(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 مهر 1388- شماره 19479
 

معدن انگوران به فعالان صنعت روي واگذار مي شود
قرارداد 5ميليون يورويي يك شركت ايراني در بلاروس
جزئيات كشف محموله 5 تني قاچاق عتيقه از رايزن سفارت آرژانتين
تدوين طرح متوازن سازي بهره برداري از منابع گازي كشور براي 25 سال آينده
وام مسكن مهر فعلا افزايش نمي يابد
يك مقام مسئول: شهرداري و دستگاه هاي اجرايي به وظايف خود در شهر جديد پرديس عمل نمي كنند
ورشكستگي سه شركت بزرگ پتروشيمي غربي
برنامه هاي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين براي شركت مخابرات
اخطار ايران به كشورهاي صادركننده كالاهاي بي كيفيت
كوتاه اقتصادي
سهم بازنشستگان و شاغلان در بيمه عمر و حوادث كاهش مي يابد



نايب رئيس انجمن سرب و روي اعلام كرد
معدن انگوران به فعالان صنعت روي واگذار مي شود

نايب رئيس انجمن سرب و روي ايران از تهيه پيشنهادي توسط توليدكنندگان سرب و روي كشور مبني بر واگذاري معدن روي انگوران به تمام فعالان اين صنعت و محاسبه نرخ معدن براساس قيمت جهاني ماده معدني استخراج شده در هر سال خبر داد.
علي وثيقي مطلق در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: براساس پيشنهادي كه در جلسه ستاد سياست گذاري سرب و روي كشور و با حضور معاون معدني وزير صنايع مطرح شد، توليدكنندگان روي كشور خواستار واگذاري معدن انگوران به كنسرسيومي متشكل از تمام فعالان صنعت روي شدند و اين موضوع تا حد زيادي مورد استقبال حاضرين قرار گرفت.
وي افزود: مسئولين شركت توسعه معادن روي نيز با اين موضوع موافق هستند.
وي در توضيح جزييات اجراي اين پيشنهاد نيز گفت: براساس اين طرح، معدن انگوران با ترك تشريفات مزايده به يك تشكل فراگير اعم از تمام فعالان صنعت روي واگذار خواهد شد و حقوق مالكانه دولت نيز با توجه به ميزان برداشت خاك از معدن و قيمت جهاني آن در هر ماه يا سال محاسبه خواهد شد.
وثيقي مطلق تصريح كرد: با توجه به روند رو به رشد قيمت هاي جهاني روي در يك منحني، قاعدتا سرمايه اي كه از اين محل نصيب بيت المال مي شود بسيار بيشتر از مبلغي است كه از فروش يكباره معدن انگوران حاصل خواهد شد و علاوه بر اين، پولي نيز به طور يكجا جهت خريد معدن از صنعت روي خارج نمي شود.
به گفته وي در صورت اجرايي شدن مزايده انگوران، شركت برنده بايد براي پرداخت مبلغ آن به اخذ وام از سيستم بانكي با بهره بالا اقدام كند كه اين روش نيز چندان مناسب به نظر نمي رسد.
به گزارش فارس: پاكات مزايده معدن انگوران 11 مردادماه بازگشايي و مشخص شد شركت توسعه معادن روي قيمت 186 ميليارد تومان را ارائه داده است ولي در نهايت اعلام برنده مزايده به روزهاي آينده موكول شد.
پس از آن با مطرح شدن بحث ارزان فروشي معدن و احتمال تباني برخي شركت ها در ارائه قيمت مزايده، سازمان بازرسي و ديوان محاسبات به بررسي شرايط مزايده اقدام كردند كه تاكنون نتيجه مشخصي اعلام نشده و البته به گفته برخي صنعتگران مزايده انگوران احتمالا برنده اي نخواهد داشت و ممكن است معدن به تشكلي اعم از توليدكنندگان عمده روي كشور واگذار شود.

