(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 مهر 1388- شماره 19478
 

كوتاه اقتصادي
ميزان سهميه بنزين جانبازان اعلام شد
در بين 100 شركت برتر رتبه جهاني صنايع پتروشيمي ايران 25 پله ارتقا يافت
فعاليت اجرايي اپراتور سوم از سال آينده آغاز مي شود
توسط هيئت وزيران اساسنامه جديد سازمان ملي زمين و مسكن تصويب شد
وزارت نفت لايحه متمم 5/6 ميليارد دلاري واردات سوخت را به دولت داد
معاون بانك مركزي: امكان پرداخت سود به كارت بانك ها فراهم شد
رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد پيش نويس قانون جديد بانكداري اين هفته در دولت
بورس هاي ايران و پاكستان تفاهم نامه همكاري امضا كردند
در ادامه بحران مالي غرب اتفاق افتاد 400 ميليارد يوروزيان 22 بانك اروپايي
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد استقبال ايرانيان مقيم آمريكا براي سرمايه گذاري در كشور



كوتاه اقتصادي

¤ وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: كميته اي هم با نام «كميته زمين» براي اجرا و تكميل طرح مسكن مهر تاسيس مي شود.
¤ مدير طرح توسعه لايه نفتي ميدان پارس جنوبي از بهره برداري اين لايه در تابستان سال 1389 خبر داد و افزود: پيش بيني اوليه توليد نفت از اين لايه 35 هزار بشكه در روز است اما مطالعات حاكي از آن است كه توليد تجمعي بيشتر از اين ميزان باشد.
¤ هند براي تنوع بخشيدن به منابع نفت خام در دسترس خود مشاركت در پروژه خط لوله نفت جيهان-درياي سرخ موسوم به خط لوله مديترانه اي را مورد بررسي قرار مي دهد.
¤ مدير عامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي گفت: روزانه مخازن گازوئيل شركت ملي پخش از نظر كيفيت كنترل شده و تاكنون گزارشي مبني بر وجود آب در اين مخازن به دست ما نرسيده است، آب موجود در گازوئيل اتوبوس ها به دليل محل ذخيره سوخت اتوبوس راني است.
¤ رئيس سازمان خصوصي سازي با بيان اينكه طبق قانون اصل 44 خريد سهام با منابع دولتي ممنوع است، گفت: منشأ پول خريداران مخابرات كاملاً خصوصي است و از محل منابع دولت نمي باشد.
¤ معاون برنامه ريزي وزير صنايع با تشريح جزييات اهداف پيش بيني شده بخش صنعت و معدن در برنامه پنجم توسعه گفت: براي دستيابي به نرخ رشد 7/11درصدي اين بخش، نيازمند رشد 15 درصدي سرمايه گذاري هستيم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2620، 2621، 4440 الي 4447، 4460، 4461، 3374 الي 3377، 3337 الي 3339 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران از افزايش توليد همه محصولات اين شركت تا پايان شهريور 88 خبر داد. محمد هادي اردبيلي با بيان اين خبر اظهار داشت: مجموع استخراج سنگ سولفوري از معادن مس سرچشمه و ميدوك در استان كرمان و سونگون در استان آذربايجان شرقي طي شش ماهه نخست سال 88، معادل 18 ميليون تن بوده كه 3 درصد نسبت به برنامه پيش بيني شده افزايش داشته است.
¤ تابستان سال جاري را با ذخيره برق 3 هزار مگاواتي پشت سر گذاشتيم. مسعود حجت مديرعامل شركت مديريت شبكه برق كشور درخصوص ميزان ذخيره برق كشور در تابستان سال جاري گفت: خوشبختانه تابستان بسيار راحتي را از نظر تامين برق مورد نياز مردم گذرانديم.
¤ تفاهم نامه همكاري مشترك بين معاونت آب، خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي، معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي و پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري با هدف حفاظت، ساماندهي و گردشگري در سطوح ملي و بين المللي درخصوص قنات ها و سازه هاي تاريخي آبي كشاورزي امضا شد.
¤ معاون فن آوري هاي نوين بانك مركزي از مطرح شدن تقاضاي تاسيس بانك مجازي از سوي دو بخش شركت هاي فن آوري اطلاعات و موسسات مالي خبر داد.

