(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 مهر 1388- شماره 19470
 

كوتاه اقتصادي
 همه معلمان حق التدريسي از اول مهر بيمه شدند
شوراي پول و اعتبار تصويب كرد بسته جديد بانك مركزي براي خروج واحدهاي توليدي از ركود
چين به جمع صادركنندگان بنزين به ايران پيوست
برچسب انرژي براي صدور پايان كار ساختمان اجباري شد
طرح جديد دولت براي توانمند سازي بخش خصوصي
«فتاح» جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا شد
وزير بازرگاني در مراسم افتتاح نمايشگاه بين المللي فرش 60درصد فرش ايران صادر مي شود
مؤسسه استاندارد اندپورز گزارش داد بدهي 6700 ميليارد دلاري شركت هاي اروپايي و آمريكايي
معاون وزير نفت: «سي ان جي» 100 تومان مي شود
مشاركت بخش خصوصي در ارزش گذاري كالاهاي گمركي



كوتاه اقتصادي

¤نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گاز با اشاره به كاهش 70درصدي قيمتهاي جهاني گاز، اعلام كرد: از ابتداي سال آينده ميلادي الجزاير رياست كنفرانس مجمع كشورهاي صادركننده گاز را برعهده خواهد داشت.
¤رئيس ستاد اصل 44 شركت ملي نفت گفت: شركت حفاري شمال قرار است در نيمه دوم مهرماه به بخش خصوصي عرضه شود ولي هنوز قيمت هر سهم آن مشخص نشده است.
¤نماينده كارفرمايان در شوراي عالي تامين اجتماعي، تشكيل جلسات اين شورا را براي انجام وظايف سازمان تامين اجتماعي بسيار ضروري دانست و گفت: تصميمات اتخاذ شده در مجموعه سازمان تامين اجتماعي و هيات مديره اين سازمان پس از تصويب در شوراي عالي قابل اجراست و تشكيل جلسات شوراي عالي اهميت بسيار زيادي دارد.
¤وزير جهاد كشاورزي گفت: پيشنهاد نظام جامع تعرفه اي بخش كشاورزي با هماهنگي وزارت بازرگاني به زودي تقديم هيات دولت مي شود.
¤رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده، از ديروز براي چهارده هزار نفر از فعالان اقتصادي به اجرا درآمد.
¤مديرعامل پست بانك ايران از پرداخت سود سهام عدالت به 5/2 ميليون نفر از روستائيان كشور به صورت آنلاين خبر داد.
¤مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در حكمي وحيد نقشينه را به سمت نائب رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت مشاور مديريت و خدمات ماشيني تامين منصوب كرد.
¤رئيس اتحاديه مشاورين املاك كشور اعلام كرد: براساس پيشنهاد رياست جمهوري اين اتحاديه آمادگي دارد تا طرح مسكن مهر را در قالب محله اي در سطح كشور به اجرا درآورد.
¤بانك ملي در مردادماه امسال، موفق به وصول دو هزار و 772 ميليارد ريال مطالبات معوق شد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، از مجموع اين مبلغ 2 هزار و 30 ميليارد ريال در بخش ريالي و 742 ميليارد ريال در بخش ارزي وصول شده است.
¤مديرعامل موسسه اعتباري توسعه از صدور كارت هاي ارزي بين المللي از دو هفته آينده خبر داد.
¤بيمه آسيا نخستين سمينار تخصصي آشنايي با صنعت بيمه را با همكاري شركت بورس اوراق بهادار تهران برگزار كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2210 الي 2205، 2620، 2621، 7732 الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7714، 7779، 7711 و در مركز مخابرات شهيد صدوقي كرج با پيش شماره هاي 650 الي 655، 657، 659 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤مجيد پارسانيا معاون وزير بازرگاني گفت: از ابتداي فصل خريد گندم تا اول مهرماه 88 خريد نقدي گندم مازاد كشاورزان از 9 ميليون و 230 هزار تن عبور كرد كه بابت خريد اين مقدار گندم تاكنون مبلغي درحدود 2922 ميليارد تومان بصورت نقدي پرداخت گرديده است.

