفع گرسنگي و محروميت بايد ريشه هاي بي عدالتي، طمع، و مصرف گرايي زايد را از بين برد.امروز در خود غرب در آمريكا و اروپا مردم از موادغذايي مصنوعي و غيرطبيعي ناراضي و به دنبال محصولات و فروشگاه هاي مواد غذايي «ارگانيك» هستند. ميليون ها نفر در آمريكا و اروپا از دموكراسي و «حاكميت غذايي» سخن مي گويند. ايران مي تواند، با توجه به اشتباهات سايرين، و در راستاي يك الگوي سالم و مطلوب غذايي وكشاورزي، در امر مبارزه با فقر و گرسنگي پيشقدم باشد.

 



انتشار گزارش 574 صفحه اي هيئت تحقيق سازمان ملل
 سران اسرائيل در غزه مرتكب جنايت جنگي شده اند

هيئت تحقيق سازمان ملل متحد، رژيم صهيونيستي را به جنايات جنگي در غزه متهم و خواستار محاكمه جنايتكاران اسرائيلي شد.
براساس گزارش هيئت تحقيق سازمان ملل، اسرائيل در جريان يورش گسترده خود به غزه به جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت دست زده است.
گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي حاكي است: اين جرم آشكار، زمينه را براي پيگرد قانوني اسرائيل در دادگاه هاي بين المللي مهيا مي سازد، اما مشخص نيست، آيا آمريكا، فرانسه و انگليس به عنوان شركاي جنايت هاي رژيم اشغالگر، اجازه مي دهند تا عدالت اجرا شود.
قاضي «ريچارد گلدستون» از آفريقاي جنوبي كه رياست هيئت تحقيق را عهده دار بود در گزارش 574 صفحه اي تصريح كرده است: براساس حقايق به دست آمده و شواهد موثقي كه وجود دارد، قوانين بين المللي در بسياري از موارد به طور جدي از سوي نيروهاي اسرائيلي در نوار غزه نقض شده است.
اين گزارش اذعان دارد كه اسرائيل تعمداً، غير نظاميان فلسطيني را مورد حمله قرار داده و از اتخاذ اقداماتي براي كاهش تلفات در ميان غير نظاميان فلسطيني كوتاهي كرده است، كه اين امر به منزله نقض آشكار كنوانسيون ژنو است.
سازمان ملل در اين گزارش خود رسماً تأكيد كرد كه اسرائيل از بمب هاي فسفري كه اهدايي آمريكا و فرانسه است، براي كشتار مسلمانان فلسطيني در غزه استفاده كرده است.
در گزارش سازمان ملل آمده است: شواهد مستحكمي وجود دارد كه نيروهاي اسرائيلي به شدت اصل چهارم كنوانسيون ژنو را در غزه نقض كرده اند كه از جمله آن، از روي عمد و به دلخواه دست به كشتار و شكنجه زده و يا به طور غير انساني با ساكنان غزه رفتار كرده اند.
به گفته اين هيئت تهاجمات اسرائيل با دقت در همه مراحل، برنامه ريزي شده و از روي عمد حملات شديدي را براي تنبيه، تحقير و ترساندن بيش از حد جمعيت غير نظاميان طرح ريزي و عملي كرده اند.
اين گزارش محصول بررسي 188 مصاحبه، بررسي 10 هزار سند، 12 هزار عكس و نوار ويدئويي است كه هيأت قرار است در 29 سپتامبر (هفتم مهرماه) به شوراي حقوق بشر در ژنو ارائه كند.
