(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 مهر 1388- شماره 19485
 

آيا مي دانيد... درمان پاهاي خشك و ترك خورده
خوشبختي در دستان من و توست
خوراكي هاي ضداسترس



آيا مي دانيد... درمان پاهاي خشك و ترك خورده

اولين قدم براي درمان خانگي پاهاي خشك و ترك خورده، شستن پاها با آب ولرم و صابون ملايم و سپس گذاشتن پاها در آب گرم است. براي آرامش بيشتر پاها مي توانيد يك پيمانه عسل را با چهار ليتر آب ولرم مخلوط كنيد و پاهاي تان را به مدت 15دقيقه در آب و عسل قراردهيد. اين كار رطوبت كافي را به پوست شما مي رساند. همچنين عسل يك ضدعفوني كنند طبيعي است و براي درمان ترك هاي پا و جلوگيري از عفونت آنها كاملا ايمن و ايده آل است. اگر پاهاي تان ترك خورده است، از سنگ پا با شدت استفاده نكنيد، زيرا ممكن است ترك ها را بدتر كند.
در مرحله بعد، پاهاي تان را به دقت خشك كنيد. لابه لاي انگشتان بايد خوب خشك شوند؛ در غير اين صورت زمينه مناسبي براي رشد باكتري ها و ايجاد عفونت فراهم مي شود. براي خشك كردن پاها از حركات ضربه اي حوله استفاده كنيد و حوله را با شدت و خشونت به پوست خود نماليد؛ وگرنه آسيب بيشتري به پوست وارد مي آيد.
پس از خشك كردن پاها، از كرم، لوسيون يا پماد پااستفاده كنيد. كرم حاوي ويتامينE آلوئه ورا و كرم هاي مشابه براي اين كار مناسب هستند. گليسيرين، وازلين و پارافين نيز به علت اينكه بي بو هستند و الكل ندارند، از پوست به خوبي محافظت كرده و ايجاد آلرژي نيز نمي كنند. اين مواد رطوبت لازم را به پوست مي رسانند و بافت پوست پا را ترميم مي كنند. درمان هاي خانگي ديگري نيز براي آرام كردن پوست خشك پا وجود دارد. براي مثال، مي توانيد لوسيون بچه را با روغن اوكاليپتوس و روغن نعناع مخلوط كنيد و به پوست پاي خود بماليد. با اين كار يك لوسيون فوق العاده به دست مي آوريد كه هم پوست تان را آرام مي كند و هم بوي بسيار خوبي دارد. مرطوب كننده هاي طبيعي ديگر روغن بادام، روغن آووكادو و روغن نارگيل هستند. مي توانيد هر يك از اين مواد را امتحان كنيد تا ببينيد كدام يك با پوست شما سازگارتر است و بهتر جواب مي دهد.
قدم بعدي پوشيدن جوراب هاي سفيد، تميز و كتاني است. كتان يا به عبارتي پنبه، عرق پا را خشك مي كند و بي رنگ بودن آن مانع از ايجاد حساسيت در پوست پا مي شود. بسياري از افراد هنگام خواب، جوراب به پا مي كنند تا در طول شب پاهاي شان رطوبت خود را از دست ندهد. وقتي چنين كاري مي كنيد صبح روز بعد به نظر مي رسد كه پاهاي تان در طول شب با آب هاي معدني پديكور و درمان شده اند!
آخرين نكته براي مراقبت از پوست پا، چك كردن روزانه پاهاست. هر نوع بريدگي يا تاول را بموقع درمان كنيد. تميز نگه داشتن پا و استفاده از مرطوب كننده بهترين راه مراقبت از پاست. همچنين، با رژيم غذايي غني از ويتامينA سلامت پاي شما تأمين مي شود. سبزي هايي چون هويج، سيب زميني، كلم پيچ، اسفناج و كدو حلوايي بهترين منبع ويتامينA هستند.
علاوه بر غذاهاي مناسبي كه مي خوريد، مقدار آبي كه در هر روز مي نوشيد نيز بسيار مهم است. نوشيدن شش تا هشت ليوان آب در روز به نرمي و لطافت طبيعي پوست شما كمك مي كند. اصلي ترين دليل خشكي پوست معمولا كم آبي، كمبود ويتامينA يا ديابت است. مجبور نيستيد خشكي پا را تمام عمر تحمل كنيد و آن را به عنوان سرنوشت خود بپذيريد. تمام مراحلي را كه در اين مقاله ذكر كرديم مو به مو اجرا كنيد و با خوشحالي نظاره گر پاهاي زيباي خود باشيد.

