(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 مهر 1388- شماره 19485
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله نوري همداني: ادعاي تقلب در انتخابات و تعرض جنسي در كهريزك انقلاب را زير سؤال برد
با رأي قاطع نمايندگان به كليات لايحه قانون هدفمند كردن يارانه ها تصويب شد
آيت الله مصباح يزدي: بزرگ ترين مراكز شيعه شناسي در اسرائيل فعاليت دارند
مرز (حق) و (تكليف) در اسلام
آيت الله صافي گلپايگاني: سنت شكني هاي صدا و سيما مايه نگراني است
با هدف فشار بر ايران صورت گرفت تور ضد ايراني كلينتون در اروپا
 كدخدايي و حبيب آبادي كانديداي عضويت در شوراي نگهبان
جزئيات لايحه هدفمند كردن يارانه ها
رئيس جمهور تركيه: حمله به ايران فاحش ترين اشتباه خواهد بود
متن حكم و سوابق اجرايي معاون سياسي وزارت كشور



آيت الله نوري همداني: ادعاي تقلب در انتخابات و تعرض جنسي در كهريزك انقلاب را زير سؤال برد

يك مرجع تقليد در شهر مقدس قم با اشاره به حوادث تأسف آور بعد از انتخابات تصريح كرد: كساني كه نسبت تقلب در انتخابات و ادعاي تعرض جنسي در كهريزك را داده اند در واقع عظمت انقلاب را مخدوش كردند.
به گزارش فارس آيت الله نوري همداني ديروز در ديدار مديران و مسئولان راديو معارف با بيان اينكه زبان شما بايد بيانگر انقلاب باشد اظهار كرد: در جريانات و اغتشاشات اخير لازم بود تا به بررسي آن مي پرداختيد تا مردم تكليفشان را مي دانستند.
وي تصريح كرد: كساني كه نسبت تقلب در انتخابات رادادند در واقع عظمت انقلاب را مخدوش كردند.
وي با اشاره به ادعاهاي مطرح شده در مورد تعرض جنسي در كهريزك گفت: اين حرف بسيار بزرگي بود و سبب شد تا دشمنان از آن در جريان زير سؤال بردن انقلاب استفاده كرده و تبليغات كنند.
استاد حوزه علميه قم افزود: بايد فصلي در مورد اين جريانات با تكيه بر منطق و استدلال ايجاد كرده و جايگاه و مقام رهبري به همگان شناسانده شود.
وي تصريح كرد: همه جريانات سياسي، فرهنگي و اخلاقي به رهبري برمي گردد و اگر ولايت فقيه نبود، دشمنان اين انقلاب را از بين برده بودند.
آيت الله نوري همداني با اشاره به فرموده امام راحل مبني بر اينكه «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به انقلاب آسيبي نرسد» تصريح كرد: امروز تمام هم وغم دشمن مخدوش كردن ولايت فقيه و دور كردن مردم از آن است.
وي خطاب به مديران و مسئولان راديو معارف گفت: بايد با شناساندن اسلام و عرضه آن به جهانيان تهمت هايي كه به اسلام زده مي شود را برطرف كرده و اسلام را به عنوان دين تمدن ساز به جهان معرفي كنيم. استاد حوزه علميه قم با انتقاد از نگاه غرب به اسلام گفت: غرب نمك خوار و نمكدان شكن است. اينان بنا به اذعان خودشان، علوم را از مسلمانان گرفتند و امروز اينگونه با اسلام و مسلمانان رفتار مي كنند.

 



