(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 مهر 1388- شماره 19477
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در ديدار رئيس مجلس ملي عراق: ايران همواره از روند بهبود شرايط سياسي عراق حمايت كرده است
امام جمعه موقت، تهران تأكيد كرد
تعداد موشك ها را براي مقابله با متجاوزان افزايش مي دهيم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:كمك هاي جمع آوري شده جشن عاطفه ها 48 ساعته توزيع مي شود
وزير اقتصاد و دارايي خبر داد
اختصاص رديف بودجه خاص براي شهرهاي قم، مشهد و شيراز
ديدار اژه اي با مراجع تقليد
معاون اول قوه قضائيه: اجراي عدالت توسط مديران يكي از مظاهر ايثار است
آيت الله مكارم شيرازي: گروهي كه از خارج دستور مي گرفت آتش بيار معركه بود
اقامه نمازجمعه اراك توسط آيت الله دري نجف آبادي
مراسم پنجاهمين سالگرد آيت الله بروجردي در قم برگزار شد
اخبار ادبي و هنري



لاريجاني در ديدار رئيس مجلس ملي عراق: ايران همواره از روند بهبود شرايط سياسي عراق حمايت كرده است

علي لاريجاني در ديدار با رئيس مجلس ملي عراق تأكيد كرد عراق، كشور مهمي در منطقه است و ما از روند بهبود شرايط سياسي در اين كشور و دموكراسي در آن هميشه حمايت كرده ايم.
«اعياد السامراعي» رئيس مجلس ملي عراق پيش از پايان سفر خود به ايران با رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران ديدار كرد.
لاريجاني در اين ديدار با بيان اينكه عراق، كشور مهمي در منطقه است و ما از روند بهبود شرايط سياسي در اين كشور و دموكراسي در آن هميشه حمايت كرده ايم، خاطر نشان كرد: ملت ايران در شرايط بسيار سخت عراق چه در زمان ديكتاتوري صدام و چه زمان اشغال عراق توسط آمريكا هميشه در كنار اين كشور بوده است.
وي افزود: در خلال اين سفر، در زمينه هاي مختلف از جهت همكاري بين دو كشور براي بهبود شرايط منطقه در مسائل امنيتي و اينكه شرايط دو كشور كمك كند تا تروريست هايي مثل منافقين حضور نداشته باشند، صحبت هايي انجام شد.
السامراعي نيز در خصوص اين ديدار گفت: در جلسه با لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران پروتكلي را آماده كرديم و تقريباً توافقات اوليه آن صورت گرفته است كه اميدواريم پس از نهايي شدن در ديداري كه آقاي لاريجاني از بغداد خواهند داشت به امضا برسد.
السامراعي از ارائه دعوتنامه رسمي مجلس نمايندگان اين كشور از لاريجاني و هيأت همراه وي براي ديدار از عراق خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه اين ديدار صورت گيرد.
رئيس مجلس ملي عراق همچنين در مورد ورود ارتش رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي گفت: دولت، ملت و مسئولين عراق آمادگي هرگونه همكاري با مردم فلسطين را دارند.
وي گفت: جمهوري عراق تاكنون هيچ رابطه اي با اين رژيم نداشته و تأكيد دارد نبايد هيچ رابطه اي با رژيم صهيونيستي داشته باشد.
ارسال مستندات جرايم
گروهك منافقين به دادگاه عراق
در همين حال يك منبع مطلع عراقي از ارسال مستندات جرايم 36 عضو بازداشت شده گروهك تروريستي منافقين توسط دولت عراق به دادگاه اين كشور خبر داد.
وي در گفت وگو با فارس با اعلام اين خبر افزود: از جمله جرايم 36 عضو بازداشت شده گروهك منافقين مداخله در مسائل امنيتي عراق، ورود غير قانوني به اين كشور و... است كه دولت عراق قصد دارد مدارك و پرونده هاي مربوط به جرايم اين افراد را به دادگاه اين كشور ارسال كند.

