(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 مهر 1388- شماره 19473
 

حديث دشت عشق
در مسابقات قهرماني آسيا قايقرانان از آب هاي آزادي طلا صيد كردند
اخبار كوتاه از فوتبال
اولين شكست چلسي، منچستريونايتد را صدرنشين كرد حركت شانه به شانه رئال مادريد و بارسلونا
پيكارهاي آسيايي كاراته شكست ژاپن و قهرماني كوميته تيمي ايران
در دومين روز از رقابت هاي جهاني دانمارك فرنگي كاران 2مدال برنز كسب كردند
آغاز جام پانزدهم واليبال قهرماني آسيا ايران امروز به مصاف سريلانكا مي رود
خواندني از ورزش ايران
شيرجه رو تيم ملي: شيرجه دچار يخبندان شده است
دبير فدراسيون پينگ پنگ: تيم ملي به تور حرفه اي شفيلد خواهد رفت
چالش هاي پيش روي رئيس جديد دستگاه ورزش
اخبار فوتبال جهان
كرانچار ، منصوريان، بونا چيچ، پورمهدي، استيلي و برندتس روي لبه تيغ
مربياني كه انتظارات را برآورده نكرده اند
اختلاف هاي پنهاني همچنان ادامه دارد «اميد» را نااميد نكنيد



حديث دشت عشق

به ياد سردار شهيد «يوسف رضا ابوالفتحي»
رفتي كه حال مردم دنيا عوض شود
شهيد «يوسف رضا ابوالفتحي»، سال 1334 در شهر نهاوند ديده به جهان گشود. همزمان با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و تشكيل كميته هاي انقلاب اسلامي وارد اين نهاد و مشغول به خدمت شد. در سال 1370 پس از ادغام به عنوان فرمانده ناحيه انتظامي سمنان انتخاب و سپس به مدت سه سال در پست فرماندهي ناحيه انتظامي تهران بزرگ انجام وظيفه نمود. سال 1376 به عنوان فرمانده استان فارس منصوب گرديد. وي تحصيلات نظامي خود را تا مدرك كارشناسي ادامه داد و پس از مدتي موفق به اخذ كارشناسي ارشد گرديد. هلي كوپتر حامل اين مرد بزرگ و يار وفادار امام خميني(ره) و عاشق بسيجيان جان بركف در 11/12/1378 هنگام بازگشت از مأموريت شناسايي باندهاي قاچاق موادمخدر و اشرار در 35كيلومتري شيراز به علت نقص فني سقوط كرد و به همراه دو تن از همراهانشان به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.

 



در مسابقات قهرماني آسيا قايقرانان از آب هاي آزادي طلا صيد كردند

در دومين روز از سيزدهمين دوره مسابقات قايقراني قهرماني آسيا در رده سني بزرگسالان و هفتمين دوره مسابقات قايقراني آسيا در رده سني جوانان ديروز (يكشنبه) قايقرانان كشورمان صاحب 6 مدال طلا و 5 نقره و1برنز در مواد تك و دو نفره كاياك و كانو شده اند.
در اولين مسابقه صبح ديروز هشت كاياك سوار حاضر در بخش فينال ماده هزار متر مردان در رده سني بزرگسالان براي كسب اولين مدالهاي اين مسابقات به مصاف يكديگر رفتند. در اين مسابقه احمدرضا طالبيان موفق شد با پيشي گرفتن بر ديگر پاروزنان اولين مدال طلاي مسابقات قهرماني آسيا در سال 2009 را از آن خود كند. در كانو كانادايي مسافت هزار متر مردان و در رده سني بزرگسالان شاهو ناصري مدال طلا را به گردن آويخت. در اين ماده چين و كره جنوبي دوم و سوم شدند.
در كاياك هزارمتر زنان و در رده سني بزرگسالان آرزو معتمدي بعد از قايقران قزاقستان به نشان نقره رسيد. در كاياك يك نفره هزار متر مردان و در رده سني جوانان اروند درويش در بخش فينال به مدال طلاي رقابتهاي قهرماني آسيا دست يافت. ازبكستان و قزاقستان نيز در رده هاي دوم و سوم ايستادند.
در كانو كانادايي تك نفره هزارمتر مردان و در رده سني جوانان عادل مجللي بعد از پاروزن قزاقستان به نشان نقره اين رقابتها بسنده كرد. نماينده چين در اين ماده مدال برنز گرفت.
در كاياك يك نفره هزارمتر زنان و در رده سني جوانان افسانه سپهري زودتر از هشت قايقران ديگر از خط پايان گذر كرد و عنوان قهرماني اين مسابقات را از آن خود نمود. ورزشكاران قزاقستان و ازبكستان نيز در مكان دوم و سوم ايستادند.
در كاياك دونفره هزارمتر مردان و در رده سني بزرگسالان تيم ايران متشكل از ياسر هدايت و احمدرضا طالبيان با 5 ثانيه اختلاف نسبت به تيم قزاقستان به نشان نقره مسابقات آسيايي دست يافت. تيم كره نيز در مكان سوم قرار گرفت.
در كانو كانادايي دونفره هزارمتر و در رده سني بزرگسالان تيم ايران با تركيب وحيد چراغي و محمد نوري با ايستادن در مكان پنجم از كسب مدال در اين ماده بازماند. در اين بخش قايقرانان كره جنوبي، ويتنام و چين اول تا سوم شدند.
در ماده كاياك هزار متر زنان و در رده سني بزرگسالان باز هم تيم دو نفره كشورمان در مكان پنجم ايستاد تا از كسب مدال در اين ماده باز بماند. در اين ماده تيم هاي قزاقستان، ازبكستان و ژاپن اول تا سوم شدند. سيما عروجي و آرزو معتمدي تركيب تيم دونفره كشورمان را در اين ماده تشكيل مي دادند.
در كاياك دو نفره مسافت هزار متر مردان و در رده سني جوانان تيم ايران متشكل از حميد تركي و سعيد فاضل اولي در بين هشت تيم حاضر در اين بخش به مقام قهرماني رسيد.
در كانوكانادايي دو نفره هزار متر جوانان و در بخش مردان تيم ايران بعد از كشورهاي قزاقستان و ازبكستان به نشان برنز دست يافت.
در كاياك دو نفره هزار متر جوانان و در بخش بانوان تيم ايران با تركيب آزاده محمدي و نجمه سجادي به مدال طلاي رقابت هاي قهرماني آسيا دست يافت.
در ماده كاياك چهار نفره رقابت هاي بخش فينال با حضور هشت تيم حاضر و تنها در بخش فينال برگزار شد كه طي آن تيم ايران تنها با چهار ثانيه اختلاف نسبت به تيم قزاقستان به مدال نقره اين بازي ها دست يافت.
در كاياك چهار نفره مردان و در بخش جوانان تيم ايران با تركيب عليرضا علي محمدي، جعفر محمدي دوست، اروند درويش و علي ميرزايي به مدال طلاي آسيا دست يافت.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