 



با توافق وزارتخانه هاي رفاه و آموزش و پرورش:
 همه معلمان حق التدريسي از اول مهر بيمه شدند

همه معلمان حق التدريسي در سال تحصيلي جديد با توافق وزارتخانه هاي رفاه و آموزش و پرورش بيمه مي شوند و سنوات خدمت آنها از اين پس از طريق بيمه حساب مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت رفاه و تامين اجتماعي رمضان محسن پور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشيه مراسم نمادين آغاز سال تحصيلي 89-88 در اين زمينه گفت: همه معلمان حق التدريسي از امروز مانند ساير معلمان عادي بيمه مي شوند به اين طريق كه 7 درصد از حق بيمه را خودشان مي پردازند و بقيه آن را آموزش و پرورش تقبل مي كند.
وي ادامه داد: علاوه بر بيمه درمان؛ سنوات بازنشستگي اين دسته از معلمان نيز از همين طريق محاسبه مي شود و همه مزايايي كه براي معلمان عادي در نظر گرفته مي شود، به معلمان حق التدريسي هم تعلق مي گيرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه ساعات كار معلمان حق التدريسي به منظور ترميم حقوق افزايش پيدا كرده افزود: همچنين از اين پس سه ماهه تابستان كه اين دسته از معلمان حقوقي دريافت نمي كردند هم در بيمه و سنوات محاسبه مي شود و آنها از اين پس با آرامش خاطر به امر تعليم و تربيت مي پردازند. همچنين سرپرست وزارت رفاه در نخستين روز از آغاز سال تحصيلي گفت: چنانچه بخواهيم در جامعه جهاني در همه عرصه ها حضور داشته باشيم بايد در مسير دانش و علم آموزي گام هاي جدي برداشته و فرصت ها را از دست ندهيم.
نادعلي الفت پور در حاشيه مراسم نمادين آغاز سال تحصيلي اظهار داشت: جايگاه دانش آموزان، دانشجويان، علم و فناوري و هر كسي كه در مسير تعليم و تربيت گام برمي دارد در همه دنيا داراي اهميت ويژه اي است.
سرپرست وزارت رفاه عنوان كرد: يكي از هدف هاي چشم انداز 1404 دسترسي به دانش برتر و فناوري هاي جديد با تكيه بر توصيه هاي اسلامي و تلاش و پشتكار دانش آموزان و دانشجويان است.
وي ادامه داد: بسياري از دانشمندان ايراني كه در بخش هاي مختلف انرژي هسته اي فعاليت مي كنند كمتر از 30 سال سن دارند و اين نشانگر همت بالاي جوانان ايراني است.
الفت پور گفت: در چشم انداز 1404 به دنبال عدالت اجتماعي با محوريت عدالت آموزشي و توزيع آموزش مناسب و با كيفيت در سراسر كشور هستيم.

 



شوراي پول و اعتبار تصويب كرد بسته جديد بانك مركزي براي خروج واحدهاي توليدي از ركود

شوراي پول و اعتبار ضمن تصويب اساسنامه تبديل موسسه مالي و اعتباري «انصار» به بانك، مصوبه جديدي براي خروج واحدهاي توليدي از ركود تصويب كرد.
در جلسه سه شنبه شوراي پول و اعتبار كه به رياست محمود بهمني برگزار شد، 8 موضوع در دستور كار اين شورا قرار داشت كه دريافت مطالبات معوق بانكي، توزيع منابع و نحوه وصول آن بررسي و تصميماتي در اين باره اتخاذ شد.
شوراي پول و اعتبار در اين جلسه اساسنامه تبديل موسسه مالي و اعتباري «انصار» به بانك را تصويب كرد. مقرر شده است اين بانك سرمايه اوليه 200ميليارد توماني را تامين و 35درصد آن را به حساب نهاد پولي واريز كند.اين شورا در جلسه گذشته خود اساسنامه تاسيس بانكهاي خصوصي دي و تات را تصويب كرده بود.
همچنين شوراي پول و اعتبار مصوبه ديگري درباره خريد ديون را از تصويب گذراند كه براساس آن، مقرر شد براي تسريع و تسهيل معاملات، مجوزهايي داده شود تا بانكها بتوانند خريد دين را در بخش خصوصي و دولتي انجام دهند، ضمن اينكه قرار است، بانكها اسناد تجاري را كه واحدهاي توليدي فروخته اند خريداري كنند تا نقدينگي ايجاد شود و واحدهاي توليدي از ركود خارج شوند.