قاضي گلدستون فاش كرد كه اسرائيلي ها به طور نمونه ابتدا ساكنان غير نظامي منطقه زيتون در شهر غزه را در خانه اي جمع مي كنند و سپس آن خانه را با خاك يكسان مي سازند كه اين اقدام به منزله جنايت جنگي است. رئيس هيأت تحقيق سازمان ملل مي گويد: سربازان اسرائيلي بارها فلسطيني هاي غيرنظامي را كه پرچم هاي سفيد در دست داشته اند و دستورات آنان را هم كاملاً اطاعت كرده اند؛ تيرباران كرده اند. گلدستون افزوده است: در كنار موارد ياد شده؛ سربازان اسرائيلي نمازگزاراني را كه در مسجد بوده اند؛ هدف قرار داده و 15 نفر از آنان را كشته اند كه همه اين موارد نيز به منزله جنايت جنگي به شمار مي روند.
از سوي ديگر خانم «دوناتلا دو ورا» سرپرست گروه عفو بين الملل در بررسي مسائل جنگ غزه نيز، گزارش شوراي حقوق بشر سازمان ملل را تأييد و خاطرنشان ساخته است كه جامعه بين المللي و به طور مشخص، شوراي امنيت سازمان ملل، مسئول هستند كه به اين جنايات رسيدگي كرده و به اقدام هاي قاطع براي به محاكمه كشيدن عاملان و مجازات آنها دست زنند. در همين حال، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس)، گزارش كميته حقيقت ياب را غير منصفانه خواند و اعلام كرد كه اين گزارش، جلاد و قرباني را در يك رديف قرار داده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، اسماعيل رضوان از رهبران جنبش حماس اظهار داشت: اين گزارش جرأت و صراحت لازم را در تسليم كردن رهبران اشغالگر به دادگاه هاي بين المللي به علت ارتكاب جنايات جنگي عليه ملت فلسطين را ندارد. اين مسئول حماس تأكيد كرد: گزارش سازمان ملل، سعي داشته است تا دشمن صهيونيستي را راضي نگه دارد و به اين علت، مقاومت و حماس را هم به نقض مقررات بين المللي متهم كرده است.
اين در حالي است كه در جريان تهاجم گسترده رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه بيش از 22 روز به طول انجاميد، بيش از 1450 فلسطيني شهيد و حدود 5500 نفر ديگر مجروح شدند. همچنين «مارك رگو» سخنگوي رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه در واكنش به افشاي جنايات جنگي اسرائيل در غزه، آن را جانبدارانه توصيف كرد.
در عين حال «ميشل مسيح» يك حقوقدان انگليسي تصريح كرد: كميته بين المللي، تحقيقات كاملاً درستي درباره جنايت هاي رژيم صهيونيستي در غزه انجام داده و واكنش سريع تل آويو، گوياي اين واقعيت است.
اين حقوقدان انگليسي گفت: قاضي ريچارد گلدستون خودش يهودي است، اما با وجود اين، با روشني كامل در اين باره تحقيقات كرد و اين تحقيقات به دور از غرض ورزي و جانبداري بود.در اين حال در پي انتشار گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل درباره جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در غزه، وزير اطلاعات اين رژيم، انتشار اين گزارش را رسوايي جديدي براي تل آويو دانست.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه عبري زبان «يديعوت آحارونوت»، «يولي الدستين» وزير اطلاعات اسرائيل به دنبال انتشار گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل درباره جنايات اسرائيل در جنگ 22 روزه گفت: انتشار اين گزارش، مرحله جديدي از رسوايي و شرمساري را براي اسرائيل به دنبال دارد كه فراتر از مرزهاي اسرائيل خواهد رفت.

