(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 مهر 1388- شماره 19486
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ملاقات با خود !
با تصويب مجلس قيمت بنزين تا سال 93 به تدريج آزاد مي شود
پيراهن خونين و مرثيه گرگ ها
رئيس قوه قضاييه در سالروز تاسيس سازمان بازرسي كل كشور: اطمينان مي دهم پاي نظارت هاي شما بايستم
ساختار سازمان بسيج مستضعفين به روايت سردار نقدي
ري شهري: حج امسال با محوريت حج و انتظار برگزار مي شود
احمدي نژاد تصريح كرد پرداخت يارانه به مردم در دو شكل نقدي و تأمين اجتماعي
حجت الاسلام شجوني : ميانجيگري تا زماني كه عوامل اصلي اغتشاشات محاكمه نشوند معنايي ندارد



ملاقات با خود !

ع- ثقفي
ظرف رسانه كه خالي شود، چاره اي ندارند جز پر كردن آن از طريق ملاقات با خود! دكتر به ديدن مهندس مي رود، مهندس به ديدن شيخ مي رود و شيخ هم شرفياب محضر سيد مي شود! حال دكتر كيست؟ سيد كدام است؟ و مهندس و شيخ كيستند؟ اين مسئله اي است كه آن را با كمي جابجايي در القاب حل مي كنند. وقتي به سيد نياز دارند، همه سيد مي شوند و وقتي هم به حجت الاسلامي نياز است، حجت ها راه مي افتند و در غير اين صورت دور دور دكتر و مهندسي است. شيخ هم كه از قافله جا مانده است و هميشه مي ماند، عليرغم كهولت قرار است برود انگليس مدرك دكترا هم بگيرد. حالا اگر نشد و نتوانست اكسفورد و منچستر كاري كند، هاروارد و هاوايي يك كاري برايش خواهند كرد و انگشترشان را برايش پست خواهند كرد.
از القاب كه بگذريم نوبت تفاخر است: نام يكي را مدام به دوران دفاع مقدس آويزان مي كنند در حالي كه نوچه گانش به بسيج مدام اهانت مي كنند، آن وقت به جاي آنكه بطور روشن بيايد و اين اهانتها را محكوم كند، فقط دوران دفاع مقدس را دستمايه تبليغ خود و آناني قرار مي دهد كه كمترين حضور را در جبهه داشته و يا اصلا حضور نداشته اند!
اين از القاب و تفاخرات، حالا مي ماند عكس و تفصيلات- عكس امام(ره) هم نبايد فراموش شود وگرنه روزنامه را تجديد چاپ مي كنند!- آقايان بنا به دستور عكاس روزنامه مي نشينند جلوي شوفاژ و عكس مي گيرند- پس زمينه در حال غوغاست!- روي ميز هم به اندازه خود ميز! ديس شيريني مي گذارند، قرار است سور و سات اصلاحات بزرگنمايي شود و خماري ايام اصلا به چشم نيايد. موضوع صحبت از قضا دروغ و بديهي است، دروغهايي كه گفته شده است جاي خود، بديهيات هم انكار مي شود.
يكي مي گويد مي گويند در شرايط جنگي هستيم و دروغ مي گويند!
ديگري هم مي گويد آقايان توضيح دهند كه روز فلسطين چرا مردم دو دسته شدند؟
اولي كه حقيقت جنگ و تحريم ها و تهديدها را كتمان مي كند، درست كاري را مي كند كه مدام اوباماي آمريكايي مي كند، يعني تجاهل!
دومي هم كه مردم را به دو دسته گي در روز قدس متهم مي كند، در برابر اين حقيقت كه سبزنماها در هيچ راهپيمايي انقلابي تاكنون شركت نداشته اند، كاري را مي كند كه بي بي سي دروغ پراكن مي كند، يعني تغافل!
اينجاست كه ملاقات و مقارنه تغافل و تجاهل رخ مي دهد. حالا هدف و كارش چيست؟ سه چيز:
- اولين چيز آن است كه خودشان را جاي مردم
بگذارند و مردم را جاي دشمن
- دومين چيزگذاشتن خودشان جاي دشمن است و گذاشتن مردم جاي خودشان
- سومين چيز هم گذاشتن دشمن جاي مردم و گذاشتن مردم جلوي دشمن است!
مشكلشان هم دقيقا و عميقا چند چيز است:
- با ادعاي خط امام مطرودان امام را سر كار آورند
- خودشان را همچنان براي رهبري و امت لوس كنند
- دوستان بيكارشان را همچنان سر كار بگذارند!
وگرنه اگر نبود همين چند پاره چيز فوق الذكر، اينان را چه به سياست و حكومت؟ كساني كه بريدگان جناح بي سامان خود را متهم به خيانت و يا دروغ مصلحت آميز مي كنند و خواهان هرج و مرج در ساحت جامعه به بهانه ايام و مناسبتها مي شوند، بي آنكه ردي از رداي آنان حتي در مناسبتي كوچك در اين انقلاب حماسه باشد. براستي آنان را چه به تهديد و رجزخواني؟ رجز چه را مي خوانند و براي كه؟ پشت چه چيز سنگر مي گيرند و براي چه؟ انقلاب را از مناسبت انقلابي خود مي ترسانند؟ اگر آري، چه شد كه در روز قدس از ميان امت گريختند؟ اينان بايد بدانند كه 13آبان كه سهل است در هر مناسبت ديگر اين ملت عرصه هاي انقلاب را براي آشوب آشوبگران و فتنه فتنه سازان خالي نخواهد گذاشت. اگرچه اينان هيچگاه با چشم بسته نخواهند توانست نسبت ها و تناسب ها را دريابند، درست مثل نسبت قندان و كاسه و ليوان و ديس شيريني با ميزشان!