 



چين به جمع صادركنندگان بنزين به ايران پيوست

به دنبال انصراف شركت هاي غربي از فروش بنزين به ايران، چين با صادرات روزانه 30 تا 40هزار بشكه به جمع صادركنندگان مهم بنزين به ايران پيوست.
به گزارش خبرگزاري فارس، در شرايطي كه برخي شركت هاي غربي تحت فشار آمريكا از صدور بنزين به ايران خودداري مي كنند چين به جمع صادركنندگان اين محصول به ايران پيوسته است.
«فايننشال تايمز» به نقل از فعالان بازار اعلام كرد، چين در حال حاضر روزانه 30 تا 40 هزار بشكه بنزين به ايران صادر مي كند، اين رقم معادل يك سوم بنزين مورد نياز ايران است.
«لورنس ايگلز» رئيس موسسه جي پي مورگان در اين باره گفت: «30 تا 40هزار بشكه در روز بنزين چيني از طريق طرف هاي سوم به ايران فروخته مي شود كه اين رقم معادل يك سوم تقاضاي اين كشور است.»شركت هاي غربي از جمله بريتيش پتروليوم انگليس و همچنين شركت هندي ريلاينس تحت فشارهاي آمريكا صادرات بنزين خود را به ايران متوقف كرده اند كه اكنون به نظر مي رسد چين جاي اين شركت ها را پر كرده است.ايران در حدود 30 درصد بنزين مورد نياز خود را از خارج تامين مي كند كه در صورت تكميل طرح هاي توسعه اي خود در سال هاي آينده از واردات اين محصول بي نياز خواهد شد.

 



برچسب انرژي براي صدور پايان كار ساختمان اجباري شد

از اين پس پايان كار ساختمان ها در صورتي صادر مي شود كه واحدهاي مسكوني برچسب انرژي و تاييديه مصالح ساختماني استاندارد را داشته باشند.
منوچهر خواجه دلويي معاون امور ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي با بيان اين مطلب گفت: آيين نامه صدور اين برچسب اخيرا در كميسيون زيربنايي هيئت دولت به تصويب رسيده است و به زودي ابلاغ مي شود.
وي كه با واحد مركزي خبر گفت وگو مي كرد، افزود: بر اساس اين آيين نامه، قرار است ساختمان هايي كه مبحث 19 مقررات ملي ساختمان را رعايت مي كنند - اعم از تطبيق ساختمان هاي موجود با اين مبحث و همچنين ساختمان هاي تازه ساخت - حمايت يارانه اي شوند و برچسب انرژي دريافت كنند.
خواجه دلويي گفت: بر اساس اين آيين نامه، ساختمان ها از اين پس بايد برچسب انرژي داشته باشند، تا رده مصرف انرژي آن مشخص شود و متقاضيان بر اساس آن براي خريد واحدهاي مسكوني اقدام كنند.
وي درباره توقف صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان هم گفت: صدور اين شناسنامه كه قرار بود شهرداري از اول مهر 87 در مرحله دوم براي زيربناهاي 2500 متر و بالاتر را آغاز كند متوقف شد و در متراژ 3000 متر مربع نگه داشته شد.
خواجه دلويي تصريح كرد: پس از رايزني ها، قرار است شهرداري ها صدور شناسنامه فني ملكي ساختمان ها را دوباره براي زيربناهاي كمتر از 3000 متر مربع در دستور كار قرار دهند.
رئيس شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور گفته بود: صدور شناسنامه فني - ملكي ساختمان كه از دي ماه دو سال پيش به منظور استاندارد سازي ساخت و سازها در دستور كار قرار گرفته بود، متوقف شده است.
سيدمحمد غرضي با تاكيد بر اينكه شهرداري ها هنوز قانون نظام مهندسي ساختمان را براي اجرا ابلاغ نكرده اند گفت: در صورتي شناسنامه فني ملكي ساختمان صادر مي شود كه قانون نظام مهندسي ساختمان در عرصه ساخت و سازها رعايت شود.
غرضي، انضباط كاري، تخصص و افزايش عمر ساختمان و پايين آمدن تورم را از مزاياي اجراي قانون نظام مهندسي و صدور شناسنامه فني ساختمان برشمرد و گفت: ساخت و ساز وقتي استاندارد است كه ناظران طبق مقررات ملي و قانون نظام مهندسي، 79 كار فني ساخت آن را امضا كنند.
وي با انتقاد از شهرداري ها به خاطر اجرا نكردن قانون نظام مهندسي افزود: وقتي اين قانون مهم ساخت و ساز اجرا نمي شود چه طور مي توان بدون ضابطه، شناسنامه فني ملكي ساختمان صادر كرد.