 



براي صادرات مانيتور علائم حياتي بيمار منعقد شد
قرارداد 5ميليون يورويي يك شركت ايراني در بلاروس

درپي اعزام هيئت تجاري 45نفري ايران به كشور بلاروس كه با همكاري اتاق بازرگاني ايران و سازمان بازرگاني استان تهران انجام شد قراردادي به ارزش 5ميليون يورو با اين كشور منعقد شد.
سيد علي موسوي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران درگفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه هدف از اعزام اين هيئت، شناسايي و آگاهي از پتانسيل هاي اقتصادي و بازرگاني كشور بلاروس، انجام مذاكره و امضاي تفاهم نامه جهت سرمايه گذاري هاي مشترك بين دوكشور بود؛ درخصوص نتايج اين سفراظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه همكاري بين اتاق بازرگاني دو كشور و امضاي آن توسط رئيس دو اتاق و همچنين تشكيل شوراي مشترك بين بازرگانان ايران و بلاروس ظرف يك ماه آينده يكي از نتايج مثبت اين اعزام است.
وي درباره فعاليت شركت هاي خصوصي كه دراين اعزام حضور داشتند، عنوان كرد: شرك پويندگان راه سعادت با شركت انتگرال بلاروس قراردادي با ارزش 5 ميليون يورو در زمينه صادرات مانيتور علائم حياتي بيمار و قطعات آن منعقد كردند. همچنين شركت فرش صادراتي صادقي با رئيس اداره فرهنگ بلاروس درخصوص تاسيس كارخانه قاليشويي درمينسك به توافق رسيدند.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران دراين خصوص اضافه كرد: توافق شركتهاي صادركننده خشكبار و انواع كنستانتره ميوه با استانداري مينسك جهت صادرات 200تن رب گوجه فله اي و همچنين صادرات پسته، بادام و گردو ،از ديگر توافقات انجام شده در بلاروس است.
وي با بيان اينكه بلاروس سالانه 4ميليارد دلار واردات گل از كشور هلند دارد اظهار داشت: با توجه به اين موضوع با معاون استاندار مينسك براي سرمايه گذاري مشترك جهت ايجاد گلخانه هاي مكانيزه براي توليد گل و گياه در بلاروس به توافق رسيديم.

 