 



امام جمعه موقت، تهران تأكيد كرد
تعداد موشك ها را براي مقابله با متجاوزان افزايش مي دهيم

سرويس فرهنگ و معارف -
حجت الاسلام و المسلمين صديقي با بيان اينكه ركن اصيل قانون اساسي؛ ولايت فقيه است، تصريح كرد: سعه صدر و مداراي رهبر معظم انقلاب با كساني كه كمر به ايذا بستند و مردم آزاري، نعمت آزاري و امنيت آزاري مي كنند، به اين دليل است كه اگر يك روز هم ديرتر برخوردهاي ظاهري صورت بگيرد ،شايد اين افراد متنبه شوند.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز اين هفته با اشاره به موضوع فناوري هسته اي و مذاكرات ايران با سران كشورهاي 1+5 به مسئله سايت انرژي اتمي در قم اشاره كرد و آن را يكي از افتخار آفريني هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دانست.
صديقي با بيان اينكه اين امر نشان دهنده دورانديشي و جلوه اي از اقتدار نظام اسلام است، گفت: دنيا درحالي در خصوص اين موضوع دست به جنجال و هياهو مي زند كه جمهوري اسلامي پيشاپيش و حتي قبل از موعد مقرر آن را به اطلاع آژانس رسانده است و در اين امر، نظام اسلامي صددرصد پيشاپيش قانون حركت كرده و هيچ تخطي از قانون صورت نگرفته است.
وي با بيان اينكه بنا به سفارش مقام معظم رهبري بايد عقب ماندگي هاي علمي را با جهش هاي بلند جبران كنيم، به قدم هاي ارزنده علمي و فرهنگي در سال هاي اخير اشاره كرد و افزود: اين حركت و پيشرفت رو به جلو، هم باعث گيجي دشمن شده و هم به ملت ايران براي آينده اميد داده است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران با تاكيد بر لزوم دستيابي به انرژي هسته اي در خصوص مسائل مختلف از جمله تامين برق، مسائل پزشكي و حوزه انرژي با بيان اينكه ملت ايران با رهبري حكيمانه مقام معظم رهبري به چنين كرامتي دست يافته خاطرنشان كرد: دين ما دستور داده تا خودكفا باشيم و بي نيازي از شرق و غرب يكي از تربيت هاي عرفاني ما است كه البته دشمن تحمل آن را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به رزمايش اخير موشكي سپاه آن را جلوه اي از اقتدار ملت ايران دانست و افزود: كشور ما با هيچ كسي سر جنگ ندارد و همه كشورهاي منطقه در پرتو اقتدار ايران امنيت بيشتري خواهند داشت.
وي با بيان اينكه ايران دنبال سلاح اتمي نبوده ولي در پي فن آوري هاي صنعتي و علمي هست، خاطرنشان كرد: مسئله موشك، مسئله جنگ نيست بلكه اجراي منويات دين ماست كه از ما مي خواهد در مقابل دشمن متجاوز و غاصب و براي حفظ استقلال خود قدرت دفاعي داشته باشيم و سلاح هاي ما سلاح هاي بازدارنده است كه باز هم بر تعداد آن خواهيم افزود.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه ما قصد تجاوز به هيچ كشوري را نداريم، سلاح هاي جمهوري اسلامي را از موضع ديني و عبادي براي حفظ استقلال و امنيت كشور دانست و گفت: به هيچ عنوان اجازه تجاوز به حقوقمان را به هيچ كسي نخواهيم داد.
صديقي با اشاره به نقش مهم خبرگان در جامعه اسلامي اظهار داشت : زماني كه با رحلت امام(ره) دشمنان فكر مي كردند انقلاب اسلامي نيز از بين خواهد رفت اين خبرگان بودند كه با درايت و تيزبيني و البته با عنايت خدا، گنجي را كشف كردند و به كسي راي دادند كه دل در گرو رياست نداشت و با اين كار انقلاب اسلامي را بيمه كردند.
