(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

براي رسيدن به موفقيت خودمان را باور كنيم
به كمك پوستتان بشتابيد
ريشه رواني اختلالات غذا خوردن نوجوانان
مراقب سلامت خانواده باشيد



براي رسيدن به موفقيت خودمان را باور كنيم

سزاوار
در زندگي ماشيني امروز ما بايد با استفاده از استعدادها و خلاقيت هاي خود به ابراز وجود و مقابله با شرايط نامطلوب بپردازيم.
بنابراين خودتان را همان طور كه هستيد بپذيريد. فراموش نكنيد شما با هر نقص و كمبودي كه داشته باشيد، باز هم دوست داشتني و ارزشمنديد. نقص عضو، معلوليت، فقر، مشكلات مالي و هر كمبود يا نقص ديگري نمي تواند چيزي از ارزش شما كم كند. پذيرفتن خود با تمام نقص ها، ضعف ها و كمبودها نشان دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس است.
خيلي ها تصور مي كنند اگر خودشان را همان طور كه هستند بپذيرند، نمي توانند تغيير كنند و به چيزهايي كه مي خواهند، برسند. بيشتر وقت ها ما فكر مي كنيم اگر نسبت به خودمان احساس خوبي نداشته باشيم و از خودمان، شرايط و موقعيت و عملكردمان ناراضي باشيم، اين نارضايتي در ما ايجاد انگيزه مي كند و باعث مي شود براي تغيير، رشد، پيشرفت و رسيدن به شرايط بهتر تلاش كنيم. ممكن است اين طرز فكر گاهي- آن هم در كوتاه مدت- درست باشد. خيلي اوقات احساسات ناخوشايندي مانند نااميدي، عصبانيت، افسردگي و اضطراب، ما را براي تغيير آماده مي كنند اما واقعيت اين است كه نارضايتي و احساسات ناخوشايند بعد از مدتي انرژي ما را مي گيرد و توان لازم براي تلاش و ايجاد تغيير را از بين مي برد.
اولين قدم در تغيير و تلاش براي رسيدن به هدف، شادي و آرامش است. پذيرش خود و قبول واقعيت در واقع يك خودآگاهي همراه با احساس شادي و رضايت است. پذيرش، به شما احساس آرامش مي دهد و همين، انرژي لازم براي رسيدن به هدف، تلاش براي ايجاد تغيير و رشد و پيشرفت را فراهم مي كند.
اهدافتان در زندگي چيست
شما مي توانيد ضمن اينكه شرايط را مي پذيريد، خواسته هايتان را هم داشته باشيد و براي رسيدن به آنها تلاش كنيد. تصور كنيد شما در يك خانه كوچك زندگي مي كنيد و آرزو داريد خانه بزرگ تري داشته باشيد. حسرت خوردن و مدام فكر كردن به اينكه خانه تان اندازه قفس است و اي كاش خانه بزرگ تري داشتيد، فقط روحيه تان را ضعيف مي كند. شما مي توانيد ضمن اينكه به خريد خانه بزرگ تر فكر مي كنيد و براي رسيدن به اين هدف، برنامه ريزي و تلاش مي كنيد، شرايط فعلي تان را بپذيريد. باور كنيد در خانه كوچك هم مي شود شاد و خوشحال زندگي كرد. زندگي در خانه كوچك هم مزايايي دارد پس بهتر است تا زماني كه در اين خانه زندگي مي كنيد، به مزاياي آن فكر كنيد؛ مثلاً به اينكه راحت تر تميز مي شود، هزينه هايش كمتر است و راحت تر و زودتر فروش مي رود.
