(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 مهر 1388- شماره 19470
 

به سوي يك نظام جديد جهاني -قسمت اول
پنتاگون در آسياي مركزي نيروهاي تازه نفس مستقر مي كند
عزيمت 2 كشتي جنگي سئول به مرز آبي دو كره
وزير خارجه سابق بلغارستان مديركل يونسكو شد
نشست 3 جانبه سازش در نيويورك بي نتيجه پايان يافت
آغاز سخنراني سران كشورها در مجمع عمومي سازمان ملل
حمايت رئيس جمهور عراق از موضع مالكي در روابط بغداد - دمشق
نسل كشي وحشيانه ديروز صهيونيست ها در غزه امروز سعودي ها در صعده
اعلام حكومت نظامي به دنبال شورش خونين در هندوراس
تحركات تازه برخي كشورهاي عربي براي ناامن كردن اوضاع لبنان
رئيس جمهور نارنجي اوكراين مخالفان را ستون پنجم روسيه دانست



به سوي يك نظام جديد جهاني -قسمت اول

پروفسور حميد مولانا
هيئت حاكمه آمريكا، از جمله باراك اوباما دنيا و جهان سياست را از ديدگاه قدرت مي بينند و به يك نوع هرم قدرت اعتقاد دارند كه در رأس اين هرم آمريكا قرار دارد.
به اعتقاد آنها رتبه دوم اين هرم را كشورهائي مانند چين، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسيه و هند تشكيل مي دهند. رديف سوم شامل كشورهائي مثل برزيل، ايران و توليدكنندگان منابع گاز و نفت و قدرت هاي منطقه اي مانند مكزيك، آفريقاي جنوبي و كره جنوبي هستند. رتبه چهارم متعلق به كشورهايي است كه از ديدگاه آمريكا بدون صدمه ولي داراي مسئوليت هستند مثل سوئد، نروژ، فنلاند و سنگاپور. در رديف آخر اين هرم كشورهائي مانند سودان، كنگو، بوسني و هرزگوين، و نيكاراگوئه و غيره قرار دارند.
هيئت حاكمه آمريكا مي خواهد اين نوع هرم قدرت حفظ شود؛ آمريكا بايد با اينگونه دنيا سر و كار داشته باشد و دنيا بايد اين نوع آمريكا را بپذيرد. ولي همان طوري كه دكتر احمدي نژاد به مجمع عمومي سازمان ملل گفت، اين دوره به پايان رسيده است.
هيئت حاكمه آمريكا ديپلماسي و گفت وگو در اين نوع دنيا را از قدرت نظامي و اعمال زور جدا نمي كند. سخنراني هاي متعدد اوباما، كه نماينده هيئت حاكمه است، چه در قاهره و چه در نقاط ديگر بر اين دو قطب قدرت نظامي، و قدرت ديپلماسي تكيه مي كند. دليل آمريكا براي اينكه دنيا بايد با هويج و چماق اداره شود اين است كه اعراب و حتي ايراني ها عقيد دارند كه آمريكا «قدرت و كشور درجه اول دنياست.»
انگيزه، ديدگاه، و سياست گذاري امروز دولت اوباما را مي توان در يك مثلث خلاصه كرد. اضلاع اين مثلث به قرار زير است: (1) آمريكا يك قدرت الزامي است و بايد خود را چنين مشاهده كند، (2) آمريكا بايد رهبري سياست جهاني را حفظ ولي نمي تواند آن را ديكته كند، و (3) تنها راه حفظ قدرت در راس اين هرم قدرت جهاني، ائتلاف با كشورهاي ديگر است.
آمريكا تا اوائل قرن بيستم و قبل از جنگ جهاني اول به وجود خود به عنوان يك «امپراتوري» افتخار مي كرد. ولي با شكست امپراتوري هاي اروپا يكي پس از ديگري و با ظهور شوروي پس از جنگ جهاني دوم، آمريكائي ها و دولتمردان و نويسندگان آن لغت امپراتوري را از زبان سياسي خود حذف كردند و كوشيدند لغت «ابرقدرت» را به جاي آن به كار ببرند.
حفظ حس برتري، ابرقدرتي، و در راس هرم قدرت جهاني بودن براي آمريكا و آمريكائي ها بسيار مهم است.
نطق اوباما در قاهره بيشتر براي استفاده افكار عمومي در داخل آمريكا بود تا دنياي اسلام. اوباما برعكس بوش مي خواست از دنياي اسلام و مسلمانان دلجوئي كند ولي در باطن، پيام او اين بود كه آمريكا رهبري دنيا را حفظ خواهد كرد، اين بار بدون عصباني كردن مسلمانان و افكار عمومي آمريكا بهتر است از اين امر مطمئن باشد.
آمريكائي ها كمتر در مكالمات و صحبت هاي خود لغت ناسيوناليسم يا ملي گرائي را به كار مي برند ولي در دنيا و سياست خارجي خود در ملي گرائي كه آن را «آمريكائي بودن» مي نامند در درجه اول قرار دارد. آمريكائي ها چون از مليت هاي مختلف هستند از آغاز مواظب بودند كه مبادا لغت ناسيوناليسم انگيزه ملي گرائي را در قوميت هاي مختلف آمريكا تقويت كرده و باعث تفرقه شود.