 



طرح جديد دولت براي توانمند سازي بخش خصوصي

معاون بانك و بيمه وزارت امور اقتصادي و دارايي از آماده شدن طرح تحول نظام بانكي براي عملياتي شدن و همچنين نهايي شدن طرح توانمندسازي بخش خصوصي خبر داد.
حميد پورمحمدي در مراسم طرح خدمت كه همراه با امضاي تفاهم نامه بين بانك توسعه صادرات و بانك ملي همراه بود اظهار كرد: پس از اتمام واگذاري ها، نهادها نقش واقعي خود را ايفا خواهند كرد و نظام بانكي بايد جوابگوي سرمايه در گردش توليد و تجارت باشد، پس بايد سازوكارهاي مناسبي فراهم شود تا اعتبارات خرد با فرآيندي در اختيار مردم قرار بگيرد.
معاون وزير اقتصاد افزود: پس از اجراي سياست هاي كلي اصل 44 و واگذاري سه بانك بزرگ دولتي، بايد شاهد نوآوري بانك هاي دولتي باشيم و با همين هدف كارگروهي براي حفظ قدرت رقابت بانك هاي دولتي تشكيل شده تا سازوكارهاي مناسب را طراحي كنند.پورمحمدي همچنين از نهايي شدن طرح توانمندسازي بخش خصوصي با هماهنگي اتاق هاي بازرگاني و تعاون در وزارتخانه خبر داد و گفت: براساس اين طرح موانع پيش روي بخش خصوصي مثل رانت و قوانين و مقررات زائد برداشته و باعث ايجاد شفافيت و تسهيل فعاليت بخش خصوصي در بورس و نهايتا كاهش ريسك سرمايه گذاري مي شود.
وي با اشاره به طرح خدمت گفت: با اجراي اين طرح در واقع شعب بانك ملي در دريافت و پرداخت ها مثل شعب بانك توسعه صادرات عمل خواهند كرد و اين پيوند نياز بانك توسعه صادرات به شعبه در سطح كشور را كاهش مي دهد.

 



«فتاح» جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا شد

طي مراسمي با حضور سردار جعفري فرمانده سپاه پاسداران «پرويز فتاح» وزير نيروي دولت نهم به عنوان جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا معرفي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، علي رغم گمانه زني هاي مختلف در خصوص سمت بعدي فتاح و متعاقب عدم حضور او در كابينه دولت دهم، خبر از انتصاب فتاح به عنوان جانشين سردار قاسمي و بازگشت مجددش به سپاه منتشر شد كه اين موضوع در جاي خود حائز اهميت است.
براساس اين گزارش، پرويز فتاح فعاليت هاي مديريتي و اجرايي خود را از سال 58 به عنوان «مسئول كميته فرهنگي جهاد استان آذربايجان غربي» آغاز كردكه در سال هاي بعد و در طول دوران دفاع مقدس، مسئوليت هاي گوناگوني از جمله قائم مقامي فرماندهي لشكر ويژه پاسداران را تجربه كرد.
بر اين اساس؛ فتاح همواره به عنوان يك نيروي اجرايي در بدنه سپاه مشغول خدمت با سوابق روشن و مورد قبول بوده است كه بعد از سال ها خدمت در بدنه دولت نهم بار ديگر به خانه اصلي خود يعني سپاه براي ادامه خدمت بازگشت.
لازم به توضيح است، سيدپرويز فتاح قره باغي در سال 1340 در اروميه متولد و در سال 1368در رشته مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف، فارغ التحصيل شد.
وي در سال 82 با اخذ مدرك كارشناسي ارشد صنايع «گرايش سيستم ها» از دانشگاه امام حسين(ع) و دانشگاه صنعتي اميركبير توانست حضور موفقي را در عرصه هاي اجرايي، مديريتي و وزارت تجربه كند.
فتاح همچنين نفر نخست كارشناسي ارشد و پذيرفته شده آزمون دكترا و عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين(ع) نيز مي باشد.