وي با اشاره به حوادث اخير در كشور گفت: درحالي كه دشمنان خوشحال بودند و خيال مي كردند توانسته اند ضربه اي به ركن اساسي كشورمان يعني ولايت فقيه بزنند اين خبرگان قهرمان بودند كه در صحبت هاي مختلف و بيانيه اي كه صادر كردند مهر تاييد ديگري بر آرمان بزرگ ايران و ركن اصيل قانون اساسي يعني ولايت فقيه زدند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران حوادث اخير كشور را به يك طوفان تشبيه كرد و افزود: برخي با اين طوفان مي آيند و مي روند و از آنجايي كه به دنبال اهداف شومي مانند فتنه، ايجاد نااميدي و جلوگيري از پيشرفت اخلاقي بودند، پايدار نيستند چرا كه به فرموده خدا كساني پايدارند كه منفعتي براي ديگران داشته باشند.
صديقي با بيان اينكه خبرگان نشان دادند كه ركن اساسي ملت، ولايت فقيه بوده و اين لباس بر قامت حضرت آيت الله خامنه اي دوخته شده است، اظهار داشت: جا دارد به دليل وجود اين بركت و نيز ملت عزيز ايران، شكرگزار خداوند متعال باشيم.
وي همچنين ضمن گراميداشت ياد و خاطره حضرت آيت الله العظمي بروجردي از مراجع تقليد شيعيان و نيز گراميداشت روز نيروي انتظامي از زحمات فداكارانه آنها براي امنيت كشور قدرداني كرد.
بنا بر اين گزارش، صديقي در خطبه اول نماز جمعه تهران با مقايسه قوانين و برنامه هاي بشري و دستورات ديني اظهار داشت: قوانين بشري، طرح ها و برنامه هايي كه از مغزهاي بشري غيرمرتبط با دين و تربيت نشده در مكتب دين به بازار بشريت عرضه مي شود، ممكن است ظاهري پر زرق و برق داشته باشد، اما محتوا ندارد و براي بشر جز بدبختي به ارمغان نمي آورد.
وي افزود: خداوند خود را به عنوان محافظ معرفي مي كند با اين تفاوت كه در حفاظت هاي بشري، گاهي اوقات سوژه مورد حفاظت ، مورد علاقه و عقيده محافظ نيست و محافظ به ناچار و از روي مأموريت مجبور به محافظت از آن فرد است، مثلاً رئيس جمهور آمريكا قوي ترين محافظ ها را دارد آما آيا محافظين او به وي علاقه و عقيده دارند؟
صديقي با اشاره به سعه صدر پيامبر گرامي اسلام تصريح كرد: سعه صدر امام راحل و رهبر معظم انقلاب و اينكه با كساني كه كمر به ايذا بستند و مردم آزاري، نعمت آزاري و امنيت آزاري مي كنند، مدارا مي كنند به اين دليل است كه اگر يك روز هم ديرتر برخوردهاي ظاهري صورت بگيرد شايد اين افراد متنبه شوند.
وي افزود: پيامبر اسلام كه كمر به خدمت مردم بسته بودند و هيچ اجر و مزدي از آنها طلب نمي كردند و يك شخصيت معنوي بودند و سلطان، كاخ نشين و سوءاستفاده گر نبودند و فرزند فاسد و اطرافيان سوءاستفاده گر و هيچ نقطه ضعفي نداشتند اما آيا رواست كه آتش بر سر او بريزند و به او كذاب و ساحر بگويند و سنگ بر بدن او بزنند و در جنگ با او بي حيايي را از حد بگذرانند و او را آزار و اذيت كنند؟
حجت الاسلام والمسلمين صديقي با طرح اين سوال كه «مگر جمهوري اسلامي و ولايت فقيه ادامه كار پيامبر نيست؟» خاطرنشان كرد: مگر ولايت فقيه و رهبران ديني چيزي از مردم مي خواهند؟ مگر طلبي دارند؟ همه افتخار اين است كه در خدمت مردم و خادم آنها باشند، اينها كه باري براي دنياي خود نبستند، اينها زهد كامل دارند اما آيا اين همه آزار و اذيت رواست؟