 



با تصويب مجلس قيمت بنزين تا سال 93 به تدريج آزاد مي شود

با آغاز بررسي جزئيات لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس مقرر شد كه قيمت بنزين و گاز مايع به تدريج و تا پايان سال 93 آزاد شود.
به گزارش خبرنگار امور مجلس ما در نشست علني ديروز بهارستان رسيدگي به ماده يك لايحه هدفمندسازي يارانه ها يا همان اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در دستور كار نمايندگان قرار گرفت.
اين ماده كه مهمترين بخش لايحه مذكور محسوب مي شود تقريبا تمامي وقت جلسه ديروز را به خود اختصاص داد و نمايندگان با ارائه پيشنهادات مختلف به بيان ديدگاهها و دغدغه هاي خود درباره عواقب تصويب بندهاي الف و ب ماده يك پرداختند.
بند الف ماده يك لايحه هدفمندسازي يارانه ها دولت را مكلف كرده كه قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت را به تدريج و حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه به گونه اي اصلاح كند كه كمتر از 90درصد قيمت خليج فارس نباشد.
همچنين بند ب اين ماده نيز درباره تكليف دولت براي آزادسازي قيمت گاز طبيعي تا پايان برنامه پنجم است.
با پيشنهاد حذف ماده يك مخالفت شد
اين گزارش حاكي است در ابتداي بررسي اين لايحه، عليرضا محجوب عضو فراكسيون اقليت مجلس پيشنهاد حذف كلي ماده يك را داد كه تصويب نشد.
محجوب در بيان دلايل خود براي حذف ماده يك مدعي شد كه هرچه دقت مي كنيم در ماده يك مي بينيم كه اين ماده به عدالت نزديك نيست.
وي ادامه داد وقتي قيمت گذاري محصولات نفتي به يك شيوه باشد عدالت از بين مي رود.
پس از اظهارات محجوب هادي قوامي نماينده اسفراين در مخالفت با اين پيشنهاد اظهار كرد: چنانچه ماده يك اين لايحه حذف شود، ديگر چيزي براي هدفمند كردن يارانه ها نداريم و راي قاطع روز يكشنبه نمايندگان براي كليات اين لايحه از بين مي رود.
وي گفت: محور اول لايحه اصلاح قيمت ها است و اصلاح آن براي هدفمند كردن يارانه ها اجتناب ناپذير است، بنابراين اگر پيشنهاد حذف ماده يك را بپذيريم در واقع بحث هدفمند كردن يارانه ها منتفي مي شود. اين در حالي است كه جهت گيري اصلي در اين لايحه اصلاح قيمت ها است.
وي يادآور شد: دغدغه پيشنهاددهنده در مورد قيمت ها به نحوي در بخش هاي مختلف لحاظ شده و اگر ماده يك آن حذف شود بحث هدفمند كردن يارانه ها منتفي خواهد شد.
بنابراين گزارش پس از سخنان اين دو نماينده، نمايندگان مجلس پيشنهاد حذف ماده يك لايحه را نپذيرفته و از 219 نماينده حاضر در جلسه اين پيشنهاد با 27 نفر موافق، 149مخالف و 9 راي ممتنع راي نياورد.
پس از اين محجوب باز هم پيشنهاد حذف بند الف ماده يك كه مربوط به اصلاح قيمت حامل هاي انرژي تا پايان برنامه پنجم است را داد ولي باز هم نمايندگان با آن مخالفت كردند.
ماده يك كمي اصلاح شد
در ادامه احمد توكلي پيشنهاد حذف كلمه «حداكثر» را از بند الف ماده يك داد و گفت: تمام بحثي كه بر سر اجرا يا عدم اجراي اين لايحه مهم بود در مورد دو اثر مهم آن است يكي تورم و يكي هم ركود، دو بلايي كه مي تواند اجتماع را خراب كند. براساس گزارشهاي متعدد داخلي و خارجي نرخ تورم در شرايط متفاوت كه از اجراي اصلاح قيمت حامل هاي انرژي انجام مي شود 5/31 تا 6/59 درصد نوسان دارد.
وي گفت: ما اگر طبق مصوبه مجلس، بنزين را به قيمت تمام شده و آزاد بفروشيم براساس پيش بيني بانك مركزي حدود 13 تا 15 درصد تورم ايجاد مي گردد كه البته برخي منابع بالاتر از اين رقم را ذكر مي كنند. بنابراين براي اينكه فشار تورمي كمتري ناشي از آزادسازي قيمت بنزين به مردم وارد آيد پيشنهاد مي كنم با حذف كلمه حداكثر از متن لايحه روند آزادسازي قيمت بنزين به تدريج و تا پايان برنامه پنجم صورت گيرد.
سپس موافق و مخالف با اين پيشنهاد صحبت كردند و در نهايت براي حذف كلمه حداكثر رأي گيري به عمل آمد كه به تصويب رسيد.
بنابراين بند الف ماده يك به اين صورت شد كه قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه به گونه اي اصلاح شود كه كمتر از 90 درصد قيمت خليج فارس نباشد.
در ادامه جلسه تعدادي از اعضاي فراكسيون اقليت همچون يوسف نژاد، خباز و محجوب پيشنهادات حذف اجزايي از بندهاي الف و ب را از ماده يك مطرح كردند كه هيچ كدام از آنها تصويب نشد.
آنگاه بند الف از ماده يك قرائت و به اين شرح به تصويب رسيد:
قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت با احتساب هزينه هاي مترقب شامل حمل و نقل توديع ماليات و عوارض قانوني بتدريج تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كمتر از 90 درصد قيمت تحويل روي كشتي در خليج فارس نباشد.
براساس تبصره اين بند قيمت فروش نفت خام به پالايشگاههاي داخلي 95 درصد قيمت تحويل روي كشتي در خليج فارس تعيين مي شود و قيمت خريد فرآورده ها نيز متناسب با قيمت مزبور تعيين مي گردد. در ادامه جلسه پيشنهادات نمايندگان براي اصلاح بند «ب» ماده يك مطرح شد كه احمد توكلي در اينجا نيز پيشنهاد حذف كلمه «حداكثر» از بند مذكور را داد كه تصويب شد.
براساس اين مصوبه مقرر شد ميانگين قيمت فروش داخلي گاز طبيعي به گونه اي تعيين شود كه به تدريج و تا پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران معادل حداقل 75 درصد متوسط قيمت گاز طبيعي صادراتي باشد.
پس از تصويب بند فوق به دليل اتمام وقت جلسه علني، رسيدگي به ساير مواد لايحه هدفمندسازي يارانه ها به جلسه امروز موكول شد.
تصويب فوريت طرحي براي صادرات گاز
در بخشي از جلسه علني ديروز، نمايندگان با يك فوريت طرح متوازن سازي بهره برداري از منابع گاز كشور موافقت كردند.
به گفته يكي از طراحان، اين طرح در شش ماده تهيه شده و طي آن وضعيت گاز كشور براي 25 سال آينده توسط شوراي اقتصاد تبيين مي شود و بر مبناي اين تراز گاز دولت در موضوع صادرات يا مصارف گاز به ايجاد تعهدات براي خود اقدام مي كند.
دليل فوريت اين طرح هم اينگونه مطرح شد كه در حال حاضر مذاكراتي در ارتباط با بعضي از قراردادهاي صادرات در حال انجام است و حتي قراردادهايي هم منعقد شده است كه لازم است حتماً در ارتباط با اين تعهدات يك اقدام فوري و عاجل انجام شود كه هم كشور در انجام تعهدات دچار مشكل نشود.

