(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 مهر 1388- شماره 19473
 

علامه فضل الله خواستار مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن صهيونيستي شد
نيروهاي امنيتي رژيم مبارك 16 عضو اخوان المسلمين را بازداشت كردند
حزب الله نسبت به احتمال ناآرامي هاي طايفه اي در لبنان هشدار داد
دور تازه حملات زميني و هوايي صهيونيست ها به غيرنظاميان غزه
ژاپن به ماموريت دريايي خود در كمك به جنگ افغانستان خاتمه مي دهد
مالكي : برخي كشورهاي عربي مي خواهند ساختار سياسي عراق را تغيير دهند
كشف انبار سلاح هاي رژيم سعودي در شمال يمن
شركت كنندگان در اجلاس كاراكاس خواستار شدند تشكيل اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا
پايان انتخابات پارلماني در پرتغال
نيروهاي مسلح عربستان به حال آماده باش كامل درآمدند
صدراعظم آينده آلمان امروز مشخص مي شود
كودتاچيان هندوراس به سفارت برزيل 10 روز مهلت دادند
كابينه بلاتكليف لبنان



علامه فضل الله خواستار مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن صهيونيستي شد

روحاني برجسته لبنان گفت، اسلام از نظر فرهنگي مورد حمله گسترده قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علامه محمد حسين فضل الله در ديدار با يك هيئت از علماي اهل سنت از شهر صيدا با اعلام مطلب فوق اظهار داشت، دشمن صهيونيستي براي خدشه دار كردن چهره اسلام و ضربه زدن به جهان اسلام به ايجاد فتنه مذهبي دست مي زند.
علامه فضل الله با اشاره به اينكه دشمن صهيونيستي و غرب براي درگير كردن مسلمانان با يكديگر مي كوشند تا قضيه فلسطين به فراموشي سپرده شود گفت بايد با اين توطئه مقابله كرد.
روحاني برجسته لبنان خواستار وحدت امت اسلامي بر ضد دشمن صهيونيستي شد و تأكيد كرد همين وحدت اسلامي بود كه دشمن صهيونيستي را از لبنان عقب راند.

 



نيروهاي امنيتي رژيم مبارك 16 عضو اخوان المسلمين را بازداشت كردند

نيروهاي امنيتي مصر در راستاي محدود كردن فعاليت هاي جماعت اخوان المسلمين و اعمال فشار براين جنبش 16 عضو اين جنبش از جمله نماينده سابق پارلمان را بازداشت كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، يك مقام مسئول در سرويس هاي امنيتي مصر اعلام كرد: 16 نفر از اعضاي جنبش اخوان المسلمين از جمله «جمال حشمت»، نماينده سابق اين جنبش به اتهام وابستگي به يك «سازمان غيرقانوني» روز شنبه بازداشت شدند.
جنبش اخوان المسلمين كه در سال 1928 در مصر تاسيس شده است، در سال 1965 از سوي نظام حاكم مصر منحل گرديد و به عنوان يك حزب سياسي از انجام فعاليت محروم شد. جنبش اخوان المسلمين از جمله گروه هايي است كه از فعاليت ضداسرائيلي جنبش حماس حمايت مي كند.

 