 



سرپرست وزارت آموزش و پرورش: كمك هاي جمع آوري شده جشن عاطفه ها 48 ساعته توزيع مي شود

كمك هاي جمع آوري شده در جشن عاطفه ها 48 ساعته بين دانش آموزان مناطق محروم كشور توزيع خواهد شد.
روز پنجشنبه فضاي ايران اسلامي سرشار از عطر محبت بود و مردم نوعدوست و نيكوكار كشورمان با وحدت و همدلي دستان كوچك فرزندان نيازمندان را به گرمي فشردند و در آغاز سال تحصيلي جديد عشق و اميد را مهمان دل هاي كودكان اين سرزمين كردند.
همزمان با برگزاري اين جشن، زنگ عاطفه ها در مدارس كشور به صدا درآمد و دانش آموزان با حضور پرشور كمك هاي خود را تقديم كودكان در مناطق محروم كردند.
در تهران زنگ عاطفه ها بصورت نمادين و با حضور حسين انواري سرپرست كميته امداد امام خميني (ره)، محسن پور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان و شركت پرشور دانش آموزان در مدرسه راهنمايي هاجر در منطقه 7 تهران نواخته شد.
به گزارش كميته امداد كمك هاي جمع آوري شده در مدارس بين دانش آموزان نيازمند مورد شناسايي آموزش و پرورش توزيع و كمك هاي جمع آوري شده در پايگاه كميته امداد امام خميني و نيروي مقاومت بسيج توسط اين نهاد 48 ساعته بين دانش آموزان مناطق محروم كشور توزيع خواهد شد.
شايان ذكر است طي 14سال برگزاري جشن عاطفه ها مردم سخاوتمند و نيكوكار بيش از 250 ميليارد ريال به اين امر خداپسندانه اهداء كردند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با نحوه توزيع كمك هاي مردمي بين دانش آموزان اظهار كرد: از تمامي مربيان و معلمان و مديران خواسته شده است در اين امر با دستگاه هاي اجرايي همكاري كنند.
وي تصريح كرد: خوشبختانه جشن عاطفه ها توانسته است جايگاه ويژه اي را در بين مردم ايجاد كند چرا كه مردم با اعتمادي كه به مجموعه امداد دارند، كمك هاي شايان و قابل توجهي را به دانش آموزان نيازمند مي كنند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر بيش از 70 هزار دانش آموز نيازمند در تهران هستند.
زكريا يازرلو ادامه داد: 12 هزار دانش آموز نيازمند كمك هاي فوري، 24 هزار نفر در رده بعدي و 36 هزار نفر به طور طبيعي به كمك هاي مردمي نيازمند هستند.

 



وزير اقتصاد و دارايي خبر داد
اختصاص رديف بودجه خاص براي شهرهاي قم، مشهد و شيراز

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در جلسه هيئت دولت دهم در مشهد تكليف شده است تا رديف بودجه خاصي براي شهرهاي قم، مشهد و حرم شاهچراغ شيراز اختصاص يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، سيدشمس الدين حسيني پنجشنبه شب در مراسم جشن عاطفه ها كه در جوار حرم كريمه اهل بيت حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به تشكيل نخستين جلسه هيئت دولت در مشهد مقدس اظهار داشت: رئيس جمهور در اين جلسه تكليف كردند كه پيگيري آن نويد خوبي را براي قم به ارمغان خواهد آورد.
حسيني گفت: در اين خصوص تكليف شده است كه براي شهرهاي مقدس قم، مشهد و حرم شاهچراغ در شيراز رديف بودجه خاصي مشخص كنيم.
حسيني با بيان اينكه در دولت قطعا مسائل استان قم پيگيري خواهد شد، يادآور شد: دولت خدمتگذار پيگير برطرف كردن مشكلات استان قم بوده و خواهد بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اختصاص 5 ميليون تومان به عنوان هديه براي جشن عاطفه ها در قم تصريح كرد: اميدوارم اين هديه ناقابل شادي نيازمندان قم را به ارمغان بياورد.

 



ديدار اژه اي با مراجع تقليد

دادستان كل كشور پنجشنبه در قم با چندتن از مراجع تقليد به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي با آيات عظام ناصر مكارم شيرازي، عبدالكريم موسوي اردبيلي و لطف الله صافي گلپايگاني ديدار و گفت وگو كرده است.
اين ديدارها محرمانه بود و هنوز جزئياتي درباره آن منتشر نشده است اما گفته مي شود كه آخرين تحولات كشور از مهمترين محورهاي اين گفت وگوها بوده است.