 



پيراهن خونين و مرثيه گرگ ها

محمد صرفي
چون خليفه سوم به دست ناراضيان كشته شد، مسلمانان گرد علي(ع) جمع شدند و ايشان علي رغم ميلشان زمام حكومت را در دست گرفتند. جمعي از دوستان كه انتظار مقام داشتند، چون خود را بي نصيب ديدند داعيه خونخواهي خليفه مقتول را سردادند و جالب آنكه انگشت اتهام به سوي علي(ع) دراز كردند! حال آنكه اميرمؤمنان در زمان اختلافات و كشمكش هاي آن دوره همواره نقش ميانجي را برعهده داشت.
سپاه جمل را به راه انداختند و كار به گفت وگو راست نشد و تيغ تيز، شتر سرخ موي را بر زمين نشاند و فتنه جمل فرو نشست. اما اين پايان كار نبود. يكي از عمالي كه به دست علي(ع) بركنار شده بود، حاكم پيشين شام بود اما معاويه سرسازش نداشت و براي ياغي گري بهانه مي خواست. پيراهن خون آلود خليفه سوم را در مسجد دمشق آويخت و هر روز براي آن نوحه سرايي مي كرد و علي(ع) را مسئول اين جنايت معرفي كرده و مستحق شورش و انتقام مي خواند.
جنگ صفين درگرفت. لشكر اميرالمؤمنين(ع) در آستانه پيروزي بود كه مكر عمروعاص قرآن ها را بر سر نيزه كرد و ابر ترديد و فتنه را بر آسمان لشكر پيروز افكند. به زور شمشير، علي(ع) را از ادامه جنگ و يكسره كردن كار منصرف و حكميت را تحميل كردند. او گفت نماينده ما «عبدالله بن عباس» باشد، نادانان نپذيرفتند. گفت پس مالك اشتر، گفتند مالك؟! او خود آتش بيار و فرمانده جنگ است، چگونه مي خواهد آتش را فرونشاند! ابوموسي اشعري را تحميل كردند. كسي كه خود دل در گرو ولايت نداشت و از ابتدا راهش از علي(ع) جدا بود.
نماينده معاويه، عمروعاص شد. اما جالب ترين جاي ماجرا موضوع حكميت بود. ابوموسي اشعري و عمروعاص قرار بود درباره چه موضوعي حكميت كنند؟ هدف آنها به اصطلاح فرونشاندن آتش و پايان جنگ و خونريزي ميان دو گروه از مسلمانان بود و سرآغاز اين خونريزي پيراهن عثمان بود. آنها بايد حكم مي كردند كه او مظلوم به قتل رسيده است يا نه و آيا معاويه حق خونخواهي او را داشته است يا خير؟ يكي نبود بپرسد، اين قتل چه دخلي به علي دارد و اين وسط معاويه چه كاره است؟
دو دور مذاكره كردند؛ در دومه الجندل و اذرح. نتيجه مباحث آن شد كه خليفه را مظلوم كشته اند و براي آنكه قاتلان در پناه علي نباشند، بايد او را از حكومت عزل كرد. وقتي قرار شد نتيجه مذاكرات عمومي شود عمروعاص موضوع خلافت معاويه را هم اعلام كرد، حال آنكه هيچ توافقي در اين باره نشده بود و به قول امروزي ها اين موضوع اصلاً در دستور كار مذاكرات نبود.
معاويه اي كه حاكمي معزول و ياغي بود، به ناحق به طلب خوني برخاسته و فتنه انگيخته بود كه اصلاً حقي در آن نداشت، و در ميدان نبرد هم شكست خورده بود و تا ديروز فقط داعيه خونخواهي داشت، حالا مدعي خلافت هم شده بود! حكميت، جنگ و خونريزي ميان مسلمانان را تمام نكرد. جنگ باز هم ادامه يافت، ديروز بر سر پيرهني خون آلود و امروز بر سر خلافت. و البته آنهايي كه اهل بصيرت بودند مي دانستند كه از ابتدا هم هدف معاويه چه بود و پيراهن عثمان، بهانه اي بيش نبود.
¤ ¤ ¤
جامعه ما هم چندي پيش دچار فتنه شد. فتنه اي كه پيامدهايش كاملاً از ميان نرفته است. اين روزها از اين طرف و آن طرف حرف هايي به گوش مي رسد و طرح هايي مشابه با اسامي رنگارنگ ارائه مي شود. از آشتي ملي گرفته تا حكميت و ميانجيگري و... اما ماهيت و نتيجه همه اين طرح ها يكي است.
اولين سؤال اين است؛ موضوع حكميت و آشتي و توافق بايد چه باشد؟ شكاف هاي بوجود آمده؟ تقسيم قدرت؟ آينده جريان موسوم به اصلاحات؟ خون هاي به زمين ريخته؟ زندانيان؟ كداميك؟!
اما اينها كه همه عوارض و تبعات علتي ديگر هستند. اصلاً همه اين بلواها بر سر چه بود كه اين همه تاوان داشت و حالا بايد بزرگان بنشينند و حلش كنند؟ آري! ادعاي تقلب كه به اندازه بزرگي اش دروغين بود و به قول وزير تبليغات هيتلر (گوبلز): دروغ هر چه بزرگ تر باشد، راحت تر باور مي شود!
اگر قرار باشد حكميتي باشد بايد سراغ ريشه رفت و ريشه در ادعاي تقلب است. مضحك است، بايد بنشينيم و ببينيم تقلب شده بوده است يا نه!
امروز ما به ساده لوحي ابوموسي اشعري از سر درد مي خنديم و از خدعه عمروعاص و معاويه درشگفتيم كه چگونه با ادعايي دروغ، جنگي را به راه انداختند و چگونه با خدعه اي ديگر، جاي بازنده و برنده جنگ را عوض كردند. حالا هم عده اي مكار نقش عمروعاص و عده اي جاهل نقش ابوموسي اشعري را بازي مي كنند. مي خواهند به خيال خودشان آتش را فرو بنشانند. سرنوشت اين حكميت از همين حالا مشخص است. جاي شاكي و متهم عوض مي شود. ما مي دانيم و براي آنها هم اظهر من الشمس است كه تقلبي نشده، پس چه جاي حكميت است؟ مي خواهند بنشينند بر سر چه معامله كنند؟ بر سر خون كساني كه به بهانه ادعايي دروغين جانشان را از دست دادند؟ يا اينكه سهم مدعيان تقلب از قدرت را تعيين كنند و آينده سياسي شان را تضمين؟
پيراهن ها در تاريخ گاهي نقشي ويژه يافته اند. پيراهن خونين يوسف را برادران براي يعقوب آوردند و مدعي شدند گرگ او را دريده است. پيراهن خونين عثمان هم فتنه اي عظيم شد و چه خون ها كه براي آن ريخته نشد.
دوباره فتنه باز آمده است و اين بار پيراهن سبز به تن دارد. مي گويد سبزي ام نشان اصالت و اعتقاد است! اما نمي گويد اعتقاد به چه؟! ذكرالله اكبر بر لب دارد و ناله هايش آدمي را به ياد گريه هاي سوزناك برادران يوسف(ع) مي اندازد، براي فريب حضرت يعقوب(ع).
در منطق عمروعاص همانطور كه براي نجات و رهايي از تيغ علي، مي توان هم كشف عورت كرد و هم قرآن بر سر نيزه برد، مي توان با شعار الله اكبر به جنگ الله رفت، تبر برداشت و بر پيكر ايران، اين تنه تناور و سبز تشيع زد و پرچم سبز علوي نيز در دست داشت. مگر روز عاشورا عمر سعد با فرياد يا خيل الله اركبي - اي سپاهيان خدا ركاب بزنيد- به سپاهيان خداجوي امام حسين(ع) حمله نكرد؟!
عمروعاص ها هميشه بوده اند. هر زمان به رنگي و با پيرهني اما آنچه خواب شومشان را تعبير مي كند، امتزاجشان با ابوموسي هاست. اگر جماعتي قشري و ابوموسي ها نباشند، مكر و خدعه عمروعاص ها با بي آبرويي فقط مي تواند جان كثيفشان را از تيغ عدالت برهاند، نه بيشتر. مردم اگر اهل بصيرت باشند، ابوموسي ها به علي تحميل نمي شوند و پيوند ناميمون خدعه و جهل رخ نمي دهد تا معاويه از پيراهني خونين براي خود رداي اميرالمؤمنيني بدوزد.

 



رئيس قوه قضاييه در سالروز تاسيس سازمان بازرسي كل كشور: اطمينان مي دهم پاي نظارت هاي شما بايستم