 



درخواست صليب سرخ جهاني براي امداد رساني فوري به آوارگان جنگي صعده

نماينده صليب سرخ جهاني در يمن، خواستار بازشدن يك معبر، براي امدادرساني فوري به آوارگان استان شيعه نشين صعده شد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» اليزابت پيرز، نماينده صليب سرخ اظهار داشت: اوضاع در مناطق صعده همچنان بحراني است و ما هيچگونه تغييري در اوضاع مشاهده نكرديم.
وي گفت: درگيري ها در استان صعده مانع از اين شده است كه سازمان هاي امدادرسان، به وظيفه خود در ياري رساندن به آوارگان عمل كنند.
پيرز اضافه كرد: سازمان صليب سرخ جهاني و كميته حمايت از پناهندگان سازمان ملل، خواستار باز شدن يك معبر در منطقه صعده براي ياري رساندن به مردم غيرنظامي است، چرا كه آنها در اين مناطق به دام افتاده اند.
نماينده صليب سرخ جهاني متذكر شد: اين معبر، هر چه زودتر بايد بازگشايي شود تا مردم غير نظامي در منطقه از كمك هاي غذايي بهره مند شوند.
از سوي ديگر، كميته صليب سرخ اعلام كرد كه هزاران نفر در مناطق جنگي استان صعده به شدت به مواد غذايي، آب و دارو احتياج دارند.
«دروتيا گريستاس» سخنگوي اين كميته تصريح كرد: مرگ و زندگي هزاران نفر در مناطق درگيري وابسته به اين نوع كمك هاي انساني است.
اين در حالي است كه گزارش سازمان ملل متحد حاكي است: 150 هزار يمني از آغاز جنگ در صعده تاكنون، در شرايط بسيار بحراني و غير انساني به سر مي برند، اما به علت قرار گرفتن در مناطق جنگي- امكان ارسال مواد غذايي و دارويي به آنها بسيار مشكل است.همچنين با طولاني شدن جنگ در استان صعده، كميته گفت وگوي ملي يمن، خواستار توقف فوري درگيري ها شد.به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، اين كميته كه شامل 90 شخصيت يمني از احزاب اپوزيسيون، حزب كنگره مردمي (حزب حاكم يمن) و شخصيت هاي مستقل است، خواستار توقف فوري جنگ و شروع گفت وگوهاي ملي براي حل وفصل مشكلات موجود شد.
كميته گفت وگوي ملي كه «محمد سالم باسندوه» وزير امور خارجه سابق يمن در رأس آن قرار دارد، بر ضرورت وجود مخالفت هاي مسالمت آميز و برگزاري تظاهرات و راهپيمايي در يمن تأكيد كرد و از تمامي سازمان هاي ملي، منطقه اي و بين المللي خواست تا به بررسي تمامي تجاوزات صورت گرفته از سوي رژيم حاكم يمن بپردازند.
دولت يمن با اذعان به فرسايشي بودن جنگ با الحوثي ها و برتري نظامي، با هرگونه ميانجي گري براي پايان دادن به بحران استان صعده تاكنون مخالفت كرده است.

 



نخست وزير جديد ژاپن رسماً آغاز به كار كرد

يوكيو هاتوياما، روز گذشته پس از تأييد پارلمان ژاپن، رسماً نخست وزير اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، به دنبال پيروزي چشمگير حزب دموكراتيك ژاپن به رهبري «يوكيو هاتوياما» در انتخابات پارلماني ماه گذشته، كه به حكمراني 54 ساله حزب ليبرال دموكراتيك به رهبري «تارو آسو» پايان داد، روز گذشته اعضاي پارلمان در يك نشست ويژه گردهم آمده و رسماً «هاتوياما» را به عنوان نخست وزير جديد انتخاب كردند.حزب «هاتوياما»، كنترل 308 كرسي از مجموع 408 كرسي مجلس نمايندگان ژاپن را كه نخست وزير را انتخاب مي كند در دست دارد.ساعاتي پيش از انتخاب نخست وزير جديد، «تارو آسو» نخست وزير شكست خورده ژاپن به منظور هموار كردن راه براي دولت جديد، به همراه كابينه خود استعفاء كرد.
هاتوياما در اظهارات پيشين خود وعده داده بود كه سيستم سياسي ژاپن را با تغييرات اساسي روبرو سازد و با كاهش هزينه هاي اضافي، به دومين اقتصاد بزرگ جهان نيروي تازه بخشد و سياست تمركز بر مصرف كنندگان، نه تجارت هاي بزرگ را در پيش گيرد. وي همچنين از پايان يافتن رهبري آمريكا بر اقتصاد جهان خبر داده و گفته بود، رهبري آينده اقتصاد جهان از آن آسيا خواهد بود.
از سوي ديگر رهبر جديد ژاپن كه قصد تشكيل دولت ائتلافي با احزاب «سوسيال دموكرات» و «حزب نوين مردم» را دارد، همچنان در حال بررسي گزينه هاي مناسب براي تشكيل كابينه آينده كشورش است. به گفته هاتوياما، تا زماني كه دو حزب مذكور اسامي پيشنهادي خود را ارائه ندهند، فهرست وزيران كابينه رسماً اعلام نخواهد شد. حزب شكست خورده ليبرال دموكراتيك ژاپن كه به مدت 55 سال (به جز يك مقطع زماني 11 ماهه) قدرت را در اين كشور برعهده داشت، تحت فشارهاي سياسي كه در دو سال اخير به اوج خود رسيد، مجبور شد حكومت را رها كند اما به دنبال پيروزي حزب مخالف (دموكراتيك) در انتخابات مجلس پرقدرت نمايندگان، اين حزب مجبور به تشكيل دولت ائتلافي شد. پيش بيني مي شود اين موضوع دولت جديد اين كشور را نيز با چالش هايي دروني مواجه كند. به اعتقاد برخي كارشناسان، مسائل سياسي به عنوان يكي از چالش هاي فراروي دولت جديد ژاپن مطرح است زيرا اين موضوع ممكن است به اختلال در كارهاي دولت در زمينه هاي مختلف منجر شود. از سوي ديگر، رهبران احزاب ائتلافي در زمينه مسائلي چون استقرار نيروهاي نظامي آمريكا در اين كشور خواستار بازنگري هاي جدي شده اند، حال اينكه ژاپن تاكنون از متحدين نزديك آمريكا محسوب شده است.
رهبر جديد ژاپن اما، فارغ از تمام اين مسائل هدف از تشكيل دولت ائتلافي را «فراهم كردن بستر زندگي سالم براي شهروندان ژاپني» عنوان كرده است. در اين ميان تنها گذشت زمان است كه نشان خواهد داد نخست وزير تا چه حد به اين اهداف نزديك خواهد شد.