حنطه جايگزين پورمهدي در ابومسلم شد
علي حنطه طي حكمي از سوي مديرعامل باشگاه ابومسلم به عنوان سرمربي اين تيم انتخاب شد تا پس از بركناري حميد كللي فرد از شاهين بوشهر، كناره گيري خداداد عزيزي از استقلال اهواز، ناصر پورمهدي سومين مربي ناكام ليگ نهم لقب گيرد.
محمدياري مديرعامل باشگاه ابومسلم ضمن تأييد خبر فوق گفت: طي نشستي كه با اعضاي هيأت مديره باشگاه داشتيم علي حنطه در ميان تمام گزينه هاي پيشنهادي با اكثريت آرا هدايت ابومسلم را برعهده گرفت كه اين موضوع را شنبه شب به او ابلاغ كرديم. وي با بيان اينكه از يك ماه پيش تصميم به بركناري ناصر پورمهدي گرفته بوديم گفت: امروز (ديروز) حكم بركناري اين مربي را ابلاغ كرديم و در اين حكم يك ماه به وي مرخصي داديم. ياري تصريح كرد: اگر پورمهدي بخواهد بركنارش مي كنيم وگرنه از او در كميته فني باشگاه استفاده خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: با علي حنطه نيز با شرايط سختي توافق كرديم و او بايد تا پايان نيم فصل اول ابومسلم را جزو 15 تيم بالاي جدول قرار دهد.
بليت فروشي دربي از صبح جمعه؛ فقط در آزادي
رئيس سازمان ليگ برتر از فروش بليت بازي دربي از صبح روز جمعه خبر داد.
عزيز محمدي اظهار كرد: براساس تصميمي كه گرفتيم، بليت بازي روز جمعه صبح همان روز در ورزشگاه آزادي فروخته خواهد شد.
وي زمان آغاز بليت فروشي و باز شدن درهاي ورزشگاه آزادي را هفت صبح اعلام كرد و درباره تعداد بليت در نظر گرفته شده براي بازي دربي هم گفت: در جلسه روز سه شنبه شوراي تأمين استان درباره تعداد فروش بليت تصميم گيري مي شود.
عزيز محمدي در ادامه با بيان اينكه ورزشگاه آزادي روز جمعه به طور مساوي در اختيار هواداران پيروزي و استقلال قرار خواهد گرفت گفت: استقلال در اين بازي ميزبان است. مدت ها بود اين باشگاه به هنگام ميزباني به دنبال گرفتن جايگاه روبرو بود و چون حقشان است، جايگاه روبرو در اختيار استقلال قرار گرفت.
محمدي ادامه داد: هواداران دو تيم به طور مساوي مي توانند در ورزشگاه حضور پيدا كنند. البته طبق رسم ميزباني فقط 10 درصد به تيم ميهمان تعلق مي گيرد اما اين مورد درباره دربي پايتخت رعايت نمي شود چون دو تيم داراي يك ورزشگاه مشترك هستند و به همين دليل اين قانون در بازي هاي دو تيم اعمال نمي شود.
گفتني است دربي 67 پايتخت روز جمعه ساعت 30:14 در ورزشگاه آزادي برگزار مي شود.
زرينچه از سرمربيگري آلومينيوم هرمزگان استعفا كرد
جواد زرينچه كه حدود دو ماه سرمربيگري تيم آلومينيوم هرمزگان را برعهده داشت از سمت سرمربيگري اين باشگاه استعفا كرد. زرينچه روز جمعه با ارائه استعفاي خود به مديران اين باشگاه بندرعباس را به مقصد تهران ترك كرده است. وي كه پس از كش و قوسهاي فراوان و جنجال هاي زياد جايگزين عباس سرخاب هم تيمي سابق خود در اين تيم شد ظاهراً مشكلات شخصي را دليل استعفاي خود بيان كرده است. سرخاب كه فصل گذشته تيم آلومينيوم هرمزگان را از ليگ دسته دوم به دسته اول رهنمون ساخت پس از صحبتهاي انتقادي عليه زرينچه هدايت ديگر نماينده بندرعباس يعني تيم شهرداري را برعهده گرفت.
تيم ملي فوتسال 11 مهر ماه به ليبي مي رود
دور جديد تمرينات تيم ملي فوتسال كشورمان براي سفر به ليبي و شركت در جام كنفدراسيون ها از روز جمعه هفته جاري (10 مهرماه) آغاز خواهد شد.
وحيد شمسايي، محمد طاهري، محمد كشاورز، محمدرضا زحمتكش، مرتضي عظيمايي، حميد رضا ابراري نيا، حسين سلطاني، مجيد تيكدري نژاد، حسين مهدوي نيا، علي رهنما، مصطفي نظري، محمود لطفي، محمد هاشم زاده، جاسم سلطاني و جواد اصغري مقدم بازيكناني هستند كه بايد صبح روز جمعه هفته جاري (10 مهرماه) در سالن سرپوشيده كمپ تيم هاي ملي خود را به مربيان تيم ملي معرفي كنند.
تيم ملي فوتسال كشورمان با يك جلسه تمرين روز شنبه تهران را به مقصد ليبي ترك مي كند تا از روز دوشنبه 13 مهرماه در كنار 5 تيم برتر فوتسال جهان (اسپانيا، گواتمالا، اروگوئه، ليبي و جزاير سليمان) رقابت در جام كنفدراسيون ها را آغاز كند.

 



اولين شكست چلسي، منچستريونايتد را صدرنشين كرد حركت شانه به شانه رئال مادريد و بارسلونا

اولين شكست چلسي و صعود منچستريونايتد به صدر جدول و پيروزي هاي پياپي و حركت شانه به شانه تيم هاي بارسلونا و رئال مادريد ازجمله اتفاقات مهمي بود كه در رقابت هاي اين هفته ليگ برتر انگليس و لاليگا اسپانيا رقم خورد.
هفته هفتم رقابت هاي ليگ برتر فوتبال باشگاه هاي انگليس شنبه شب با انجام هشت مسابقه آغاز شد كه در مهمترين ديدارها چلسي تيم صدرنشين رقابت ها كه تمام شش ديدار گذشته اش را با پيروزي پشت سر گذاشته بود، در خانه ويگان سه بر يك تن به شكست داد تا نخستين باخت خود در اين فصل از رقابت ها را تجربه كند. اين باخت شاگردان كارلو آنچلوتي، سرمربي ايتاليايي چلسي باعث شد تا منچستريونايتد با پيروزي دو بر صفر در خانه استوك سيتي به صدر جدول رقابت هاي ليگ برتر صعود كند.
شياطين سرخ با گل هاي ديميتار برباتف (62) و جان اوشي (77) ميزبان خود را شكست دادند تا با 18 امتياز و تفاضل گل 11+ بالاتر از چلسي در صدر جدول رقابت ها جاي بگيرند.آبي هاي لندن تنها به خاطر يك گل پس از شش هفته صدر جدول را به مدافع عنوان قهرماني واگذار كردند.
در ديگر ديدارها ليورپول در آنفيلد جشنواره اي از گل به راه انداخت و با شش گل هال سيتي را شكست داد. مردان رافائل بنيتس در اين ديدار با هت تريك فرناندو تورس و همچنين گلزني استيون جرارد و رايان بابل توانستند هال سيتي را شكست دهند و با 15 امتياز بالاتر از تاتنهام در مكان سوم جدول رقابت هاي ليگ برتر جاي بگيرند.
تاتنهام ديگر تيم مدعي اين رقابت ها هم در خانه برنلي با پنج گل به پيروزي رسيد. رابي كين مهاجم ايرلندي لندني ها مرد اول اين مسابقه بود و چهار بار براي تيمش در اين مسابقه گلزني كرد.آرسنال هم با تك گل رابين فان پرسي در خانه فولام به پيروزي رسيد تا همچنان در تعقيب ديگر صدرنشينان ليگ باقي بماند.
در جدول رقابت ها تيم هاي منچستريونايتد و چلسي با 18 امتياز در مكان هاي اول و دوم جاي دارند. تيم هاي هم امتياز ليورپول و تاتنهام نيز با 15 امتياز سوم و چهارم هستند.
در اسپانيا تيم هاي بارسلونا و رئال مادريد همچنان حريفان خود را با شكست بدرقه مي كنند.
هفته پنجم رقابت هاي لاليگا شنبه شب با انجام چهار ديدار آغاز شد. در اين رقابت ها رئال مادريد در ورزشگاه سانتياگو برنابئو توانست مهمانش تنريف را با سه گل شكست دهد و پنجمين پيروزي پياپي اش در رقابت هاي فصل جاري را جشن بگيرد. در اين ديدار كريم بنزما دوبار و كاكا براي قوهاي سپيد گلزني كردند.
در ديگر ديدار بارسلونا در خانه مالاگا با گل هاي زلاتان ابراهيموويچ و پيكه كه به عنوان بازيكن تعويضي وارد ميدان شده بودند به پيروزي رسيد تا از رقيب ديرينه اش عقب نماند. مدافع عنوان قهرماني هم در تمام ديدارهاي اين فصل خود با پيروزي زمين مسابقه را ترك كرده است.در جدول رقابت هاي لاليگا رئال مادريد و بارسلونا با 15 امتياز در مكان هاي اول و دوم جاي دارند. سويا هم با 12 امتياز سوم است.

