(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 مهر 1388- شماره 19482
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب درجمع پرشور مردم چالوس:نشانه يك حركت انحرافي ذوق زدگي دشمنان انقلاب است
چشم به راه سپيده
در حاشيه باران
اصلاحيه
نرم افزار جامع التفاسير ايران رتبه برتر خاورميانه را كسب كرد
كوچ عشاير اردبيل به مناطق قشلاقي آغاز شد
ظرفيت انتقال برق به عراق تا 2200 مگاوات افزايش مي يابد
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس: فرهنگ ناب جبهه نبايد مورد جفا قرار گيرد
پهلوگيري كشتي آمريكايي با 2200راس گاو در بندر بوشهر
عضو هيئت رئيسه مجلس: حمايت تعرفه اي از صنعت فولاد مهم ترين اولويت مجلس است
نماينده تويسركان درمجلس: گردوي وارداتي بازار را اشباع كرده است
رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان: 96 درصد داروي موردنياز كشور در داخل توليد مي شود
اخبار ادبي و هنري



رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور مردم چالوس: نشانه يك حركت انحرافي ذوق زدگي دشمنان انقلاب است

ساري- خبرنگار كيهان:
رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر ضرورت بهره مندي آحاد ملت از بصيرت كافي براي پيشبرد اهداف نظام اسلامي تصريح كرد: با بصيرت ملتي كه در راه اهداف والاي خود گام برمي دارد همه تيغ هاي دشمنان در مقابل آن كند مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي صبح ديروز در اجتماع پرشور مردم شهرهاي مختلف مازندران در ورزشگاه شهداي هفتم تير چالوس با تشريح اهداف رياكارانه دشمنان در مواجهه با انقلاب اسلامي گفتند: در صورت برخورداري از بصيرت، دشمنان در غبارآلودگي فتنه نمي توانند ملت را گمراه كنند يا به اشتباه بيندازند.
ايشان در اين اجتماع پر احساس كه در زير رگبار شديد باران انجام شد با تاكيد برلزوم افزايش بصيرت آحاد جامعه به ويژه جوانان، مبلغان روحاني و اهل فرهنگ افزودند: بصيرت در هدف، وسيله، شناخت دشمن و موانع پيش روي ملت كاربرد دارد.
رهبر انقلاب با اشاره به تازگي حركت و سخن جمهوري اسلامي ايران در عرصه سياست جهاني كه بعد از گذشت 30 سال پرجاذبه و داراي علاقمندان فراوان است افزودند: وقتي كه دشمن براي خراب كردن پيروزي بزرگ سياسي و مشاركت 85درصدي ملت در انتخابات به شايعه افكني، تهمت زني و ايجاد اغتشاش دست مي زند، اين مسئله در بين شيعيان مخلص و علاقمندان به جمهوري اسلامي در دنيا نگراني ايجاد مي كند.
ايشان خطاب به آحاد مردم به ويژه جوانان افزودند: هر چه مي توانيد در عمق بخشيدن بصيرت خود تلاش كنيد و نگذاريد دشمنان از بي بصيرتي سوءاستفاده كند چرا كه دشمن در لباس دوست ظاهر مي شود.
رهبر انقلاب در اين ارتباط تصريح كرد: كساني كه مي خواهند مردم را گمراه كنند حق و باطل را آميخته و ممزوج مي كنند و نتيجه آن مي شود كه حق براي طرفدارانش مشتبه مي شود.
ولي امر مسلمين جهان از استكبار جهاني و صهيونيسم به عنوان دشمنان خوني جمهوري اسلامي ايران كه در قله اسلام طلبي دنيا قرار دارد نام بردند و افزودند: اگر حركتي كرديم كه به نفع اين دشمنان است بايد هوشيار باشيم كه به راه غلط مي رويم و اگر حركت ما آنها را خشمگين كرد، اين كار درست است.
ايشان با هشدار در مورد برخي تلاش هاي زاويه داركه به ذوق زدگي دشمنان و مبناي تبليغات و سياست ورزي آن ها منجر مي شود افزودند: بايد با توكل و اعتماد به خداوند متعال و شناخت معيارهاي روشن اشتباهات را برطرف كرد.
آيت الله خامنه اي با تشريح برخي مشكلات و چالش هاي گوناگون كشور از اول انقلاب تاكنون و به ويژه دوران جنگ تحميلي كه در همه آن مقاطع ملت ايران پيروز شد افزودند: ملت ايران با ايستادگي و بصيرت خود ضربات مهلكي بر پيكره دشمنان متحد شرق و غرب و برخي همسايگان بي انصاف كه با پول و امكانات به كمك آنها آمده اند، وارد كرد.
ايشان جمهوري اسلامي را داراي 2 ركن مردمي و اسلامي بر پايه ارزش هاي اسلامي و شريعت الهي دانستند و افزودند: در انقلاب اسلامي مردم در تشكيل نظام و روي آوري مسئولان نقش دارند و بركنار نيستند و داراي احساس مسئوليت هستند و مسئولان نظام بايد با نزديكي هرچه بيشتر به مردم از خوي اشرافيگري و بي اعتنايي به مردم و تحقير آن ها به دور باشند.
ولي امر مسلمين جهان با تأكيد بر اهتمام جدي جمهوري اسلامي براي حفظ كرامت و شخصيت آحاد مردم يادآور شد: مردم خوي اشرافيگري و ديكتاتوري را در حاكمان نا به حق تجربه كردند و دوران جمهوري اسلامي يعني دوران حاكميت كساني كه با مردم هستند و رفتار شبيه مردم دارند.
