(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

احياي فرهنگ و هنر دارالعباده!؟
استاندار: كارگروه ويژه پيگير فرامين رهبر انقلاب در سفر به مازندران مي شود
تجليل از نويسندگان برتر انجمن داستان و خاطره نويسي دفاع مقدس در كرج
پژواك
شهركرد ميزبان اولين جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران»
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس: جايگاه مشهد در افق چشم انداز كشور بايد فراملي ترسيم شود
از امروز به مدت يك هفته برگزار مي شود جشنواره سراسري تئاتر مهر در كاشان
اعضاي هيات منصفه مطبوعات استان اصفهان تعيين شدند
قطع درختان و ناپديد شدن قبور اموات!
نرم افزار دختران در ميان برترين هاي ايران جاي گرفت
برگزاري مرحله شهرستاني مسابقات قرآن كريم در خوزستان
تقدير از خادمان نمونه، برتر و برگزيده حرم مطهر رضوي
معرفي برگزيدگان جشنواره شعر دفاع مقدس در چهارمحال و بختياري



احياي فرهنگ و هنر دارالعباده!؟

وقتي از دارالعباده سخن به ميان مي آيد، قطعاً نام آن فراتر از يزد است به گونه اي كه تدين، معنويت، ايمان، خدا ترسي و... در كنار تاريخ كهن و باستان درهم آميخته مي شود و با توجه به گفته رهبر معظم انقلاب در خصوص دارالعلم بودن يزد، ويژگي هاي علمي و علماي بزرگ و انديشمند نيز به ديگر ويژگي هاي استان افزوده مي شود و اين نشان از جايگاه بزرگ تاريخي، فرهنگي، علمي و معنوي دارالعباده دارد.
تمامي اين خصوصيات والا در اين مركز كوير، بيانگر اين واقعيت است كه دردل آن فرهنگ و هنر اصيل و ريشه دار نيز نهفته است و جايگاه اين دو مقوله بسيار مهم، در استان يزد بايد داراي چنان ويژگي هاي بزرگي باشد كه بتواند خود را همطراز دارالعباده، دارالعلم و... كند.
امروز آنچه در استان شاهديم و دوست و دشمن در اين خصوص با هم همفكر و هم عقيده اند، تضعيف حوزه هاي فرهنگ و هنر در استان در پايين ترين سطح خود در سالهاي اخير است.
اين معضل اساسي و ريشه ايي چنان امروز گريبان اين خطه را گرفته است كه بسياري از مسايل ديگر استان نظير امور اجتماعي، سياسي و حتي اقتصادي و شهري نيز تحت الشعاع آن قرار گرفته و بر مديريت كلان اجرايي استان نيز تأثيرگذار بوده است.
بي توجهي و بي برنامگي و رها شدن فرهنگ و هنر در يزد، همه مقوله هاي مرتبط با آن نظير سينما، تئاتر، موسيقي، مطبوعات و... را در سردرگمي و بلاتكليفي قرارداده و موجب بي تفاوتي و بي انگيزگي اين بخش ها و ديگر بخش هاي مربوط به آن شده است.
هر چند مشكل اصلي اين دو مقوله در استان يزد، بحث ضعف مديريتي و برنامه ريزي و نبود كارشناسان قوي و خوشفكر است و همه اين عوامل نيز باعث بي تفاوتي در ساير كاركنان نيز شده است، اما عدم حضور هميشگي مدير ارشد اجرايي حوزه فرهنگ و هنر و حضور ايشان در استاني ديگر مشكلات اين امور را دو چندان ساخته است، و اين معضلات يعني توجه اساسي و فوري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ايجاد تحولات بنيادي در بخش مهم جامعه امروزي در يزد است و بي توجهي در اين خصوص، يعني تخريب پايه هاي اصلي فرهنگ و هنر در خطه اي كه براين اساس بنا نهاده شده است.
در كنار بلاتكليفي حوزه هاي مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در يزد متأسفانه خدمات رساني به مردم و ارباب رجوع نيز در اين بخش به دليل عدم حضور مدير ارشد و بي تفاوتي ساير دست اندركاران بسيار بي برنامه و اعتراضات گسترده اي را ايجاد كرده و نارضايتي مردم را به همراه داشته است و اين امر به هيچ وجه در شأن دولت خدمتگزار و مردمي نيست.
جايگاه خاص و ويژه استان يزد مي طلبد كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در يك ضرب الاجل خارج از برنامه در بخش فرهنگي استان، يك خانه تكاني اساسي انجام داده و به نوسازي بخش هاي مختلف اين حوزه دست بزنند كه هر چه زمان از دست برود، خسارت وارده در حوزه هاي فرهنگي و هنري جبران ناپذيرتر خواهد بود، هر چند كه امروز نيز دير است!
محمدرضا حايري زاده

