(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 شهريور 1388- شماره 19465
 

كوتاه اقتصادي
رويانيان: 350 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل در كشور تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد
رئيس استاندارد استان تهران در گفت وگو با كيهان: 13نوع برنج خارجي وارداتي غيراستاندارد است
عضو كميسيون انرژي: واردات بنزين بدون موافقت مجلس قانوني نيست
عضو شوراي عالي مسكن: زمين طرح مسكن مهر به صورت گروهي واگذار مي شود
گزارش خبري كيهان از لغو ناگهاني واگذاري سهام مخابرات
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان: 600 واحد صنفي گرانفروش پلمب شد
قيمت طلا به 1020 دلار رسيد
وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه نشست هيئت وزيران اعلام كرد
ضوابط واگذاري سهام مخابرات ابهام دارد
موسسه تحقيقاتي مك كينزي: شركت هاي آمريكايي در بحران بسر مي برند



كوتاه اقتصادي

¤ وزارت كار و امور اجتماعي اعلام كرد: كاهش نرخ بيكاري از سال 1384تاكنون حاكي از مناسب بودن سياست هاي اشتغال زايي دولت و اجراي طرح بنگاه هاي زودبازده در سطح كشور بوده است.
¤ بانك مركزي با افزايش سرمايه موسسه مالي و اعتباري توسعه از 500ميليارد ريال به 2000 ميليارد ريال موافقت كرد.گواهي حق تقدم اين موسسه هفته آينده منتشر مي شود.
¤ وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در برنامه پنجم توسعه پيش بيني شده است كه اجراي طرح هاي عمراني به مناقصه گذاشته شود و منابع مالي آن از همان آغاز كار به بخش خصوصي اعطا شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، و در مركز مخابرات شهيد رشيدي كرج با پيش شماره هاي 270الي 275، 277 از امروز روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مشاور معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: براساس مصوبه هيئت دولت، يك ميليارد تومان اعتبار به اتحاديه ها و مجامع امور صنفي اختصاص يافت كه هم اكنون اين مبلغ وصول شده و ظرف يك ماه آينده در اختيار اتحاديه ها و مجامع امور صنفي قرار خواهد گرفت.
¤ محمدباقر بهرامي سفير ايران در باكو مركز آذربايجان گفت: بدون حضور ايران پروژه نابوكو شدني نيست. همچنان كه تا بحال هم عملي نشده و علت اين مسئله به نظر من عدم حضور ايران در اين طرح است.
¤ يكي از اعضاي هيئت رئيسه اتاق مشترك ايران و چين با اعلام اين خبر كه مركز تجاري ايران در چين در حال راه اندازي است با انتقاد به اين اقدام متذكر شد كه اين گونه دفترهاي تجاري ايران در كشورهايي مانند كشورهاي آفريقايي راه اندازي شوند كه مزيت صادراتي براي كشور داشته باشند.
¤ سازمان خصوصي سازي بعد از برگزاري مزايده 4 شركت دولتي در نيمه مهر ماه، سهام بلوكي دو شركت پالايش نفت اصفهان و ايران ترانسفو را در 19 و 20 مهر در بورس عرضه خواهد كرد.
¤ مديرعامل يك شركت تعاوني باغداري گفت: واردات بي رويه ميوه در حالي صورت مي گيرد كه با توجه به توليد كافي در داخل نيازي به آن نيست.
¤ سفير ايران در هند با اشاره به ابراز علاقه چيني ها براي مشاركت در خطوط لوله صلح هشدار داد كه فرصت هند براي پيوستن به اين خط لوله نامحدود نيست.
¤ دولت نرخ جديد 46 نوع اوراق بهادار شامل انواع برگه هاي معاملاتي، اظهارنامه ها، تقاضانامه ها، سندهاي مالكيت، صورت وضعيت مسافري، بارنامه ها و موارد مشابه را تعيين كرد.

