(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 مهر 1388- شماره 19484
 

در ديدار با كارگردان سريال بشارت منجي صورت گرفت
توصيه هاي مراجع تقليد به مضامين ديني در فيلم
نگاهي به فيلم «يك وجب از آسمان»وقتي زمين به آسمان مي رسد
روايت ضرغامي از عملكرد رسانه هاي بزرگ غربي
سانسور «مردم» در امپرياليسم خبري
بايدها و نبايدهاي مديريت سينما-3
اصلاح نظام عرضه و تقاضا
برترين برنامه هاي راديو و تلويزيون هاي اسلامي
حمايت 5/1 ميليارد توماني براي توليد 11 بازي رايانه اي در كشور
برگزاري دومين جشنواره تئاتر ايثار
تمام تالارهاي نمايشي شهر تهران ميزبان هنرمندان رضوي
پرونده مميزي در شماره جديد سينما رسانه
نمايش فيلم هاي جوانان درتهران و 12 شهر
ثبت تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملي



در ديدار با كارگردان سريال بشارت منجي صورت گرفت
توصيه هاي مراجع تقليد به مضامين ديني در فيلم

نادر طالب زاده ، كارگردان سينما و تلويزيون با سفر به شهر قم با برخي از مراجع تقليد ديدار و گفت و گو كرد.
آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد درديدار كارگردان سريال بشارت منجي با وي گفت: كار در سينماي ديني ظريف و دشوار است و در اين نوع توليدات واقع گرايي از شروط اصلي و اساسي است.
وي افزود: در عصر حاضر كه استفاده مردم از رسانه ها بيشتر از هر زمان ديگر است، رسالت رسانه ها تنها توليد برنامه هاي صرفا سرگرم كننده نيست.
آيت الله سبحاني با بيان اين نكته كه در سينماي ديني تاكيد بر اصل توحيد بسيار مهم است، تصريح كرد: هر چه عيسي (ع) و مادر آن حضرت بيشتر در توليدات سينمايي ما تكريم شوند سبب جلب بيشتر مسيحيان به اسلام مي شود.
وي با اشاره به اينكه در قرآن كريم و روايات اسلامي در باره حضرت مسيح (ع) مطالب بسياري گفته شده است، اظهار داشت: جهت توليد محصولات فرهنگي وهنري ديني با تكيه بر آيات قرآن واحاديث، شخصيت هاي فيلم بايد به درستي شناسايي و معرفي شوند.
نادر طالب زاده كارگردان سريال بشارت منجي هم در اين ديدار گفت: سعي كرديم در اين مجموعه حضرت مسيح (ع) را نه به عنوان پسر خدا بلكه مبشر پيامبر اسلام معرفي كنيم.
وي افزود: با توليد فيلم بشارت منجي باب گفت وگو با مسيحيت باز شده و اين محصول در بسياري از رسانه هاي غربي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است .
نادر طالب زاده همچنين با آيت الله ناصر مكارم شيرازي نيز ديدار و گفت وگو كرد.
آيت الله مكارم شيرازي در اين ديدار، ساخت فيلم هاي مذهبي را در پيشرفت و توسعه فرهنگ اسلامي بسيار مهم خواند و بر توجه
فيلم سازان و هنرمندان اسلامي به اين بخش تاكيد كرد.
وي همچنين خواستار توجه هر چه بيشتر مسؤولان به مسائل فرهنگي به ويژه ساخت فيلم هاي ديني و مذهبي شد.
در ابتداي اين ديدار طالب زاده از نحوه ساخت و تدوين سريال بشارت منجي گزارشي ارائه كرد. بشارت منجي، داستان زندگي حضرت عيسي(ع) است. در خلاصه داستان اين سريال آمده است: در روزگاري كه كاهنان، رومي ها و حكومت فاسد هيرودس زمام امور يهوديه (فلسطين) را در دست داشتند پيامبري با نشانه توحيد و عرفان ظهور كرد. وي در برابر زور و فساد هيرودس و رومي ها مقاومت كرد، اما تزوير كاهنان موثر افتاد و او به خواست خداي خود لبيك گفت و عروج كرد.
مجموعه تلويزيوني «بشارت منجي» به نويسندگي و كارگرداني نادر طالب زاده يكشنبه ها از شبكه يك پخش مي شود.
اين سريال به شيوه 35 ميلي متري در لوكيشن هاي مردان آنجلس، مريم مقدس، امام علي(ع) در شهرك سينمايي دفاع مقدس فيلمبرداري شده است.

