(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 مهر 1388- شماره 19470
 

يادداشت خبرنگار
رييس سازمان جهاد كشاورزي اعلام كرد كاهش2ميليون تن از توليدات كشاورزي استان اصفهان
فراخوان مسابقه انديمشك در آيينه دفاع مقدس
ايران در كيهان
بهره برداري از سد ملي البرز در مازندران در نيمه دوم امسال
پژواك
رئيس حوزه هنري استان: راز ماندگاري ميدان امام اصفهان كاربردي بودن آن است
مجموعه شعر شعراي نامدار چهارمحال و بختياري در اختيار مداحان قرار مي گيرد
رئيس پارك علم و فناوري خراسان رضوي اعلام كرد بهره 20درصدي صنعت از مراكز علمي و پژوهشي
كتاب «سرداران بي سر» منتشر شد
فرماندار خبر داد مطالعه ايجاد شهرك سينمايي در شاهرود
راهيابي «نقل سوخته» از بناب به جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان
مديركل ارشاد هرمزگان: تصدي گري مردم باعث رونق برنامه هاي فرهنگي و هنري مي شود
21 حافظ كل نهج البلاغه در كاشان مورد تجليل قرار گرفتند
پاسخ به يك مطلب
يك مقام ارشد نظامي: سالانه يك ميليون و 500 هزار ايراني از مناطق جنگي ديدن مي كنند



يادداشت خبرنگار

دعا كنيم آسمان ببارد
از صبح امروز نم نم باران پاييزي چهره گرمازده و تابستاني اروميه را مي شويد، بيرون كه رفتم همه كت داشتند و لباس گرم پوشيده بودند يا كز كرده مي دويدند تا باراني نشوند.
كساني كه اهل احتياط و محكم كاري بودند با چتر آمده بودند و يكي دو نفر چتر خود را باز كرده بودند و قدم زنان از هواي پاييزي لذت مي بردند.
اما مي دانم چشم باغداران به آسمان است.
هرچند همه دعا مي كنند ببارد اما اگر ببارد محصولات سردرختي آسيب مي بينند و اروميه يعني شهري در ميان باغات انگور و سيب، اصولا همه كساني كه مشكل خانه دار شدن خود را در اين شهر حل مي كنند به داشتن باغي مي انديشند، به جرات مي شود گفت كه مردم اروميه شهرنشينان باغدار هستند.
از اصل مطلب دور نشويم داشتم مي گفتم كه به دليل كمبود آب هاي جاري و كاهش بارندگي ها، درياچه اروميه محتاج آب است دعا كنيم آسمان ببارد.
اروميه- عوض نادري

 



رييس سازمان جهاد كشاورزي اعلام كرد كاهش2ميليون تن از توليدات كشاورزي استان اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: خشكسالي در سال زراعي 88-87 قريب به يكهزار و50 ميليارد تومان به اين بخش خسارت وارد كرد كه شهرستان اصفهان با 214ميليارد تومان و شهرستان نائين با 18ميليارد تومان به ترتيب بيشترين و كمترين خسارت را متحمل شده اند.
«محمدرضا نريماني» در نشست بررسي مسائل آب در استانداري اصفهان به خبرنگاران افزود: نتيجه اين خشكسالي و نبود آب باعث شد تا استان اصفهان با كاهش
2 ميليون تني محصولات كشاورزي روبه رو شود به نحوي كه ميزان توليدات كشاورزي به 5/4ميليون تن رسيد.
وي با اشاره به اجرايي شدن روش هاي اصلاح آبياري در استان اصفهان افزود: با اين روش بالغ بر 99ميليون مترمكعب آب در سال در بخش كشاورزي صرفه جويي مي شود.
وي با اعلام اينكه بطور ميانگين در هر سال 1200هكتار اراضي به روش اصلاح آبياري مجهز مي شوند، گفت: از دهه فجر سال 87 تا 88 بالغ بر 18هزار از اراضي استان اصفهان به اين روش مجهز شدند كه تاكنون موفق شده ايم بالغ بر 10هزار و200 هكتار از اين اراضي را اجرايي و مابقي را تا دهه فجر امسال عملياتي كنيم.
وي از دو برنامه اجرايي روش اصلاح آبياري در سال 89 خبر داد و گفت: در اين دو برنامه كه در سطح 25هزار هكتار انجام خواهد شد بسياري از مشكلات كمبود آب در بخش كشاورزي حل مي شود.
نريماني با اعلام اينكه مساحت باغ هاي استان بالغ بر 70 هزار هكتار است افزود: خشكسالي سال هاي اخير بيشترين خسارت را به باغهاي استان اصفهان وارد كرده به نحوي كه هم اكنون مجبور شده ايم آب مورد نياز 40هزار هكتار از باغها را با 450 دستگاه تانكر آبرساني كنيم كه فقط 200تانكر كار آبرساني به 19هزار و500 هكتار از باغهاي سميرم را به عهده دارند.وي از بازسازي 80درصد نخليات خور و بيابانك كه بر اثر سرمازدگي و حريق از بين رفته بود خبر داد و افزود: به منظور كشت غلات پاييزه پايين دست شرق اصفهان آب مورد نظر تامين شده كه به موقع در اختيار كشاورزان قرار خواهد گرفت.