 



استاندار: كارگروه ويژه پيگير فرامين رهبر انقلاب در سفر به مازندران مي شود

ساري-خبرنگار كيهان:
با تشكيل كارگروه ويژه اي فرامين رهبر انقلاب در سفر اخير به مازندران عملياتي مي شود.
«سيدمحمد كريمي» استاندار مازندران با اعلام اين خبر افزود:اين كارگروه كه در راستاي فرامين رهبر انقلاب درخصوص استفاده از منابع جنگل و دريا تشكيل شد راهكارهاي فقرزدايي از مازندران را پيگيري خواهد كرد.
وي با اشاره به تاكيد رهبر انقلاب مبني بر زدودن آثار فقر از چهره مازندران گفت: اجرايي كردن فرامين رهبر عزيز انقلاب تكليف جدي براي مديران در بخش هاي مختلف است.
وي با تاكيد بر عدم پذيرش هيچ عذري از مديران استاني براي تعلل و كم كاري در اين ارتباط افزود: كارگروه ويژه تشكيل شده بزودي فعاليت اجرايي خود را آغاز مي كند.
«كريمي» از ارائه مشكلات و كمبودهاي اساسي مازندران به محضر رهبر انقلاب در سفر اخير به غرب استان خبر داد و افزود: مشكلات مربوط به نبود مديريت يكپارچه در درياي خزر، محصولات كشاورزي مانند برنج، مركبات و صنايع و معادن استان به استحضار رهبر انقلاب رسيد. وي با اشاره به استقبال گرم و تاريخي مردم از رهبر انقلاب گفت: مسئولان بايد خدمت به چنين مردمي را افتخار خود بدانند.

 



تجليل از نويسندگان برتر انجمن داستان و خاطره نويسي دفاع مقدس در كرج

كرج - خبرنگاركيهان:
اولين همايش تجليل از نويسندگان برتر درانجمن داستان و خاطره نويسي دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس غرب استان تهران: محمد آجورلو مدير روابط عمومي اين اداره اظهار داشت: انجمن داستان و خاطره نويسي دفاع مقدس از مهر ماه 86 فعاليت خود را آغاز كرده است و تنها در طول يك سال گذشته حدود 40جلسه نشست كارگاه تخصصي داستان كوتاه دفاع مقدس را برگزار كرده است.
وي گفت: دراين سلسله نشستها هرهفته يك و يا دو داستان و تاكنون بيش از 60 اثر داستاني كوتاه مورد نقد و بررسي گرفته است.
مدير روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس بيان كرد: دراين مراسم يك اثر داستاني كوتاه به عنوان اثر برگزيده معرفي و از 3نويسنده فعال انجمن تقدير به عمل آمد.

 



