(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 مهر 1388- شماره 19485
 

كوتاه اقتصادي
رئيس كل بانك مركزي: ذخاير ارزي ايران در 50 سال گذشته بي سابقه است
استاندارد ايران و وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد مصرف برنج هاي هندي مشكلي ندارد
بانك جهاني: ايران غيرنفتي ترين اقتصاد خاورميانه را دارد
يك مقام مسئول: 85 درصد قراردادهاي نفتي ايران با يورو انجام مي شود
340 شركت اصل 44 واگذار مي شود
الگوي جديد كشت تدوين شد
نشست سه جانبه ايران ، چين و فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي
ايران دومين فولادساز بزرگ خاورميانه
براساس طرح نمايندگان مجلس: صادرات گاز ترش ممنوع مي شود
گزارش اشپيگل از اوضاع اسفبار ايالت در حال سقوط آمريكا نيويورك، شهر آوارگي، ترس و بيكاري
انتقاد اتاق تعاون از واگذاري شركت هاي دولتي



كوتاه اقتصادي

¤ دفتر سازمان ملل در تهران اعلام كرد: امسال بسيج «بپاخيزيد عليه فقر و براي آرمان هاي توسعه هزاره اقدام كنيد» در روزهاي 16لغايت 18اكتبر برابر با 24لغايت 26مهرماه جاري با حضور ميليون ها انسان در سراسر جهان به منظور مبارزه با فقر و حمايت از آرمان هاي توسعه هزاره برگزار مي شود.
¤ ورشكستگي 50درصد هتلهاي مدينه با شيوع آنفلوآنزاي خوكي
¤ عضو كميته گردشگري اتاق بازرگاني و صنايع عربستان پيش بيني كرد، زياني كه بخش حج تمتع و حج عمره عربستان امسال متحمل خواهد شد در پنجاه سال اخير بي سابقه بوده است.
¤ يك روزنامه هندي در تحليل علت ناكامي ديپلماسي نفتي هند در ايران نوشت: مسلم است كه ايران از ترديد هند براي مشاركت در خط لوله صلح ناخشنود است.روزنامه هندي دهندو طي گزارشي نوشت واگذاري ميدان آزادگان جنوبي به چيني ها شكستي براي ديپلماسي نفتي هند بود و اين در حالي است كه اخيرا نيز سهم هند در ميدان گازي پارس جنوبي كاهش يافته است.
¤ سازمان تامين اجتماعي به بيش از 5هزار نامه اخذ شده از سوي رئيس جمهور در سفرهاي استاني پاسخ داد.
¤ مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با بيان اينكه راه اندازي بورس برق در سال جاري امكان پذير نيست، گفت: مشكل راه اندازي بورس برق در كشور واقعي نبودن قيمت برق و مشخص نشدن تكليف يارانه ها است، بنابراين تا زماني كه برق با قيمت واقعي خريد و فروش نشود امكان راه اندازي بورس برق وجود ندارد.
¤ تازه ترين گزارش رويترز از بازار جهاني آلومينيوم حاكي است افزايش توليد و كاهش تقاضا مانع از افزايش قيمت آلومينيوم در بازارهاي جهاني طي ماههاي آينده خواهد شد.
¤ سيدشمس الدين حسيني طي حكمي «اصغر ابوالحسني هستياني» را به معاونت امور بانكي، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت اقتصاد منصوب كرد.
¤ با تصويب هيئت وزيران 30درصد از واگذاريها در حمايت از بخش تعاون به بانك توسعه تعاون اختصاص خواهد يافت.
¤ درآمد صادرات نفت ايران با كاهش 5/24ميليارد دلاري طي 9 ماهه نخست سال جاري ميلادي به 37ميليارد دلار رسيده است.
¤ مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: براي اجراي طرح فاضلاب تهران تاكنون 750 ميليارد تومان هزينه شده است و اتمام اين طرح به 3500 ميليارد تومان اعتبار با قيمت امروز نياز دارد.
¤ وزارت تعاون و كميته امداد امام خميني(ره) به منظور توسعه همكاريهاي متقابل و تسهيل در تحقق اهداف محروميت زدايي و عدالت اجتماعي دولت توافقنامه همكاريهاي مشترك امضا كردند.
¤ شوراي اقتصاد براي طرح نيروگاه سيكل تركيبي آبادان با استفاده از تسهيلات بانك توسعه اسلامي موافقت كرد.براساس مصوبه شوراي اقتصاد، حداكثر معادل ارزي مبلغ 1019ميليارد و40 ميليون ريال تسهيلات به صورت خالص و هزينه هاي تبعي معادل ارزي 470ميليارد و616 ميليون ريال از محل تسهيلات قانون بودجه سال 1388 به اين پروژه اختصاص مي يابد