با رأي قاطع نمايندگان به كليات لايحه قانون هدفمند كردن يارانه ها تصويب شد

كليات لايحه هدفمند كردن يارانه ها با راي قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، كليات اين لايحه در جلسه علني ديروز بهارستان و پس از اظهارات 12 نماينده موافق و مخالف و دفاعيات وزير اقتصاد به راي گذاشته شد كه با 188 راي موافق، 45 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 241 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
اين لايحه كه 9 ماه پيش توسط رئيس جمهور به مجلس ارائه شد پس از چكش كاري در 54 جلسه كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي كه با حضور نمايندگان دولت و مجلس انجام شد بالاخره ديروز به صحن علني خانه ملت آمد تا با راي نمايندگان صورت قانوني به خود بگيرد.
پيش از آغاز جلسه علني، ابتدا حدود يكساعت نمايندگان در نشست غيرعلني خود به صحبت هاي مصباحي مقدم و توكلي درباره ضرورت تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها گوش دادند سپس زنگ شروع جلسه علني به صدا درآمد و دلخوش به عنوان مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي پشت تريبون رفت و درخصوص اهميت هدفمند سازي يارانه ها به ايراد سخن پرداخت.
دلخوش: تغييراتي در لايحه ايجاد شده است
دلخوش در عين حال از ايجاد تغييراتي در لايحه دولت توسط كميسيون ويژه خبر داد و گفت: اين تغييرات براساس ديدگاه مجلس و البته با حضور كارشناسان و نمايندگان دولت انجام شده است.
وي افزود: كميسيون ويژه بحث اصلاح قيمت ها در لايحه با شيب ملايم تنظيم كرده است.
دلخوش سپس به اهميت هدفمندسازي يارانه اشاره كرد و گفت: امروز نابساماني در استفاده از منابع كشور وجود دارد و اگر ساماندهي نشود و اگر به برنامه اول و دوم، سوم و چهارم كه در ارتباط با ساماندهي اقتصادي كشور است توجه نشود قطعاً كشور در آينده دچار مشكل خواهد شد و ما منابع كشور كه سرمايه هاي ملي مردم است را از دست خواهيم داد كه اگر اينگونه نشود آيندگان ما را نخواهند بخشيد. مخبر كميسيون ويژه گفت: هدفمند ساختن توزيع منابع در اين لايحه مورد بحث است. دولت هم بنظر من در شرايط فعلي با جرئت وارد اين عرصه شده و بايد ما نيز در كار نظارتي خودمان دقت بكنيم تا دولت بتواند اين كار را انجام دهد.
70درصد يارانه ها
در اختيار 30 درصد جامعه
وي در ادامه با انتقاد از وضعيت فعلي توزيع يارانه ها اظهار داشت در حال حاضر يارانه هاي كشور 70 درصدش به 30 درصد افراد جامعه كه مرفه هستند تعلق مي گيرد و اين بي عدالتي در توزيع منابع كشور است. ما امروز بيش از صدهزار ميليارد تومان در بودجه كشور براي انرژي و حامل هاي آن پيش بيني كرديم اين پول را از كجا پيش بيني كرديم از جيب ملت و از پول نفت و از منابع و درآمد ملي كشور. دلخوش ادامه داد: در شرايطي كه امسال براي كارهاي عمراني در كشور چيزي حدود 18 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده مصرف انرژي در كشورمان بسيار بيشتر از اين رقم است و از مصرف انرژي در كشور چين بيشتر است كه يك ميليارد و 200 ميليون نفر جمعيت دارد.
وي سپس به ساير موارد اسراف در يارانه ها به خصوص آب و نان اشاره كرد و در نهايت با ارائه گزارشي از روند بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها در كميسيون ويژه از نمايندگان خواست تا با كليات آن موافقت كنند.
سخنان مخالف و موافق
پس از گزارش مخبر كميسيون ويژه مخالف و موافق با اين لايحه صحبت كردند. نخستين مخالف قاضي پور عضو فراكسيون اقليت و نماينده اروميه بود كه گفت: اگرچه اصلاح قيمت هاي حامل سوخت مورد تاييد اجماع اقتصاددان هاست ولي اين لايحه به دلايل مختلف براي هدفمند كردن يارانه ها كافي نيست وي افزود: اين لايحه به مشكلات صنايع، توليد و كشاورزي نپرداخته است و بعد از تعديل قيمتها و بالا رفتن قيمت سوخت كالاهاي توليدي به مراتب كمتر خواهد شد با اين وضعيتي كه امروز شاهد ركود اقتصادي و ركود بازار مصرف كالاهاي توليدي در جهان هستيم در صورت تصويب اين لايحه و پيش بيني نكردن قيمت كالاهاي مصرفي و جلوگيري نكردن از ورود كالاهاي وارداتي مشكلات فراواني پيش خواهد آورد.
اما نخستين موافق كليات لايحه هدفمندسازي يارانه ها، شبان پور نماينده مرودشت بود كه گفت: برآيند سياست توزيع يارانه ها با شرايط فعلي سبب تخصيص غير بهينه منابع، مصرف بي رويه انرژي، توزيع ناعادلانه ثروت و به تبع آن افزايش شكاف طبقاتي شده است. وي خواستار تصويب كليات لايحه شد.
اما اقبال محمدي ديگر عضو فراكسيون اقليت به عنوان مخالف دوم لايحه هدفمندسازي يارانه ها مدعي شد كه اجراي اين لايحه به افزايش نقدينگي و تنبل شدن اقتصاد منجر مي شود. به گفته وي هدفمند كردن يارانه ها گدا را گداتر مي كند.
نادران (موافق)
الياس نادران نماينده تهران موافق بعدي كليات لايحه هدفمندسازي يارانه ها بود كه گفت: شيوه هاي مختلفي براي اصلاح ساختار اقتصادي مطرح مي شود كه از مجموع آنها آنچه كه در سياست هاي كلي اصل 44 مورد توجه قرار گرفت و به عنوان راهبرد اساسي تعريف شد اين بود كه در كنار تكان هاي اقتصادي ناشي از اصلاح ساختارها توجه به توانمندسازي اقشار محروم و پايين دست جامعه و توجه به شفاف سازي محيط كسب و كار و رقابتي كردن فعاليت ها و مشاركت بخش هاي غير دولتي در فعاليت هاي اقتصادي از محوري ترين راهبردهاي آن سياست هاي كلي و بعداً در متن قانون تدوين شد.
نادران ادامه داد: آنچه كه به عنوان قانون سياست اصل 44 ابلاغ و بنا شد كه عملياتي شود، در اين قسمت شكل گرفت براي اينكه اين قانون عملياتي تر و انجام آن ممكن شود و ما بتوانيم علائم درستي را به فعالان اقتصادي و سرمايه داران در كشور بدهيم، لازمه اين كار اين است كه در بازار كالا بخصوص در بازارهاي انرژي و فعاليت كالاهاي اساسي قيمت ها، قيمت ها واقعي باشد و علائم درستي را به بازار بدهند و به اين ترتيب گردش مالي بنگاه هاي اقتصادي، گردش صحيحي باشد براي اين كار هم آنهايي كه در كشور مي خواهند پالايشگاه ايجاد كنند و هم آنها كه مي خواهند در كشور فعاليت هاي مختلفي در زمينه نفت و فرآورده هاي نفتي داشته باشند، هم آنهايي كه مي خواهند در امر توليد صنايع پايين دست نفت و گاز فعاليت كنند لازم است كه هم ورودي و خروجي صنايع آنها با قيمت هاي رقابتي تعيين شود.
در ادامه عليرضا محجوب ونايي، مسعود لاريجاني و حيدري به عنوان مخالفان ديگر كليات لايحه و نقوي، دهقان، فتحي پور و محمدي نيز به عنوان موافقان آن سخن گفتند. موافقان معتقد بودند اجراي اين لايحه ريشه تورم را از بين مي برد.
وزير اقتصاد: هدفمند كردن يارانه ها ريشه تورم را مي خشكاند
پس از اظهارات فوق سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي در توضيح لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه موضوع هدفمند كردن يارانه ها از مهمترين تصميم گيري هاي اقتصادي و اجتماعي دولت است، تصريح كرد:در شرايط فعلي يك سوم درآمد كشور آشكار و پنهان به صورت يارانه پرداخت مي شود و سوال اساسي اين است كه آيا منابع به شكل صحيح مصرف مي شود؟ در اين راستا هيچ ترديدي وجود ندارد چرا كه همه صاحب نظران، متخصصين و نمايندگان مردم مي دانند شيوه پرداخت يا تخصيص يارانه شيوه درستي نيست.