حزب الله نسبت به احتمال ناآرامي هاي طايفه اي در لبنان هشدار داد

حزب الله لبنان نسبت به ايجاد آشوب هاي مذهبي و طايفه اي در اين كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، محمدرعد طي سخناني بر حفظ وحدت ملي و پايبندي به اصول ملي تاكيد كرد و نسبت به لغزش در پرتگاههاي اختلافات و آشوب هاي مذهبي و طايفه اي هشدار داد.
وي تاكيد كرد، بدون وجود دولت وحدت ملي لبنان از بحران اختلافات و چنددستگي ها رهايي نمي يابد و با تشكيل دولت وحدت ملي مي تواند در مقابل چالش هاي داخلي و تهديدات خارجي از جمله تجاوزات رژيم صهيونيستي مقابله كند.
رعد همچنين با تركيب 15+10+5 تاكيد كرد و گفت: بهتر است با بازگشت به نقطه صفر فرصت را از دست ندهيم بلكه از نقطه اي كه به آن رسيده ايم شروع كنيم و در مورد توزيع پست ها با يكديگر همكاري كنيم.
در همين رابطه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز تاكيد كرد، دولت وحدت ملي به زودي تشكيل خواهد شد و حتي اگر تشكيل اين دولت به تاخير بيفتد اوضاع همچنان مناسب خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد، اسرائيل ديگر نمي تواند به لبنان حمله كند چرا كه جرئت اين كار را ندارد و لبنان اكنون جايگاه خوبي در منطقه دارد و با جهان بيش از هر زمان ديگر رابطه برقرار كرده است.
رئيس جمهور لبنان در مورد تاخير در تشكيل كابينه گفت، اختلافات در لبنان بر سر جزئيات توزيع وزارتخانه و اسامي است و پيش بيني نمي كنم كه كشورهاي خارجي در اين جزئيات دخالت كنند.
ميشل سليمان همچنين فاش كرد كه سعدالدين حريري عملا هم نمي خواست من فهرست وزيران معرفي شده را كه حريري بار اول معرفي كرده بود امضا كنم.
وي اظهار داشت با دولت چند قطبي در اين كشور مخالف نيست به شرط آنكه دولت وحدت ملي باشد.
گفتني است نخست وزير منتخب دولت چهارمين دور رايزني هاي پارلماني خود را براي تشكيل دولت جديد انجام داد.
تشكيل دولت لبنان اكنون بيش از دو ماه است كه به تاخير افتاده و هنوز رايزني ها با گروه هاي مختلف سياسي نتيجه اي نداشته است.
در همين رابطه «عماد اللحوت» يكي از نمايندگان مجلس لبنان نيز پيش بيني كرد كه كار تشكيل دولت اين كشور تا نيمه ماه آينده طول خواهد كشيد.

 