 



به دستور رئيس جمهور لبنان سعد حريري بار ديگر مامور تشكيل كابينه شد

دفتر رياست جمهوري لبنان روز چهارشنبه اعلام كرد سعد حريري رئيس جناح چهارده مارس در پارلمان لبنان بار ديگر مامور تشكيل كابينه لبنان شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين تصميم رئيس جمهوري لبنان يك هفته پس از آن صورت مي گيرد كه حريري به سبب اختلافات مداوم با جناح هشتم مارس از اين مقام چشم پوشي كرده بود.
دفتر رياست جمهوري لبنان در بيانيه اي اعلام كرد ميشل سليمان رئيس جمهوري پس از رايزني با نمايندگان، سعد حريري را مامور تشكيل دولت كرد.
پس از اين رايزني هاي دو روزه بين سليمان و اعضاي پارلمان پسر رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان، 73 راي ( مجموع اكثريت پارلماني) مورد حمايت غرب و آرا دو نماينده ارمني عضو جناح تحت رهبري حزب الله را به دست آورد.
حزب الله و متحدان آن از پيشنهاد نام حريري براي اين سمت كه به مسلمانان سني اختصاص دارد خودداري كرده اند.
به نظر نمي رسد انتصاب حريري كه نخستين بار شش تير براي تشكيل كابينه مامور شده بود به بن بست دولتي در اين كشور پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت، اين بحران، تنش را در لبنان يك سال پس از درگيري هاي خونين بين طرفداران دو جناح شديدتر مي كند.
فقط با تشكيل كابينه وحدت ملي درلبنان موافقم
رئيس جمهوري لبنان با تاكيد بر لزوم تشكيل دولت وحدت ملي در اين كشور اعلام كرد كه فقط حكم دولت وحدت ملي را امضا مي كند.
به گزارش روزنامه «السفير»، «ميشل سليمان»، رئيس جمهوري لبنان اعلام كرد كه لبنان به دولت وحدت ملي نياز دارد و من نيز فقط حكم دولت وحدت ملي را امضا خواهم كرد.
در همين حال و با آغاز مجدد فعاليت ها و رايزني ها براي چينش كابينه لبنان و تشكيل كابينه، در مجلس و محافل سياسي اين كشور، معاون دبيركل حزب الله نيز تشكيل دولت وحدت ملي را بهترين گزينه و راه حل براي لبنان و استقرار ثبات سياسي در اين كشور دانست.
وي با اشاره به توافق قبلي درباره فرمول تشكيل كابينه بين گروه هاي 14 مارس و 8 مادرس گفت در اين توافق بر سر دادن 15 وزير به گروه 14 مارس، 10 وزير به گروه 8 مارس و 5 وزير به رئيس جمهوري تفاهم به عمل آمد و اين توافق در نتيجه دادن امتيازهايي از سوي همه طرف ها و رعايت توازن سياسي صورت گرفت.
شيخ نعيم قاسم نيز از حريري خواست تا با استفاده از تجربه تلاش ناموفق دور گذشته اش فرمول مورد تفاهم همه طرف ها را بپذيرد.
سعد الدين حريري رئيس جريان آينده و از سران گروه سياسي 14 مارس لبنان به دليل دستيابي گروه وي به اكثريت كرسي هاي مجلس اين كشور بيش از دوماه پيش، از سوي رئيس جمهوري لبنان مامور تشكيل دولت شد، اما پس از 76 روز بخاطر ارائه فهرست يك طرفه مورد اعتراض گروه هاي ديگر قرار گرفت و پنج شنبه گذشته مجبور به انصراف از تشكيل كابينه گرديد.