پذيرش و قبول واقعيت را نبايد با تسليم در برابر مشكلات و كمبودها يكي دانست. پذيرش يك نوع آگاهي همراه با علاقه، انگيزه و شادي است؛ درحالي كه تسليم نوعي پذيرش همراه با احساس ضعف، شكست و ناتواني در ايجاد تغيير است.
اگر خودتان را بپذيريد و با تمام وجود خودتان را دوست داشته باشيد و به خود عشق بورزيد، اين احساس را به ديگران هم منتقل خواهيد كرد و ديگران هم با شما راحت تر خواهند بود. پذيرش با ايجاد احساس شادي، رضايت و آرامش موجب مي شود شما به شرايط مسلط شويد و راحت تر و بهتر زندگي تان را مديريت كنيد، همچنين اين حس باعث مي شود روابط شما با ديگران بهبود پيدا كند.
حالا كه متوجه شديد پذيرش، نقش مهمي در سلامت روان و بهتر شدن زندگي و رشد و پيشرفت شما دارد، بهتر است سعي كنيد اين مهارت (پذيرش) را در خودتان تقويت كنيد. نكات زير مي تواند شما را بيشتر در اين باره كمك كند:
سعي كنيد توانايي ها، استعدادها، علايق و ويژگي هاي شخصيتي خودتان را بشناسيد. شناخت درست و صحيح از خودتان باعث مي شود به خودآگاهي برسيد و درباره توانايي هاي واقعي تان بيشتر بدانيد.
اهداف تان را مشخص كنيد و دقيقاً و به طور واضح مشخص كنيد كه چه مي خواهيد. با درنظر گرفتن توانايي هاي خود سعي كنيد مناسب ترين راه را براي رسيدن به اهداف خود انتخاب كنيد.
خودتان را گول نزنيد. سعي كنيد با دقت و صداقت كامل توانايي ها، علايق و اهداف خود را مشخص كنيد. دقت داشته باشيد ممكن است كارهايي كه براي جلب رضايت ديگران و تحت تأثير اصرار آنها انجام مي دهيد يا كارهايي كه به اجبار، آنها را انجام مي دهيد، جزء علايق واقعي خودتان نباشند.
مطمئن باشيد كار را به بهترين شكلي كه مي توانيد، انجام مي دهيد. از خودتان توقع زياد و خارج از توانايي تان نداشته باشيد. هنگامي كه مشغول انجام كاري هستيد، تلاش كنيد و مطمئن باشيد هر كاري از دست تان برمي آمده، انجام داده ايد.
اگر از آن دسته افرادي هستيد كه مدام خودشان را با ديگران مقايسه مي كنند و به داشته ها و نداشته هايشان فكر مي كنند، متأسفانه هنوز خودتان را نپذيرفته ايد. اينكه در يك مهماني به جاي لذت بردن از مصاحبت با ديگران و كسب تجربه و شنيدن خاطرات، مدام به چيزهايي كه ديگران دارند و شما نداريد يا شما داريد و آنها ندارند فكر كنيد، نشان مي دهد هنوز فاصله زيادي با خودباوري و خودپذيري داريد.
براي تقويت پذيرش خود و قبول واقعيت ها و شرايط موجود زندگي، لازم است از قدرت تشويق استفاده كنيد. هر وقت در برابر شرايط و موقعيت هاي مختلف، خودتان بوديد و خودتان را با ديگران مقايسه نكرديد و هر وقت خطاها و اشتباهات خود را با واقع بيني پذيرفتيد و آن را به ديگران نسبت نداديد، به خودتان جايزه بدهيد.يكي از موارد و موضوعاتي كه پذيرش شان برايتان سخت است و نمي توانيد آنها را بپذيريد، تهيه كنيد. بعد يكي يكي درباره شان فكر كنيد. باورهايتان را مرور كنيد؛ شايد لازم باشد آنها را تغيير دهيد تا بتوانيد بهتر مسائل را بپذيريد و به آرامش برسيد.