 



رئيس كل بانك مركزي: ذخاير ارزي ايران در 50 سال گذشته بي سابقه است

رئيس كل بانك مركزي گفت: آسيبي از تحريم بنزين متوجه كشور نخواهد شد؛ ذخاير ارزي ايران در پنجاه سال گذشته بي سابقه است.
دكتر محمود بهمني در مصاحبه اختصاصي با نشريه انگليسي زبان EMERGING MARKETS كه هفته گذشته در حاشيه اجلاس سالانه صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در استانبول تركيه انجام شد، در پاسخ به سوالي درباره احتمال تحريم واردات بنزين به ايران از سوي برخي كشورها گفت: وقتي ملت ها در معرض تحريم قرار مي گيرند به نوآوري و ابتكار دست مي زنند.
وي ادامه داد: اگرچه اينگونه محدوديت ها هزينه هايي به اقشار مختلف مردم تحميل مي كند اما آسيبي در اين زمينه متوجه كشور نخواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به سوالي درباره ذخاير ارزي كشور، ميزان موجودي اين ذخاير را ظرف پنجاه سال گذشته بي سابقه خواند و اظهار كرد: به دليل شرايط بين المللي فعلي ترجيح بر آن است كه ميزان دقيق اين ذخاير اعلام نشود چرا كه در مواجهه با تهديدهاي احتمالي بايستي آمادگي لازم حفظ شود.
وي افزود: ايران درآمدهاي حاصل از فروش نفت خود را در سبدي از ارزهاي معتبر دنيا نگهداري مي كند.
او در پاسخ به سوالي درباره تشكيل شوراي پول و اعتبار، به فعال بودن اين شورا اشاره و بر استقلال تصميم گيري ها در بانك مركزي تاكيد كرد و گفت: تصميمات بانك مركزي همواره بر پايه كارشناسي دقيق و استقلال استوار است.
به گزارش ايسنا، وي در بخشي ديگر از سخنان خود به موفقيت آميز بودن كنترل رشد نقدينگي در كشور اشاره كرد و افزود: ميزان شاخص تورم نقطه به نقطه در پايان ماه سپتامبر سال جاري ميلادي (هشتم مهرماه) از 5/29 درصد به 1/13 درصد و نيز ميانگين شاخص تورم به 2/20 درصد كاهش يافته و ما اكنون به تك رقمي كردن نرخ تورم مي انديشيم.
بهمني همچنين درباره ديدگاه هاي بانك مركزي درباره بحران جهاني اظهار كرد: ما مسئوليت اصلي آغاز بحران مالي و اقتصادي در دنيا و بروز وضعيت نابسامان فعلي در جهان را مستقيما متوجه كشورهاي توسعه يافته مي دانيم و آن ها را به خاطر غفلت از مديريت مناسب ريسك هاي موجود مسئول مي دانيم و معتقديم كه صندوق بين المللي پول و بانك جهاني بايد به فكر كشورهاي در حال توسعه باشند و نبايد به گونه اي عمل كنند كه شكاف بين كشورهاي فقير و غني بيشتر شود كه در اين اجلاس نيز اكثريت قريب به اتفاق كشورها با جمهوري اسلامي ايران هم عقيده بودند.

