(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 مهر 1388- شماره 19484
 

امواج الكترومغناطيس تهديدي جدي براي سلامتي
اثرات اعتياد به سيگار و مواد مخدر يكسان است
پيگيري روند درمان با نانو حسگرهاي مكانيكي
كشف بزرگترين حلقه زحل
گل گاوزبان فشارخون را پائين مي آورد
باكتري طلاياب شما را ثروتمند مي كند!!



امواج الكترومغناطيس تهديدي جدي براي سلامتي

تحقيقات پزشكي در نقاط مختلف جهان نشان مي دهد كه امواج الكترومغناطيس كه به طور عمده بدنبال نصب دكل هاي BTS در مناطق مسكوني و همچنين دكل هاي پارازيت انداز ماهواره اي منتشر مي شود، باعث بروز مشكلات خوني و مغزي براي ساكناني كه در نزديكترين ميدان مغناطيسي اين امواج زندگي مي كنند، مي شود.
به گزارش خبرگزاري «شهر» تحقيقات زيادي در جهان انجام شده كه نشان مي دهد: اثرات خطرناك امواج مختلف راديويي يا راداري و الكترومغناطيس بر سلامت انسان را اثبات مي كند.
گرچه مسئولان وزارت ارتباطات مدعي هستند كه پارازيت هاي ماهواره اي مانند تشعشعات آنتن هاي BTS تلفن همراه (موبايل) هيچ خطري را براي انسان ها ايجاد نمي كند و نبايد واهمه اي از ارسال آنها داشت، اما نتيجه تحقيقات نشان مي دهد كه اين امواج بر سلامتي افرادي كه در نزديكترين فاصله از اين امواج قرار دارند، تأثيرات بسيار زيادي دارد.
البته ميزان تشعشعات ارسال شده و مناطق آلوده به پارازيت هاي ماهواره اي ارسالي و همچنين منازل مسكوني كه دكل هاي BTS تلفن همراه (موبايل) بر روي آنها نصب شده باعث اختلاف در تأثير اين امواج بر بدن افراد گوناگون خواهد شد.
ميزان اثرگذاري امواج مغناطيسي كه براي اخلال يا ارسال سيگنال هاي صوتي و تصويري يا پارازيت هاي متقابل در فضا منتشر مي شوند، به دو عامل شدت امواج و ميزان در معرض بودن انسان بستگي دارد.
دانشمندان مي گويند: آنتن هاي BTS تلفن همراه و از آن بدتر پارازيت هاي ماهواره اي تشعشعات الكترومغناطيسي از خود ساطع مي كنند كه قرار گرفتن در معرض اين امواج در درازمدت مشكلات مختلفي از جمله سردرد، سرگيجه، مشكلات، تحريكات عصبي و... را براي فرد ايجاد خواهد كرد.
تحقيقات نشان داده كه كروموزوم هاي Y كه جنسيت نر دارند به علت حساسيت بالا و در صورت تداوم امواج مي توانند به شدت تخريب شوند. با اين حال اختلالات جنسيتي، خوني و مغزي از اثرات اثبات شده اين امواج براي انسانهايي است كه در معرض جدي قرار دارند.
محققان مي گويند: اين امواج نه تنها روي انسان بلكه روي ساير موجودات نيز تأثيرات سوء ايجاد مي كنند، به طوري كه برخورد اين امواج با انسان و ساير موجودات باعث بروز اختلالات خوني اعم از موتاسيون (جهش هاي خوني) مي شود كه در نهايت از عوامل بروز سرطان است.
امواج الكترومغناطيس در قسمت هاي عضلاني بدن نسبت به بافت هاي چربي، عمق نفوذ كمتر و جذب بيشتري دارند، از اين رو امواج مايكروويو بر روي بافت هاي عضلاني بيشترين تأثير را دارد و اين امواج پس از نفوذ نوعي اثرگرمايي در بدن توليد مي كنند.
دانشمندان تأكيد مي كنند كه شدت امواج الكترونيكي كه دستگاه هاي ارسال پارازيت ماهواره اي پخش مي شوند، از حد معمول بسيار بالاتر و براي انسان خطرناك تر است. هر چه اين امواج مدت بيشتري با بدن برخورد داشته باشد، خطرناك تر خواهند بود. از طرفي زمان برخورد اين امواج هم آثار خاص خود را بدنبال دارد. مثلاً برخورد امواج به بدن در زمان خواب، احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.
جالب است بدانيد ايجاد پارازيت هزينه هاي بسيار زيادي دارد و تكنولوژي خاصي را مي طلبد، ارسال پارازيت هاي ماهواره اي در ساعاتي از شبانه روز قطع مي شود كه فقط بدليل جلوگيري از اختلال در فعاليت عابر بانكهاست.