 



معاون اول قوه قضائيه: اجراي عدالت توسط مديران يكي از مظاهر ايثار است

معاون اول قوه قضائيه در گرگان گفت: اجراي حكم به عدالت توسط مديران و دست اندركاران بخش قضائي كشور، يكي از مظاهر ايثار و از خودگذشتگي محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين «سيدابراهيم رئيسي» روز پنجشنبه در پنجمين همايش «ايثار و ولايت در دستگاه قضائي استان» با تأكيد بر محور قرار دادن خدا در كارهاي قضائي، افزود: كار قضايي، كاري بسيار سخت است و اگر براي يك پرونده به عدالت حكم صادر شود، با يكسال عبادت برابري مي كند.
وي با اشاره به فرموده رهبر انقلاب مبني بر اينكه توجه به فرهنگ ايثار و شهادت، خود نوعي شهادت است، بيان كرد: درس رهبري اين است كه دشمنان ايران اسلامي در بيرون از مرزها بنا دارند به فرهنگ انتظار و شهادت، حمله كنند و فرهنگ ظلم پذيري را به جاي فرهنگ انتظار و مقاومت، ترويج كنند.
رئيسي گفت: فرهنگ ايثار و شهادت و از خود گذشتگي نظام جمهوري اسلامي، تنها در جغرافياي ايران نمانده بلكه جلوه اي خاص در منطقه و در ميان كشورهاي عربي و ملتهاي مسلمان ايجاد كرده است كه زمينه ساز ظهور حضرت مهدي(عج) خواهد بود.
معاون اول قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود، برگزاري چنين نشستهايي را براي بازماندگان ايثار و شهادت درسي بزرگ دانست و گفت: اين گونه همايش ها، شهادت شهيدان و جانبازيهاي انسانهايي را كه قصد دارند روابط اقتصادي، اجتماعي و سياسي خود را بر پايه دين، رقم بزنند و مسلمان زندگي كنند، يادآوري مي كند.
رئيسي افزود: ايثار و از خود گذشتگي و گذشتن از آنچه غير از خداست، معامله درست و تجارت ارزشمندي است كه جز با بهشت، با هيچ چيز ديگر در اين دنيا قابل مقايسه نيست و همه چيز در برابر آنچه او پاداش مي دهد بي ارزش است.
معاون اول قوه قضائيه در حاشيه پنجمين همايش «ايثار و ولايت در دستگاه قضايي استان گلستان» گفت: براساس آما ر، زمان گردش پرونده در دادسراها، دادگاه هاي تجديد نظر و ديوان عالي كشور، قابل مقايسه با گذشته نيست و زمان رسيدگي به آنها در دادگاه ها و دادسراها كمتر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدابراهيم رئيسي» افزود: نكته مهم اين است كه رسيدگي به پرونده بايد در يك جا، قطع و ختم شود و به عبارتي فرآيند دادرسي پرونده، كوتاه گردد و نه اينكه در يك مقطع دادرسي شود.
وي گفت: اين در حالي است كه برخي از پرونده هاي خاص نظير پرونده هاي قتل، ملكي و غيره، ممكن است به زمان بيشتري براي رسيدگي نياز داشته باشد.
رئيسي اظهار داشت: از زمان مديريت جديد قوه قضائيه، بحث ماده 18 و دفتر نظارت قضائي ويژه، در دستور كار مسئولان عالي قوه قضائيه قرار گرفته تا باز تعريف و بازنگاهي از موضوع پرونده ها انجام شود.
معاون اول قوه قضائيه افزود: سعي شود كه پرونده بعد از صدور حكم در دادگاه تجديدنظر، همچنان كه قانون تلقي كرده، قطعي تلقي شود، مگر مواردي كه تشخيص داده شود با نكاتي در قانون منافات دارد.
رئيسي اظهار داشت: اقداماتي كه قوه قضائيه تاكنون در اين راستا انجام داده از جمله تشكيل دادسراها، اصلاح قوانين و غيره، تأثير بسزايي در كوتاه كردن فرآيند، رفع اطاله دادرسي و نهايي كردن پرونده براساس ميزاني كه قانون گذاشته، داشته است.

 