وي ادامه داد: اولين سوال آن است كه يارانه اي كه به كالا و از جمله انرژي كه يارانه را به خود تخصيص داده است آيا واقعا درست استفاده شده است؟
وزير اقتصاد و دارائي تصريح كرد: در دنيا تلاش مي شود از يارانه به عنوان يك نهاد توليدي استفاده شود و در چگونگي به كارگيري و مصرف آن دقت شود به همين دليل مصرف مواردي از انرژي ماليات براي آن وضع مي شود.
حسيني با اشاره به كشور تركيه گفت: تركيه يك سوم ماليات خود را از انرژي مي گيرد اما ما 3 برابر مالياتي كه اخذ مي كنيم يارانه مي دهيم كه اين يارانه به بخش انرژي واگذار مي شود. «آيا واقعا به بخش هايي كه مدنظر ما و شما است كه دغدغه داريد يارانه به آنها مي رسد؟» دهك دهم 30 برابر دهك اول استفاده مي كند كه مسلم است اين شيوه پرداخت يارانه ما را به سرمقصد نخواهد رساند.
وي با اشاره به نامگذاري امسال به سال اصلاح الگوي مصرف خاطرنشان كرد: با توجه به سال اصلاح الگوي مصرف بايد دقت داشت كه آيا شيوه پرداخت يارانه به اصلاح الگوي مصرف منجر مي شود يا اصلاح الگوي مصرف تخريب مي كند. زماني كه ما بهاي يك كالايي را غير واقعي مي كنيم، «نشانه غلط به مصرف كننده و توليدكننده مي دهيم» به همين دليل باعث خراب شدن اصلاح الگوي مصرف مي شود.
حسيني خاطرنشان كرد: بهره وري انرژي در كشورمان يك سوم بهره وري متوسط انرژي در دنيا و اتلاف مصرف انرژي در بخش هاي مختلف براي همه روشن است.
وزير اقتصاد و دارائي با بيان اينكه چرا انگيزه الگوي مصرف وجود ندارد، يادآور شد: يكي از كارهايي كه بايد انجام دهيم آن است كه بايد قيمت ها را اصلاح كنيم بر همين اساس بر اصلاحات غير قيمتي تاكيد داريم كه البته اصلاحات قيمتي در اين لايحه مكمل اصلاحات قبلي است نه جايگزين اصلاحات قبلي اما سوال اساسي آن است.
حسيني با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه ها ريشه تورم را مي خشكاند، افزود: طي اين چند ساله كه يارانه ها را بي حد و مرز به انرژي و بخش هاي ديگر داده ايم آيا تورم كنترل شده است؟ مطمئنا پاسخ منفي است چرا كه آمارها آن را نشان مي دهد و دوستان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه هدفمند كردن يارانه ها موجب اصلاح قيمت ها، افزايش بهره وري، كاهش هزينه ها منجر به كاهش تورم مي شود.
تصويب كليات
پس از توضيحات وزير اقتصاد، كليات لايحه هدفمندسازي يارانه ها به رأي گذاشته شد كه با 188 راي موافق در مقابل 45 راي مخالف كه به ميزان تعداد اعضاي فراكسيون اقليت است به تصويب رسيد.
رسيدگي به جزئيات اين لايحه در جلسات علني امروز و فرداي مجلس انجام خواهد شد و حتي هيئت رئيسه مجلس در اين باره اعلام كرد اگر نياز باشد جلسات به صورت دونوبته صبح و عصر برگزار مي شود.
حجت الاسلام مصباحي مقدم عضو كميسيون اقتصادي در همين رابطه در حاشيه جلسه علني مجلس در گفت وگو با خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه جزئيات لايحه مذكور طي دو روز آينده راي بياورد.
وي در پاسخ به سوالي در اين باره گفت: پيشنهادات نمايندگان درباره اين لايحه به حد يك كتابچه مي رسد از اين رو اگر نمايندگان از همه پيشنهادات خود درباره اين لايحه صرف نظر كنند پيش بيني مي كنم تا دو روز آينده اين لايحه ازسوي نمايندگان راي بياورد.
اعتراض زارعي و پاسخ ابوترابي
علي اصغر زارعي نماينده تهران در مجلس با انتقاد از عملكرد هيئت رئيسه گفت: اصرار هيئت رئيسه مجلس در قرائت گزارش تفريغ بودجه سال 85 درست نبود.
زارعي ديروز در تذكر خود در صحن علني مجلس اظهار داشت: هنگامي كه گزارش تفريغ بودجه 85 در صحن علني قرائت شد، رئيس مجلس تاكيد كرد كه بايد موضوع يك ميليارد دلار پيگيري شود كه چرا به خزانه كل كشور واريز نشده است.
وي افزود: اين موضوع در ايام انتخابات خوراك و مستمسك بزرگي براي عده اي شد و يكي از مهمترين بحث ها، پايه و اساس اين دروغ و اتهام به دولت شد.
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم تصريح كرد: بحث يك ميليارد دلار تاثير بسياري يقينا در فضاي انتخابات رياست جمهوري دوره دهم داشت.
زارعي گفت: بنده در آن زمان در اخطار قانون اساسي اعلام كردم كه نمي توان به گزارش غلط استناد كرد.
وي تصريح كرد: بنده به موارد ديگري از گزارش ديوان محاسبات تاكيد كردم كه دقيق نيست وصحت ندارد. نبايد اجازه داد اين گزارش ها در صحن علني قرائت شود و هيئت رئيسه نيز موضع گيري اينگونه نكند تا مستمسكي براي عده اي شود.
زارعي همچنين گفت: هيئت رئيسه مجلس در ساير گزارش هاي ديوان محاسبات (حتي در گزارش تفريغ بودجه سال 86 و گزارش سال 87) قبول كند كه اقدام و تاكيدي را كه كرد درست نبود.
عضو اصولگراي مجلس همچنين درخواست كرد كه به ديوان محاسبات تذكر داده شود دقت بيشتري در تهيه گزارش هاي خود داشته باشد.
محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول كه رياست جلسه علني ديروز را پس از لاريجاني برعهده داشت، در پاسخ به اين تذكر گفت: ديوان محاسبات وظيفه دارد مصوبات مجلس بويژه در اجراي كامل قانون بودجه، توسط دستگاه ها را بررسي و گزارش آن را تهيه كند.
وي ادامه داد: اختلاف حساب بين شركت هاي تابعه وزارت نفت و بانك مركزي در دادسرا مورد بررسي قرار گرفت كه مستنداتي كه در آنجا ارائه شد، موجب شد اين پرونده مختومه اعلام شود.
نايب رئيس اول مجلس تاكيد كرد: اختلاف حساب بين شركت هاي تابعه وزارت نفت و بانك مركزي برطرف شد.
ابوترابي گفت: البته آن زمان نيز گفته شد كه اين اختلاف حساب به اين معنا نيست كه اين پول گمشده است.
وزارت نفت، بانك مركزي و خزانه داري كل در زمان رياست محمدرضا رحيمي در ديوان محاسبات، در هيئت عمومي اين ديوان مطرح و مورد تاييد قرار گرفت. و در نهايت در گزارش تفريغ بودجه آمد و در صحن علني قرائت شد.
نايب رئيس اول مجلس همچنين گفت: به دليل اينكه اين موضوع اهميت داشت عده اي مي توانستند از آن سوءاستفاده كنند.
در جلسه غيرعلني
چه گذشت؟
مصباحي مقدم در خصوص جلسه غيرعلني صبح ديروز نمايندگان كه به منظور بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها تشكيل شده بود، هم گفت: در اين جلسه به نمايندگان گفتم كه لايحه هدفمند كردن يارانه ها بسته اي كامل است كه بايد همه آن از سوي نمايندگان ملت راي بياورد؛ اگر شيرازه اين طرح به هم بريزد اجراي طرح ناممكن مي شود از اين رو اميدوارم كه نمايندگان ملت به كليات اين لايحه و بسته همه جانبه آن راي دهند.
مصباحي مقدم در تشريح مزاياي لايحه هدفمند كردن يارانه ها نيز اظهار داشت: با هدفمند كردن يارانه ها، عامل ساختاري اقتصاد ما كه براساس اتكا به درآمدهاي نفتي كاهش مي يابد و ديگر دولت مجبور نيست تا از حساب ذخيره ارزي براي فرآورده هاي نفتي برداشت كند، ضمن آنكه تبديل دلار به ريال كه يكي از عوامل اصلي تورم در كشور ماست نيز با تصويب اين لايحه برطرف مي شود.