رئيس قوه قضاييه در سازمان بازرسي كل كشور گفت: به شما اطمينان مي دهم كه پاي نظارت هاي شما بايستم اما نبايد از اين قدرت و اختيار بهره برداري هاي ديگر شود.
به گزارش ايسنا، آيت الله صادق آملي لاريجاني با حضور در سازمان بازرسي كل كشور به مناسبت سالروز تاسيس اين سازمان كه اولين حضورش در يكي از دستگاه هاي تابعه قوه قضاييه محسوب مي شود، توجه و تذكر دادن به خود را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: امروزه همه ما گرفتار روزمر گي هستيم و فرصت ها را پي درپي از دست مي دهيم. آن هنگام است كه غفلت كردن عادت مي شود و شكستن و بيرون آمدن از آن دشوار خواهد بود.
وي با بيان اينكه قطعا يكي از بهترين راه هاي وصول به حق توسل به ائمه اطهار است، تصريح كرد: بايد براي گرفتاري ها و روزمرگي ها مانعي ايجاد كرد. بايد از اين ايام استفاده كرده و قطعا يكي از بركاتش توجه به خود است. هنگامي كه در كوران حوادث قرار مي گيريم بايد توجه داشته باشيم كه در محضر خداوند تنها با كوله باري از اعمال خود هستيم.
رئيس قوه قضاييه، با مهم برشمردن نظارت بر قواي مجريه و قضاييه، تاكيد كرد:نظارت براي قانونمداري است و متاسفانه هنوز قانونمداري به يك فرهنگ تبديل نشده است؛ در ميان مردم عادي و گاهي در ميان مسئولان كساني هستند كه از فرار از قانون خوشحال مي شوند. ما بايد در بعد فرهنگي در باب نظارت كار كنيم.
آملي لاريجاني بعد تقنيني و فرهنگي و اجتماعي را دو بعد نظارت برشمرد و تاكيد كرد: براي هر فرد نمي توان يك پاسبان، نيروي انتظامي يا ناظر قرار دهيم. قانونمداري بايد سخن همه ما باشد. ممكن است ما تشخيص دهيم كه قانوني درست نيست ولي بنا بر اين نيست كه هركس تشخيص و مصلحت سنجي خود را ملاك قرار دهد.
رئيس قوه قضاييه، عمل به قانون را يكي از اركان مهم عدالت دانست و افزود: يكي از مجاري حصول عدالت عمل به قانون است. اگر مسئولي راه فرار از قانون را ببيند اين خود خلاف عدالت است. در قوه قضاييه حدود 10 دستگاه نظارتي وجود دارد كه البته هر كدام در جنبه اي فعاليت مي كنند. يكي از اين دستگاه ها سازمان بازرسي كل كشور است.
آملي لاريجاني با اشاره به تشكيل شوراي نظارتي، گفت: ما نمي توانيم شوراي نظارتي درست كنيم كه تصميماتش حاكم بر اعضاي ناظر باشد ولي همكاري كردن كار بسيار مهمي است. نظارتي كه قانون براي سازمان بازرسي كل كشور در نظر گرفته بسيار عام است و براي كمتر نهاد و سازماني چنين حيطه نظارتي قائل شده است. به ويژه در اصلاحيه قانون سازمان بازرسي كل كشور مطرح شده كه نظارت قبل و حين نيز مي تواند باشد.
آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه تا زماني كه توان دارم قول مي دهم براي دفاع از شان سازمان بازرسي بايستم و كمك كنم تا اين سازمان وظايف خود را انجام دهد، افزود: فكر نمي كنم در اين رابطه كمبود قانوني وجود داشته باشد. فقط اراده مي خواهد كه بخشي از اين اراده داخل قوه قضاييه است. مصرانه مي خواهم كه محكم در اين رابطه بايستند.
آملي لاريجاني با اشاره به اينكه نبايدچوب لاي چرخ دولت گذاشته شود، تاكيد كرد: اين وظايف و اختيارات براي اجراي قانون و حسن اجراي امور است.
رئيس قوه قضاييه، مجددا تاكيد كرد در بخشي كه خلاف مي بينيم بايد محكم بايستيم و از سر و صداها نهراسيم و از طرفي نبايد كار سياسي كنيم و به دولت ضربه وارد كنيم. كار قوه مجريه كوچك نيست. ما نبايد مانع جلويش بگذاريم زيرا به اندازه كافي مانع دارد. ما بايد براساس قانون كار كنيم.

 