جزئيات كشف محموله 5 تني قاچاق عتيقه از رايزن سفارت آرژانتين

مدير گمرك امام خميني گفت: رايزن سفارت آرژانتين «سباستين زاوالا» با ارائه محموله اي پنج تني در قالب 318 كارتن به گمرك قصد خارج كردن عتيقه ها و كتب تاريخي از ايران را داشت كه با هوشياري نيروهاي دست اندركار كشف و توقيف شد.
غلامرضا ملكي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اواخر ارديبهشت ماه نمايندگاني از سفارت آرژانتين لوازم رايزن اين سفارت «سباستين زاوالا» را تحويل گمرك دادند كه به لحاظ حجم و اندازه مقدار آن قابل توجه بود.
وي ادامه داد: در اين راستا گزارشاتي مبني بر مشكوك بودن اين محموله به دست نيروهاي گمرك رسيد و از آنجا كه اين محموله به لحاظ حجمي نيز قابل توجه و تأمل بود از وزارت خارجه و سفارت جهت بازرسي محموله دعوت به عمل آمد.
وي افزود: در بررسي هاي اوليه صورت گرفته گزارشات رسيده تأييد شد چرا كه كارتن هايي كه باز شده بود خلاف اين امر را ثابت مي كرد بدين سبب بررسي دقيق تر محموله در دستور كار نيروهاي گمرك قرار گرفت.
وي تصريح كرد: در اين راستا طي وقت هاي آتي از نماينده سفارت جهت توضيحات و بازبيني محموله دعوت به عمل آمد كه در بازرسي هاي صورت گرفته در حضور نماينده سفارت آرژانتين مجموعه اي از اشياء عتيقه كشف و محموله مذكور توقيف شد.
وي خاطرنشان كرد: به منظور رد هرگونه شك و شبهه اي از نماينده ميراث فرهنگي نيز دعوت به عمل آمد و ضمن بازديد بخشي از اقلام مجموعه موضوع عتيقه و زيرخاكي بود اشياء را تأييد و آنها را داراي قدمت تاريخي دانست.
وي در خصوص ارزش محموله كشف شده تأكيد كرد: از آنجا كه بحث ارزش گذاري بر روي اين مجموعه امري تخصصي است هنوز از سوي مسئولان امر در اين خصوص اقدامات كامل صورت نگرفته و ارزش گذاري كامل نشده است.
وي متذكر شد: از آنجا كه بررسي ها در خصوص اين محموله، يك امر ملي بود امكان اطلاع رساني به هنگام در اين خصوص براي ما مقدور نبود اما با انتشار اخبار در اين خصوص لازم شد نمايشگاهي از بعضي اقلام محموله تشكيل و اطلاع رساني لازم را در دستور كار خود قرار دهيم.
وي گفت: اين محموله وزني در حدود پنج تن و نيم و در قالب 318كارتن بسته بندي شده بود كه طي هفت سال و نيم تهيه و به منظور انتقال در دستور كار قرار گرفته بود.
وي اظهار داشت: براساس قوانين هرگونه محموله اي كه غير از لوازم شخصي و منزل در مرسوله ديپلمات ها يا رايزن هاي ديگر كشورها قرار داشته باشد قاچاق محسوب و از انتقال آنها ممانعت به عمل خواهد آمد.
وي متذكر شد: جداي از تمام اين مباحث حمل و انتقال عتيقه در هر شرايطي غيرقانوني و قاچاق محسوب مي شود مگر اينكه از سوي ميراث فرهنگي مجوز لازم جهت انتقال به ديگر كشورها را داشته باشند، البته اخذ چنين مجوزي از سوي ميراث فرهنگي بسيار محدود و در موارد خاص امكان پذير است.وي ادامه داد: در قوانين ديپلماتيك هرگونه بازديدي ممنوع است مگر اينكه شك و شبهه اي بر محموله در حال حمل وارد شود كه آنهم با هماهنگي هاي لازم با وزارت امورخارجه و در حضور نماينده وزارتخانه مذكور محموله باز و مورد بررسي قرار مي گيرد.

 



رئيس كميسيون انرژي مجلس خبر داد
تدوين طرح متوازن سازي بهره برداري از منابع گازي كشور براي 25 سال آينده

طرح متوازن سازي بهره برداري از منابع گازي كشور براي 25 سال آينده، از سوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تدوين شده است.
حميدرضا كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: دراين طرح كه به صورت يك فوريتي است از شوراي اقتصاد خواسته شده كه بررسي جامعي بر روي شرايط منابع گازي كشور، ميزان مصرف، خوراك پتروشيمي ها، مصرف خانگي و صنعتي، صادرات و تزريق به چاه هاي نفتي كشور صورت گيرد و تراز جامعي از وضعيت گازي كشور براي 25سال آينده تدوين شود.
وي اضافه كرد: همچنين دراين طرح پيش بيني شده است كه بتوان دورنمايي براي بخش هاي مختلف صادرات، خوراك و تزريق داشته باشيم و اين طرح هر سال مرور شود و اگر لازم باشد نيز اصلاحاتي در آن صورت گيرد.
به گزارش ايسنا كاتوزيان كه با خبرنگاران گفت وگو مي كرد زمان اجراي اين طرح پس از تصويب را چهارماه توصيف كرد و گفت: اين طرح بسيار راهگشاست و اگر تصويب شود بسياري از معضلات بخش انرژي را در راستاي بحث اصلاح الگوي مصرف و سياست هاي كلي نظام حل و فصل مي كند.وي يادآور شد: هم اكنون درحال جمع آوري امضا براي مطرح كردن اين طرح در مجلس هستيم.
رئيس كميسيون انرژي مجلس در ادامه در پاسخ به انتقاداتي مربوط به هزينه بالاي واردات بنزين از ونزوئلا اظهار كرد: توافق با ونزوئلا وارد فاز قرارداد نشده است و هنوز طرفين بر روي حجم و قيمت صحبتي نكرده اند و كسي نمي تواند دراين خصوص قضاوت كند.
وي دليل مطرح شدن برخي بحث ها را اظهارات شخص چاوز عنوان كرد و درمورد نظارت مجلس بر قراردادهاي خارجي گفت: اعتقاد ما بر اين است كه اگر قراردادي با ونزوئلا درخصوص واردات بنزين منعقد مي شود، بايد براساس قانون اساسي با نظر مجلس باشد.