دور تازه حملات زميني و هوايي صهيونيست ها به غيرنظاميان غزه

نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي در جديدترين حملات خود عليه نوار غزه اين منطقه را از زمين، هوا و دريا مورد تجاوز قرار دادند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، توپخانه ارتش رژيم صهيونيستي شنبه شب اطراف منطقه شرق جباليا را هدف اصابت گلوله هاي توپ خود قرار دادند.
همزمان با اين حملات توپخانه اي تانك هاي ارتش صهيونيستي نيز به همراه گروه ويژه اي از نظاميان به بيت لاهيا واقع در شمال نوار غزه يورش برده و تيراندازي هاي پراكنده اي را در اين منطقه انجام دادند.
هواپيماهاي جنگي رژيم صهيونيستي نيز اقدام به حمايت از نظاميان و تانك هاي صهيونيستي كردند و اين منطقه را هدف حملات هوايي خود قرار دادند.
اين در حالي است كه در منطقه الواحه، قايق هاي جنگي ارتش صهيونيستي به سوي قايق هاي صيادي شهروندان فلسطيني تيراندازي كردند كه از ميزان خسارت هنوز خبري ارسال نشده است.
دور تازه حملات ارتش رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه عصر روز جمعه نيز هواپيماهاي رژيم صهيونيستي با حمله به خودرو عده اي از مبارزان گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين سه تن از آنان را به شهادت رسانده و عده ديگري از شهروندان منطقه التفاح واقع در شرق شهر غزه را زخمي كردند.
از سوي ديگر، در جريان مراسم تشييع پيكرهاي شهداي گردان هاي قدس 17 شهروند فلسطيني از جمله يك كودك 8 ساله بر اثر تيراندازي نظاميان صهيونيست به سوي جمعيت شركت كننده در مراسم زخمي شدند كه براي مداوا به درمانگاه شفا انتقال يافتند.
همچنين در درگيري هاي شديد صبح روز گذشته نمازگزاران فلسطيني با نظاميان صهيونيستي و نيروهاي پليس در داخل مسجد الاقصي حداقل 15 فلسطيني زخمي شدند.
رژيم صهيونيستي قبل از حمله گروهي مشترك از نظاميان ارتش و نيروهاي پليس به داخل مسجد مبارك الاقصي تمامي درب هاي اين مسجد را مسدود كرد تا اين گروه به راحتي بتواند نمازگزاران فلسطيني را كه به منظور مقابله با هرگونه تلاش جمعيت هاي افراطي يهودي براي ورود به مسجدالاقصي و برگزاري مراسم عيد پاك در آن باقي مانده بودند سركوب و متفرق كند.نيروهاي پليس و نظاميان صهيونيستي همچنين به مسجدالاقصي، مسجد القبلي و مسجد قبه الصخره حمله برده و گروهي ديگر نيز به منظور متفرق كردن نمازگزاران فلسطيني گازهاي سمي و اشك آور استفاده و به روي آنها تيراندازي كردند.
گفتني است صدها تن از شهروندان فلسطيني در پاسخ به دعوت رهبران ديني و ملي براي حضور در مسجدالاقصي به منظور مقابله با حملات احتمالي جمعيت هاي تندرو در اين مسجد حضور پيدا كرده بودند.حملات رژيم صهيونيستي به شهروندان فلسطيني در حالي صورت مي گيرد كه به گفته منابع رژيم صهيونيستي، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي ادامه شهرك سازي و حمله به فعالان فلسطيني به وي چراغ سبز داده است.
به گزارش ايسنا به گفته اين منابع، اوباما از نتانياهو خواسته تا به طور آرام و بي سروصدا به اين روند ادامه دهند و ساخت شهرك هاي جديد را از طريق رسانه ها اعلام نكنند.
در مورد موضع گيري تشكيلات خودگردان فلسطين نيز اوباما به نخست وزير رژيم صهيونيستي گفته است: تا زماني كه شكاف داخلي فلسطين وجود دارد، انتقادات تشكيلات خودگردان نمي تواند تل آويو را از ادامه شهرك سازي باز دارد و ما نيز به نوبه خود تلاش مي كنيم تا موضوع شهرك سازي ها به كميته اسرائيل و فلسطين منتقل شود.اين در حالي است كه سايت عبري دبكا نيز اعلام كرد: نتانياهو به باراك اوباما تاكيد كرده كه اسرائيل در برابر افزايش قدرت حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني در نوار غزه دست بسته نمي نشيند.
نتانياهو همچنين به اوباما گفته است كه حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني براساس اطلاعات موجود موشك هاي دوربردي را در اختيار دارند كه مي تواند به بيت المقدس هم برسد.
همچنين ژنرال «دان هاريل» معاون رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي از احتمال حمله مجدد اين رژيم به غزه خبر داد.
وي اظهار داشت، حملات اخير اسرائيل به غزه تنها بخشي از جنگ اسرائيل عليه حماس بود و گزينه ديگري نيست بايد مجددا حمله كنيم.اين ژنرال اسرائيلي خاطرنشان كرد، زماني كه طرف مقابل با بودن ما مخالفت مي كند و شعار تشكيل دولت فلسطين از رودخانه تا دريا را سر مي دهد كه خود به مثابه نابودي اسرائيل است ما گزينه ديگري غير از حمله نداريم.
در همين رابطه «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه از شوراي امنيت خواست تا جنايات جنگي رژيم اسرائيل در غزه را بررسي كند.
وي افزود، گناهكاران اين فاجعه انساني بايد مشخص شوند و شوراي امنيت بايد تحريم هاي جدي و بيشتري را عليه جنايتكاران اعمال كند.
«سعود الفيصل» وزيرخارجه عربستان نيز در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان تاكيد كرد هرگونه تلاش براي تحميل عادي سازي روابط اسرائيل با اعراب پيش از تحقق صلح امكان پذير نيست.
پيشنهاد 6 ماده اي مصر
وزير خارجه مصر براي حل درگيري فلسطين و اسرائيل و برون رفت از بن بست كنوني روند صلح پيشنهاد شش ماده اي اعلام كرد كه مهترين مواد آن شامل پاي بندي اسرائيل به توقف كامل شهرك سازي، توافق طرفين در مورد مرزهاي دولت فلسطين و اعلام قدس به عنوان پايتخت ابدي فلسطين است.
احمد ابوالغيط با اعلام اين پيشنهاد در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي فاقد اراده سياسي لازم براي آغاز مذاكرات جدي سازش با فلسطيني ها است.
اين در حالي است كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا در ديدار با ديپلمات هاي تعدادي از كشورهاي عربي خواستار عادي سازي روابط عربي با رژيم صهيونيستي شد.
ساير رويدادها
¤ منابع امنيتي مصر فاش كردند كه دستگاه هاي امنيتي اين كشور مقادير زيادي از كالاهاي مصري را كه به نوار غزه فرستاده مي شود مصادره مي كنند.
¤ منابع نزديك به دو طرف فتح و حماس اعلام كردند كه اين جنبش ها موافقت نسبي خود با پيشنهاد مصر براي برقراري آشتي ملي را اعلام كرده اند.