ساختار سازمان بسيج مستضعفين به روايت سردار نقدي

رئيس سازمان بسيج مستضعفين سازماندهي ده ها ميليوني بسيجيان در گروه هاي فكري و حوزه هاي تخصصي را لازمه گشودن مسير تعالي انقلاب دانست.
سردار «محمدرضا نقدي» رئيس سازمان بسيج مستضعفين در اولين همايش فرماندهان پايگاه هاي بسيج ادارات و وزارتخانه هاي كشور كه در محل حوزه هنري تهران برگزار شد اجراي حكم مقام معظم رهبري مبني بر تشكيل بسيج ده ها ميليوني را يكي از بزرگترين تكاليف اين نهاد انقلاب دانست و با بيان اينكه امروز همه مردم كشور وفادار به انقلاب و مطيع رهبر هستند، خاطرنشان كرد: عده اي حاضرند در اين مسير علاوه بر نيت قلبي خود، قدم هايي نيز بردارند كه اين افراد همان بسيجيان هستند.
نقدي با بيان اينكه در مسير تحقق آرمان هاي انقلاب 2 تكليف و كار عمده بر عهده بسيج قرار دارد، افزود: يكي از تكاليف آن است كه بتوانيم كساني را كه هنوز به حدي از باورها نرسيده اند كه اهل اقدام باشند در حوزه فعاليت جذب كنيم و تكليف مهم تر ديگر آن است كه افراد جذب شده را به گونه اي مناسب سازماندهي كنيم تا اهداف انقلاب با يك برنامه و سازماندهي مناسب به پيش برود.
وي با اشاره به حكم اخير مقام معظم رهبري در خصوص سازمان بسيج گفت: رهبر انقلاب با اين حكم، تشكل بسيج را به سازمان بسيج مستضعفين ارتقا دادند و در همين راستا ما بايد تدابير و روش هاي مناسب را براي تحقق اهداف انقلاب پيش بيني كنيم.
نقدي كه در اولين همايش رسمي پس از انتصاب به رياست سازمان بسيج مستضعفين سخنراني مي كرد، اظهار داشت: بسياري از موانع پيش روي انقلاب با راهكارهاي كلاسيك حل نمي شود و براي حل اين معضلات نياز به انگيزه هاي متعالي و خارج از توان سنتي و در حقيقت به يك ابتكار بسيجي وار نيازمنديم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به رويكرد بسيج در وزارتخانه ها در سالهاي گذشته آن را تنها رويكردي براي سازماندهي رزمندگان در درون سازمان ها، نهادها و وزارتخانه ها عنوان كرد و افزود: اين رويكرد بايد ارتقا يافته و حوزه هاي تخصصي بسيج مستضعفين را در نهادها شكل دهيم، چرا كه گره هاي انقلاب بايد به دست بسيج باز شود. نقدي با اشاره به تدبير مقام معظم رهبري مبني بر استفاده از روش هاي علمي و راه هاي نو، خاطرنشان كرد: بسيج بايد با نصب العين قرار دادن اين تدبير، بن بست ها را شكسته و مسير را باز كند و لازمه اين كار نيز سازماندهي ده ها ميليوني بسيجيان در گروه هاي فكري و حوزه هاي تخصصي است.
وي با تاكيد بر لزوم ارتقاي سطح معنويت در حوزه هاي مختلف خطاب به بسيجيان ادارات و سازمان ها خاطرنشان كرد: بسيج بايد در ادارات و نهادهاي اجرايي مانع از برخي كج روي ها و اشتباهات در سيستم اداري شود كه هنوز اين امر هر چند در سطح پايين در برخي ادارات قابل رويت است.
نقدي توسعه رفتار بسيجي در تعامل كارمندان با مردم را موجب جذب ميليوني افراد به سازمان بسيج مستضعفين دانست و اظهار داشت: در اين زمينه بسيجيان ادارات و وزارتخانه ها نقش مهمي بر عهده دارند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: امروز رقابت در دنيا بر سر موضوع مديريت است و مهمترين رقيب ما ليبرالها هستند هر چند كه آنها نيز در سالهاي اخير بي كفايتي خود را نشان داده اند اما هنوز كفايت نظام اسلامي عليرغم كارهاي بزرگي كه در زمينه هاي مختلف از جمله انرژي هسته اي، علم پزشكي، پرتاب ماهواره، توان موشكي و تجهيزات نظامي صورت گرفته براي دنيا به اثبات نرسيده است.
سردار نقدي افزود: روزي كه اين امر براي دنيا ثابت شود تحقق وعده الهي است كه در قرآن به آن اشاره شده و خداوند مي فرمايد در اين روز دسته دسته مردم به دين اسلام گرايش پيدا مي كنند.

 



