(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 مهر 1388- شماره 19479
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آملي لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي:
مباني حقوق اسلامي بايد برپايه احترام به جايگاه رفيع انساني تبيين شود
مجلس شرايط پذيرش كودكان بي سرپرست را مشخص كرد
ناكامي هميشگي دشمنان انقلاب اسلامي
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي:در مذاكرات ژنو هيچ بحثي از تحريم و تعليق نشد
تشكيل جلسه اصولگرايان مجلس براي انتخاب رئيس فراكسيون
تكذيب شايعه ها توسط دفتر ستاد كل سرلشگر فيروزآبادي در ستاد كل نيروهاي مسلح مي ماند
جواد لاريجاني:رسالت امروز نخبگان كنار زدن پرده فريب و جهل در افكار عمومي است
بسيج دانشجويي دانشكده فني دانشگاه تهران خطاب به كروبي:
جملات معروف امام(ره) راجع به منتظري درباره احوال امروز شما هم صدق مي كند
حسني مبارك: غرب بايد در قبال برنامه هسته اي ايران انعطاف نشان دهد



آملي لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي: مباني حقوق اسلامي بايد برپايه احترام به جايگاه رفيع انساني تبيين شود

«صادق آملي لاريجاني» رئيس قوه قضاييه با اشاره به تذكر مقام معظم رهبري درخصوص توجه به علوم انساني، گفت: بايد تلاش شود تا مباني حقوق اسلامي كه بر پايه احترام به جايگاه رفيع انساني است، براي جوامع بشري تبيين شود.
به گزارش ايرنا از قوه قضاييه، آيت ا لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي، افزود: وضعيت علوم انساني در كشور ما، نياز به تاملات جدي دارد چرا كه علوم انساني در كشورهاي غربي با پيش فرض هاي خاصي متولد شده و رشد كرده است كه اين پيش فرض ها در كشور ما كه داراي چارچوب هاي فرهنگي و عقيدتي خاصي است نياز به بازنگري و تنقيح دارد.
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: نمي توان در كشوري كه بناي فرهنگ و اعتقاد و قانون اساسي اش بر توحيد است و اعتقاد به منبع لايزالي كه همه قدرت ها به او وابسته است، علوم انساني را تدريس و ترويج كرد كه مبانيش بر انكار و يا لااقل بي اعتنايي به اين اصل اصيل فرهنگي ديني ماست.
لاريجاني تاكيد كرد: ادعاي بي طرفي علوم، اكنون متاعي نيست كه در بازار فلسفه علم خريداري داشته باشد. همه مي دانند كه حتي علوم تجربي هم در پيش فرض هاي خود انواع و اصناف ارزشها را راه داده است و طبيعتا در علوم انساني مساله خيلي روشنتر است.
رئيس قوه قضاييه گفت: در مباحث حقوقي و قضايي به ويژه در بحث حقوق بشر نيز اين مساله قابل طرح است و لذا بايد به صورت كاملا جدي، انديشمندان و صاحب نظران جهان اسلام به اين مساله بپردازند تا بتوانيم مباني وارداتي حقوق بشر غرب را خنثي و توانمندي حقوق بشر اسلامي را تبيين كنيم.
وي تاكيد كرد: علم حقوق اسلامي نيز از گزند پيش فرض ها و نگاه غربي ها در امان نمانده است و بايد تلاش شود تا مباني حقوق اسلامي كه برپايه احترام به جايگاه رفيع انسان و نگاه توحيدي استوار است براي كساني كه از عظمت و غناي حقوق اسلامي غافل هستند، تبيين شود.
آيت الله لاريجاني با اشاره به ادعاي برخي حقوقدانان در (خشونت آميز جلوه دادن قانون مجازات اسلامي) گفت: در اسلام بحث قصاص مطرح شده است كه از نظر ما اين مساله نه تنها به هيچ وجه خشونت نيست بلكه در واقع حمايت از حيات بشري و توجه به حق و حقوق انسانهاست.
رئيس دستگاه قضاييه با تاكيد بر سابقه و پيشينه قوي و مستحكم علوم انساني در اسلام و به ويژه در ايران، افزود: انديشمندان اسلامي و متخصصان علوم انساني بايد به صورت مستمر ضمن شناخت مباني انديشه غربي در باب علوم انساني و تطبيق علمي آن با نگاه اسلامي به علوم انساني، به وظيفه علمي خود عمل كنند.
آملي لاريجاني با طرح اين پرسش كه «چرا بايد پيش فرض هاي انديشه عالمان مغرب زمين در باب علوم انساني را بپذيريم؟» گفت: با توجه به تاكيد و تذكر مقام معظم رهبري بايد به طور جدي به اين مساله بپردازيم و اين علوم را متناسب به نگاه اسلام به انسان تدوين كنيم.
براساس گزارش قوه قضاييه، در جلسه امروز شوراي عالي مسئولان عالي قضايي در خصوص ماده 18 اختيارات رئيس قوه قضاييه، بحث و بررسي شد.

 