 



ژاپن به ماموريت دريايي خود در كمك به جنگ افغانستان خاتمه مي دهد

دولت ژاپن در مورد ماموريت سوخت رساني اين كشور براي نظاميان آمريكايي و ناتو در افغانستان تجديدنظر مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، روزنامه ژاپني «نيكه يي» چاپ ژاپن، نوشت، دولت «يوكيوهاتوياما» قصد دارد به ماموريت دريايي ژاپن در اقيانوس هند مبني بر سوخت رساني به عمليات تحت امر آمريكا در افغانستان پايان دهد، و به جاي آن، به يك ميليون و 800 هزار پناهنده افغاني مستقر در پاكستان كمك كند. واشنگتن تا عصر ديروز در مورد اين تصميم جديد ژاپن، واكنشي نشان نداد. ژاپن دومين اقتصاد پيشرفته جهان را دارد و سومين مصرف كننده نفت در ميان كشورهاي دنيا به شمار مي رود. به اعتقاد كارشناسان، دولت ژاپن كه از لحاظ اقتصادي به شدت وابسته به اقتصاد جهاني و وضع موجود تحت هژموني آمريكاست، در صورتي كه بخواهد رويكرد مستقلانه تري را در پيش بگيرد، با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد. پيشتر حزب حاكم بر ژاپن گفته بود كه در قرارداد امنيتي آمريكا - ژاپن بازنگري خواهد كرد.
هلاكت 4 نظامي آمريكايي
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، چهار نظامي آمريكايي در ناآرامي هاي جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند. طي هفته گذشته نيز ارتش آمريكا از كشته شدن پنج نظامي اين كشور در افغانستان خبر داده بود. خبرگزاري فارس نيز از افغانستان گزارش داد، ناآرامي هاي ديروز شهر «آرچي» در شمال اين كشور، به مرگ 18 شبه نظامي طالبان و دو نظامي دولتي افغان و همچنين، جراحت تعداد زيادي از طرفين انجاميد. ناآرامي هاي افغانستان طي ماه گذشته ميلادي مرگ 1500 غيرنظامي را نيز در پي داشته است كه بيشتر آنها در حملات هوايي ناتو كشته شده اند.
يك سخنگوي نيروهاي امنيتي افغان مستقر در ولايت هرات نيز اطلاع داد، سوءقصد به جان «محمد اسماعيل خان»، وزير انرژي و آب افغانستان در اين ولايت ناكام ماند. اين سوءقصد به مرگ يك محافظ اين مقام افغان انجاميد.

 