ري شهري: حج امسال با محوريت حج و انتظار برگزار مي شود

آيت الله محمد محمدي ري شهري نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، از حج و انتظار و تبيين آن در اين آيين عبادي و سياسي به عنوان محور موضوعي خبر داد .
سرپرست حجاج ايراني در ديدار با نمايندگان اعزامي اصحاب رسانه به حج، افزود : موضوع يادشده براي تبليغ و ايجاد پيوند حج با امير واقعي اين آيين يعني حضرت ولي عصر(عج) است . ري شهري با اشاره به نقش و جايگاه رسانه ها ، تصريح كرد: رويكرد امسال حج بايد در قالب تهيه خبر، گزارش ، مطلب و اطلاع رساني مناسب توسط اصحاب رسانه براي مخاطب داخلي و جهان اسلام تبيين شود .
به گفته نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، بايد در پايان مناسك حج، كارنامه مقبولي فارغ از نهادهاي مسوول در اين زمينه به امير واقعي حج يعني امام زمان (عج) ارايه دهيم .
آيت الله ري شهري با تقسيم بندي شش گانه محوري براي ارايه كارنامه اي مقبول در آيين حج، خطاب به اصحاب رسانه، افزود: در ابتدا بايد بين خود و خدا احساس مسئوليت كنيم يعني اينكه توجه داشته باشيم كه ما با زايران كه تنها براي انجام فريضه حج و اعمال آن آمده اند، تفاوت داريم و در كنار حج ، مسئوليت آنان را عهده دار هستيم .
ري شهري از خودسازي علمي به عنوان شاخصه ديگر نمايندگان اعزامي اصحاب رسانه به حج يادكرد و گفت: كساني كه مي خواهند به عنوان خبرنگار، گزارشگر و يا مستندساز در حج حضور يابند ،در ابتدا بايد نسبت به آن شناخت و معرفت پيدا كنند .
اگر مي خواهيم مسئوليت هايمان را در حج به خوبي انجام دهيم، بايد شناخت كافي از آن داشته باشيم و نسبت به انتقال واقعيت هاي ( كيفي) اين رويداد، عمل كنيم .
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، خودسازي عملي را ديگر شاخصه نماينده رسانه براي حضور در حج برشمرد و افزود: اگر خبرنگار، گزارشگر و مستندساز، احساس نزديكي و شناخت به مفاهيم ارزشي حج نداشته باشد، نمي تواند آنگونه كه شايسته است، واقعيت هاي اين رويداد را منتقل كند .
وي با بيان اينكه كشف لحظه هاي ناب از سوي اصحاب رسانه و تهيه كنندگان توليدات تصويري مي تواند تحول آفرين براي مخاطبان داخلي و خارجي باشد، ادامه داد: توليد يك دقيقه اثر كيفي با محوريت يادشده بسيار تاثير گذار تر از توليد كمي به مردم و ديگران خواهد بود .
ري شهري، آسيب شناسي سفرهاي زيارتي را از ديگر مواردي دانست كه بايد در محوريت نگاه و كار نمايندگان رسانه ها و به ويژه مستندسازان دز ايام حج قرار گيرد. وي گفت: اين آسيب ها بايد در حوزه هاي مختلف شناسايي شود تا آسيب هاي معنوي در سفرهاي زيارتي به ويژه در عمره كاهش پيدا كند.
به گزارش ايرنا، سرپرست حجاج ايراني، توجه به آداب حج گزاري اقوام مختلف در تمتع را براي مستندسازان تلويزيوني در جهت آسيب شناسي سفرهاي زيارتي و تفكيك عادات خوب و بد در اين رويداد اساسي خواند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت از تنيدن سياست و عرفان در مناسك حج و تبيين رويكرد جمهوري اسلامي كه منبعث از كلام امام (ره) و مقام معظم رهبري در سياسي و عبادي بودن اين رويداد است ، به عنوان ديگر ويژگي كار رسانه ها در ايام حج ياد كرد و گفت: برائت از مشركين، ركن سياسي حج است و به فرموده امام(ره) كمتر از بعد معنوي آن نيست . آيت الله ري شهري، شناخت و مطالعه كافي از رويكرد غالب در حج با كيفيت يادشده از سوي نمايندگان رسانه ها در حج را ضروري دانست و تصريح كرد: اطلاع رساني بايد كيفي و نه كمي باشد .
گفتني است اعزام حدود 65هزار زاير ايراني و دست اندركاران اجرايي حج تمتع از آبان ماه آغاز مي شود.