مجلس شرايط پذيرش كودكان بي سرپرست را مشخص كرد

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شرايط سرپرستي كودكان و نوجوانان بي سرپرست مشخص شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني ديروز خانه ملت رسيدگي به لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست ادامه يافت و موادي از آن به تصويب رسيد.
طبق ماده 5 اين مصوبه افراد زير مي توانند سرپرستي كودكان و نوجوانان مشمول اين قانون را از سازمان درخواست نمايند:
الف- زن و شوهري كه پنج سال از تاريخ ازدواج آنان گذشته باشد و از اين ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اين كه يكي از آنان بيش از سي سال سن داشته باشد.
ب- زن و شوهر داراي فرزند مشروط بر اين كه يكي از آنان بيش از سي سال سن داشته باشد.
ج- دختران و زنان بدون شوهر، در صورتي كه حداقل سي سال سن داشته باشند، منحصرا حق سرپرستي اناث را خواهند داشت.
تبصره 1- چنانچه به تشخيص سازمان پزشكي قانوني امكان بچه دار شدن زوجين وجود نداشته باشد، درخواست كنندگان از شرط مدت پنج سال مقرر در بند(الف) اين ماده مستثني مي باشند.
تبصره 2- چنانچه درخواست كنندگان سرپرستي از بستگان كودك يا نوجوان باشند، دادگاه با اخذ نظر سازمان و با رعايت مصلحت كودك و نوجوان مي تواند آنان را از برخي شرايط مقرر در اين ماده مستثني نمايد.
تبصره 3- اولويت در پذيرش سرپرستي به ترتيب با زن و شوهر بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند و در نهايت زن و شوهر داراي فرزند است.
تبصره 4- درخواست كنندگان كمتر از پنجاه سال سن، نسبت به درخواست كنندگاني كه پنجاه سال و بيشتر دارند، در شرايطي مساوي اولويت دارند.
تبصره 5- در مواردي كه زن و شوهر درخواست كننده سرپرستي باشند، درخواست بايد به طور مشترك از طرف آنان تنظيم و ارائه گردد.
همچنين طبق ماده ديگر مصوبه مجلس درخواست كنندگان سرپرستي بايد داراي شرايط زير باشند:
الف- عدم محكوميت جزائي موثر با رعايت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامي.
ب- تمكن مالي
ج- عدم حجر
د- سلامت جسمي و رواني لازم و توانايي عملي براي نگهداري و تربيت كودكان و نوجوانان تحت سرپرستي
ه- نداشتن اعتياد به موادمخدر، مواد روانگردان و الكل
و- صلاحيت اخلاقي
ز- عدم ابتلاء به بيماريهاي واگير و يا صعب العلاج
ح- اعتقاد به يكي از اديان مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
تبصره- رعايت اشتراكات ديني ميان سرپرست و افراد تحت سرپرستي الزامي است و سپردن سرپرستي كودكان و نوجوانان غيرمسلمان به درخواست كنندگان مسلمان، در صورت نبود درخواست كننده هم كيش آنان مجاز است.
براساس مصوبه ديگر مجلس درخواست كنندگان كودكان بي سرپرست نمي توانند بيش از دو كودك يا نوجوان را سرپرستي نمايند مگر در مواردي كه كودكان يا نوجوانان تحت سرپرستي، اعضاء يك خانواده باشند.
همچنين سپردن سرپرستي افراد موضوع اين قانون در صورتي مجاز است كه داراي يكي از شرايط ذيل باشند:
الف- هيچ يك از پدر، مادر و جد پدري آنان شناخته شده نباشند.
ب- هيچ يك از پدر، مادر و جد پدري آنان در قيد حيات نباشند.
ج- افرادي كه سرپرستي آنان به موجب حكم مراجع صلاحيتدار به سازمان سپرده گرديده و تا زمان دو سال از تاريخ سپردن آنان به سازمان، پدر يا مادر و يا جد پدري براي سرپرستي آنان مراجعه ننموده باشند.
د- هيچ يك از پدر، مادر و جد پدري نتوانند مسئوليت سرپرستي را انجام دهند و يا غبطه كودك يا نوجوان را رعايت نكنند.
تبصره 1- چنانچه پدر يا مادر و يا جد پدري پس از انقضاء دو سال مراجعه نمايند، دادگاه صالح با لحاظ نظر سازمان، حكم سرپرستي را ابقاء و يا نسبت به استرداد كودك يا نوجوان حكم صادر مي نمايد.
تبصره 2- در صورت وجود جد مادري و با احراز شرايط مندرج در اين قانون، كودك يا نوجوان به وي سپرده خواهد شد، مگر اين كه از سرپرستي او خودداري نمايد.
انتقادات مستند نادران
از رحيمي
نماينده مردم تهران در مجلس با انتقاد از انتصاب رحيمي به عنوان معاون اول رئيس جمهور گفت: آيا انتظار زيادي است در جايي كه معاون اول به ضرورت با موافقت رهبري، مسئوليت هاي رئيس جمهور را برعهده مي گيرد، قبل از انتصاب نظر معظم له اخذ شود؟ آيا از قانون اساسي برنمي آيد كه معاون اول رئيس جمهور علاوه بر صلاحيت هاي عمومي كه بايد وزرا و معاونان رئيس جمهور و ساير مسئولان اجرايي داشته باشند، از صلاحيت هاي اخلاقي و رفتاري ويژه اي برخوردار باشد؟