 



فراخوان مسابقه انديمشك در آيينه دفاع مقدس

انديمشك-خبرنگاركيهان: فراخوان مسابقه انديمشك در آيينه دفاع مقدس منتشر شد. مرتضي طيبي مسئول موسسه فرهنگي هنري غدير انديمشك با بيان مطلب فوق گفت: فراخوان اين مسابقه در چهار بخش عكس، خاطره، فيلم و اسناد و با هدف معرفي و تلاش در جهت حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در انديمشك از سوي موسسه فرهنگي هنري غدير منتشر شده است.
وي افزود: همچنين موضوع هايي نظير رزمندگان انديمشك و حملات هوايي، انديمشك و پشتيباني جبهه ها، انديمشك و دو كوهه از جمله موضوع هاي مهمي هستند كه براي شركت كنندگان در اين مسابقه تعيين شده است.
طيبي در پايان گفت: علاقه مندان تا پايان آبان ماه سال جاري فرصت دارند تا آثار خود را به دبيرخانه ستاد برگزاري مسابقه مزبور واقع در ميدان امام(ره) انديمشك ارسال كنند.

 



ايران در كيهان

مددجويان حافظ قرآن
دزفول - خبرنگار كيهان:
مدير نهضت سوادآموزي دزفول گفت: 118 نفر از مددجويان ندامتگاه فجر اين شهرستان موفق به حفظ قرآن كريم شدند. «امير رافع» در بازديد جمعي از مسئولان دزفول از كلاس هاي نهضت سوادآموزي ندامتگاه فجر اين شهرستان به مناسبت روز جهاني مبارزه با بي سوادي افزود: اين افراد كه تعداد زيادي از آنها از قشر كم سواد محسوب مي شوند هر كدام توانسته اند يك تا چند جزء از قرآن كريم را حفظ كنند. وي خاطر نشان كرد حفظ قرآن و آشنايي با رهنمودهاي قرآن باعث تحولات قابل توجهي در روحيات ورفتار مددجويان شده است.
جمع آوري نخاله هاي ساختماني
¤ شهردار دزفول از جمع آوري روزانه بيش از 600 تن نخاله ساختماني از سطح اين شهر خبر داد. محمدعلي دوايي فرد گفت: اين نخاله ها پس از جمع آوري به مناطق غيرمسكوني در دو مركز ثابت در حاشيه شهر انتقال و تخليه مي شود. وي افزود: خاك ها و نخاله هاي ساختماني جمع آوري شده از سطح شهر بخشي دفن و بخشي نيز براي زيرسازي آسفالت خيابان ها و پر كردن گودال ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
دوايي فر گفت: ستاد پسماند شهرداري به منظور پاكيزگي شهر، مقابله با مشكلات ناشي از دفن غير اصولي و انباشته شدن نخاله هاي ساختماني و حمل و جمع آوري آن تشكيل شده است.
آموزش مفاهيم استاندارد
گرگان - خبرنگار كيهان:
نشست يك روزه مديركل اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي استان با حضور منصور قليچ لي مدير كل استاندارد، عيسي پايين محلي رئيس سازمان آموزش و پرورش و ساير مديران شهرستان و مناطق استان برگزار شد. در اين نشست منصور قليچلي در مورد نحوه آموزش مفاهيم استاندارد به دانش آموزان گلستاني رايزني كرد. اين نشست كه پيرو امضاي تفاهمنامه اي بين دو دستگاه و به منظور ترويج و نهادينه كردن فرهنگ استاندارد و ارتقاي جايگاه استاندارد در جامعه از طريق آموزش مفاهيم آن از سطوح پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي برگزار شد، پس از بازديد رئيس و معاونين سازمان آموزش و پرورش از آزمايشگاه هاي صنايع غذايي و كشاورزي، ميكروبيولوژي، صنايع ساختماني و معدني و انگ فلزات گرانبهاي اداره كل با بيان انتظارات اين اداره كل از سوي مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي گلستان از سازمان آموزش و پرورش براي همكاري ادامه يافت.
استقرار سيستم مديريت كيفيت
بندرعباس - خبرنگار كيهان:
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان از نتايج مثبت اجراي سيستم IMS در بندر شهيد رجايي خبر داد. محمدرضا اشكريز گفت: با توجه به الزامات كنوانسيون هاي جهاني و همچنين نياز بندر شهيد رجايي، از سال 1384 برنامه ريزي در راستاي استقرار سيستم مديريت كيفيت IMS در بندر آغاز شد.
راه اندازي بازارچه هاي مددجويي