رهبر انقلاب با ستايش تلاش كساني كه در جمهوري اسلامي براي استحكام نظام و پيشبرد اهداف والاي آن كار مي كنند از اين شيوه به عنوان نسخه جديد كه در دنياي بعد از پيامبران الهي سابقه ندارد ياد كردند و افزودند: تمامي ديكتاتورهاي عالم و متجاوزان به حقوق مردم دشمن اين نظام هستند و ملت ايران 30سال است كه در مقابل اين دشمنان ايستادگي مي كند و نتيجه اين چالش پيشرفت شگفت انگيز ملت ما است و اين راه ادامه خواهد داشت.
ايشان در ادامه با تجليل از سابقه دينداري مردم مازندران عشق و دلبستگي قلبي آنان به خاندان اهل بيت را ستودند و افزودند: در قرن هاي اوليه ظهور و گسترش اسلام ، مازندران به دست فرزندان مظلوم آل محمد(ص) فتح شد.
رهبر انقلاب با اشاره به اينكه مردم مازندران و گيلان فرزندان پيغمبر اسلام(ص) را در آغوش گرفته و به دست آنان مسلمان شدند از اين مناطق به عنوان مدافع مكتب تشيع، پرچمداران عليه ظلم و ستم ها و پشتيبان مستحكم ارزش هاي اسلامي ياد كردند.
ايشان با اشاره به پيشگامي مازندران در انقلاب اسلامي از مردم اين سامان به عنوان مدافعان سرسخت جبهه حق ياد كردند.
رهبر عزيز انقلاب با گراميداشت 21هزار شهيد استان هاي گيلان و مازندران و با اشاره به اين كه در سال هاي حماسه و ايثار به شهرستان چالوس قدم گذاشته اند افزودند: مردم مازندران در قضاياي گوناگون مربوط به اسلام و انقلاب آزمايشي از خود نشان دادند كه در يك محاسبه منصفانه كم نظير بود.
ايشان با يادآوري ثروت عظيم جنگل و درياي مازندران از اين منابع به عنوان فرصت هاي بزرگ نام برده و بر لزوم حفاظت و بهره برداري صحيح از آنها تاكيد كردند.
رهبر انقلاب جنگل و دريا را متعلق به ملت دانستند و افزودند: بهره برداري بهينه و اقتصادي از اين منابع و جلوگيري از سوءاستفاده هاي گوناگون از آنها و عمدتاً جنگل وظيفه مسئولان كشور است.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ارتباط تصريح كردند: اينكه دست هاي طمع كار و طالبان منافع شخصي اين ثروت ملي را به عناوين گوناگون به جيب هاي خود سرازير كنند، قابل قبول نيست.
ايشان همچنين ضرورت رعايت حريم هاي الهي و پاسداشت ارزش هاي ديني و اخلاقي مردم اين ديار را در استفاده درست از منابع خدادادي جنگل و دريا خاطرنشان كردند و افزودند: در استفاده از مناظر زيباي جنگل و دريا دين و اخلاق مردم نبايد خدشه دار شود و به نحوي از اين منابع بهره برداري شود كه اين استان فقير نداشته باشد.
گفتني است در آغاز اين مراسم آيت الله نورالله طبرسي نماينده ولي فقيه در مازندران در سخناني با اشاره به ولايتمداري مردم اين استان بر آمادگي كامل علويان مازندراني بر اجراي فرامين ولي امرمسلمين جهان تاكيد كرد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
بادهاي سرگردان
چهارده قرن مي شود كه تو را منتظر مانده اند باران ها
تا بيايي و پيش مقدم تو آب و جارو شود خيابان ها
چهارده قرن مي شود كه هنوز همه ي بادهاي سرگردان
روز و شب در پي تو مي گردند ناگهان مي رسند طوفان ها
چهارده قرن با غمت طي شد چه غزلها كه در گلو مردند
پاي عشق تو اي گل زهرا عاشقان داده اند تاوان ها
چهارده قرن راه آمده ايم و پس از اين مسير طولاني
سست گرديده گام ها اما سست تر گشته اند ايمان ها
چهارده قرن خسته از تزوير در گلوي تو استخوان سكوت
چهارده قرن رفته است و هنوز بر سر نيزه اند قرآن ها
غزل امشب دخيل بسته تو را به ولاي چهارده معصوم
چهارده قرن انتظار بس است بازگرد اي نجات انسانها
مهران حسيني
غوغاي درون
چه كردي، انتظار، اي انتظار لاله گون با من؟
كه اينسان همسفر شد جاي دل يك لجه خون با من
چراغ ديده روشن داشتم از بس به راه اينك
به جاي ديده همراه است بحر واژگون با من
ترا فرياد كردم در سكوت لحظه ها، اما
به پژواك صدا دمساز شد شور جنون با من
حضورت طرفه گلزاري ست ما چشم انتظاران را
بيا، مپسند از اين بيش غوغاي درون با من
شكسته دل ز سنگ هجر تو، اي منتظر بنگر
روان اين قايق بشكسته بر درياي خون با من
سپيده كاشاني
بيا...
ياسمن چهره بياراست بيا
شور در گلكده برپاست بيا
اي دواي همه علتها
ديده از عشق تو بيناست بيا
همدمي نيست در اين دهر غريب
ياد تو همدم دلهاست بيا
بازآ اي ملك حسن كه دل
بي تو در ضجه و غوغاست بيا
چشم در راه تو اي مونس جان
خيل دلخسته دنياست بيا
پا به راه تو نهاديم اي دوست
سر به راه تو مهياست بيا
اي چراغ شب يلدائي دل
بي تو هر شب شب يلداست بيا
زهره نارنجي