پژواك

شهريار - خبرنگار كيهان:نمايشگاه خوشنويسي هنرمندان شهريار در مصلاي نمازجمعه تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار در روز 28 مهر ماه در مصلاي نمازجمعه تهران نمايشگاه خوشنويسي هنرمندان شهريار با عنوان كبوترانه برگزار مي شود. در اين نمايشگاه كه اختصاص به موضوع امام رضا(ع) دارد هنرمندان شهرياري آثار خود را پيرامون امام رضا(ع) در شعر فارسي و احاديث رضوي به ويژه با موضوع ولايت در معرض ديد عموم خواهند گذاشت.
گرگان - خبرنگار كيهان: روز جهاني كودك در مركز فرهنگي هنري گميشان با حضور يكصدو30 نفر از دانش آموزان ابتدايي اين شهر برگزار شد. در اين جشن ويژه كودكان، شركت كنندگان در مراسم با فعاليتهاي كانوني آشنا شدند و بازي كردند.
آنان همچنين به تماشاي نمايش عروسكي كار گروه نمايش مركز گميشان با عنوان گرگ آواز خوان نشستند. ايستگاه نقاشي كودك، بازديد از نمايشگاه يك هفته با كانون، ساخت كاردستي نيز از ديگر برنامه هاي اين روز شاد براي بچه هاي گميشان بوده است.
¤در مركز فرهنگي هنري آزادشهر يكصدنفر از دختران و پسران كودك اين شهر به صورت مجزا در برنامه هاي ويژه روز جهاني كودك كه براي يك هفته و هر روز يك برنامه تدوين شده است شركت كردند. آنان فعاليتهايي نظير بازيهاي محلي، نمايش فيلم، كاردستي، نشريه ديواري، سفال، فعاليت ادبي و نقاشي را با عنوان روز جهاني كودك در اين مركز تجربه كردند.
¤مركز فرهنگي هنري گرگان 2 نيز همراه با سراسر استان گلستان روز جهاني كودك را با اجراي برنامه هاي متنوع براي كودكان و نوجوانان اين شهر جشن گرفت. برپايي كارگاه ادبي، معرفي كتاب، ساخت كاردستي، روخواني كتاب، شعرخواني، قصه گويي، اجراي مسابقه، ساخت كاردستي با احجام هندسي، اجراي نمايش خلاق، بحث آزاد و ... برنامه هاي ويژه يك هفته با كانون و گراميداشت روز جهاني كودك در مركز گرگان 2 بوده است.
خرمدره- خبرنگار كيهان: اولين كتاب جامع شهرستان خرمدره درباره شناخت و تاريخچه اين شهرستان به قلم ناصر حسينخاني با 8 سال پشتكار چاپ و منتشر شد. در مراسم رونمايي از اين كتاب جمعي از مديران، مسئولين، مشاهير و هنرمندان استان زنجان و شهرستان حضور داشتند.
¤ به مناسبت هفته نيروي انتظامي نمايشگاه عكس پيشگيري از اعتياد در محل كانون الزهراء خرمدره داير شد در اين نمايشگاه 20 تابلو عكس درخصوص معضلات اعتياد در معرض ديد عموم گذاشته شده است. فرماندهي نيروي انتظامي خرمدره ضمن تشريح برنامه هاي هفته نيروي انتظامي گفت: برنامه هاي هفته نيروي انتظامي در راستاي توسعه آموزش همگاني و ارتقاي مهارت هاي اجتماعي به منظور كاهش آسيب ها برگزار مي شود.
گرگان- خبرنگار كيهان: كارشناس ادبي كانون گلستان گفت: 37 اثر برگزيده مسابقه ادبي بهشت ازمراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان به مسابقه كشوري راه يافتند. «عبدالصالح پاك» افزود: سيدجميل حسيني، ويدا كر،خشار شرافت، ساناز كمالي فراز مركز بندر تركمن، زهرا خواجه ميرزايي، مليكا صادقي، پدرام ناصري، زهرا كوشاپور، فاطمه منتظري، گلنار عبدي، كيميا مهيمني، پريما عرب عامري، شكوفه ميرفاضلي، نسيم طياري، الناز عباسي، ياسمن نادعلي زاده، مينا رحيمي نژاد، مريم مهرداد از مركز گرگان 2 از برندگان اين مسابقه هستند.
به گفته وي فاطمه عباسي، مهديس عباسي، يايسن عباسي، آروين وطني، زهرا عجم اكرامي، مريم شاهيني، فاطمه قزاق، پويا نوري، جلال بطيار از مركز گرگان 2 و راضيه چين نان پور، ناهيد ناصري زاده و مريم عرب طاهري از مركز آزادشهر، مريم بندرآبادي، فاطمه پسركلو و نرجس شاملو از مركز مينودشت نيز از ديگر برگزيدگان مسابقه ادبي بهشت هستند.
پاك در ادامه نيز مهسا نيك بخت، مهدي اسماعيلي، مجتبي دلير، نفيسه نقي پور از مركز گنبد 2 و سيده محدثه حسيني مربي ادبي مركز مينودشت را به عنوان برگزيدگان اين مسابقه معرفي كرد.
به گفته اين كارشناس ادبي 200 اثر به دبيرخانه اين مسابقه ارسال شده بود كه پس از داوري 3 تن از مربيان ادبي 37 اثر به عنوان برگزيده معرفي شد.
دو نمايش از مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان به جشنواره منطقه اي نمايش عروسكي كه آبان ماه به ميزباني استان مازندران برگزار خواهد شد راه يافت.