 



وام مسكن مهر فعلا افزايش نمي يابد

وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد كه مبلغ وام مسكن مهر فعلا افزايش نخواهد يافت.
علي نيكزاد در گفت وگو با خبرگزاري مهر در اين باره گفت: 3 هزار ميليارد تومان خط اعتباري كه براي مسكن مهر اختصاص مي يابد، به صورت نقدي پرداخت خواهد شد.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: با رقم 3 هزار ميليارد تومان خط اعتباري، 300 هزار واحد مسكوني مسكن مهر ساخته مي شود كه اين اعتبار از طريق بانك مركزي در اختيار بانك مسكن به منظور ارائه به مسكن مهر در سراسر كشور قرار مي گيرد.
وي افزود: اگر پروژه هاي مذكور پيش رفت و مشاهده شد كه براي اتمام آنها نياز به افزايش تسهيلات مسكن مهر است، نسبت به افزايش اين وام اقدام خواهيم كرد.نيكزاد با بيان اينكه فعلا اقدام جدي در اين خصوص انجام نگرفته است، تصريح كرد: فعلا با 3 هزار ميليارد تومان كه براي آغاز پروژه ها اختصاص يافته است، كار به پيش خواهد رفت.
شايان ذكر است: 3هزار ميليارد تومان مذكور در اختيار استانها و رؤساي شوراي مسكن استانها با قيد شهرهايي با جمعيت كمتر از 25 هزار نفر و در كلان شهرها نيز در شهرهاي جديد قرار گرفت و توزيع شد.
اين اعتبار از طريق بانك مسكن و براي هر واحد مسكوني 15 ميليون تومان تسهيلات ساخت و يك ميليون تومان براي آماده سازي تصويب شده است كه به سازندگان مسكن مهر تعلق خواهد گرفت.

 



يك مقام مسئول: شهرداري و دستگاه هاي اجرايي به وظايف خود در شهر جديد پرديس عمل نمي كنند

مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس گفت: دستگاه هاي اجرايي در حوزه هاي مختلف به وظايف خود در اين شهر عمل نمي كنند و خدمات آنها بر عهده اين شركت قرار گرفته است.
«امير اميني» در گفت وگو با ايرنا، افزود: براساس قانون ايجاد شهرهاي جديد وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي كه از سوي دولت به همه اداره هاي ذيربط ابلاغ شده، هر يك از دستگاه هاي اجرايي وظيفه دارند در حوزه عملكردي خود در اين شهرها عمل نمايند.
وي اضافه كرد: حدود 20 سال از ايجاد شهر جديد پرديس به عنوان يكي از مناطق جذب سرريز جمعيت تهران سپري مي شود، اما همواره دستگاه هاي ديگر وظايف خود را به شركت عمران ارجاع مي دهند.
اميني خاطرنشان ساخت: شركت عمران شهر جديد از محل واگذاري اراضي كسب درآمد مي كند و داشتن اراضي سرمايه ايجاد نمي كند، در عين حال منابع حاصل از فروش زمين نيز بايد در داخل شهر هزينه شود.
پيش از اين هادي رحمتي شهردار پرديس گفته بود كه شركت عمران شهر جديد پرديس بايد از محل فروش اراضي زيرساختها را فراهم كند، اما ميان نقاطي كه اراضي واگذار مي شود و مناطقي كه زيرساختها صورت مي گيرد، تناسبي وجود ندارد.
اميني ضمن انتقاد نسبت به عملكرد شهرداري پرديس در نحوه فعاليتهايش اظهار داشت: شهرداري پرديس موظف به ارايه خدمات به شهروندان اين منطقه است، اما شهرداري نسبت به انجام آماده سازي اراضي پرديس طفره مي رود و نسبت به آسفالت راه روستاي گل دره كه در حوزه وظايفش نيست، اقدام مي كند.
وي افزود: ساماندهي به خدمات موردنياز جمعيت ساكن در اين شهر كه اكنون به حدود 55 هزار نفر رسيده اند توسط شهرداري ضرورت دارد.
شهردار پرديس از عدم پيش بيني كانال هايي براي خطوط انتقال توسط شركت عمران انتقاد كرده و گفته بود: شهر جديد پرديس همانند ساير شهرهاي قديمي با مشكل اجراي خطوط انتقال و تأسيسات شهري مواجه است و بايد با تخريب آسفالت نسبت به ايجاد شبكه هاي مورد نياز اقدام كرد.
اميني مشكل اعتبارات را از ديگر معضلات شهر جديد پرديس دانست و افزود: ميزان اعتبارات پيش بيني شده امسال 70 ميليارد ريال است كه تحقق آن خوشبينانه به نظر مي رسد و اين درحالي است كه سالهاي 86 و 87 بترتيب 110 و 90 ميليارد ريال اعتبار شركت عمران بود. وي وجود معارضين اراضي شهر جديد پرديس را بعنوان ديگر مشكلات اين شهر دانست و گفت: حل و فصل اينگونه مشكلات توسط شركت عمران، انرژي زيادي را مي خواهد و عملا برنامه توسعه و عمران پرديس را زمان بر مي سازد.

 



بحران و ركود اقتصاد جهاني همچنان قرباني مي گيرد
ورشكستگي سه شركت بزرگ پتروشيمي غربي

بحران حاكم بر اقتصاد جهاني تأثير بسيار شديدي بر شركتهاي بزرگ پتروشيمي غربي گذاشته است به گونه اي كه سه شركت «ليندل باسل»، «آرسلين» و «چمترا و تروناكس» در آستانه ورشكستگي قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاري ها شركت هاي ليندل باسل مستقر در هلند، آرسلين كانادايي و چمترا و تروناكس مستقر در آمريكا هم اكنون به ورطه ورشكستگي رسيدند.
شركت كميكال نوا نيز براي اجتناب از ورشكستگي ناچار شده است دارايي هاي خود را با قيمت پايين به فروش برساند.
برخي ديگر از شركت هاي غربي از جمله شركت آمريكايي جرجياگلف، مواد پيشرفته مومنتيو و كميكال هگزيون نيز در حال تجديد ساختار خود مي باشند تا از بحران خارج شوند. در واقع يكي از عوامل نشان دهنده شدت بحران افزايش تعداد شركت هاي ورشكسته بود.
به علاوه بسياري از شركت هاي شيميايي نظير شركت «اينئوس» انگلستان، «مومنتيو»، «هانتسمن» و «فرو» آمريكا كه تا اينجا در انجام تعهداتشان قصوري نكرده و مجبور شده اند به تعهدات خود عمل كرده يا به مرحله شكستن تعهد خود نزديك شده اند.گفتني است با توجه به اينكه محصولات شركت هاي شيميايي در كدام صنعت كاربرد داشته و اينكه محصولات آنها خاص بوده يا تمركز آنها بيشتر بر كدام نوع كالا است اثر بحران بر شركت ها متفاوت بوده است. البته مبلغ و ساختار بدهي آنها را هم نبايد از نظر دور داشت. بنابر گزارش ها، به شركت هاي شيميايي با ساختار بدهي بالا كه محصولات آنها در صنايع ساخت خودرو و كالاهاي بادوام به كار گرفته مي شد نسبت به سايرين لطمات سنگين تري وارد شد.
تورم منفي دامن اقتصاد آمريكا را گرفت
اقتصاد آمريكا براي نخستين بار از زمان دولت آيزنهاور با كاهش متوالي سطح عمومي قيمتها يا تورم منفي روبرو شده است و اين مسأله به اعتقاد كارشناسان بلاي جان اقتصاد آمريكا خواهد بود.
به گزارش بلومبرگ، شركت كروگر بزرگترين شركت فروشگاههاي زنجيره اي آمريكا اعلام كرد: كاهش سطح عمومي قيمتها مهمترين علت افت 7 درصدي درآمد اين شركت طي سه ماه دوم امسال بوده است.
ژوزف استيگليتز برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه كلمبيا در اين باره تأكيد كرد: كاهش سطح عمومي قيمتها يك تهديد جدي عليه اقتصاد آمريكا است، كاهش قيمتها و افت رشد و رونق اقتصادي، فدرال رزرو را مجبور خواهد كرد تا نرخ بهره بانكي را تا پايان سال 2010 در حد كنوني حفظ كند.رشد اقتصادي آمريكا در بحران اخير به طور ميانگين بيش از 8/3 درصد كاهش داشته كه اين رقم از دهه 1930 ميلادي بي سابقه است. مؤسسات مالي جي پي مورگان و گلدمن ساش نيز اعلام كردند: كاهش سطح عمومي قيمتها بي شك فشار زيادي بر بازار كار و ظرفيت توليدي كارخانه هاي صنعتي آمريكا خواهد داشت و فدرال رزرو حداقل تا سال 2011 قادر به افزايش نرخ بهره بانكي نخواهد بود.