گفتار و كردار اوباما در زمان سناتوري، در هنگام مبارزات انتخاباتي و اكنون كه در كاخ سفيد است در مقايسه با ساير رؤساي جمهور آمريكا فقط در سليقه است نه در انگيزه، هدف، و سياستگذاري. استراتژي و تاكتيك عوض مي شود نه اهداف و انگيزه ها. خانم مادلين آلبرايت وزير خارجه دولت بيل كلينتون، قدرت آمريكا را «واجب و ضروري» براي دنيا مي دانست. او مي گفت «اگر ما از زور (قدرت نظامي) استفاده مي كنيم براي اين است كه ما آمريكا هستيم. ما يك ملت واجب براي دنيا هستيم. ما قدمان بلند است و بلندتر از ديگران. ما نگاهمان به آينده بيشتر و عميق تر است.» امروز خانم كلينتون وزير خارجه اوباما همان اهداف آلبرايت را در زير پوشش واژه هاي «همكاري»، «ائتلاف»، «مشاركت» دنبال مي كند و عقيده دارد كه اگر ايران به «سركشي خود» ادامه دهد با «تحريم هاي فلج كننده» مواجه خواهد شد. او مي خواهد در حالي كه در سطح جهاني صحبت مي كند، از اين كلمات براي اطمينان كنگره و مردم آمريكا نيز حداكثر استفاده را ببرد. اغلب سخنراني هاي رؤساي جمهور آمريكا، از جمله اوباما، اگر دقت كنيد هميشه درباره «قدرت آمريكا، براي مخاطبان آمريكائي» و «به زبان آمريكائي » است.
«اتحاد دروني» و «تفرقه بيروني» استراتژي، هدف و انگيزه آمريكا در شيوه سياستگذاري خارجي و جهاني است. خيلي از اعضاي هيئت حاكمه آمريكا، از جمله برخي از مشاوران او از جمله معاون رئيس جمهور جوزف بايدن، عقيده دارند كه سياست هويج و چماق بايد در مورد ايران دنبال شود، مسئله فلسطين برپايه الگوي ايرلندشمالي حل گردد، عراق چيزي مانند بوسني و هرزگوين با حاكميت و اختيارات سه بخش جدا ولي نامريي، يعني شيعيان، سني ها و كردها اداره شود. آمريكا عقيده دارد كه ايران ممكن است نوعي از اين الگو را بپذيرد.
ديدگاه و سياستگذاري سياست جهاني و خارجي آمريكا بر محور «قدرت» چرخ مي زند. كتاب و جزوه اي را سراغ ندارم كه با همه تنوع و تفاوت ، آمريكا و سياست خارجي آن را بر محور قدرت مورد مطالعه قرار ندهد. اخيراً يكي از نخبگان سياسي آمريكا، لسلي گلپ كه مدتي سردبير و مدير روزنامه «نيويورك تايمز» و بعداً به رياست «شوراي امور خارجي» آمريكا منصوب گرديد كتابي تحت عنوان «قواعد قدرت؛ چطور مي توان با شعور معمولي سياست خارجي آمريكا را نجات داد» منتشر كرده است كه در
حقيقت نوعي تقليد از رساله معروف ماكياولي به «شاهزاده» است كه در اين صورت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا است. لسلي گلپ به مدت چندين سال در زمان رياست جمهوري كلينتون «شوراي امور خارجي» را كه يكي از سازمان هاي مهم هيئت حاكمه آمريكا است هدايت و رهبري كرد و در دولت رئيس جمهور اسبق آمريكا جيمي كارتر در زمان انقلاب اسلامي ايران عهده دار معاونت امور سياسي و نظامي وزارت خارجه و قبل از آن تاريخ و استراتژي نويس جنگ ويتنام، موسوم به «يادداشت هاي پنتاگون» در وزارت دفاع ايالات متحده بود. در توصيه به اوباما، او تناقضي بين دموكراسي و برنامه هاي مخفيانه نظامي و دخالت در امور ساير كشورها نمي بيند و معتقد است كه جنگ عراق بالاخره نفع خود را به آمريكا خواهد رساند. گلپ مثل ساير نخبگان سياسي آمريكا قدرت محور است. تقريباً 10 سال قبل در ميزگردي كه هر دو ما در آن شركت داشتيم (كنفرانس سازمان هاي غيردولتي در سازمان ملل متحد) در مقابل بيش از هزار مخاطب داخلي و خارجي از او پرسيدم كه شاخص انتخاب و انتشار مقالات فرستاده شده به نيويورك تايمز (كه آن زمان او سردبيرش بود) چيست؟ بلافاصله جواب داد، «قدرت» و اضافه كرد «كه نويسندگان و مؤلفان بايد صاحبان قدرت و يا به آنها خيلي نزديك باشند.» به عبارت ديگر، رسانه ها وسيله و ابزار قدرت هستند. امروز لسلي گلپ و بسياري از هيئت حاكمه آمريكا عقيده دارند، كه احساسات و شعارهاي ضدآمريكا در دنيا چيزي نيست كه عوض شود و در حقيقت جزو بافت سياست خارجي آمريكا و دنياي كنوني است؛ آنچه مهم است استفاده از قدرت نظامي همراه با ديپلماسي است. گلپ عضو حزب دموكرات چيزي را توصيه مي كند كه جمهوري خواهان و جناح نومحافظه كار به طور عريان بدان عمل كردند. تفاوت استراتژي، تفاوت و مخالفت با هدف نيست. در شناخت سياست خارجي و برنامه هاي آمريكا بايد مواظب اين نكته ظريف بود.