نمايش «يكي به ياد منو پيدا كنه» و «تولد» به ترتيب از مراكز گرگان يك و گنبد 2 از نمايشهاي برگزيده هستند.
همچنين نمايش «رفيق نارفيق» از گنبد يك به خاطر استفاده از دكور ساده و عروسك گردان نيز در اين نمايش مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين نمايش «گرگ آواز خوان» كاري از مركز گميشان نيز به خاطر ساخت عروسك هاي متناسب با قصه بومي و آهنگ خوب درخور تقدير بوده است. نمايش عروسكي جاده از مركز كلاله هم به دليل نگاه نو به يك قصه ساده قابل تقدير در بخش كارگرداني بوده است. نمايش «گنجشك» از مركز گرگان 2 نيز به خاطر قصه و محتواي زيباي نمايشي موردتقدير قرار گرفت.
مشهد- خبرنگاركيهان: همزمان با برگزاري برنامه هاي ويژه «ايام شكرگزاري خدمت در بارگاه منور رضوي»، شب شعر خدمتگزاران در حرم مطهر برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور شعراي برجسته شهر مشهد و حضور باشكوه خدمتگزاران بارگاه منور رضوي برپا شد، خدمتگزاران خوش قريحه و ذوق بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) با لطيف ترين احساسات و زيباترين كلمات به ثناخواني مولا و ولي نعمت خود پرداختند. و به درگاه الهي براي اين نعمت بزرگ شكر به جاي آوردند.
اصفهان- خبرنگاركيهان: سه غرفه از صنايع دستي و هنرهاي سنتي هنرمندان اصفهان در نمايشگاه سراسري صنايع دستي استان همدان برتر شناخته شد. احمد اديب معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: از 10غرفه برتر كه در نمايشگاه سراسري صنايع دستي همدان معرفي شدند، سه غرفه استان اصفهان در رشته هاي طلاكوبي، زري بافي و گره چيني برتر شدند. وي افزود: در نمايشگاه سراسري صنايع دستي كه از 10تا 15مهرماه جاري در استان همدان برپا بود، 200غرفه شركت كرده بودند كه از اين تعداد 10غرفه مربوط به استان اصفهان بود.
اديب اضافه كرد: علاوه بر رشته هاي طلاكوبي، زري بافي و گره چيني به ترتيب مربوط به اساتيد هنرمند كريم اميدي، مهدي شمس علي و قضاوي مي باشد در ساير غرفه هاي استان اصفهان، رشته هاي مينياتور، مينا، شعربافي و قلمزني، فيروزه كوبي، قلمكار، سوخت و معرق چرم نيز به نمايش درآمد.
اسفراين- خبرنگاركيهان: از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسفراين نمايشگاه هنرهاي تجسمي در محل سالن نمايشگاه اين اداره گشايش يافت در اين نمايشگاه 35اثر هنري در زمينه هاي پاستل- رنگ روغن- آدم سازي- تصويرسازي توسط خانم پريسا حسين زاده از هنرمندان اين شهرستان به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه به مدت يك هفته داير خواهد بود و علاقه مندان مي توانند صبح و بعدازظهر از اين نمايشگاه ديدن نمايند.
¤ به مناسبت گراميداشت روز جهاني كودك از سوي اداره بهزيستي و به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يكدوره مسابقه نقاشي در محل كانون پرورش فكري شهرستان اسفراين برگزار شد. در اين دوره از مسابقات كه تعداد 150نفر از نوآموزان دوره پيش دبستاني 12 مركز مهدكودك بهزيستي اين شهرستان حضور داشتند در زمينه روز دامپزشكي- هفته نيروي انتظامي- روز جهاني كودك و گراميداشت روز پست بر روي پرده نقاشي كردند كه در پايان توسط هيئت داوران تعداد 8نفر از نوآموزان با موضوع نيروي انتظامي و 8نفر با موضوع اداره پست و 10اثر نيز با موضوع آزاد توسط اداره بهزيستي شهرستان اسفراين معرفي و به برگزيدگان هدايايي اهدا شد.
سرويس شهرستانها: بچه هاي سبزوار در استان خراسان رضوي در روز جهاني كودك، صاحب كتاب خانه سيار شهري كانون پرورش فكري شدند. به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در مراسم افتتاحيه اين واحد كه با حضور مدير كانون استان خراسان رضوي، معاون فرماندار و اعضاي شوراي شهر سبزوار برگزار شد، از كتاب خانه جديد و سيار سبزوار رونمايي شد. مركز سيار روستايي سبزوار از سال 1362 فعاليت خود را آغاز كرده و درحال حاضر حدود 20روستاي اطراف سبزوار را تحت پوشش خود دارد و با حدود 4525 جلد كتاب براي 751 عضو خود كه شامل 482 دختر و 269پسر هستند، فعاليت هاي فرهنگي از قبيل امانت كتاب، قصه گويي، شعرخواني، روخواني كتاب و... ارائه مي دهد.