 



استاندارد ايران و وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد مصرف برنج هاي هندي مشكلي ندارد

رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در نشست خبري مشترك اعلام كردند: نتايج آزمايش هاي 67 نمونه برنج وارداتي از 13 نشان تجاري مشخص كرد مصرف اين برنج ها هيچ مشكلي ندارد و مردم با اطمينان مي توانند آنها را مصرف كنند.
نظام الدين برزگري گفت: نمونه برنج ها در پي توافق با ستاد سلامت برنج كه متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جهاد كشاورزي، بازرگاني و اين سازمان است در آزمايشگاه مركزي وزارت بهداشت آزمايش شد.
برزگري افزود:هفده نفر از افراد متخصص دانشگاه ها كه در ستاد سلامت برنج عضو هستند پس از آزمايشهاي تكميلي با دو روش، به اين نتيجه رسيدند كه برنج هاي مورد نظر هيچ مشكلي ندارد.
وي درباره روشهاي آزمايش گفت: روش اول زمان بر و روش دوم كوتاهتر بود اما اختلاف معني داري ميان نتايج دو روش وجود نداشت.
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران افزود: آزمايشگاه منتخب تمام مراحل آزمايش را در صورتجلسه اي درج و آن را به صورت پلمب شده به ستاد سلامت برنج ارسال كرد.
وي گفت: با حضور اعضاي اين ستاد، مهر پاكت ها باز و نتايج آن در بيانيه اي مشترك اعلام و منتشر شد.

 



بانك جهاني: ايران غيرنفتي ترين اقتصاد خاورميانه را دارد

بانك جهاني با اشاره به سهم 35 درصدي نفت و گاز در توليد ناخالص داخلي ايران، اقتصاد اين كشور را غيرنفتي ترين اقتصاد در ميان كشورهاي نفتي خاورميانه دانست.
به گزارش فارس به نقل از بانك جهاني ايران در ميان 9 كشور نفتي خاورميانه از نظر سهم توليد نفت و گاز در اقتصاد خود در جايگاه آخر قرار گرفته است.
براساس آمارهاي منتشر شده از سوي بانك جهاني سهم توليد منابع هيدروكربن در ايران نسبت به كل توليد ناخالص داخلي بالغ بر 7/35 درصد است كه بدين ترتيب ايران به همراه بحرين از اين نظر در جايگاه هشتم منطقه قرار گرفته است.
سهم توليد نفت و گاز در توليد ناخالص داخلي بحرين نيز 7/35 درصد اعلام شده است.
در سطح منطقه اي، اقتصاد عربستان بيشترين وابستگي به توليد نفت و گاز را دارد. سهم توليد منابع هيدروكربن در توليد ناخالص داخلي اين كشور 65 درصد برآورد شده است.
پس از اين كشور، عراق با
8/61 درصد و قطر با 59 درصد به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.نسبت توليد نفت و گاز به توليد ناخالص داخلي درساير كشورهاي منطقه عبارت است از: كويت 58 درصد، الجزاير 52 درصد، امارات 2/49 درصد و عمان 9/38 درصد.

 