¤مديركل كميته امداد امام خميني (ره) هرمزگان گفت: در راستاي كمك به مددجويان زير پوشش بازارچه هاي دائمي مددجويي درسراسر استان راه اندازي مي شود. عبدالمجيد مرادي افزود: اين بازارچه دائمي كه با هدف ايجاد اشتغال براي مددجويان اين مركز داير مي شود براي نخستين بار در كشور توسط كميته امداد امام خميني (ره) هرمزگان راه اندازي مي شود. وي اضافه كرد: مددجويان مي توانند با ثبت نام و گرفتن غرفه دراين بازارچه مشغول به فعاليت شوند.
ايجاد 2500 فرصت شغلي
¤معاون خودكفايي و اشتغال كميته امداد هرمزگان گفت: در راستاي اشتغالزايي مددجويان كميته امداد در سال جاري 2 هزار و 500 فرصت شغلي براي اين افراد ايجاد شده است. احمد پايان افزود: يكي از مهم ترين برنامه هاي اجرا شده در سال جاري ايجاد فرصت هاي شغلي براي مددجويان اين اداره از محل اعتبارات داخلي و منابع بانكي است.
وي در ادامه افزود: اين اعتبارات بالغ بر 14 ميليارد تومان بوده است. معاون خودكفايي و اشتغال كميته امداد امام خميني (ره) هرمزگان اظهار داشت: اين برنامه شامل ساماندهي اشتغال فارغ التحصيلان و ساماندهي آموزش ديدگان فني و حرفه اي سال هاي گذشته تحت پوشش كميته امداد مي شود.
برخورد با متخلفان در استخرها
اصفهان-خبرنگار كيهان:
رئيس هيئت شناي استان اصفهان با اشاره به برخورد قانوني با متخلفان در استخرهاي شنا گفت: در صورت مشاهده كوچكترين تخلفي در هر يك از استخرهاي استان، آن استخر به صورت كامل تعطيل مي شود. «رضا مهنام» افزود: استخرهاي استان توسط بازرسان هيئت شنا، اداره بهداشت و اداره كل تربيت بدني استان به صورت روزانه و منظم مورد بازرسي قرار مي گيرند. وي با اشاره به اينكه كنترل استخرها به صورت محسوس و غيرمحسوس مي باشد، گفت: 80 استخر استان اصفهان مورد بازرسي و نظارت منظم بازرسان هيات شنا قرار مي گيرند. مهنام تعداد استخرهاي شهر اصفهان را 48 استخر اعلام كرد و گفت: ظرفيت استخرهاي شهر اصفهان پاسخگوي نياز و استقبال شهروندان را نمي دهد و در اين زمينه كمبود داريم.
ساماندهي دفاتر املاك و مسكن
¤ كليه دفاتر مشاور املاك و مسكن استان اصفهان با كد شناسايي مخصوص ساماندهي مي شوند.
مهندس رسول جهانگيري رئيس اتحاديه املاك مشاورين مسكن استان اصفهان با بيان اين مطلب، اجراي اين طرح را به همراه نصب تابلوي يكنواخت در ابعاد 100 در 70 سانتيمتر براي تمام واحدهاي صنفي مشاور املاك در سطح استان دانست و افزود: تمام دفاتر املاك با نصب تابلوي يكسان داراي ثبت كد شناسايي در تابلو و برچسب آرم اتحاديه و كد شناسايي دفتر و مهر حك شده با شماره كد قابل شناسايي و قولنامه متحدالشكل ساماندهي خواهند شد.
ساماندهي كارگران روزمزد
قزوين-خبرنگار كيهان:
مرحله نخست طرح ساماندهي كارگران روزمزد ساختماني در قزوين با صرف اعتباري افزون بر يك ميليارد ريال تا دي ماه سالجاري در قزوين اجرايي مي شود. معاون خدمات شهري شهرداري قزوين در اين رابطه توضيح داد: اين طرح در قالب پروژه اي در زميني به مساحت دو هزار متر مربع در حال اجراست كه در مرحله بعدي نيز دو نقطه ديگر در جنوب شهر براي اين منظور اختصاص مي يابد. به گفته حميدرضا الموتي بخشي از اين امكانات رفاهي از جمله مكان ويژه صرف صبحانه، سرويس بهداشتي، محل ثبت نام و سالن انتظار دركانكس هاي واقع در مكان مذكور پيش بيني شده است كه در ترغيب كارگران به حضور در اين مكان ها تاثير دارد.
توليد 6 تن زيتون
گنبدكاووس-خبرنگار كيهان:
مجموع توليد چهارساله زيتون در شهرستان گنبدكاووس حدود 6 هزار و 300 تن بوده است. احمد قاضي رئيس جهاد كشاورزي گنبدكاووس ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: حدود 5 هزار هكتار اراضي باغي شهرستان گنبدكاووس را زيتون تشكيل مي دهد. وي همچنين افزود: زيتون از شرايط خوبي در اين شهرستان برخوردار است به طوري كه بزرگترين باغ زيتون كشور كه به صورت يكپارچه و با استفاده از سيستم آبياري قطره اي آبياري مي شود به مساحت 700 هكتار در روستاي چپرقويمه اين شهرستان احداث شده و تا يك هزار و 300 هكتار نيز قابليت توسعه دارد.