 



در حاشيه باران

¤ ازدحام بيش از حد جمعيت مشتاق ديدار با رهبر انقلاب در ورزشگاه چالوس در زير باران شديد فضاي ديدني را ترسيم كرده بود.
¤ حضور پير و جوان و خرد و كلان مازندراني به ويژه زنان و دختران ملبس به لباس هاي محلي در اين مراسم جلب توجه مي كرد.
¤ بسياري از شخصيت هاي محلي از جمله آيت الله نظري از علماي برجسته مازندران به صورت ايستاده و زير باران سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گوش فرا مي دادند.
¤ زمانيكه رهبر انقلاب به خاطر بارش شديد باران قصد كوتاه كردن بيانات خويش را داشتند فرياد «باران رحمت آمد، رهبر ما خوش آمد» فضاي ورزشگاه را فرا گرفت.
¤ سر دادن شعارهاي محلي در استقبال از رهبري از ابتكارات مردم مازندران در اين ديدار بود.
¤ اداره پست با داير كردن باجه هاي سيار اقدام به جمع آوري نامه هاي مردمي به رهبر انقلاب كرد.
¤ برغم بارش شديد باران كه تا پايان برنامه ادامه داشت صفوف مردم در ورزشگاه فشرده و يكپارچه بود.
¤ بيانات رهبر انقلاب در خصوص بهره برداري اصولي از منابع عظيم جنگل و دريا با ابراز احساسات شديد مردم همراه شد.
¤ شهروندان چالوسي با برپايي ايستگاه هاي صلواتي در مقابل منازل و خيابان ها از مردم پذيرايي مي كردند.
¤ مديركل پست مازندران گفت: كيسه هاي حاوي نامه هاي مردمي به رهبر انقلاب مستقيما به دفتر ايشان ارسال مي شود.
¤ جوانان برومند نوشهر و چالوس با سرعت عمل مثال زدني در نصب پارچه نوشته ها و آذين بندي خيابان ها عشق راستين خود به مقام ولايت و رهبري را ابراز كردند.
¤ بي تابي مردم براي ديدار با رهبر انقلاب موجب شد تا 2 ساعت پس از پايان مراسم ورزشگاه چالوس همچنان در حلقه مشتاقان ولايت باشد.