الياس نادران در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز افزود: به راستي اگر نهادهاي نظارتي و قضايي كشور به وظيفه خود عمل مي كردند كار به اينجا مي كشيد؟ بيش از يك سال پيش نسبت به اصالت مدرك دكتراي ادعايي آقاي رحيمي، به رئيس مجلس تذكر دادم، جدي نگرفتند، بيش از يك ماه پيش تذكر شفاهي دادم و نامه نوشتم، باز هم پيگيري نكردند و امروز هيات رئيسه مجلس در اين سيئه شريك اند و بايد به افكارعمومي پاسخگو باشند. قول داده ام مساله را از طريق مراجع قانوني پيگيري كنم و بر اين عهد خود پايبندم، اما در اين روزها اتفاقاتي مي افتد كه ضرورت اين هشدار علني را مضاعف مي كند.
نادران اضافه كرد: به اين سند توجه كنيد كه مربوط به 20/3/87 است من پس از آن به رئيس مجلس تذكر دادم. علي رغم پيگيري هايي كه انجام دادم، ايشان با وجود چنين ادعاهايي نه به دانشگاه آزاد، نه به ديوان محاسبات و نه به نهاد رياست جمهوري يك سند مبني بر داشتن مدرك دكترا ارائه نكرده است. آيا اين از حقوق ملت، نظام و نهادهاي نظارتي و قضايي نيست كه به اين استفاده معنوي از عنوان مدرك تحصيلي دكتري رسيدگي كنند؟
الياس نادران در پايان اظهار كرد: از آقاي رئيس جمهور انتظار دارم فوراً هيات صالحه اي را براي رسيدگي به اتهامات ايشان كه خيلي فراتر از آن چيزي است كه بيان شد و اسناد آن آماده تقديم است تشكيل و تصميم مقتضي اتخاذ كنند. از هيات رئيسه مجلس، كميسيون هاي آموزش، برنامه و بودجه و اصل 90 مي خواهم به استناد تبصره 6 ماده 33 آيين نامه داخلي مجلس گزارش خود را تقديم صحن علني مجلس كنند. از قوه قضائيه و مجتمع رسيدگي به تخلفات كاركنان دولت هم مي خواهم در مورد صلاحيت عمومي ايشان و اتهامات انتصابي رسيدگي و افكارعمومي را در جريان امر قرار دهند. بديهي است اگر اين تلاش ها به نتيجه نرسد، به فضل الهي به وظيفه نمايندگي خود در مجلس عمل خواهم كرد.
گفتني است به رغم انتقادات مستند دكتر نادران، ديروز 200 نماينده با امضا نامه اي خطاب به دكتر احمدي نژاد از انتصاب رحيمي به عنوان معاون اول رئيس جمهور تقدير كردند.
مدعيان وحدت بايد حداقل قواعد فعاليت را بپذيرند
نماينده مردم لنجان در مجلس از مدعيان وحدت در جامعه خواست حداقل قواعد فعاليت در يك نظام مردم سالار را بپذيرند.
محسن كوهكن در نطقش گفت: كليه كساني كه از جايگاه حمايت نظام و مصالح نظام حرف مي زنند بايد حداقل فعاليت در يك نظام مردم سالار را بپذيرند و سپس دم از سازوكار وحدت آفرين بزنند.
نماينده مردم لنجان در مجلس تاكيد كرد: آيا اين سازوكار غير از اين است كه شيب انتخابي آنها بايد حمايت قوا به خصوص قوه مجريه و رياست آن باشد و در كنار آن براي حفظ كيان نظام اسلامي دم از وحدت بزنند البته حق انتقاد از عملكرد سه قوه را با نيت خيرخواهانه و مبتني بر واقعيت ها حق مسلم خود بدانند.
انتقاد از ناكثين انقلاب
نماينده مردم نكاء اظهار داشت: عده اي ناكثين با رمز تقلب پروژه كودتاي مخملي را آغاز كرده و آتش برافروختند و آشوب هاي خياباني به راه انداختند و شهد اين انتخابات را به كام مردم تلخ كرده و درد جگرسوزي بر دل مردم و مقام معظم رهبري نشاندند.
احمد مقيمي ادامه داد: همنوايي شيطان پير انگليس و آمريكا با عده اي از شياطين كوچك، با محوريت دست نشانده اي بي كفايت كه سوداي براندازي نرم در سر داشتند مي خواستند فرياد عدالتخواهي و گفتمان انقلاب اسلامي را در حلقوم ملت بزرگ خفه كنند. تا مجدداً يوغ بندگي را بر گردن اين ملت بيندازند.
وي با اشاره به دير نشدن زمان براي برخي ها گفت: خود را به قافله انقلاب و مردم برسانيد و به قافله سالار انقلاب اقتدا كنيد؛ به رهبر انقلاب ايمان بياوريد و از روشني كلامش دل هاي يخ زده خود را گرما بخشيد.
وحدت با عمل به قانون
صورت مي پذيرد
نماينده مردم خلخال گفت: در محافل سياسي به ضرورت وحدت نيروها و برون رفت از وضعيت پس از انتخابات اشاره مي شود كه اين وحدت با روشنگري، عمل به قانون و مبارزه با استكبارجهاني و صهيونيست ها صورت مي پذيرد.
بشير خالقي در نطقش همچنين خواستار رفع مشكلات حوزه انتخابيه اش شد.
مسئولان حق كوتاه آمدن
در مقابل غرب را ندارند
نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس اظهار داشت: شيطنت كشورهاي غربي عليه برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان ره به جايي نبرد و مذاكرات ژنو با موفقيت انجام شد و خواسته هاي غيرمنطقي آنها خنثي شد.
عيسي جعفري همچنين با اشاره به ادامه مذاكرات بين ايران و گروه 1+5 كه قرار است تا يك ماه آينده انجام شود، تصريح كرد: گروه 1+5 راهي جز مذاكره با ايران ندارد. غربي ها در واقع با اعمال تحريم و رجزخواني، بي خاصيتي خود را نشان مي دهند.وي بر همين اساس خطاب به مسئولان ارشد مذاكره كننده هسته اي كشورمان يادآور شد: مسئولان ارشد مذاكره كننده هسته اي كشورمان به هيچ عنوان حق ندارند در مذاكرات از مطالبات به حق خود دست بردارند.