 



بهره برداري از سد ملي البرز در مازندران در نيمه دوم امسال

ساري- خبرنگار كيهان:
سد ملي البرز در مازندران نيمه دوم امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
«محمدرضا فروزان» معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي مازندران با اعلام اين خبر افزود: تاكنون 98 درصد عمليات اجرايي ساخت سدالبرز مازندران به اتمام رسيد.
وي اضافه كرد: امسال
25 ميليون متر مكعب آبگيري براي اين سد انجام شد. وي ميزان تنظيم آب سد البرز را حدود 192 ميليون متر مكعب ذكر كرد و افزود: با بهره برداري از اين سد سالانه 33 ميليون متر مكعب از آب آن براي مصارف شرب شهرهاي گروه الف مازندران اختصاص مي يابد.
«فروزان» تصريح كرد: اين سد 54 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي
220 روستاي مازندران را از كم آبي نجات خواهد داد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 132 ميليارد تومان براي ساخت سد البرز و شبكه انتقال آب آن هزينه شد افزود: براي تكميل مراحل ساخت اين سد ملي امسال 35 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

 



پژواك

بناب - خبرنگار كيهان: براي اولين بار در سطح شهرستان بناب نمايشگاه خوشنويسي با خودكار برپا شد. به گفته مهدي عنقايي هنرمند صاحب اين آثار، نمايشگاه در دو بخش لاتين و فارسي در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته و در بيشتر آثار از متون مذهبي و قرآني بهره گرفته شده است. وي با بيان اينكه 30 اثر در اين نمايشگاه وجود دارد ادامه داد: در بخش فارسي، خوشنويسي با خودكار شامل نستعليق و شكسته نستعليق و نوع لاتين آن كاپرپليت است. عنقايي از شاگردان مهندس اكبر فتحي، مبتكر اين نوع خط و بنيانگذار علم مهندسي حروف است.
اصفهان - خبرنگار كيهان: براي نخستين بار، مجموعه عكس «آسمان نگاره ها» توسط حوزه هنري استان اصفهان منتشر شد.
نرگس رجايي مدير روابط عمومي حوزه هنري استان اصفهان اظهار داشت: اين مجموعه كاري از مهدي تميزي و شامل 12 قطعه عكس در قطع 18*13 است كه آياتي از قرآن كريم را كه در ابنيه تاريخي شهر اصفهان به صورت كاشيكاري و گچ بري نقش بسته است، نشان مي دهد.
گرگان - خبرنگار كيهان: به مناسبت روز سينما و تقارن آن با ماه پرخير و بركت رمضان همزمان با اكران فيلمهاي برگزيده جشن خانه سينما در تهران، سه فيلم از كارگردانان مطرح سينماي كشور 23 و 24 شهريور ماه در سالن شماره 2 سينما عصر جديد گرگان به نمايش درآمد.
مدير امور سينمايي حوزه هنري استان با اعلام اين خبر گفت: فيلمهاي سينمايي «امتحان»، «باغ فردوس 5 بعدازظهر»، و «اسكادران عشق» كه از ساخته هاي كارگردانان مطرح سينماي كشور و نامزد بهترين كارگرداني جشن خانه سينما نيز بوده اند در سينما عصر جديد گرگان- اكران شد.
دزفول - خبرنگار كيهان: نمايشگاه كتاب «با عنوان من يار مهربانم» با هدف گسترش فرهنگ مطالعه، در روستاي فضيلي از توابع چغاميش دزفول برپا شد.
در اين نمايشگاه بيش از 500 عنوان كتاب در زمينه هاي مختلف اجتماعي، علمي، داستان، كمك آموزشي و غيره با 25 درصد تخفيف عرضه شد.
شهريار - خبرنگار كيهان: محمد علي جعفريان رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار در جمع فعالان عرصه فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه در رابطه با ضرورت تعامل فرهنگي بين دستگاهها ارتباط بيشتر هنرمندان با اداره ارشاد به عنوان خانه خود و توجه بيشتر مسئولان به مقوله فرهنگ و هنر را خواستار شد. اين مراسم كه در تالار آسمان برگزار شد شاعران شهرستان آخرين سروده هاي خود را در اعتراض به رژيم اشغالگر قدس قرائت و هنرمندان دعوت شده از صداوسيما و هنرمندان شهرستان برنامه هايي را اجرا كردند.
اصفهان - خبرنگار كيهان: همزمان با روز جهاني قدس، نمايشگاه خوشنويسي و گرافيك با عنوان فلسطين در انديشه امام خميني (ره) در اصفهان برگزار شد.
در اين نمايشگاه 35 اثر با موضوع گزيده اي از بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران درباره فلسطين و مبارزات اين كشور در معرض ديد علاقمندان قرار گرفت.
در اين نمايشگاه همچنين 30 عنوان كتاب با موضوع قدس و مبارزات مردم مسلمان فلسطين نيز عرضه شده است.
گرگان - خبرنگار كيهان: به مناسبت فرا رسيدن عيد فطر و به همت واحد عكس حوزه هنري استان گلستان نمايشگاهي از آثار عكاسي هنرمند گلستاني «ابوالفضل قاسمي» از تاريخ 26 شهريورماه به مدت 15 روز در محل نگارخانه سوره حوزه هنري استان در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
مدير روابط عمومي حوزه هنري استان با اعلام اين خبر گفت: ابوالفضل قاسمي از هنرمندان گلستاني و مدرس رشته عكاسي حوزه هنري استان است كه تاكنون در نمايشگاه هاي مختلف گروهي و انفرادي كشور و در جشنواره و فستيوالهاي بين المللي فرانسه، تركيه، بلژيك و ... نيز شركت كرده است.
دانيال كلاهدوزي به سبك مستند اجتماعي در آثار اين هنرمند اشاره كرد و گفت: آثار ارائه شده در اين نمايشگاه نگاه معنوي و عاطفي به كودكان و موضوعات پيرامون آنان است كه به شكلي زيبا در آيينه دوربين اين هنرمند انعكاس يافته است.