 



اصلاحيه

در پي درج خبري با عنوان «با صدور بيانيه اي از سوي مسئولان بسيج دانشجويي دانشگاه هاي خوزستان» كه در تاريخ 15 مهر 88 در صفحه 13 به چاپ رسيد، محمود نوري معاون سياسي و انتخابات استانداري ذكر شده كه «مديركل سياسي و انتخابات استانداري خوزستان» صحيح مي باشد. ضمنا «زمزمه هاي بركناري وي از سمت فوق شنيده مي شود» كه در متن خبر عنوان شده بود «وي از سمت خود بركنار شده است». همچنين بيانيه فوق توسط «بسيج دانشجويي دانشگاه هاي مطرح در استان» صادر شده است كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

 



نرم افزار جامع التفاسير ايران رتبه برتر خاورميانه را كسب كرد

نرم افزار چند رسانه اي «جامع التفاسير»، توليد شده درمركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي قم در سومين جشنواره جايزه جهاني سران (WSA) در كشور مكزيك در بخش «بهترين درمحتواي الكترونيكي و خلاقيت» رتبه برتر را در بين دولت عربي وخاورميانه به خود اختصاص داد.
به گزارش ايرنا از قم، مدير ارتباطات و تبليغات مركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي سه شنبه شب گفت: كسب اين رتبه افتخاري براي جمهوري اسلامي ايران است و ما كسب اين افتخار را به رهبر معظم انقلاب و تمام فرهيختگان كشور تبريك مي گوئيم.
«غلام رضا رحماني» جشنواره جايزه جهاني سران (WSA) را جشنواره دستاوردهاي رايانه اي بين المللي خواند و گفت: تمام شركت هاي نرم افزاري از سراسر دنيا يكي از توليدات خود را به اين جشنواره معرفي كرده بودند.
وي اظهار داشت: نامه رسمي و لوح تقدير جشنواره جهاني (WSA) با امضاي پروفسور دكتر«پـيتراي. بورگ» رئيس هيئت مديره و «جك بومانس» منشي ارشد اين جشنواره به حوزه رياست مركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي تقديم شد.
مدير ارتباطات و تبليغات مركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي برگزاري اين جشنواره بين المللي را در سه مرحله و دركشورهاي مختلف عنوان كرد و گفت: كارشناسان و مديران منتخب درسه شهر بزرگ سالزبورگ (اتريش)، دهلي نو (هند) و در نهايت مونتري (مكزيك) با بررسي هاي دقيق و فني نرم افزار چند رسانه اي «جامع التفاسير» را منتخب اين بخش معرفي كردند.
رحماني با اشاره به اينكه محصولات توليدي هر شركت به واسطه راي حاضران و هيئت رئيسه انتخاب مي شدند، تصريح كرد: بيشترين راي و امتياز را كارشناسان و نمايندگان كشورهاي اروپايي و آمريكايي به محصول قرآني و تفسيري مركز نور دادند.

 



كوچ عشاير اردبيل به مناطق قشلاقي آغاز شد

اردبيل - خبرنگار كيهان:
كوچ پائيزه عشاير استان اردبيل از دامنه هاي سبلان به مناطق قشلاقي در دشت مغان آغاز شد.
اسماعيل جوادزاده مديركل امور عشاير استان اردبيل با اعلام اين خبر افزود: كوچ پاييزه عشاير استان امسال بنا به دلايل مختلفي از جمله بارندگي خوب بهار و تابستان، پوشش گياهي در مناطق قشلاقي با تأخير حدود 25 روزه آغاز شده است.
وي گفت: در حال حاضر نزديك به 13 هزار خانوار عشايري در استان سكونت دارند كه به نگهداري دوميليون و 300 هزار رأس دام بزرگ و كوچك مشغول مي باشند.
وي افزود: براي ارائه خدمات مورد نياز عشاير استان در مسير كوچ 11 پست امدادي با همكاري دستگاه هاي ذي ربط در نظر گرفته شده است.
وي در پايان گفت: همه دستگاه هاي مربوطه در مسير كوچ عشاير خدمات لازم را ارائه مي دهند و شبكه دامپزشكي استان نيز، با امكانات مورد نياز به طور شبانه روزي در خدمت دهي به عشاير استان تلاش مي كند.