 



ميزان سهميه بنزين جانبازان اعلام شد

رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور گفت: جانبازان امسال هم سهميه سوخت ويژه دريافت مي كنند.
محمد رويانيان در گفت وگو با ايسنا افزود: براساس مصوبه اخير ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور و با توجه به نياز جانبازان به سهميه سوخت ويژه مصوب شد كه سهميه سوخت جانبازان در سال جاري همانند سال گذشته اختصاص يابد.
وي با اشاره به اين كه از سال گذشته با ورود بنزين آزاد به جايگاه ها، سهميه ويژه سوخت گروه هاي مختلف بجز جانبازان و معلولان حذف شد، تصريح كرد: براساس مصوبه جديد ستاد حمل و نقل و سوخت كشور سهميه بنزين تمامي جانبازان 70 درصد به بالا در تهران روزانه 5 ليتر و در شهرستان ها روزانه 4 ليتر، تمامي جانبازان 50 تا 69 درصد در كشور روزانه 3 ليتر و حدود 20 درصد جانبازان 25 تا 49 درصد كه مشكل حركتي دارند براساس تشخيص بنياد شهيد و امور ايثارگران روزانه 2 ليتر در نظر گرفته شده است.
اميررضا رجبي، مدير سوخت و انرژي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور نيز در خصوص سهميه بنزين ويژه معلولان در سال جاري گفت: سال گذشته براساس مصوبه ستاد حمل نقل و مديريت مصرف سوخت روزانه 50 هزار ليتر سهميه بنزين ويژه در اختيار سازمان بهزيستي جهت تخصيص به معلولان كشور براساس دستورالعمل خاص و شدت معلوليت اختصاص يافت.
وي افزود: پيشنهادي در خصوص سهميه بنزين معلولان در سال 88 به ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت ارايه شده است كه ستاد در حال بررسي اين پيشنهاد است.
تعيين تكليف سبد سوخت خودروها
معاون وزير نفت با اشاره به تعيين و تكليف سبد سوخت خودروهاي كشور تا 20 روز آينده، گفت: به نظر مي رسد سهم 20 تا 30درصدي براي «سي ان جي» در سبد سوختي كشور مناسب باشد.
عزيز الله رمضاني در گفتگو با مهر در رابطه با تعيين تكليف سبد سوخت خودروهاي كشور، اظهار داشت: پيش بيني مي كنيم سهم انواع حاملهاي انرژي در سبد سوختي كشور تا پايان مهرماه امسال تعيين و تكليف شود.
مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اينكه هم اكنون ميزان مصرف «سي ان جي» كشور به بيش از 10 ميليون متر مكعب د رروز افزايش يافته است، تصريح كرد: بايد يك سهم مناسب براي «سي ان جي» در سبد سوختي خودروها مشخص كرد.
وي با بيان اينكه هم اكنون گاز طبيعي حدود 62درصد سهم از سبد انرژي كشور را دارد، اظهار داشت: با توجه به افزايش مصرف «سي ان جي» معتقديم 20 تا 30درصد مي تواند سهم مناسبي براي «سي ان جي» در سبد سوختي كشور باشد.

 