يك مقام مسئول: 85 درصد قراردادهاي نفتي ايران با يورو انجام مي شود

در سال گذشته بالغ بر 85 درصد از قراردادهاي نفتي ايران بر اساس نرخ ارز يورو انجام شده است.
محمدعلي خطيبي نماينده دائم ايران در اوپك با بيان اين مطلب و با اشاره به مذاكرات چند كشور مبني بر فروش نفت با ارزي به غير از دلار اظهار داشت: ايران از 3 سال گذشته فروش نفت خود را بر اساس ارزهاي ديگري مانند «يورو» و يا «ين» قرار داده است.
وي گفت: در سال گذشته بالغ بر 85 درصد از قراردادهاي نفتي براساس يورو انجام شد و بايد اعلام كرد كه ايران در اين زمينه پيش قدم بوده و تاكنون قراردادهاي نفتي بر اساس ارزهاي ديگري انجام مي شده است.
نماينده ايران در اوپك تصريح كرد: اكنون قيمت گذاري نفت بر اساس دلار است، اما از 3 سال قبل به مشتريان خود گفته ايم زماني كه مي خواهند پول خود را پرداخت كنند، اين پول را به جاي دلار به ارزهاي معتبر ديگري بپردازند.
خطيبي با اشاره به دو نشست آتي اوپك گفت: دو نشست در آينده براي اوپك وجود دارد. نشست اول نشستي فوق العاده است كه 22 دسامبر در آنگولا برگزار مي شود و مهم ترين دستور كار اين نشست بررسي بازار است. يك روز قبل از آن نيز كميته وزارتي نظارت بر بازار تشكيل مي شود كه طبيعتاً در اين جلسه وضعيت تقاضا در بازار بررسي و تصميمات اداري و مالي گرفته خواهد شد.
وي گفت: نشست دوم يك نشست عادي است كه در اسفندماه سال جاري برگزار خواهد شد.
خطيبي با اشاره به اينكه اكنون تنها 3 ماه از سال ميلادي باقي مانده است، گفت: اكنون در سه ماهه پاياني سال قرار داريم و پيش بيني مي شود تقاضا از اوپك در حدود 29 ميليون بشكه در روز باشد اما براساس منابع ثانويه توليد اوپك در حال حاضر در حدود 7،28 ميليون بشكه در روز است.
وي گفت: اكنون بازار در حالت تعادل نسبي قرار دارد و در اين بازار متعادل چون به فصل زمستان نزديك مي شويم، فكر مي كنم با يك تعادل نسبي نيز مواجه باشيم.
وي ادامه داد: زماني كه بازار متعادل باشد در نتيجه قيمت متعادلي خواهيم داشت، حتي در چند هفته اخير نيز شاهد بوديم كه قيمت نفت در حدود 70 دلار بود. حال اگر در زمستان هيچ اتفاقي نيافتد و همين روال را داشته باشيم، پيش بيني مي شود قيمت هيچگونه تغييري نخواهد كرد.

 



340 شركت اصل 44 واگذار مي شود

معاون سازمان خصوصي سازي گفت: تا پايان سال 340 شركت دولتي واگذار مي شود.
سيدمهدي عقدايي با اشاره به الزام قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و قانون بودجه امسال گفت: شركت هاي ذيل اصل 44 تا پايان سال و شركت هاي صدر اصل 44 تا سال 1393 بايد واگذار شوند.
وي با اشاره به واگذاري 60 شركت دولتي در نيمه نخست سال گفت: برخي شركت هاي مشمول واگذاري، شركت هاي كوچك دولتي هستند.
معاون سازمان خصوصي سازي درباره روش هاي واگذاري تصريح كرد: از نظر تعداد بيش از 90درصد شركت ها از طريق مزايده واگذار مي شوند اما از لحاظ ارزش 90 درصد آنها از طريق بورس خواهد بود.
معاون سازمان خصوصي سازي در پاسخ به اينكه آيا از ظرفيت هاي شركت فرابورس هم براي واگذاري ها استفاده خواهد شد، گفت: اگرچه تاكنون در اين باره تصميم گيري نشده اما در نظر است برخي شركت ها كه امكان عرضه آنها در بورس نيست در فرابورس عرضه شود.
شركت فرابورس به منظور فراهم كردن امكان عرضه شركت هاي كوچك كه در بورس شرايط پذيرش ندارند، ششم مهر به طور رسمي تاسيس شد.