 



پيكارهاي آسيايي كاراته شكست ژاپن و قهرماني كوميته تيمي ايران

در پايان نهمين دوره پيكارهاي آسيايي كاراته و در ديدار حساس فينال كوميته تيمي تيم ملي ايران مقتدرانه ژاپن، قهرمان آسيا را شكست داد و به مقام قهرماني آسيا رسيد.
تيم ملي كوميته تيمي ايران در ديدار فينال با تركيب سعيد فرخي، فرزاد عباس زاده، حامد زيگساري، مهدي سلطاني و نادر جودت به مصاف قهرمان آسيا رفت كه در اين مسابقه توانست با حساب سه بر يك به پيروزي برسد.
در فينال كوميته تيمي «فرخي» نتيجه را واگذار كرد، حامد زيگساري به تساوي رسيد و عباس زاده، جودت و سلطاني توانستند برابر حريفان ژاپني به پيروزي برسند.
تيم ملي كاراته ايران در بخش مسابقات كوميته تيمي در رقابتهاي آسيايي 2005 ماكائو با پيروزي برابر ژاپن قهرمان آسيا شد، ولي در فينال مسابقات 2007 چين پس از دو پيروزي در نهايت با حساب سه بر دو نتيجه را به ژاپن واگذار كرد و از تكرار قهرماني بازماند.در مسابقات سال 2009 كوميته تيمي ايران بار ديگر بر تارك آسيا قرار گرفت.

 



در دومين روز از رقابت هاي جهاني دانمارك فرنگي كاران 2مدال برنز كسب كردند

در روز دوم مسابقات كشتي فرنگي قهرماني جهان دو مدال برنز با ارزش براي ايران به دست آمد.
در روز دوم رقابت هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان، حبيب الله اخلاقي ملي پوش وزن 84كيلوگرم و اميرعلي اكبري فرنگي كار وزن 96كيلوگرم دو مدال با ارزش برنز را براي ايران به ارمغان آوردند.
اخلاقي در مسابقه رده بندي موفق شد، بدري خاسايا نفر سوم سال 2007 جهان از گرجستان را در دو تايم با نتيجه 3برصفر (1-0و 2-0) شكست دهد و در اولين حضور خود در تيم ملي صاحب مدال برنز جهان شود.
اخلاقي در دورهاي قبلي الكسي ميشين از روسيه و ملي پوشان استوني و كرواسي را از سد راه برداشته بود و در كشتي نيمه نهايي به نومونوي از فرانسه باخته بود.
همچنين در وزن 96كيلوگرم، اميرعلي اكبري قهرمان امسال آسيا موفق شد سه بر دو (1-0و 2-2) ديويد سالادزه نايب قهرمان المپيك سيدني از ازبكستان را مغلوب كند و بر سكوي سوم جهان بايستد. علي اكبري پيش از اين حريفاني از دانمارك و بلغارستان را شكست داده بود و در نيمه نهايي به بالاژ كيس از مجارستان باخته بود.
اما در وزن 60كيلوگرم، اميد نوروزي پس از پيروزي بر ملي پوشان چين و بلغارستان مقابل رواز لاشخي از گرجستان مغلوب شد و در رده دهم قرار گرفت.
در روز اول مسابقات نيز حميد سوريان ملي پوش وزن 55كيلوگرم براي چهارمين بار به مدال طلاي جهان رسيده بود.

 



آغاز جام پانزدهم واليبال قهرماني آسيا ايران امروز به مصاف سريلانكا مي رود

پانزدهمين دوره مسابقات واليبال جام ملت هاي مردان آسيا ازديروز (يك شنبه) با حضور 18 تيم و برگزاري 6 بازي در مانيل فيليپين آغاز شد.
با كناره گيري تيم هاي افغانستان و پاكستان ، 18 تيم برگزاركننده مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا در سال 2009 هستند. فيليپين، ميانمار، قزاقستان، چين تايپه، كره جنوبي، مالديو، استراليا، لبنان، قطر، ژاپن، هند، اندونزي، تايلند، چين، ايران، هنگ كنگ، سريلانكا و ويتنام شركت كنندگان در اين دوره از مسابقات هستند كه از ديروز (يك شنبه) رقابت هاي مقدماتي خود را براي راهيابي به مراحل بالاتر آغاز كردند.
- گروه بندي تيم هاي شركت كننده در مسابقات واليبال قهرماني آسيا به اين شرح است:
گروه A: فيليپين، ميانمار، قزاقستان و چين تايپه
گروه B: ژاپن، هند، اندونزي و تايلند
گروه C: چين، ايران، هنگ كنگ، سريلانكا و ويتنام
گروهD: كره جنوبي، مالديو، استراليا، لبنان و قطر
تيم ملي واليبال ايران كه به جز سال هاي 1975 (استراليا) و 1983(ژاپن) در ساير دوره هاي مسابقات جام ملت هاي آسيا حضور داشته و در دوره پيشين اين رقابت ها نيز در جايگاه پنجم قرار گرفته است با استراحت در روز نخست مسابقات امروز آماده رويارويي با تيم سريلانكا مي شود.

 



خواندني از ورزش ايران

¤ مرحله چهارم ليگ دووميداني باشگاه هاي كشور در رده سني بزرگسالان شنبه چهارم مهرماه در ورزشگاه شهيد شيرودي تهران در حالي برگزار شد كه از سوي فدراسيون دووميداني جنبه انتخابي داشتن اين دو مرحله از ليگ براي بازيهاي آسيايي ويتنام و قهرماني آسيا تاكيد شده بود تا در اين مرحله شاهد شكسته شدن دو ركورد ليگ توسط دو پرتابگر كشورمان باشيم. در بخش تيمي و در پايان مرحله چهارم ليگ دووميداني باشگاه هاي كشور در رده سني بزرگسالان تيم نفت تهران با 181 امتياز صدرنشيني خود در ليگ را حفظ كرد، تيم سايپا با 158 امتياز دوم و ذوب آهن اصفهان با 5/141 امتياز سوم شد.
¤ تيم ملي ووشو تركيه براي برپايي اردوي تداركاتي مشترك يك هفته اي و انجام دو بازي دوستانه با تيم ملي ووشو ايران وارد تهران شد. تيم ملي تركيه در رقابت هاي ووشو قهرماني اروپا در سال 2008 كه در «ورشو» پايتخت لهستان برگزار شد، در بخش سانشو با كسب 3 مدال طلا و سه برنز به مقام نايب قهرماني رسيد و همچنين در مجموع تالو و سانشو نيز بعد از روسيه به اين مقام دست يافت.

