(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 مهر 1388- شماره 19478
 

ويروس آنفلوآنزاي A روزانه تغيير شكل مي دهد
مرموزترين بيماريهاي جهان كدامند!
دستكاري ژنتيكي براي پيدا كردن جفت
زندگي بدون سيگار تا هميشه



ويروس آنفلوآنزاي A روزانه تغيير شكل مي دهد

محققان آمريكايي اعلام كرده اند كه ويروس آنفلوآنزاي خوكي با ورود به بدن مبتلايان جديد بلافاصله تغيير شكل مي دهد.
به گزارش كي اس ال نيوز، ويروس اچ 1ان1 پس از نخستين باري كه منتشر شده تاكنون بيش از يك صد بار تغيير شكل داده است.محققان آمريكايي اعلام كرده اند كه تغيير ماهيت به بدن بيماران به يك اندازه آسيب مي رساند اما نحوه درمان را دستخوش تغييرات قرار مي دهد.
پزشكان انگليسي نيز اميدوارند كه با واكسينه كردن افرادي كه مبتلا نشده اند و درمان هاي متنوعي كه براي جلوگيري از آسيب اين ويروس به بدن بيماران مبتلا وجود دارد، تغيير شكل اين ويروس از بين رود.

 



مرموزترين بيماريهاي جهان كدامند!

نشريه لايو ساينس از ميان تمامي بيماريهاي لاعلاجي كه در تمدن امروز بشر وجود دارد 10 بيماري كه تاكنون علاجي براي آنها كشف نشده يا منشأ واقعي آنها شناسايي نشده است را معرفي كرده است.
بيماريهاي زيادي در جهان وجود دارند كه پزشكان مي توانند با نوشتن چند جمله بر روي برگه نسخه آن را درمان كنند اما در كنار اين بيماريها سري ديگري از امراض نيز وجود دارند كه براي درمان، پزشكان و دانشمندان را دچار زحمات زيادي كرده اند. تحقيقات فراواني براي يافتن درمان و ريشه كني آنها انجام گرفته اما نسخه نوشتني براي آنها كشف نشده يا ريشه اصلي آنها پيدا نشده است.
بيماري مورژلونز (Morgellons): اين بيماري مرموز كه به تازگي كشف شده است نشانه هاي غريبي از خود نشان مي دهد و مبتلايان معمولا از علائم ناخوشايندي كه روي پوست بدن آنها به وجود مي آيد، شكايت مي كنند. برخي ريشه اين بيماري را توهمات ذهني مي دانند اما برخي ديگر آن را بيماري واقعي و ناشناخته مي پندارند.
سندرم خستگي مزمن: يكي از بيماريهايي كه در گروه عوارض فيزيكي ناشناخته پزشكي قرار دارد و مبتلايان به اين بيماري به اندازه اي احساس خستگي مي كنند كه گاهي براي روزها به خواب و استراحت مي پردازند.
بيماري كروتزفلد- جيكوب: يكي از نمونه هاي اين اختلال نادر مغزي به نام جنون گاوي شناخته مي شود و مي تواند در اثر خوردن گوشت آلوده گاو مبتلا بروز پيدا كند. بيماري CJD معمولا سريع و كشنده است اما پزشكان تاكنون موفق به كشف دقيق دلايل بروز اين بيماري نشده اند.
شيزوفرني: يكي از مرموزترين بيماري هاي رواني است و مبتلا در اين بيماري توانايي خود را در تشخيص واقعيت و توهم از دست مي دهد. از نشانه هاي بيماري هذيان گويي، توهم، سخن گفتن نامنظم و مختل، كمبود انگيزه و نبود احساسات است و منشأ اين بيماري و درمان آن مانند يك پازل دانشمندان را به خود مشغول كرده است.
اختلال در سيستم دفاعي بدن (Autoimmune Disorder): لوپوس و ام اس از جمله بيماري هاي به وجود آمده تحت تاثير اين اختلال هستند. در اين اختلال اندامهاي بدن و فعاليتهاي عادي و معمولي آنها به عنوان دشمن شناسايي شده و توسط سيستم دفاعي مورد حمله قرار مي گيرند.
پيكا: مبتلايان به اين بيماري ميل اجتناب ناپذيري به خوردن مواد غيرغذايي مانند كاغذ، چسب يا گل دارند. با وجود اينكه اين بيماري معمولا به كمبود مواد معدني در بدن ارتباط داده مي شود، متخصصان تغذيه و پزشكان تاكنون هيچ دليل قانع كننده اي براي توضيح بروز اين بيماري پيدا نكرده اند.
آنفلوآنزاي مرغي: از جمله بيماري هايي است كه سيستم دفاعي انسان تقريبا در برابر آن مصونيتي ندارد و ابتلا به آن جان 50 درصد از مبتلايان را مي گيرد. تماس مستقيم با پرندگان مبتلا مي تواند منجر به ابتلا به اين بيماري شود.
سرماخوردگي: با وجود سالانه يك بيليون مبتلا در ايالات متحده، پزشكان اطلاعات محدودي از اين بيماري در اختيار دارند. آبريزش بيني، سرفه و عطسه از نشانه هايي است كه انسانها بارها آن را در طول زندگي خود تجربه كرده اند.
آلزايمر: اختلال فرسودگي مغز و فراموشي پيشرفته تعداد زيادي از انسانها در سرتاسر جهان را تحت تاثير خود قرار داده است. به دليل نبود درك درست از دليل بروز اين بيماري درماني قطعي نيز براي آن كشف نشده است.
ايدز: بيش از 20 سال از ظهور و كشف بيماري مرگبار ايدز مي گذرد و تاكنون هيچ درمان قطعي براي آن كشف نشده است. اين بيماري اكنون به عنوان يكي از مرگبارترين بيماري هاي جهان شناخته مي شود و اينگونه به نظر مي رسد اولين بار از ميمونها به انسان انتقال يافته است.

