(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 مهر 1388- شماره 19479
 

اشتباهات مهم در عادات تغذيه اي
نقش غذاها دربروز حمله هاي ميگرني
سالمندان احترام مي خواهند نه ترحم
آب درماني
آنهايي كه چاي سبز را ترجيح مي دهند
پوكي استخوان در كمين شماست
سرخ كردني ها دشمن سلامت شما



اشتباهات مهم در عادات تغذيه اي

غذا خوردن كه پيش از اين يك اولويت مهم محسوب مي شد، امروزه به موضوعي جنبي تبديل شده كه توجه زيادي به آن نمي شود و معمولا در لابه لاي كارهاي روزانه ديگر گنجانده مي شود.
علاوه بر اين برخي از عادت هاي غذايي كه تصور مي كنيد موجب كاهش وزن مي شوند، در واقع ممكن است منجر به افزايش وزن شوند.
متخصصان امور تغذيه به برخي از اين عادت هاي نادرست تغذيه اي اشاره كرده اند، كه به قرار زير است:
- نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه يك اشتباه بزرگ است. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و باز شدن فكر و ذهن مي شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در ادامه روز خواهد شد. همچنين خوردن صبحانه ممكن است به شما در مصرف كمتر كالري در ادامه روز كمك نمايد. يك تحقيق دانشگاهي نشان داده كه مصرف مقدار كالري مشخص در ابتداي روز اثر سيركنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار كالري در ساعت هاي ديرتر خواهد داشت كه اين امر موجب كاهش مجموع كالري مصرفي در روز مي شود.
راه حل اين اشتباه آن است كه خوردن صبحانه مناسب احتمال بكارگيري عادت هاي نادرست غذايي را در وعده هاي ديگر كاهش مي دهد. صبحانه راكامل صرف نماييد. از مواد لبني كم چرب، تخم مرغ و نان هاي سبوس دار استفاده كنيد.
- غذا خوردن پيش از خواب: اگر مي خواهيد خوابهاي شيرين ببينيد، پيش از خواب از غذا خوردن دوري كنيد. با اينكه نتايج قطعي مبني بر افزايش وزن بر اثر خوردن غذا پيش از خواب وجود ندارد، پرخوري، مصرف غذاهاي ادويه دار و چرب، يك تا سه ساعت پيش از وقت خواب منجر به كاهش كيفيت و مدت خواب و موجب كسالت، خستگي و كوفتگي در روز بعد خواهد شد.
خوردن غذاهاي چرب پيش از خواب سبب كند شدن تخليه معده و تشديد سوءهاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منتهي به صدمات و سوزش هاي قلبي و نيز سوءهاضمه خواهد شد.
سعي كنيد حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي گرديد مقداري ميوه جات تازه مصرف نماييد.
- پرخوري: شايد اگر پرخوري هاي رايج مربوط به سبزيجات مي شد، متخصصان تغذيه مشكلي با اين نوع خوردن پيدا نمي كردند، اما متأسفانه پرخوري معمولا در مورد غذاهاي چرب و نشاسته دار نمودار مي شود. زياده روي در اين نوع مواد غذايي منجر به افزايش وزن و نارضايتي شده و جنبه اجتماعي خوشايندي به دنبال نخواهد داشت.
وعده هاي غذايي خود را به جاي سه وعده پرحجم به پنج يا شش وعده كم حجم تر تقسيم كنيد. خوردن غذاهاي سالم و كم حجم حاوي كربوهيدراتهاي كمپلكس و پروتئين در طول روز نه تنها اشتهاي شما را كنترل مي كند، بلكه احتمال پرخوري را نيز كاهش خواهد داد. تعداد وعده هاي غذايي همچنين باعث سوزانده شدن مقدار بيشتري كالري مي شود؛ چرا كه متابوليسم بدن همواره به فعاليت مي پردازد.
- گرسنه ماندن: برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث مي شود وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي افزايش پيدا كند. هنگامي كه براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد، بدن شما به دليل محروم ماندن از موادغذايي دچار آشفتگي مي شود و در انتها هنگامي كه دوباره شروع به خوردن مي كنيد، بدن شما گمان مي كند كه بايد كالري مصرفي را به چربي تبديل نمايد چون نمي داند چقدر طول مي كشد كه دوباره غذا بخوريد. بنابراين چربي ها با شما باقي مي مانند.
اگر هدفتان از گرسنگي كشيدن، كاهش وزن است بايد در برنامه رژيمي خود تجديدنظر نماييد. به جاي گرسنگي يك برنامه مناسب ورزشي براي خود تعيين كرده و بيشتر به باشگاه برويد. از ميوه جات، سبزي جات، حبوبات، گوشتهاي كم چرب و ماهي استفاده كنيد. سعي كنيد چهار يا پنج بار در هفته طبق يك برنامه منظم ورزش نماييد. بهترين روش كاهش وزن، تمرينات مرتب و رژيم غذايي مناسب است و نه محروم كردن بدن از موادغذايي مورد نياز آن هم به مدت طولاني.