 



الگوي جديد كشت تدوين شد

معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي گفت: طرح الگوي كشت ظرف دو برنامه 5 ساله در كشور به اجرا درمي آيد و با اجراي اين طرح، براي كل مجموعه فعاليت كشاورزي از جاليز تا سر سفره مردم برنامه ريزي خواهد شد.
محمدرضا جهانسوز در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد طرح الگوي كشت گفت: اين طرح با كمك همه كارشناسان ظرف 3 سال گذشته تهيه شده و در سمينار الگوي كشت در سال جاري نتيجه جمع بندي كارهاي پژوهشگران در يك كتاب 760 صفحه اي گردآوري شد. وي افزود: طرح الگوي كشت براي هوشمندسازي و برنامه ريزي درست بخش كشاورزي ظرف دو برنامه 5 ساله در كشور اجرا مي شود.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي تاكيد كرد: با اجراي طرح الگوي كشت كل مجموعه فعاليت كشاورزي از جاليز تا سر سفره برنامه ريزي مي شود و ديگر بر محصولاتي مانند: سيب زميني و پياز دچار مشكلات كمبود يا افزايش توليد در سال هاي متوالي نخواهيم شد.
وي افزود: امسال براي اولين بار الگوي كشت به عنوان يكي از مغفول ترين بخش هاي كشاورزي كه در راستاي كاهش بحران آب و نيز استفاده بهينه از آب هاي زيرزميني اجرا مي شود و ديگر مسابقه محصولي بين سيب زميني و پياز در كشور اجرا نمي شود.
جهانسوز از آثار زيان كشاورزان و از بين رفتن محصولات آنها در مناطق توليدي به خاطر نداشتن برنامه و الگوي مناسب كشت دانست و گفت: در 3 سال گذشته الگوي كشت به صورت جدي مورد توجه قرار گرفته است.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي از تشكيل يك كميته 7 تا 10 نفره فني متشكل از متخصصان كشور خبر داد و گفت: الگوي كشت براي مناطق مختلف در اين كميته تدوين مي شود، همچنين طرح هاي داراي توجيه نيز توسط اين افراد مشخص مي شود.

 



مديرعامل شركت ملي صادرات گاز خبر داد
نشست سه جانبه ايران ، چين و فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي

به زودي نشست سه جانبه شركت هاي ملي نفت ايران، توتال فرانسه و سي .ان .پي .سي چين به منظور هماهنگي و تصميم گيري در خصوص شيوه توسعه بخش هاي بالادستي و ميان دستي فاز 11 پارس جنوبي برگزار خواهد شد.
سيدرضا كسايي زاده - مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران - در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: به اين ترتيب با تعيين تكليف وضعيت توسعه اين فاز، شركت نفت نيز به هدف اصلي خود كه توسعه هرچه سريع تر فاز هاي ميدان مشترك گازي پارس جنوبي است، خواهد رسيد.
وي با اشاره به تعلل شركت توتال در اجراي طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي و سرانجام امضاي قرارداد توسعه بالادست اين فاز با شركت «سي . ان . پي .سي» چين در خردادماه امسال، افزود: شريكان خارجي در طرح هاي «ال.ان.جي» نظرشان اين بود كه بخش هاي بالادستي و ميان دستي به صورت همزمان كارشان را انجام دهند، در حالي كه به اين منظور بايد مدت زيادي صبر مي كرديم تا شرايط اجرايي شدن قراردادها نهايي شود.
به گفته وي به همين دليل مذاكرات شركت ملي نفت براي انجام سريع تر توسعه بخش بالادستي و توليد گاز از اين فازها آغاز و در اين رابطه بخش بالادست فاز 11 به شركت چيني سپرده شد.
كسايي زاده با تاكيد بر اعلام آمادگي شركت توتال براي مشاركت با شركت «سي.ان.پي.سي» چين جهت توسعه فاز 11 پارس جنوبي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب دو احتمال اصلي وجود دارد كه براساس آن شركت هاي «توتال» و «سي.ان.پي.سي» مي توانند جوينت شده و با همكاري يكديگر بخش بالادستي فاز 11 و همچنين پروژه پارس ال.ان.جي را توسعه دهند.
وي گفت: احتمال ديگر اين است كه شركت چيني بالادست فاز 11 را به تنهايي توسعه دهد و توتال نيز توسعه پارس ال.ان.جي را ادامه دهد كه در هر صورت با تعيين تكليف وضعيت توسعه بخش هاي بالادست و ميان دست اين فاز، عمليات اجرايي به سرعت آغاز خواهد شد.
گفتني است در رابطه با قرارداد شركت ملي نفت و شركت چيني، شركت سي .ان.پي.سي چين بايد حدود 5 ميليارد دلار در توسعه بخش بالادستي فاز 11 پارس جنوبي سرمايه گذاري كند. حجم نهايي سرمايه گذاري شركت چيني در توسعه اين فاز پارس جنوبي براساس قراردادهاي جديد بيع متقابل پس از برگزاري مناقصه ها مشخص خواهد شد. براساس اين تفاهم صورت گرفته، مدت زمان اجراي اين قرارداد 52 ماهه است كه زمان شروع برنامه هاي توسعه اي شركت چيني در فاز 11 پارس جنوبي بايد از سوي شركت ملي نفت ايران اعلام شود. همچنين شركت سي .ان.پي.سي موظف است كليه منابع مالي و سرمايه اي مورد نياز را براي اجراي اين پروژه تامين كند.