 



رويانيان: 350 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل در كشور تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد

350 جايگاه جديد بنزين و گازوئيل تا پايان امسال در كشور به بهره برداري مي رسد.
با اجراي طرح عرضه گازوئيل با سامانه هوشمند، قاچاق اين فرآورده نفتي در كشور كاهش يافته است.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور در گفت وگو با مهر، درباره طرحهاي دولت براي افزايش تعداد جايگاه هاي سوخت در كشور گفت: بخش سي.ان.جي بايد تا پايان سالجاري تعداد يكهزار جايگاه تك منظوره و دو منظوره عرضه گاز طبيعي فشرده در كشور به بهره برداري برسد.
در اين رابطه پيشتر رويانيان با انتقاد از نحوه ساخت جايگاه سي.ان.جي گفته بود، براساس دستور رئيس جمهور بايد يكهزار و 800 جايگاه به بهره برداري مي رسيد، اين در حالي است كه هم اكنون تنها 900 جايگاه در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
وي همچنين با اشاره به ساخت 350 جايگاه جديد عرضه بنزين و گازوئيل تا پايان امسال، اظهار داشت: ساخت اين تعداد جايگاه تكليفي بوده كه به شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي واگذار شده كه بايد آن را براساس برنامه اجرايي كند.
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور همچنين با اشاره به اجراي طرح عرضه گازوئيل از طريق كارت هوشمند سوخت گفت: از زمان اجراي اين طرح از اول سال جاري روزانه 10 ميليون ليتر در مصرف و قاچاق كاهش داشته ايم.
وي در ادامه درباره تعيين تكليف سهميه هاي بنزين در نيمه دوم امسال، توضيح داد: تاكنون طرحهاي مختلفي براي سهميه هاي بنزين در نيمه دوم سال پيش بيني شده است، ولي تا بررسي طرح هدفمند كردن يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي بايد ديد تكليف چيست، از اين رو تا زمان بررسي و تصويب اين طرح در مجلس، سهميه هاي موجود بنزين خودروها حفظ مي شود.

 



رئيس استاندارد استان تهران در گفت وگو با كيهان: 13نوع برنج خارجي وارداتي غيراستاندارد است

مصرف 13 نوع برنج خارجي وارداتي غيراستاندارد و غيرقابل مصرف اعلام شد.
مهدي پورهاشم رئيس اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: كارشناسان اين اداره با جمع آوري نمونه هايي از چند نوع برنج خارجي وارداتي، اقدام به آزمايش در مورد ميزان سم مايكوتوكسين، سرب، آرسنيك و كادميوم نمودند. وي افزود: پس از اين آزمايش ها مشخص شد، 13نوع از برنج هاي خارجي وارداتي مشكل دارند و مصرف آنها براي مردم زيان آور است.
پورهاشم گفت: براساس استانداردهاي بين المللي (كدكس) و استانداردهاي داخلي بايد ميزان اين سموم به علت آنكه بخصوص سرب، آرسنيك و كادميوم از فلزات سنگين هستند صفر باشد.
وي افزود: آزمايشات كارشناسان نشان داد، ميزان سم مايكوتوكسين در حد صفر است و مشكل خاصي ندارند. ولي وجود سرب در همه برنج ها موجود است و در برخي انواع آن اين ميزان بسيار بالاست. رئيس اداره كل استاندارد استان تهران گفت: آرسنيك موجود در اين برنج ها از حد مجاز استاندارد نيز بسيار بالاست و خطرناك است.
همچنين از نظر وجود كادميوم در حد استاندارد هستند. وي گفت: كليه برنج هاي وارداتي با نامهاي: آريا- خاطره- 181- مينويك- پاندا- محسن- مه كلاسيك- آفرين- مژده- كريستال- جادوگر- كمال ملكي و طوبا طلايي با استانداردهاي بين المللي و داخلي مغايرت دارند.
پورهاشم خاطرنشان ساخت: نظر به اينكه سفارت كشور هندوستان در تهران در اين رابطه مكاتباتي با اداره استاندارد داشته است، نتايج اين آزمايشات در صورت لزوم به وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.
حضور وزرا در مجلس
عضو كميسيون اقتصادي از احتمال فراخواندن وزراي بازرگاني و كشاورزي به كميسيون اقتصادي مجلس به دليل واردات محصولات كشاورزي خصوصاً 90 نوع برنج خارجي خبر داد.
احد خيري در گفت وگو با فارس در ارتباط با واردات محصولات كشاورزي گفت: در جلساتي كه با آقاي مسعود ميركاظمي وزير سابق بازرگاني داشتيم، وي واردات محصولات كشاورزي را براساس قانون توصيف كرد.
خيري با انتقاد از وضعيت توليد محصولات كشاورزي از احتمال فراخواندن وزراي بازرگاني و كشاورزي به كميسيون اقتصادي مجلس به منظور پاسخگويي در مورد وضعيت محصولات كشاورزي خبر داد.
عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به واردات بيش از 90 نوع برنج خارجي به كشور، خاطرنشان كرد: با توجه به حضور 90 نوع برنج خارجي در مقابل 14 نوع داخلي، محصولات داخلي هيچ گونه شانسي براي رقابت با مشابه خارجي ندارند.
خيري افزود: واردات محصولات خارجي موجب تغيير ذائقه مردم حتي در شمال كشور شده است و مردم شهرهاي شمالي برنج خارجي را به برنج داخلي ترجيح مي دهند.