 



شيرجه رو تيم ملي: شيرجه دچار يخبندان شده است

شيرجه روي تيم ملي ايران از كمبود ورزشكار در اين رشته ورزشي خبر داد و ابراز اميدواري كرد با تمهيداتي كه در آينده انديشيده مي شود، شيرجه از حالت يخبندان خارج شود.
قائم ميرابيان شيرجه روي 27ساله تيم ملي كه سابقه كسب يك طلا، يك نقره و يك برنز بازيهاي غرب آسيا (2005- دوحه قطر) را دارد، مردادماه گذشته در ششمين دوره مسابقات رده هاي سني و عموم آسيا در ژاپن موفق به كسب 2مدال طلا و يك برنز براي تيم ملي شيرجه كشورمان شد.
وي، به عنوان بهترين ورزشكار تابستان رشته شيرجه، در خصوص اين رشته گفت: در حال حاضر استخر براي شيرجه زياد است اما كمبود ورزشكار داريم كه از اين امر مي توان به عنوان يخبندان در شيرجه تعبير كرد. اميدوارم با راه اندازي ليگ شيرجه، بر تعداد ورزشكاران هم افزوده شود.
ميرابيان خطاب به رئيس جديد سازمان تربيت بدني گفت: دوست دارم آقاي سعيدلو سه نكته را حائز اهميت قرار دهند. اول اينكه عدالت در ورزش را رعايت كنند. ورزش ما فقط به فوتبال و كشتي و تكواندو خلاصه نشود. ثانيا اينكه بحث حرفه اي گري در ورزش را دنبال كنند. اينطور نباشد كه وقتي ورزشكار از دوران حرفه اي كناره گرفت خودش هم تمام شود. و سوم اينكه سري به اماكن ورزشي بزنند و با ورزشكاران ملاقات داشته باشند.
شيرجه روي ملي پوش كشورمان در ادامه تصريح كرد: بدون امكانات هرگز نمي توان موفقيتي را متصور بود. ما بازي هاي آسيايي 2010 گوانگجو را پيش رو داريم و اميدواريم كه در اين رقابت ها نتايج خوبي كسب كنيم. رشته شيرجه از جمله رشته هايي است كه به امكانات جنبي از جمله ترامپولين و بابل ماشين نياز دارد كه در صورت فراهم شدن اين امكانات، قطعا نتايج بسيار خوبي كسب خواهيم كرد.
ميرابيان در ادامه با اشاره به برگزاري رقابت هاي ليگ شيرجه تصريح كرد: خوشبختانه امسال آيين نامه ليگ تصويب شده كه اين امر مي تواند شور و شعف فراواني در ميان ورزشكاران اين رشته ايجاد كند. در حال حاضر بسياري از شيرجه روها با اين برنامه به عرصه بازگشته اند كه اين امر مي تواند تبعات مثبتي براي اين رشته در برداشته باشد.
وي با انتقاد از خبرنگاران حاضر در جلسه، گفت: شما همواره به رشته اي چون فوتبال مي پردازيد و از رشته هاي پايه غافل مي شويد. يك فوتباليست پول كلاني از باشگاه متبوع خود مي گيرد و براي كسي ارزش چنداني قائل نيست و من اعتقاد دارم همين بهادادن ها به فوتبال، بلاي جان ورزش كشور شده است.
ميرابيان در پايان با يادآوري برادر مرحومش، افزود: من برادري به نام عادل داشتم كه از شيرجه روهاي بنام كشور بود و در بازي هاي آسيايي هم عملكرد خوبي داشت اما او در سانحه سقوط بهمن جان خود را از دست داد. از آن زمان بود كه من تصميم گرفتم راه او را دنبال كنم و قدم به رشته شيرجه گذاشتم. اميدوارم اين رشته با حمايت سازمان و البته رسانه ها به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند.

 



دبير فدراسيون پينگ پنگ: تيم ملي به تور حرفه اي شفيلد خواهد رفت

دبير فدراسيون پينگ پنگ گفت: به احتمال فراوان تيم ملي به تور حرفه اي شفيلد انگلستان اعزام خواهد شد.
مهرداد قارداشي در گفت وگويي در خصوص پيشنهاد سرمربي تيم ملي پينگ پنگ مبني بر حضور بزرگسالان در مسابقات تور حرفه اي شفيلد انگلستان پيش از مسابقات قهرماني آسيا در هند اظهار كرد: فدراسيون نهايت تلاش خود را مي كند تا تيم ملي به اين مسابقات اعزام شود. به احتمال فراوان ما با پيشنهاد سرمربي تيم ملي موافقت مي كنيم. قطعاً حضور در اين مسابقات به لحاظ فني مورد نياز است. چرا كه پيش از مسابقات آسيايي بازيكنان محك بخورند و به سطح آمادگي بالايي برسند.
وي ادامه داد: مسابقات شفيلد انگلستان مسابقات آزاد جهاني است. قهرمانان برتر چين و كره نيز در آن حضور دارند. ما هميشه در گرفتن ويزا براي مسابقات آزاد مشكل داريم چرا كه براي مسابقات آزاد مانند مسابقات جهاني، آسيايي و المپيك ويزاي قطعي صادر نمي شود. ممكن است در اين رقابت ها به ما ويزا ندهند به هر حال فدراسيون اميدوار است كه بتواند شرايطي فراهم كند كه تيم ملي براي حضور در آسيايي هند شرايط بهتري داشته باشد.
دبير فدراسيون پينگ پنگ با اشاره به اضافه شدن نوشاد عالميان به جمع بزرگسالان در اردوهاي تيم ملي تصريح كرد: ملي پوشان به طور كامل در اردوهاي تيم ملي زير نظر فواد كاسب با حريفان تمريني كره اي تمرين مي كنند. خوشبختانه با آمادگي كه احدي و اخلاق پسند در مسابقات جهاني يوكوهاما و مسابقات آزاد هند كسب كرده اند، از شرايط بسيار خوبي برخوردار هستند و ما اميدواريم مقامي كه در آسيايي مي گيريم، بهتر از دوره قبل باشد. البته هميشه بخشي از نتيجه ارتباط مستقيم با كشورهاي شركت كننده دارد. با اين وجود فدراسيون تلاش مي كند كه بازيكنان آماده تر از دوره گذشته در مسابقات حضور پيدا كنند.
وي افزود: همه پينگ پنگ بازان شرايط بسيار خوبي دارند. تنها «زمان ملا» آسيب ديدگي جزئي دارد كه در روز پاياني اردوي تيم ملي با آن مواجه شد. خوشبختانه آسيب ديدگي او جدي نيست و ظرف يك هفته مداوا مي شود و به اردوهاي تيم ملي باز مي گردد.
دبير فدراسيون پينگ پنگ همچنين از سفر حريفان تمريني كره اي ملي پوشان ايران به شيراز براي برگزاري اردوي تمريني شش روزه در فاصله اردوهاي تيم ملي با تيم هاي منتخب اين شهر خبر داد.
دبير فدراسيون پينگ پنگ در خصوص زمان ورود حريفان جديد تمريني كره اي به ايران يادآور شد: روي كره اي ها نمي توان حساب كرد گاهي اوقات پيش مي آيد كه آنها جزئيات سفرشان را به ما اعلام مي كنند و بعد مي گويند كه دولت شان دستور داده كه در اين زمان به ايران نيايند. در حال حاضر زمان ورود آنها به ايران مشخص نيست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با وجود دعوت از حريفان جديد تمريني كره اي براي حضور در اردوهاي تيم ملي حريفان قديمي در ايران به كار خود ادامه مي دهند يا به كره شمالي بازمي گردند، متذكر شد: مربي و «اوايل» در اردوهاي تيم ملي مي مانند. ممكن است «گوچونگ ايل» به كره بازگردد چرا كه سطح بازي خيلي بالايي ندارد. او يا بايد بپذيرد با دستمزد كمتر در ايران بماند و يا به كره بازگردد. او سرعت تمريني خوبي دارد ولي بازيكن امتياز آوري نسبت به «اوايل» نيست از طرفي وقتي جوانان ما در مسابقات قهرماني آسيا تيم ملي كره شمالي را مي برند، ما بايد از بازيكناني استفاده كنيم كه سطح فني بالاتري دارند.
قارداشي همچنين در خصوص اظهارات محمد علي آبادي در جلسه كميته ملي المپيك با مسئولان پينگ پنگ مبني بر اينكه در گوانگ جو ما از پينگ پنگ مدال نمي خواهيم، به ايسنا گفت: در كميته ملي المپيك در خصوص احتمال مدال آوري ايران در گوانگ جو صحبت شد. اعتقاد همه مسئولان بر اين است كه پينگ پنگ در حال رشد است. مسئولان به خوبي مي دانند كه كسب مدال بسيار دشوار است. اگر نتايج تيمي مسابقات جهاني و آسيايي را از هفت سال پيش تاكنون نگاه كنيم، مي بينيم كه جايگاه كشورهايي همچون سنگاپور و هنگ كنگ كه قبلا از ما عقب تر بودند، امروز در سطح بالاي آسيا و جهان است. امروز هنگ كنگ بالاتر از ژاپن و چين تايپه قرار مي گيرد چرا كه آنها از بازيكنان چيني الاصل در تركيب تيم هاي ملي شان استفاده مي كنند.
وي در خصوص ملارجبي پديده نوجوان پينگ پنگ ايران نيز اظهار كرد: ملارجبي براي اينكه بتواند جايگزين عالميان شود. راه زيادي در پيش رو دارد. نوشاد در خانه هم مي تواند با پدر و برادرش تمرين كند ولي ملارجبي اين شرايط را ندارد. البته هيئت همدان نيز هيئت بسيار فعالي است و شرايطي را براي پيشرفت ملارجبي فراهم كرده است. ما فكر مي كرديم به جز نوشاد در سنگاپور و هند عمراني و رويين تن نيز بتوانند بدرخشند ولي تنها اين ملارجبي بود كه توانست نتايج خوبي به دست آورد. او اكنون پس از نوشاد نفر دوم رده هاي سني است و در واقع نزديك ترين بازيكن به نوشاد عالميان است. ملارجبي فيزيك و تكنيك بسيار خوبي دارد. او مي تواند حداقل در سايه عالميان حركت كند تا اگر همين روند را ادامه دهد، بتواند به جايگاه نوشاد نيز برسد.