 



ظرفيت انتقال برق به عراق تا 2200 مگاوات افزايش مي يابد

سنندج - خبرنگار كيهان:
دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق در نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه ظرفيت انتقال نيروي برق به عراق اكنون 600 مگاوات است گفت: به موجب توافق حاصله با طرف عراقي ظرفيت انتقال برق به 2200 مگاوات افزايش مي يابد.
حسن دانايي فر كه پس از شركت در نشست مشترك با استاندار سليمانيه عراق در نقطه مرزي باشماق مريوان ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين نشست راه هاي احداث شهرك صنعتي مشترك در اين نقطه مرزي يعني باشماق مريوان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. همچنين مقرر شد زمان كار در بازارچه مرزي باشماق مريوان از 8 ساعت به 12 ساعت افزايش پيدا كند.
دبيرستاد توسعه اقتصادي ايران با عراق در نهاد رياست جمهوري تاكيد كرد، در صورت آمادگي دولت بغداد پرواز هاي هوايي تهران به سنندج و سنندج به سليمانيه عراق و بالعكس برقرار مي شود.
وي با اشاره به ظرفيت بالاي افزايش حجم مبادلات تجاري بين ايران و عراق گفت: حجم مبادلات بازرگاني سال گذشته بين دو كشور دو ميليارد و 800 ميليون دلار بود كه پيش بيني مي شود اين مبلغ امسال به حدود چهار ميليارد دلار برسد.
استاندار سليمانيه عراق نيز با اشاره به اينكه 53 ميليارد دينار براي توسعه تاسيسات گمركي در نوار مرزي اختصاص يافته است، گفت سعي مي كنيم امكانات لازم براي 24 ساعته شدن فعاليت گمرك مرزي و تردد زائران ايراني به عتبات عاليات در مرز باشماق فراهم كنيم.

 



رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس: فرهنگ ناب جبهه نبايد مورد جفا قرار گيرد

اردبيل- خبرنگاركيهان:
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: فرهنگ ناب دفاع مقدس به عنوان فرهنگ برخاسته از آموزه هاي غني و انسان ساز مكتب اسلام نبايد مورد جفا قرارگيرد.
سرتيپ پاسدار ميرفيصل باقرزاده در جلسه شوراي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت استان اردبيل با اعلام اين مطلب افزود: متاسفانه در مقاطعي از سالهاي بعد از جنگ تحميلي، جريان هايي تلاش كردند تا ابعاد عظيم هشت سال دفاع مقدس را كم رنگ جلوه دهند.
وي گفت: تلاش براي حفظ و انتقال هنرمندانه ظرايف فرهنگ دفاع مقدس به نسل هاي آينده، تكليفي مهم و بزرگ براي همه به شمار مي رود.
وي با اشاره به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مبني بر رفع مظلوميت از حوزه فرهنگ گفت: دولت نهم در برخي از شاخص هاي مربوط به اين امر از جمله كمك به ترويج و نهادينه شدن اعزام كاروان راهيان نور به مناطق عملياتي قدم هاي مثبت برداشته است كه اميد است در طول دولت دهم نيز با استمرار و تقويت بسترسازي ها و برنامه ريزي ها، توفيقات بزرگتري در اين عرصه مهم حاصل شود.
وي با تشريح گوشه هايي از حماسه ها و ايثار رزمندگان استان اردبيل و به ويژه لشكر عاشورا در دوران دفاع مقدس، تسريع در عملياتي كردن موزه دفاع مقدس اين استان را با هدف كمك به حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس ضروري دانست و گفت: برخي از استان هاي كشور از جمله استان همدان چنين موزه اي را به نحو مطلوب احداث كرده اند كه مي تواند مورد الگو در اين استان قرار گيرد.
وي ماموريت بنياد در ايجاد موزه هاي دفاع مقدس استان ها را يادآور شد و گفت: ايجاد موزه جنگ امروز مطالبه خواص است اما با گذشت زمان اين امر به مطالبه اي عمومي تبديل خواهد شد.
فيروز احمدي معاون سياسي امنيتي استانداري اردبيل گفت: ايجاد رديف اعتباري براي احداث موزه دفاع مقدس استان در سفر آتي دولت به اردبيل پيشنهاد مي شود.