- انجام كاري ديگر در حين غذا خوردن: نه تنها پرداختن به كاري ديگر همزمان با غذا خوردن موجب ريخت و پاش آن در اطراف شما مي شود، بلكه به پرخوري و در نتيجه افزايش وزن نيز منجر خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون، صحبت با تلفن و يا بازي ويدئويي، مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي پرت كننده حواس باعث مي شوند ما توجه كمتري به گرسنگي و نشانه هاي سير شدن كه بيان كننده كافي بودن مقدار غذا و احساس سيري مي باشند، نماييد. به علاوه وقتي در حين انجام كاري شروع به غذا خوردن مي كنيد، ديگر توان توقف نخواهيد داشت؛ چرا كه عمل خوردن تبديل به حركتي غيرهوشيارانه و مكانيكي بدون توقف مي شود.
سعي كنيد در هر لحظه فقط روي يك چيز تمركز نماييد. چرخ زدن در آشپزخانه هنگام صحبت با تلفن ايده مناسبي نيست. اگر فقط مي خواهيد دست يا دهانتان مشغول باشد، سرگرمي غير از مواد خوراكي پيدا كنيد. مثلا آدامس بجويد يا سازي بنوازيد.
- سريع خوردن: زندگي بسرعت مي گذرد. ولي آيا دوست داريد زندگي شما نيز سريع تمام شود؟ بعيد است. دفعه بعد سعي كنيد، غذاي خود را آهسته تر بخوريد چون سريع غذا خوردن كمكي به شما نكرده و برعكس باعث افزايش وزن مي شود. از زمان شروع غذا تقريباً 20 دقيقه طول مي كشد كه علائم سيري به مغز برسند بنابراين اگر شما ظرف پنج يا شش دقيقه غذاي خود را تمام كنيد، مغز فرصتي پيدا نمي كند كه به بدنتان بگويد كه سير شده ايد و اين باعث زياده خوري و پر كردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد شد.
آهسته غذا بخوريد، آرام باشيد، خوب بجويد و از مزه غذا لذت ببريد. به اين صورت مغز شما متوجه مي شود كه در حال غذا خوردن هستيد و بنابراين مي تواند به بدنتان بگويد كه سير شده ايد.
- آب نخوردن به اندازه كافي: آب مايعي حيات بخش براي همه موجودات طبيعت از جمله انسان است. نكته جالب اينجاست كه ننوشيدن مقدار كافي آب در طول روز متابوليسم و سوخت ساز بدن را كند نموده و ممكن است باعث اضافه وزن نيز بشود. آب ماده اي ضروري براي فعاليتهاي متابوليك بدن، از جمله سوزاندن كالري، محسوب مي شود.
تا زماني كه در كوير زندگي نمي كنيد، آب فراواني اطراف شما وجود داشته و بايد زياد از آن بنوشيد. هشت تا 10 ليوان و اگر ورزش مي كنيد حتي بيشتر از اين مقدار آب بنوشيد. خوردن آب به جاي انواع نوشابه نيز بسيار مناسب است. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگي را نسبت به آب از بين مي برند و داراي كالري هاي بي ارزش بوده و باعث مي شوند بعد از 30 دقيقه مجدداً احساس گرسنگي كنيد.
- نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار كافي: بسياري از مواد غذايي مورد نياز بدن در انواع ميوه و سبزي وجود دارند كه امتناع از خوردن آنها باعث كمبودها و مشكلاتي در بدن خواهد شد.
تنها راه تأمين مواد معدني و ويتامينهاي مورد نياز بدن، مصرف ميوه و سبزيجات تازه و خالص مي باشد. بنابراين بايد سعي شود اين مواد را جزء لاينفك رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار كافي از آنها استفاده نماييد.
- خوردن تنقلات هنگام گرسنگي: خوردن تنقلات هنگام گرسنگي باعث ايجاد عادتهاي غذايي ناسالم مي شود. استفاده از موادغذايي كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چيپس و پفك، تنها باعث برهم خوردن رژيم غذايي شده و مشكلاتي را براي بدن به همراه خواهد داشت.
با شكم سير از خانه خارج شويد. گرسنگي ممكن است منجر به خريدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چيپس هيچ كدام نمي توانند جاي يك صبحانه، نهار و شام سالم و رضايت بخش را بگيرند.
بنابراين خوب بخوريد تا خوب زندگي كنيد. برنامه هاي غذايي ساده و دخيل نمودن خوردني هاي سبك و سالم مي تواند دنيايي از تغييرات در رژيم غذايي ايجاد كند. متناسب بمانيد، انرژي خود را افزايش دهيد و از غذا خوردن لذت ببريد.