 



خوشبختي در دستان من و توست

مريم رضايي
دوران نامزدي، دوراني زيبا و به يادماندني براي همسران جوان است، چراكه در اين دوره، دوطرف با يكديگر بيشتر آشنا شده و پيمان زناشويي براي آغاز يك زندگي جديد را مي بندند.
اما مدتي پس از ازدواج لحن گفت وگوها بين طرفين تغيير مي كند و از كلمات عاشقانه به عباراتي روزمره و بعضاً مشكل آفرين تبديل مي شود.
مشاوران خانواده دراين مورد تأكيد دارند كه زنان پس از ازدواج بيشترين بارخانواده را بردوش دارند، چراكه هم بايد به امور خانواده ازلحاظ روحي رواني سرو سامان بدهند و هم علاوه بر اشتغال، خانه را سرپا نگهدارند.
اين بار سنگين اجتماعي كه بردوش زن قرار دارد، موجب مي شود كه وقتي مرد خانه بنا به دلايلي از عباراتي مغاير با خلق و خوي او استفاده مي كند موجب
به هم ريختن، آرامش وي شود.
از مهم ترين اين كلمات كه بسياري از مردان به طور مستمر از زنان خود سؤال مي كنند، اين است: «امروز چي بخوريم؟» بدون اينكه اين موضوع را درك كنند كه اين سؤال، زن را در تنگنا قرار داده و باعث مي شود، درصدد پاسخ به آن برآيد.
در همين زمينه، يك نظرسنجي كه در آلمان انجام شد، نشان داد كه دوسوم زنان بر اين اعتقاد بودند كه اين سؤال، مهم ترين موضوعي است كه از سوي شوهران شان، باعث
به هم ريختن اعصاب آنها مي گردد.
همچنين اداي عبارتي مانند، «در توانايي من نيست كه به همه چيز توجه داشته باشم» توسط مردان از ديدگان 59 درصد از زنان، باعث وارد آمدن فشار رواني به آنان مي شود، همچنانكه 54 درصد زنان ترجيح مي دهند كه عبارت «او فرزند تو است» را از زبان شوهران خود نشنوند.
عبارتي مانند «چقدر در رختخواب مانده اي» باعث شده است كه باعث انزجار بيش از 43 درصد از پرسش شوندگان زن در مورد مسائل خانواده در آلمان شود.
اين نظرخواهي نشان داد، زنان پس از شنيدن چنين كلمات و عباراتي، ديگر از اداي جملات عاشقانه از سوي همسر خود، نااميد شده اند. همچنان 31 درصد از زنان نيز گفته اند، گفتن جملات زيبا بعد از اداي كلمات تنش زا توسط شوهرانشان ديگر در آنها تأثيرگذار نخواهد بود.
براي آشنايي هرچه بيشتر با جملاتي كه باعث در تنگنا قرارگرفتن زنان در زندگي زناشويي از سوي همسران آنها مي شود، در اين نظرخواهي، اين سؤال مطرح شد كه كدام «عبارات ملالت آور از سوي شوهران باعث عصبانيت شما خواهد شد و كدام جملات است كه شما دوست داريد در زندگي زناشويي خود آنها را بشنويد؟
نوع روابط
يك خانم شاغل تأكيد مي كند كه اين كلمات به زندگي زناشويي يك زن و شوهر برمي گردد كه آيا زندگي آنها براساس عشق و علاقه استوار است يا اينكه زندگي عادي و روزمره است كه با ملالت آغاز و با خستگي به پايان مي رسد.
درصورت اول كه زندگي يك زن و شوهر براساس عشق و علاقه آغاز شده باشد، از زيباترين كلماتي كه زن دوست دارد، آن را از مرد خود بشنود اين است كه «خدا تو را براي من آفريده، تو بزرگترين نعمتي هستي كه خدا به من عطا كرده است.»
وي توضيح مي دهد كه مهم ترين جمله اي را كه دوست دارم هرگز نشنوم و از آن فراري هستم، اين است كه شوهرم به من بگويد «تو خيلي تغيير كرده اي...» و «تو همانند روز اولي كه من ترا ديدم نيستي،» و
«كجا رفت آن همه عشق و علاقه» .