 



ناكامي هميشگي دشمنان انقلاب اسلامي

دفاع مقدس از بهترين بركات انقلاب بود. مستحضريد كه جنگي كه بر ايران تحميل شده بود، جنگ ده ساله بود نه هشت ساله! اين نكته را برخي عنايت كنند كه مبادا خيال خام در سر بپرورانند؛ هشت سال جنگ از خارج تحميل شده بود، از خارج اين مرز كه براي همه روشن است. دو سال قبل از اين هشت سال، جنگ داخلي بود كه بر ما تحميل كردند. بخشي در شمال بود، بخشي در شمال شرق بود، بخشي در غرب بود، بخشي در جنوب بود دشمن در چه فكر است؟ اگر به فكر تحميل جنگ خارجي است كه هشت سال بي نتيجه ماند و نتيجه، عائد اسلام شد؛ و اگر به فكر اختلاف و فتنه و آشوب و اغتشاش و شورش داخلي است؛ دو سال هم تجربه كرد. هر جا ممكن بود تجربه كرد!
دو نكته محوري را ما بايد به آن عنايت كنيم؛ بعد مسائل داخلي قابل حل است. نكته اول همين بود كه به آن اشاره شد؛ يعني نه جنگ تحميل شده از خارج مي تواند اين ملت را از پا دربياورد، نه جنگ داخلي و اغتشاش داخلي. آن روز كه سلاح در دست خيلي ها بود، دو سال جنگ داخلي را بر حكومت تحميل كردند، كاري از پيش نبردند. حالا با چهار تا شيشه شكستن كه مشكل حل نمي شود!! آدم وقتي جنگ با گلوله را تجربه كرد، ديد كاري از پيش نمي برد؛ حالا باچهار تا سنگ نمي تواند كاري كند اين خيلي بي عقلي است!! اين اصل كلي است كه وقتي اسلام عرضه شد و مسلمان ها خواستند از دين شان، از قرآن شان، از عترت شان حمايت بكنند؛ نه با جنگ داخلي، نه با جنگ خارجي؛ چيزي از پيش نمي برند.
ارتباط خائنانه با بيگانگان؛ نشانه بيماري قلب
اين هفته، هفته سلامت قلب و روز جهاني قلب است. آن كه اسلام بيش از هر چيزي بر آن تكيه مي كند، سلامت قلب به معناي (فؤاد) و دل و عقل و جان است. بر همه ما، مسئولان محترم وزارت بهداشت و ساير دست اندركاران كه سعي همه مشكور باد، اين است كه بكوشيم سلامت مردم را تأمين كنيم؛ اين كار خوبي است. اما در سوره مباركه مائده آنهايي كه بيماري سياسي دارند، در قلبشان اين مرض هست؛ ذات اقدس اله به رسول خودش سفارش مي كند؛ وحي فرمايد به اينها بگو: فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم يقولون نخشي ان تصيبنا دائره فعسي الله ان يأتي بالفتح او امر من عنده فيصبحوا علي ما اسروا في انفسهم نادمين(1). فرمود: آنهايي كه مرض قلب دارند، مرتب دست شان به گوشي بي بي سي است! مكرر گرايش دارند به آن، مكرر به آن تلفن مي كنند، مكرر از آن گزارش مي گيرند؛ اين يك مرض است!! اين مرض را معالجه كنيد. فرمود: فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم؛ نه «يسارعون اليهم». اينها اصلا در جمع آنها هستند، مرتب با بيگانه ارتباط دارند.
ضرورت پندگيري از غارتگري هاي بيگانگان
اين ارتباط با بيگانه؛ يعني كسي كه 200 سال اين كشور را غارت كرد، يا كسي كه 100 سال غارت كرد، يا كسي كه 06 سال غارت كرد؛ بالاخره غارت نامه آنها معلوم است! غارت نامه انگليس معلوم است، غارت نامه آمريكا هم معلوم است، غارت نامه بعضي از اذناب و اقرابشان هم معلوم است. اينها ديگر تاريخ بيهقي نيست! خيلي از اين غارت ها بود كه در زمان خودمان ديديم. يك وقت است مي گويد: ناسخ التواريخ نوشته، تاريخ بيهقي نوشته؛ برويم پژوهش كنيم. خير! پژوهش نبود. خيلي از كساني كه سن شان 07 سال است يا بيشتر، در متن اين غارت نامه ها بودند.
اين كشور درآمدش وابسته به نفت بود،الآن هم متأسفانه همين طور است. اجازه ندادند كه اين نفت به صورت يك وزارتخانه دربيايد! اين نفت را در حد يك شركت بيسكويت درآوردند، يك شركت خصوصي! قبلاً سخن از وزارت نفت نبود، سخن از شركت نبود؛ و اگر بود، آن هم شركت نفت ايران و انگليس بود! قبل از 82مرداد هم كه ملي شده بود، شده بود (شركت ملي نفت ايران). حسابي داشته باشد، بودجه اي داشته باشد، رديفي داشته باشد، مجلس شورا در جريان باشد، به وزير نفت رأي اعتماد بدهد، از او سؤال بكند، او را استيضاح بكند، اينها نبود! در اختيار قوم خاص بود و بس؛ ديگران هم تحت اسارت بودند. ما وزارت نفت نداشتيم! اين بودجه مملكت بود. حالا اين بودجه برگشت، آمد در جيب ملت و صدها آبادي شد، كه البته هنوز طليعه راه است كه ان شاءالله اميدواريم بهتر و بيشتر بشود. پس غارت نامه همه اينها معلوم است.
بيماردلي سر سپردگان به بيگانه و راه علاج آن
اگر اشكال هست، انتقادهست، نقد هست؛ همه در داخل اين چارچوب قابل حل است. اما تا يك خبر شد، از آنها كمك بگيريم؛ اين مرض است! آن وقت حرف شان اين است كه اگر اين نظام شكست خورد، آنها برگشتند؛ ما چه كنيم! يقولون نخشي أن تصيبنا دائره ، شايد اوضاع برگردد. فرمود: فعسي الله أن ياتي بالفتح او امر من عنده فيصبحوا علي ما اسروا في أنفسهم نادمين. خدا هست؛ هميشه بود و هميشه هست و هميشه ياور دين است؛ بعد شما شرمنده مي شويد. نكنيد كاري كه عذاب آخرت باشد و خزي دنيا!
درست است كه اين هفته، هفته سلامت قلب است؛ ولي مائيم و ابديت ما! اگر خداي ناكرده بشر با مردن مي پوسيد، مشكلي نبود؛ اما با مردن از پوست به در مي آيد، نه بپوسد! مائيم و ابديت ما. اگر مائيم و ابديت ما، آن وقت با دست خالي و روي سياه مردن بسيار سخت است؛ احدي به داد آدم نمي رسد. هم سلامت بدن، هم سلامت جان، كه اين هفته سلامت قلب هفته خوبي است هم براي اينكه ما مرض قلب را معالجه كنيم كه اين كار قرآن و عترت است، هم آن بيماري هاي قلب را كه براي مسئولان بهداشت و درمان است كه ان شاءالله اميدواريم اينچنين باشد.
اهميت تكريم نام و ياد شهيدان
مبادا كسي خداي ناكرده مسائل دفاع مقدس را بگويد جزء بحث هاي تاريخي است! چرا به ما گفتند زيارت عاشورا را هر روز بخوانيد؟ چرا خود پيغمبر(ص)، خود حضرت امير كه حسابش جدا بود؛ وجود مبارك صديقه كبري، فاطمه زهرا(س) با آن وضع از منزل حركت مي كردند، مي آمدند در احد براي زيارت شهداي احد؟! يعني اينها را فراموش نكنيد؛ اينها سند شرف يك مملكت است. تنها غبارروبي نباشد، تنها گل و گلاب افشاني نباشد! ياد شهيد، كشور را زنده مي كند، درس شهامت و شجاعت مي دهد؛ گريه بر آنها شوق شهادت مي آفريند.
سرداران بزرگي هم شربت شهادت نوشيدند كه اسامي بسياري از آنها در ذهن ما نيست.
از هر گروهي، از هر لباسي، از هر صنفي ايران اسلامي قرباني هايي تقديم قرآن و عترت كرد. اينها ذخيره مملكتند، اينها شرف مملكتند، اينها قباله استقلال مملكتند. اگر مردم فرياد مي زنند كه ما آزادي داريم، قباله؛ اين است. استقلال داريم، قباله؛ اين است. جمهوري اسلامي داريم؛ اينها قباله اند. اينها اسناد و مداركند؛ كه ذات اقدس اله ان شاءالله نام اينها را براي هميشه حفظ مي كند و آثار خون را حفظ مي كند!
ماندگاري آثار و بركات شهيدان
در اوايل جنگ، اينهايي كه گم مي شدند، شهداي گمنام مي شدند؛ از اينها تعبير مي شد به شهيد (مفقودالاثر) اين كلمه تازه رايج شده بود. من ديدم نامه اي از جبهه آمد كه فلاني! شنيدم شما در سخنراني گفتيد مفقودالاثر؛ ولي فرهنگ ما در ميدان جبهه اين است كه اينها مفقودالاثر نيستند، مفقودالجسدند! الآن در همين جريان شهداي گمنام هم غالباً تعبيرشان اين است كه اينها مفقودالجسدند، اثرشان هست؛ هرگز اثرشان مفقود نشده است. اين ايام منشأ اين گونه از بركات است، و اين بركات را بايد حفظ و نگهداري كرد؛ و درسايه اين بركات هر مشكلي هم كه پيش آورده باشند به لطف الهي قابل برطرف شدن است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظله العالي) در خطبه دوم نماز جمعه قم- 3/7/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) سوره مائده/ آيه 25
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنج شنبه منتشر مي شود.