 



پنتاگون در آسياي مركزي نيروهاي تازه نفس مستقر مي كند

وزارت دفاع آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم نيروهاي جديدي را در آسياي مركزي مستقر مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري «اوراسيانت» وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در نظر دارد نيروهاي ويژه خود را در كشورهاي آسياي مركزي مستقر سازد و براي اين منظور نظاميان آمريكايي براي بدترين شرايط در اين منطقه آموزش مي بينند.
يگان سوم هوابرد نيروي مخصوص آمريكا براي كمك رساني به كشورهاي آسياي مركزي در مورد تامين امنيت داخلي آماده مي شود.اين برنامه نظامي ظاهرا به بهانه مبارزه با عمليات تروريستي به اجرا در مي آيد اما هدف اصلي آن جايگزين اين نيروها با نيروهاي مستقر در افغانستان است.

 



عزيمت 2 كشتي جنگي سئول به مرز آبي دو كره

كره جنوبي دو كشتي جنگي مجهز به سيستم پرتاب موشك هاي رهگير خود را راهي مرز دو كره كرد.
به گزارش ايسكانيوز، به نقل از خبرگزاري فرانسه، روز گذشته و پس از هشدار وزارت دفاع كره جنوبي نسبت به افزايش تنش هاي سياسي بين دو كره، سئول دو كشتي جنگي چهارصد تني خود را كه مجهز به سيستم پرتاب موشك هاي رهگير با برد 140 كيلومتر است، براي استقرار در مناطق مرزي دو كره در درياي زرد به آب انداخت.اين كشتي ها داراي سرعتي بالغ بر 74 كيلومتر در ساعت بوده و ظرفيت حمل 40 خدمه را دارند.براساس اين گزارش، اين دو كشتي هم اكنون ماموريت نظامي خود در شهر بندري «جين هاي» را كه همانا، گشت زني دريايي است، آغاز كرده و قرار است تا اوايل ماه سپتامبر در مناطق مرزي با كره شمالي در درياي زرد مستقر شوند.