 



احمدي نژاد تصريح كرد پرداخت يارانه به مردم در دو شكل نقدي و تأمين اجتماعي

رئيس جمهور در تشريح لايحه هدفمند كردن يارانه ها تاكيد كرد كه بخشي از يارانه ها به طور نقدي به مردم داده مي شود و بخشي هم به صورت نظام تامين اجتماعي است.
دكتر محمود احمدي نژاد يك شنبه شب در نشست زنده با كارشناسان در خصوص طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: طرح هدفمند كردن يارانه ها جلوي بخش مهمي از اسراف و بي عدالتي ها در توزيع يارانه ها را مي گيرد. رئيس جمهور در عين حال افزود: اين گونه نيست كه با اين طرح، بي عدالتي در كل اقتصاد ما تمام شود بلكه بايد براي اين كار سياست هاي مالياتي ما عوض و گمرك، بانك و نظام صدور مجوزها درست و دادن فرصت ها عادلانه شود و سرمايه گذاري ها نيز هدايت گردد و علاوه بر اين بايد ده ها كار ديگر نيز صورت پذيرد.
روش ناعادلانه توزيع يارانه ها
در اين نشست دكتر جمشيد پژويان اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به مطالعه اش از لايحه هدفمند كردن يارانه ها و اينكه انتقاداتي هم به آن دارد گفت:
انتظار من از اين لايحه اين است كه بتواند قرص نان خيلي بزرگتري را به صورت عادلانه تر در جامعه توزيع كند.
وي گفت: ابزار چنين كاري افزايش كارايي و توليد ناخالص ملي و توزيع بهتر و عادلانه آن از طريق سياست هاي اقتصادي است.
دكتر پژويان افزود: سوال اين است كه ارزشهاي ديني چه نقشي دارند و ما چه رفتاري خواهيم داشت؟
رئيس جمهور در پاسخ با بيان اينكه دولت براساس دستورات ديني اقدام به اجراي اين طرح خواهد كرد، سوالي را مطرح كرد و گفت: روزانه شصت ميليون ليتر بنزين در كشور توزيع مي شود، به نظر شما چند درصد جامعه از آن استفاده مي كنند و با چه نسبتي.
احمدي نژاد در ادامه گفت: براساس مطالعه ميداني صورت گرفته نزديك به هفتاد درصد انرژي را كه با يارانه سنگين توزيع مي شود، سي درصد جامعه استفاده مي كنند و هفتاد درصد جامعه از سي درصد اين يارانه بهره مند مي شوند.
رئيس جمهور تصريح كرد: اين روش، غلط و ناعادلانه است آيا شما روش ديگري پيشنهاد مي كنيد؟
دكتر جمشيدي ها در ادامه به رئيس جمهور گفت: رفتاري كه شما و دكتر پژويان در اجراي اين طرح بيان مي كنيد، رفتاري مكانيكي است.
احمدي نژاد در پاسخ گفت: روزانه يك ميليون و 650 هزار بشكه نفت و معادل 4 ميليون و 200 هزار بشكه گاز با يارانه در كشور توزيع مي شود و هفتاد درصد اين يارانه را 30 درصد جامعه استفاده مي كنند، آيا اين عادلانه است؟
جمشيدي ها در پاسخ رئيس جمهور گفت: اين روش غيرعادلانه است اما به نظر من تنها راه، راه اقتصادي نيست.
شيب يارانه ها به سمت
نظام تامين اجتماعي
همچنين غلامرضا جمشيدي ها عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در اين نشست از رئيس جمهور پرسيد: قرار است يارانه ها به طور نقدي به مردم داده شود، خيلي ها مي پرسند اين پول نقدي كه به دست مردم مي دهيد خانواده ها نيازهاي متفاوتي دارند و ممكن است به جاي اينكه پول را بجا مصرف كنند آن را صرف هزينه هاي ديگري كنند، آيا بهتر نبود كه اين پول در بهداشت صرف مي شد يا آن را صرف انواع بيمه هاي اجتماعي مي كرديد؟
رئيس جمهور در پاسخ گفت: حرف شما درست است؛ در لايحه اي كه تقديم مجلس شده هر دوي آنها پيش بيني شده كه بخشي از آن به صورت نقدي و بخشي هم به صورت نظام تامين اجتماعي است.
وي افزود: در لايحه هم پيش بيني شده است كه به مرور از نقدي به طور كامل به سمت تامين اجتماعي منتقل شود. اما چرا هم به صورت نقدي است هم به صورت تامين اجتماعي؟ نقدي با اين هدف است كه مردم را در مديريت منابع مشاركت بدهد.
رئيس جمهور افزود: اين كار مهمي است كه خود مردم تصميم بگيرند و مديريت كنند.
روزهاي اول ممكن است اين اتفاق كه شما گفتيد بيفتد گرچه ما حتما بايد يك پيوست فرهنگي و راهنمايي كننده مردم هم داشته باشيم وگرنه ممكن است به بخش هايي از بازار فشار بيايد يا صرف نيازهايي بشود كه فكر مي كرد خيلي مهم است بعد ببيند آن قدر هم مهم نيست.
رئيس جمهور افزود: اوايل ممكن است قطعا از اين اتفاقات بيفتد اما به مرور وقتي به جلو برويم مردم ياد مي گيرند كه منابعشان را چگونه مصرف كنند.
وي با اشاره به اينكه افرادي در دهك اول با متوسط ماهيانه صد هزار تومان زندگي شان را اداره مي كنند و كساني هم هستند كه با ماهيانه سي ميليون تومان اداره مي كنند كه هر دو دارند مديريت منابع مي كنند افزود: بايد مردم را در اصلاح مشاركت بدهيم.
رئيس جمهور گفت: پس بخشي از آن نقدي و بخشي هم نظام تامين اجتماعي است اما شيب به سمت انتقال به نظام تامين اجتماعي است.
دلايل اجراي طرح تحول
رئيس جمهور در بخشي ديگر از سخنانش گفت: اول بايد ببينيم آيا اين طرح ضرورت است يا نه، اين طرح در برنامه هاي سوم و چهارم توسعه، قانون نظام جامع تامين اجتماعي، قانون حمل و نقل به ويژه در قانون برنامه و همچنين چند قانون ديگر آمده است.
احمدي نژاد افزود: همه صاحبنظران از جمله صاحبنظران اجتماعي گفتند كه اجراي اين طرح لازم است و دولت هاي مختلف نيز گفتند كه اين كار را مي خواهيم انجام دهيم.
وي گفت: دليل اولي كه وارد اين كار شديم ناممكن بودن روند فعلي بود زيرا تا چهار سال ديگر نمي شد بودجه را بست و به بن بست مي رسيديم.
رئيس جمهور در خصوص دليل دوم اجراي اين طرح گفت: دولت فعلي اين اراده و توانمندي را در خود احساس مي كند كه مي تواند انجام دهد، دولت هاي قبل مي خواستند انجام دهند اما احساس توانمندي نمي كردند يا شايد فكر مي كردند نمي توانند تبعات اجراي آن را مديريت كنند.
وي افزود: اين دولت احساس قوي و خودباوري دارد و بيش از 20 هزار نفر ساعت براي اين طرح كار كارشناسي انجام داده است.
رئيس جمهور گفت: براي اين طرح، اعلام عمومي كرده ايم و در مكاتبه با صاحبنظران از آنان خواسته ايم كه نظر خود را درباره اين طرح بدهند.
احمدي نژاد افزود: خود من هزار ساعت وقت گذاشتم كه اين امر در دولت هاي قبل سابقه نداشته است كه يك رئيس دولت براي اجراي يك طرح آن قدر وقت بگذارد، گوش كند، حرف بزند و سوال و جواب كند.
وي گفت: اجراي طرح يك ضرورت است و دولت هم توانايي اجراي آن ر ا دارد، مانند قضيه انرژي هسته اي كه همه دوست داشتند هسته اي بشويم و اين دولت با اتكا به قدرت ملي هسته اي شد زيرا هسته اي شدن نماد پيشرفت و عزت كشور است.