 



معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي:در مذاكرات ژنو هيچ بحثي از تحريم و تعليق نشد

معاون دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد كه در مذاكرات ژنو كلمه تحريم و تعليق به كار برده نشد چه برسد به آنكه درباره آنها صحبت شود.
علي باقري گفت: در نشست ژنو قرار نبود درباره محتواي مذاكرات صحبت شود و قرار بود درباره چارچوب مذاكرات صحبت و مشخص شود كه اين كار انجام شد.
وي شنبه شب در مصاحبه با بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با اشاره به اينكه برخي از طرف ها ديدگاه هاي خاص خودشان را درباره برخي موضوعات مطرح كردند، افزود: اما اين ديدگاه ها گفتمان غالب در مذاكرات ژنو نبود و گفتمان غالب و حاكم منطق جمهوري اسلامي ايران بود.
باقري گفت: قرار شد درچارچوب بسته پيشنهادي و مشتركات آن با ديدگاه طرف مقابل مذاكرات ادامه يابد.
معاون دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گفت: محور اصلي بحث طبق قرار دو طرف (جليلي و سولانا) بر اين بود كه چارچوب مذاكرات تدوين شود و براساس آن مذاكرات ادامه يابد.
وي گفت: فضاسازي رسانه اي خارج از چارچوب مذاكرات است، زيرا عده اي كه خيلي در پي موفقيت اين مسير نيستند و مي خواهند ايجاد مانع كنند از ادبيات مختلفي استفاده مي كنند و در اين دوره از برخي طرف ها چنين علائمي بروز كرد.
باقري تصريح كرد: در مذاكرات پنجشنبه اين رويكرد رسانه اي به هيچ وجه مطرح نبود و فضاي مذاكرات اجازه بروز و ظهور عيني و عملي در صحنه مذاكرات را نداد.
وي با بيان اينكه طرف مقابل (1+5) حتي در يك موضوع طيفي از ديدگاه هاي مختلف است، خاطرنشان كرد: نكته اصلي موفقيت ايران در اين دوره از مذاكرات اين بود كه طرف مقابل با همه اختلاف متفق شد كه بسته ايران مبنا قرار گيرد.
معاون دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش درباره ديدار هيئت آمريكايي در ژنو با هيئت ايراني گفت: ديدار هيئت آمريكايي با هيئت ايراني در ژنو به درخواست آمريكايي ها صورت گرفت.
باقري افزود: در نشست هاي اين چنيني موسوم است كه هيئت هاي مختلف با هم ديدار و گفت وگو و رايزني مي كنند تا ديدگاه ها به هم نزديكتر شود و در نشست ژنو نيز هيئت هاي مختلف به صورت يك جانبه و چندجانبه درخواست ديدار داشتند كه از جمله اين موارد درخواست هيئت آمريكايي براي ديدار با همتايان ايراني بود.
عضو هيئت مذاكره كننده ايراني در ژنو با اشاره به اينكه درباره حواشي مذاكره مسايلي كه بيشتر از منابع آمريكايي بود مطرح شد كه درست نبود تصريح كرد: موضوع صحبت درباره افراد زنداني آمريكايي در ايران و گفت وگو درباره روابط دو جانبه به هيچ وجه صحت ندارد و درباره آنها صحبت نشد.
باقري افزود: اين گفت وگو صرفاً در چارچوب محور مذاكره كه بسته پيشنهادي ايران بود و نحوه ادامه مسير براي نيل به هدفي كه در مذاكرات تعريف شده است بين دو طرف انجام شد.
وي بار ديگر با تأكيد بر اينكه بحث تعليق و تحريم به هيچ وجه موضوع و محور بحث نبود، گفت: در نشست ژنو كلمه تحريم و تعليق به كار برده نشد؛ چه برسد به آنكه درباره آنها صحبت شود.
باقري با اشاره به اينكه يكي از بحث هاي جدي بحث خلع سلاح در امور هسته اي است گفت: برخي كشورهاي طرف مقابل درباره دو موضوع سايت فردو و تأمين سوخت راكتور تحقيقاتي تهران ديدگاه هاي خود را مطرح كردند كه براين اساس ايران توضيحاتي در اين باره به طرف مقابل داد.
وي همچنين بار ديگر خاطرنشان كرد: ايران كشوري هسته اي است و قاعدتاً اقدام به توسعه اين صنعت در عرصه جغرافيايي و نرم افزاري مي كند و در چارچوب قواعد تأسيسات جديدي احداث كرد.
معاون دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گفت: برخي درصدد جنجال سازي در اين باره بودند كه ايران مقررات را نقض كرده، در حالي كه اين موضوع واقعيت نداشت.
وي افزود: در مذاكرات مطرح شد كه اين موضوع بر چه اساسي مطرح مي شود؛ ايران در چارچوب مقررات اين سايت را ساخته و اعلام كرده و در چارچوب تعامل با آژانس اين موضوع را مطرح كرده است.
باقري با تأكيد بر اينكه اين موضوع بحث آن جلسه نبود، گفت: برخي درباره توافقاتي درباره اين موضوع صحبت كردند و اوباما در پيامي كه بعد از اين نشست براي ملت آمريكا فرستاد گفت كه در نشست ژنو قرار شد ايران ظرف دو هفته اجازه دهد كه از سايت فردو بازديد شود كه اين موضوع واقعيت و موضوعيت ندارد و ربطي به نشست نداشت.
وي تصريح كرد: اين بحث اوباما درباره مهلت دو هفته اي نيز سال گذشته بعد از مذاكرات ژنو از سوي رايس مطرح شد و او گفت به ايران دو هفته مهلت داديم كه پاسخ سؤالات مطرح شده در نشست را بدهد كه واقعيت نداشت.
وي همچنين گفت: مذاكراتي ميان ايران و آژانس و كشورهايي كه آماده ارايه سوخت براي استفاده در راكتور تهران هستند در 18 اكتبر برگزار مي شود.