 



وزير خارجه سابق بلغارستان مديركل يونسكو شد

وزيرخارجه سابق بلغارستان به عنوان نخستين زن به سمت رياست سازمان يونسكو انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي سازمان علمي آموزش و فرهنگي سازمان ملل (يونسكو) ديروز از پيروزي خانم «ايرينا بوكووا» از بلغارستان در پنجمين دوره راي گيري براي انتخاب مديركل جديد اين سازمان در رقابت با «فاروق حسني» وزير فرهنگ مصر خبر داد.
براساس اين گزارش، «ايرينا بوكووا» وزير خارجه سابق بلغارستان در پنجمين و آخرين دور انتخابات رياست يونسكو توانست با 31 راي بر رقيب خود، «فاروق حسني» وزير فرهنگ مصر كه 27 راي را كسب كرد، غلبه كند.
«فاروق حسني» وزير فرهنگ مصر در اظهاراتي در جلسه پارلماني اين كشور و در حضور نمايندگان جنبش اخوان المسلمين، هشدار داده بود، در صورتي كه وي كتاب هاي اسرائيلي را در كتابخانه هاي مصر بيابد، «تمام آنها را به آتش خواهد كشيد.»
گفته مي شود كه سخنان ضدصهيونيستي وزير فرهنگ مصر باعث شكست او در جلسه راي گيري بوده است.
گفتني است انتخاب خانم بوكووا به مديركلي يونسكو در صورتي نهايي و قطعي خواهد شد كه اين انتخاب به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل كه 193 عضو دارد برسد. در اين صورت وي نخستين زني خواهد بود كه به مديركلي يونسكو انتخاب مي شود.

 