 



پهلوگيري كشتي آمريكايي با 2200راس گاو در بندر بوشهر

كشتي اقيانوس پيماي آمريكايي كه نزديك به دو هزار و270راس گاو شيرده را با خود حمل مي كند در بندر بوشهر پهلوگيري كرد.
به گزارش مهر از بوشهر، محموله اين كشتي گاوهاي شيرده هستند و قرار است به شركت پگاه فارس در مرودشت منتقل شوند.
گفته مي شود براي ترخيص اين احشام و تشريفات قانوني آن، كارشناساني از دامپزشكي استان فارس و تهران در بندربوشهر حضور يافته اند و براي مدت كوتاهي نيز سوله اي در شهر چغادك كه در 15كيلومتري شهر بوشهر قرار دارد، براي دپو و انتقال تدريجي اين احشام درنظر گرفته شده است.
پهلوگيري اين كشتي از دو نظر داراي اهميت است اول اين كه كشتي غول پيكر مزبور به صورت مستقيم از بندر «ويل نينگ تن» آمريكا به بوشهر رسيد و ديگر اينكه سابقه نداشته است در بوشهر يك كشتي حامل احشام زنده پهلوگيري كند.
سكوت درباره
آمريكايي بودن كشتي
در همين راستا مهندس «محمد راستاد»، رئيس سازمان بنادر و دريانوردي بوشهر در گفت وگو با خبرنگاران پهلوگيري اين كشتي را تاييد كرد، اما تمايلي براي عنوان كردن نام كشور مبدا نداشت.
اين مقام مسئول در بندر بوشهر برابر اصرار برخي خبرنگاران، حاضر نشد مبدا اين كشتي اقيانوس پيما به بندر بوشهر را بازگو كند. وي از خبرنگاران خواست چيزي در خصوص كشور مبدا عنوان نكنند.
به گفته وي اين براي نخستين بار در تاريخ بندر بوشهر است كه هم بار كشتي مستقيم از مبدا به سمت اين بندر آمده و هم اينكه محموله آن احشام زنده است.
با طرح توسعه بندر بوشهر و تخفيف هاي سود بازرگاني، پهلوگيري كشتي ها افزايش يافته و صاحب اين كالا هم ترجيح داده از ميان بنادر مختلف، بار خود را در بوشهر تخليه كند.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس: حمايت تعرفه اي از صنعت فولاد مهم ترين اولويت مجلس است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
عضو هيئت رئيسه و نماينده مردم شهرستان لنجان در مجلس گفت: حمايت تعرفه اي و قانون رفع موانع توليد مهمترين اولويت مجلس براي حمايت از صنايع داخلي بخصوص صنعت فولاد است.
«محسن كوهكن» در حاشيه ديدار با مديرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: براي حفظ توليد و اشتغال و براي جلوگيري از ركود و ايجاد امكانات براي رقابت مناسب، موضوع مذكور در اولويت كار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
وي با اشاره به ركود اقتصادي در جهان و آثار آن در داخل و خارج از كشور اظهار داشت: در اين شرايط كشورهاي صنعتي و توليدكننده عمده نگاهشان به حفظ توليد و اشتغال است و بايد با ايجاد راهكارهاي مختلف، صنايع داخلي بخصوص صنعت فولاد را از عوارض ناشي از آن حفظ كنيم.
كوهكن افزود: موضع ما براي پايداري صنعت فولاد، افزايش توليد و حمايت از توليد و اشتغال است و بايد نسبت به مديران صنعت با ديد كلان نگاه كرد تا صنعت لطمه نخورد زيرا بي توجهي به اين امر باعث ضرر مردم مي شود.
نماينده مردم لنجان در مجلس گفت: در گذشته استخراج و توليد در انحصار دولت بود و دولت مي توانست سياست واحدي را اعمال كند اما در حال حاضر كه بخش خصوصي و دولتي با هم فعال هستند بايد به سمت و سويي حركت كنيم كه هر دو بخش بتوانند پويا و در جهت توليد و اشتغال حركت كنند.
وي افزود: در گذشته زماني فقط از بخش دولتي حمايت مي شد و قدرت رقابت در بخش خصوصي وجود نداشت و هم اكنون نيز وقتي يك معدن كه جزئي از بخش فولاد است را به بخش خصوصي واگذار مي كنيم قيمت آن تابع عرضه و تقاضا مي شود بنابراين بايد اجازه دهيم بخش دولتي هم در اين فضا روي پاي خود بايستد و كارش را دنبال كند.
وي با اشاره به پرداخت هزينه هاي صندوق بازنشستگي فولاد كشور توسط ذوب آهن اصفهان گفت: پرداخت حقوق بازنشستگان و تامين نيازهاي آنها براساس اجراي قانون خدمات كشوري حق آنهاست ولي اينگونه فشارهاي مالي اين مجتمع بزرگ صنعتي را با مشكلات جدي مواجه مي كند و در تلاش هستيم كه از طريق كميسيون صنايع و معادن اين بار مالي از دوش ذوب آهن اصفهان برداشته شود تا اين شركت بتواند به اهداف مورد نظر و تعهدات قانوني خود عمل كند.

