(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 مهر 1388- شماره 19484
 

در پاسخ به اظهارات مهدي كلهر
برادرم متوجه باش ...
رسانه هاي ديجيتال و دفاع مقدس
انفجار خم پاره چهار
موبايل با عطر جبهه



در پاسخ به اظهارات مهدي كلهر
برادرم متوجه باش ...

نامه اعظم به برادر شهيدش اكبر اسدي
تلفن زنگ زد. صدايي خسته و نگران بعد از سلام پرسيد: آيا آقاي كلهر (مشاور رئيس جمهور) اين حرف ها را زده است؟! گفتم چه حرف هايي؟
- اينكه بچه هاي رزمنده متأثر از فيلم هاي وسترن آمريكايي و ايتاليايي بوده اند!
گفتم نمي دانم و نشنيده ام. آدرس داد و افزود من دو چشم و يك ريه ام را در جنگ از دست دادم. درصد جانبازي ام را 25 زدند اما دل من از اين چيزها به درد نمي آيد، دل مرا اين جور حرف ها به درد مي آورد. روزي كه در جزاير مجنون مي جنگيديم، پيغام آوردند امام فرموده :«جزاير بايد حفظ شود!» و همين يك جمله براي همه آن رزمنده ها كافي بود. چه خون ها كه ندادند و چه رشادت ها كه نكردند تا حرف امام روي زمين نماند و خدا را شكر هم چنين نشد و جزاير حفظ شدند. بعد از تماس اين جانباز عزيز، تحقيقي اندك كافي بود تا معلوم شود ماجرا متأسفانه حقيقت دارد. به راستي جواب اين حرف ها را چگونه بايد داد و چه بايد گفت؟ بگوييم آخر برادر! اصلا آن روزگار چنددرصد مردم تلويزيون داشتند و چنددرصد جوانان... بگذريم.
حالا حدود دو هفته گذشته است و خبري از تصحيح و پوزش هم نيست. راستي آن جانباز يك چيز ديگر هم گفت. از مادر دوست شهيدش. گفت مادر علي مي گويد: بعد از سال ها كه استخوان هاي پسرم را برايم آوردند، شب ها كه باد مي وزد و صداي خش خش برگ هاي خشك از حياط به گوش مي رسد، دلم مي لرزد و با خودم مي گويم نكند علي...
¤¤¤
اما شايد بهترين جواب اين نامه باشد. نامه اي كه آن روزها «اعظم» براي برادر رزمنده اش «اكبر» مي نويسد. نامه اي كه به زيبايي آبشخور فرهنگ جبهه را مشخص مي كند. شهيد اكبر اسدي، هنرمندي عكاس بود اما گويا قاب دوربين كوچك تر از آن بود كه بتواند تمام وسعت نگاه او را در خود جاي دهد و جبهه جايي شد تا فرمانده دسته غواصي گردان سيدالشهداء(ع) لشگر 31 عاشورا، هنرمردان خدا را در آن بياموزد و خاطره اش را در قاب آبي آسمان براي خواهرش به يادگار بگذارد. آنچه مي خوانيد عين نامه اعظم است به اكبر.
¤¤¤
سلام به برادر مجاهدم اكبر...
بسم رب الشهداء والصديقين
سلام به برادر مجاهدم اكبر. اميدوارم با تكيه بر خداوند متعال هرچه باشتاب تر در راه حق گام زني. اكنون كه دارم اين نامه را برايت مي نويسم، آقاجان و مامان و بچه ها نشسته اند و جلال مثل هميشه در حال به هم ريختن خانه است و همه دعاگو و منتظر رسيدن خبر پيروزي رزمندگان اسلام هستند.