 



شهركرد ميزبان اولين جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران»

شهركرد- خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران» آبان ماه در مجتمع فرهنگي هنري مهر شهركرد برگزار مي شود.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهركرد با اعلام اين خبر گفت: اين جشنواره به منظور تقويت بنيانهاي فرهنگي سينمايي استان چهارمحال و بختياري و معرفي و ارزيابي توليدات يك ساله فيلم كوتاه در دو قالب مستند و داستاني با عنوان بام ايران در آبان ماه 88 برگزار مي شود.
جواد كارگران افزود: اين جشنواره در اولين سال برگزاري در سه بخش فرهنگي و آداب و سنن استان اصلاح الگوي مصرف و بخش آزاد برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: همزمان با جشنواره، كارگاه آموزشي با حضور شهرام مكري، برنده سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر برگزار مي شود.
وي ادامه داد: زمان برگزاري جشنواره 17 الي 19 آبان ماه است و علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا 30 مهرماه به دبيرخانه جشنواره واقع در مجتمع فرهنگي هنري مهر شهركرد ارسال كنند.

 



نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس: جايگاه مشهد در افق چشم انداز كشور بايد فراملي ترسيم شود

مشهد - خبرنگار كيهان:
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: جايگاه مشهد در افق چشم انداز كشور بايد بين المللي ترسيم و از ظرفيت جوانان در ساخت اين آرمان شهر مذهبي استفاده شود.
جواد كريمي قدوسي اظهار داشت: مشهد مركز جهاني كسب معارف اسلامي است كه حضور بزرگان در اين شهر از سراسر جهان و كشور در آن چشمگير خواهد بود.
وي افزود: برگزاري جشن ها و يادبودهاي بزرگان سرزمين خورشيد كه بر فرهنگ اين خطه مبتني باشد ابزاري قوي جهت معرفي شهر به جهانيان است.
كريمي قدوسي خاطرنشان كرد: در اولين جلسه كابينه دولت دهم توسط اعضاي محترم هيئت دولت مصوب شد كه سالانه اعتبار ويژه اي به اين شهر تخصيص داده شود تا سهم دولت براي ارتقاء فرهنگي و خدماتي مشهد افزايش يابد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: ابزار و اطلاعاتي كه براي هدايت زائران در سطح شهر مشهد وجود دارد بايد به چند زبان رايج جهان به ويژه عربي و انگليسي طراحي و نصب شود.
كريمي تاكيد كرد: نه تنها تابلوهاي راهنما بلكه نمادهاي فرهنگي و تاريخي شهر مشهد با حضور سالانه 20 ميليون گردشگر و زائر بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) از اقصي نقاط جهان به ويژه كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بايد به چند زبان باشد.
وي با انتقاد از اينكه تاكنون ضعف موجود در طول چند سال اخير چندين بار به مسئولان مربوطه تذكر داده شده گفت: متاسفانه در اين زمينه در تراز پايين قرار داريم و تاكنون فعاليت قابل قبولي انجام نشده است.
وي در خصوص تاثير حاشيه نشيني در شكل بصري شهر مشهد اظهار داشت: زماني كه صحبت از شهر بهشت مي شود تمام جنبه هاي فرهنگي، رفتاري، سكونتگاهها، پاركها، هتلها و بخصوص مكان هايي كه دچار ضعف هستند را در بر مي گيرد كه براي ارتقاء و زيباسازي آن ها بايد نهايت تلاش از سوي مسئولان و شهروندان صورت گيرد.
نماينده مردم مشهد و كلات تاكيد كرد: براي مبارزه با گسترش حاشيه نشيني در مشهد شعارهاي بسياري از سوي مسئولين داده شده اما تاكنون اقدام موثري انجام نشده است. وي افزود: مسئولان بايد جلوي توسعه افقي شهر را بگيرند و از فضاهاي موجود در مركز شهر به ويژه اطراف حرم كه به طريق غيراستاندارد استفاده شده با جلب مشاركت و سرمايه گذاري مردم به شيوه اي صحيح بهره گيرند.
كريمي تصريح كرد: بايد يك جريان فرهنگي به نفع عموم شهروندان، نه به نفع عده اي خاص ايجاد شود تا اقبال و اثر بخشي طرح هاي مذكور افزايش يابد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: عنوان شهر بهشت برخواسته از روايت پيامبر عظيم الشأن اسلام است و بر اين اشاره دارد كه يكي از فرزندان ايشان در جايي دفن مي شود كه آن مكان به روضه اي از بهشت شباهت دارد.
وي گفت: هر انسان معتقد، با شنيدن اين روايت انتظار ديدن شأن و ماهيت آن را در رفتار، ظاهر و باطن شهر مشهد دارد كه بيش از همه مجاوران امام رضا(ع) بايد به وظايف خود آگاه و نسبت به رعايت حرمت اين مكان مقدس كوشا باشند.
كريمي در پايان تاكيد كرد: رعايت حقوق شهروندي، ادب و گذشت اسلامي به خصوص از سوي كساني كه به زائران خدمت مي كنند نظير كسبه، تاكسي رانان و ساير صنوف از مهمترين ضرورت ها تلقي مي شود.