 



حجت الاسلام شجوني : ميانجيگري تا زماني كه عوامل اصلي اغتشاشات محاكمه نشوند معنايي ندارد

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه از سخنان دبير كل جامعه روحانيت سوء استفاده شده است تاكيد كرد كه ميانجيگري تا زماني كه عوامل اصلي اغتشاشات محاكمه نشوند معنايي نخواهد داشت.
حجت الاسلام جعفر شجوني در گفت و گو با فارس ضمن ابراز نگراني از سوء استفاده هاي مختلف كه از اظهارات آيت الله مهدوي كني صورت مي گيرد، افزود: آيت الله مهدوي كني گفته اند كه اگر برخي ها احساس مي كنند حقي از آنها ضايع شده اقدام كنند و حق خود را بگيرند اما اين افراد اين گونه تصور كرده بودند كه گويا آنها نيز حقي دارند.
وي افزود: منظور آيت الله مهدوي كني اين است كساني كه امنيت مردم را سلب كرده و آبروي نظام اسلامي را در جهان خدشه دار كرده اند نمي توانند حقي داشته باشند و اگر ادعايي دارند بر اساس ادعاي خود توضيح دهند كه چه حقي از آنها ضايع شده است.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه ميانجيگري تا زماني كه عوامل اصلي اغتشاشات محاكمه نشوند معنايي نخواهد داشت، تصريح كرد: حقيقت اين است كه نمي شود با افرادي كه با دشمنان انقلاب اسلامي تعامل كرده بودند تا نظام اسلامي را از پاي درآورند، وحدتي ايجاد كرد مگر اينكه آنها حقيقتا توبه كنند.
وي ادامه داد: افرادي چون موسوي، كروبي و همچنين خاتمي كه به صراحت عليه نظام و حكومت بيانيه صادر مي كردند، را نمي توان در چارچوب نظام جمع و تعريف كرد مگر اينكه آنها توبه كنند، البته بايد اين افراد را در راستاي حقوق مردم وادار به پاسخ گويي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14