مالكي : برخي كشورهاي عربي مي خواهند ساختار سياسي عراق را تغيير دهند

نخست وزير عراق از تلاش كشورهاي عربي براي ايجاد تفرقه ميان شيعيان و تغيير ساختار سياسي كشورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نوري مالكي با انتقاد شديد از مواضع كشورهاي عربي در قبال عراق گفت كه برخي از اين كشورها از حاكميت اكثريت شيعه ناراضي و به دنبال تغيير نقشه سياسي عراق هستند. مالكي بدون اشاره به نام كشوري، گفت: موضع اين كشورها در قبال عراق، بسيار پايين تر از حد مطلوب قرار دارد.وي با اشاره به اينكه برخي كشورهاي عربي از رسيدن اكثريت شيعه به حاكميت نگرانند، گفت كه برخي همچنان به ابهامات و تفرقه مذهبي در عراق دامن مي زنند.
مالكي موضع رسمي اعراب در قبال عراق را مورد سرزنش قرار داد و گفت كه اين كشورها همچنان از برداشتن گام هايي براي حضور در عراق و مشاهده صحنه سياسي اين كشور از نزديك بيم دارند.
وي با اشاره به دعوت مكرر از كشورهاي عربي براي ازسرگيري دور جديدي از مناسبات با عراق گفت: بعد از شش سال و با وجود شفافيت در روند سياسي عراق، نقش كشورهاي عربي در عراق، ضعيف و پرابهام است.
نخست وزير عراق برخي گروه هاي داخلي را نيز در اين زمينه مقصر دانست و افزود: من تمام مسئوليت ها را به گردن دولت هاي خارجي نمي اندازم، بلكه گناه بيشتر متوجه كساني است كه به طرف اين دولت ها مي روند و با بهانه هاي مختلف، زمينه را براي اين دخالت ها باز مي كنند.
مجلس اعلا
«سيد فرات الشرع»، مسئول شاخه جنوب مجلس اعلاي اسلامي عراق، با اشاره به تلاش اين مجلس براي تشكيل ائتلاف فراگير شيعيان در اين كشور گفت: آمريكا و برخي كشورهاي عربي همجوار، مخالف وحدت و همگرايي شيعيان عراق هستند.
وي به خبرگزاري فارس گفت كه ايجاد تفرقه ميان شيعيان توسط آمريكا و برخي كشورهاي عربي، واقعاً در عراق احساس مي شود. الشرع از شيعيان عراقي خواست با بصيرت و اتخاذ تدابير مناسب، اين توطئه را خنثي كنند. گفتني است، شيعيان عراق در آستانه انتخابات مهم پارلماني اين كشور دو فهرست جداگانه را مطرح كرده اند كه يكي به مالكي و ديگري به مجلس اعلا تعلق دارد.
ساير رويدادها
¤روزنامه الحيات از وجود يك بازداشتگاه سري متعلق به سازمان سياي آمريكا در جنوب بغداد خبر داد.
¤رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، در ملاقات با رئيس جمهور آمريكا، از وي خواست به آنكارا اجازه عمليات نظامي عليه «پ.ك.ك» در شمال عراق را بدهد.
¤ارتش آمريكا اعلام كرد، يك فروند هواپيماي نظامي بدون سرنشين اين كشور در موصل سقوط كرد.

 



كشف انبار سلاح هاي رژيم سعودي در شمال يمن

مبارزان گروه الحوثي از كشف انبارهاي سلاح متعلق به عربستان سعودي در مناطق تحت تصرف خود در شمال يمن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمد عبدالسلام»، سخنگوي مبارزان الحوثي گفت: مبارزان الحوثي شامگاه شنبه به منطقه (شمالي) «المدرج» و سه پايگاه نظامي ارتش يمن در اين منطقه دست يافتند. عبدالسلام تأكيد كرد كه مبارزان الحوثي در مناطق مرزي عربستان به انبارهاي مملو از مهمات و تسليحات نظامي دست يافتند كه متعلق به عربستان است و اين نشان مي دهد دولت رياض، عملاً طرف دولت صنعا را گرفته است و از اين دولت، در جنگ عليه شيعيان الحوثي حمايت مي كند.
قبلاً نيز مبارزان يمني فيلمي را پخش كردند كه سلاح هاي با مارك سعودي را نشان مي داد.
دولت آمريكا نيز رسماً جانب دولت يمن را گرفته است و از كشتار شيعيان توسط صنعا حمايت مي كند.

 



شركت كنندگان در اجلاس كاراكاس خواستار شدند تشكيل اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا

رهبران ونزوئلا و ليبي خواستار تشكيل اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هوگو چاوز و معمر قذافي سران ونزوئلا و ليبي از رهبران كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين خواستند اتحاديه اي را براي حمايت از منافع ملت هاي خود تشكيل دهند.
قذافي در مراسم گشايش دومين اجلاس كشورهاي آفريقاي و آمريكاي لاتين در ونزوئلا، پيشنهاد كرد كه يك پيمان دفعي از سوي كشورهاي ياد شده مشابه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) ايجاد شود. چاوز نيز برگزاري اين اجلاس را آغاز نجات ملت هاي آفريقا و آمريكاي جنوبي از ميراث فقر توصيف كرد.
خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره درباره اين اجلاس گفت: رهبران آمريكاي جنوبي و آفريقا با هدف شكستن ديوارهاي سياسي، تاريخي و جغرافيايي ميان دو قاره گردهم آمده اند.»
همكاري «جنوب با جنوب» يكي از شعارهاي اين نشست بود كه اعضاي اتحاديه آفريقا و اتحاديه نوپاي آمريكاي جنوبي موسوم به «يوناسور» در آن حضور داشت.
رهبران آفريقايي از جمله رابرت موگابه، رئيس جمهمور زيمبابوه و عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس جمهور الجزاير نيز در حاشيه اجلاس با چاوز ديدار كردند. در اين نشست ميشله باشلت، رئيس جمهور شيلي و اوو مورالس، رئيس جمهور بوليوي نيز حضور داشتند.