 



از امروز به مدت يك هفته برگزار مي شود جشنواره سراسري تئاتر مهر در كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
پنجمين جشنواره سراسري تئاتر مهر طي روزهاي 23 تا 30 مهرماه به ميزباني فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي، شهربازي كاشان برگزار مي شود.
محمد شفافي، دبير اين جشنواره به خبرنگار ما گفت: در سال جاري 210 نمايشنامه به دبيرخانه رسيد كه پس از تاييد 57 متن در مرحله بازبيني با درنظرگرفتن تنوع جغرافيايي و موضوع و با اولويت تئاتر ديني دفاع مقدس و دربخش ويژه با موضوع فرهنگ شهروندي درنهايت 10تا 12 گروه هنري براي حضور در 3 بخش مسابقه، مهمان و جنبي جشنواره انتخاب شدند.
وي افزود: امسال با توجه به سال صرفه جويي با وجود كاهش 35 درصدي اعتبارات اين برنامه و با توجه به محدوديت منابع و امكاناتي چون تالار و سالن آمفي تئاتر سعي ما براين است كه كاشان، ميزبان شايسته اي براي مهمانان و هنرمندان باشد.

 



اعضاي هيات منصفه مطبوعات استان اصفهان تعيين شدند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
طي جلسه اي با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس شوراي اسلامي مركز استان و رئيس سازمان تبليغات اسلامي، اعضاي هيئت منصفه مطبوعات در استان اصفهان انتخاب شدند.
غلامرضا انصاري رئيس كل دادگستري استان اصفهان اظهار داشت: در اين جلسه حجت الاسلام حاج شيخ مهدي اژه اي استاد دانشگاه و دبير بازنشسته و قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي حجت الاسلام حاج شيخ مهدي گرجي، روحاني امام جماعت استانداري، حجت الاسلام حاج شيخ رمضانعلي معتمدي مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الاسلام حاج شيخ منصور احمدي قاضي دادگستري استان اصفهان، مهندس عبدالله كوپايي مديرعامل شركت ساختمان اصفهان، محمد علي الشريف وكيل دادگستري و دبيربازنشسته، منصور گلناري دبيرخانه مطبوعات، دكتر عباس مقتدايي عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان، «مهدي ناصري» قاضي دادگستري استان اصفهان، مهندس وحيد فولادگر عضو شوراي شهر اصفهان، علي رهبر استاد معارف دانشگاه صنعتي اصفهان، شاهين حدادي پور اصفهاني كارمند مديريت امور فرهنگي دانشگاه صنعتي، «دكتر منصور كاشاني» دندانپزشك و «حميدرضا ارزاني» سرپرست دفتر تبليغات اسلامي اصفهان به عنوان اعضاي هيأت منصفه مطبوعات در استان اصفهان انتخاب شدند.
انصاري اظهار داشت: دادگاه هاي مطبوعات در استان اصفهان به ندرت تشكيل شده است و اميدواريم در اين دوره نيز تخلف مطبوعاتي نداشته باشيم.

 



قطع درختان و ناپديد شدن قبور اموات!