 



چالش هاي پيش روي رئيس جديد دستگاه ورزش

پس از گذشت چهار سال از رياست «محمد علي آبادي» كه از ابتداي دولت نهم بر مسند سازمان تربيت بدني تكيه زد، رئيس جمهوري در شروع دولت دهم تصميم گرفت، «علي سعيدلو» معاون اجرايي خود را به اين سازمان بفرستد تا ورزش ايران شاهد روزهاي بهتري باشد.
به گزارش ايرنا، اين تغيير و تحولات در حالي بوجود آمد كه در چهار سال گذشته اگرچه در رشته هاي متعدد شاهد درخشش استعدادهاي جديد در كشورمان بوديم و دستگاه ورزش با ساخت و سازهاي توامان در سرتاسر كشور، كارنامه خوبي از خود نشان داد اما عدم موفقيت رشته فوتبال و برخي از رشته هاي مدال آور همچون كشتي در رقابت هاي معتبر المپيك پكن و جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي، كارنامه مسئولان دستگاه ورزش را خدشه دار كرد.اين مسئله تا آنجا پيش رفت كه مردم و رئيس جمهور ورزش دوست كشور را نگران كرد كه ايشان در گفت وگوهاي تلويزيوني خود با ملت نيز به رغم تشكر از اقدامات زيرساختي دستگاه ورزش از عدم توفيق رشته هايي همچون فوتبال لب به سخن گشود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به نوبه خود هرگاه تيم ملي فوتبال يا ساير رشته ها عملكرد مثبتي از خود نشان نداده اند، سازمان ورزش كشور را مورد انتقادات تندي قرار داده اند.
حاشيه هاي روزمره در مسائل مختلف ورزشي بالاخص در فوتبال و همچنين انتظارات بي شمار مردم و مسئولان كشور از ورزشكاران و مسئولان ورزش، فعاليت در اين دستگاه را دو چندان دشوار كرده است.
رئيس جديد دستگاه ورزش در شرايطي هدايت دستگاه عريض و طويل تربيت بدني را كه بيشترين مخاطبان آن را جوانان پرشمار كشور تشكيل مي دهند به دست گرفته است كه علاوه بر وظيفه اي كه رئيس جمهوري مبني بر توسعه فضاهاي ورزشي براي شكوفايي بيش از پيش استعدادهاي جوانان ايران برعهده وي نهاده، بايد وضعيت و تراز ورزشي ايران در مسابقات جهاني و فرامنطقه را نيز ارتقاء دهد.
از طرفي رؤساي فدراسيون ها، مسئولان ادارات كل تربيت بدني، پيشكسوتان، كارشناسان و اهالي جامعه ورزش انتظارات فراواني از رئيس جديد دستگاه ورزش دارند. گسترش عدالت و توجه بيشتر به ساير رشته هاي ورزشي و مخصوصا رشته هايي كه در چهار سال گذشته به رغم بي مهري رسانه ها و مسئولان ورزشي، با كمترين امكانات و بودجه، افتخارآفرين بوده اند و توجه بيشتر به ساير استان ها از ديگر دغدغه هاي رئيس دستگاه ورزش كشور در چهار سال آتي خواهد بود.
انتظار بانوان ورزشكار و به خصوص كمبود باشگاه هاي ورزشي مخصوص بانوان از اصلي ترين نگراني هاي اين بخش محسوب مي شود كه اميدوارند رئيس دستگاه ورزش كشور بيش از گذشته به نارسايي ها در اين بخش كمك كند.
دوري برخي از پيشكسوتان، نخبگان و كارشناسان ورزشي از گود تصميم گيري رشته هاي مختلف علاوه بر اينكه ما را در كاميابي در برخي از رشته ها نااميد كرده است، باعث دلسردي فعالان جوان امروز ورزش كشور خواهد شد كه رئيس دستگاه ورزش بايد براي آن چاره انديشي كند.
ورزش بهترين درمان براي بيماريها، ايجاد دوستي، ارتباط با ديگر ملتها و مهمترين موضوع و بهترين سد براي از بين بردن ناهنجاريهاي اجتماعي و پديده اعتياد است و با رويكرد به اهميت ورزش بايد به سمتي حركت كنيم كه مردم و جوانان علاقه مند به ورزش به راحتي بتوانند از مكانها استفاده نمايند.
با ديدگاه ورزشي خوبي كه رئيس جديد سازمان دارد، اميد داريم كه با فراهم كردن زيرساخت ها، جدي گرفتن آموزش و داشتن برنامه اي مدون شاهد اوج گيري دوباره ورزش قهرماني در سطح بين المللي باشيم تا بتوان از اين طريق ايران اسلامي را به بهترين نحو به دنيا نشان داد.
و با استفاده از متخصصان ورزش كه تعداد آنها نيز زياد است مي توان اميدوار بود كه ورزش ما از حالت ركود خارج شود و با شناختي كه از رئيس جديد سازمان داريم، براي رسيدن به توسعه پايدار از افراد متخصص و توانمند در ورزش بهره خواهند برد.