آيت الله مكارم شيرازي: گروهي كه از خارج دستور مي گرفت آتش بيار معركه بود

آيت الله مكارم شيرازي در ديدار دبيركل اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با اشاره به انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري گفت: يك گروه در انتخابات از خارج دستور گرفته و آتش بيار معركه بودند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي، آيت الله مكارم شيرازي در ديدار شوراي مركزي اين حزب با اشاره به اينكه سه گروه در انتخابات اخير مطرح بودند، اظهار داشت: يك گروه در انتخابات اكثريت بودند و بيش از 24 ميليون راي آوردند. يك گروه هم 13 ميليون راي آوردند. يك گروه هم گروهي مخرب بودند از خارج دستور مي گرفتند و آتش بيار معركه بودند و كارهاي بدي كردند، ما بايد حساب آنها را از هم جدا كنيم.
وي افزود: ما مي گوييم گروهي كه از غرب دستور مي گرفتند شناسايي و مطرود شوند اما بين دو گروه ديگر التيام ايجاد كنيم، ما نمي توانيم بگوييم همه مغرض بودند و همان طور كه رهبر عزيز انقلاب فرمودند اينها مطابق سليقه شان عمل كردند.
آيت الله مكارم شيرازي با اشاره به توانايي هاي انقلاب با بيان اينكه خارجي ها به تدريج داشتند مايوس مي شدند اما حوادث انتخابات آنها را از ياس خارج كرد، تصريح كرد: ما نبايد ياس دشمنان را تبديل به اميد كنيم، بايد تلاش كنيم كه يكپارچه شويم. آنهايي كه در اعتقاد به جمهوري اسلامي، رهبري، نظام و مردم مشترك هستند دور هم جمع شوند و وحدت ايجاد كنند و آن گروه فاسد و مفسد را طرد نمايند.
وي با تاكيد بر اينكه ادبيات گفت وگو را بايد تغيير دهيم، گفت: اين سبب مي شود مشكلات حل شود و از شما انتظار داريم روي مسائل كار كنيد. بايد آرام تر و با محبت تر كار كنيد تا اوضاع آرام شود، نامهرباني ها و سوء ظن ها و بدبيني ها از بين برود.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود سه نكته مهم را يادآور شد و افزود: بايد واقعيت ها را باور و براي آن راه حل پيدا كنيم. نقد دوستانه در محيط ما كم است، بيشتر يا مدح است يا تخريب. يك گروه بايد اين وسط نقد هدفدار و دوستانه داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه خيلي چيزها بايد اصلاح شود و نقد مقدمه هر اصلاحي است، افزود: ما دردها را خوب تحليل مي كنيم اما به درمان كه مي رسيم كوتاه مي آييم. گاهي برخي مي گويند ما مايوس هستيم. اين ياس بدترين عيب است. هر مشكلي قابل حل است و بن بست در زندگي وجود ندارد.
اين مرجع تقليد ادامه داد: دشمنان با ما اعلام جنگ كردند. جنگ صليبي دوم را آغاز كردند، ما چه بايد بكنيم، راهي جز اتحاد كشورهاي اسلامي نداريم. در بيرون و داخل يك توفان عليه ما راه انداخته اند، ما بايد در مورد همه اينها تدبير داشته باشيم.
وي با اشاره به ويژگي هاي حزب موتلفه اسلامي و امتيازات اين حزب گفت: ظاهر و باطن موتلفه اسلامي يكي است اين براي ما ارزشمند است، شما يك تشكل سنتي و در عين حال روشنفكر و آگاه به زمان هستيد.

 



اقامه نمازجمعه اراك توسط آيت الله دري نجف آبادي

اراك - خبرنگار كيهان:
نخستين نمازجمعه شهر اراك به امامت آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي امام جمعه جديد اين شهر برگزار شد.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراك با اشاره به اين كه فقه شيعه در برابر دسيسه هاي غلط در فقاهت جلوگيري مي كند افزود: براي جاودانه ماندن اسلام، اصول و مباني پيش بيني شده است كه مهم ترين آن فقاهت است.
به گزارش خبرنگار ما از اراك، رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب در جلسه معارفه نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه جديد اراك گفت: نظام اسلامي ايران با رهبري هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در اوج اقتدار است و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني گفت كه انقلاب ما در مسير اهداف امام زمان(عج) حركت مي كند.
وي افزود: مخالفان نظام در تلاشند چنين وانمود كنند كه نظام اسلامي كارآمد نيست و نمي تواند جامعه اي را اداره كند.
در اين مراسم حكم آيت الله دري نجف آبادي كه از سوي رهبر معظم انقلاب صادر شده بود توسط محمدي گلپايگاني قرائت و به وي تسليم شد.
اين گزارش مي افزايد: حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در جلسه شوراي اداري استان مركزي گفت: نمازجمعه تجديد بيعت با ولايت فقيه است و دشمنان سعي در كمرنگ جلوه دادن اين اجتماع پرشكوه دارند و هرچه جمعيت نمازگزار بيشتر شود دشمن احساس ناامني بيشتري مي كند و اين اجتماع توطئه هاي دشمنان را خنثي خواهد كرد.