نشست 3 جانبه سازش در نيويورك بي نتيجه پايان يافت

نشست سه جانبه نيويورك كه با حضور باراك اوباما، محمود عباس و بنيامين نتانياهو برگزار شد با شكست روبه رو شد.
به گزارش خبرگزاري ها، پا فشاري بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بر تداوم شهرك سازي و حمايت نكردن گروه هاي فلسطيني از حضور محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان در نشست سه جانبه نويد شكست اين مذاكرات را قبل از برگزاري مي داد.
منابع خبري در نيويورك با اشاره به اين شكست اظهار داشتند ناكام ماندن اوباما در بهبود روابط فلسطين و رژيم صهيونيستي، از سرگيري مذاكرات سازش را از اذهان دور كرد.
اين در حالي است كه باراك اوباما پس از ناكامي در اين نشست از ابومازن و نتانياهو خواست كه نمايندگان خود را در هفته آينده براي پيگيري اين مذاكرات به واشنگتن بفرستند.
وي افزود، درباره از سرگيري مذاكرات نبايد بحث شود بلكه بايد به فكر حل بحران به وجود آمده بود. در نشست سه جانبه سازش، محمود عباس همچنان بر توقف شهرك سازي تاكيد كرد، در حالي كه نتانياهو پيش از اين نيز در جمع اعضاي كابينه اش توقف شهرك سازي در كرانه باختري را منوط به عادي سازي روابط كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي عنوان كرده بود.
باراك اوباما نيز در اين ديدار از مقام هاي رژيم صهيونيستي و فلسطيني خواست تا تلاش هاي بيشتري را در جهت پيشبرد مذاكرات سازش و از سرگيري مذاكرات صلح خاورميانه انجام دهند.
رئيس جمهور آمريكا از كشورهاي عربي نيز خواست تا گام هاي محسوسي را در حمايت از فرآيند صلح بردارند.
يك مقام عالي رتبه دولت آمريكا كه در اين مذاكرات حضور داشت، گفت، اوباما در اين نشست به شدت نارضايتي خود را نسبت به روند صلح خاورميانه ابراز داشت.
به گفته اين مقام آمريكايي اوباما خطاب به نتانياهو و عباس گفت، به اندازه كافي صحبت كرديد بايد به درگيري ها خاتمه داد و فرصت به دست آمده نبايد از دست برود.
تحليلگران سياسي معتقدند نخستين ملاقات اوباما، عباس و نتانياهو جز دست دادن علني آنان در برابر دوربين و گرفتن عكس يادگاري نتيجه اي در برنداشت و طرفين نشان دادند كه به رغم سفرهاي دوره اي جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به منطقه داراي چنان اختلاف عميقي به ويژه در زمينه شهرك سازي هستند كه به اين سادگي ها قابل حل و فصل نيست.
كارشناسان مسائل خاورميانه نيز اظهار داشتند كه اختلاف نظر بين طرف فلسطيني و اسرائيلي آنقدر شديد است كه دورنمايي براي حركت به سمت توافق وجود ندارد.
رئيس موسسه خاورميانه آكادمي علوم روسيه در اين باره گفت، فلسطينيان آمادگي به رسميت شناختن دولت اسرائيل را ندارند و درخواست هايي دارند كه بعيد است رژيم اسرائيل آنها را قبول كند.
به گفته وي در چنين شرايطي ملاقات رهبران دو طرف در نيويورك و تماس هاي احتمالي ديگر تنها ژستي مؤدبانه در برابر رئيس جمهور آمريكا است و بس.
در همين رابطه سفير عربستان سعودي در واشنگتن در نامه اي به كنگره آمريكا تاكيد كرد كه رياض تنها در صورت ارائه امتيازات اصولي از سوي تل آويو وارد مذاكرات سازش درباره درگيري اعراب و اسرائيل خواهد شد.
«عادل الحبير» پيش از نشست سه جانبه اعلام كرد كه دولت عربستان به اعتمادسازي موقت توجهي ندارد و هرگز در مذاكرات سازش شركت نخواهد كرد مگر اينكه اسرائيل امتيازات ويژه اي ارائه دهد.
وي درباره شروط تعيين شده، تصريح كرد كه اين شروط اساساً بر محور توقف اشغالگري اسرائيل از اراضي اشغالي از جمله قدس، تشكيل دولت مستقل فلسطيني و ارائه راه حل عادلانه درباره آوارگان فلسطيني است و در صورتي كه اسرائيل به اين شروط پاسخ دهد، به شناسائي كامل، پايان رسمي درگيري، صلح و امنيت و روابط حسنه با تمامي كشورهاي عربي دست خواهد يافت.از سوي ديگر، گروه زيادي از يهوديان مقيم نيويورك عصر سه شنبه هنگام برگزاري نشست سه جانبه در مقابل مقر سازمان ملل اجتماع كردند و نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي اعتراض كردند.
تظاهركنندگان با شعارهاي خود فرياد مي زدند كه دولت صهيونيستي و رئيس اين دولت يعني نتانياهو نماينده قوم يهود نيست و از مردم دنيا براي نابودي اين رژيم استمداد كردند.
ساير رويدادها
¤ مقام هاي روسيه و رژيم صهيونيستي در مسكو درباره مسائل خاورميانه به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.
¤ عضو كميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين تاكيد كرد، مذاكرات در مورد راهكار تشكيل دو كشور بايد براساس مراجع بين المللي صورت گيرد.
¤ عضو فراكسيون اخوان المسلمين مصر در پارلمان اين كشور به بازديد اخير سفير رژيم صهيونيستي در قاهره از ساختمان روزنامه الاهرام به شدت اعتراض كرد.
¤ اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين در نامه اي به دبيركل سازمان ملل متحد خواستار اتخاذ تصميماتي براي لغو محاصره غزه شد.
¤ وزير خارجه رژيم صهيونيستي گفت، تشكيلات خودگردان فلسطين بايد شكايت به لاهه عليه اسرائيل به اتهام ارتكاب جنايت جنگي در غزه را پس بگيرد.

 



آغاز سخنراني سران كشورها در مجمع عمومي سازمان ملل

شصت و چهارمين اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل با سخنراني سران 193 كشور جهان در نيويورك آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شصت و چهارمين اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل با سخنراني «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، آغاز شد و سپس، با سخنراني رئيس جمهور كشورمان ادامه يافت. براساس اين گزارش، سخنرانان بعدي اجلاس، «ديميتري مدودف»، رئيس جمهوري روسيه، «لوئيس ايناسيو لويا داسيلوا»، رئيس جمهوري برزيل، «معمر قذافي» رهبر ليبي، «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه و «گوردون براون» نخست وزير انگليس، خواهند بود. در اين اجلاس سران 193 كشور حضور دارند و بسياري از آنها در حاشيه اين اجلاس، با يكديگر ديدار خواهند داشت. «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق در بغداد و قبل از عزيمت به نيويورك گفت كه قصد دارد از سازمان ملل بخواهد به انفجار هاي 21 مرداد بغداد و دخالت سوريه در آن رسيدگي كند.
پيش از اجلاس امروز، سه شنبه گذشته نيز نشستي با حضور مقامات برخي كشورها درباره محيط زيست در سازمان ملل برگزار شد و در آن، اوباما قول داد سياست هاي واشنگتن را در جهت حفظ محيط زيست منطبق كند. آمريكا بزرگترين آلاينده محيط زيست جهان است.