 



اخبار فوتبال جهان

زيدان خود را براي مربيگري آماده مي كند
«زين الدين زيدان» اسطوره فوتبال فرانسه هم تصميم گرفته مثل هم تيمي هاي سابقش يعني «لوران بلان» و «ديديه دشام» مربيگري را هم به جمع افتخارات خود اضافه كند.زيزو مشاور رئال مادريد فرانسه و «فلورنتينو پرس» رئيس اين باشگاه در مصاحبه با مجله ورزشي «اكيپ» درمورد آينده وي در فوتبال صحبت كردند.گرچه زيدان در باشگاه رئال مادريد حقوق ياتعريف شغلي مشخصي ندارد، اما پرس در اين گفت وگو به توضيح نقش او در برنابئو پرداخت.وي اظهارداشت: زيدان از نقطه نظر فني و ورزشي به ما مشاوره مي دهد اما فعلا درمرحله گذار است.پرس افزود: رئال مادريد شركت بزرگي است كه ابعاد مختلفي شامل ورزشي، اقتصادي و اجتماعي دارد. زيدان بايد همه اينها را ياد بگيرد.زيدان كه سابقه قهرماني در جام جهاني را هم در كارنامه دارد درهمين مصاحبه از خوشحالي خود براي همكاري با رئال مادريد گفت و اينكه اميدوار است راه دشام و بلان را ادامه دهد.وي ادامه داد: از اينكه فرصت يادگرفتن دارم، خوشحالم.رئال مادريد هفته آينده در جريان مسابقات ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا (چمپيونزليگ) ميزبان المپيك مارسي است و زيدان قرار است به ورزشگاه برود تا تيمش را از نزديك همراهي كند.
ونگر باز هم به دنبال جذب يك ستاره گمنام
تيم فوتبال آرسنال انگليس آماده جذب و استخدام بازيكن از ليگ فوتبال بلژيك مي شود.آرسن ونگر، از مدت ها قبل ليگ اين كشور اروپايي را زيرنظر گرفته و از طريق چند رابط كه موظف به كشف استعداد در ليگ هاي قاره هستند، الياكيم مانگالا، بازيكن كم سن و سال؛ ولي خوش آتيه استاندارد ليژ را مورد توجه قرار داده است.براساس اين گزارش سرمربي فرانسوي لندني ها بر اين باور است كه مانگالا 18 ساله در صورت حضور در جزيره و تمرين در كنار ستارگان جوان تيم، به سرعت پيشرفت خواهد كرد و به مهاجمي قابل و با قدرت تبديل خواهد شد. از اين رو گفته مي شود آرسنالي ها براي جذب اين گلزن بلژيكي كه تا سال 2013 با تيمش قرارداد دارد، رايزني را شروع كرده اند.
مارادونا لجبازي هايش را كنار گذاشت
مهاجم آرژانتيني تيم فوتبال باشگاه رئال مادريد براي حضور در تيم ملي كشورش آماده مي شود.گونسالو هيگواين مدت ها است به خاطر لجبازي هاي مارادونا و توجه غيرمنطقي او به گزينه هاي سوخته اي چون آخرو، رودريگس و سانتو به تيم ملي دعوت نمي شود. تيم ملي آرژانتين كه وضعيتي اسفناك را در مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي تجربه مي كند بايد در بازي هاي باقيمانده از گروه خود به پيروزي هاي قاطعانه دست پيدا كند تا شانس حضور در جام جهاني را از دست ندهد.هيگواين مي توانست مليت اسپانيايي را براي خود برگزيند؛ اما به خاطر زادگاهش مليت آرژانتيني را برگزيد.
قرارداد فورلان با اتلتيكو تمديد شد
مهاجم اروگوئه اي اتلتيكومادريد قرار داد خود را با اين تيم تا پايان سال 2013 تمديد كرد.ديه گو فورلان كه در فصل تابستان پيشنهادات بسيار ارزشمندي از باشگاه هاي ثروتمند بارسلونا، رئال مادريد، اينترميلان و منچسترسيتي را رد كرد قرارداد خود را با باشگاه دوم پايتخت اسپانيا تا پايان سال 2013 تمديد كرد. فورلان مي تواند در كنار بزرگاني چون آخرو و ماكسي رودريگس مثلث مرگ وعده داده شده را در آتلتيكومادريد خلق كند.
گوارديولا: بارسلونا قاطعانه فيناليست اروپا مي شود
سرمربي تيم فوتبال باشگاه بارسلونا تيمش را مستحق حضور در فينال ليگ قهرمانان اروپا توصيف كرد. جوزپه گوارديولا گفت: هيچ ترسي از رقباي اروپايي نداريم و اطمينان دارم كه مردانم به راحتي در ديدار نهايي ليگ قهرمانان اروپا حضور پيدا خواهند كرد.وي افزود: رقيب اصلي بارسلونا در ليگ قهرمانان اروپا تيمي از انگليس است و نمي خواهم نامش را ذكر كنم تا مجبور باشم باز هم پاسخگوي واكنش هاي ديگران باشم؛ اما اطمينان دارم كه بارسلونا قاطعانه تا فينال پيش مي رود. بارسلونا در دومين ديدار خود در مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا فرداشب به مصاف ديناموكيف اوكراين مي رود.
رونالدينيو ميهمان ويژه افتتاحيه جام جهاني نوجوانان
هافبك تيم فوتبال آث ميلان ايتاليا ميهمان ويژه جام جهاني نوجوانان در نيجريه خواهد بود.كنفدراسيون فوتبال آفريقا قصد دارد در طول برپايي مسابقات زير 17 سال، از كارشناسان بزرگ دنيا و چهره هاي جهاني دعوت به عمل آورد تا باعث رونق بيشتر مسابقات شود. از افرادي كه حضورش در افتتاحيه قطعي شده، رونالدينيو بازيكن برزيلي تيم آث ميلان است. او خود در نوجواني همراه برزيل در اين مسابقات قهرمان شده است.
پيگريني: سيستم بازي مادريد به راحتي قابل تحليل نيست
سرمربي تيم فوتبال رئال مادريد در نشست خبري اظهارات اخير همتاي كاتالونيايي خود را نقد كرد.
مانوئل پيگريني پس از آن كه جوزپه گوارديولا سيستم رئال مادريد را بسيار ساده و قابل تحليل توصيف كرد خطاب به وي گفت: اگر قرار بود پس از 5 هفته سرمربي جواني مثل گوارديولا سيستم ما را تحليل كند اصولا به رئال مادريد نمي آمدم. سيستم بازي مادريد به اين راحتي قابل تحليل نيست و به گوارديولا توصيه مي كنم قبل از هر اظهارنظري قدري فكر كند و تبعات سخنان خود را نيز بسنجد.وي افزود: در هفته دوازدهم با بارسلونا بازي داريم، ديداري كه گويا براي جوزپه گوارديولا بسيار اهميت دارد و حياتي است اما بارها اعلام كرده ام كه براي من مثل ساير بازي ها مهم است و هيچ ويژگي متمايزكننده اي ندارد.
تراپاتوني تا 2012 در ايرلند
جيوواني تراپاتوني در 70 سالگي هم خستگي نمي شناسد. اين مربي سرشناس ايتاليايي ديروز قراردادش را با تيم ملي ايرلند تمديد كرد.تراپ تا 2012 روي نيمكت ايرلندي ها خواهد نشست. او كه در كارنامه مربيگري اش سابقه هدايت تيم هاي ملي ايتاليا و باشگاه هايي چون يوونتوس تورين،
بايرن مونيخ و اشتوتگارت را دارد، درباره تمديد قراردادش با فدراسيون فوتبال ايرلند گفت: تيم ما پتانسيل زيادي دارد. تراپاتوني و ايرلند در رقابت بر سر رسيدن به بليت جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي همچنان اميدوارانه كار مي كنند. اين تيم در حال حاضر پس از ايتالياي صدرنشين با چهار امتياز اختلاف در مكان دوم گروه هشت رقابت هاي مقدماتي جاي دارد. روز 10 اكتبر ديدار حساس اين گروه ميان صدرنشينان برگزار خواهد شد كه در آن ايرلند از آتزوري ميزباني خواهد كرد و تنها در صورت برد مي تواند بخت ورود مستقيم به جام جهاني را همچنان حفظ كند. ايتالياي قهرمان جهان با يك تساوي هم خيالش را از بابت حضور در جام جهاني نوزدهم آسوده خواهد كرد. تيم دوم گروه
مي تواند راهي رقابت هاي پلي آف شود. ايرلند كه تاكنون در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني بدون شكست بوده است، از اين بابت نگراني ندارد چرا كه در دو هفته باقيمانده از رقابت ها با بلغارستان، تيم سوم پنج امتياز فاصله دارد.