 



رئيس حوزه هنري استان: راز ماندگاري ميدان امام اصفهان كاربردي بودن آن است

اصفهان-خبرنگاركيهان:
رئيس حوزه هنري استان اصفهان در كنار هم قرار گرفتن سياست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هنر و كاربردي بودن را راز ماندگاري مجموعه ميدان امام اعلام كرد.
«سيدمهدي سيدين نيا» با بيان اينكه اگر در طول تاريخ اقتصاد از ميدان نقش جهان حذف شده بود بنايي به اين ماندگاري به وجود نمي آمد، گفت: در زمان ساخت اين مجموعه سرمايه گذاري هاي خوبي در زمينه اقتصاد از سوي حكومت صورت گرفت.
وي سرمايه گذاري انجام شده در ميدان نقش جهان را سرمايه گذاري با نگاه ارزش افزوده دانست و افزود: در زمان هاي گذشته حكومت ها بدون وجود صرفه اقتصادي سرمايه گذاري نمي كردند و به فرآيند كار، كاربردي بودن و داشتن صرفه اقتصادي بناها توجه ويژه اي داشتند.
رئيس حوزه هنري به ساخت ويژه و دقيق پل خواجو اشاره كرد و گفت: پل خواجو داراي بند آب بوده كه در مواقع لزوم بند آب ها را بسته و آب رودخانه را پشت بند آبها جمع مي كردند و با استفاده از آب جمع شده زمين هاي اطراف پل را آبياري مي كردند و همچنين اطراف پل تفريحگاه مردم بوده و برنامه آب بازي و جشن ها در كنار پل خواجو برگزار مي شده به طوري كه اين پل به صورت كاربردي در رفت وآمد مردم نقش داشته و هم در زيبايي و تفريح مردم اثرگذار بوده است.
وي پل خواجو را داراي ارزش هنري به همراه صرفه اقتصادي دانست و گفت: پل خواجو در كشاورزي و آبياري و محصولات و زمين هاي اطراف آن كاربرد بسياري داشته و صرفه اقتصادي آن، پشتوانه هنر هنرمند سازنده پل در زمان ساخت پل بوده است.
به گفته سيدين نيا در گذشته وقتي هنرمند اثري را بازآفريني و خلق مي كرد، در زندگي مردم موثر بوده و صرفاً جنبه تجملي نداشته بنابراين در ساخت كالاهاي تجملي آثاري داراي ارزش بيشتري هستند كه هنر بيشتري در آنها به كار رفته باشد اين در حالي است كه در كالاهاي ضروري و لوكس كالاهايي ارزش بيشتري دارند كه هنر و اقتصاد در آنها در كنار هم به كار رفته است.
وي افزود: از پيش از انقلاب اسلامي، هنرهاي مدرن سينما و تلويزيون وارد هنر ايراني شده و سبك هاي مختلفي در هنرهاي نمايشي و نگاه جديدي در فرهنگ ايجاد شده است.
«سيدين نيا» اظهار داشت: در حال حاضر رشد هنر و اقتصاد در كشور به تناسب نبوده و هنر و اقتصاد از هم فاصله گرفته است.