 



اثرات اعتياد به سيگار و مواد مخدر يكسان است

كشيدن سيگار مي تواند اثرات مشابه مصرف داروهاي مخدر مثل كوكائين را بر مغز انسان بگذارد، اين نتيجه يك مطالعه جديد است كه در ايالات متحده آمريكا انجام شده است. در اين تحقيق دانشمندان بافت مغزي انسان هاي سيگاري و بافت مغزي افرادي كه از مواد مخدر استفاده مي كردند را پس از مرگ آنها مورد بررسي قرار دادند، نتيجه يافته هاي آنها نشان داد كه سيگار كشيدن مي تواند تاثيرات زيادي در مغز انسان ها بگذارد كه حتي با كنار گذاشتن سيگار هم باقي مي ماند. اين موضوع شايد نشانگر اين باشد كه چرا افراد سيگاري براي كنار گذاشتن سيگار با مشكل رو به رو هستند يا اگر سيگار را كنار بگذارند سريعا به سمت دوباره كشيدن آن مي روند. محققان نمونه هايي از بافت مغزي هسته آكومبنس و بطن هاي مغزي افراد سيگاري و معتاد مركز ملي سوءاستفاده از مواد را مورد بررسي قرار دادند.
در اين مطالعه 8 نمونه از هر يك از گروه ها تهيه شد. در اين مطالعه مشخص شد كه ميزان آنزيم هاي پروتئين كيناز سيكلات در مغز افراد سيگاري تقريبا به اندازه افراد معتاد به مواد مخدر بالا است. در واقع در اين افراد تغييرات بافت مغزي مشابه افرادي بود كه سابقه مصرف مواد مخدر داشتند.

 



پيگيري روند درمان با نانو حسگرهاي مكانيكي

محققان به تازگي يك نانو حسگر مكانيكي را طراحي كرده اند كه ادعا مي شود براي تشخيص بيماري و مشاهده واكنش بدن به درمان قابل كاربرد است. بدين ترتيب روياي شخصي كردن روند درمان قدم ديگري رو به جلو حركت كرده و تحقق آن واقعي تر به نظر مي رسد. محققان مركز ملي «تلاش و تحقق در امر تحقيق» از دانشگاه Basel با همكاري محققان شركت Roche آرايه هاي حساسي را طراحي كرده اند كه قادر به تشخيص سريع فعال شدن ژن ها است.
كشف اين حقيقت كه در روندهاي مختلف درماني چه ژن هايي فعال مي شوند قدمي اساسي در پيشبرد پزشكي فردي است. انتشار ژنوم كامل انسان انگيزه اي براي توسعه فناوري هاي تعيين بيان ژن بود. اما حقيقت اين است كه تفاوت زيادي بين افراد مختلف در ميزان فعال شدن ژن ها وجود دارد. به اين ترتيب روند درماني مناسب براي يك بيمار ممكن است در فرد ديگربي اثر يا حتي مضر باشد. با تحليل ساختار ژنتيكي هر فرد مي توان روند درماني را متناسب با مشخصات فردي وي تنظيم كرد.
محققان فوق موفق به توسعه فناوري جديد شده اند كه توسط آن مي توان به طور مستقيم ژن هاي فعال را اندازه گيري كرد. حسگرها با اتصال قطعه هاي كوچكي از اسيدهاي نوكلئيك به اهرم هاي سيليكوني تهيه شده اند. ژن ها به محض فعال شدن طي روند رونويسي mRNA را توليد مي كنند. ريبونوكلئيك اسيد رونويسي شده با حسگر متصل شده و منجر به خميدگي آن مي شود. اين تغيير فيزيكي توسط امواج نوري قابل اندازه گيري است. اهرم حسگرهاي طراحي شده تنها از ضخامتي برابر 450 نانومتر برخوردار بوده و بسيار حساس هستند.