 



آيت الله مصباح يزدي: بزرگ ترين مراكز شيعه شناسي در اسرائيل فعاليت دارند

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني فعاليت بزرگ ترين مراكز شيعه شناسي را در اسرائيل دانست و تصريح كرد كه صهيونيست ها به دنبال آنند تا بدانند چه خاصيتي در شيعه و نظام اسلامي است كه استعدادهاي معرفتي و انسان هاي سالمي تربيت كرده است.
به گزارش مركز خبر حوزه آيت الله محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به ذوات مقدسي از قبيل حضرت امام حسين(ع)، امام عصر(عج) و مسئله ولايت فقيه در شيعه تصريح كرد: شيعيان به واسطه ايمان به اين مسائل در دنيا توفيق يافتند تا به بصيرت و ايمان الهي برسند و بسياري از مشكلات جامعه امروز خود را حل كنند و در بينش معرفتي خود به واسطه پيروي از اين ايدئولوژي اسلامي موفقيت چشمگيري داشته باشند.
وي اظهار داشت: مسائل سياسي و اجتماعي، پيچيدگي هاي خاصي دارد و انسان از لحاظ روان شناختي به دنبال منافع شخصي خود مي رود، امابايد مواظب بود تا بتوان راه ناصواب از صواب را تشخيص داد.
مصباح يزدي با اشاره به چهره هاي مختلف شيطان و افراد شيطاني، يادآور شد: برخي از افراد به واسطه پيروي از شيطان، منش شيطاني پيدا كرده اند در حالي كه شيطان دشمن قسم خورده اي است كه همت به گمراهي انسان بسته تا او را به جهنم بكشاند و لازم است، بدانيد كه حسد يكي از دستاويزهاي شيطان است.
مصباح يزدي، با اشاره به چهره هاي مختلف منافقين در اجتماع و بيان نقطه نظرات قرآن كريم در مورد اين افراد بيان داشت: يكي از مهمترين سنت هاي الهي در مورد انسان ها اين است كه به آنها كمك مي كند تا راهي كه پيش گرفته اند به موفقيت كامل برسند.
وي پيرامون عدم تشخيص راه صواب و ناصواب و بيماري ضلالت در منافقان نيز افزود: در ابتداي راه كساني كه راه كفر را مي پيمايند مي توانند تشخيص دهند كه كار خوب و بد چه معنايي دارد، ولي مداومت در كارهاي ناپسند و شيطاني باعث مي شود آنها در تشخيص طريق نيك و بد عاجز باشند. اين استاد حوزه ادامه داد: منافقان جزء افرادي هستند كه به تعبير قرآن، خداوند متعال مهر جهل بر دل هايشان زده و به اصطلاح دچار سياهي دل شده اند.
وي در خصوص عدم بصيرت در افراد شيطاني و غيرالهي خاطرنشان كرد: بصيرت، استعداد خاصي مي خواهد كه تنها با توسل به ايمان و فطرت الهي حاصل مي شود.
مصباح يزدي، به ويژگي افراد بصير اشاره كرده و افزود: اين افراد در كسب معرفت الهي بسيار مجاهده كرده و تلاش دارند تا نيروي بالقوه بصيرت را به فعل برسانند و اين ميسر نيست، مگر با پشتوانه عملي نسبت به علم اخلاق. مصباح يزدي يادآور شد: شياطين در جامعه نسبت به اهل ايمان حسد مي ورزند و از اينكه انسان هاي اهل معرفت راه الهي را مي پيمايند بسيار ناراحتند.
وي، در مورد وضعيت ضداخلاقي و ضد انساني حاكم بر كشورهاي غربي اظهار داشت: بسياري از غربي ها برايشان جاي سئوال است كه چرا با اين همه ثروت سقوط انسانيت را در جامعه خود مي بينند و به امراض مختلف روحي دچار مي شوند.