 



نقش غذاها دربروز حمله هاي ميگرني

برخي از غذاها از جمله غذاهاي مانده در يخچال، گوشت مانده، انواع پنيرها و كافئين در ايجاد حمله هاي ميگرني نقش اساسي دارند.
گاهي گرسنگي و قطع يك وعده غذايي نيز ممكن است يك حمله ميگرني را موجب شود، افرادي كه عادت به مصرف قهوه و شكلات دارند بايد بدانند كم كردن يا اضافه كردن مقدار آنها نيز ممكن است موجب آغاز حمله سردردهاي ميگرني باشد.
غذاهاي حاوي تيرامين كه يك آمين است و در اغلب غذاها وجود دارد باعث آغاز حمله مي شود. وقتي پروتئين ها يا اسيدهاي آمينه مي شكنند به تيرامين و تيراسين تبديل و موجب گشادشدن عروق شده و موجب آغاز حمله مي شوند.
غذاهاي مانده در يخچال در مدت 24 الي 48 ساعت مشكل را بدليل ايجاد تيرامين تشديد مي كنند.
گوشت، ماهي، مرغ و تخم مرغ اگر بصورت تخمير و خشك شده مصرف شود به دليل همين تيرامين در ايجاد حمله ميگرني موثرند.
جگرهاي فراوري شده، پنيرهاي كهنه، پپروني، انواع سوسيس و كالباس، سس هاي سالاد، سويا سس و كليه محصولات تخميري سويا، انواع ترشي ها و زيتون فراوري شده و حتي آجيل هاي شور و مانده، سوپ هاي آماده، چيپس، ماهي دودي، خامه ترش، آناناس و كيوي، آسپارتام و شيرين كننده ها مصنوعي نيز جزء غذاهايي هستند كه توصيه شده مورد توجه قرار گيرند و كمتر مصرف شوند.
رعايت تغذيه متعادل، استفاده از انواع غذاهاي خانگي كه با مواد تازه تهيه شده اند و كمتر مصرف كردن غذاهاي مانده يخچال، پرهيز از غذاهاي فرآوري شده و مصرف زنجبيل، ماهي تازه و روغن ماهي غذاهاي حاوي كلسيم و منيزيم مثل بروكلي و اسفناج براي بيماران ميگرني بسيار مناسب است.
افرادي كه دچار حمله هاي ميگرني مي شوند بايد غذا را به طور منظم مصرف كنند.

 