 



مراسم پنجاهمين سالگرد آيت الله بروجردي در قم برگزار شد

مراسم پنجاهمين سالگرد ارتحال آيت الله العظمي بروجردي پنجشنبه شب با حضور جمعي از مراجع تقليد و آيات عظام، طلاب و حوزه علميه و قشرهاي مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه به همت آستانه مقدسه حضرت معصومه«س» و بيت آن محروم ترتيب يافته بود، آيات عظام مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، نوري همداني، وحيد سبحاني، علوي گرگاني، امامان جمعه قم آيت الله اميني و حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، نمايندگان بيوت مراجع عظام تقليد سيستاني، فاضل لنكراني، تبريزي، بهجت و همچنين اعضاي دفتر رهبر معظم انقلاب و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مسئولان استان قم و دادستان ويژه روحانيت حضور داشتند.
يكي از اساتيد حوزه علميه قم در اين مراسم با اشاره به نقش علما و روحانيون در هدايت و راهنمايي مردم اظهار داشت علما و روحانيون در نجات جامعه از انواع انحرافات تاثير بسزايي دارند.
حجت الاسلام والمسلمين «حسين انصاريان» افزود: علما به عنوان كساني كه نور ايمان و معرفت الهي را در وجود خود درك كرده اند و مردم را از بسياري از خطرات و توطئه هاي دشمنان شرق و غرب و همچنين فتنه هاي داخلي آگاه و بيدار ساخته و همگان را به وحدت و انسجام دعوت مي كنند.
وي، آيت الله بروجردي را از علما و مراجعي دانست كه در طول عمر با بركت خود علاوه بر ترويج و گسترش معارف و ارزش هاي اسلامي به تاليف و تدوين آثار متعدد فقهي و علمي و تربيت شاگردان برجسته و نخبه پرداخت و خدمات زيادي را به اسلام و بويژه مكتب تشيع ارائه داد.
مرحوم آيت الله سيدحسين بروجردي در سال 1292 قمري در شهر بروجرد ديده به جهان گشود و از همان دوران كودكي به فرا گرفتن علوم ديني در بيت علم و دانش پرداخت و پس از تلمذ مقدمات علوم در سن 18 سالگي وارد دارالعلم اصفهان شد و پس از گذراندن 8 سال دروس حوزوي در آنجا راهي نجف شد و از محضر آخوند خراساني، علامه يزدي و آقا شريعت اصفهاني بهره ها برد و در سن 30 سالگي به مرتبه اجتهاد رسيد. مرحوم آيت الله بروجردي در سال 1328 قمري از عراق به ايران بازگشت و مدت 30 سال به تاليف و تدريس در زادگاهش پرداخت. آيت الله العظمي بروجردي در سال 1364 قمري وارد حوزه علميه قم شد و ديري نگذشت كه پس از فوت مرحوم آيت الله العظمي حائري به تدريج در راس اساتيد بزرگ حوزه قرار گرفت.
آن مرحوم قريب 16 سال در شهرستان قم با همكاري آيات عظام، اساتيد و علماي اعلام حوزه علميه قم را برپا كرد.
وي در نشر حقايق مكتب، تدريس و تشويق فضلا، ساختن مدارس و مساجد در سراسر جهان و اعزام علما و اساتيد به نقاط مختلف باعث ترويج دين توسعه و شناخت مكتب جعفري در سراسر جهان شد.
مرحوم آيت الله بروجردي سرانجام در شوال 1380 (فروردين 1340) بر اثر عارضه قلبي دار فاني را وداع كرد و در كنار مسجد اعظم به خاك سپرده شد.