 



پايان انتخابات پارلماني در پرتغال

مردم پرتغال روز گذشته به پاي صندوق هاي راي رفتند تا اعضاي پارلمان جديد اين كشور را انتخاب كنند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، حزب سوسياليست به رهبري «جوز سوكراتيس» نخست وزير كنوني از شانس بيشتري براي باقي ماندن در قدرت برخوردار است؛ به طوري كه طبق آخرين نظرسنجي هاي انجام شده، حزب حاكم از رقيب خود يعني حزب سوسيال دموكرات جلوتر است.
با اين حال، حزب سوسياليست قادر به كسب اكثريت مطلق آرا نخواهد شد.
سوسياليست ها در دور قبل (سال 2005) توانسته بودند اكثريت معادل 230 كرسي را در پارلمان اين كشور به دست آورند. اما بحران اقتصادي و مشكلات اجتماعي جايگاه اين حزب را تضعيف كرده است.

 



نيروهاي مسلح عربستان به حال آماده باش كامل درآمدند

معاون وزير دفاع عربستان با ابراز نگراني از تهديدات امنيتي داخلي و خارجي پيش روي اين كشور، از نيروهاي مسلح خواست خود را در بالاترين وضعيت آماده باش جنگي قرار دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از روزنامه البيان امارات، «امير خالدبن سلطان» معاون وزير دفاع عربستان در اين باره اظهار داشت: دولت بايد براي پاسخ به هرگونه تهديد و درگيري آمادگي خود را در بالاترين سطح حفظ كند.وي كه در جمع افسران نيروهاي مسلح عربستان در رياض سخنراني مي كرد، در ادامه افزود: بايد براي مقابله با تهديدات احتمالي دو نكته را همواره رعايت كنيد؛ كه اين دو مورد تدابير امنيتي پايدار و حفظ نظم كامل در بين نيروهاي مسلح است.
ناظران سياسي مي گويند، از زماني كه خبر كودتا توسط بندربن سلطان اخيرا در عربستان پيچيد، دربار سعودي تدابير شديد امنيتي را به اجرا گذاشته و نگران آن است كه اختلافات داخلي پايه هاي خاندان آل سعود را به لرزه درآورد. در پي انتشار اين خبر مسئولان عربستان بندربن سلطان يكي از شاهزاده هاي دربار آل سعود را ممنوع الورود كردند.

 



صدراعظم آينده آلمان امروز مشخص مي شود

انتخابات پارلماني آلمان روز گذشته در سايه تدابير شديد امنيتي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» ساعت 8 صبح روز يكشنبه به وقت محلي، انتخابات پارلماني آلمان در حالي آغاز شد كه بيش از 62 ميليون نفر واجد شرايط شركت در آن بودند. پيش بيني شده در اين دور از انتخابات كه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلي طول كشيد، حزب دموكرات مسيحي به رهبري «آنگلا مركل» بيشترين ميزان راي را به دست آورد. «فرانك والتراشتاين ماير»، وزير خارجه اين كشور از حزب «سوسيال دموكرات» نيز به عنوان رقيب اصلي «مركل» در كنار احزاب سبز، دموكراتيك آزاد و چپ در اين انتخابات شركت كردند.
به گزارش شبكه خبري «دويچه وله آلمان» صدراعظم و رهبر حزب دموكرات مسيحي اين كشور در نظر دارد پس از 4 سال به ائتلاف بزرگ اين كشور با حزب سوسيال دموكرات پايان داده و با حزب دموكراتيك آزاد ائتلاف كند. در مقابل والتراشتاين ماير نيز اطمينان داده كه مي تواند از ائتلاف سياه - زرد جلوگيري كند.
در انتخابات پارلماني دور گذشته آلمان، احزاب سوسيال و دموكرات مسيحي 2/35 درصد آرا را به دست آوردند و حزب سوسيال دموكرات توانسته بود 2/34 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.
حزب دموكراتيك آزاد نيز توانسته بود با كسب 8/9 درصد آرا سومين حزب برتر كشور آلمان شود. در اين انتخابات 7/8 درصد آرا نيز از آن چپ ها و 1/8 درصد از آن سبزها شده بود.
از سوي ديگر، وزارت كشور آلمان نيز از برقراري تدابير شديد امنيتي از يك هفته قبل از شروع انتخابات خبر داد و گفت: پس از انتشار خبر تهديد گروه هاي تروريستي در ساختمان سفارت ها، ايستگاه هاي مترو، ترمينال ها و برخي فرودگاه هاي اين كشور به همراه مكان هاي رأي گيري نيروهاي گشتزني مستقر كرده و تدابير امنيتي را گسترش دادند.
وزير كشور آلمان نيز پيش از اين گفته بود، شواهدي در دست دارد كه نشان مي دهد تهديدهاي انجام گرفته توسط تروريست ها، بسيار جدي است.
در طول هفته گذشته، گروه شبه نظامي القاعده با انتشار سه نوار ويديويي اعلام كرد: اگر آلمان 4200 سرباز خود را از افغانستان خارج نكند، دست به حملات تروريستي عليه روند برگزاري انتخابات مي زند. القاعده همچنين از مسلمانان آلمان خواست تا به جهاد بپيوندند.
اين گروه تهديد كرده كه در پاسخ به حضور نظامي آلمان در افغانستان، دست به انجام حملات تروريستي در خاك اين كشور خواهد زد.