 



عضو كميسيون انرژي: واردات بنزين بدون موافقت مجلس قانوني نيست

دولت بايد به اين موضوع توجه داشته باشد كه هيچگونه حق برداشت از منابع بودجه اي كشور براي جبران كسري بنزين را ندارد، مگر اين كه در اين خصوص مجوز لازم را از مجلس بگيرد.
حسين نجابت عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: در خصوص چگونگي تأمين كسري بنزين كشور، بايد شفاف اطلاع رساني و تصميمات لازم به دور از هر ابهامي اتخاذ شود.وي ادامه داد: براساس مصوبات مجلس، دولت موظف است بنزين توليد داخل را در قالب بنزين يارانه اي توزيع و مازاد مصرف را از كشورهاي طرف قرارداد تأمين كند. دولت بنزين وارداتي را بايد به گونه اي مديريت و به فروش برساند كه نيازي به تخصيص يارانه نداشته باشد.

 



عضو شوراي عالي مسكن: زمين طرح مسكن مهر به صورت گروهي واگذار مي شود

براي سرعت بخشيدن به طرح مسكن از اين پس زمين براي ساخت واحدهاي مسكوني به صورت گروهي واگذار مي شود.
افشين پروين پور عضو شوراي عالي مسكن با اعلام اين مطلب و با اشاره به تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه مسكن گفت: از اين پس زمين طرح مسكن مهر(بهره برداري 99 ساله ) براي ساخت واحدهاي مسكوني به صورت گروهي، واگذار مي شود.
وي افزود: وزارت مسكن و شهرسازي موظف است، متقاضيان اين طرح را كه شرايط چهارگانه دارند و به تاييد رسيده است، در قالب گروههاي 3 تا 5نفره ساماندهي كند و زمين هاي با كاربري مسكوني و بلامعارض را در حين مراحل آماده سازي به طور مشخص به اين گروه ها تحويل دهد.
عضو شوراي عالي مسكن درباره تعيين شرايط واگذاري زمين به گروه هاي 10 نفره گفت: شوراي مسكن استان مي تواند تعداد افراد هر گروه را در صورت كمبود زمين و متناسب با وضع زمين در استان و شهرستان يا ويژگي هاي افراد متقاضي تا 10 نفر افزايش دهد.
پروين پور افزود: در صورتي كه متقاضيان خريد بخواهند زيرپوشش تعاوني خاص باشند، با نظر شوراي مسكن استان و نيز تعاوني هايي كه تا تاريخ ابلاغ اين تصميم نامه، پروانه ساخت واحدهاي مسكوني در زمين واگذار شده را دريافت كرده اند از شمول اين بند مستثني هستند.
وي با تاكيد بر اينكه وزارت تعاون موظف به نظارت كامل بر تعاوني هاي مهر تا پايان مرحله ساخت است، تصريح كرد: شوراي مسكن استان ها موظف شده است براي فسخ قرارداد واگذاري هاي اجاره اي كه به هر دليل با تاخير يا انجام نشدن تعهدات مواجه باشند، اقدام كند.
پروين پور با تاكيد بر اينكه واگذاري ها در قالب قرارداد اجاره اي و شامل مهلت آغاز ساخت (حداكثر سه ماه) و اتمام بنا (حداكثر دو سال) است افزود: قراردادها در طرح مسكن مهر، در صورت اتمام مهلت و رعايت نشدن مشخصات فني فسخ مي شود و به متقاضيان بعدي تحويل خواهد شد.
وزارت مسكن و شهرسازي هم موظف است نقشه هاي تيپ را متناسب با قطعه بنديها تهيه و به متقاضيان ارائه كند و در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازي به استعداد تا 80 واحد مسكوني در هكتار و تا 4 طبقه مسكوني ضمن تهيه طرحهاي آماده سازي (طرحهاي تفكيكي و قطعه بندي اراضي) حدود چهارگانه قطعات را مشخص كند و در اختيار متقاضيان گروهي قرار دهد.
پروين پور دستورالعمل كاهش هزينه ساخت مسكن مهر و وظيفه وزارت كشور در اين باره را محدود كردن مجموعه هزينه هاي شهرداري از جمله هزينه صدور پروانه ساختماني به ميزان هر مترمربع حداكثر يكصدهزار ريال، تعيين نصاب تفكيك قطعات متناسب با توان اقتصادي متقاضيان و نحوه ساخت با تصويب كميسيون ماده 5 به همراه افزايش تراكم پايه حداقل به 180 درصد و افزايش تراكم مجاز متناسب با آن در همه شهرها اعلام كرد.
وي همچنين گفت: شوراي مسكن استان هم موظف است اقدامات لازم را براي تسريع در صدور پروانه ساخت واحدهاي مزبور و همچنين كاهش و تقسيط هزينه هاي آن در شهرداري انجام دهد.