 



نگاهي به فيلم «يك وجب از آسمان»وقتي زمين به آسمان مي رسد

آرش فهيم
«يك وجب از آسمان» نمونه اي از يك فيلم ملي است. آدم هاي درون فيلم- چه مثبت و چه منفي- برگرفته از «مردم ايران» هستند. در تك تك نماهاي فيلم، حس و حالي اشراقي جريان دارد. فرم و ساختار فيلم، سايه اي از خيال و زيبايي شناسي ايراني است و از همه مهم تر اين كه از نظر معرفت شناختي، وامدار آرمان ها و ايدئولوژي ايراني است؛ «شرقي ايراني اسلامي شيعي» بهترين عبارت براي توصيف «يك وجب از آسمان» است؛ نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر.
در عين حال، مي توان آن را تجربه اي جذاب از سينماي معناگرا دانست؛ بسيار متفاوت تر از آنچه در تمام اين سالها تحت عنوان فيلم معناگرا به خوردمان داده اند. در همان حال كه مي دانيم يك فيلم سوررئال و فانتزيك است، اما آن را باور مي كنيم و مي پنداريم كه واقعيت حقيقي آن چيزي است كه در اين فيلم مي بينيم، نه آنچه كه با چشم ظاهر مشاهده مي كنيم.
فيلم با صحنه هايي از تذكر تضاد طبقاتي آغاز مي شود.
تصوير بچه هاي خياباني و نگاههاي ملتمس آنها به مالكان خودروهاي گران قيمت، اگرچه كليشه اي، اما سرفصل بيان دردها و دغدغه هاي اجتماعي فيلم است. ولي فيلم به همين چند تصوير بسنده نكرده است، بلكه اين دردمندي در تمام تصاوير آن جريان دارد.
اما به واقع، از نظر گونه شناختي، «يك وجب از آسمان» يك فيلم اجتماعي نيست، بلكه يك فيلم ديني است. نگاه اجتماعي فيلم هم به آن الصاق نشده، كه جزيي از محتواي مذهبي فيلم است. يك اثر هنري اگر به زبان ديني اصيل ايراني بيان شود، خود به خود اجتماعي مي شود؛ عدالت خواهي در آن تبلور مي يابد. از همين رو معتقدم فيلم علي وزيريان فقط و فقط ديني است و هر كارگردان ديگري هم بخواهد فيلم ديني، به معناي واقعي آن بسازد، نمي تواند نسبت به وجود هر نوع سياهي و پليدي و زشتي و بدي، از جمله بي عدالتي، بي تفاوت باشد.
اين تفكر كه دين و دينداري، بدون عدالت و عدالت بدون دين و دينداري امكان پذير نيست، به خوبي در «يك وجب از آسمان» دراماتيزه شده است؛ كاسبكارهاي قصه فيلم، وقتي يك وجب از آسمان را به دست مي آورند، آن را تبديل به وسيله اي براي ازدياد اموال و گسترش كاسبي خودشان مي كنند. از طرف ديگر، وقتي كه پسرك گل فروش (به عنوان نماد سالك وصال حق) يك وجب آسمان را در اختيار دارد، آن را به طور مساوي در اختيار همه قرار مي دهد.
پس از قصه، آنچه در فرم فيلم برجستگي دارد، نقاشي و گرافيك است. قاب هاي تصويربرداري شده، حساب شده و هنرمندانه هستند و استفاده از رنگ در آن هوشمندانه است. به همين دليل ساختار فيلم، داراي يك هارموني بصري است كه با محتواي فيلم تناسب دارد. مثلا در فيلم رنگ آبي بسيار ديده مي شود كه متناسب با موضوع فيلم، يعني «آسمان» است.
فيلم فاقد شخصيت پردازي منسجمي است و آدم هاي فيلم در حد تيپ باقي مانده اند. اين در حالي است كه مي شد با عمق بخشيدن به شخصيت ها، مضمون مورد نظر فيلم را غنا بخشيد. مثلا مي شود روي شخصيت «عفت» بيشتر كار كرد تا چهره يك مادر در فيلم تشخص يابد.
تمام حرف هاي اين فيلم در قالب درام و زبان نمادين زده شد. اي كاش نتيجه گيري فيلم هم به جاي بيان مستقيم، به همان شكل نمادين و تصويري تجلي مي يافت. همان حرف كه براي پيدا كردن راه رسيدن به آسمان بايد بنده خوب خدا بود و در سكانس پاياني، بر زبان آدم هاي درون فيلم جاري شد.
در پايان اين كه، اگرچه «يك وجب از آسمان» يك شاهكار و فيلمي خارق العاده نيست، اما در مختصات فرهنگي و سينمايي ما، يك «بركت» محسوب مي شود و مخاطب خودش را به يك سفر معنوي و دلي مي برد و او را باتجربه اي جديد همراه مي كند.