در بين 100 شركت برتر رتبه جهاني صنايع پتروشيمي ايران 25 پله ارتقا يافت

رتبه صنايع پتروشيمي ايران در بين 100 شركت برتر پتروشيمي جهان 25 پله افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور براساس رتبه بندي هاي جهاني كه توسط مؤسسه «آي سي آي اس» انجام مي گيرد رتبه صنايع پتروشيمي ايران از 70 در سال اول برنامه 5 ساله چهارم به رتبه 45 در سال 1387 ارتقا يافته است.
براساس اين گزارش شركت ملي صنايع پتروشيمي طبق رتبه بندي 100 شركت برتر داخلي كه از سوي سازمان مديريت صنعتي صورت مي گيرد در سال اول برنامه چهارم (1384) در رتبه هفتم قرار داشت كه با بهره برداري از طرح هاي در دست اجرا و افزايش ظرفيت توليدي به رتبه سوم در سال 1387 ارتفاع يافته است.
شايان ذكر است در سال 84 مجموع ظرفيت نصب شده واحدهاي توليدي در كشور به
4/20 ميليون تن رسيد. در همين سال سهم ظرفيت توليدات پتروشيمي از ظرفيت كل توليد محصولات جهان معادل 08/1 درصد و نسبت به خاورميانه2/16 درصد بوده است. پيش بيني مي شود در چشم انداز 1394 با اجراي برنامه هاي توسعه اي ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي به حدود 96 ميليون تن برسد.
در اين سال سهم ايران از ظرفيت توليدات جهان به 3/5 درصد و از ظرفيت توليدات خاورميانه به 2/39 درصد برسد.

 



فعاليت اجرايي اپراتور سوم از سال آينده آغاز مي شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: تا قبل از پايان سال جاري وضعيت پروژه اپراتور سوم تلفن همراه نهايي شده و اين اپراتور از ابتداي سال آينده كار اجرايي خود را آغاز مي كند.
رضا تقي پور ديروز در حاشيه مراسم هفته جهاني فضا، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال موبنا مبني بر وضعيت فعلي پروژه اپراتور سوم تلفن همراه اظهار داشت: اميدواريم با توجه به سابقه شش ماهه از برگزاري مزايده اين پروژه مهم، بتوانيم مسائل جانبي آن را نيز حل كرده و قرارداد آن را نهايي كنيم.
وي درباره اختلالات فعلي شبكه تلفن همراه نيز با اشاره به ارتقاي تجهيزات شبكه در شهر تهران گفت: اغلب مشكلات موجود مربوط به آنتن هاي BTS است كه بعضا مجبور هستيم محل آنها را جابجا كرده كه اين مسئله با توجه به برنامه و مقررات خاص ساير دستگاهها زمان مي برد.
وي افزود: در شهرستانها اين مشكلات با توجه به فضاي موجود ديده نمي شود و اميدواريم كه بزودي اين مشكلات در تهران هم برطرف شود.
تقي پور در مورد ماهواره مصباح نيز با اشاره به عدم خوداتكايي در اين حوزه گفت: از آنجايي كه اين پروژه به صورت مشترك با كشورهاي خارجي انجام شده است در پرتاب اين ماهواره موفقيت چنداني كسب نشده و كماكان بحث هاي قراردادي باعث تعويق در زمان پرتاب آن شده است.
وزير ارتباطات اظهار اميدواري كرد كه تلاش براي پرتاب ماهواره مصباح به نتيجه برسد زيرا اين ماهواره در نوبت پرتاب قرار دارد.
وي از انجام فاز مطالعاتي براي فرستادن فضانوردان ايراني به فضا خبر داد و افزود: اين طرح نيازمند راهبردهاي همه جانبه و ملي است تا وارد فاز اجرايي شود، اما در زمان حاضر ادامه فاز مطالعاتي آن در برنامه پنج ساله پنجم توسعه ديده شده است.
وي افزود: ماهواره صدا و سيما هم اعتباراتش تامين شده و در حال تهيه از سوي مسئولان وزارت ارتباطات و صدا و سيما است.
به گفته تقي پور، هزينه اينترنت با بهره گيري از فناوري فضايي و كاهش هزينه هاي ارزي و اجاره اي كاهش مي يابد.
ضرورت تثبيت
ارتباطات فضايي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به شرايط حساس جمهوري اسلامي ايران در دنيا گفت: تثبيت و پايداري ارتباطات فضايي در اين شرايط ضروري است.
به گزارش موبنا، رضا تقي پور روز گذشته در مراسم هفته جهاني فضا، اين هفته را فرصتي براي بازشناسي و بازنگري در رفع غفلت هايي كه تاكنون در اين حوزه رخ داده است عنوان كرد و گفت: با انسجام در ساختارها و دشواري هاي فضايي ايران مي توانيم به نقطه قوت در اين حوزه دست يابيم.
وي با تاكيد بر اينكه بخش فضا بايد در برنامه هاي توسعه كشور جاي گيرد خاطر نشان كرد: در سايه اجراي برنامه هاي فضايي و بهره گيري از منابع ملي شاهد رشد و توسعه در اين حوزه خواهيم بود.