 



وزير بازرگاني در مراسم افتتاح نمايشگاه بين المللي فرش 60درصد فرش ايران صادر مي شود

وزير بازرگاني گفت: اشتغال 2/1ميليون نفر در صنعت فرش نقش بسزايي در اقتصاد ايران دارد.
مهدي غضنفري در آئين گشايش هجدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران اظهار داشت: تاريخ چند هزارساله فرش دستباف هويتي خاص براي هنر و آثار فرهنگي ما ورق زده به طوري كه در همه قرون و اعصار گذشته نام ايران با فرش ايراني عجين شده است.
وي افزود: اشتغال حدود 2/1ميليون نفر در اغلب مناطق كشور و همچنين مشاغل جانبي اين هنر و صنعت همچون رنگرزي، طراحي، مرمت و تجارت آن نشان دهنده نقش بسزاي آن در اقتصاد ايران و تاثيرگذاري در جلوگيري از مهاجرت روستائيان و تكميل اقتصاد خانواده آنان دارد.
وزير بازرگاني گفت: سهم ايران در بازارهاي جهاني فرش دستباف و نقشي كه اين كالا در كشورهاي اروپايي، آمريكا و آسيا دارد توجه و نگرش عميق را مي طلبد تا بتواند در زمينه مبادلات اقتصادي به خوبي نقش و جايگاه خود را حفظ كند.
وي افزود: وجود تجار و بازرگانان ايراني در سراسر دنيا براي عرضه فرش دستباف يكي از امتيازات باارزش اين هنر و صنعت است كه شايد قريب به اكثريت كالاهاي ديگر از چنين ويژگي برخوردار نباشند.
غضنفري گفت: توليد 5 ميليون مترمربع فرش دستباف در سال و صادرات حدود دو سوم آن به سراسر دنيا در صورت مطلوبيت شرايط اقتصادي كشورهاي هدف، مي طلبد كه همه ما نگرش و دقت خاصي در خصوص مسائل و مشكلات اين هنر صنعت داشته باشيم.
وي افزود: حضور مجموعه عظيمي از دست اندركاران فرش دستباف ايران، خريداران و علاقمندان فرش ايراني از ساير كشورها در اين ايام فرصت مغتنمي است تا مسئولين و تشكلها بتوانند با همفكري و همكاري راهكارهاي مناسب و قابل دسترسي جهت رفع مشكلات اين هنر و صنعت داشته باشند. اين گزارش حاكي است: مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي ايران گفت: نمايشگاه هاي تخصصي فرصتي براي به نمايش گذاردن توانمنديهاي صادراتي فرش است.
عباس قلي زاده در آئين گشايش هجدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران اظهار داشت: فرش آئينه تمام نماي تمدن ايران است و اين دست آفريده پرنقش و نگار ايراني ره آورد زندگي پرتلاش زنان و مرداني است كه با حس دروني تار و پودهايي را به رنگ دل رقم مي زنند.مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه بين المللي ايران گفت: در اين ميان تشكيل نمايشگاه تخصصي بين المللي يك فرصت است تا واحدهاي توليدي صادراتي بتوانند با به نمايش گذاردن توانايي خود در بخشهاي مختلف توليدي دستاوردها و فناوريهاي نوين خود را به عرصه ظهور برسانند.
بنابراين گزارش، مرتضي فرجي رئيس مركز ملي فرش نيز در اين مراسم گفت: تلاش در جهت انطباق توليد با سليقه مشتري و نياز بازار، ايجاد سامانه اطلاع رساني جامع تبليغات داخلي و خارجي، اجرايي كردن طرح شناسنامه دار شدن فرش دستباف، اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي متعدد در بخشهاي مختلف توليد و عرضه فرش دستباف، تسهيلات صادراتي برپايي نمايشگاههاي داخلي و بين المللي فرش دستباف در تهران و استانهاي مختلف، برگزاري دوره هاي متعدد آموزشي براي فعالان اين حوزه و رده هاي مختلف، تلاش در جهت ارتقاي منزلت اجتماعي بافندگان، اختصاص تسهيلات از محل كمك هاي فني و اعتباري و تلاش و پيگيري براي حمايت كامل بيمه اي از شاغلان بخش فرش از جمله اقداماتي است كه در اين مركز صورت گرفته است.