 



روايت ضرغامي از عملكرد رسانه هاي بزرگ غربي
سانسور «مردم» در امپرياليسم خبري

«ما امروز در دنيا با امپرياليسم خبري مواجه هستيم كه با تكيه بر ابزار سازماندهي شده كه نامش جنگ نرم است، با ما مقابله مي كنند.»
عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما، در مراسم اختتاميه اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي سخنراني كرد. وي در اين سخنراني تحليلي را درباره عملكرد شبكه هاي خبري بزرگ دنيا و برخورد آن ها با وقايع اخير سياسي و اجتماعي در ايران ارائه نمود. ضرغامي گفت: ما امروز در دنيا با امپرياليسم خبري مواجه هستيم كه با تكيه بر ابزار سازماندهي شده با ما مقابله مي كنند و نامش جنگ نرم است. مي بينيم كه اين رسانه ها چه جولاني مي دهند. اما دوران تك گويي و مونولوگ گويي گذشته و عرصه ها باز شده است.
وي تصريح كرد: رسانه هاي غربي امروز سانسور وحشتناكي را ارائه مي دهند و درباره يك واقعه به قدري اخبار غيرمرتبط زياد و متنوع ارائه مي دهند كه مردم نتوانند حقيقت را كشف كنند.
ضرغامي در ادامه سخنان خود به حوادث پس از انتخابات ايران به عنوان مثال اشاره و اظهار داشت: انتخابات ايران يك رويداد كم نظير آن هم در يك كشور انقلابي بود. سي سال پس از انقلاب و اين همه اتفاقاتي كه رخ داده و سختي ها و محروميت ها، مردم همچنان محكم و پايدار از انقلاب خود حمايت مي كنند و با حضور 85 درصدي پاي صندوق هاي راي مي آيند و در چارچوب قانون اساسي راي مي دهند كه در بسياري از كشورهاي مدعي دموكراسي از اين خبرها نيست و بيش از 25 ميليون نفر به يك نقطه نظر مشترك مي رسند، اما چند هفته بعد كه برخي عمداً و برخي از روي غفلت حوادثي را ايجاد كردند، از سوي رسانه هاي غربي بازتاب گسترده اي داده شد.
وي تصريح كرد: در روز قدس در تهران و شهرستان ها راهپيمايي هاي پرشكوهي انجام شد و همان شعارهاي آرمان خواهانه اي كه در زمان حيات امام راحل سر داده مي شد، سر داده شد در بين آنها عده چند هزار نفره اي نيز شعارهايي خلاف آرمان هاي انقلاب سردادند و چون اينجا آزادي است، با حمايت نيروهاي انتظامي شعار مي دهند و از آزادي برخوردارند و تلويزيون هم سانسور نمي كند. اما در شبكه هاي امپرياليستي اين گونه نيست.