 



توسط هيئت وزيران اساسنامه جديد سازمان ملي زمين و مسكن تصويب شد

هيئت وزيران تدوين برنامه هاي بخش مسكن و بسترسازي براي اجراي برنامه ها از طريق الگوسازي، سرمايه گذاري به طور مستقل يا با مشاركت بخش عمومي و خصوصي، تحصيل وام و مشاركت در ايجاد كارخانه هاي تهيه مصالح ساختماني اساسنامه جديد سازمان ملي زمين و مسكن را تصويب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت مسكن و شهرسازي و تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، اساسنامه جديد سازمان ملي زمين و مسكن را تصويب كرد كه براساس آن سرمايه سازمان 83 ميليارد تومان و منقسم به 82 ميليون و 905 هزار و 870 سهم 10 هزار ريالي كه همه آن سرمايه تاديه شده و صددرصد متعلق به دولت است.
براساس اين اساسنامه، هدف از تشكيل سازمان ملي زمين و مسكن، برنامه ريزي و ساماندهي فعاليت هاي تصدي وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه هاي تامين، اداره بهره برداري از زمين، فعاليت در زمينه تامين مسكن در چارچوب طرح جامع مسكن و سياست هاي ابلاغي دولت و وزارت مسكن و شهرسازي و نظارت و كنترل بر بازار زمين و مسكن و اعمال تدابير لازم براي كنترل بهاي آن است.
بر اين اساس، مركز اصلي سازمان، تهران است و در مراكز استان ها و برحسب نياز در شهرهاي مختلف هر استان مي تواند با رعايت قوانين و مقررات مربوط و با تصويب مجمع عمومي شعب يا نمايندگي ها داشته باشد. شعبه عبارت از واحد عملياتي سازمان در مركز هر استان و نمايندگي واحد عملياتي مستقر در شهر تابعه استان مي باشد و سازمان داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به صورت شركت سهامي خاص براي مدت نامحدود اداره مي شود سازمان داراي استقلال مالي بوده و تابع اين اساسنامه و ساير قوانين مربوط به شركت هاي دولتي است.

 



وزارت نفت لايحه متمم 5/6 ميليارد دلاري واردات سوخت را به دولت داد

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت از ارسال لايحه متمم 5/6 ميليارد دلاري واردات سوخت به دولت خبر داد.
به گزارش شبكه خبر، ابراهيم رادافزون گفت: اين لايحه پيشنهادي به منظور واردات سوخت نفت گاز (گازوئيل) و بنزين و براي كل سال 88 تهيه و تنظيم شده است.
اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از پيشنهاد ميزان نياز و حجم بنزين براي واردات در 9 ماه بهار، تابستان و پاييز خبر داد و گفت: ما به وزارت نفت به ميزان 100 ليتر براي خودروهاي شخصي سواري و 36 ليتر براي موتورسيكلت ها در ماه و خودروهاي عمومي نيز براساس جدول قبل پيشنهاد داده ايم.
سيدنورالدين شهنازي زاده در پاسخ به اين كه شما براي اين ميزان واردات بنزين چه رقمي را براي تنظيم لايحه متمم پيشنهاد داده ايد به رقمي اشاره نكرد و افزود: اين رقم را امور بين الملل و برنامه ريزي وزارت نفت براساس هر فوب خليج فارس كه هم اكنون 620 دلار در هر تن است تنظيم مي كنند.
وي گفت: ادامه روند سهميه بندي بنزين و ميزان آن در زمستان با توجه به لايحه هدفمند كردن يارانه ها هنوز معلوم نيست به همين دليل پيشنهاد ميزان بنزين وارداتي در زمستان به وزارت نفت داده نشده و ما سعي كرده ايم آنچه كه محقق شده است را حساب كنيم.