اين زمين صاف و خاكي و خشكي كه در عكس مشاهده مي فرمائيد، تا همين چندي پيش مزار بسياري از عزيزان در گذشته و به رحمت حق پيوسته شهروندان همداني بود.
اين محوطه به عنوان گورستان قديمي شهر پوشيده از انواع درختاني بود كه فضاي سرسبزي را در نقطه مذكور به وجود آورده و بر تلطيف فضا مي افزود كه ناگهان با ماشين آلات و تجهيزات فني شهرداري محترم به اين شكل مرتب و منظم بدون پستي و بلندي درآمده و مقابر درگذشتگان عزيز قديمي همراه با انبوه درختان ناپديد شده است.
حال در اينجا ذكر دو نكته لازم به نظر مي رسد اول اينكه: بسياري از شهروندان وقتي اين روزها جهت زيارت قبور درگذشتگان قديمي و پدران و مادران و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و ساير اقوام خود به محوطه مذكور مراجعه مي كنند، با تعجب شاهد ناپديد شدن قبور عزيزانشان هستند و دريغ از يك اطلاعيه كه به بستگان و خويشان اموات اعلام مي شود كه ديگر اثري از قبور مردگان شما نخواهد بود و در صورت تمايل مي توانيد بقاياي اجساد آنها را به باغ بهشت منتقل كنيد.
اما نكته دوم و مهم تر، قطع درختان و تخريب فضاي سبز گورستان قديمي است كه به بهانه ساخت پاركينگ در قالب پروژه «يادمان عين القضات» انجام شده است.
در صورتي كه در همان مكان و فضاي مناسب ديگري دكه هاي ميوه فروشي شهرداري جهت احداث پاركينگ وجود دارد.
البته اهميت فعاليت هاي عمراني در راستاي آباداني شهر و رفاه حال شهروندان بر هيچ فردي پوشيده نيست، اما به اين بهانه از بين بردن درختان قديمي و سرسبز و تخريب حتي قطعه كوچكي از فضاي سبز اين روزها به عنوان نفس گاه حياتي براي شهرهاي بزرگ محسوب مي شود عمل مناسب و صحيحي به نظر نمي رسد و حتي اگر با استفاده از مجوزهاي قانوني نيز انجام شده باشد باز هم عملي انتقادآميز و غير قابل اغماض است و در هر حال مسئولان ذي ربط بايد پاسخگوي آن باشند.
همدان - خبرنگار كيهان

 



نرم افزار دختران در ميان برترين هاي ايران جاي گرفت

مشهد - خبرنگار كيهان:
پس از برگزاري جلسه دفاعيه نرم افزار «حرف ربط، جاي خط فاصله» ويژه دختران جوان، اين اثر در بخش داوري نهايي آثار ارائه شده، به جمع پنج اثر برتر ايران در سومين جشنواره رسانه هاي ديجيتال كشور راه يافت.
نرم افزار «حرف ربط جاي خط فاصله»، به عنوان يكي از آثار توليد شده در موسسه خدمات مشاوره اي جوانان آستان قدس رضوي، مجموعه اي محتوايي است كه به بررسي روابط اجتماعي با سرفصل هايي همچون ارتباط با پدر و مادر، دوستان و جنس مخالف مي پردازد.
نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال، از هشتم تا هجدهم مهرماه سال جاري در شش بخش اصلي با عناوين نرم افزارهاي رسانه اي، نرم افزارهاي تلفن همراه، بازي ها و سرگرمي هاي ديجيتال، پايگاه هاي اينترنتي و وبلاگ ها، هنرهاي ديجيتال، فناوري و نوآوري در رسانه هاي ديجيتال است و به گفته مدير آن، در سال جاري تنها پذيراي بازي هاي مفيد رايانه اي و محصولات فرهنگي خواهد بود كه ترجيحا توليد داخل بوده و طبق نظر كارشناسان نمايشگاه داراي محتواي مناسبي نيز براي خانواده هاست.

 



برگزاري مرحله شهرستاني مسابقات قرآن كريم در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
مرحله شهرستاني سي و دومين مسابقات سراسري قرآن كريم در رشته هاي حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن كريم آبان ماه در خوزستان برگزار مي شود.
معاونت فرهنگي اداره اوقاف خوزستان با بيان اين مطلب افزود: در مسابقات حفظ، شركت كنندگان در رشته هاي حفظ دو و نيم جزء، پنج جزء، ده جزء بيست جزء، و حفظ كل قرآن كريم به رقابت خواهند پرداخت. وي گفت: مسابقات مفاهيم نيز در دو مرحله اجرا مي شود. يك مرحله مختص علاقه مندان رشته مفاهيم است كه به صورت تخصصي در آزمون مفاهيم شركت مي كنند و مرحله ديگر مربوط به علاقه مندان رشته هاي حفظ، ترتيل و قرائت است كه آزمون مفاهيم به عنوان مقدمه و شرط ورود به مرحله تخصصي محسوب مي شود.
حجت الاسلام شريفي نژاد منبع سؤالات آزمون مفاهيم را شماره هاي 5 تا 10 نشريه بشير اعلام كرد و گفت: اين نشريه در تمام شهرستانهاي خوزستان و توسط ادارات اوقاف و امور خيريه توزيع شده است.
وي در رابطه با اين مسابقات افزود: زمان و مكان و جزئيات اين دوره از مسابقات از طريق صدا و سيماي مركز خوزستان و همچنين نشريات و روزنامه هاي استان و پايگاه هاي خبري به اطلاع عموم خواهد رسيد. علاقه مندان مي توانند به ادارات اوقاف شهرستان محل سكونت خود مراجعه و در رشته مورد نظر ثبت نام كنند.
شريفي نژاد گفت: نفرات برتر مسابقات مرحله شهرستاني به مرحله استاني و در صورت كسب امتياز لازم به مراحل منطقه اي، كشوري و نهايتاً مسابقات بين المللي قرآن كريم اعزام خواهند شد.
مهلت ثبت نام تا پايان مهر ماه و آغاز مسابقات روز جمعه اول آبان 88 است.