 



نماينده تويسركان درمجلس: گردوي وارداتي بازار را اشباع كرده است

نماينده مردم تويسركان درمجلس شوراي اسلامي گفت: گردوي وارداتي بازار داخلي را اشباع كرده است.
به گزارش ايرنا «شهريار طاهرپور»، افزود: درنشست هاي متعدد با وزير بازرگاني ومعاونان وي، ورود بي رويه اين محصول به كشور يادآور و خواستار چاره انديشي در اين امر شده ايم.
وي گفت: واردات گردو كاشت و برداشت گردو در مناطق مختلف به ويژه شهرستان تويسركان را با بحران مواجه ساخته است.
وي افزود: براساس آمارهاي رسمي 10 تن گردوي خارجي به كشور وارد شده ولي آنچه كه با حضور در ميادين تره بار مي توان به وضوح ديد نشانگر ورود هزاران تن گردوي وارداتي به بازارهاي داخلي است.
طاهرپور، با بيان اينكه كه بيشتر گردوهاي موجود در بازار از مرزها و به صورت قاچاق وارد شده تصريح كرد:مسئولان مبارزه با قاچاق كالا و ارز بايد با جديت بيشتري با اين موضوع برخورد كنند.
نماينده مردم تويسركان درمجلس شوراي اسلامي افزود: با وجود اينكه بيش از 25 درصد گردوي مورد نياز جهان درايران توليد مي شود نبايد گردوي خارجي وارد كرد.
وي اظهارداشت: براي جلوگيري از ركورد بازار داخلي و به منظور حمايت توليدكنندگان اين محصول در بودجه 88 تعرفه كالاهاي كشاورزي وارداتي را به 90 درصد افزايش داديم.
طاهر پور ادامه داد: با توجه به اينكه افزايش تعرفه و ماليات كالاي وارداتي افزايش ورود كالاي قاچاق را به دنبال دارد از مسئولان مربوط خواسته ايم در اين زمينه برخورد جدي تري داشته باشند.

 



رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان: 96 درصد داروي موردنياز كشور در داخل توليد مي شود

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان، با بيان اين كه قبل از پيروزي انقلاب تنها 20 درصد از داروهاي موردنياز مردم در داخل كشور توليد مي شد، گفت: اين ميزان در زمان حاضر به بيش از 96 درصد رسيده است.
به گزارش ايرنا دكتر «رحيم سروري» روز سه شنبه در مراسم افتتاح چهارمين كنفرانس بين المللي «كنترل ريليز» ايران در زنجان با اشاره به اين كه اينك كمتر از چهار درصد داروي موردنياز كشور با هزينه هنگفت از خارج كشور تامين مي شود، افزود: اين داروها عمدتا از طريق فناوري هاي نوين توليد مي شوند.
وي با بيان اين كه امروزه روش هاي سنتي مرتبط با سيستم هاي دارورساني در حال منسوخ شدن است، افزود: دارويي كه بيمار به شكل سنتي دريافت مي كند به لحاظ زمان رسيدن به سلول و بافت هاي هدف و عوارضي كه ايجاد مي كند، از مواردي است كه حركت به سوي سيستم دارورساني نوين و هدفمند را ضروري مي سازد.
سروري، ساخت و استفاده از داروهاي نوتركيب را نيازمند سازوكار سيستم جديد دانست و تاكيد كرد: براي درمان بسياري از بيماري ها از جمله سرطان، ايدز و ديابت ناچار به استفاده از دارورساني جديد هستيم.
كنفرانس بين المللي «كنترل ريليز» ايران به مدت سه روز در سالن «روزبه» دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان جريان خواهد داشت.