 



مرز (حق) و (تكليف) در اسلام

همه تكاليف و احكام الهي صبغه حقوقي دارد. گاهي گفته مي شود: «انسان محق است، نه مكلف! انسان حق دارد، نه تكليف؛ اين سخن حق است. بر انسان چيزي بار نشده؛ اما يك بيمار، حق دارد سالم باشد، سالم ماندن حق انسان است، محيط زيست داشتن حق انسان است. شما وقتي تمام تكاليف كتاب و سنت را تحليل مي كنيد، همه اش به حقوق برمي گردد. چيزي بر انسان تحميل نكردند كه سودش را فرشتگان ببرند، يا سودش را الله ببرد!
تمام اين تكاليف نظير همان تكاليفي است كه شما اساتيد بزرگوار دانشگاه به دانشجويان مي دهيد. اينها حقوق دانشجويان است كه شما به صورت تكاليف به آنها بيان مي كنيد. مي گوئيد: اين مقدار بايد درس بخوانيد، اين مقدار مطالعه كنيد، اين مقدار كنفرانس بدهيد، اين مقدار پايان نامه بنويسيد. عالم شدن، دانشور شدن (حق) يك دانشجو است؛ ولي شما بزرگواران اينها را به عنوان (تكليف) برعهده آنها تحميل مي كنيد، تا او خودش لذت علم را بچشد و اين بار را طي كند؛ حال برنامه هاي دانشگاه براي دانشجو حق است يا تكليف؟! وقتي شما باز مي كنيد، مي بينيد همه اين برنامه ها به صورت حقوق برمي گردد و چيزي عائد استاد نمي شود! تمام اين فراگيري علوم، بهره خود دانشجو خواهد بود.
سودمند بودن وظائف و تكاليف الهي به حال انسان
لذا ذات اقدس اله فرمود: اين كمالاتي كه ما از شما خواستيم، اين احكامي كه خواستيم، به سود خود شماست. چه آنچه را كه به عنوان وظيفه در برابر ذات اقدس اله انجام مي دهيم، چه آنچه به عنوان وظيفه در برابر رهبران الهي، اهل بيت عصمت و طهارت، پيغمبر، امام (عليهم السلام) انجام مي دهيم. مي فرمايند: اين تكليفي كه ما از شما خواستيم، به سود خود شماست.
فرمود: انبياء آمدند، وجود مبارك حضرت ختمي مرتبت (عليهم آلاف التحيه و الثناء) آمدند تا شما را احياء كنند. استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم. (1) اين حق حياتي را كه انبياء دارند، شما وامداريد؛ درست است. ما به اين پزشكان معنوي مان، به اين احياگرانمان وامداريم، بايد دين شان را بدهيم. ديني كه ما به اهل بيت بدهكاريم، ديني كه به علي بن ابيطالب داريم چيست؟ اين است كه دوست او باشيم. دوست او باشيم يعني چه؟ يعني به دستور او عمل كنيم؛ لا اسئلكم عليه اجرا الا الموده في القربي(2).
بعد هم فرمود: اين وداد، اين محبت، اين دوستي اي كه ما از شما خواستيم؛ اين به سود خود شماست. ما سالتكم من اجر فهو لكم.(3) حالا دوستي وجود مبارك حضرت امير و اهل بيت (عليهم السلام) به سود آنهاست يا به سود خود ما؟! ما مكلفيم نسبت به اينها تولي داشته باشيم و از بيگانگان تبري جوئيم. اين تولي و تبري كه جزء اركان دين ماست، به سود ماست يا به سود اهل بيت؟ اين تكليف است، اما مادامي كه ما كودكيم. بعد وقتي كه بالغ شديم، مي فهميم كه اين حق ما بود؛ اين را باري بر ما تحميل نكرده اند.
پس انسان مكرم است، اولا؛ كرامتش به استناد خلافت اوست، ثانيا؛ خليفه بايد حرف مستخلف عنه را بزند، ثالثا؛ و براي اينكه حرف مستخلف عنه را بزند، اين تكاليف براي او تنظيم شده، رابعا؛ و تحليل همه تكاليف به حقوق است، خامسا، يعني هيچ چيزي را دين براي ما تحميل نكرده.
بي انتها بودن فيض خدا و احاطه آن بر همه اجرام طبيعت
در آيه: لو كان البحر مدادا لكلمات ربي لنفذ البحر قبل ان تنفد كلمات ربي(4) ذات اقدس اله فرمود: فيض خدا را با اين مركب هاي مادي نمي شود نوشت. درياها بالاخره تمام شدني است؛ ولي فيض خدا، لطف خدا تمام شدني نيست. اما شما بزرگواران، علماء و اساتيد مي توانيد يك مركبي تهيه كنيد كه مثل خود آن كلمات الهي تمام ناشدني باشد.
دو چيز است كه مي تواند كلمات الهي را تثبيت كند؛ يكي «خون شهيد»، يكي «مركب عالم»؛ يعني انديشه عالمانه عالم. وگرنه درياها، اقيانوس ها يك روز تبخير مي شود، يك روز هم به طور عادي تمام شدني است. اذا البحار فجرت(5) و سجرت (6) همه اين درياها را تهديد مي كند. اما آن انديشه انديشمندان الهي و خون شهيدان، اينها در يك اقليمي نيستند كه زمان و زمين اينها را احاطه كند. علم نه متزمن است كه با گذشت زمان سائيده بشود، نه متمكن است كه فشار مكان آن را در هم بكوبد. اگر چيزي زماني نبود، متزمن نيست؛ اگر چيزي مكاني نبود، متمكن نيست؛ و بالاتر از زمان و زمين است و مي ماند. اگر آن بزرگوار گفت: ثبت است در جريده عالم دوام ما، براي همين است.
اگر خون شهيد مي ماند، براي همين است؛ اگر انديشه عالم مي ماند، العلماء باقون ما بقي الدهر(7)، براي همين است. علم مردني نيست! چيزي كه مرگ پذير نيست، مي تواند كلمات الهي را تدوين و تبيين كند؛ وگرنه شما بخواهيد از درياها كمك بگيريد، يك موجود مادي توان آن را ندارد كه يك فرا طبيعي را ترسيم بكند. و ما مي توانيم به آنجا بار يابيم، و راه هم به ما نشان دادند؛ البته رفتن آسان نيست!
ناكارآمدي علوم رايج حوزه و دانشگاه
در رساندن انسان به عمل صالح
حالا كجا برويم؟ از كجا شروع بكنيم؟ چه جور بشويم؟ يكي از بحث ها هم اين بود كه رابطه علم و اخلاق چيست. مستحضريد كه علم تقريبا نيمي از كارها را به عهده مي گيرد. از علم به تنهائي كاري ساخته نيست! مخصوصا اين علم هائي كه در حوزه و دانشگاه است اين علومي كه در حوزه و دانشگاه است، يك سلسله مفاهيم است. مفهوم و علم حصولي نه آن لذت را دارد، و نه آن هنر را دارد كه انسان را به عمل برساند! از علم حصولي و از مفهوم، كاري ساخته نيست. ما چه بكنيم كه از علم به عين آيد و از گوش به آغوش؟! چه كار بكنيم؟ اين راه دارد يا راه ندارد؟!
خلقت جهان با هدف عالم شدن انسان
ذات اقدس اله در قرآن كريم براي علم حرمتي قائل شده است؛ فرمود: عالم و غيرعالم هرگز يكسان نيستند. تشويق و دعوت به علم كرد. فرمود: اين نظام كيهاني براي آن خلق شده است كه شما عالم و انديشور بشويد؛ الله الذي خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن يتنزل الامر بينهن لتعلموا ان الله علي كل شيء قدير و ان الله قد احاط بكل شيء علما(8). فرمود: ما اين نظام را خلق كرديم تا شما عالم بشويد؛ اما شما را براي چه خلق كرديم؟ براي اينكه عالم بشويد؟! فرمود: يك جهاني هست و يك انساني هست و يك پيوند انسان و جهان. ما جهان را خلق كرديم، براي اينكه شما عالم بشويد. شما را براي چه خلق كرديم؟ شما را براي اينكه عبادت بكنيد؟ يا جز عبادت نكنيد!
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با اساتيد دانشگاه فردوسي مشهد
مشهد مقدس- مرداد 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انفال/ 24 (2) شوري/ 23 (3) سبا/ 47
(4) كهف/109 (5) انفطار/ 3 (6) اشاره به: تكوير/ 6
(7) نهج البلاغه/ نامه 147 (8) طلاق/12
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنج شنبه منتشر مي شود.