 



مؤسسه استاندارد اندپورز گزارش داد بدهي 6700 ميليارد دلاري شركت هاي اروپايي و آمريكايي

مؤسسه تحقيقاتي مؤسسه استاندارد اندپورز در تازه ترين گزارش خود نوشت، در حالي كه شركت هاي اروپايي با بحران شديد مالي و اقتصادي جهان روبرو هستند، اين شركت ها مجبورند تا سه سال آينده بيش از 9/3تريليون دلار از بدهي هاي خود را پرداخت كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي فوربس، به نظر مي رسد شركت هاي اروپايي براي بازپرداخت بدهي سنگين خود با چالش هاي زيادي روبرو شوند. بحران اقتصادي و مالي جهان فشار زيادي را بر شركت هاي اروپايي و آمريكايي وارد كرده است.
براساس اين گزارش، شركتهاي آمريكايي نيز كه با بدهي 8/2تريليون دلاري روبرو هستند براي بازپرداخت 55 درصد اين بدهي با مشكل روبرو هستند.
بحران مالي و اعتباري جهان هم موجب بي ميلي مؤسسات مالي و بانكهاي بين المللي براي اعطاي وام و اعتبارات بانكي شده است. شركت هاي اروپايي بايد امسال 660 ميليارد دلار از بدهي هاي خود را پرداخت كنند و اين رقم طي سال 2010 بايد به 3/1 تريليون دلار، سال 2011 به يك تريليون دلار و سال 2012 به بيش از 943 ميليارد دلار برسد.
بيش از 482ميليارد دلار از بدهي هاي شركتهاي اروپايي در سال 2009 كه معادل 73درصد كل بدهي ها است مربوط به شركتها و موسسات مالي است.
در همين حال صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد، بحران مالي جهان مي تواند تا هفت سال آينده رشد اقتصادي را با چالش هاي جدي روبرو كند و تنها اصلاحات ساختاري مي تواند آثار منفي اين بحران و ركود را محدود كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صندوق بين المللي پول در ادامه افزود، بحران مالي و اقتصادي مي تواند تاثير بلند مدتي بر سطح توليد و رشد اقتصادي جهان داشته باشد. كاهش اشتغال، سرمايه گذاري و بهره وري بر كل توليد در اقتصاد جهان تاثير منفي خواهد داشت.
قرار است گزارش چشم انداز اقتصادي جهان در سال 2009 از سوي صندوق بين المللي پول در نشست ساليانه اين صندوق اوايل اكتبر در استانبول منتشر شود.
در اين گزارش كارشناسان صندوق بين المللي پول به بررسي 88 بحران بانكي طي چهار دهه اخير پرداخته اند.
شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان در آستانه تعطيلي
ركود و بحران شديد اقتصادي در دوبي باعث ايجاد بحران مالي شديد در شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان موسوم به شبكه هاي لس آنجلسي شده است.
بنابر گزارش هاي رسمي منتشره، در پي بحران و چالش شديد اقتصادي در دوبي، علاوه بر ركود فراگير در بخش مسكن و ساخت و ساز كه بيشترين آسيب ها را از بحران اخير ديده است، ساير بخش هاي اقتصادي و تجاري نيز تحت الشعاع قرار گرفته اند.
در اين ميان بسياري از شبكه هاي ماهواره اي كه بخش عمده اي از منابع مالي خود را از طريق آگهي هاي تجاري مربوط به بنگاه ها و آژانس هاي مسكن در اين كشور تامين مي كردند با كسري شديد درآمدهاي تبليغاتي مواجه شده اند.
به گفته مديران برخي از اين شبكه ها كه نقش مهمي در خروج 300 ميليارد دلاري سرمايه از ايران به دوبي و ديگر امارت هاي شيخ نشين امارات داشته اند، ميزان درآمد تبليغاتي به كمتر از يك چهارم كاهش يافته كه در صورت ادامه اين وضعيت، طي دو تا سه ماه آينده شاهد تعطيلي يا تقليل كمي و كيفي برنامه هاي اين شبكه هاي لس آنجلسي خواهيم بود.
گفتني است همكاري برخي چهره هاي ورزشي با مديران بنگاه هاي معاملات ملكي در تيزرهاي تبليغاتي كه از اين شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان پخش مي شد، در كنار برخي آگهي هاي جذاب و فريبنده برخي نشريات داخلي نقش تعيين كننده اي در خروج گسترده سرمايه از كشورمان داشته است.