اكبرجان نعمت بزرگي نصيبت شده است. در جبهه حق حاضر شدن و عليه دشمنان اسلام جنگيدن، خود توفيق بزرگي است كه فقط نصيب بندگان مخلص و پاك خدا مي شود. اين نعمت بزرگ را سپاس گوي.
چند نكته را لازم ديدم تذكر دهم. انشاءالله كه تو بيشتر از من اين مسائل را درك و عمل مي كني. فقط از باب تذكر چند مسئله را يادآوري مي كنم:
اول اينكه اكبرجان تو بر روي خاك مقدسي قدم نهاده اي كه به هر طرفش نظر مي افكني حكايت از بخون غلطيدن شهيدي مي كند. وارد راهي شدي كه رنگش سرخ و سرخي اش را از خون شهيدان گرفته و انتهايش كمال و مقصدش شهادت مي باشد. متوجه باش كه لحظه لحظه وقتت ارزش زيادي دارد و براي فراهم آمدن اين لحظات خونها ريخته شده و جوانها پرپر شده اند. پس اين لحظات را بيهوده از دست نده و سعي كن هر وقت بيكار مي شوي مطالعه كني و فكر كني، زيرا در آن مواقع فكر كردن و كتاب خواندن چنان در ايمان انسان اثر مي گذارد كه باور نكردني است. سعي كن كتابهاي آيت الله دستغيب را بيشتر بخواني.
دوم اينكه سعي كن ياد خدا را در ذهنت در هر لحظه زنده كني و هميشه به ياد خدا باش و به او فكر كن به آخرت فكر كن به روزي كه به ذره ذره حساب همه رسيدگي خواهد شد. (و من يعمل مثقال ذره خيراً يره)
دعا را فراموش نكن. سعي كن در دعاهاي توسلي كه مي خواني اشكت جاري شود و هرگاه احساس كردي پاك شدي و با خدا ارتباطي برقرار نمودي، امام را دعا كن و فرج ولي عصر(عج) را از پروردگار متعال بخواه.
سوم اينكه يقين بدان امام زمان در جبهه حضور دارد و حقيقتاً فرماندهي رزمندگان را بر عهده دارد. انشاءالله خداوند، چشمت را به جمال ولي عصر امام زمان(عج) روشن نمايد.
چهارم اينكه يادت باشد هدف از اينكه به جبهه مي رويم وخود را براي شهادت آماده مي سازيم و خون مي دهيم، دست مي دهيم و پايمان را تقديم مي كنيم، هدف از همه اينها فقط با يك جمله خلاصه مي شود و آن انجام تكليف شرعي خودمان است و همانطور كه امام عزيز گفتند ما چه پيروز شويم و چه شهادت نصيبمان شود، پيروز هستيم و ما به آينده جنگ فكر نمي كنيم، ما به وظيفه شرعي خودمان فكر مي كنيم كه آن دنيا در نزد خداوند روسفيد باشيم.
در خاتمه التماس دعا داريم. اميدوارم پيروز برگردي و خودت را براي جنگ با اسرائيل آماده نمايي و اگر شهادت نصيب تو شد در آن دنيا ما را هم شفاعت كن و از خداوند متعال بخواه كه گناهان ما را ببخشد و اگر لايق بوديم شهادت نصيبمان نمايد و ما هم دعايمان بدرقه راهت مي باشد. از امام زمان پيروزي همه رزمندگان اسلام را خواستارم.
از خواهرت كه به داشتن برادر مجاهدي مثل تو افتخار مي كند
اعظم