 



گزارش خبري كيهان از لغو ناگهاني واگذاري سهام مخابرات

عرضه بلوك 51 درصدي مخابرات كه قرار بود ديروز انجام شود بطور ناگهاني بدون اعلام دليل مشخص از سوي سازمان خصوصي سازي لغو شد.
به گزارش خبرنگار ما، فعالان بازار سهام و بورس در اين رابطه مي گويند: عرضه سهام مخابرات ظاهرا دچار مشكلات و مسائلي است كه سازمان خصوصي سازي حاضر نيست بطور شفاف موضوع آن را اعلام كند.
در همين زمينه نيز غلامرضا حيدري كردزنگنه رئيس سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفته است: مشكل خاصي در واگذاري بلوك 51درصدي سهام مخابرات نيست و به دليل مشكل فني، اين بلوك قطعا هفته آينده در بورس عرضه مي شود. فعالان اقتصادي بازار و سهام در اين زمينه در گفت وگو با خبرنگار ما مي گويند: اين پاسخ رئيس سازمان خصوصي سازي قانع كننده نيست زيرا چگونه مشكل فني كه بايد روز عرضه سهام بوجود مي آمد، شب قبل از عرضه بوجود آمده است.
كردزنگنه در اظهارنظر ديگري درباره علت عرضه نشدن اين سهام مي گويد: پيش رو بودن تعطيلات عيد فطر يكي ديگر از دلايل عرضه نشدن اين سهام است. فعالان بازار سهام نيز در اين باره مي گويند: سازمان خصوصي سازي درست شب قبل از عرضه اين سهم متوجه تعطيلات عيد فطر گرديد. ضمن آنكه تعطيلاتي نيست، عيد فطر روز يكشنبه هفته آينده است كه هنوز ماه نيز ديده نشده، شايد عيد روز دوشنبه باشد. بهرحال اظهارات رئيس سازمان خصوصي سازي فعالان بازار سهام را توجيه نمي كند و آنها خواستار پاسخ شفاف از سوي رئيس سازمان خصوصي سازي هستند. كردزنگنه در پاسخ به اين سؤال خبرگزاري فارس كه آيا احتمال ورود متقاضي جديدي براي خريد سهام مخابرات وجود دارد پاسخ داد: بلي، احتمال دارد متقاضي ديگري خواهان حضور براي خريد اين سهم باشد. فعالان بازار سهام در اين باره نيز مي گويند: به نظر مي آيد قطعا متقاضي جديدي وجود دارد كه شرايط خريد او آماده نشده و سازمان خصوصي سازي به همين دليل عرضه را عقب انداخته است. آنها مي گويند: بايد ديد اين خريدار در چه جايگاهي قرار دارد و داراي چه منزلتي است كه شايد بخاطر او فروش سهام به اين مهمي عقب مي افتد.
داود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در گفت وگو با خبرنگار ما، در پاسخ به اين سؤال كه آيا شركت مخابرات در عرضه اين سهام مشكل داشته است گفت: شركت مخابرات هيچ مشكلي براي عرضه اين سهام نداشته و ندارد و تمام مراحل آمادگي طي شده است. وي درباره علت عرضه نشدن اين سهم از سوي سازمان خصوصي سازي گفت: ما نيز علت اين تصميم سازمان خصوصي سازي را نمي دانيم و فقط روز 24 شهريورماه نمابري با امضاي آقاي عقدايي معاون سازمان خصوصي سازي به دفتر آقاي فيضي مديرعامل شركت مخابرات مبني بر لغو عرضه اين سهم در روز چهارشنبه (ديروز) رسيد.
دستور وزير بود
در حاليكه مهدي عقدايي معاون سازمان خصوصي سازي با ارسال نمابري به شركت مخابرات ايران لغو عرضه سهام اين شركت را اعلام كرد، در عين حال در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اينكه لغو عرضه بلوك مديريتي مخابرات به دستور وزير اقتصاد بوده گفت: من هم دليل اين اتفاق را نمي دانم و بايد منتظر تصميمات اتخاذ شده در روزهاي آينده بود.