 



كودتاچيان هندوراس به سفارت برزيل 10 روز مهلت دادند

دولت كودتا در هندوراس با تعيين ضرب الاجل از سفارت برزيل خواست «سلايا» رئيس جمهور مخلوع را تحويل دهد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، دولت كودتا در هندوراس اعلام كرد به سفارت برزيل 10 روز مهلت مي دهد تا درباره وضعيت «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور قانوني اين كشور كه در سفارت برزيل پناه گرفته، تصميم گيري كند.
دولت موقت هندوراس كه روز شنبه و با صدور يك بيانيه اقدام به تعيين اين ضرب الاجل كرده است در ادامه هشدار داده در صورتي كه برزيل تصميم گيري لازم را اتخاذ نكند، اقدامات مقتضي از سوي دولت صورت خواهد گرفت.
ازسوي ديگر، كاردار برزيل در هندوراس با خروج از ساختمان سفارت اين كشور در «تگوسيگالپا» ضمن انتقاد شديد از به محاصره در آمدن ساختمان سفارت توسط نظاميان كودتاگر به خبرنگاران گفت: اينجا تنها جايي در جهان است كه يك سفارتخانه به محاصره نظاميان كشور ميزبان در مي آيد.
شوراي امنيت سازمان ملل نيز روز جمعه نسبت به هرگونه حمله نظامي به سفارت برزيل هشدار داد. گفتني است دوشنبه هفته گذشته «سلايا» كه با يك كودتاي نظامي از كشور اخراج شده بود، مخفيانه به كشورش بازگشت و در سفارت برزيل پناه گرفت. تمام ميانجيگري هاي داخلي و خارجي براي بازگشت «سلايا» به قدرت تاكنون بي نتيجه بوده است.

 