 



حمايت رئيس جمهور عراق از موضع مالكي در روابط بغداد - دمشق

با يكي شدن موضع رئيس جمهور و نخست وزير عراق در مورد درخواست از سازمان ملل براي پيگيري مسئله انفجارهاي بغداد، بحران ميان بغداد و دمشق وارد مرحله تازه اي شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، هم از سازمان ملل خواست در مورد انفجارهاي خونين بغداد در تاريخ 21 مرداد تحقيق كند وي گفت: اين موضوع را جنايتي تروريستي و نسل كشي مي داند و از سازمان ملل مي خواهد در اين مسئله دخالت كند.
رئيس جمهور عراق كه قبل از سفرش به نيويورك براي شركت در اجلاس سازمان ملل سخن مي گفت، وعده داد كه از اين سازمان بخواهد به تحريم هاي عراق پايان دهد.دولت عراق سوريه را متهم به حمايت از تروريست هاي فعال در خاك عراق كرده است .

 



نسل كشي وحشيانه ديروز صهيونيست ها در غزه امروز سعودي ها در صعده

با جنايت مشترك سعودي ها و ارتش يمن در استان صعده، سازمان هاي بين المللي نسبت به بروز فاجعه انساني در اين منطقه هشدار دادند.
ناظران سياسي منطقه مي گويند جنايت سعودي ها در صعده همانند جنايت صهيونيست ها در جنگ 22 روزه در غزه است.
كمك هاي مالي و نظامي خاندان آل سعود به دولت علي عبدالله صالح باعث شده جامعه بين المللي نسبت به فاجعه انساني در اين منطقه ابراز نگراني كنند.
اين ناظران معتقدند كه مراكز بين المللي همان طور كه به جنايت اسرائيلي ها در غزه رسيدگي كردند، بايد درباره جنايت آل سعود هم در نسل كشي شيعيان صعده تحقيق كنند و مسئولان اين جنايت را به دادگاه هاي بين المللي بكشانند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «الجزيره»، سازمان امدادرساني بين المللي (آكسفام) كه مقر آن در لندن قرار دارد اعلام كرد به دنبال افزايش درگيري ها ميان ارتش يمن و گروه الحوثي از مرداد گذشته (اوت) بزودي يمن شاهد يك فاجعه انساني شديد خواهد بود.
اين سازمان با صدور بيانيه اي خواستار حفظ امنيت آوارگان يمني در مناطق كوهستاني و تردد آنان در اين مناطق شد.
در اين بيانيه از تمامي طرف هاي مسئول خواسته شده تا هرچه سريعتر درگيري ها در يمن را متوقف كنند و از جامعه بين الملل نيز درخواست شده تا با اتخاذ سازوكارهاي ديپلماتيك از به وجود آمدن فاجعه انساني در يمن جلوگيري كنند.
گفتني است درگيري ميان نيروهاي نظامي يمن و شيعيان گروه الحوثي تاكنون صدها كشته و هزاران مجروح در برداشته است.
اين درگيري ها بيشتر در مناطق شيعه نشين و خصوصا استان صعده يمن هنوز جريان دارد.

 