 



سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان: 600 واحد صنفي گرانفروش پلمب شد

به منظور تحقق اهداف سازمان حمايت در راستاي اجراي طرح نظارتي ماه رمضان و بازگشايي مدارس مبني بر تشديد بازرسي و عزم جدي در برخورد با تكرار تخلف واحدهاي صنفي، 600 واحد متخلف از ادامه فعاليت منع شدند.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان، با آغاز طرح نظارتي ماه مبارك رمضان به طور همزمان در سراسر كشور، با هدف كنترل و تعديل بازار، جلوگيري از گرانفروشي و برخورد با افراد متخلف، بازرسان سازمانهاي بازرگاني از ابتداي اجراي طرح تاكنون با تلاش و پيگيري در پي نظارت بر نحوه عملكرد عرضه كنندگان كالاها و خدمات بيش از 614 هزار و 861 مورد واحد صنفي، خدماتي، توليدي، توزيعي را مورد بازرسي قرار دادند كه به تشكيل 58 هزار و 146 فقره پرونده تخلف منجر شد.

 



قيمت طلا به 1020 دلار رسيد

به دنبال كاهش ارزش دلار و نگراني سرمايه داران از اثرات تورمي بسته هاي محرك اقتصادي قيمت جهاني طلا به بالاترين رقم طي
18 ماه گذشته رسيد.
به گزارش فارس، قيمت جهاني طلا ديروز بيش از 12 دلار افزايش يافت و به مرز 1020 دلار در هر اونس رسيد.
براساس پايگاه اينترنتي بازار معاملات نيويورك (نايمكس) قيمت جهاني طلا در حال حاضر به 1018 دلار در هر اونس رسيده است، اين بالاترين رقم ثبت شده براي قيمت طلا طي 18 ماه گذشته است.
قيمت اين فلز براي مدتي نيز به 1021 دلار در هر اونس افزايش يافت. بالاترين قيمت ثبت شده براي طلا مربوط به مارس 2008 است كه طي آن قيمت اين فلز به 1030 دلار رسيد.
به عقيده تحليلگران كاهش ارزش دلار و نگراني از آثار تورمي بسته هاي محرك اقتصادي سرمايه داران را به سمت خريد فلزات گرانبها از جمله طلا سوق داده است.
براساس گزارش رويترز ويليام رهيد رئيس بخش فروش اوراق بهادار آمريكا در اين باره گفت: مردم از كاهش ارزش دلار نگران هستند. آنها همچنين از احتمال سقوط ارزش سهام در بورس ها نگران هستند و بنابراين به سمت طلا روي آورده اند.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه نشست هيئت وزيران اعلام كرد
ضوابط واگذاري سهام مخابرات ابهام دارد