ضرغامي تأكيد نمود: رسانه هاي استكباري چند ميليون نفر را ناديده گرفتند و به طور گسترده به بازتاب تظاهرات آن جمع پرداختند.
رئيس سازمان صدا و سيما در ادامه خطاب به مديران شبكه هايي كه در اين مراسم حضور داشتند، اظهار داشت: اينها علي رغم همه قيافه هاي استكباري وقتي نماينده جمهوري اسلامي ايران را مي بينند، به او التماس مي كنند و نماينده آمريكا ساعت ها معطل مي ماند و خواهش مي كند تا با نماينده ايراني صحبت كند. البته هيئت ايراني هم به آنها مي گويند شما هم مثل بقيه منتظر باشيد و آنها در فرصت كوتاهي سر نماز او را پيدا مي كنند تا در يك لحظه رويايي سخنان خود را بگويند اما ايران با موضع اقتدار مطالب جهان اسلام را به آنها گوشزد مي كند. همه اين افتخارات به خاطر فداكاري هايي است كه انجام شده و فكر كنيد كه يك شبكه اين مطالب را قلب كند، چقدر سخت است.
وي افزود: اگر در زمينه فعاليت اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي به خبرگزاري بين المللي احتياج داريم، بايد زودتر آن را تشكيل بدهيم و قدم هايي نيز در اين زمينه برداشته شده است.
ضرغامي گفت: تك تك ما كه به اينجا آمده ايم، به اسلام عشق مي ورزيم و معتقديم اگر پا در وادي رسانه گذاشته ايم به نام اسلام و با هدف ترويج اهداف حقه الهي است و به همين دليل خداوند بركت مي دهد.
رئيس سازمان صدا و سيما در ادامه به سريال يوسف پيامبر(ع) اشاره و اظهار داشت: در اين زمينه سريال يوسف پيامبر(ع) كه با اقبال گسترده مردم روبه رو شد، بهترين مثال است. اين سريال چون حقيقت و قصه قرآن است و از دل و پيش خود ما نيست، محبوب شده و نگران اين نيستيم كه چقدر تاثير مي گذارد. در اين ميان هنرمندان هم زحمت مي كشند و آن را به تصوير مي كشند ولي بركت از جانب اوست و خود خداوند تضمين تاثيرگذاري آن را تضمين كرده است.
رئيس صدا و سيما گفت: راديو تلويزيون هاي اسلامي بايد با استفاده از توليدات يكديگر، نقش ذائقه سازي مخاطبان مسلمان را خود برعهده گيرند.
ضرغامي در بخش پاياني سخنان خود گفت: امروز جنگ با ماهواره ها و تلويزيون هاست و سرداران و فرماندهان لشكر حاضر در ميدان براي مبارزه با كفر شما هستيد و خودتان را دست كم نگيريد.