 



ايران دومين فولادساز بزرگ خاورميانه

ايران همچنان دومين فولادساز بزرگ خاورميانه به شمار مي رود.
براساس آمار منتشر شده از سوي انجمن جهاني فولاد در هشت ماهه سال 2009 ميلادي، ايران بعد از تركيه به عنوان دومين فولادساز بزرگ خاورميانه شناخته شد.
بر اين اساس در هشت ماهه امسال، توليد فولاد خام در تركيه به 16ميليون و 402 هزار تن رسيد، اين در حالي است كه در همين مدت ايران معادل هفت ميليون و 367 هزار تن فولاد خام توليد كرد. اما در شرايطي كه توليد فولاد خام تركيه در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميلادي كاهش
9/14 درصدي را نشان مي دهد، توليد فولاد خام در كشورمان در هشت ماهه امسال رشد 8/12 درصدي را تجربه كرده است.
با اين وجود ايران همچنان با اختلاف نسبتا زيادي دومين فولادساز بزرگ خاورميانه محسوب مي شود.
عربستان سعودي نيز يكي از فولادسازان بزرگ منطقه خاورميانه به شمار مي رود كه در هشت ماهه سال 2009 ميلادي موفق به توليد سه ميليون و 24 هزار تن فولاد خام شد كه كاهش 8/7درصدي را نسبت به مدت مشابه در سال 2008 نشان داد.

 



براساس طرح نمايندگان مجلس: صادرات گاز ترش ممنوع مي شود

براساس طرح ساماندهي توليد و صادرات و مصرف گاز كه از جانب مجلس تهيه و به هيئت رئيسه تحويل داده شده است، صادرات گاز ترش توسط دولت ممنوع مي شود.
سيدعلي ادياني عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين مطلب و با اشاره به طرح ساماندهي توليد و صادرات و مصرف گاز كه از جانب مجلس تهيه و به هيئت رئيسه تحويل داده شده است، خاطرنشان كرد: در اين طرح پيش بيني شده است براساس توصيه هاي مقام معظم رهبري و همين طور براي صيانت از ميادين گازي كشور كه سرمايه ملي تلقي مي شوند، براي استفاده بهينه و صحيح از اين سرمايه ملي فروش گاز ترش از ناحيه دولت ممنوع شود.
وي گفت: براساس طرح نمايندگان مجلس از اين نوع گاز بايد فرآوري و استفاده بهينه شود، زيرا هم صرفه اقتصادي دارد و از طرفي شاخص هاي زيست محيطي را نيز رعايت مي كند.
ادياني پيش بيني كرد، طرح ساماندهي توليد، مصرف و صادرات گاز پس از تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها در دستور كار مجلس قرار گيرد.