 



تشكيل جلسه اصولگرايان مجلس براي انتخاب رئيس فراكسيون

سرويس سياسي-
در آستانه تشكيل جلسه شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس براي انتخاب هيئت رئيسه جديد، حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران و از اعضاي شاخص جريان اصولگراي تحول خواه اعلام كرد با نظر نمايندگان حامي دولت درباره رياست جديد فراكسيون اصولگرايان همراهي خواهد كرد.
اين سخن بدان معناست كه جريان اصولگراي تحول خواه و فراكسيون انقلاب اسلامي كه دو جريان مهم از فراكسيون اصولگرايان مجلس را تشكيل مي دهند خواهان تغيير در رياست فراكسيون مذكور در سال دوم فعاليت خويش هستند.
اينان معتقدند با توجه به كاركرد كاملا حزبي و سياسي فراكسيون شايسته است كه رياست مجلس از رياست فراكسيون جدا باشد تا در مواقع لزوم رئيس فراكسيون بتواند به راحتي با اتخاذ مواضع مناسب نسبت به ايفاي نقش خويش مبادرت ورزد.
طرفداران نظريه فوق براي اثبات منطق خود به دو نكته اشاره مي كنند: 1- سنت مجلس همواره در گذشته بر اين بوده كه رئيس فراكسيون از رئيس مجلس جدا بوده و همين امر باعث فعاليت آزادانه رياست فراكسيون شده است. 2- عملكرد يكسال گذشته رياست فراكسيون اصولگرايان كه همزمان رياست مجلس را نيز بر عهده داشت نشان مي دهد كه رئيس مجلس به دليل ملاحظات حقوقي جايگاهش نمي تواند آنچنان كه شايسته و بايسته است به موضع گيري شفاف در قبال مسائل سياسي مختلف كشور به ويژه انتخابات رياست جمهوري دهم بپردازد. بر همين مبنا دو جريان مهم فراكسيون اصولگرايان از مدتي پيش تلاش كردند تا در يك تعامل منطقي با ساير اصولگرايان مجلس نظريه جدايي رياست فراكسيون از رياست مجلس را جا بيندازند.
اين مسأله تا چندي پيش فقط به شكل محفلي و نيمه رسمي در ميان اصولگرايان مطرح بود اما با تغييراتي كه دو هفته پيش در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان رخ داد و بر تعداد حاميان تغيير رياست فراكسيون در اين شورا افزوده شد احتمال انتخاب رئيس جديد نيز براي فراكسيون اكثريت مجلس قوت گرفت.
اين موضوع حتي ديروز شكل جدي تري نيز به خود گرفت و حجت الاسلام مرتضي آقاتهراني از نمايندگان اصولگراي حامي دولت از آمادگي خود براي نامزدي رياست فراكسيون اكثريت خبر داد.
وي در حاشيه جلسه علني روز يكشنبه مجلس در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص عملكرد فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم گفت: در يك سال و نيم گذشته مي توانستيم بهتر از اين عمل كنيم.
او درباره نامزدي خود براي رياست فراكسيون اصولگرايان هم گفت: برخي از دوستان از من خواستند تا ثبت نام كنم كه اين كار بنا به ضرورت بود.
آقا تهراني در پاسخ به اين سؤال كه عملكرد لاريجاني بر فراكسيون اصولگرايان را چگونه ارزيابي مي كنيد و اينكه جداسازي رياست مجلس از رياست فراكسيون چه اهميتي دارد، گفت: صحبت اين طرح درباره توانايي لاريجاني نيست، بلكه رئيس مجلس محدوديت هايي براي رياست فراكسيون اصولگرايان دارد.
آقا تهراني تصريح كرد: رئيس مجلس بايد نسبت به همه گروه ها و جريان هاي حاضر در مجلس نظر مساوي داشته باشد، اما نبايد اين نگاه به داخل فراكسيون راه يابد زيرا فراكسيون بنا به تمايلات فراكسيون، اقتضائات خود را دارد و رئيس آن بايد براساس حال و هواي فراكسيون عمل كند كه اين طرح در همين زمينه است.
در همين راستا، حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران و از اعضاي شاخص جريان اصولگراي تحول خواه نيز با اعلام حمايت از طرح جدايي رياست مجلس از رياست فراكسيون گفت: به خاطر حفظ وحدت اصولگرايان در انتخابات رئيس و هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان با نظر حاميان دولت همراهي مي كنيم.
وي با اشاره به نظر حاميان دولت گفت: در حال حاضر عده قابل توجهي از دوستان به دلايلي نسبت به ناكارآمدي فراكسيون اصولگرايان و هيئت رئيسه مجلس منتقد هستند و معتقدند بايد جايگاه رياست اين دو مجموعه جدا شود.
البته در اين ميان برخي از اصولگرايان با محوريت محمدرضا باهنر همچنان از عدم تفكيك رياست مجلس و فراكسيون از يكديگر حمايت كرده و خواهان ادامه رياست لاريجاني بر فراكسيون اصولگرايان هستند، هرچند خود او نيز معتقد است كثيري از اصولگرايان به دنبال تغييراتي در رياست فراكسيون هستند طبق شنيده ها فردا (سه شنبه) قرار است ساعت 4 بعدازظهر شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان با تركيب جديد خود ضمن بررسي مجدد اساسنامه فراكسيون، به احتمال قوي انتخابات هيئت رئيسه را هم انجام دهد.
البته بررسي مجدد اساسنامه فراكسيون با هدف اضافه كردن يك بند به آن صورت مي گيرد كه در صورت تصويب نهايي از رياست همزمان مجلس و فراكسيون توسط يك فرد جلوگيري خواهد شد.
بهرحال آنچه انتظار است اينكه مجموعه اصولگرايان مجلس هشتم كه به آرمان ها و موازين اصولي انقلاب، امام و رهبري پايبند هستند همگي در جهت تعالي هرچه بيشتر اين آرمان ها گام برداشته و هرگز اختلاف سليقه ها مانع از وحدت اصولي آنان نخواهد بود.