اما در صورتي كه زندگي زناشويي براساس زندگي روزمره باشد، مسلما ملال آور خواهد بود و در آن اعتماد و اطميناني در بين طرفين وجود نخواهد داشت. زناني با اين نوع زندگي از عباراتي مانند اينكه به آنها گفته شود «مادرم آمده است تا به ما سر بزند و ممكن است چند روزي پيش ما بماند و همكارم به من چنين و چنان گفت» به شدت نفرت دارند.
تكرار سخنان مادر
يك مهماندار هواپيما مي گويد: بيشترين عبارتي كه باعث عصبانيت من مي شود، آن است كه شوهرم بگويد كه مادرم «چنين و چنان گفت.» درحالي كه اين حق من است كه فقط من و شوهرم در مورد آينده خود فكر كنيم و تصميم گيري كنيم و بد و خوب زندگي را، خود تجربه كنيم، نه اينكه تجربه ديگران را عينا در زندگي خود بكار بنديم.
وي مي گويد: اين نوع دخالت ها و به خصوص اگر از ناحيه مادرشوهر باشد، باعث عصبانيت من و در تنگنا قرار گرفتن در زندگي زناشويي ام مي شود.
وي مي افزايد: علاوه بر اين بيشترين كلماتي كه باعث افزايش عصبانيت من در زندگي زناشويي مي شود، گفتن كلماتي مانند من گشنه ام، من تشنه ام، خسته ام و... از سوي شوهرم است.
اين كلمات در كنار جملاتي مانند بروبچه ات را ببين، آشپزخانه تميز نيست، دستپخت تو خوب نيست، تا حالا كجا بودي و... هنگامي كه خسته و كوفته از كار برمي گردم همچون پتكي بر سر من نازل مي شود، در صورتي كه همسرم مي تواند با به كار بردن جملات زيبا مرا از اين حالت اضطراب و عصبانيت بيرون بياورد.
بيشترين كلماتي كه باعث عصبانيت من مي شود جملاتي مانند «تو متوجه موضوع نيستي»، است كه برخي از مردان به راحتي آن را مورد استفاده قرار مي دهند و اين عبارات باعث خواهد شد كه اين احساس به زنان دست دهد كه فردي مهمل و بي تأثيري هستند.
از جمله كلماتي كه به گفته اين مهماندار، زنان دوست دارند آن را از شوهرانشان بشنوند عباراتي مانند عزيزم، دوستت دارم، تو عمر مني، دستت درد نكند و... است.
يك زن خانه دار، دستور دادن شوهرش در خانه را دوست ندارد و آن را پايان ناپذير مي داند.
به اعتقاد وي اساس زندگي زناشويي بر همكاري طرفين به خصوص در زمينه تربيت كودكان و امور منزل استوار است.
اين زن خانه دار مي گويد: كلماتي مانند: «يك فنجان چايي مي خواهم، اين بچه است كه تو تربيت كرده اي؟» من را عصبي مي كند و زندگي زناشويي ما را مورد تهديد قرار مي دهد.
او شنيدن جملات عاشقانه را كه بر روح و جان تأثير مي گذارد را به جاي دستورات شوهرش، دوست دارد و مي گويد: يك مرد مي تواند با عشق و جملات زيبا و نگاه عاشقانه قلب همسرش را به تملك خود درآورد و همانند انگشتري در دستان او باشد. يك كارمند روابط عمومي نيز با اين نظر موافق است و مي گويد: اين مرد است كه زمام امور را در دست دارد و اصل و اساس ادامه زندگي زناشويي است. پس او مي تواند با بكار بردن جملات زيبا زن را به عرش ببرد يا اينكه با استفاده از كلمات معمولي و پيش پا افتاده، زندگي را بر او سخت و طاقت فرسا كند. از جمله كلماتي كه باعث مي شود اين زن كارمند عصباني مي شود عباراتي مانند: «من نمي توانم از دست بچه هايت بخوابم، حمام را برايم آماده كن، مزه غذاي تو تغيير كرده است.»
اما از جلمه كلماتي كه اين زن دوست دارد از شوهر خود بشنود، كلماتي مانند «تشكر» در قبال، كارهايي كه انجام داده است، مي باشد. اين كلمه جادويي، اين احساس را در زن خانه برمي انگيزد كه هر آنچه را در خانه انجام مي دهد، وظيفه او نيست، بلكه از روي عشق و علاقه به شوهر و فرزندانش است