 



آيت الله صافي گلپايگاني: سنت شكني هاي صدا و سيما مايه نگراني است

يكي از مراجع تقليد گفت: اقدامات خطرناكي درعرصه توليدات صدا و سيما به نام سنت شكني شروع شده كه اسباب نگراني را بيش از پيش فراهم كرده است.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، آيت الله صافي گلپايگاني شنبه در ديدار برخي برنامه سازان راديو معارف ضمن اشاره به استقلال علمي و هويت اسلامي درصدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: دربرخي برنامه هاي صدا و سيما بايد دقت شود تا كارهاي غرض ورزانه و معاند با دين توليد نشود.
وي با بيان اينكه هويت اسلامي ايران درجامعه بسيار پر اهميت است، تصريح كرد: بايد تلاش شود
دربرنامه هاي صدا و سيما ضعف هاي معرفتي وجود نداشته باشد.
اين مرجع تقليد با ابراز ناراحتي از برخي برنامه هاي صدا و سيما، افزود: مراقب باشيد برنامه هايي كه از صدا و سيما پخش مي شود با هويت اسلامي متعارض نباشد.
آيت الله صافي گلپايگاني گفت: مگر نه اين است كه ما مسلمانيم، به شما توصيه موكد دارم كه از دستورات اسلامي و ديني كوتاه نياييد، البته كساني كه براي رشد و ترويج اسلام كار مي كنند نزد خداوند متعال داراي جايگاه ويژه هستند.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: سعي كنيد به روز سخن بگوييد و توليدات رسانه اي خود را به تمام زبان هاي دنيا افزايش دهيد تا پيام وحي و سخنان الهي به گوش جهانيان برسد.