 



معاون بانك مركزي: امكان پرداخت سود به كارت بانك ها فراهم شد

معاون فناوري هاي نوين بانك مركزي از امكان پرداخت سود به كارت هاي بانك ها خبر داد.
محمدحسين مهراني در گفت وگو با ايرنا، با بيان آنكه كارت هاي بانك ها انحصاري نيست افزود: از آنجا كه امكان اتصال كارت هاي بانك ها به حساب هاي كوتاه مدت وجود دارد مردم مي توانند كارت هاي اعتباري را بر اساس حساب هاي كوتاه مدت دريافت كنند.
وي اظهار داشت: مشتريان مي توانند براي دريافت سود، كارت هاي عابر بانك را بر اساس سپرده هاي كوتاه مدت دريافت كنند.
به گفته مهراني، در صورتي كه كارت ها بر اساس حساب جاري صادر شود، سودي به آن تعلق نمي گيرد زيرا حساب جاري داراي سود نيست.
مهراني با اشاره به بهره گيري از سامانه پرداخت الكترونيكي از پايان آبان ماه براي تمام مشتريان بانك ها گفت: اين سامانه يكي از عمده ترين پارامتر هاي انجام امور بين بانكي براي تسهيل امور در رابطه با پرداخت ها از طريق شركت ها و حوزه هاي مختلف به مردم و يا برعكس است.
وي تصريح كرد: بايد اين امكان وجود داشته باشد كه فرد به جاي اينكه به بانك مورد نظر مخاطب مراجعه كند بتواند از بانكي كه در آن حساب دارد، امور را انجام دهد.
مهراني گفت: اين نوع سيستم ها و سامانه ها همانند ساتنا و اتاق پاياپاي الكترونيكي در راستاي اين امر هستند كه مشتريان توانايي پرداخت از بانك خود را به هر بانك و در هر نقطه از ايران را داشته باشند.
به گفته وي، با راه اندازي اين سامانه نه تنها شخصيت حقوقي بانك ها تحت الشعاع نخواهد بود بلكه مباحث سنتي و بازه هاي زماني را نيز كاهش داده و عمليات بانكي را همگن خواهد كرد.
مهراني در پاسخ به اين سؤال كه قطع و يا كندي اينترنت چه تاثيري بر اين سامانه دارد، اظهار داشت: از آنجا كه براي اين سامانه شبكه اي خاص در اختيار بانك ها قرار داده شده است قطعي يا كندي آن تاثيري در عملكرد سامانه ندارد.

 



رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد پيش نويس قانون جديد بانكداري اين هفته در دولت

رئيس كل بانك مركزي از ارائه پيش نويس قانون جديد بانكداري به دولت در هفته جاري خبرداد و گفت: نظرات دانشگاهيان ، حقوقدانان، مسئولان و مديران بانكها در اين پيش نويس اعمال شده است.
محمود بهمني در گفتگو با مهر از ارائه پيش نويس قانون بانكداري بدون ربا به دولت طي هفته جاري خبرداد و گفت: پس از آن لايحه قانون عمليات بانكي بدون ربا براي تصويب به مجلس ارائه مي شود. رئيس كل بانك مركزي در بيان دلايل طولاني شدن روند ارائه لايحه به دولت اظهار داشت: دليل طولاني شدن روند ارائه پيش نويس به دولت اين بود كه مرور ديگري بر روي آن صورت گرفت تا به صورت كامل و بدون نقص به دولت ارائه شود. وي با بيان اينكه براين اساس قانون پولي و بانكي كشور و قانون عمليات بانكي بدون ربا مورد بازنگري قرار گرفته است، افزود: اين دو قانون از دو سال پيش در بانك مركزي در دست بررسي و بازنگري قرار داشت. وي با اشاره به اينكه بانك مركزي براي دريافت نظرات مختلف متخصصين در اين خصوص اقداماتي را انجام داد و نظرات افراد و بخشهاي مختلف اخذ شد، گفت: تمام اين نظرات در قالب طرحي جمع آوري شده است. رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه دو قانون مذكور در قالب دو دستورالعمل مورد بازنگري قرار گرفته است، بيان كرد: البته اين دو طرح در قالب يك لايحه به مجلس ارسال خواهدشد.