سالمندان احترام مي خواهند نه ترحم

و خداي تو حكم فرموده كه جز او هيچكس را نپرستيد و در حق پدر و مادر، نيكي كنيد و چنانكه هر دو يا يكي از آنها پير و سالخورده شوند و موجب رنج و زحمت شما باشند مواظب باشيد كلمه اي كه رنجيده خاطر شوند مگوييد و كمترين آزار به آنها مرسانيد و با ايشان به اكرام و احترام، سخن گوييد، و هميشه پر و بال تواضع و تكريم را با كمال مهرباني نزدشان بگستران و... (سوره مباركه اسراء آيه23و 24)
سالمندي بعنوان يكي از دوران زندگي بشر مرحله اي مهم و اثرگذار در زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي يك ملت مي باشد و تبيين جايگاه سالمندان يكي از مهمترين عوامل در برنامه ريزيهاي كشوري مي باشد كه متأسفانه مغفول مانده است. نوشتار پيش روي گامي در اين خصوص است؛ باشد تا نگاه ترحم آميز به سالمندان به نگرش احترام آميز تبديل گردد.
با توجه به آيه مطلع اين نوشتار مشخص مي گردد از جمله فرمان هاي ساحت پروردگار ازنظر تشريع و رهبري بشر به انتظام زندگي و سعادت در دو جهان، امر به احسان و خوشرفتاري فرزندان نسبت به پدران و مادران است چه بر حسب گفتار و رفتار و معاشرت و برآوردن حاجت و نيازهاي آنان. و پس از ايمان به توحيد و اركان آن، احسان به پدر و مادر از ساير وظايف ديني مقدم يادآوري شده ازنظر اينكه شالوده اجتماع و پايه ارتباط جامعه و پيوستگي آنان بر آن استوار است و رابطه محبت و علاقه قلبي فرزند به پدر و مادر خود اساس اجتماع و افراد اجتماع است و بحكم خرد و نيز به حكم اسلام واجب است كه فرزند در مقام اداي اين چنين وظيفه اي كاملاً برآيد و هرگز رابطه محبت خود را با دو اصل و ريشه خود قطع ننمايد. و از جمله محرمات و گناهان بزرگ عقوق والدين است و چنانچه فرزندان رابطه حقيقي و محبت و علاقه قلبي به پدران و مادران خود نداشته و بكار نبرند اساس زندگي اجتماع را متزلزل نموده و چنانچه عموميت بيابد رابطه اجتماع گسسته خواهد شد. اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلاهما فلا تقل لهما اف: چنانچه پدر و مادر دوره پيري و فرسودگي نزد فرزند خود بوده، بايد فرزند زحمات و رنج آن دو را هنگام كودكي بياد آورده با حسن رفتار و گفتار زحمات آندو را تدارك كنند. دوره پيري سختترين دوره زندگاني پدران و مادران است كه احساس حاجت مي نمايند و انتظار دارند هنگام پيري حاجت و ضعف خود، فرزندشان به برآوردن نيازهاي آندو قيام نمايد. و آيه بيان آنستكه فرزندان در همه دوره زندگي پدر و مادر خود بايد حقوق آن دو را رعايت نموده و با آن دو خوشرفتاري نمايند، بخصوص دوره پيري و ضعف ايشان و با نظر بزرگي و مهر به آن دو بنگرند.
معلوم مي شود مسأله احسان به پدر و مادر بعد از مسأله توحيد خدا واجب ترين واجبات است همچنانكه مسأله عقوق بعد از شرك ورزيدن به خدا از بزرگترين گناهان كبيره است، و به همين جهت اين مسأله را بعد از مسأله توحيد و قبل از ساير احكام اسم برده و اين نكته را نه تنها در اين آيات متذكر شده، بلكه در موارد متعددي از كلام خود همين ترتيب را به كار بسته است. در سوره انعام آيه 151 كه شبيه به آيه موردبحث است مشخص شده است كه رابطه عاطفي ميان پدر و مادر از يك طرف و ميان فرزندان ازطرف ديگر از بزرگترين روابط اجتماعي است كه قوام و استواري جامعه انساني بدانها است، و همين وسيله ايست طبيعي كه زن و شوهر را به حال اجتماع نگهداشته و نمي گذارد از هم جدا شوند.
از تعمق در آيه مذكور و آيات صدر و ذيل آن استفاده هاي زير بدست مي آيد:
¤ ريشه احسان به والدين اعتقادات پاك الهي مي باشد
¤ اهميت و جايگاه بسيار والاي احسان به والدين و تكريم ايشان در دوره سالمندي
¤ والدين مظهر لطف الهي هستند
¤ حمايت از والدين به خصوص در ايام پيري و ناتواني ايشان