 



با هدف فشار بر ايران صورت گرفت تور ضد ايراني كلينتون در اروپا

به رغم ادعاي مقامات آمريكايي مبني بر رويكرد كاخ سفيد به تعامل و گفت وگو پيرامون برنامه هسته اي ايران، وزير امور خارجه اين كشور، با هدف ترغيب و همراه كردن برخي كشورهاي غربي با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران به اروپا سفر كرده است.
«هيلاري كلينتون» كه از روز جمعه(17 مهر) عازم سفري 5 روزه به اروپا شد، روز شنبه در ديدار با برنارد كوشنر وزير امور خارجه فرانسه پيرامون برنامه هسته اي ايران گفت وگو كردند.
وزير امور خارجه فرانسه در پايان اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه در مذاكرات گروه 1+5 با ايران پيشرفت هايي حاصل شود.
وزير امور خارجه آمريكا ضمن تكرار ادعاهاي خود در باره برنامه هسته اي ايران تصريح كرد گرچه نشست ژنو آغاز سازنده اي بود اما جامعه بين الملل به طور نامحدود منتظر ايران نخواهد ماند تا اين كشور به التزامات خود در باره برنامه هسته اي ايران عمل كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «هيلاري كلينتون» همچنين ديروز پس از ديدار با «ديويد ميليبند» وزير امور خارجه انگليس در لندن اعلام كرد: جامعه بين الملل به طور نامحدود منتظر شواهدي كه ايران آماده كرده است تا به التزامات بين المللي خود عمل كند، نمي ماند.
وي ضمن تاكيد بر اين موضوع كه نشست شش جانبه ژنو در اول اكتبر در باره برنامه هسته اي ايران يك آغاز سازنده بود، اعلام كرد كه اين مذاكرات بايد عملي شود و تنها حرف زدن كافي نيست.
وزير امور خارجه آمريكا همچنين قرار است در اين تور 5 روزه به مسكو هم سفر كرده و با مقامات اين كشور پيرامون برنامه هسته اي ايران مذاكره كند.
روزنامه گاردين در باره اين سفر نوشت آمريكا در هفته جاري به روسيه فشار مي آورد تا در تلاش براي جلوگيري از هرگونه حمله نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران از تهديد اعمال تحريم هاي سخت تر عليه تهران حمايت كند.
اين روزنامه با اشاره به اين كه هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا قرار است سه شنبه هفته جاري با ديميتري مدودف و سرگئي لاوروف، رئيس جمهور و وزير خارجه روسيه ديدار و در مورد برنامه هسته اي ايران تبادل نظر كند نوشت: انتظار مي رود هيلاري كلينتون كه تور اروپايي خود را از روز شنبه آغاز كرده، به روسيه براي حمايت از تحريم هاي قويتر در بحبوحه انتشار جز فعاليت سايت جديد غني سازي اورانيوم فشار آورد.
گاردين در ادامه مي نويسد: واشنگتن به دنبال اين موضوع است كه اگر ايران با توقف فعاليت هاي غني سازي خود موافقت نكند، روسيه از اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران حمايت كند.

 



از سوي رئيس قوه قضائيه به مجلس معرفي شدند
 كدخدايي و حبيب آبادي كانديداي عضويت در شوراي نگهبان

عضو هيئت رئيسه مجلس از معرفي دو عضو حقوقدان شوراي نگهبان از سوي قوه قضائيه به مجلس خبر داد.
«حميدرضا حاجي بابايي» عضو هيئت رئيسه مجلس در حاشيه جلسه روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران عنوان كرد: آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه طي نامه اي به رئيس مجلس، عباسعلي كدخدايي و احمد بيگي حبيب آبادي را به عنوان جايگزينان ابراهيم عزيزي به مجلس معرفي كرده است.
وي افزود: به احتمال زياد بعد از تعطيلات مجلس و احتمالا در تاريخ 17 آبان ماه اين نامه در مجلس بررسي مي شود.
حاجي بابايي با اشاره به اين كه بنا بر قانون مصوب مجلس اعضاي شوراي نگهبان نمي توانند دو شغله باشند، گفت: اين در حالي است كه ابراهيم عزيزي هم اكنون معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور است.
لازم به يادآوري است، نمايندگان مجلس بايد از ميان كدخدايي و حبيب آبادي يك نفر را به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان معرفي كنند.

 