اعلام حكومت نظامي به دنبال شورش خونين در هندوراس

با افزايش درگيري هاي خونين در هندوراس، دولت كودتا بار ديگر حكومت نظامي اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري «سي ان ان» با افزايش درگيري هاي خونين در هندوراس كه پس از بازگشت مخفيانه «مانوئل سلايا» رئيس جمهور قانوني اين كشور بر شدت آن افزوده شده است، دولت كودتا براي آرام كردن اوضاع امنيتي كشور، حكومت نظامي را تا 36 ساعت افزايش داد.
بر اساس اين گزارش هزاران نفر از طرفداران «سلايا» با تجمع در اطراف سفارت برزيل در «تگو سيگالپا» پايتخت هندوراس، حمايت خود را از بازگشت وي اعلام كردند. سلايا روز دوشنبه پس از ورود مخفيانه به پايتخت، در سفارت برزيل پناه گرفت.
با افزايش مدت زمان حكومت نظامي در اين كشور، تقريبا تمام فروشگاه ها، مدارس، دانشگا ه ها، فرودگاه ها و پمپ بنزين هاي پايتخت به حالت تعطيل درآمده است. دولت موقت هندوراس نيز براي قطع ارتباط «سلايا» با خارج از سفارت، تمام خطوط تلفن، برق و آب سفارتخانه برزيل را قطع و با شليك گاز اشك آور و درگيري مستقيم با مردم اقدام به پراكندن آنها كرد.
برخي گزارش ها حاكي است، سه نفر از مردم در اين ناآرامي ها جان خود را از دست داده و تعدادي نيز زخمي شده اند. در اين ميان بسياري از سازمان هاي طرفدار حقوق بشر نيز دولت كودتا را به بازداشت هاي جمعي، مجروح كردن و كشتن هواداران «سلايا» متهم كرده اند.
برخي اطرافيان «سلايا» نيز اعلام كرده اند بيش از يكصد تن از طرفداران مردمي رئيس جمهور قانوني، با عبور از حصار پليس ضد شورش خود را به داخل سفارتخانه رسانده اند.
از سوي ديگر، «روبرتو ميچلتي»، رئيس دولت كودتا در هندوراس، سه شنبه شب اعلام كرد حاضر است با «سلايا» به طور مستقيم مذاكره كند، به شرط آنكه او نيز با برگزاري انتخابات مجدد رياست جمهوري در 29 نوامبر (8 آذرماه) موافقت كند.
گفتني است «سلايا» حدود سه ماه پيش به بهانه اينكه قصد تغيير قانون اساسي اين كشور را دارد، با يك كودتاي نظامي از كشورش تبعيد شد.

 