¤ تواضع و خشوع در برابر والدين (بخصوص در زمان پيري)
¤ طلب خير و بركت براي والدين (بخصوص در زمان پيري)
¤اكرام و احترام سالمندان از صميم قلب (بخصوص در زمان پيري)
¤ اكرام والدين (سالمند) عمل صالح و كفاره گناهان و عنايت خدا بر فرزندان
در دين مبين اسلام سالمندان از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند واين موضوع در احاديث شريف بزرگان دين- بخصوص پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص)- به روشني قابل درك است به چند نمونه توجه كنيم:
پيامبر اكرم(ص): پيران را بزرگ و محترم داريد زيرا احترام به آنها به منزله احترام به مقام الهي است.
امام سجاد(ع) در رابطه به حقوق سالمندان فرموده اند: «از حقوق ايشان اين است كه آنان را به خاطرپيري محترم داري و به علت تقدم آنان در اسلام، ايشان را بزرگ بشناسي، به هنگام اختلاف در مقابل آنان قرار نگيري و در پيشاپيش آنان راه نروي، به آنان نسبت ناداني ندهي و اگر مقام ترا نمي شناسند آن را تحمل كني و به خاطر اسلام آنان را عزيز داري و...»
پيامبر اكرم(ص): پيران و بزرگان خود را مورد احترام قرار دهيد و به كوچكتران خود رحمت و عنايت داشته باشيد (عيون اخبار الرضاع) ص 163)
-پيامبر اكرم(ص): يك پير در ميان اصل و خانواده خود چون پيامبري در ميان امت خويش است. (بحارالانوار ج 75)
-پيامبر اكرم(ص): هركسي سالمندان را احترام نكند از ما نيست.
-پيامبر اكرم(ص): بركت در وجود سالمندان است.
-پيامبر اكرم(ص): احترام و بزرگداشت سالمند مؤمن، تعظيم و بزرگداشت خداوند عزوجل است.(كافي)
-سالمندانتان را بزرگ داريد و احترام كنيد تا كودكانتان شما را احترام كنند.
-پيامبر اكرم(ص): وجود سالمندان بين شما باعث بركت و نعمت هاي الهي مي باشد.
-پيامبر اكرم(ص): سالمندان را احترام كنيد تا در قيامت همنشين من باشيد.
حضرت علي(ع): بايد خردسالانتان از سالمندانتان پيروي كنند (تأسي كنند) و سالمندتان به خردسال مهربان باشد. (نهج البلاغه)
امام صادق(ع): به پدران و مادران خود نيكي كنيد تا فرزندان شما نيز به اين سنت عمل نمايند.
باتوجه به مطالب مذكور ضروري است تا در اين خصوص به سنت ها و فرهنگ متعالي اسلام كه مبتني بر فطرت انساني مي باشد برگرديم و سالمندان را در جايگاهي كه قرار دارند ديده و مورد عنايت قرار گيرند و از جوزدگي و موج هاي حاصل- كه بيشتر به دليل خودباختگي در مقابل فرهنگ بيگانگان است- دوري كرده با قدرت، تدبير امور خود را دردست گيريم. آئين متعالي اسلام و نوع عملكرد و الگوهاي آن، آموزنده شيوه هاي ارزنده اي براي تكريم سالمندان مي باشد. ازطرفي تجارب نشان داده است در جوامعي كه اين تعاليم موردعنايت و عمل قرار گرفته اند، منافع بسيار حاصل شده است. براساس ضوابط حيات اسلامي بهترين جايگاه ادامه زندگي سالمندان خانه خود مي باشد چراكه در آن رشد يافته، زندگي كرده و شاهد بزرگ شدن فرزندان خود بوده اند؛ بركت بودن سالمند و استفاده از تجربه پيامبرگونه يك صحبت و نظر تبليغي نبوده و خالي از محتواي واقعي نيست بلكه واقعيتي عيني را مطرح مي كند كه بايستي شرايط و زمينه هاي بروز اين عنايات الهي آماده گردد تا فرد، خانواده و جامعه از حضور سالمندان سالم و صالح بهره لازم را برده و در جهت توسعه و تعالي قرار گيرد.
باتوجه به دريافت هاي آيات و روايات چنانچه سازمان هاي رفاهي يا حمايتي بخواهند خدماتي به سالمندان ارائه نمايند بايستي وظايف مندرج در اين منابع را استخراج و بسان فرزندي صالح به اكرام سالمند قيام نمايند.
اسلام با محور قراردادن خانواده در حفظ و صيانت از آن اهتمام بسيار دارد چراكه زمينه تربيت و رشد انساني در محيط محبت آميز خانواده محقق مي شود و زندگي سالمندان نيز از اين امر مستثني نمي باشد (دقت كنيم)
رضا نوروزي جعفري