 



كرانچار ، منصوريان، بونا چيچ، پورمهدي، استيلي و برندتس روي لبه تيغ
مربياني كه انتظارات را برآورده نكرده اند

ليگ برتر نهم براي اخراج نخستين سرمربي خود فقط
5 هفته صبر كرد تا مشخص شود كه ليگ برتري دشوار در انتظار مربيان است و اگر نتوانند خواسته هاي مديران باشگاه مطبوع خود را برآورده كنند، فرصت چنداني براي جبران مافات نخواهند داشت و بايد با هوشياري بيشتري به فكر اداره فني تيم هاي خود باشند.
حميد كللي فر نخستين صاحب نيمكت داغ بود كه بعد از تساوي خانگي برابر ابومسلم، با حكم بركناري مواجه شد و بعد از آن خداداد عزيزي بعد از اينكه شكست سنگين پنج بر دو را برابر اصفهاني ها متحمل شد، ترجيح داد تا قبل از صادر شدن حكم بركناري از سمتش در راس كادر فني استقلال اهواز كنار برود و اين تيم را در پايان هفته هفتم با 5 امتياز و رتبه پانزدهمي تحويل سكاندار جديد بدهد.
در مجموع در شرايطي كه برخي از تيم ها بعد از گذشته هشت هفته از مسابقات دارند، نشان مي دهد كه روند تغييرات در نيمكت ها همچنان تداوم خواهد داشت و در حال حاضر عليرضا منصوريان از پاس همدان، لوكا بوناچيچ سرمربي مشهور فولاد، ناصر پورمهدي در ابومسلم بحران زده و حتي حميد استيلي، كرانچار و ارني برندتس هم به دليل نتيجه نگرفتن استيل آذين ، پيروزي و راه آهن موقعيت چندان مستحكمي را در تيم خود ندارند.
عليرضا منصوريان؛
جاي خالي فاكتور مهمي
به نام تجربه
«تيم ما مشكل كمبود تجربه دارد، تلاش مي كنيم تا با تمرينات مستمر اين مشكل را برطرف كنيم.» اين گفته هاي منصوريان بعد از اينكه در هفته چهارم مقابل مس كرمان سومين شكست را پذيرفت، دقيقا نشان داد كه او براي اينكه بتواند به عنوان سرمربي در فوتبال باشگاهي براي خود جايي دست و پا كند، به زمان و البته ياد گرفتن نياز دارد.
اين درست كه پاسي ها بعد از انتقال به همدان ديگر نتوانستند به مانند دوراني كه عنوان تيم تهراني را يدك مي كشيدند، چهره اي مدعي داشته باشند. اما با اين حال شانزدهم شدن در ليگ هجده تيمي، نتيجه اي نيست كه مسئولان اين باشگاه ريشه دار بتوانند با آن به راحتي كنار بيايند و به همين دليل است كه منصوريان شمارش معكوس را براي خداحافظي از نيمكت اين تيم آغاز كرده است.
لوكا بوناچيچ؛
سقوط آزاد مرد عصبي
حتي بدبين ترين منتقدان لوكا بوناچيچ هم پيش بيني نمي كردند كه فولاد اهواز بعد از انجام هشت بازي با امتيازي برابر با تيم آخر، در رتبه هفدهم جا خوش كند.
اما اين اتفاق افتاد تا بوناچيچ كه از او به عنوان يكي از بهترين كرووات هاي ليگ ايران ياد مي شود، به اين نتيجه برسد كه بالا و پايين شدن ها در فوتبال امري اجتناب ناپذير است. «با بازيكنان فعلي نمي توانيم عملكردي بهتر از اين داشته باشيم.» اين جمله از هفته دوم وارد ادبيات سرمربي قرمزهاي اهواز شد تا بلكه او بتواند توپ را به نوعي در زمين شاگردانش بياندازد، اما چه كسي است كه نداند لوكا نقش مستقيمي در انتخاب مهره هايش داشت. شايد به همين دليل است كه خيلي ها منتظر امتياز از دست دادن فولاد در هفته هاي آتي هستند تا لوكا را چهارمين اخراجي نهمين دوره ليگ ببينند.
ناصر پورمهدي؛ نمونه بارز «بي گدار به آب زدن»
مي توان ضرب المثل هاي «بي گدار به آب زدن» و «از هول حليم افتادن در ديگ» را براي پورمهدي به كار برد. اين مربي با علم بر مشكلات عديده باشگاه ابومسلم و در حالي كه مي دانست آنها حتي به اندازه تيم هاي دسته چندم هم سامان ندارند، پست سرمربيگري سياه جامگان را برعهده گرفت تا از «تك» فرصتش براي سرمربي شدن استفاده كند. حالا او مانده است و تيمي كه مهره هاي ضعيفي دارد و از سوي كميته انضباطي فدراسيون فوتبال تهديد به تعليق شده و در پايان هفته هشتم فقط چهار امتياز را به دست آورده است. در مورد اين مربي مي توان گفت كه اسير حاشيه ها و مشكلات باشگاهي شد كه مديران متعددي را به خود مي بيند تا نتواند در اولين تجربه سرمربيگري اش توانايي هاي احتمالي خود را نشان دهد، البته ترديدهاي زيادي در مورد سقف توانايي او در بين اذهان فوتبالي ها وجود داشت كه نتايج كسب شده به اين ترديدها دامن زده است. شكست پنج بر صفر ابومسلم مقابل استقلال تهران در هفته هشتم باعث شد تا مديران اين باشگاه تنها دو هفته ديگر به پورمهدي براي خروج از بحران فرصت دهند.
حميد استيلي؛
نگراني ها به تدريج آغاز شده
خيلي ها بر اين باور بودند كه هدايت تيم پرستاره اي چون استيل آذين، اوج خوش شانسي استيلي در اولين تجربه سرمربيگري اش است و او مي تواند با تكيه بر ستاره ها و امكانات مالي اين تيم، در همان اولين سال يا قهرمان شود، يا اينكه بتواند چهره اي مدعي از خود و تيمش به نمايش بگذارد. اما استيل آذين كه بعد از برگزاري هفته سوم ليگ 9 امتيازي شد و به صدر چسبيد، در پنج ديدار اخير سه بار باخته و دو بار هم به تساوي دست يافته است تا استيلي بداند كه سرمربيگري چندان هم راحت نيست و او حالا حالاها براي سرمربي شدن به زمان نياز دارد.
استيلي با وجود رابطه خوبي كه با مديران باشگاه استيل آذين دارد، به خوبي مي داند كه هزينه هاي ميلياردي به صورت طبيعي انتظارات را بالا مي برد و اگر نتواند تيمش را از بحران نتيجه نگرفتن خارج كند، يكي از مربياني خواهد بود كه نمي تواند تيمش را تا پايان ليگ برتري رهبري كند.
زلاتكو كرانچار؛
در انتظار شهرآورد
وقتي محمد حسن انصاري فرد بعد از هفته ها بلاتكليفي، با آب و تاب فراوان كارنامه كرانچار را اعلام مي كرد، تصور نمي شد كه اين مربي در همين هفته هاي اول يكي از مربباني باشد كه هواداران تيم خواهان بركناري اش باشند .
كرانچار كه ليگ را با چهره اي مقتدر برابر مس كرمان شروع كرد، روز به روز تيمش را افت كرده تر ديد تا حالا قبل از شهرآورد پرطرفدار پايتخت، روزهاي سختي را تجربه كند.
اين مربي كروات البته فرصتي ايده آل را براي حفظ موقعيتش دارد،او اگر بتواند در شهرآورد تهران استقلال بالانشين و اوج گرفته را شكست دهد، مي تواند اميدواري زيادي به ماندن در نيمكت قرمزها و اوج گيري تيمش داشته باشد.
اما بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه يكي از بارزترين شاخصه هاي مديريت برادران انصاري فرد اين است كه اين دو برادر فوتبالي حوصله زيادي براي تحمل مربي ناكام به خرج نمي دهند.حتما به كرانچار يادآوري شده است كه با وجود موفقيت هاي نسبي افشين پيرواني در پيروزي، نلووينگادا 72 ساعت مانده به ديدار استقلال تهران حكم سرمربيگري اش را از عباس انصاري فرد دريافت كرد.
ارني برندتس؛
انتظارات از فوتبال هلندي را برآورده نكرد
روزي كه محمدحسن انصاري فرد در مصاحبه مطبوعاتي سرمربي جديد تيمش وعده ارائه فوتبالي روان به سبك هلند در ليگ برتر فوتبال ايران داد، كسي تصور نمي كرد كه جايگاه راه آهن با امكانات فراوان و مثال زدني اين باشگاه بعد از هفته هشتم رده چهاردهم در جدول رده بندي باشد.
برندتس هلندي به خوبي واقف است كه فرصت چنداني براي اثبات توانايي هاي خود ندارد، شايد اگر در دو بازي آخر در ثانيه هاي آخر بازي پيروزي را با تساوي عوض نمي كرد و مي توانست مقابل تيم هاي پيروزي و مس كرمان به برتري برسد امروز تا اندازه اي از بحران خارج شده بود اما چنين نشد.
بايد منتظر ماند و ديد كه طي چند هفته آينده كداميك از مربيان از تحمل حرارت سوزان داغ ترين نيمكت، خلاص خواهند شد.