وزير امور اقتصادي و دارايي درباره لوايح اقتصادي دولت گفت: لايحه گمركي به عنوان يكي از اين لوايح تصويب شد و در راه ارائه به مجلس است.
شمس الدين حسيني ديروز بعد از جلسه هيئت دولت اظهار كرد: پيش نويش قانون لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم تهيه شده و ما آن را به فراخوان گذاشته ايم، لايحه هدفمند كردن يارانه ها هم كه به دليل همزماني با بحث راي اعتماد يك ماه مسكوت مانده بود در اولين دستور كارهاي مجلس خواهد بود.
وزير اقتصاد همچنين گفت: بحث تغيير رئيس كل بانك مركزي مطرح نيست و بهمني با قوت به كار خود ادامه مي دهد.
وي گفت: تغيير رئيس كل بانك مركزي برعهده وزير نيست و عزل و نصب وي از اختيارات مجمع عمومي است.
خبرنگاري از وزير اقتصاد درباره علت توقف در واگذاري سهام شركت مخابرات سئوال كرد كه حسيني پاسخ داد: از نظر قانون در ضوابط واگذاري سهام مخابرات ابهاماتي وجود داشت كه مقرر گرديد تقاضاي افراد و شركت هاي اعلام شده بررسي شود و بعد از رفع ابهامات حتما در موعد مقرر اين كار انجام خواهد شد.
آمادگي وزارت نفت براي تأمين بنزين مورد نياز كشور
به دنبال دستور رئيس جمهور براي خودكفايي كشور در زمينه توليد بنزين، وزير نفت آمادگي كشورمان را براي تأمين بنزين مورد نياز مردم به طور كامل اعلام كرد و گفت: مشكلي براي تأمين بنزين وجود ندارد.
به گزارش ايرنا، سيدمسعود ميركاظمي ديروز در حاشيه نشست هيئت وزيران در جمع خبرنگاران در خصوص اولويت هاي وزارت نفت با اشاره به اين كه وزارت نفت شركت هاي زيادي دارد، تأمين تخصيص مناسب منابع مالي براي بخش هاي مختلف اين وزارتخانه را از اولويت هاي كاري خود برشمرد.
به گزارش ايرنا ميركاظمي در پاسخ به پرسشي در خصوص چشم انداز حضور كشور سريلانكا براي ساخت پالايشگاه در ايران گفت: براي اجراي چنين طرح هايي هر دو طرف بايد تأمين منابع كنند و طرف مقابل نيز متعهد است كه منابع مالي را تأمين كند.
ميركاظمي گفت كه سريلانكا در اين ارتباط مشكلي ندارد.
خريد هواپيماهاي روسي و بوئينگ تكذيب شد
وزير راه و ترابري تأمين بودجه و تغيير ساختار را دو اولويت اصلي در اين وزارتخانه اعلام كرد.
حميد بهبهاني ديروز در پايان جلسه هيئت دولت گفت: نخستين اولويت ما براي اين وزارتخانه تأمين بودجه است كه قطعاً در ايجاد زيرساخت هاي مناسب موثر خواهد بود.
وي افزود: دومين اولويت ما تغيير ساختار در وزارتخانه است به نحوي كه از كارهاي سنتي به سمت كارهاي علمي و محاسباتي برويم تا بتوانيم الگوي صرفه جويي را اجرا كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه رئيس پليس راه كشور، جاده ها را غيرايمن دانسته است نظر شما چيست؟ گفت: نياز به برگزاري جلسه با وي داريم تا اول ايمن بودن تعريف شود.
وي گفت: در تمام دنيا سرعت معيني براي جاده ها در نظر گرفته شده كه در ايران براي آزادراهها 120 كيلومتر، بزرگراه ها 110 كيلومتر، راههاي اصلي 80 كيلومتر و راههاي فرعي 60 كيلومتر در ساعت است كه سرعت بيشتر از اين مقدار ايمن نخواهد بود.
وي خريد هواپيماهاي روسي را تكذيب كرد و گفت: در خصوص تحويل هواپيماهاي بويينگ نيز اين مسئله ساخته و پرداخته دوستان خبرنگار است.
وي با بيان اينكه هواپيماي بويينگ در حال از رده خارج شدن است گفت: در اروپا يك بويينگ هم نمي بينيد و ايرباس جايگزين آن شده است و شركت هاي بويينگ ورشكست شده اند.
بهبهاني گفت: برنامه ما افزايش ايمني در خطوط هوايي است.
تنظيم بازار راه پيشگيري از افزايش قيمت ها
وزير بازرگاني توسعه صادرات را از اولويت هاي اصلي وزارت بازرگاني دانست و گفت: با توجه به اهميت حوزه صادرات خارجي تلاش خواهيم كرد كه اين بخش به جايگاه واقعي خود برسد.
مهدي غضنفري ديروز پس از پايان نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تنظيم بازار، قيمتها، حمايت از توليدكننده و مصرف كننده يكي از چالش هاي موجود در بحث حوزه وزارت بازرگاني داخلي است و تلاش خواهيم كرد با حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان يك تعادل منطقي در اين عرصه به وجود آيد.
وي همچنين تنظيم بازار را مهمترين راه براي پيشگيري از افزايش قيمت ها دانست و گفت: با بخش خصوصي نيز تعاملات گسترده اي را آغاز كرديم تا بتوانيم با تامين خواسته هاي منطقي مصرف كنندگان و توليدكنندگان به يك نقطه تعادلي مطلوب برسيم.
حذف 3 صفر
فعلاً اجرا نمي شود
رئيس كل بانك مركزي با بيان اين كه حذف سه صفر از واحد پولي در جلسه كار گروه طرح تحول به تصويب رسيده است اظهار داشت: اين طرح فعلا به اجرا درنمي آيد اما به مرور زمان كه نرخ تورم باز هم كاهش پيدا كند، حتما اين اتفاق خواهد افتاد.
محمود بهمني ديروز بعد از پايان نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دوره جديد نظم و انضباط پولي را در دستور كار قرار داديم و پيش بيني ما اين است كه در آينده باز هم شاهد كاهش نرخ تورم باشيم.خبرنگاري از وي در خصوص نحوه تسهيلات متقاضيان در دوره جديد سوال كرد كه بهمني پاسخ داد: رشد منابع مالي در طول سال جاري مطلوب بوده به گونه اي كه در 4 ماه گذشته 4/10 درصد رشد منابع را شاهد بوديم و فضاي خوبي براي دادن تسهيلات ايجاد شده است.رئيس كل بانك مركزي خاطر نشان كرد: اعطاي تسهيلات به طرح هاي نيمه تمام در اولويت كار قرار دارد.