 



آب درماني

تا زماني كه آب سرد مورد مصرف قرار مي گيرد، فعاليت عضو كاهش مي يابد و پس از قطع مصرف آب، قسمت هايي از بدن به حالت طبيعي برمي گردند و براي مدتي درجه حرارت از حد فعاليت بالاتر قرار مي گيرد. پس از اين مصارف بايد قسمت هايي از بدن را ماساژ داد تا گردش خون تسريع شود. كمپرس كيسه يخ يا آب سرد در سر از احتقان و هجوم خون در سر جلوگيري مي كند كه در برطرف ساختن سردرد و دردهاي عصبي موثر است. استفاده از اين كمپرس در قسمت هاي مختلف بدن اثرات زير را به دنبال دارد: اگر در زير بغل گذاشته شود، به منزله ضد احتقان براي تمام بازو خواهد بود. اگر در خم آرنج قرار داده شود، درجه حرارت دست را پايين مي آورد. اگر در قسمت بالاي پا گذاشته شود، ساق را در زير زانو نيرو مي دهد. اگر روي زانو و پاشنه پا نهاده شود، اثر ضد احتقان پا خواهد داشت.
¤ نوشيدن آب سرد درجه حرارت را در بيماري هاي تب زا فرو مي اندازد. آب سرد اگر براي سر و كف پا به كار رود، درجه حرارت عمومي را در تب ها پايين مي آورد. گذاشتن پارچه آغشته به آب سرد و مرطوب روي شكم سبب فرو افتادن درجه حرارت به هنگام تب مي گردد.
¤ كاربرد آب گرم فعاليت حياتي را تحريك مي كند، ولي موجب رخوت و واكنش هاي بعدي مي شود. پس از كاربرد آب داغ، قسمت هايي از بدن را بايد با آب سرد مواجه كرد و با مالش، ايجاد گرما كرد. استفاده از آب داغ، التهاب چشم ها را برطرف مي سازد و سبب مي شود كه دردهاي قولنج شكم، اسپاسم، كرامپ، درد و غيره در هر بخش از بدن ساكت شود. تنقيه با آب گرم به روده ها قوام مي بخشد و يبوست را برطرف مي كند، ولي خستگي مفرط را سبب مي شود. استعمال آب داغ در پوست باعث اتساع سرخرگ ها و سياهرگ ها و مجاري لنفاوي مي شود. حمام كامل با آب داغ حملات آسم را بهبود مي بخشد.
¤ كاربرد متناوب آب گرم و سرد در پوست بسيار سودمند است. در اين برنامه، مصرف آب سرد همواره آخر كار انجام مي شود. دماي پوست ابتدا به طور قابل ملاحظه اي نسبت به درجه حرارت طبيعي افزايش پيدا مي كند و پس از آن از طريق آب سرد پايين مي آيد. اين برنامه آب درماني به دفعات با آب گرم شروع مي شود و با آب سرد تمام مي شودكه با انواع ورزش ها مثل دمبل زدن، قدم زدن سريع و يا در افراد ناتوان با ماساژ بدن دنبال مي شود. اين شيوه ها همواره قدرت تغذيه را بدون بروز هر نوع اختلال بهبود مي بخشد.
¤ كاربرد آب ولرم، همواره آثار نيكوبخشي دارد و براي كودكان، مردان جوان، زنان ظريف و افراد حساس مناسب است.

 