 



گزارش اشپيگل از اوضاع اسفبار ايالت در حال سقوط آمريكا نيويورك، شهر آوارگي، ترس و بيكاري

نيويورك، يكي از بزرگترين ايالت هاي آمريكا و محل زايش بحران جهاني به سختي با تبعات ناشي از ركود اقتصادي دست و پنجه نرم مي كند به طوري كه سايت خبري اشپيگل، نيويورك را شهري مركب از ترس، آوارگي و بيكاري توصيف كرد.
به گزارش اشپيگل، مايكل بلومبرگ شهردار نيويورك مي گويد، شرايط ما شرايط بحراني است. ميليون ها نفر از افراد در جنگ براي حفظ شغل خود هستند.
در اين گزارش آمده است: نيويورك 2009 تركيبي از شك، نگراني و ترس است. ترسي كه بخش سرمايه گذاري گرفته تا استرس ناشي از جنگ هاي پي درپي را شامل است.
نيويورك شهري است پر از ترس از مواد مخدر در مدارس، تبديل دوباره زمين هاي بازي به صحنه جرم و جنايت و پنجره هاي شكسته و ترس از آينده اي مبهم، اين است وضعيت نيويورك كنوني.
اگر شما به دنبال حال و هواي نيويورك مي گرديد در جنوب منطقه مهم منهتن جايي كه وال استريت واقع شده است. در روستاهاي سمت شرق و در پايين تر قسمت ترايبكي از شكي كه در نيويورك داريد كاسته مي شود. شهر نيويورك شامل پنج قسمت و هزاران بخش است.
فروشگاهها در حال بسته شدن هستند و فروشگاههاي زيادي نيز بسته است و هيچ كس خريد نمي كند تعداد افرادي كه به رستوران هاي مناسب جهت غذا مي روند نيز در حال افت است ولي از طرف ديگر سرقت، مواد مخدر و جرايم در حال افزايش است و نيويوركي هايي وجود دارند كه اگر يك بسته پول ببينند شگفت زده خواهند شد و با خود مي گويند كه فرد به سمت دستگاه خودپرداز مي رود و احتمالا ديگر باز نخواهد گشت!
بنابراين گزارش مقامات شهرداري نيويورك تعداد افرادي كه در صنعت مالي بيكار شده اند را 75 هزار شغل برآورد كرده اند و 300 هزار شغل را نيز در مجموع پيش بيني كرده اند كه اين ميزان فعلا در حدود 100هزار شغل است.
شهرداري براي مقابله با اين روند به دنبال ايجاد صندوق وام هاي كسب و كار كوچك است.
5/6 درصد فروشگاهها در منهتن در حال حاضر خالي است كه اين مقدار بيشترين ميزان طي 20سال گذشته است. در خيابان پنجم اين شهر جايي كه بزرگترين مركز خريد به حساب مي آيد 15درصد مغازه ها بين خيابان چهل و دوم و چهل و نهم بسته شدند. حتي بروكس برادرز- قديمي ترين و معتبرترين فروشنده پوشاك و لباس در آمريكا كه در سال 1818توسط هندي سندبووكس شد- نيز چيزي براي عرضه ندارد و كركره هاي خود را پايين كشيده است.
رستوران ها در اين شهر با عنوان «شام ركود اقتصادي»» هات داگ و نوشابه پنج دلار تبليغ كرده اند و ناگهان نگاه به جدول قيمت ها مي افتد و نگهبان غالبا مي گويد كه برگرديد و سفارش دهيد كه اين حركت او پايان شكست غرور آدمي است.
تايمز: فروپاشي كامل سيستم مالي و بانكداري انگليس
كارشناسان ارشد بانكي و مالي انگليس بر اين باورند كه بحران اقتصادي و مالي جهان موجب فروپاشي كامل سيستم مالي و بانكي اين كشور شده است.
به گزارش روزنامه تايمز آنلاين، پيتر ساندس رئيس استاندارد چارترد بانك انگليس در اين باره تاكيد كرد، سيستم مالي انگليس از بين رفته است. ورشكستگي موسسه لمن برادرز در آمريكا نشان داد كه سيستم مالي و پولي سرمايه داري نيازمند بازنگري و اصلاحات ساختاري است. اين سيستم براي رويارويي با شرايط سخت و دشوار به هيچ وجه آمادگي ندارد.
الجزيره: بحراني ديگر
دور از انتظار نيست
الجزيره در گزارشي اعلام كرد كه با توجه به وضعيت جهان وقوع بحران ديگر دور از انتظار نيست.
به گزارش اين شبكه يك سال پس از ورشكستگي بانك سرمايه گذاري لمن برادرز كه سهم مهمي در تشديد بحران جهاني داشت اخيرا موسسه «سينك- تانك» بريتانيا هشدار داده است كه سياست هاي اقتصادي در پيگيري ريشه هاي بحران اقتصادي ناكام مانده اند.