 



مجموعه شعر شعراي نامدار چهارمحال و بختياري در اختيار مداحان قرار مي گيرد

شهركرد-خبرنگاركيهان:
مجموعه شعر شعراي نامدار آييني چهارمحال و بختياري تدوين و در اختيار مداحان قرار مي گيرد.
نماينده بنياد دعبل خزاعي در استان چهارمحال و بختياري گفت: مطرح ترين شاعر به تشخيص شوراي استان انتخاب و سفارش موضوعي بنياد به آنها محول مي شود.
علي اسماعيلي افزود: شاعران نامدار استان در 25 موضوع آييني همچون نهضت عاشورا، رحلت پيامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) بايد شعر بسرايند.
وي گفت: مهلت ارسال آثار تا اول آبان ماه بوده و از اشعار برتر به شايستگي تجليل و نسبت به تامين هزينه تمامي اشعار ارسالي و مقبول اقدام شايسته صورت خواهد گرفت.

 



رئيس پارك علم و فناوري خراسان رضوي اعلام كرد بهره 20درصدي صنعت از مراكز علمي و پژوهشي

مشهد- خبرنگار كيهان: رئيس پارك علم و فناوري استان خراسان رضوي از بهره گيري 10 تا 20 درصدي صنعت از ظرفيت دانشگاهها و مراكز علمي پژوهشي خبر داد.
دكتر علم الهدايي با بيان اينكه عدم ارتباط دو سويه بين علم و صنعت در كشور بزرگترين چالش بخش صنعت است گفت: در استان خراسان رضوي به منظور ترميم چالش بين علم و صنعت تعاملاتي به منظور ساماندهي ترافيك و حمل و نقل، ايجاد بليط الكترونيك و ارائه نرم افزار ساماندهي اتوبوسراني و تاكسيراني با شهرداري مشهد صورت گرفته است.
وي افزود: امروز دنياي اقتصاد دانش محور است و نقش موسسات دانش بنيان در توليد ناخالص ملي، كنترل آسيبهاي اجتماعي بسيار موثر است. دكتر علم الهدايي اضافه كرد: هم اكنون 120 موسسه دانش بنيان در پارك و مراكز رشد فعال هستند و همچنين دو مركز رشد فناوري جامع (it) و مراكز اقماري در شهرستان نيشابور علي رغم كمبود منابع مالي در حال ساخت و ساز است. وي از اتمام دوره رشد 16 موسسه در پارك علم و فناوري استان خبر داد و تصريح كرد: موسسات پس از ثبت ايده، كار را در مقياس آزمايشگاهي آغاز مي كنند و پس از ارائه طرح اقتصادي دوره پيش رشد را مي گذرانند و در صورت موفقيت در دوره پيش رشد وارد دوره رشد خواهند شد كه حداقل 3 سال به طول خواهند انجاميد. دكتر علم الهدايي سقف تسهيلات اعطايي به موسسات را حداكثر 35 ميليون تومان ذكر كرد و افزود: با تعاملات صورت گرفته با ساير سازمانها بويژه معاونت فناوري رياست جمهوري و سازمان صنايع اعتبارات ويژه اي به پارك علم و فناوري استان اختصاص يافت، كه در شرايط خاص تا سقف 100 ميليون تومان تسهيلات اعطاء خواهد شد.

 



كتاب «سرداران بي سر» منتشر شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
كتاب «سرداران بي سر»، توسط مؤلف جوان «رسول سعادتي» در مقام بزرگداشت شهداي گردان امام حسين(ع) لشكر عملياتي عاشورا، منتشر شد.
«سعادتي» به خبرنگار ما گفت: اين كتاب مختص حماسه آفرينان گردان امام حسين(ع) لشكر 31 عاشورا و شامل خاطرات شهدا، تشريح عمليات ها و آثار شهدا در 16 فصل است.
«سعادتي» افزود: عمليات هاي خيبر، والفجر 8 و يا مهدي(عج)، كربلاي 5 و پدافند شلمچه، بدر، نصر7، پدافند حاج عمران و والفجر 4، بيت المقدس هاي 2 و3 و مرصاد در 9 فصل كتاب مربوط به گردان امام حسين(ع) مورد بررسي قرار گرفته است.
«سعادتي» گفت: بايد در وصايا و اعمال شهدا دقت كرد و براي خنثي كردن تهاجم فرهنگي بيگانگان، دفاع مقدس را از زواياي گوناگون مورد توجه قرار داد و آثار نابي بوجود آورد تا به تعميق فرهنگ دفاع مقدس، بيش از پيش كمك كرده باشيم.
تصاويري از رزمندگان و شهداي سرافراز گردان، «كتاب سرداران بي سر» را، خواندني تر و ديدني تر كرده است.