 



رسانه هاي ديجيتال و دفاع مقدس

مجيد مغازه اي
هفته دفاع مقدس تمام شد و امسال هم بسياري درباره 8سال جنگ، خون، حماسه، دلاوري و رشادت سخن گفتند، ناگفته ها به زبان آمد انتقادها شد و از برخي تقديرها به عمل آمد. نيروهاي مسلح اقتدار كنوني نظام را به رخ استكبار كشيدند تا انگشت حيرت به دندان بگيرند. از ميان آن صحبتها مرتضي سرهنگي، مسئول دفتر ادبيات پايداري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در مراسم رونمايي از كتاب بابانظر چنين گفت: متأسفانه ادبيات جنگ در كشور ما جوان است و در ابتداي راه. وي معتقد است كه ادبيات تبليغي زمان جنگ كه خواه ناخواه همراه با مبالغه است بايد جاي خود را به ادبيات مستند جنگ بدهد. سرهنگي نمونه هايي از هوشمندي شهدا براي حفظ مستندات جنگ را همچون تدبير شهيد بهروز مرادي در هنگام ورود به خرمشهر براي حفظ ديوار نوشته عراقي ها «جئنا لنبقا» كه حامل دو پيام اراده و كينه است، اشاره مي كند و خواستار مستند شدن ادبيات جنگ مي شود و از رسانه هاي امروز به علت پرداختن به جنگ با نگاه و ادبيات تبليغي گله مند است.
با اداي احترام نسبت به اين دغدغه فرهنگي كه به نوعي دلسوزي در رابطه با دوران طلايي دفاع مقدس است و با قبول اينكه هنوز نظام هماهنگي در اين خصوص ايجاد نشده است و نياز به يك سامانه قدرتمند و هماهنگ در اين زمينه احساس مي شود اما سومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال موقعيت مناسبي بود تا گوشه اي از اين فعاليتهاي پراكنده ولي مستند ديده شود. در اين نمايشگاه چندين و چند غرفه به موضوع جنگ تحميلي، مقاومت پايداري، شهدا و جانبازان پرداخته شده است كه با درون مايه ها و قالبهاي متفاوتي كارهايي را عرضه كرده اند.
يكي از اين قالبها سايت هاي اينترنتي است كه به اين موضوع پرداخته اند . پايگاه اطلاع رساني نويد شاهد كه توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين نمايشگاه عرضه شده، از اين دست است. در اين پايگاه كه بخشهاي مختلف و جذابي دارد به ارائه گزارشي از فعاليتهاي انجام شده در حوزه ايثار و شهادت و همچنين ايده هايي براي كار در آينده پرداخته شده است.
پايگاه ميثاق به ارائه فيلمهاي مستند با موضوع جنگ در دنيا مي پردازد كه در رابطه با مقايسه و الگوبرداري محققان بسيار مفيد است. پايگاههاي اطلاع رساني قربانيان سلاحهاي شيميايي و قربانيان ترور كه در كنار پايگاههاي اينترنتي وبلاگ شهدا و تفحص و علمدار تفحص قرار گرفته و به دليل جاي نامناسب و تبليغات اندك بازديدكننده كمي را جذب كرده است، هم مطالب مستند خوبي را عرضه كرده اند. البته وبلاگ شهدا در پي مستند كردن مطالبي در مورد شهداست و هر فردي مي تواند به نام يكي از شهداي محل يا فاميل خود وبلاگي را ايجاد كند و مستندات آن شهيد را براي استفاده نسلهاي آينده در اختيار بازديدكنندگان قرار دهد.
پايگاه قربانيان سلاحهاي شيميايي نيز با ارائه يك سايت پژوهشي اطلاعات جامعي را در اختيار افراد قرار مي دهد تا دنيا بداند جانبازان شيميايي كه مظلومانه هنوز كه هنوز است پس از گذشت بيش از دو دهه، از جنگ، آثار تخريبي آن را حس مي كنند و با دردهاي لاعلاج آن هر لحظه مرگ را در پيش چشمان خود مي بينند.
بخشي ديگر از سومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال كه مي تواند نمونه اي از حضور رسانه ها براي مستندسازي دوران دفاع مقدس باشد در بخش نشر الكترونيك است كه در كنار كتب مرتبط با شهدا،
16 كتاب الكترونيكي و 41 اثر چند رسانه اي از شهدا توسط نشر شاهد گردآوري و عرضه شده است.
در موضوع مقاومت نيز از بهترين نقاط نمايشگاه مربوط به غرفه جمعيت حاميان مقاومت اسلامي است كه با اطلاع رساني نسبت شيوه هاي صهيونيزم حمايت آزاديخواهان جهان را از مقاومت اعلام مي كند.
ناگفته نماند كه دوسال است بنيادشهيد و امور ايثارگران با هماهنگي مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آثاري كه با موضوع فرهنگ ايثار و شهادت در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال عرضه مي شود را داوري و به برترين ها جوايزي را اهدا مي كند كه مي تواند در تشويق و ترغيب افراد براي حركت به سمت مستندسازي دفاع مقدس مؤثر باشد و آنان به مقام شهادت برسند چرا كه به فرموده مقام معظم رهبري: زنده نگه داشتن ياد شهدا كمتر از شهادت نيست.