 



بايدها و نبايدهاي مديريت سينما-3
اصلاح نظام عرضه و تقاضا

پرويز شيخ طادي كارگردان سينما، يكي از مهم ترين آسيب هاي سينماي كشورمان را نظام عرضه و تقاضاي حاكم در آن مي داند و معتقد است، اين بخش بايد اصلاح شود.
كارگردان فيلم «پشت پرده مه» در گفت وگو با خبرنگاركيهان گفت: نظام عرضه و تقاضا در سينما به شكل سرمايه داري عمل مي كند. يعني يك جريان ليبراليستي اين عرضه را به دست گرفته و كنترل مي كند، اما به چشم نمي آيد. وي افزود: من نمي خواهم از اين جريان به عنوان «مافيا» اسم ببرم، اما واقعيت اين است كه نظام عرضه و تقاضا در سينماي ايران توسط يك عده كه تفكر خاصي هم دارند اداره مي شود.
شيخ طادي درباره تفكر حاكم بر نظام عرضه و تقاضاي سينماي ايران توضيح داد: تفكر حاكم بر اين نظام، آمريكايي است. يعني مي گويند كه بيننده چگونه مي خندد و جذب فيلم ها مي شود، ما هم همان كار را كنيم. وي ادامه داد: قطب هاي تصميم گيري در سينماي ايران سرمايه محور هستند. البته نمي توان سرمايه را ناديده گرفت، اما نبايد محتوا فداي سرمايه شود. كارگردان فيلم «سينه سرخ» اضافه كرد: در اين نظام عرضه و تقاضا، بسياري از فيلم هاي ارزشمند و خوب از چرخه اكران حذف مي شوند.او همچنين سالن هاي سينمايي در كشور را ناكافي دانست و گفت: با وجود بازسازي و ساخت سالن سينما در سال هاي اخير، اما اين سالن ها همچنان ناكافي هستند و همين مسئله سبب مي شود، فيلم ها براي رسيدن به نوبت اكران در نوبت بمانند.
شيخ طادي پيشنهاد داد كه سهام عدالت در بخش فرهنگ هم توزيع شود اظهار داشت: اگر فرهنگ نياز به سوبسيد دارد، نبايد تعارف كرد و بايد براي آن هزينه نمود.
وي ادامه داد: در سينماي ايران برخي از كارگردانان زحمت مي كشند و فيلم ارزشي مي سازند، اما سينما داران دوست ندارند كه اين فيلم ها را اكران كنند. به همين دليل، مديريت سينمايي بايد سود سينما داران را در نظر بگيرد و با تضمين تامين هزينه آن ها، زمينه را براي اكران بيشتر فيلم هاي ارزشي هموار نمايد در غير اين صورت انگيزه ساخت فيلم ارزشي در سينمايمان كاهش مي يابد.
وي افزود: دور شدن برخي از فيلمسازان و تهيه كنندگان از سينماي ارزشي و گرويدن آن ها به سينماي تجاري، يكي از آسيب هاي سينماي ايران است. اين در حالي است كه اصلاً خود غربي ها هم، فيلم هاي تجاري را اصلاً سينما نمي دانند، بلكه يك سرگرمي سبك مي نامند.
شيخ طادي اصلاح وضعيت بنياد سينمايي فارابي را هم يكي از بايدهاي مديريت سينمايي دانست و گفت: اصلاً معلوم نيست كه بنياد فارابي به چه علتي تشكيل شده است؟ چون ما هر بار سمت آن رفتيم، نتوانستيم به توافق برسيم و كاري جدي را انجام دهيم.
وي غلبه سليقه شخصي مديران پايين دست دستگاه سينمايي كشور را يكي از نبايدهاي عمده دانست و توضيح داد: متاسفانه اين مسئله باعث شده كه در مورد موضوعات مهمي چون جنگ 33 روزه لبنان، مسائل جهان اسلام و مضامين ملي و ديني كمتر فيلم توليد شود. از جمله اين كه خود بنده پيشنهاداتي را براي ساخت فيلم هايي با اين موضوعات داده ام، اما مورد استقبال هيچ يك از مديران سينمايي قرار نگرفته است.
شيخ طادي در بخش ديگري، بر شناخت كشور و مسائل عمده جامعه از سوي مديران فرهنگي و سينمايي تاكيد كرد و ابراز داشت: اين مديران بايد موقعيت فعلي كشور، نسبتي كه با مردم دارند و مردم با آن ها دارند و همچنين حقي كه مردم بر گردن آن ها دارند را در نظر داشته باشند. حفظ ارتباط مديران با مردم از همه چيز واجب تر است.
وي تصريح كرد: مديران فرهنگي، برخلاف ساير مديران، با مسائل خشك و بي روح سرو كار ندارند، بلكه با روح و روان انسان ها در ارتباط هستند. شيخ طادي افزود: به همين دليل، يك مدير فرهنگي بايد مثل يك پدر باشد. بايد ناهنجاري ها، عارضه ها و مشكلاتي كه هنرمندان به طور دائم در معرض آن ها قرار دارند را بشناسد و بتواند اهالي هنر را به آرامش و سلامت دعوت كند.
وي درباره كنترل و مميزي هم تاكيد كرد كه نبايد فقط ظواهر را مورد توجه قرار داد.
شيخ طادي توجه بيشتر به حمايت دولتي از هنرمندان، تقويت بخشي فني سينما و به كارگيري مديران جوان را از ديگر بايدهاي مديريت سينمايي برشمرد.