تحركات تازه برخي كشورهاي عربي براي ناامن كردن اوضاع لبنان

منابع امنيتي لبنان اعلام كردند كه گروه سلفي فتح الاسلام با حمايت كشورهاي عربي منطقه تلاش زيادي براي ناامن كردن لبنان، ايجاد درگيري و تنش و تاخير در تشكيل كابينه انجام مي دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، اعضاي گروه سلفي فتح الاسلام كه متهم به اعمال تروريستي در لبنان هستند و دادگاه شش عضو دستگير شده آنان از روز گذشته در لبنان آغاز شده اخيرا دست به تحركات جديدي براي ناامن كردن اين كشور زده اند.
روزنامه الاخبار چاپ بيروت در اين باره نوشت، گروه سلفي فتح الاسلام اقدامات زيادي براي نفوذ در اردوگاه هاي فلسطيني، توزيع سلاح و ايجاد هسته هاي تروريستي كرده اند.
به نوشته اين روزنامه، خريد و فروش سلاح در منطقه طرابلس در شمال لبنان نيز به شدت افزايش يافته و اين منطقه را ناامن كرده است.
الاخبار افزود، توزيع سلاح در شمال لبنان فقط ازسوي گروه هاي سلفي انجام نمي شود، بلكه برخي كشورهاي عربي نيز مستقيما اقدام به توزيع سلاح در اين منطقه كرده اند.
منابع امنيتي لبنان اعلام كردند كه توزيع سلاح در بين مردم و گروه هاي لبناني براي وحدت ملي اين كشور بسيار خطرناك بوده و پيامدهاي سنگيني را براي لبنان در برخواهد داشت.
اين منابع افزودند، اين اقدام مشكوك گروه سلفي فتح الاسلام كه با حمايت برخي كشورهاي عربي صورت مي گيرد فقط موجب رضايت صهيونيست هاست كه از ناامني لبنان سود مي برند.
روزنامه الاخبار همچنين نوشت، گروه هاي سلفي لبنان با حمايت مالي كشورهاي عربي دست به هر كاري مي زنند و فقط هدفشان تحقق خواسته اين كشورها است.
در همين رابطه روزنامه «اوان» چاپ كويت نيز نوشت كه امكان ترور شخصيت هاي لبناني با هدف وخيم كردن اوضاع در لبنان بعيد به نظر نمي رسد.
به نوشته اين روزنامه در صورت رخ دادن هرگونه عمليات تروريستي اوضاع داخلي در لبنان مي تواند منفجر شود و شرايط به گونه اي است كه يك جرقه كوچك مي تواند انفجارهاي مهيب ايجاد كند.
از سوي ديگر، روزنامه النهار نيز نوشت، نبود توافق سياسي و اتمي دو جانبه در لبنان باعث شده كه احتمال درگيري ميان گروه هاي وابسته به اهل سنت با شيعيان افزايش يابد.
النهار به نقل از برخي از سفيران مقيم لبنان نوشت، اگر سعدالدين حريري نخست وزير لبنان اين بار نيز در تشكيل كابينه شكست بخورد، هرج ومرج سياسي در كشور افزايش خواهد يافت و راه را بر روي حوادث امنيتي در اين كشور باز خواهد كرد.
در همين رابطه مجمع عمومي حزب الله لبنان نيز به دليل مسائل امنيتي لغو شد.
يكي از مسئولان حزب الله در اين باره گفت، در جلسه هيئت مديره اين مجمع به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به مسائل جاري و تهديداتي كه بر حزب الله وارد است از برگزاري مجمع عمومي صرف نظر كرديم.
شواهد داخلي نشان مي دهد كه حريري مانند مرحله قبل چيز جديدي براي ارائه ندارد و اختلافات همچنان باقي است و درهاي بسته مشكلات تشكيل كابينه همچنان بسته باقي خواهد ماند.
اين در حالي است كه با طولاني شدن بحران تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان يك منبع نزديك به نبيه بري رئيس مجلس لبنان فاش كرد كه اختلاف عربستان و سوريه تشكيل كابينه را در سردرگمي نگه داشته به طوري كه اميدي به تشكيل آن در آينده نزديك متصور نيست.
برخي از تحليلگران سياسي نيز دخالت سفيران سابق آمريكا و عربستان را مانع اصلي تشكيل كابينه لبنان عنوان مي كنند.
در هر صورت سعدالدين حريري دوباره به عربستان سفر كرده تا با مقامات اين كشور درباره تشكيل كابينه رايزني كند.
همه در انتظار بازگشت حريري هستند تا ببينند بالاخره چه زماني كابينه لبنان تشكيل خواهد شد.

 



رئيس جمهور نارنجي اوكراين مخالفان را ستون پنجم روسيه دانست

رئيس جمهور نارنجي اوكراين در آمريكا مخالفان خود را ستون پنجم روسيه ناميد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «آر.ب.كا ديلي»، «ويكتور يوشچنكو» روز سه شنبه حين سخنراني در شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد: در كشورش «ستون پنجمي» وجود دارد كه در جريان مبارزات انتخاب رياست جمهوري اوكراين، در جهت منافع روسيه فعاليت داشت كه اين مسئله اوضاع داخلي در اين كشور را بي ثبات مي كند.
يوشچنكو كه به طور رسمي و براي ملاقات با مقامات آمريكا براي بررسي مهم ترين اولويت هاي سياست خارجي اوكراين به اين كشور سفر كرده است افزود: در كشورش سياستمداران «ستون پنجمي» در حال فعاليتند كه از سوي روسيه مورد حمايت هاي مالي، اطلاعاتي و ساير حمايت ها مي شوند. وي براي مثال به خانم «يوليا تيموشنكو» نخست وزير اوكراين اشاره كرد و خواستار توجه بيشتر به سفرهاي وي به مسكو شد.
براساس اين گزارش، بسياري از كارشناسان معتقدند، رئيس جمهور اوكراين بدين ترتيب سعي مي كند ناكامي هاي خود را توجيه و «روسيه» را مسبب بي ثباتي اوضاع داخلي خود معرفي كند.
به عقيده كارشناسان، رئيس جمهوري اوكراين سعي مي كنند با اين اظهارات خود را در غرب يك سياستمدار ليبرال جلوه دهد مبني بر اين ايده كه تنها كسي است كه تلاش مي كند ارزش هاي دموكراتيك غربي را در اين كشور پياده كند و بقيه سياستمداران در جهت منافع روسيه اقدام مي كنند. وي در سال 2005 در جريان يك كودتاي مخملي به قدرت رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14