 



بورس هاي ايران و پاكستان تفاهم نامه همكاري امضا كردند

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري اين سازمان با كميسيون بورس و اوراق بهادار پاكستان، ارزش بورس اوراق بهادار تهران را 61 ميليارد دلار اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس و اوراق بهادار، تفاهم نامه همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار ايران با كميسيون اوراق بهادار پاكستان به امضاي علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس ايران و علي شيخ رئيس كميسيون بورس و اوراق بهادار پاكستان رسيد.
در ابتداي اين مراسم كه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، صالح آبادي گزارشي از آخرين تحولات بازار سرمايه ايران ارائه كرد.
وي به راه اندازي شبكه اطلاع رساني ناشران (كدال) از سال گذشته در بورس اوراق بهادار تهران اشاره كرد و افزود: با راه اندازي اين شبكه، سرعت افشاي اطلاعات و شفافيت اطلاع رساني در بازار سرمايه ايران افزايش چشمگيري يافته است.
وي با بيان اينكه بازار فرابورس (OTC) به تازگي فعاليت خود را در بازار سرمايه ايران آغاز كرده است، اظهار داشت: اين بازار فرصت مناسبي را براي ورود شركتهاي كوچك در حوزه هاي فناوري ها و انرژي هاي نو فراهم كرده است.
وي ارزش بورس اوراق بهادار تهران را 61 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: با ادامه واگذاري هاي شركتهاي دولتي به بخش خصوصي، ارزش اين بورس رشد قابل ملاحظه اي خواهد يافت.
در ادامه اين مراسم، «علي شيخ» با اظهار خرسندي از امضاي تفاهم نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار ايران گفت: كميسيون بورس و اوراق بهادار پاكستان در سال 1997 ميلادي تاسيس شد كه اين كميسيون در طول 12 سال گذشته تغييرات زيادي به خود ديده است.وي ادامه داد: كميسيون بورس و اوراق بهادار پاكستان در ابتدا مسئوليت نظارت بر بخش شركت و بازار سرمايه اين كشور را برعهده داشت، اما در سالهاي بعد نظارت بر شركتها، بيمه ها، شركتهاي مالي غيربانكي و صندوقهاي بازنشستگي نيز به اين كميسيون واگذار شد.
شيخ با بيان اينكه سه بورس اسلام آباد، لاهور و كراچي در پاكستان فعال هستند، اظهار داشت: كراچي مهمترين بورس اين كشور بوده كه در حال حاضر ارزش اين بورس 60 ميليارد دلار است.
تبادل اطلاعات، ارتقاي سطح همكاري نهادهاي ناظر بازار سرمايه، انتشار اوراق بهادار و ساير ابزارهاي مالي، برگزاري دوره هاي آموزشي مشترك، توسعه منابع انساني، پذيرش متقابل، رفع موانع سرمايه گذاري در دو كشور، حمايت متقابل در جهت عضويت در نهادها و سازمانهاي بين المللي از مهمترين مفاد تفاهمنامه همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار ايران با نهاد ناظر پاكستان است.