 



برترين برنامه هاي راديو و تلويزيون هاي اسلامي

در مراسم اختتاميه سومين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي برترين برنامه ها معرفي و تقدير شد.
در اين رويداد بين المللي كه از 11تا 13 مهرماه و با حضور 160شبكه راديويي و تلويزيوني از 25كشور جهان در تهران برگزار شد، اين آثار معرفي شدند:
جايزه ويژه به فرج الله سلحشور (نويسنده، كارگردان و تهيه كننده مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر)، آثار راديويي: در بخش سرود و تواشيح؛ برنامه «نهج الاحرار» از راديو الايمان فلسطين، در بخش ميزگرد، سخنراني و گفت وگو؛ برنامه «بوستان معرفت» از راديو قرآن ايران، در بخش آرم و آنونس راديويي؛ برنامه «هل فكرت» از راديو الفرقان كشور عراق، در بخش مسابقه راديويي؛ برنامه «انت الرابح» از راديو نور لبنان، در بخش تركيبي؛ برنامه «غزه و القدس» از راديو الايمان فلسطين، در بخش ساده راديويي؛ برنامه كليم الله» از راديو البلاد عراق، در بخش مستند؛ برنامه «زمان سسي» از راديو مركز آذربايجان شرقي ايران.
آثار تلويزيوني: در بخش كليپ؛ برنامه «رايه لبنان» از شبكه المنار لبنان، در بخش آنونس و وله؛ برنامه «الشاخص» از شبكه الاتجاه عراق، در بخش مستند؛ برنامه «داوطلب مرگ» از شبكه الكوثر ايران، در بخش انيميشن؛ «كودك و اشغال گر» از شبكه سحر ايران، در بخش ميزگرد تلويزيوني؛ برنامه «الي القلب» از شبكه المنار لبنان، در بخش تركيبي؛ برنامه «+o» از شبكه الكوثر ايران، در بخش نمايشي؛ برنامه «ستاره سهيل» از شبكه سحر ايران، همچنين هيئت داوران در بخش ويژه هاي آثار تلويزيوني برنامه هاي الرايه خلف الاسوار، الغدير، و مؤسسه الشروق لانتايج الفتي را شايسته دريافت لوح تقدير و جايزه دانست. در بخش آثار سياسي و خبر 14 برگزيده و در بخش بهترين پايگاه هاي اينترنتي نيز 6 پايگاه لوح تقدير و جايزه دريافت كردند.
آثار ويژه تلويزيون: جايزه ويژه توجه مضموني به قرآن و عترت به شبكه الاهوار عراق، جايزه ويژه توجه به مضمون مقاومت شبكه الافاق عراق و جايزه ويژه توجه به مضمون پيامبر اكرم(ص) شبكه الغديرعراق. همچنين هيئت داوران اين بخش از مؤسسه اشرروق لانتايج الفتي به دليل تلاش براي تركيب مضمون ديني با قالب نمايشي، شايسته دريافت لوح تقدير و جايزه از جشنواره دانسته است.
آثار سياسي و خبر: در بخش خبر تلويزيوني شبكه تمدن افغانستان، در بخش خبر راديويي شبكه نور لبنان، در بخش گزارش خبري شبكه الفرات عراق، در بخش گزارش خبري راديويي شبكه پرس تي وي ايران، در بخش ميزگرد سياسي تلويزيوني شبكه الكوثر ايران، در بخش ميزگرد سياسي راديويي راديو عراق ايران، در بخش تيزر و وله سياسي تلويزيوني شبكه المنار لبنان، در بخش مصاحبه خبري تلويزيوني شبكه الوطن عراق، در بخش مصاحبه خبري راديويي راديو پشتو زاهدان، در بخش بهرتين سردبيري و دبيري خبر تلويزيون شبكه الكوثر ايران، در بخش بهترين سردبير و دبيري خبر راديويي راديو نور از لبنان.
پايگاه هاي اينترنتي: در بخش پرمخاطب ترين شبكه پرس تي وي ايران،د ر بخش زيباترين گرافيك شبكه الاقصي فلسطين، در بخش بهترين محتوا شبكه راديو معارف ايران و در بخش بهترين به روزرساني شبكه العالم ايران. همچنين هيئت داوران اين بخش جايزه ويژه را به پايگاه اينترنتي آوانت افغانستان اهدا كردند و پايگاه اينترنتي نهرين نت عراق را لايق دريافت لوح تقدير و هديه جشنواره دانست.
همچنين جايزه بهترين برنامه در بخش ويژه قرآن و عترت به راديو معارف و قرآن نجف عراق، جايزه بهترين برنامه در بخش ويژه پيامبر اعظم(ص) به راديو اردوي زاهدان از ايران و جايزه بهترين برنامه در بخش مقاومت به راديو النهرين عراق اهدا شد.