 



علامه فضل الله حمايت از ملت فلسطين را ضروري خواند

علامه فضل الله در ديدار با يك هيئت فلسطيني، مسئله فلسطين را يك مسئله اسلامي و عربي دانست و حمايت از اين ملت را ضروري خواند.
به گزارش ايسنا، علامه محمدحسين فضل الله مرجع تقليد شيعيان لبنان در ديدار با هيئت فلسطيني خاطرنشان كرد، رهبران و شخصيت هاي ديني، اسلامي و مسيحي بايد در رويارويي با ظلمي كه در حق ملت فلسطين مي شود به مسئوليت خود به طور كامل عمل كنند.
روزنامه لبناني السفير به نقل از علامه فضل الله نوشت: بايد تلاش دسته جمعي به منظور افشاي توطئه هاي اسرائيلي- آمريكايي كه قصد يهودي ساختن فلسطين را به طور كامل دارد، صورت گيرد.
اين مرجع تقليد شيعيان لبنان تاكيد كرد، بايد با مشاركت تمامي گروه هاي آزادي بخش جهان تلاش به منظور ياري به ملت فلسطين و حمايت از آنها آغاز شود.
علامه فضل الله بر لزوم مقاومت عليه دشمن تاكيد كرد و گفت: اگر مقاومت نباشد، نمي توانيم فلسطين را در آينده از اشغالگري آزاد كنيم.

 



2 پليس روس در انفجار مركز چچن كشته شدند

يك بمب گذار انتحاري ماشين پليس فدرال روسيه را در مركز چچن منفجر كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «تلگراف»، يك زن با انفجار بمب همراه خود در جنب يك خودرو پليس فدرال روس در مركز گروزني، خود و دو پليس روس را كشت و شش غيرنظامي را مجروح كرد. منابع خبري از احتمال افزايش تلفات خبر مي دهند.
روسيه از اوايل دهه 1990تاكنون دو جنگ بزرگ عليه جدايي طلبان چچن راه انداخت.
حملات ماه هاي اخير جدايي طلبان عليه نيروهاي امنيتي و مقامات دولتي در چچن، آرامش نسبي سال هاي اخير اين جمهوري فدرال را خدشه دار كرده است.

 