خوشبختي در دستان توست
در پايان به شما شوهر عزيز و محترم بايد گفت كه زن موجودي حساس و رقيق القلب است كه با اداي جمله اي ساده از جانب شما لبخند بر لبانش نقش خواهد بست، پس در گفتن اين جملات كوتاهي نكنيد تا خوشبختي و شادي از او گرفته نشود و شما نيز در زندگي تان احساس آرامش و خوشبختي كنيد و يك زندگي زناشويي بدون حسادت و اختلافات را در پيش داشته باشيد.
براي داشتن يك زندگي ايده آل زناشويي توجه به اين نكات خالي از لطف نيست.
- با همسر خود براساس دستورات خداوند و سيرت رسول اكرم(ص) رفتار كنيد.
- سعي كنيد راحتي و آسايش را در همه جنبه هاي زندگي فراهم نماييد.
- به صورت مستقيم به عيب و ضعف هاي او در زمينه لباس پوشيدن، غذا پختن و سخن گفتن اشاره نكنيد.
- به هر مناسبتي براي همسرتان هديه اي خريداري كنيد و در دادن هديه و شاخه اي گل به او ابتكار نشان بده، هر چند اين ابتكار، پنهان كردن آن و بردن او به سوي آن باشد.
- با او با خشونت رفتار نكنيد و به ياد داشته باشيد كه او همسر شماست.
- اگر نقطه نظر و عقيده اي در مورد چيزي ابراز كرد با او مخالفت نكنيد و سعي كنيد او را تشويق نماييد و به او نگوييد در اين زمينه من اطلاعاتي ندارم.
- در برخي از مسائل زنانه با او تعامل داشته باشيد، به خصوص دوره ماهيانه، بارداري و بحث و جدل ها.
- وقتي به خانه وارد شديد به موضوعات كاري فكر نكن و با همسرتان در مورد مسائل مورد علاقه اش و اوضاع و احوال روزانه اش گفت وگو كنيد.
- با تعابير ويژه همسرتان را صدا بزنيد، همچنان كه رسول اكرم(ص)، اين كار را در مورد همسرانشان انجام مي دادند.
- سعي كنيد لباس هاي زيبا بپوشيد چرا كه از اين كار خوشحال مي شود و در هر فرصتي از او تعريف كنيد و با جملات زيبا در هر وقت و بي وقت سر به سرش بگذار.
- در هنگام آشپزي يا نظافت خانه به همسرتان كمك كنيد و در هنگام شب براي تر و خشك كردن نوزادتان به كمك او بشتابيد.
- هميشه از به كارگيري كلمات زشت در مورد خانواده و خويشاوندان همسرتان خودداري كنيد، هر چند كه از آنها، عكس العمل نادرستي روي داده باشد و از فرصت ها براي ابراز احترام به دوستانش استفاده كنيد و همچنان كه روال است، آنها را مورد اكرام قرار بدهيد.
- در نزد خانواده همسر و دوستانتان به او ابراز محبت كنيد و از اين موضوع احساس خجالت نكنيد و به كسي اجازه ندهيد كه از او انتقاد كند و از او اگر فرصت و مناسبتي پيش آمد، به نيكي ياد كنيد.
- از ذكر ويژگي هاي زنان در نزد همسرتان خودداري كنيد، هر چند كه ويژگي هاي منحصر به فردي داشته باشند، چرا كه اين موضوع باعث برانگيختن حسادت در او و بروز مشكلات در زندگي زناشويي خواهد شد و به همسرتان در برابر آنها احساس نفرت دست خواهد داد.
- براي فراهم كردن احتياجات خانه از خود تعصب نشان بدهيد و درخواست هاي او را فراهم كنيد و در برابر او دست و دل باز باشيد، نه آزاردهنده.
- رعايت حجب و حيا از سوي شما باعث مي شود كه همسرتان به شما احترام بيشتري بگذارد و خود را بيشتر متعلق به شما بداند همانا خوبي ها است كه قلب ها را به تسخير در مي آورد. با اين همه، به نظر شما چه كلمه اي از سوي شوهر ادا شود كه زن او از آن خوشش بيايد؟