 



حمايت 5/1 ميليارد توماني براي توليد 11 بازي رايانه اي در كشور

قائم مقام بنياد ملي
بازي هاي رايانه اي گفت: بنياد ملي بازي هاي رايانه اي از 11 پروژه توليد بازي رايانه اي حمايت كرده و نزديك به يك ميليارد و 500 ميليون تومان سرمايه گذاري كرده است.
محمد بيطرف در گفت وگو با توانا گفت: تمامي حمايت ها از بازي هاي رايانه اي، طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عهده بنياد ملي
بازي هاي رايانه اي است.
بيطرف افزود: در سال گذشته 11 پروژه توليدي كليد خورده است و اين بازي ها به ترتيب طي مدت زمان معيني وارد بازار مي شود؛ طي سال جاري نيز بازي »شمشير نادر« وارد بازار شد و بازي هاي ديگر تا پايان سال 88 و اوايل سال 89 وارد بازار خواهند شد.
وي اظهار داشت: برخي از اين بازي ها شامل ايمان پولادي، صنعت ملي، فسقلي و چوب سحر آميز، سياره خاموش و نبرد خيبر است.

 



برگزاري دومين جشنواره تئاتر ايثار

آيين اختتاميه دومين جشنواره تئاتر ايثار طي مراسمي با حضور رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و هنرمندان پيشكسوت تئاتر كشور برگزار شد.
اختتاميه دومين جشنواره تئاتر ايثار با حضور مسعود زريبافان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، عباس خامه يار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، محمداسماعيل رضايي، دبير جشنواره تئاتر ايثار و مدير كل هنري و نمايشي، معاونان استان هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران، روغني، مدير صندوق ذخيره شاهد، هيئت داوران و جمعي از هنرمندان پيشكسوت تئاتر كشور در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
رضايي، دبير جشنواره تئاتر ايثار با ارائه گزارشي از روند شكل گيري و برگزاري دومين جشنواره تئار ايثار گفت: كليد كار شروع جشنواره تئاتر ايثار در ارديبهشت سال جاري زده شد و بعد از اعلام فراخوان، 600 نمايشنامه به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.
وي ادامه داد: هيئت داوران بعد از بازبيني مقدماتي، 120 اثر را به عنوان آثار منتخب اعلام كردند و از ابتداي شهريور با سفر به 22 استان كشور در بازبيني نهايي 20 اثر را شايسته تقدير دانستند.
دبير جشنواره تئاتر ايثار اضافه كرد: اين 20 اثر برگزيده در دومين جشنواره تئاتر ايثار از 11 تا 16 مهر سال جاري در 3 تالار مولوي، مهر و انديشه حوزه هنري با يكديگر به رقابت پرداختند.
رضايي در پايان با ستايش هوشياري و بيداري نسل جوان در دريافت باورها و ارزش هاي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي، هنرمندان را رزمندگان جبهه هاي فرهنگي خواند كه با بهره گيري از زبان هنر رشادت ها و ايثارگري رزمندگان را در دوران 8 سال دفاع مقدس به تصوير مي كشند.
بنابراين گزارش، به برگزيدگان اين دوره در بخش هاي نويسندگي، كارگرداني، بازيگري مرد و زن، طراحي صحنه و موسيقي ديپلم افتخار، تنديس جشنواره با لوح تقدير و جايزه نقدي اهدا شد.