 



تكذيب شايعه ها توسط دفتر ستاد كل سرلشگر فيروزآبادي در ستاد كل نيروهاي مسلح مي ماند

دفتر ستاد كل نيروهاي مسلح خبر برخي سايت هاي خبري مبني بر كناره گيري سرلشگر فيروزآبادي از رياست ستاد كل نيروهاي مسلح را تكذيب كرد.
دفتر رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه حكم انتصاب سرلشگر بسيجي سيد حسن فيروزآبادي از جانب فرماندهي معظم كل قوا صادر شده و محدوديت زماني ندارد.
در اطلاعيه دفتر سرلشگر فيروزآبادي آمده است:
حكم انتصاب سرلشگر بسيجي سيد حسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح از جانب فرماندهي معظم كل قوا صادر شده و محدوديت زماني نداشته و هرگونه تصميمي در رابطه با رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح صرفا در اختيار فرماندهي معظم كل قوا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي عزيز مي باشد.
بنابراين هر نوع خبري كه از منابع ديگر منتشر شود تكذيب مي گردد.
برخي رسانه ها از ديروز به دنبال جابجايي حجت الاسلام طائب از نيروي مقاومت بسيج خبر از آن داده بودند كه فيروزآبادي هم از ستاد كل نيروهاي مسلح خواهد رفت.

 



جواد لاريجاني:رسالت امروز نخبگان كنار زدن پرده فريب و جهل در افكار عمومي است

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به تاكيدات اخير رهبر معظم انقلاب درخصوص وظايف نخبگان كشور گفت: رسالت نخبگان در شرايط فعلي كنار زدن پرده فريب و جهل در افكار عمومي است.
دكتر محمدجواد لاريجاني در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: نخبگان در شرايط فعلي بايد بصيرت داشته باشند تا بتوانند وضعيت فعلي را درست تحليل كنند چرا كه با ريشه يابي دقيق آن مي بايست ديگران را در آگاه شدن ياري كنند.
محمدجواد لاريجاني با توصيه به مسئولين و اساتيد دانشگاه ها در شرايط فعلي اذعان داشت: دانشگاه بهترين محل براي ايجاد محيطي دموكراتيك و تجربه كردن تضارب آراء مي باشد لذا مي بايست از نعمت بزرگ الهي يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي براي تعالي ملت در اين فضاي علمي استفاده نماييم.

 



بسيج دانشجويي دانشكده فني دانشگاه تهران خطاب به كروبي:
جملات معروف امام(ره) راجع به منتظري درباره احوال امروز شما هم صدق مي كند