 



فرماندار خبر داد مطالعه ايجاد شهرك سينمايي در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود از مطالعه ايجاد شهرك سينمايي در اين شهرستان خبر داد.
مجتبي رحيمي در تشريح اين خبر به توانايي هاي ساخت انواع فيلم و سريال با وجود شرايط اقليمي و منطقه اي از شاهرود به عنوان يكي از گزينه هاي مطرح اشاره كرد و گفت: احداث اين شهرك سينمايي به عنوان يك پروژه عظيم فرهنگي مي تواند عامل مهمي در تحول شهرستان شاهرود باشد.
وي ابراز اميدواري كرد: با پيگيريهاي مجدانه نماينده شهرستان شاهرود در مجلس شوراي اسلامي اين طرح جهت اجرا در شاهرود نهايي شود. فرماندار شاهرود از ايجاد دفتر خبري و احداث ساختمان فرستنده متوسط قدرت تلويزيوني از مصوبات دور دوم سفر رياست جمهوري به شاهرود در آينده اي نزديك خبر داد.

 



راهيابي «نقل سوخته» از بناب به جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان

بناب-خبرنگاركيهان:
نمايش خياباني «نقل سوخته» از بناب موفق شد به جشنواره سراسري تئاتر خياباني در مريوان راه يابد.
مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بناب با اعلام اين خبر گفت: نمايش خياباني نقل سوخته به نويسندگي و كارگرداني عليرضا قاسمي از بين 165 نمايش متقاضي حضور در اين جشنواره به همراه 29 گروه نمايشي ديگر از سراسر كشور در اين جشنواره حضور خواهد داشت.
فريدون نبي قديم ادامه داد: جشنواره تئاتر خياباني مريوان از 4 الي 7 مهرماه سال جاري در مريوان برگزار مي شود و آثار مورد ارزيابي داوران قرار خواهد گرفت.وي همچنين تصريح كرد: منتخبين اين جشنواره به بيست وهشتمين جشنواره سراسري تئاتر فجر راه خواهند يافت.گفتني است بازيگران اين نمايش محمدحسين داوودي و مهديه داداش رستمي هستند.

 



مديركل ارشاد هرمزگان: تصدي گري مردم باعث رونق برنامه هاي فرهنگي و هنري مي شود

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان گفت: تصدي گري مردم در حوزه فرهنگ و هنر باعث رونق برنامه هاي اين دو حوزه مهم مي شود. همايون اميرزاده در جلسه شوراي تحول اداري ضمن تاكيد بر اهميت كوچك شمردن بدنه دولت اظهار داشت: سپردن برخي از كارهاي دولت بويژه بخش اجرايي به مردم از اولويت هاي دولت نهم بود و در حوزه فرهنگ نيز بسياري از بخش ها بخصوص كانون هاي مساجد و مديريت مجتمع هاي فرهنگي و هنري، برگزاري جشنواره ها و مراسم ها و... به بخش خصوصي سپرده شده و نتيجه اين امر تاكنون بسيار مطلوب بوده است . وي در ادامه افزود: نقش مردم در برنامه هاي فرهنگي و هنري باعث توانمندي فرهنگي خواهد شد و همانگونه كه خواستگاه فرهنگ از توده هاي مردم است، بايد با گسترش تصدي گري، ميزان، نقش و جايگاه مردم در اداره كشور را افزايش داد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان در مورد وضعيت نيروهاي شاغل در حوزه فرهنگ گفت: با توجه به وضعيت حقوقي و برخورداري از مزاياي كم، جذب نيروهاي توانمند در حوزه فرهنگ با دشواري مواجه شده است و اصولا كساني وارد اين عرصه مي شوند كه فرهنگ و هنر دغدغه اصلي آنها باشد اميرزاده خاطرنشان كرد: در گذشته سهمي كه براي به كارگيري نيروي انساني متخصص و كارآمد به استان هرمزگان داده شده است، در مقايسه با ساير استان ها عادلانه نبوده و اندك نيروي متخصص نيز به دليل شرايط معيشتي نامناسب و بدي آب و هوا به ساير استان ها مهاجرت كرده اند و هم اكنون نيز به دليل كوچك شدن بدنه دولت جذب نيروي انساني متخصص تقريبا غير ممكن شده است. وي بالا بردن سطح ارتقاي كارمندان و كاركنان حوزه فرهنگ و هنر را از مهم ترين وظايف شوراي تحول اداري دانست و افزود: آماده كردن شرايط ادامه تحصيل كاركنان و برگزاري دوره هاي آموزشي ضمن خدمت مرتبط با تخصص هاي مختلف مي تواند تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي باشد. در پايان روساي انتخاب شده براي شهرستان هاي تازه تاسيس بشاگرد و سيريك معرفي شدند و مورد موافقت اعضا قرار گرفتند.