جزئيات لايحه هدفمند كردن يارانه ها

براساس لايحه هدفمند كردن يارانه ها كه جزئيات آن از امروز در مجلس بررسي مي شود 50 درصد وجوه حاصل از اجراي اين قانون به پنج دهك به صورت نقدي و غيرنقدي اختصاص مي يابد.
طبق ماده يك اين لايحه، دولت مكلف است قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت را به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي معادل قيمت فوب خليج فارس نمايد.
همچنين ميانگين قيمت فروش داخلي گاز طبيعي نيز به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي-اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، معادل حداقل هفتاد و پنج (%75)درصد متوسط قيمت گاز طبيعي صادراتي مي شود.
ميانگين قيمت فروش داخلي برق هم به گونه اي تعيين مي گردد كه به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادي-اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران معادل قيمت تمام شده آن باشد.
براساس اين لايحه قيمت تمام شده برق، مجموع هزينه هاي تبديل انرژي، انتقال و توزيع و هزينه سوخت يا راندمان حداقل سي و هشت (%38)درصد نيروگاه هاي كشور و رعايت استانداردها محاسبه مي شود و هر ساله حداقل يك (1) درصد به راندمان نيروگاههاي كشور افزوده شود به طوري كه تا پنج سال از زمان اجرا، اين قانون به راندمان چهل و پنج(%45)درصد برسد.
و همچنين تلفات شبكه هاي انتقال و توزيع تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادي-اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به چهارده(%14)درصد كاهش يابد.
درخصوص قيمت هاي برق و گازطبيعي، دولت مجاز است در موارد خاص قيمت هاي ترجيحي را اعمال كند.
همچنين طبق اين لايحه ميانگين قيمت آب براي مصارف مختلف با توجه به كيفيت و نحوه استحصال آن در كشور به گونه اي تعيين مي شود كه به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه معادل قيمت تمام شده آن باشد.
اعمال قيمت تدريجي و پلكاني براي مصارف مختلف آب مجاز خواهد بود.
براساس ماده ديگري از اين لايحه دولت موظف است به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله توسعه نسبت به هدفمند كردن يارانه گندم، برنج، روغن، شير، شكر، دارو، خدمات پستي، خدمات ريلي(مسافري) و نهاده هاي كشاورزي (بذر، كود، نهال) اقدام نمايد.
طبق تبصره اين ماده يارانه پرداختي به توليدكنندگان بخش كشاورزي نبايد در هر سال كمتر از سال قبل باشد.
براساس يكي از مواد الحاقي لايحه دولت موظف است يارانه آرد و نان را به ميزاني كه در لايحه بودجه ساليانه مشخص مي شود از روشهاي مناسب در اختيار مصرف كنندگان متقاضي قرار دهد.
سرانه يارانه نان اقشار روستايي بيست(%20) درصد بيشتر از سرانه شهري خواهد بود.
همچنين طبق اين لايحه دولت مكلف است اصلاح قيمت كالا و خدمات موضوع اين قانون را در سال هاي برنامه پنجم از ارديبهشت ماه هر سال اعمال نمايد.
براساس ماده 5 لايحه دولت مجاز است حداكثر تا پنجاه (%50)درصد خالص وجوه حاصل از اجراء اين قانون را در قالب بندهاي زيرهزينه نمايد:
الف- پرداخت نقدي و يا غيرنقدي به پنج دهك در آغاز دوره اجرا و تغيير تدريجي آن به برقراري نظام جامع تامين اجتماعي
ب-اجراء نظام جامع تامين اجتماعي براي جامعه با هدف گسترش تامين بيمه هاي اجتماعي، كمك به تامين هزينه مسكن و اشتغال طبق ماده ديگر لايحه دولت مكلف است حداقل سي (%30) درصد خالص وجوه حاصل از اجرا اين قانون را براي پرداخت كمكهاي بلاعوض يا يارانه سود تسهيلات و يا وجوه اداره شده براي اجراي مواردي نظير بهينه سازي مصرف انرژي در واحدهاي توليدي، خدماتي و مسكوني، اصلاح ساختار فناوري واحدهاي توليدي، حمايت از توليدكنندگان بخش كشاورزي و صنعتي و توسعه خدمات الكترونيكي تعاملي با هدف كاهش رفت وآمدهاي غير ضرور هزينه نمايد. براساس يكي ديگر از مواد لايحه دريافت كمك هاي يارانه موضوع اين قانون منوط به ارائه اطلاعات صحيح است.
همچنين طبق اين لايحه دولت مجاز است تا 20 درصد خالص وجوه حاصل از اجراي اين قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزينه اي و تملك داراييهاي سرمايه اي هزينه كند.

 



رئيس جمهور تركيه: حمله به ايران فاحش ترين اشتباه خواهد بود

رئيس جمهور تركيه با هشدار به عواقب ماجراجويي عليه ايران اعلام كرد كه حمله به اين كشور فاحش ترين اشتباه خواهد بود.
«عبدالله گل» در نشستي مشترك با تعدادي از رسانه هاي فرانسوي با اشاره به موافقت ايران با بازرسي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از مركز جديد غني سازي خود در قم گفت: پيشرفت هاي اخير در مذاكرات ايران و 1+5 كاملا مثبت است و تهران براي بازرسي ها از تاسيسات هسته اي اش مانعي ايجاد نخواهد كرد.
رئيس جمهوري تركيه با يادآوري اشتباه كشورهاي بزرگ در مقابل عراق گفت: «اگر در مقابل ايران مانند عراق واكنش نشان دهيم، خطر اين وجود دارد كه اشتباه فاحش بزرگتري را مرتكب شويم.»
عبدالله گل افزود: «قبل از جنگ عراق، مواضعي گرفته شد كه براساس آنها گفته مي شد عراق به مرحله داشتن بمب هسته اي رسيده است و سپس ثابت شد كه اين موارد تنها تبليغات بوده است.»
وي در مورد «حمله احتمالي اسرائيل عليه تاسيسات ايران» گفت: «اگر چنين حمله اي اتفاق افتد، فاحش ترين اشتباه خواهد بود و اين امر ما را در وضعيت غيرقابل كنترل قرار خواهد داد و كسي خروج از آن را نمي تواند پيش بيني كند.»
رئيس جمهوري تركيه افزود: «من فكر مي كنم و بدون پرده مي گويم كه اسرائيل نبايد مرتكب اين نوع اشتباهات شود.»

 



متن حكم و سوابق اجرايي معاون سياسي وزارت كشور

متن حكم و سوابق اجرايي سيد صولت مرتضوي معاون جديد سياسي وزارت كشور منتشر شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي محمد نجار وزير كشور طي حكمي سيد صولت مرتضوي را به سمت معاون سياسي وزارت كشور منصوب كرد.
متن حكم اجرايي معاون جديد سياسي وزارت كشور به اين شرح است:
جناب آقاي سيدصولت مرتضوي
سلام عليكم
نظر به مراتب تعهد، درايت و تجارب ارزشمند درعرصه هاي اجرايي، سياسي و اجتماعي به موجب اين حكم جنابعالي را به سمت معاون سياسي وزارت كشور منصوب مي نمايم.
ايجاد شور و نشاط اجتماعي و سياسي، رسيدگي و توجه لازم به احزاب و جمعيت ها و حقوق شهروندي، فراهم نمودن زمينه و بستر مشاركت حداكثري هموطنان عزيز در تمامي انتخابات پيش رو و پيگيري مسائل و مشكلات تقسيمات كشوري از جمله اموري است كه انتظار دارد از طريق برنامه ر يزي مناسب و شايسته نسبت به آن اهتمام نماييد.
توفيق شما را در انجام امور محوله و تحقق سياست ها و برنامه هاي دولت خدمتگزار و عدالت محور در جاي جاي كشور اسلامي از درگاه ايزد سبحان خواستارم.
بنابراين گزارش، سوابق اجرايي معاون جديد سياسي وزارت كشور به شرح ذيل است:
1- بخشدار مركزي فارسان2- فرماندار لردگان3- فرماندار بيرجند 4- مديركل اقدامات تأميني سازمان زندان ها 5- مدير كل امور اداري و مالي سازمان زندان ها 6- مدير مسئول روزنامه حمايت

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14