آنهايي كه چاي سبز را ترجيح مي دهند

براساس مطالعات انجام شده بر روي انواع چاي سبز كه در آسيا كشت مي شود، مصرف چاي سبز از ابتلا به انواع مختلف سرطان جلوگيري مي كند.
براساس اين مطالعات خوردن اين نوع چاي به خصوص هنگامي كه انسان دچار فشارهاي عصبي است، براي سلامت بسيار مفيد است.
انواع مختلفي از چاي سبز وجود دارد كه بيشتر در 3 كشور چين، هند و تايلند كشت مي شود اما نخستين كشور توليدكننده اين چاي هندوستان است.
از جمله مزاياي چاي سبز مي توان به جلوگيري از تصلب شرايين، جلوگيري از سرطان هايي از جمله پانكراس، تخمدان، روده بزرگ، ريه، سينه، جلوگيري از بيماري هاي آلزايمر، پاركينسون، روماتيسم مفاصل و بيماري هاي قلبي، پوسيدگي دندان، جلوگيري از فشار خون، تومور مغزي در كودكان، سنگ صفرا، بيماري هاي كليوي و كاهش كلسترول خون اشاره كرد.
تسريع در ترميم بافت ها بعد از حملات قلبي، كاهش حملات مغزي، بهبودي حساسيت هاي ديابتي براي بزرگسالان و ساختن استخوان از ديگر مزاياي اين نوشيدني هستند.
به علاوه به دليل ساختار خاص چاي سبز، نوع به خصوصي از انواع كاتچين ها به نام EGCG در آن متمركز است كه براي بدن مفيد است. به نظر مي رسد چاي سبز براي حفظ سلامت قلب نيز ثمربخش است. آنتي اكسيدان هاي موجود در چاي سبز خاصيت متسع كنندگي دارد زيرا انعطاف پذيري رگ هاي خوني را افزايش مي دهد و مانع از بروز لخته مي شود.
با تمام تعاريفي كه از مزاياي چاي سبز براي حفظ سلامت قلب گفته شده است بايد اعتراف كرد كه پيروي از فعاليت بدني منظم در روز بيش از هر چيز براي رسيدن به اين هدف (سلامت قلب) كارساز است.
براساس مطالعات ژاپني ها در سال 2006 مزاياي چاي سبز براي زنان بيشتر است. خطر مرگ بر اثر بيماري عروقي در كساني كه هر روز 5 فنجان يا بيشتر چاي سبز مي خورند، در مقايسه با افرادي كه كمتر از يك فنجان مي خورند
31 درصد كمتر است.
همچنين در صورتي كه فرد كم خون يا مستعد كمبود آهن باشد بايد مصرف روزانه چاي سبز را كاهش دهد زيرا اين نوع چاي از جذب آهن در بدن جلوگيري مي كند.
چاي سبز سطوح چند نوع پروتئين را در خون افراد مبتلا به سرطان پروستات كاهش مي دهد؛ علت اين امر وجود تركيبات آنتي اكسيدان است كه به جلوگيري از تخريب سلول طي توسعه سرطان كمك مي كند. البته كمك به كاهش رشد سرطان توسط چاي سبز به طور قطع به اثبات نرسيده است و بايد مطالعات بيشتري در اين زمينه انجام شود.
¤ تأثير چاي سبز بر كاهش وزن
چاي سبز براي مبارزه با چاقي و كاهشLDL خون (دو فاكتور اساسي و موثر براي سلامت قلب و پيشگيري از ديابت) مفيد است البته مصرف مكمل هاي كاهش وزن كه حاوي عصاره چاي سبز بوده نيز مفيد است اما توصيه مي شود كه چاي سبز به طور طبيعي نوشيده شود.
با وجود مزايايي كه مصرف چاي دارد بايد طي روز به ميزان مناسبي نظير 3 تا 4 فنجان مصرف شود كه آن هم بايد از چاي به شيوه رقيق استفاده شود چرا كه نوع غليظ آن در آينده مي تواند باعث عوارضي براي مصرف كننده شود. مصرف ميزان مناسب چاي كم رنگ به واسطه ميزان كافئين در آن مي تواند باعث رفع خستگي در افراد مصرف كننده شود ضمن اينكه خاصيت ضدسرطاني هم دارد اما نبايد در مصرف چاي طي روز افراط كرد.

 