 



دستكاري ژنتيكي براي پيدا كردن جفت

محققان ژاپني و آلماني ماهي اصلاح ژنتيكي شده اي را ايجاد كردند كه به دليل تغييرات ژنتيكي، رنگ نارنجي پوست آن براي جذب شريك زندگي بسيار جذاب تر و زيباتر از حالت عادي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه توكيو و دانشگاه كانستانز در آلمان كشف كردند كه اگر ژن عامل رنگ پوست نوعي ماهي ژاپني به نام «مداكا» جهش يابد رنگ نارنجي و قهوه اي پوست اين ماهي تبديل به خاكستري مي شود و به اين ترتيب ماهي از سوي ماهيان همنوع خود پذيرفته نشده و نمي تواند شريك زندگي مناسبي براي خود پيدا كند.
اين دانشمندان كشف كردند اين ژن كه «جينجر» نام دارد درصد موفقيت ماهي را در پيدا كردن جفت افزايش مي دهد.
به همين منظور محققان ماهي اصلاح ژنتيكي شده اي ايجاد كردند كه ژن جينجر در آن به گونه اي دستكاري شده بود كه به روشي فعالتر عمل مي كرد و باعث مي شد كه رنگ هاي نارنجي و قهوه اي درخشانتر و زيباتر از حالت عادي ايجاد شوند.
براساس گزارش آنسا، اين ماهي فوق زيبا به سرعت از سوي جنس مخالف جذب شد و توانست يك جفت بسيار مناسب براي خود پيدا كند.

 