 



اخبار ادبي و هنري

حماسه 33روزه حزب الله لبنان در خاك عشق
نخستين قسمت سريال تلويزيوني «خاك عشق» با موضوع مقاومت و زندگي مردم مجاهد لبنان روز جمعه (17مهرماه) از شبكه دو سيما پخش مي شود.
محمدتقي انصاري، تهيه كننده، كارگردان و نويسنده «خاك عشق»، اين سريال را با درونمايه اي مرتبط با حوادث سالهاي اخير لبنان در درامي عاطفي و در عين حال محيطي پرتعليق به وقايع مستند سالهاي اخير از جمله جنگ 33روزه لبنان در ماه مه سال 2006پرداخته است. اين سريال در 13قسمت 45 دقيقه اي به سفارش شبكه جهاني الكوثر در كشور لبنان توليد شده و از شبكه دو پخش مي شود. روابط عمومي شبكه دو سيما اعلام كرد: زمان پخش اين سريال روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ساعت 30/21اعلام شده است.
انعكاس اهانت نويسنده مصري به قرآن توسط بي بي سي
يك نويسنده مصري در مصاحبه با شبكه خبري انگليسي «بي بي سي» با اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم خواستار حذف اسلام از قانون اساسي مصر شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه مفكره الاسلام، القمني نويسنده مصري كه پيش از اين مواضعي ضداسلامي از خود بروز داده بود بار ديگر به اسلام و قرآن حمله كرد.
بنابر اين گزارش، گفته مي شود كه اين نويسنده مصري مدرك دكتراي تقلبي دارد و آن را از مركزي آمريكايي كه سابقه طولاني در جعل مدارك دارد، دريافت كرده است.
ادامه اكران «يك وجب از آسمان» در پنج سينما
مدير پخش و بازاريابي مركز خدمات سينمايي حوزه هنري از ادامه اكران فيلم سينمايي «يك وجب از آسمان» در پنج سينما خبر داد.
غلامرضا فرجي در اين ارتباط به مهر گفت: اين فيلم از 51مهرماه از سرگروه خارج مي شود و نمايش آن در سالنهاي آزادي، فرهنگ، سپيده2، فرهنگسراي بهمن و شاهد ادامه مي يابد.
رشد نشر در كشور بر اساس آمار
مديرعامل خانه كتاب در مراسم نهمين دوره جايزه كتاب فصل گفت: آمارهاي موجود تاكيدي بر فعاليت و رشد نشر در كشور است و نشان از ساماندهي حوزه تاليف و پديداري آثار ارزشمند در نشر كشور دارد.
علي شجاعي صايين، مديرعامل خانه كتاب و مجري جايزه كتاب فصل- ضمن خيرمقدم به حاضران گفت: خوشبختانه در نهمين دوره جايزه كتاب فصل، در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته، دبيرخانه اين توفيق را داشته كه 515 عنوان كتاب بيشتر را مورد ارزيابي و بررسي داوران قرار دهند. اين افزايش، نشان از تلاش دبيرخانه و هيئت داوران جايزه كتاب فصل و همچنين خانواده نشر كشور دارد.
وي ادامه داد: تعداد برگزيدگان ما نسبت به دوره مشابه، افزايش بيشتري دارد. در اين دوره همچنين، تعداد آثار تاليفي نيز نسبت به دوره قبل بيشتر شده يعني از ميان 71اثر برگزيده 01كتاب حاصل تلاش و تاليف نويسندگان ايراني است.
به گزارش برنا، مديرعامل خانه كتاب در اين خصوص افزود: همه اين آمارها تاكيدي بر فعاليت و رشد نشر در كشور است و نشان از ساماندهي حوزه تاليف و پديداري آثار ارزشمند در نشر كشور دارد.
سومين دوره كتاب شعر جوان در هفته كتاب
سومين دوره جايزه كتاب سال شعر جوان همزمان با برگزاري هفته كتاب برگزار مي شود.
اين جايزه با هدف انتخاب بهترين كتاب هاي شعر منتشر شده از شاعران جوان، 62آبان ماه سال جاري درخانه هنرمندان برگزار مي گردد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14