 



تقدير از خادمان نمونه، برتر و برگزيده حرم مطهر رضوي

مشهد - خبرنگار كيهان:
درآخرين روز از ايام شكرگزاري خدمت در بارگاه منوررضوي كه طي روزهاي دهم تا هفدهم شوال در حرم مطهر برگزار شد از 1900 خادم و خدمت گزار نمونه، برتر و برگزيده اين آستان تقدير به عمل آمد.
در اين مراسم از تلاش گروه هاي مختلف خادم، حافظان، دربان، كفشدار، انواربار، خدمتگزاران افتخاري انتظامات صحن ها، انتظامات هادي، صندلي چرخ دار، اداره روشنايي، مهمانسرا، تضمين كيفيت، گل آرايي، بسيج خواهران، پيداشدگان، امانات و تعدادي ديگر از بخش هاي حرم مطهر رضوي تقدير شد.
حجت الاسلام ماندگاري در اين مراسم طي سخناني گفت: امام رضا(ع) دو ويژگي پركار بودن و گمنامي خدام را بيشتر مي پسندند، پس بايد كاري كنيم كه در گزينش ايشان نمره قبولي بگيريم.
وي تصريح كرد:خدمت در بارگاه منور رضوي با اين حجم زائر، كار سختي است كه تنها با عشق و ارادت امكان پذير است.
وي اظهار داشت: معرفت،. تقوا و عمل صالح را فقط با عشق و محبت خالصانه مي توان به دست آورد.
اين سخنران تصريح كرد: خدام بايد بسنجند آيا در مدرسه خادمي امام رئوف (ع) رشد كرد ه اند و رابطه ولايتي با مولاي خود برقرار كرده اند يا خير.
وي اضافه كرد: وقتي امام رضا (ع) كارگردان زندگي ما باشد نقش ها تبيين و گفتارها تنظيم شده و آرايش زندگي بر اساس آموزه هاي اسلامي شكل مي گيرد.
در اين مراسم لوح هاي تقديري به نمايندگان كشيك هاي مختلف و خدمتگزاران بخش هاي ذكر شده اهدا شد و به دليل تعداد زياد خدام و خدمتگزاران نمونه، برتر و برگزيده، اهداي بقيه لوح ها در محل كشيك ها صورت گرفت.

 



معرفي برگزيدگان جشنواره شعر دفاع مقدس در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره شعر دفاع مقدس استان چهارمحال و بختياري با اعلام نفرات برتر در شهركرد به كار خود پايان داد.
هيئت داوران اين جشنواره عباس شاهزيدي، همايون عليدوستي و وحيد خليلي از داوران استاني و كشوري بودند.
براساس سنجش ها و اعلام نظر هيئت داوران از مجموع آثار رسيده 222 اثر در موضوع دفاع مقدس، 48 اثر در موضوع فرهنگ عاشورايي و 52 اثر در موضوع مقاومت و استكبارستيزي تفكيك و از بين آنها جمعاً يازده شاعر به عنوان دارنده آثار برگزيده و 19 شاعر به عنوان دارنده آثار قابل تقدير، شناخته شدند.
در بخش دفاع مقدس: عادل حيدري رتبه اول، مريم ترنج و فرشته محمدي رتبه دوم مشترك، نجمه بناييان و مهدي طهماسبي دزكي رتبه سوم مشترك را از آن خود كردند.
در بخش مقاومت: محسن عبدي پور رتبه اول، مهدي عالي رتبه دوم و اكرم روحي رتبه سوم را كسب كردند.
در بخش عاشورايي: فاطمه دهقانيان رتبه اول، سيد مهدي افضلي رتبه دوم و جواد محمدي رتبه سوم

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14