زندگي بدون سيگار تا هميشه

ترك سيگار بسيار مهم است. چون هر ساله نصف موارد مرگ و ميرناشي از سرطان را شامل مي شود. استعمال سيگار شايعترين عامل بيماري زاي سرطان ريه است كه نهايتاً موجب مرگ بيمار مي شود. همچنين سيگار با سرطانهاي ديگر مثل سرطان مري، حنجره، كليه، پانكراس (لوزالمعده) و غيره ارتباط دارد. استعمال سيگار مشكلات ديگري براي سلامتي ايجاد مي كند، مثل بيماري هاي مزمن ريه، بيماريهاي قلبي همچنين استعمال آن طي بارداري سبب اثرات زيانباري روي جنين مي شود. مثل زايمان زودرس و وزن كم نوزاد هنگام تولد.
فوايد ناشي از ترك سيگار قابل توجه است. تقريباً بلافاصله پس از ترك آن گردش خون فرد سيگاري شروع به بهبود مي كند و سطح مونو اكسيد كربن در خون كاهش مي يابد. (مونو اكسيد كربن گازي بيرنگ و بي بو است كه در دود سيگار يافت مي شود و سبب كاهش توانايي خون در حمل اكسيژن مي شود.) تعداد نبض و فشار خون شخص سيگاري به طور غيرطبيعي بالاست، كه پس از ترك سيگار شروع به برگشت به حد طبيعي مي كند. بلافاصله چند روز پس از ترك، احساس شخص از مزه و بو بر مي گردد و نفس كشيدن راحتتر مي شود.
افرادي كه سيگار را ترك مي كنند نسبت به افرادي كه به كشيدن سيگار ادامه مي دهند زندگي طولاي تري دارند. بعد از 15 - 10 سال در اين افراد خطر مرگ زودرس ناشي از سيگار مثل افرادي مي شود كه هرگز سيگار نكشيده اند. حدود 10 سال پس از ترك سيگار خطر مرگ ناشي از سرطان 50- 30 درصد كمتر از كساني مي شود. كه به كشيدن سيگار ادامه مي دهند. زناني كه استعمال سيگار را قبل از شروع بارداري ترك مي كنند يا كساني كه در سه ماهه اول بارداري سيگار را ترك مي كنند خطر تولد نوزاد با وزن كم و ديگر خطرات مرتبط با استعمال سيگار در بارداري در آنها كم مي شود. ترك سيگار همچنين خطر ساير بيماريهاي مرتبط را كاهش مي دهد مثل بيماريهاي قلبي و بيماريهاي مزمن ريه. همچنين فوايد زيادي در ترك سيگار براي افرادي كه بيمار هستند يا افرادي كه مبتلا به سرطان هستند وجود دارد. ترك سيگار خطر ابتلا به عفونتها را كاهش مي دهد، مثل پنوموني كه سبب مرگ در بيماراني مي شود كه همزمان مبتلا به ساير بيماريها نيز هستند.
ترك سيگار خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد و اين مزيت سبب طولاني تر شدن مدت زماني مي شود كه افراد ديگر سراغ سيگار نروند. در افراد با ترك سيگار خطر ابتلا و مرگ ناشي از سرطان ريه و همچنين خطر ابتلا به ساير سرطانها كاهش مي يابد. احتمال مرگ زودرس و شانس ابتلا به سرطان كه به علت سيگار ايجاد مي شود به تعداد سالهاي استعمال سيگار، تعداد پاكتهاي مصرفي در روز، سن شروع، وجود يا عدم وجود بيماري در زمان ترك سيگار بستگي دارد.
در هر سني ترك سيگار سودمند است. ممكن است افراد مسن تر تمام مزاياي ترك سيگار را دريافت نكنند. به هرحال، خطر مرگ در افرادي كه قبل از 50سالگي سيگار را ترك مي كنند در مقايسه با افرادي كه به استعمال سيگار ادامه مي دهند مشابه است. تا 64سالگي، شانس مرگ مشابه افرادي است كه هرگز سيگار نكشيده اند. در افراد مسن تر كه استعمال سيگار را كنار گذاشته اند خطر مرگ ناشي از بيماريهاي كرونر قلب و سرطان ريه كاهش مي يابد. همچنين مزاياي زودرس (مثل بهبود خون رساني، افزايش انرژي و ظرفيت تنفسي) دلايل خوبي براي افراد مسني است كه سيگار را ترك كرده اند.
مشكلات مرتبط با ترك سيگار
ممكن است ترك سيگار سبب اثرات كوتاه مدت شود به ويژه در افرادي كه مدت طولاني سيگار مي كشيده اند. افرادي كه سيگار را ترك مي كنند معمولاً دچار اضطراب، تحريك پذيري، گرسنگي، خستگي مفرط، اختلال در خوابيدن و اختلال در تمركز مي شوند. خيلي از استعمال كنندگان پس از ترك سيگار به وزنشان اضافه مي شود كه معمولاً كمتر از 10پوند (5/4كيلوگرم) است، اين تغييرات به تدريج ناپديد مي شوند. افرادي كه سيگار را ترك مي كنند براي آينده سالمتر شانس بيشتري دارند.