 



اخبار ادبي و هنري

حضور «نزديك و شخصي» سينماگران ايراني در آمريكا
10 نفر از سينماگران ايراني به دعوت آكادمي اسكار، به آمريكا سفر خواهند كرد.نكته قابل توجه درباره افرادمدعو به آمريكا اين است كه تمامي آن ها، كساني هستند كه در فتنه پس از انتخابات سكوت كرده، يا به نوعي با جريان اعتراض به رأي ملت همسو شدند.
اين مسافرت كه براساس اخبار منابع خبري، جمعه رخ خواهد داد، در پاسخ به سفر سينماگران آمريكايي در اسفند ماه به تهران محسوب مي شود.
در اين برنامه كه «از نزديك و شخصي: فيلمسازان ايراني از زبان خودشان» نام دارد، فيلم هايي از كارگردانان دعوت شده به نمايش در خواهد آمد و آن ها نيز پاسخگوي پرسش هاي مخاطبان خود خواهند بود.
خط و نشان هاي وزير فرهنگ مصر عليه رژيم صهيونيستي
پس از آن كه فاروق حسني، وزير فرهنگ مصر نتوانست به رياست سازمان جهاني يونسكو برسد، به رژيم صهيونيستي هشدار داد كه به زودي آتش فرهنگي را عليه اين رژيم شعله وار خواهد كرد.
فاروق حسني معتقد است دشمن تراشي هاي رژيم صهيونيستي و تحريك ديگر كشورهاي عضو يونسكو از جمله فرانسه براي راي ندادن به وي و ارائه مقاله هاي تند عليه او در روزنامه هاي فرانسوي به گونه اي بوده كه از وي چهره اي مخوف ساخته اند و اين حركت آنها، عامل اصلي انتخاب نشدنش به سمت رياست يونسكو است.
به گزارش خبرگزاري كتاب حسني به محض ورود به مصر مصاحبه هاي تند و تيزي عليه رژيم صيهونيستي آغاز كرد و به آنها هشدار داد كه به زودي شاهد جنگي فرهنگي خواهد بود و اسناد ضدفرهنگي اين رژيم را افشا خواهد كرد.
در اين ميان سفير ايالات متحده آمريكا در مصر نگراني خود را از جو پيش آمده عليه رژيم صهيونيستي در فضاي فرهنگي مصر ابراز داشت. مارگرت اسكوبي سفير آمريكا در مصر در ديدار با «احمد ابوالغيط» وزير امور خارجه مصر خواستار خويشتنداري طرف مصري در برابر فضاي پيش آمده اي كه شكست حسني براي رسيدن به رياست يونسكو را به وجود آورد، شد.
روزنامه وفد به نقل از منابع مطلع نوشت، فاروق حسني هنگامي كه وارد فرودگاه قاهره شد علاوه بر حمله به رژيم صهيونيستي، آمريكا را نيز شريك توطئه اي دانست كه باعث شد وي به رياست يونسكو نرسد. سفير آمريكا از وزير خارجه مصر خواسته است جلو مواضع تند حسني را بگيرد و اجازه ندهد اين اظهارات روابط مصر - آمريكا را تحت تاثير قرار دهد.
اين در حالي است كه رهبران حزب ملي مصر حزب حاكم در اين كشور خواستار تشكيل جلسه اي فوري براي بررسي روابط قاهره - واشنگتن پس از اظهارات وزير فرهنگ مصر شدند.
انتقاد سبزواري از جريانات انحرافي در شعر
چندي است كه شاهد پيدايش جريانات تازه اي در شعر معاصر هستيم كه هر يك نام هاي متفاوتي به خود اختصاص داده اند كه به لحاظ فني و ادبي مختصات خاصي براي آنها تعريف نشده است.
حميد سبزواري، شاعر انقلاب اسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با انتقاد از پيدايش جريانات انحرافي در شعر معاصر، پيدايش هرگونه اتفاق تازه در شعر را به عنوان ابداع و نوآوري رد كرد.
وي در ارتباط با شعر سپيد قرآني نيز تصريح كرد: شعر سپيد در حال حاضر تبديل به پديده اي بي پايه و اساس شده و خود جاي بحث دارد و نسبت دادن آن به قرآن و به راه انداختن جرياني به نام شعر سپيد قرآني امري نكوهيده است.
سبزواري در پايان با بيان اينكه شعر واقعي بر پايه اصول، موازين و مختصاتي است، هرگونه سخن خارج از اين مختصات و قاعده به نام شعر را رد كرد و گفت: به نظر مي رسد افرادي كه در سرودن شعر موفق و موزون فارسي و به سبك نيمايي ناتوانند اين سبك را اختراع كرده و به اين وسيله به عوام فريبي مي پردازند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14