 



برنامه هاي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين براي شركت مخابرات

اعضاي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين برنامه هاي آتي شركت مخابرات را پس از خصوصي سازي اعلام كردند.
محمدرضا مدرس خياباني مديرعامل شركت شهريار مهستان در نشستي مشترك با «مظفر پور رنجبر» مديرعامل شركت گسترش الكترونيك با اعلام برنامه هاي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين، افزود: 20درصد سهام اين شركت در اختيار دولت، 20درصد متعلق به سهام عدالت، پنج درصد سهام ترجيحي و پنج درصد در بازار سرمايه شناور است.
وي اظهار داشت: پس از ابلاغ سياست هاي اصل 44 قانون اساسي هيات وزيران طي مصوبه اي، واگذاري شركت مخابرات ايران به بخش خصوصي را با حفظ حقوق حاكميت به وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ كرد.
مدرس خياباني ادامه داد: سازمان خصوصي سازي موظف شد كه 50درصد بعلاوه يك سهم شركت مزبور را با شرايط تعيين شده توسط هيات عالي واگذاري از طريق بورس به فروش برساند كه در نهايت پنجم مهرماه سال جاري اين سهام در تالار بورس تهران عرضه و كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين بعنوان برنده مزايده تعيين شد.
مديرعامل شركت شهريار مهستان اظهار داشت: اين كنسرسيوم با محوريت شركت هاي توسعه اعتماد (سهامي عام)،گسترش الكترونيك مبين ايران (سهامي خاص) و شهريار مهستان (سهامي عام) مديريت پروژه را عهده دار است و براي جذب مشاركت بيشتر نسبت به شناسايي و مذاكره با ساير شركا اقدام خواهد كرد.
به گفته وي، تامين مالي با توجه به مبلغ بالاي ارزش سهام واگذار شده مخابرات (حدود 7 هزار و 820 ميليارد تومان) و اعتقاد به توسعه طيف سهامداران داخلي و خارجي ضرورت دارد.
وي درخصوص سياست ها و خط مشي هاي كلان اين كنسرسيوم نيز گفت: ايجاد تحول ساختاري و مديريتي با استفاده از تجارب اپراتورهاي بزرگ بين المللي و مشاوران داخلي، استفاده حداكثري از ظرفيت هاي پروانه شركت مخابرات ايران در توسعه خدمات پايه و ارزش افزوده مخابراتي ورود به عرصه هاي مخابراتي كشورهاي منطقه بويژه كشورهاي همسايه از طريق سرمايه گذاري و مشاركت، صدور خدمات مهندسي و حضور مديريتي در ساير اپراتورها از سياست هاي اين شركت خواهد بود.
وي در ادامه، استفاده بهينه از منابع مالي، مديريتي و فني براي توسعه بين المللي و ارتقا جايگاه شركت مخابرات ايران بعنوان اپراتور اول منطقه خاورميانه، آسياي ميانه و شمال آفريقا و تلاش براي كسب جايگاه در ميان ده اپراتور مخابراتي برتر جهاني را از ديگر سياست ها دانست.
مدرس خياباني تصريح كرد: حمايت از سهامداران خرد از طريق تثبيت قيمت سهام در بازار، افزايش درآمد و سود سالانه قابل توزيع، استفاده از مديران و نيروي انساني تراز بين المللي براي اداره شركت با اولويت استفاده از مديران و متخصصان كارآمد مخابرات، اختصاص درصدي از درآمد شركت مخابرات ايران براي امور تحقيق و توسعه و آموزش نيروي انساني در كليه سطوح نيز از ديگر برنامه ها است.وي اظهار داشت: حركت در راستاي فهرست سهامداران حقيقي و حقوقي مخابرات از طريق پذيره نويسي بخشي از سهام با حفظ اختيارات مديريتي نيز مدنظر اين كنسرسيوم است.