بسيج دانشجويي دانشكده هاي فني دانشگاه تهران در نامه سرگشاده اي خطاب به مهدي كروبي با اشاره به جملات معروف حضرت امام(ره) درباره منتظري تاكيد كردند كه اين جملات درباره احوالات امروز شما هم صدق مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها در اين نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتمادملي آمده است: اسفندماه سال گذشته، در شوراي مركزي بسيج دانشجويي پرديس دانشكده هاي فني دانشگاه تهران تصميم گرفتيم پيش از آنكه فعاليت هاي تبليغاتي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، فضاي كلي جامعه را تحت تاثير قرار دهد، براي آشنايي هرچه بيشتر با افكار و عقايد شما، طرح صريح و بدون واسطه ديدگاه ها و دغدغه هاي مان و مطرح كردن دل نگراني هايي درخصوص مواضع و اطرافيان جنابعالي، ملاقاتي به دور از جنجال هاي رسانه اي با شما داشته باشيم. در اين راستا، نامه اي به دفتر حزب اعتمادملي ارسال كرديم اما پيگيري هاي ما تا پايان اسفندماه بي نتيجه ماند.
در اين نامه تصريح شده است: اما پس از عيد نوروز، بالاخره درخصوص اين ديدار با مسئول برنامه هاي شما مذاكره كرديم. ايشان اظهار داشتند كه به دليل محدوديت وقت، تنها امكان برگزاري «ديدارهاي حمايتي» ميسر مي باشد.
در ادامه اين نامه با ابراز تاسف تاكيد شده است: ديدار خارج از نوبت شما با گروهي سياسي (اعضاي فراكسيون خط امام مجلس)، بهانه به تعويق افتادن زمان مشخص شده براي ديدار ما با شما اعلام شد و اين، نشان دهنده ارزش و اهميت دانشجويان و نخبگان، نزد شما است.
در بخشي از اين نامه خطاب به كروبي تصريح شده است كه: آقاي كروبي! اگر اين ديدار برگزار مي شد، شما را به فاصله گرفتن از اطرافيان تان توصيه مي كرديم تا چون امروزي، شاهد شعله هاي آتش شرارت آنها بر «لباس مقدس رسول الله» نباشيم؛ شما را از مواضع ساختارشكنانه اي كه در پيش گرفته بوديد- و همچنان در پيش داريد- بر حذر مي داشتيم تا چون امروزي، شما را در جرگه دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نبينيم؛ شما را از «خواب» 4 ساله يتان بيدار مي نموديم ولي افسوس كه آن ديدار برگزار نشد...
در ادامه اين نامه با بيان اينكه ياد امام عزيز و بزرگوار به خير كه در حكمت و بصيرت، حقيقتاً يگانه قرن بود. او در رنج نامه خود به شيخ حسينعلي منتظري اين گونه مي نويسد: « از آنجا كه ساده لوح هستيد و سريعاً تحريك مي شويد، در هيچ كار سياسي دخالت نكنيد؛ شايد خدا از سر تقصيرات شما بگذرد.» (صحيفه نور، جلد بيست و يكم، صفحه 331) خطاب به كروبي آمده است كه متاسفيم از اينكه بايد بگوييم اين جملات شايسته شما نيز هست. متاسفيم از اينكه بايد بگوييم مواضع شما، متأثر از تحريكات اطرافيان شماست؛ متاسفيم از اينكه بايد بگوييم شايستگي دخالت در هيچ كار سياسي را نداريد؛ و باز هم متاسفيم كه بايد از شما بخواهيم از دنياي سياست كناره گيري كنيد؛ شايد خدا از سر تقصيرات شما بگذرد.
در بخش ديگري از اين نامه با نام بردن از افرادي چون كرباسچي ها، كديورها، سروش ها، باقي ها، عبدي ها، قوچاني ها و امثالهم كه آن ها را «كارشناس نما» خوانده اند خطاب به كروبي آورده اند كه اين افراد شما را چنان مسحور انديشه هاي باطل خود كردند كه يادآور خاطره تلخ «مهدي هاشمي» و «شيخ حسينعلي منتظري» شديد. شما كه روزي از ياران امام(ره) بوديد، امروز چشم و چراغ دشمنان امام(ره) و ايران اسلامي هستيد؛ مورد حمايت منافقان و مزدوران هستيد؛ خوراك رسانه هاي شرور بيگانه را تهيه مي كنيد و...
در پايان اين بيانيه آمده است: بسيج دانشجويي پرديس دانشكده هاي فني دانشگاه تهران، به نمايندگي از دانشجويان مومن و انقلابي، به شما هشدار مي دهد كه جدا شدن از ملت شريف و انقلابي ايران، عاقبتي جز ذلت در اين دنيا، و عقوبتي جز آتش قهر الهي در آخرت به دنبال نخواهد داشت. به هوش باشيد كه با اين وضعيت فاصله زيادي نداريد. توبه كنيد و از همين لحظه، به صراط مستقيم الهي بازگرديد.

 



حسني مبارك: غرب بايد در قبال برنامه هسته اي ايران انعطاف نشان دهد

رئيس جمهور مصر خواستار انعطاف پذيري غرب در قبال برنامه هسته اي ايران شد.
حسني مبارك در گفت وگو با نشريه نيروهاي مسلح به مناسبت سي و ششمين سالگرد پيروزي اكتبر درباره برنامه هسته اي ايران گفت: ما خواهان همكاري ايران با درخواست گفت وگو با گروه 1+5 هستيم؛ ايران طرفي از طرف هاي معاهده منع اشاعه هسته اي است و مثل ما و ساير طرف هاي اين معاهده حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد.
وي در عين حال در اظهاراتي مداخله جويانه گفت: ايران بايد جنبه صلح آ ميز بودن برنامه هسته اي اش را اثبات كند. وي افزود: غرب بايد در قبال برنامه هسته اي ايران انعطاف نشان دهد.
مبارك افزود: تعامل بين المللي با پرونده هسته اي ايران تا زماني كه با تعامل مشابه و موازي با قدرت هسته اي اسرائيل مقايسه نشود به معناي اعتبار دادن و درست دانستن آن نيست؛ چرا كه (اسرائيل) جزو طرف هاي معاهده منع تكثير سلاح هاي هسته اي نيست و تاسيسات هسته اي آن هم تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار نمي گيرد. اين موضع صريح و آشكار ما است و ما نوعا و موضوعا تلاش براي وانمود كردن اين مسئله را كه مصر با غرب و اسرائيل در يك حقوق عليه ايران تلاش مي كند رد مي كنيم.
وي گفت: با وجود مخالفت با برخي گرايش ها، سياست ها و رفتارهاي ايران و تلاش (اين كشور) براي تحقق منافعش ما با حمله نظامي عليه ايران به بهانه تهديدآميز بودن توان هسته اي ايران براي خاورميانه و اروپا مخالفيم و اين جزو مواضع ثابت و آشكاري است كه بيش از چند بار به دولت سابق و فعلي آمريكا و به سران اسرائيل، اعلام كرديم؛ چراكه انجام چنين حمله اي منطقه را به لبه پرتگاه مي كشاند و وضعيتي از بحران و بي ثباتي را ايجاد مي كند كه كسي نمي تواند آن را كنترل كند و يا از ميزان پيامدهاي آن آگاه شود.
رئيس جمهور مصر ادامه داد: به نظر ما مسئله نيازمند آن است كه بايد مشكل را در حجم و اندازه طبيعي اش نگه داشت و در كنار آن نوعي انعطاف پذيري، گفت وگو، حسن نيت، اعتمادسازي و تسليم شدن در برابر ضرورت عاري سازي منطقه از سلاح هسته اي و سلاح هاي كشتار جمعي از جمله در اسرائيل داشت به خاطر مسئوليت سياسي و توان نظامي ام مي دانم كه سلاح هسته اي موجب ايجاد امنيت و يا مانع بروز دشمني نمي شود و يك جايگاه منطقه اي را ايجاد نمي كند. بدون فهم همه اينها خاورميانه شاهد رقابت تسليحاتي است كه انگيزه اي براي آن نيست و عواقب آن بي شمار است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14