كابينه بلاتكليف لبنان

از زمان پايان يافتن انتخابات پارلماني لبنان كه به پيروزي و اكثريت نسبي جريان 14 مارس در اين كشور منجر شد، تاكنون در صحنه سياسي لبنان تحولات مهمي رخ داده است كه به گونه اي بر پيچيدگي معادلات سياسي اين كشور افزوده است. تغيير در مواضع وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان از اعضاء مهم جريان 14 مارس كه هم اكنون تا حدي از سياست هاي اين جريان فاصله گرفته و به مواضع جريان رقيب نزديك شده است و همچنين ناكامي سعدالدين حريري در تشكيل كابينه آشتي ملي از مهم ترين اين تحولات به شمار مي روند.
تغيير در مواضع وليد جنبلاط از يك سو ناشي از اختلافات مهمي بود كه در درون جريان 14مارس وجود داشت و از سوي ديگر براي يك دست كردن و هماهنگ كردن هرچه بيشتر دروزي هاي اين كشور كه بخشي از آنها از قبل در جناح 8 مارس بودند صورت گرفت كه براي حريري و ديگر رهبران اين جريان تا حد زيادي غيرقابل باور بود. بسياري از صاحب نظران مسائل لبنان بر اين باورند كه تغيير مواضع جنبلاط آن هم درست در زماني كه حريري بيشترين نياز را به او و نمايندگان دروزي در پارلمان لبنان دارد، حاكي از شكاف هاي بزرگي است كه در درون اين جريان وجود دارد.
وجود بحران هاي درون جناحي و همچنين حمايت نكردن گروه هاي وابسته به جريان 8 مارس باعث شد كه ليست كابينه پيشنهادي حريري كه بعد از 76 روز تلاش و رايزني آن را ارائه كرده بود، با ناكامي مواجه شود.
هرچند ميشل سليمان رئيس جمهور يك بار ديگر مجدداً سعدالدين حريري را مسئول تشكيل كابينه كرد ولي گمان نمي رود كه لبنان در مدت زمان اندكي بتواند خود را از اين بلاتكليفي رهايي بخشد.
حريري تنها در صورتي خواهد توانست بر اين نابساماني فائق آيد كه در تقسيم وزارتخانه هاي مهم و حساس دفاع، اطلاعات، كشور، خارجه و دارايي لبنان ميان دو جريان اصلي و سياسي لبنان منصفانه رفتار كند. منصفانه اين است كه حداقل دو وزارتخانه از پنج وزارتخانه هاي فوق به وزيران 8 مارسي تعلق گيرد و در غير اين صورت گمان نمي ورد كه اين جريان با امتيازات ديگري به نخست وزيري حريري قانع شوند.
گروه 8 مارس هر چند از اكثريت نسبي جريان رقيب در پارلمان برخوردار نيستند ولي بيش از 50 كرسي پارلمان كشور را در اختيار دارند و همچنين براساس توافقنامه دوحه، داراي قدرت وتوي مصوبات دولت است.
حريري راهي جز تشكيل كابينه اي با در نظر گرفتن جوانب فوق ندارد و در غير اين صورت بحران سياسي مشابه ديگري همانند آنچه كه قبل از اجلاس دوحه در اين كشور شاهد بوديم را بار ديگر شاهد خواهيم بود. حريري و ديگر رهبران 14 مارس به خوبي مي دانند كه در شرايط فعلي كه راست افراطي در اسرائيل به قدرت رسيده است و اقدام به تحركات جديد نظامي در مرزهاي لبنان مي كند تشكيل دولت در لبنان يك ضرورت اساسي است.
از يك زاويه ديگر بروز يك بحران سياسي جديد در لبنان يك بار ديگر قدرت هاي خارجي تأثيرگذار در لبنان را در برابر يكديگر قرار خواهد داد و هرگونه تصميم گيري را براي جريان هاي داخلي اين كشور مشكل خواهد كرد، چنان كه در گذشته هم بارها شاهد اين وضعيت بوده ايم.
بررسي وضعيت جاري در لبنان بيش از هر چيز ديگر نيازمند شناخت تحولات تاريخي و بافت قوميتي اين كشور در طول قرن اخير است. نابساماني هاي لبنان چه در حال حاضر و چه در گذشته ناشي از وضع استثنايي و منحصر به فرد اين كشور در منطقه خاورميانه است. لبناني ها بارها خواسته اند مباني سياست و حكومت را در لبنان تغيير دهند كه آخرين نمونه آن توافقنامه طائف در عربستان سعودي بود كه متاسفانه اين توافقنامه به رغم اين كه اميدهاي فراواني به آن بسته شده بود، در حل بحران طائفه گرايي در اين كشور كوچك ولي فوق العاده مهم خاورميانه نتيجه اي را به دنبال نداشت. تداوم اين وضعيت باعث شده است كه تحولات سياسي در لبنان از سرعت بالايي برخوردار باشند و ثبات سياسي در اين كشور را متزلزل كند.
حريري جوان، در حالي براي دومين بار شانس خود را براي تشكيل كابينه و ورود به كاخ بعبدا امتحان مي كند كه اين معضلات اجتماعي و تاريخي بيش از هر چيز جلو او را سد كرده اند. تنها راهي كه او را مي تواند از اين وضع خارج كند، كنار گذاشتن نگاه تبعيض آميز از قوميت هاي لبناني است، كه مشكل اين كشور را در شرايط فعلي رفع مي كند ولي در بلندمدت به منزله پايان بحران در اين كشور نخواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14