پوكي استخوان در كمين شماست

براي پيشگيري از پوكي استخوان سعي كنيد:
¤ روزانه 3تا 4 سهم از گروه شير و مواد لبني كه تامين كننده بخش عمده كلسيم مورد نياز روزانه است مصرف كنيد. هر سهم از اين گروه برابر با يك ليوان شير يا ماست و يا 45 گرم پنير كم نمك و يا سه چهارم ليوان كشك با غلظت متوسط است.
¤ از ساير منابع غذايي كلسيم مثل حبوبات، مغزها، مثل بادام، كنجد، سبزي هاي برگي مانند انواع كلم در برنامه غذايي خود بگنجانيد. ماهي كيلكا و ساردين هم اگر بطور كامل و با استخوان خورده شوند از منابع خوب كلسيم هستند.
¤ مصرف موادغذايي حاوي منيزيم كه در استحكام استخوانها نقش مهمي دارند مانند بادام زميني، فندق، گردو، نخود، عدس، گوشت بدون چربي، سبزي هاي سبز و انواع ماهي را فراموش نكنيد.
¤ از مصرف زياد فسفر (موجود در غذاهاي فرايند شده حاوي مواد نگهدارنده مانند سوسيس و كالباس و نوشيدني هاي كولادار) پرهيز كنيد. بخصوص نوشابه هاي گازدار به دليل ميزان فسفات بالا جذب كلسيم غذا را مختل كرده و زمينه را براي پوكي استخوان فراهم مي كند.
¤ براي جذب كلسيم بايد ويتامين D (حدود 400 واحد بين المللي در روز) از نور مستقيم خورشيد و منابع غذايي آن (زرده تخم مرغ، جگر، ماهي) بدست آوريد. مدت زمان استفاده از نور خورشيد حدود 10 دقيقه در روز و حداقل دو الي سه بار در هفته است و كافي است صورت و دستها و بازوها درمعرض نور مستقيم آفتاب قرارگيرد.
نوشابه هاي طبيعي مانند آب ميوه، دوغ و انواع شربت ها به جاي نوشابه هاي كافئين دار (انواع كولاها و قهوه) مصرف شوند. زيرا نوشابه هاي گازدار و قهوه از جذب كلسيم در بدن جلوگيري مي كنند. افراط در مصرف چاي نيز موجب افزايش دفع ادراري كلسيم بدن شده و زمينه را براي پوكي استخوان فراهم مي كند.
بخاطر داشته باشيد كه استعمال سيگار مي تواند با كاهش سطح هورمون استروژن، منجر به يائسگي زودرس بشود. در نتيجه شانس ابتلا به پوكي استخوان افزايش مي يابد. سيگاري ها در خطر ابتلاي بيشتري به پوكي استخوان مي باشند. همچنين سيگاركشيدن اثرات مفيد درمان با استروژن بعد از يائسگي را كاهش مي دهد.
ورزش و فعاليت هاي فيزيكي مانند پياده روي تند (حداقل 30 دقيقه در روز) را فراموش نكنيد.

 



سرخ كردني ها دشمن سلامت شما

استفاده كمتر از غذاهاي سرخ كردني، نمك دار و غذاهاي آماده كه داراي مواد نگهدارنده هستند، شانس ابتلا به سرطان معده را كاهش مي دهد.
عوامل ژنتيكي، مصرف غذاهاي نيترات دار مانند كنسروها و سوسيس و كالباس، كاهش قدرت اسيدي معده و فقر آهن از مهمترين عوامل مؤثر بر ابتلا به سرطان معده است.
الچيان درباره مصرف غذاهاي نيترات دار افزود: باكتري هايي كه در مري وجود دارند، نيترات هاي موجود در كنسرو، سوسيس و كالباس كه عمدتاً به عنوان مواد نگهدارنده استفاده مي شود را تغيير فرم داده و به شكل سرطاني درمي آيند.
اولين علامت ابتلا به سرطان معده احساس سيري پس از خوردن فقط چند لقمه است و درد مداوم در ناحيه معده، بي اشتهايي و تهوع از ديگر علامت هاي آن است.
بهترين روش تشخيص سرطان معده عكس هاي راديولوژي و آندوسكوپي هاي سريال است و نكته مهم تشخيص به موقع و صحيح جهت درمان است.
2نوع سرطان معده با عنوان هاي منتشر و روده اي وجود دارد در نوع معده اي، سرطان بين سلول هاي معده پخش شده و ديواره معده را سفت و چرم مانند مي كند كه در بين جوانان شايع بوده و متأسفانه بايد گفت با تشخيص آن فرد مبتلا بايد حتماً جراحي معده انجام دهد.
در نوع روده اي سرطان معده كه معمولا قسمت هاي پايين تر معده را گرفتار مي كند، سرطان به شكل توده اي شده و مي تواند با خونريزي همراه باشد و درمان آن برداشتن بخشي از معده است.
سرطان معده مي تواند به علت مجاورت با پانكراس، روده و كبد آنان را نيز درگير كند و همچنين مي تواند از طريق خون به ديگر قسمت هاي بدن برسد. شيوع سرطان معده بيشتر در سنين 50ساله به بالاست و جنسيت نيز در آن تأثيري ندارد و بايد گفت كه شيوع آن در بين افراد باگروه هاي خونيA بيشتر و در گروه خونيO كمتر از ساير گروه هاست و مي توان با مصرف كمتر نمك و غذاهاي سرخ كردني ميزان آن را كاهش داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14