 



تمام تالارهاي نمايشي شهر تهران ميزبان هنرمندان رضوي

تمام تالارهاي نمايشي شهر تهران از 28 مهرماه تا 2 آبان ميزبان گروه هاي نمايشي رضوي مي شوند. اين در حالي است كه دوازده گروه نمايشي بخش نمايشهاي كودك و نوجوان و عروسكي از شهرهاي مختلف كشور عازم استان هرمزگان و شهر بندرعباس مي شوند.
تالارهاي چهارسو، قشقايي، سايه، كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر، تالار شماره يك و دو تماشاخانه ايرانشهر و خانه هنرمندان در طول روزهاي برگزاري جشنواره براي اجراي گروههاي نمايشي بخشهاي مختلف جشنواره رضوي پيش بيني شده است.
برپايه اين خبر، در طول ايام برگزاري جشنواره شش نمايش تجربي، 18 نمايش صحنه اي(مسابقه ايران) و پنج نمايش مهمان در اين تالارها و سالن ها به روي صحنه خواهند رفت.
علاوه بر نمايش هاي بخش هاي مسابقه ايران، تجربي و مهمان، هشت نمايش از آثار پذيرفته شده بخش خياباني رضوي و چهار نمايش آئيني و پنج مجلس تعزيه از آثار راه يافته به جشنواره نيز، به اجرا گذاشته مي شود.

 



پرونده مميزي در شماره جديد سينما رسانه

شماره جديد ماهنامه سينما رسانه با پرونده اي درباره مميزي و سانسور منتشر شد.
در اين نشريه مطالبي درباره بايد ها و نبايد هاي وزارت ارشاد با عنوان وزارت ارشاد اپوزيسيون است؟ ، بررسي سريال هاي تلويزيون در ماه مبارك رمضان ، نقد فيلم هاي بي پولي ، ترديد و كيش و مات ، مسلمان از چشم هاليوود،كاركرد نرم خبر در براندازي نرم، نگاهي به سينماي جنگ در جهان ، ساحت قدسي در تئاتر ، تئاتر دانشجويي و ... چاپ شده است.
همچنين در پرونده اين شماره سينما رسانه مصاحبه با وزير ارشاد درباره مميزي ، سانسور در غرب،مميزي هوشمندانه سي ان ان ، رنج رسانه هاي استكبار به روايت پروفسور حميد مولانا ، انحصار اطلاعات در غرب و ... آمده است.

 



نمايش فيلم هاي جوانان درتهران و 12 شهر

بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به عنوان جشن بزرگ فيلمسازان جوان كشور از 20 تا 25 آبانماه آينده به ميزباني شهر تهران و همزمان در 12 شهر كشور برگزار مي شود.
مجموعه سينما فلسطين تهران، خانه هنرمندان و مركز فرهنگي هنري صبا مكان هاي برگزاري بخشهاي مختلف اين رويداد بزرگ سينمايي در تهران است.
برپايه اين خبر، فيلمسازان 103 كشور جهان در اين دوره جشنواره آثار ارائه داده اند كه يك ركورد محسوب مي شود و در تاريخ جشنواره هاي كشور شركت اين گستره از هنرمندان و فيلمسازان كشورهاي جهان بي سابقه است.

 



ثبت تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملي

تماشاخانه سنگلج هم زمان با چهل وچهارمين سال روز تأسيس، در فهرست آثار ملي ثبت شد.
اين تماشاخانه به شماره 27469 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد. در اين راستا،
18 مهرماه به مناسبت سالگرد تأسيس تماشاخانه سنگلج، نمايشگاهي از عكس هاي قديمي تئاتر در خيابان بهشت برپا شد. در اين نمايشگاه، 44 قطعه عكس به نمايش در آمد.
هم چنين قرار است، پرده برداري از دو تنديس در حضور مقامات اداري، فرهنگي و هنرمندان انجام شود. تقدير از خبرنگار و پژوهشگر برتر و خادمان فرهنگي جزو برنامه هاي اين مراسم است.
در اين مراسم، كتاب سنگلج با عنوان »گذري بر تماشاخانه سنگلج« رونمايي خواهد شد.
اين مراسم فردا ساعت 18 با مشاركت شهرداري منطقه 12 تهران در تماشاخانه سنگلج واقع در خيابان بهشت برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14