 



21 حافظ كل نهج البلاغه در كاشان مورد تجليل قرار گرفتند

كاشان-خبرنگار كيهان:
در آئين ويژه اي كه در حاشيه هفدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در مصلاي امام خميني(ره) تهران با حضور رئيس بين المللي بنياد نهج البلاغه و جمعي از نخبگان قرآني كشور برگزار شد، از 21 حافظ كل نهج البلاغه كاشان تقدير شد.
موسسه فرهنگي قرآني اميرالمؤمنين(ع) كاشان موفق به معرفي 21 حافظ كل نهج البلاغه شده كه ازاين تعداد 16 نفر حافظ كل قرآن هستند.
مجتبي حسن زاده، مجري و مبتكر طرح تخصصي حفظ نهج البلاغه در گفت وگو با كيهان، هدف از اجراي طرح تخصصي حفظ نهج البلاغه در كشور را، تلفيق قرآن و عترت، زدودن غربت از كتاب شريف نهج البلاغه، كثرت حافظان نهج البلاغه در حد حافظان قرآن و الگوسازي عمل به دستورات حضرت علي(ع) در جامعه اسلامي دانست.
وي معرفي نخستين زن حافظ نهج البلاغه كشور را از افتخارات اين موسسه ذكر كرد و افزود: نوجوانان و جوانان حافظ اين موسسه در مسابقات سراسري نهج البلاغه تاكنون موفق به كسب بيش از 20مقام برتر كشوري شده اند.موسسه فرهنگي قرآني اميرالمؤمنين كاشان در سال 1382 تاسيس و با بيش از 20نوع فعاليت متنوع قرآني موفق به تربيت نزديك به 20 حافظ قرآن، 21 حافظ نهج البلاغه، 300 حافظ قسمت هايي از قرآن و نهج البلاغه و تحت پوشش قراردادن نزديك به 1500 عضو قرآني شده است.

 



پاسخ به يك مطلب

در پي درج مطلبي با عنوان «گام مثبت در دادرسي» در صفحه 11 روزنامه كيهان مورخ 17/4/88، آقاي محمود زماني رئيس شوراي روستاي سنگ سفيد شهرستان خوانسار با ارسال نامه اي به كيهان ضمن تكذيب مطالب مطرح شده از سوي آقاي رضا قلي خراساني اعلام كرد: هر معامله اي را كه اين جانب انجام داده ام با توجه به اسناد موجود در دادگستري قانوني و شرعي بود و حكم قطعي از قاضي وقت دارم كه بيانگر اين حقيقت است. در ضمن شهدا متعلق به همه مردم و سوءاستفاده از مقام و جايگاه آنها خلاف قانون است.

 



يك مقام ارشد نظامي: سالانه يك ميليون و 500 هزار ايراني از مناطق جنگي ديدن مي كنند

ساري-خبرنگار كيهان:
سالانه بيش از يك و نيم ميليون ايراني از مناطق عملياتي دفاع مقدس ديدن مي كنند.
«سرتيپ علي شاليكار» فرمانده سپاه كربلاي مازندران با اعلام اين خبر افزود: بعد از اولين حضور رسمي رهبر معظم انقلاب در مناطق عملياتي دفاع مقدس كاروان راهيان نور در كشور راه اندازي شد.
وي با اشاره به آمادگي سپاه مازندران براي اعزام 50 هزار زائر مناطق جنگي در سال جاري افزود: سال گذشته 36 هزار نفر از مردم استان راهي مناطق عملياتي جنگ تحميلي شدند.
وي از اردوهاي راهيان نور به عنوان طرح فرهنگي غني براي مقابله با تهاجم فرهنگي غرب ياد كرد و افزود: در نيمه اول امسال 644 يادواره شهدا در سطح مازندران برگزار شد.
«شاليكار» با اشاره به جمع آوري آثار شهداي مازندران در قالب 50 جلد كتاب افزود: با همكاري ستاد كنگره شهداي مازندران تاكنون 9 هزار اثر از شهدا و خاطرات آنها جمع آوري شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14