پزشكان و دندانپزشكان منابع اطلاعاتي مناسبي هستند كه درباره خطرات استعمال سيگار روي سلامت و همچنين منافع ترك سيگار مي توانند افراد را آگاه كنند. آنها مي توانند درباره استفاده مناسب و عوارض جانبي بالقوه درمان جايگزين با نيكوتين به بيماران اطلاع رساني كنند و به آنها كمك كنند تا برنامه هاي ترك سيگار مقطعي را دريافت كنند. پزشكان و دندانپزشكان در هر ويزيت با سؤالاتي كه درمورد سيگار از بيماران مي پرسند مي توانند نقش مهمي داشته باشند.
اطلاع رساني به بيماران به منظور ترك سيگار، كمك به بيماران با دادن اطلاعات، فراهم كردن اصول كمك به خود، دادن پيشنهاداتي درمورد درمان جايگزين با نيكوتين و ترتيب دادن ويزيتهايي براي پيگيري درمان، اهميت نقش مراقبان سلامت را نشان مي دهد.
درمان جايگزين با نيكوتين
نيكوتين دارويي است كه در سيگار و انواع ديگر تنباكو يافت مي شود و سبب اعتياد مي گردد. محصولات نيكوتين در دوزهاي كم و ثابت نيكوتين در بدن منجر به از بين بردن نشانه هاي ناشي از ترك مي شوند. اين نشانه ها اغلب در افرادي كه سعي در ترك سيگار دارند، احساس مي شود. اين فرآورده ها در چهار فرم وجود دارند (برچسبها، آدامس، اسپري بيني و استنشاقي) كه به نظر مي رسد مؤثر باشند. شواهدي موجود است كه تركيب برچسبهاي نيكوتيني با ژله هاي نيكوتيني يا با اسپري بيني نيكوتيني اثر طولاني تري در ترك سيگار در مقايسه با استفاده از يك نوع تركيب جايگزين نيكوتين دارد. اثر ژله هاي نيكوتيني در تركيب با برچسبهاي نيكوتيني در كاهش نشانه هاي ناشي از ترك سيگار بهتر از درمان دارويي است. محققان به استفاده از تركيب جايگزين هاي نيكوتيني حتماً با مشاوره با پزشك، دندانپزشك، داروساز يا ديگر مراقبان بهداشت توصيه مي كنند.
برچسب نيكوتيني:
اين فرآورده بدون نسخه در دسترس است يك ميزان ثابتي از نيكوتين را از طريق پوست عبور مي دهند. برچسبهاي نيكوتيني براي درمان ترك سيگار در قدرتهاي متفاوتي مثلاً براي ترك هشت هفته اي وجود دارند. در درمانهاي پيشرفته دوزهاي نيكوتين به تدريج پايين آورده مي شود. برچسب هاي نيكوتين معمولا براي افراد با مشكلات پوستي يا آلرژيك گزينه مناسبي نيستند.
اسپري بيني نيكوتيني:
درسال 1996 توسط FDA تاييد شده است. اين دارو حتما بايد توسط پزشك تجويز شود. اسپري بيني داراي پمپي حاوي نيكوتين است كه استعمال كنندگان تنباكو مي توانند آن را استنشاق كنند. اين روش به جوانان و افرادي كه مشكلات سينوسي و آسم دارند توصيه نمي شود.
نيكوتين استنشاقي:
اين محصول فقط با نسخه پزشك در دسترس قرار مي گيرد و تائيديه FDA سال 1997را دارد.
اگر چه استنشاقي نام گرفته است ولي مثل سيگار به ريه ها نمي رسد. اكثر نيكوتين فقط به دهان و گلو مي رسد. و توسط غشاء مخاطي جذب مي شود. عارضه جانبي آن اكثراً تحريك دهان و گلو و ايجاد سرفه است. هر كسي با بيمارهاي تنفسي مثل آسم بايد با احتياط مصرف كند.
ترك سيگار بدون نيكوتين
«بوپروپيون» يك داروي ضد افسردگي است كه با تجويز پـزشك دراختيار قرار مي گيرد. درسال 1997توسط FDA تائيد شده است. اين دارو به منظور درمان اعتياد به نيكوتين مصرف مي شود. اين دارو مي تواند سبب كاهش نشانه هاي ناشي از ترك سيگار و كاهش ميل به سيگار مي شود. بعضي از عوارض بوپروپيون شامل خشكي دهان، اختلال در خواب سرگيجه ور اشهاي پوستي است. افرادي كه سابقه تشنج دارند يا بي اشتهايي يا پرخوري عصبي دارند نبايد آن را مصرف كنند.
در بسياري ازسيگاريها ترك سيگار سخت است. آنها معمولاً قبل از ترك كامل سيگار چندين بار سعي در ترك داشته اند. همچنين احتمال عود درچند هفته يا ماه اول بعد از ترك وجود دارد. افرادي كه به مدت سه ماه سيگار را ترك كنند مي توانند بقيه زندگيشان را بدون سيگار سپري كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14