 



خوراكي هاي ضداسترس

منا باقري
راه هاي زيادي براي مقابله با استرس و فشار عصبي وجود دارد. يكي از اين راه ها استفاده از مواد غذايي است كه در كنترل استرس نقش مهمي به عهده دارند. غذاها مي توانند از راه هاي مختلفي بر ميزان استرس تاثير بگذارند؛ مثلا بعضي غذاها باعث كاهش سطح سروتونين (ماده شيميايي كه در مغز باعث ايجاد آرامش مي شود) در خون مي شوند. بعضي غذاهاي ديگر باعث كاهش سطح هورمون هاي كورتيزول و آدرنالين (هورمون هايي كه در بدن باعث ايجاد استرس مي شوند) مي گردند.
كربوهيدرات ها: تمام كربوهيدرات ها در مغز باعث افزايش ترشح سروتونين مي شوند. براي اين كه ميزان سروتونين در خون بالا بماند، بهتر است از مواد غذايي داراي كربوهيدرات هاي پيچيده كه به كندي هضم مي شوند، استفاده كنيد. بعضي از اين مواد غذايي شامل حبوبات، نان، ماكاروني و غلات مي باشند.
مركبات: ويتامين C موجود در مركبات مي تواند سطح هورمون ايجادكننده استرس را پايين آورده و همچنين باعث تقويت سيستم ايمني بدن شود.
اسفناج: اسفناج داراي مقادير قابل توجهي منيزيم است كه در تعديل سطح كورتيزول خون بسيار موثر است. سطوح پايين منيزيم در خون باعث افزايش سردرد و خستگي ناشي از استرس مي شود.
روغن ماهي: اسيد چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي باعث جلوگيري از افزايش هورمون هاي ايجادكننده استرس و همچنين محافظت در برابر بيماري هاي قلبي- عروقي مي شود.
چاي: تحقيقات ثابت كرده است كه افرادي كه روزانه چاي مي نوشند، نسبت به افرادي كه چاي نمي نوشند، به مراتب احساس آرامش بيشتري دارند و سطح هورمون كورتيزول آن ها در شرايط استرس زا پايين تر است. در مقابل قهوه برعكس عمل مي كند و باعث افزايش سطح هورمون كورتيزول در خون مي شود.
آوو كادو: يكي از بهترين راه ها براي كاهش فشار خون، دريافت مقادير كافي پتاسيم از مواد غذايي است. ميوه آووكادو سرشار از پتاسيم است.
بادام: سرشار از ويتامين هاي مورد نياز بدن است. ويتامين E موجود در بادام باعث تقويت سيستم ايمني و ويتامين B موجود در آن باعث تقويت بدن در مقابله با شرايط استرس زا مي شود.
سبزيجات خام: جويدن سبزيجات ترد مانند هويج و كرفس از طريق مكانيكي باعث كاهش عادت به هم فشردن دندان ها در نتيجه استرس مي شوند.
شير: كلسيم موجود در شير باعث كاهش اسپاسم عضلاني و ايجاد آرامش در بدن مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14