 



اخطار ايران به كشورهاي صادركننده كالاهاي بي كيفيت

سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: ليست كالاهاي بي كيفيت وارداتي تا پايان هفته اعلام مي شود.
سيد عليرضا شجاعي در حاشيه نشست هم فكري با رسانه ها براي روز ملي صادرات اظهار داشت: نمايندگان كشورهاي خارجي و واردكنندگان كالا توجه داشته باشند كه وزارت بازرگاني با جديت تمام از ورود كالاهاي بي كيفيت به كشور جلوگيري مي كند.
وي افزود: به كشورهاي خارجي اخطار مي دهيم عزم جدي دولت براين است كه مردم ايران كالاي بي كيفيت استفاده نكنند.
سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: از دستگاه هاي نظارتي نظير موسسه استاندارد و وزارت بهداشت مي خواهيم كالاهاي بي كيفيت را به وزارت بازرگاني معرفي كنند تا از ثبت سفارش آن جلوگيري به عمل آيد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ براساس تازه ترين گزارش توسعه انساني سال 2009 سازمان ملل، شاخص توسعه انساني ايران با افزايش نيم درصدي به 782/0 افزايش يافت و اين كشور در ميان 182كشور جهان در رتبه 88 از اين نظر قرار گرفت.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: دو نوع تاير با نام هاي تجارتي MILLERK و HERO غيراستاندارد است.مهدي پورهاشم مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران، تايرهاي فوق را ساخت كشور چين معرفي كرد و افزود: نتايج نمونه برداري و آزمون آنها نيز با دارا بودن نواقص عمده و بحراني مردود اعلام شده است.
¤ براساس آمارهاي بلومبرگ توليد نفت ايران در شهريورماه سال جاري با افزايش 20هزار بشكه اي به 78/3ميليون بشكه در روز رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3345 الي 3349، 3357، 3387، 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 4480 الي 4487، 5505 الي 5507، 5530 الي 5533، 5564 الي 5568، 7754 الي 7759، 6600 الي 6608، 8895 الي 8899 از امروز به مدت 3روز با اختلال همراه است.
¤ رئيس كميسيون انرژي مجلس در واكنش به طرح كنگره آمريكا براي مجازات شل به اتهام فروش بنزين به ايران گفت: ايران بنزيني از شركت «شل» خريداري نمي كند و بيشتر بنزين وارداتي از شركت هاي هندي بوده است.
¤ ميانگين مصرف روزانه بنزين كشور، هفته گذشته (4 تا 10مهر) و همزمان با بازگشايي مدارس و دانشگاهها به 69 ميليون و828 هزار ليتر رسيد.
¤ معاون امور گمركي گمرك ايران از ترخيص بيش از 803 هزارتني برنج از طريق گمركات در 6 ماهه اول سال جاري خبر داد و گفت: اخبار مربوط به توقيف برنجهاي وارداتي به كشور صحت ندارد.
¤ توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي ايران در شش ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد افزايش داشت.سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام كرد: توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي كشور به پنج ميليون و446 هزارو424 تن رسيد كه سهم هر واحد در توليد فولاد خام در مدت مذكور شامل فولاد مباركه 48درصد، فولاد خوزستان 22درصد، ذوب آهن 20درصد و ملي فولاد 10درصد بود.
¤ در راستاي يكپارچه كردن خدمات مشتركيني كه داراي نام كاربري و گذرواژه هستند مي توانند ريز مكالمات تلفن ثابت خود را با مراجعه به سايت شركت مخابرات استان تهران (WWWTCTIR) از طريق خدمات الكترونيك دريافت كنند.
¤ مدير منطقه 8 عمليات انتقال گاز از صدور روزانه 050 هزار مترمكعب گاز طبيعي به جمهوري نخجوان خبر داد و گفت: آمادگي افزايش صادرات گاز به اين منطقه به بيش از يك ميليون مترمكعب وجود دارد.
¤ قانون طرح اصلاح ماده(1) قانون رفع برخي از موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي مصوبه 6138 كه توسط شوراي عالي استان ها به مجلس ارائه شده بود، پس از تصويب در مجلس، از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.