 



اختلاف هاي پنهاني همچنان ادامه دارد «اميد» را نااميد نكنيد

در حالي كه نزديك به 7ماه از همكاري كادر مربيگري تيم فوتبال اميد با فدراسيون فوتبال و كميته ملي المپيك مي گذرد تاكنون تعهدات مالي كادر فني اين تيم بلاتكليف مانده است و ادامه اين روند مي تواند اميدهاي فوتبال ايران براي رسيدن به المپيك 2012 را نااميد كند.
تيم فوتبال اميد كه با هدف صعود به المپيك 2012 لندن برخلاف ادوار گذشته از 3سال قبل براي شكستن طلسم 40ساله صعود به المپيك تشكيل و كادر فني و بازيكنان آن مشخص شده اند، تاكنون 7مرحله اردوهاي آماده سازي، 2تورنمنت خارجي و نزديك به 6ديدار تداركاتي مقابل تيم هاي مطرح آفريقايي، اروپايي و آسيايي برگزاركرده است.
استارت كار تيم اميد از اواخر اسفندماه سال 87 زده شد و پس از اختلاف نظرهاي طولاني بر سر انتخاب سرمربي ايراني و خارجي، بين فدراسيون فوتبال و كميته ملي المپيك سرانجام غلامحسين پيرواني سكاندار تيم اميد شد و كار خود را بطور جدي از ابتداي سال88 با اين تيم آغاز كرد.
انتخاب پيرواني به عنوان سرمربي تيمي كه مي بايست به آرزوي ديرينه فوتبال ايران جامعه عمل مي پوشاند و يكي از 4سهميه آسيا در المپيك 2012 را بدست مي آورد، مدتها مخالفت ها و مقاومت هايي را در مسئولان و متوليان كميته ملي المپيك به همراه داشت.
اين گروه مسئولان كه سابقه چندين دوره تشكيل و سازماندهي تيم اميد را داشتند، پيرواني را در رديف مربيان سنتي فوتبال ايران ارزيابي مي كردند كه با تكيه بر دانش و اطلاعات قديمي او تيم اميد توان عبور از گذرگاه سخت مسابقات مقدماتي المپيك را نخواهد داشت. با وجود تمامي اين مخالفت هاي پنهان و آشكار فدراسيون فوتبال با تكيه بر عملكرد قابل توجه پيرواني در دوره هاي مختلف ليگ در تيم مقاومت سپاسي همچنان روي اين مربي ايراني اصرار ورزيد تا در نهايت با اين پيش شرط كه يك مربي و يا بدنساز خارجي به كادر فني تيم اميد اضافه شود، رضايت مخالفان را نيز جلب كند.
كادر فني تيم اميد متشكل از غلامحسين و اميرحسين پيرواني، هادي طباطبايي و به سرپرستي محمد فنايي پس از سه ماه بلاتكليفي، اواسط تيرماه با فدراسيون فوتبال پاي ميز مذاكره نشست و با قرارداد مالي يكساله و به مدت 3سال (پايان المپيك لندن) كه امضاي علي كفاشيان نيز به آن رسميت مي بخشيد، هدايت تيم اميد را عهده دار شد.
از سوي ديگر مأموريت هميشگي كميته المپيك در تدارك پشتيباني تيم هاي اعزامي به المپيك، اين كميته در توافقات بعمل آمده با فدراسيون فوتبال موظف به اجراي تعهدات مالي كادر فني تيم اميد شد هر چند قرارداد اين مربيان با فدراسيون فوتبال نهايي و امضا شده بود.
كميته ملي المپيك تاكنون و با وجود سپري شدن نزديك به 7ماه از همكاري كادر مربيان اميد با فدراسيون فوتبال هنوز به تعهدات مالي خود در قبال اين مربيان عمل نكرده و اين موضوع ترديدهايي را نسبت به وضعيت آينده همكاري كادر فعلي موجب شده است. هر چند مربيان اين تيم بسيار اميدوارند تا اين مشكل به نحو مسألمت آميز حل و فصل شود ولي از سوي مسئولان كميته ملي المپيك اراده جدي در اين خصوص ديده نمي شود.
از سوي ديگر مربيان تيم اميد تاكنون هرگز اين موضوع را بطور معضل حاد و اساسي مطرح نكرده اند و تلاش دارند اوضاع را كاملا عادي و بدون هرگونه اختلاف جلوه دهند.
به نظر مي رسيد در نشست اخير كادر فني تيم اميد با دبيركل كميته ملي اينگونه مشكلات كاملا برطرف شده باشد ولي بي توجهي هاي اخير حكايت از عمق مشكلات و اختلافات داخلي بين مسئولان كميته المپيك و كادر فني تيم اميد دارد كه نمي تواند ادامه آن به روند عادي و طبيعي تيم اميد منجر شود.
اين در حالي است كه كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال همواره بر حمايت همه جانبه از تيم اميد و فراهم آوردن همه گونه امكانات حرفه اي براي صعود اين تيم به المپيك لندن تأكيد دارند و مدعي هستند كوتاهي نسبت به پشتيباني از تيم اميد نداشته اند.
با توجه به مسئوليت حساس و سنگين كميته ملي المپيك در آماده سازي و تدارك تيم اميد به نظر مي رسد اينگونه بي توجهي ها نسبت به مجموعه اي كه براي شكستن طلسم 40ساله صعود ايران به المپيك آماده مي شود، حاصلي جز دلسردي و بي انگيزگي هدايت كنندگان تيم اميد نخواهد داشت.
پر واضح است كه مسئولان كميته ملي المپيك و در رأس آن محمدعلي آبادي تنها در صورتي مي توانند از تيم اميد انتظار المپيكي شدن داشته باشند كه نظير تيم ملي بسكتبال تمامي شرايط حرفه اي را نيز براي موفقيت آن فراهم كنند.
در فاصله نزديك به يكسال تا بازيهاي آسيايي گوانگجو چين به عنوان يكي از آزمون هاي بزرگ تيم اميد انتظار از كميته ملي المپيك توجه ويژه و بايسته به تيمي است كه موفقيت آن در صعود به المپيك مي تواند بخشي از ناكامي صعود به جام جهاني را جبران كند.
تيم اميد امروز بيش از هر چيز نياز به نگاه حرفه اي مديران و تصميم گيران كميته ملي المپيك در هموار ساختن راه موافقت اين تيم براي رسيدن به المپيك 2012 دارد المپيك ميعادگاه حضور كشورهايي است كه حرفه اي مي انديشند، حرفه اي آماده مي شوند و حرفه اي عمل مي كنند. اجازه ندهيم مشكلات جزيي ما را از هدف هاي بزرگ باز دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14