منتظرالزيدي : اسامي شكنجه گران را افشاء مي كنم

خبرنگار عراقي كه به سمت جرج بوش در بغداد كفش پرتاب كرده بود، پس از آزادي گفت، اسامي كساني را كه مرا شكنجه كردند افشاء مي كنم.
به گزارش خبرگزاري فارس، «منتظر الزيدي» كه سه شنبه از زندان آزاد شده بود، براي درمان خود به دمشق رفت. زيدي مي گويد در زندان به شدت شكنجه شده است و نياز به درمان دارد. وي با هواپيماي ويژه به دمشق انتقال داده شد تا تحت مداوا قرار گيرد. الزيدي به خبرنگاران گفت: شوك الكتريكي به من داده شد و با كابل و ميله هاي آهني به جانم افتادند. وي گفت: تعدادي از مسئولان دولتي و فرماندهان ارتش مستقيما در شكنجه ام دست داشته اند و در آينده نام برخي از آنها را افشا خواهم كرد. الزيدي در 23 آذرماه سال گذشته طي يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد، به سوي بوش، رئيس جمهور وقت آمريكا كفش پرتاب كرده بود و متعاقب آن توسط نيروهاي امنيتي دستگير شده و به مدت حدود 9 ماه در زندان به سر برد.
استقبال با گلوله خمپاره
به گزارش واحد مركزي خبر، افراد مسلح عراقي، با شليك چهار گلوله خمپاره، از «جوبايدن»، معاون رئيس جمهور آمريكا در منطقه سبز بغداد، استقبال كردند. دو غير نظامي در اين حمله خمپاره اي جان خود را از دست دادند و پنج تن نيز زخمي شدند. به بايدن در اين حمله خمپاره اي آسيبي نرسيد. سه شنبه نيز يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا در مناطق مركزي عراق سقوط كرد.
دوشنبه گذشته نيز يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي در جنوب كركوك سقوط كرده بود. ارتش آمريكا در مورد علت سقوط ها و محل دقيق آنها گزارشي نداد.
اظهارات متقابل اسد و زيباري
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بشاراسد، رئيس جمهور سوريه درباره اتهامات عراق عليه اين كشور در مورد انفجارهاي اخير بغداد گفت: ما از شنيدن چنين اتهاماتي شوكه شديم، چرا كه توافقنامه همكاري استراتژيك را دو روز قبل از وقوع اين انفجار ها با نخست وزير عراق امضا كرديم.

 



آغاز به كار نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل

شصت وچهارمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل رسما در مقر اين سازمان در نيويورك آغاز به كار كرد.
به گزارش فارس، جلسات مباحثات عمومي شصت وچهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه طي آن رئيسان جمهور، نخست وزيران، وزيران خارجه 192 كشور عضو اين مجمع در آن شركت مي كنند، طي روزهاي 23 تا 28 سپتامبر برگزار خواهد شد.
پست رياست مجمع عمومي سازمان ملل هر ساله به طور چرخشي به يكي از گروه هاي جغرافيايي مختلف حاضر در اين سازمان تعلق مي گيرد و اين گروه جغرافيايي، يكي از اعضاي خود را به عنوان رياست مجمع عمومي انتخاب و معرفي مي كند.
طي سال جاري نيز گروه جغرافيايي آفريقا متشكل از 53 كشور عضو، ليبي را به عنوان رياست اين مجمع تعيين كرد و بدين ترتيب «علي تريكي» وزير خارجه سابق ليبي رئيس مجمع شصت وچهارم شد.
تريكي در سخناني اعلام كرد: سازمان ملل به ايجاد برخي اصلاحات و دموكراتيك شدن نياز دارد.
وي همچنين با اشاره به مسائل خاورميانه گفت: شرايط اصلي براي تحقق سريع صلح و امنيت در خاورميانه، استقلال فلسطيني ها و احترام به حق آنها براي بازگشت به سرزمينشان است. برچيدن شهرك هاي غيرقانوني و غيرمشروع به برقراري صلح و ثبات كمك خواهد كرد.
تريكي در ادامه بر لزوم منع گسترش سلاح هاي هسته اي و نابودي تسليحات موجود تاكيد كرد و افزود: ساير سلاح هاي كشتار جمعي نيز بايد نابود شود.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد يكي از شش ركن اصلي سازمان ملل متحد و تنها ركني است كه تمام كشورهاي عضو سازمان ملل در اين مجمع شركت دارند. مجمع جلساتي سالانه به رياست يكي از اعضا كه منتخب تمام ديگر اعضا است، برگزار مي كند. اصولا تصميم هاي مجمع جنبه «توصيه آميز» دارند. البته در موارد معيني كه به امور داخلي سازمان برمي گردد، تصميمات آن الزام آورند. دولت ها خود را نسبت به برخي از قطعنامه هاي مجمع ملتزم مي دانند و براي آن شاني نظير يك معاهده قايل مي شوند. از جمله آنها اعلاميه جهاني حقوق بشر است. تمام اعضاي سازمان ملل در مجمع عمومي از حق رأي برابر برخوردارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14