 



كشف بزرگترين حلقه زحل

ناسا موفق شد با كمك تلسكوپ فضايي اسپيتزر بزرگترين حلقه اي را كه تاكنون در اطراف سياره زحل ديده شده است، كشف كند.
اين حلقه در اطراف سيستم اين سياره در مدار
27 درجه نسبت به حلقه اصلي و از يخ و ذرات گرد و غبار تشكيل شده است دماي اتمسفر آن نيز بسيار سرد و برابر 157 - درجه سانتي گراد است.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، دانشمندان اظهار داشتند: اين حلقه در نور مرئي قابل مشاهده نيست به همين دليل تاكنون موفق به كشف آن نشده بوديم اما تلسكوپ فضايي اسپيتزر موفق شد در طيف فراسرخ اين حلقه را كشف كند.
اين حلقه از حدود فاصله 95/5 ميليون كيلومتري از سياره زحل آغاز مي شود و تا حدود 9/11 ميليون كيلومتري از سياره امتداد مي يابد.
به گفته سياره شناسان ناسا، اين حلقه جديد بسيار گسترده است به طوري كه يك ميليارد زمين مي توانند در آن قرار گيرد.
پيش از اين 7 حلقه اصلي زحل كشف شده بود كه به ترتيب از A تا E نامگذاري شده اند.

 



گل گاوزبان فشارخون را پائين مي آورد

جوشانده گل گاوزبان ادرارآور است، باعث كاهش فشارخون مي شود و براي بيماران مبتلا به فشارخون مفيد است.
گاوزبان گياهي است علفي و يك ساله كه ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي رسد ساقه آن شياردار و خاردار است. برگ هاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن و گل هاي آن به رنگ آبي، سفيد و بنفش است.
مصارف دارويي اين گياه به صورت محلي بدين صورت است كه گل هاي آبي اين گياه را خشك كرده و دم كرده آن را مورد استفاده قرار مي دهند. در سرماخوردگي به عنوان معرق و كاهش دهنده فشارخون مورد استفاده قرار مي گيرد. اين گياه خاصيت آرام بخشي نيز دارد.
گل گاوزبان را همراه با ليمواماني دم كرده و مصرف مي كنند كه مصرف آن باعث آرامش اعصاب مي شود و از نظر طب قديم ايران سرد است.
از خواص دارويي گل گاوزبان مي توان به آرام كننده اعصاب، تصفيه كننده خون، عرق آور و ادرارآور بودن آن اشاره كرد همچنين كليه ها را تقويت و سرماخوردگي را برطرف مي كند ضمنا در درمان برونشيت موثر است و باعث از بين بردن سرفه مي شود و بي اختياري دفع ادرار را درمان مي كند.

 



باكتري طلاياب شما را ثروتمند مي كند!!

محققان دانشگاه آدلايد استراليا با ايجاد تغييرات ژنتيكي در نوعي باكتري موفق شدند از اين موجود به عنوان طلايابي زيستي و زنده استفاده كنند زيرا اين باكتري در هنگام مواجهه با ذرات طلا از خود نور منتشر مي كند.
محققان اعلام كردند نوعي از باكتريهاي تراريخته كه ذرات طلا را از محيط اطراف خود استخراج مي كنند، مي توانند از حضور طلا در موقعيتهاي مختلف آگاه شوند و آن را اعلام كنند، خصوصيتي كه مي تواند براي معدن يابها بسيار كاربردي باشد.
ارتباط برخي باكتريها با ذرات فلزي طلا از گذشته آشكار بوده اما احتمال توانايي آنها در توليد طلا و چگونگي انجام اين كار براي دانشمندان سؤال برانگيز بوده است.
اكنون محققان دانشگاه آدلايد در استراليا كشف كردند محلول طلا براي باكتريهايي به نام
Cupriavidus metalliduransمضر است زيرا مجاورت با اين محلول نوعي سولفور سمي به وجود مي آورد كه مانع عملكرد آنزيم باكتري شده و آن را وادار مي كند خوشه اي از ژنهاي ديتاكس طلا را به وجود آورد. اين ژنها در نهايت آنزيمهايي به وجود مي آورند كه مي تواند اجزاي محلول طلا را به ذرات بي خطر طلا تبديل كند.
برهمين اساس دانشمندان با ايجاد تغييرات ژنتيكي در اين ميكروبها گونه اي جديد به وجود آوردند كه هنگام فعال شدن ژنهاي ديتاكس واكنشي آشكار از خود نشان مي دهند. به بياني ديگر زماني كه ميكروبها در نزديكي طلا قرار مي گيرند نوري لحظه اي از خود ساطع مي كنند كه با استفاده از نور سنجي دستي قابل اندازه گيري هستند. به اين شكل مي توان با افزودن تعدادي از اين ميكروبها به نمونه خاك منطقه اي دريافت كه آيا در محيط طلا وجود دارد يا خير.
براساس گزارش نيوساينتيست، دانشمندان براين باورند دانستن چگونگي عملكرد ميكروبها مي تواند مسيري جديد را در مطالعه بر روي اين موجودات باز كرده و در عين حال مورد استفاده افرادي كه در زمينه كشف معادن در تلاشند قرارگيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14