 



انفجار خم پاره چهار

شماره پاييزي خم پاره، اولين و تنها نشريه طنز هنر و ادب پايداري همزمان با هفته دفاع مقدس منتشر شد.
شماره چهارم اين نشريه با عناوين؛ تركش اول، ديده بان، سنگر، معبر، پورتال جامع سينماي جنگ، و اما فلسطين، گراي 360 درجه و خشاب كتاب منتشر شده است.
آثاري از عباس احمدي، محمدرضا اكبري، محمدحسين جعفريان،
سيد مسعود شجاعي طباطبائي، اكبر صحرايي و اميد مهدي نژاد و گفتارهايي از حسن ابراهيم زاده و مرتضي مصطفوي از بخش هاي مختلف خم پاره چهارم مي باشند. در اين شماره خم پاره خاطراتي از رزمندگان دفاع مقدس، معرفي كتاب «آنا هنوز هم مي خندد». كاريكاتورهايي از كارلوس لاتوف، داستان «ماسك شيميايي مش رجب» نوشته اكبر صحرايي، شعر «عاشقانه هاي يك كلمن» اثر محمدحسين جعفريان و خاطرات شيرين سيد مسعود شجاعي طباطبايي از عمليات نصر 7 آورده شده است.در بخش سنگر و در گفت و گو با حسن ابراهيم زاده، دبير تحريريه ماهنامه امتداد و نويسنده عرصه دفاع مقدس آمده است: «اگر جامعه ما به سمت طنز به معناي واقعي رفته بود شايد خيلي از اتفاقات سياسي و اجتماعي را هم به صورت دقيقتر و مودبانه تر وارد آن مي شديم. ولي ما طنز را با مقوله هاي ديگر اشتباه گرفتيم. ما به شدت به طنز نياز داريم ولي آن چيزي كه در ادبيات جامعه تعبير به طنز مي شود، طنز نيست. ما در ادبيات پايداري و دفاع مقدس به صورت جدي وارد طنز نشده ايم. البته در حوزه سينما و نمايش توليدات طنز داريم. اما در همان هم نكته ها و حرفهايي است كه بايد بيان شود.» نشريه خم پاره در قطع حبيبي، در يك صد صفحه ويژه هفته دفاع مقدس، با شمارگان 30 هزار نسخه و با قيمت 400 تومان توسط واحد طنز مركز علمي فرهنگي شهيد آويني قزوين به چاپ رسيده است.
متقاضيان دريافت يا اشتراك اين نشريه مي توانند به سايت خم پاره به نشاني WWWKhomparecom مراجعه نمايند.

 



موبايل با عطر جبهه

نرم افزار موبايلي «وادي»؛ اولين نرم افزار موبايلي جامع مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور به همت طلبه هاي مدرسه علميه علوي قم «گروه نرم افزاري شهيد سيدمهدي نقيبي راد» ساخته شد. هدف از ساخت اين نرم افزار، گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه و آشنا كردن نسل سوم انقلاب با دوران هشت ساله دفاع مقدس است. محتواي اين نرم افزار شامل: 1- معرفي مناطق عملياتي جنوب: دوكوهه، دزفول، منطقه عملياتي فتح المبين، آبادان، خليج فارس، اروندرود، پل بعثت، هويزه دهلاويه، خرمشهر، شلمچه، نهرخين، فكه، چزابه و طلاييه. بخش مناطق عملياتي غرب هم به سه استان تقسيم شده كه مجموعاً شامل 18 منطقه است: كرمانشاه، پاوه تنگه چهارزير (مرصاد)، محور اسلام آباد و كرندغرب و سرپل ذهاب، پادگان ابوذر، ارتفاعات بازي دراز، قصرشيرين، خسروي، گيلان غرب، سومار، تنگه حاجيان، سنندج، سردشت، قوچ سلطان، بانه، دزلي، مريوان، حلبچه و مهران. 2- زندگي نامه 13تن از سرداران شهيد: آبشناسان، محمدتقي رضوي، احمد متوسليمان، عباس بابايي، منفرد نياكي، بهنام محمدي، نادر مهدوي، مصطفي چمران، عبدالله ميثمي، حسين خرازي، مجيد بقايي و سيدحسين علم الهدي. 3- مجموعه عكسي از 10منطقه عملياتي كه در مجموعه 85 قطعه عكس از اين مناطق را خواهيد ديد. 4- روزشماري از روزهاي جنگ، از سال 1359 تا 1367، 5- خلاصه اي از ابتدا تا انتهاي وقايع جنگ. 6- سخناني حكيمانه از امام خميني(ره) و امام خامنه اي (مدظله) پيرامون مناطق جنگي و جنگ.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14