 



انتقاد اتاق تعاون از واگذاري شركت هاي دولتي

دبيركل اتاق مركزي تعاون ايران گفت: اگر دولت توانمندسازي بخش تعاون را آغاز نكند، ارتقاي سهم تعاون در اقتصاد ملي به 25 درصد تا 5 سال آينده دور از دسترس خواهد بود.
حسين رحماني نيا در نشستي خبري سهم كنوني بخش تعاون را از اقتصاد كشور 5 تا 7 درصد اعلام كرد كه مورد ايراد برخي خبرنگاران قرار گرفت.
خبرنگاران مدعي بودند كه مدتي قبل وزير تعاون اين رقم را 2 تا 3 درصد اعلام كرده است اما دبيركل اتاق تعاون گفت: از وزير نشنيده ام و بعيد مي دانم كه آقاي عباسي چنين رقمي بيان كرده باشد.
وي اضافه كرد: براي اينكه سهم بخش تعاون در اقتصاد ملي به 25 درصد تا سال 1393 برسد، بايد اراده اي انقلابي در دولت شكل بگيرد كه البته اين حركت آغاز شده و روند تعاون رو به رشد بوده اما رشد اين بخش هنوز كند است.
دبيركل اتاق تعاون ايران، فرهنگ سازي بخش تعاون را مهم دانست و گفت: متوليان بخش تعاون در دولت، رسانه ها و ساير اركان حكومتي بايد در اين زمينه اقدام اساسي كنند و تاكنون كار برنامه ريزي شده در اين زمينه نشده است.
رحماني نيا فقدان برنامه ريزي شفاف براي رشد بخش تعاون را از آسيب هاي جديد اجراي سياست هاي كلي اصل 44 خواند و افزود: تعاوني ها قابليت هاي زيادي در عرصه اقتصاد كشور دارند كه براي ظهور اين قابليت ها و حضور شايسته تعاوني ها در اقتصاد، بايد شيوه هاي پيمان مديريت و واگذاري به صورت اجاره به شرط تمليك مورد توجه جدي قرار گيرد اما تاكنون سازمان خصوصي سازي اين شيوه ها را اجرا نكرده است.
دبيركل اتاق تعاون ايران همچنين با اشاره به تدوين برنامه پنجم توسعه در دولت گفت: هنوز پيش نويس اين برنامه به مجلس شوراي اسلامي ارائه نشده، اما اخباري كه به ما رسيده حاكي است به طور شايسته درباره بخش تعاون اهتمام و توجه نشده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14