 



معاون وزير نفت: «سي ان جي» 100 تومان مي شود

مدير عامل شركت ملي گاز از پيشنهاد افزايش 60 توماني قيمت هر متر مكعب «سي ان جي» خبر داد و افزود: اين پيشنهاد براي افزايش انگيزه بخش خصوصي در ساخت و توسعه جايگاههاي «سي ان جي» ارائه مي شود.
عزيز الله رمضاني در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: قيمت «سي ان جي» بايد به گونه اي اصلاح شود، تا در سرمايه گذاران بخش خصوصي براي ساخت و توسعه جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي فشرده ايجاد انگيزه شود.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه سياست دولت واگذاري ساخت جايگاه هاي «سي ان جي» به بخش خصوصي است، تصريح كرد: براي افزايش انگيزه سرمايه گذاران خصوصي افزايش قيمت هر متر مكعب «سي ان جي» تا سقف 100 تومان معقول به نظر مي رسد.
وي با بيان اينكه افزايش 60 توماني هر متر مكعب «سي ان جي» هنوز در مراحل مقدماتي قرار دارد، گفت: براي اين افزايش قيمت بايد مراحل قانوني مورد نياز آن پشت سرگذاشته شود.
وي با اشاره به اينكه در صورت افزايش 60 توماني بهاي «سي ان جي»، از 40 تومان فعلي به 100 تومان در آينده، حاشيه سود جايگاه داران به ازاي هر متر مكعب حدود 92 تومان افزايش مي يابد، يادآور شد: در اين صورت سرمايه گذاري هاي آنها ظرف مدت سه تا چهار سال بازگردانده خواهد شد. شايان ذكر است: در حال حاضر متر مكعب «سي ان جي» با جايگاه داران 8 تومان محاسبه مي شود.

 



مشاركت بخش خصوصي در ارزش گذاري كالاهاي گمركي

رئيس كل گمرك گفت: در بحث ارزش گذاري كالاهاي گمركي اتحاديه ها و اصناف بخش خصوصي مي توانند با گمرك همكاري كنند تا ارزش گذاري منطقي و واقعي صورت بگيرد.
اردشير محمدي در نشست مشترك مسئولين وزارت اقتصاد و اعضاي هيئت رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن كه به دعوت وزارت اقتصاد در اين وزارتخانه تشكيل شد با اشاره به محورهاي مشترك فعاليت گمرك و بخش خصوصي گفت: در بخش آموزش امور گمركي و فرآيند الكترونيكي شدن اطلاعات و كارها در ترخيص كالاها، گمرك آمادگي ارائه آموزشهاي لازم به بخش خصوصي را دارد.
وي افزود: بخشي از امور گمرك از جمله دستگاه X-ray و انبارداري كالا در گمركات قابليت واگذاري به بخش خصوصي را دارد كه گمرك در اين زمينه آماده ارائه اين خدمات به بخش غيردولتي مي باشد.
محمدي يكي از دغدغه هاي فعلي گمرك را ارائه كارت بازرگاني به برخي افراد فاقد صلاحيت دانست و گفت: متأسفانه در بعضي موارد با كارت هاي بازرگاني فاقد پشتوانه واردات صورت مي گيرد كه بعد از مطالبه تعرفه هاي واردات مشخص مي شود كه فرد توان مالي نداشته و واردات كالا براي اشخاص ديگري صورت گرفته است.
وي افزود: اميدواريم كه با هوشمند شدن كارت هاي بازرگاني اين مشكل رفع شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14