 



سهم بازنشستگان و شاغلان در بيمه عمر و حوادث كاهش مي يابد

سهم دولت، بازنشستگان و شاغلان در بيمه عمر و حوادث يكسان است و از سال آينده، اين سهم براي كارمندان شاغل و بازنشسته كاهش مي يابد.
مديركل فرهنگي، اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري با بيان اينكه سهم دولت، بازنشستگان و شاغلان در بيمه عمر و حادثه در سالهاي 86 و 87 به طور يكسان 600 تومان بود كه از سهم بازنشستگان 400 تومان را به خودشان پرداخت و 200 تومان آن را صندوق مي پرداخت، گفت: درصدد هستيم از سال آينده، سهم كارمندي شاغلان و بازنشستگان در اين زمينه كاهش يابد.حسين مسافري در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه عليرغم پيش بيني كارشناسان مبني بر زيان ده بودن، اين بيمه به سوددهي رسيده است، لذا از محل اين سود درصدد كاهش سهم كارمندي شاغلان و بازنشستگان از سال آينده هستيم. وي در مورد نحوه استفاده از بيمه عمر و حادثه افزود: در اين رابطه به تمامي دستگاه ها «كد شناسه اي» اختصاص داده ايم كه با مراجعه به سايت سازمان و وارد كردن آن مي توانند، وارد سيستم شده و نسبت به ارسال اطلاعات و انجام مراحل كار اقدام كنند.به گفته وي، پيش از اين بيمه عمر و حوادث داراي سقف سني بود به طوري كه هر فردي كه به سن 70 سالگي مي رسيد، از پوشش اين نوع بيمه خارج مي شد، به عبارتي اين بيمه در صورت بروز حادثه يا فوت تا قبل از 70 سالگي قابل استفاده بود.
مدير كل فرهنگي، اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري با يادآوري گله مند بودن بازنشستگان از اين موضوع و اين كه هيچ بيمه اي هم حاضر نبود اين سقف را حذف كند، عنوان كرد: بنابراين سازمان بازنشستگي از سال 86، بيمه عمر و حادثه بازنشستگان و شاغلان دستگاه هاي اجرايي را بدون لحاظ كردن سقف سني بر عهده گرفت.
مسافري تاكيد كرد: تمام مراحل مربوط به بيمه عمر و حادثه به طور مكانيزه انجام مي شود و با اين كار، بيمه هاي ديگر هم مجبور به حذف شرط سني از بيمه عمر و حادثه شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14