 



در ادامه بحران مالي غرب اتفاق افتاد 400 ميليارد يوروزيان 22 بانك اروپايي

اتحاديه اروپا در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد، ادامه بحران مالي و اقتصادي جهان موجب خواهد شد تا ميزان زيان و ضرر بانكهاي بزرگ اروپايي به بيش از 400 ميليارد يورو معادل 581 ميليارد دلار برسد.
به گزارش بلومبرگ، ژان كلود تريكت رئيس بانك مركزي اروپا نيز نسبت به تشديد بحران مالي و اقتصادي و تاثير منفي آن بر 22 بانك بزرگ اروپا هشدار داد.
براساس اين گزارش، ميزان زيان و ضرر بانكهاي اروپا در بخش دارايي ها از جولاي 2009 تا پايان سال آينده به بيش از 470 ميليارد دلار خواهد رسيد.
اكسل وبر رئيس بوندس بانك آلمان گفت: بانك هاي اروپايي بايد براي تقويت سيستم مالي، ميزان ذخاير سرمايه خود را افزايش دهند. در آينده نزديك، نه تنها كيفيت دارايي بانك ها بلكه كميت دارايي آنها نيز بايد افزايش و ارتقا يابد.وزراي دارايي اتحاديه اروپا در نشست سوئد بر ضرورت تشكيل آژانس هاي جديدي براي نظارت بر فعاليت موسسات مالي و بانك هاي بزرگ اروپا تاكيد كردند.گفتني است: سيستم بانكي اروپا از اواسط سال 2007 تاكنون بيش از 498 ميليارد دلار زيان ديده است كه اين رقم معادل نيمي اززيان
08/1 تريليون دلاري سيستم بانكي آمريكا است.
بانك هاي ورشكسته آمريكايي به 98 عدد رسيد
با ورشكستگي سه بانك ديگر در ايالت هاي مينه سوتا، ميشيگان و كلورادو تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا از ابتداي سال 2009 تاكنون به 98 بانك رسيد و در آستانه سه رقمي شدن قرار گرفت.
به گزارش بلومبرگ، اقتصاد آمريكا با شديدترين بحران مالي و اقتصادي طي هفت دهه اخير روبرو است و اين مساله موجب افزايش چشمگير تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور شده است.
جنينگس استيت بانك مينه سوتا، وارن بانك ميشيگان توسط مقامهاي بانكي آمريكا تعطيل شدند و از ادامه فعاليت آنها جلوگيري به عمل آمد. نشنال بانك كلورادو نيز توسط مقام هاي موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا تعطيل شده است.
موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا اعلام كرد: كليه پس اندازهاي اين بانك ها بيمه بوده است. موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا طي دو سال گذشته با 120 مورد ورشكستگي بانك هاي اين كشور روبرو شده است.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد
استقبال ايرانيان مقيم آمريكا براي سرمايه گذاري در كشور

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از استقبال ايرانيان مقيم آمريكا براي سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف كشور خبر داد.
ارسلان فتحي پور كه رئيس جمهور را در سفر به نيويورك همراهي كرده بود با مثبت ارزيابي كردن اين سفر گفت: ايرانيان مقيم آمريكا در ملاقات با رئيس جمهور و همراهان، آمادگي و استقبال خود براي سرمايه گذاري طرح هاي مهم ايران اعلام كردند.وي افزود: حضور پرشور و علاقمندي ايرانيان مقيم خارج از كشور به سرمايه گذاري در جهت پيشرفت و توسعه ايران اسلامي نشان از تو خالي بودن تمامي تبليغات دشمنان نظام و انقلاب در بين ايرانيان مقيم خارج از كشور دارد.رئيس كميسيون اقتصادي مجلس برنامه هاي دولت آمريكا و لابي هاي آنها را تلاش در جهت رابطه با ايران اعلام و تصريح كرد: امروز سردمداران آمريكا به اين نتيجه رسيده اند كه ايران اسلامي قدرتي تاثيرگذار در خاورميانه است كه قطع رابطه با آن نه تنها سودي براي آمريكا نداشته بلكه رقباي تجاري آنها با حضور در بازار ايران بيشترين استفاده را برده اند و تحريمهاي آمريكا تاثيري در اراده دولت ايران و تبادلات اقتصادي ايران با ساير كشورها نداشته و فقط شركتها و كمپانيهاي تجاري و صنعتي آمريكا بازنده آن بوده اند كه در اين راستا فشار شركتهاي داخلي آمريكا تمايل ارتباط با ايران را دوچندان كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14