 



موسسه تحقيقاتي مك كينزي: شركت هاي آمريكايي در بحران بسر مي برند

يك موسسه تحقيقاتي اعلام كرد، پس از گذشت يك سال از فروپاشي ورشكستگي موسسه مالي لمن برادرز، بيش از يك سوم شركتهاي آمريكايي همچنان با بحران روبرو هستند واكثر آنها هنوز در حال كاهش هزينه هاي خود مي باشند.
به گزارش بلومبرگ، موسسه مك كينزي در ادامه افزود، يك سال پس از وقوع ورشكستگي بزرگ در سيستم بانكي و مالي آمريكا، بسياري از شركتهاي آمريكايي هنوز به دنبال افزايش سود هستند ولي اكثر آنها با كاهش شديد سود روبرو هستند.
به اعتقاد اكثر روساي شركتهاي بزرگ آمريكايي، رشد و رونق كنوني اقتصاد آمريكا شكننده است.«بن برناكه» رئيس فدرال رزرو آمريكا ديروز طي سخناني تاكيد كرد، بدترين بحران و ركود اقتصادي آمريكا از دهه 1930 ميلادي، پايان يافته است. البته وي هشدار داد كه نرخ رشد اقتصادي آمريكا به اندازه اي نيست كه نرخ بيكاري را كاهش دهد.براساس اين گزارش بيش از 82 درصد روساي شركتهاي بزرگ چيني نيز بر اين باورند كه رشد اقتصادي اين كشور تا پايان امسال افزايش خواهد يافت.بر اين اساس، نگراني هاي بين المللي در خصوص محدوديتهاي تجاري طي شش ماه گذشته كاهش يافته است. بيش از سه چهارم پاسخگويان بر اين باورند كه شرايط رقابتي در بازارهاي جهاني به مراتب بهتر از گذشته شده است. بهبود شرايط رقابت در بازارهاي جهاني موجب خواهد شد تا شركتهاي ضعيف تر از عرصه فعاليت حذف شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14