 



به كمك پوستتان بشتابيد

يك رژيم غذايي سالم و متعادل، بهترين هديه اي است كه هر فردي مي تواند به بدن خود بدهد. اما تركيبات مغذي و مواد غذايي ويژه اي وجود دارند كه مي توانند شما را در داشتن چهره و پوستي زيبا كمك كنند. آنجا كه خارجي ترين بخش، پوست مي باشد و ميزان گستردگي آن در بدن نسبت به ساير اعضا بيشتر است و از طرفي اين پوشش بدن دائما در تماس با موادي همچون آلاينده هاي هوا، راديكال هاي آزاد، دود و ساير مواد سمي مي باشد، لذا نياز به مراقبت بيشتر و تغذيه بهتري دارد. عقل سليم هميشه توصيه مي كند رژيم غذايي متعادل و مناسب داشته باشيم. براي رسيدن به اين هدف، داشتن اطلاعات كافي در مورد هرم هاي غذايي- كه نشان مي دهد چه ماده غذايي و از هر يك به چه ميزان بايد مصرف شود- ضروري است تا تمام اندام هاي بدن بتوانند به بهترين نحو كار كنند. علاوه بر داشتن تغذيه اي متناسب با هرم هاي غذايي، مصرف مواد غذايي حاوي مواد نگهدارنده، غذاهاي فرآوري شده (سوسيس و كالباس) و شكر را بايد محدود كرده و سعي كنيم مواد غذايي خاصي را بيشتر بخوريم. مصرف ويتامين و مكمل ها نيز براي داشتن پوستي زيبا مفيد هستند.
آنتي اكسيدان ها
مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان، مقاومت بدن را در برابر راديكال هاي آزاد، به ويژه راديكال هاي آزاد آسيب رسان به پوست بالا مي برند؛ همچنين سبب حفظ سلامت سلول هاي پوست شده و فرآيند پيري پوست را به تأخير مي اندازند. موادي مانند انواع توت ها (توت سفيد، توت فرنگي، تمشك، شاتوت و...) مركبات، انگور، زردآلو، سبزيجات داراي برگ هاي سبز و پهن مانند كاهو و اسفناج، كلم بروكلي، فلفل قرمز و هويج، آنتي اكسيدان ضروري بدن را تأمين مي كنند.
اسيدهاي چرب ضروري امگا-3
وجود اسيدهاي چرب ضروري براي بدن مهم و حياتي است، زيرا در ساخت سلولي، عملكردهاي سلولي و ساختمان غشاء سلولي نقش دارند. بدن انسان قادر به توليد اسيدهاي چرب ضروري نيست، لذا تنها راه رساندن اين مواد به بدن همان تغذيه و مصرف مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب مي باشد. يكي از بهترين راه ها، گنجاندن ماهي به ويژه ماهي هاي چرب حاوي امگا-3 در رژيم غذايي است؛ البته ماهي هاي آزاد بر ماهي هاي پرورشي ترجيح دارند. شاه ماهي، ماهي تون، ماهي قزل آلا و ماهي سالمون نيز مناسب مي باشند. روغن هاي گياهي مانند روغن زيتون، روغن آفتابگردان، كانولا، ذرت و كنجد نيز ضمن آنكه سالم تر هستند، حاوي اسيدهاي چرب نيز مي باشند. از اين روغن ها مي توان به هنگام صرف سالاد نيز استفاده نمود.
ويتامينA
ويتامينA يكي از ضروي ترين ويتامين ها براي حفظ و بازسازي بافت پوست مي باشد كه ويژگي هاي آنتي اكسيداني نيز دارد. فقدان اين ويتامين در بدن سبب خشكي، تحريك پذيري و خارش پوست شده و حتي مي تواند موجب از بين رفتن خاصيت الاستيكي پوست گردد. اين ويتامين در محصولات لبني كم چرب، سيب زميني، سس گوجه فرنگي، تخم مرغ و جگر وجود دارد.
ويتامينB
ويتامين هاي B كمپلكس (1Bو 2Bو 6Bو 12B) هميشه براي كاهش استرس توصيه مي شوند و خوردن مواد غذايي حاوي اين ويتامين ها مي تواند خشكي و شاخي شدن پوست را بهبود بخشد. اين ويتامين در موادي مانند: برنج، انواع نان ها، جوي دوسر، ماهي، تخم مرغ و غلات كامل و سبوسدار به وفور يافت مي شود.
ويتامينC
ويتامينC براي درمان عفونت هاي پوستي، بهبود زخم و آفتاب سوختگي مفيد است. نارنگي، پرتقال، آب پرتقال، آب گريپ فروت و كلم بروكلي سرشار از ويتامينC هستند.
سلنيوم
اين ماده معدني كه يك آنتي اكسيدان محسوب مي شود، براي حفظ سلامت سلول هاي پوست بسيار مفيد مي باشد واثر ضد پيري داشته و آن را به تأخير مي اندازد. انواع مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زميني و...)، نان هاي سبوس دار، ماهي تن و بوقلمون از منابع غني سلنيوم مي باشند.
نكته مهم: با خوردن آب فراوان در طول روز، آب مورد نياز پوست خود را تأمين كنيد تا از خشكي و چروكي پوست جلوگيري شود.

 



ريشه رواني اختلالات غذا خوردن نوجوانان

اختلالات غذا خوردن در بين نوجوانان به طور عمده ريشه رواني دارد كه علت آن مي تواند نارضايتي نوجوان از تصوير ذهني فرم بدن خود باشد. اين اختلالات غذا خوردن كه بيشتر به صورت بي اشتهايي بروز مي كند، افراد را به انجام ورزش هاي شديد وادار مي كند.
غذا تأمين كننده انرژي مورد نياز براي حفظ هموستاز و متابوليسم بدن است. رعايت تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي براي حفظ سلامت و فعاليت متعادل بدن ضرورت دارد.
در كودكان علاوه بر نياز به انرژي طي متابوليسم پايه، اثر گرمازايي غذا، تنظيم دماي بدن و انجام فعاليت هاي روزمره يا حركات ورزشي، مقادير انرژي اضافه تري براي تأمين نيازهاي رشد و بلوغ نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و به طور كامل تأمين شود.
رژيم غذايي توصيه شده براي كودكان ورزشكار بايد مبتني بر تأمين انرژي كافي توأم با حفظ تعادل مثبت نيتروژن تنظيم شود. پروتئين موجود در رژيم غذايي هم داراي نقش تأمين انرژي و هم حفظ تعادل مثبت نيتروژن است.
فقدان كفايت انرژي دريافتي از ساير منابع غير پروتئيني، به تجزيه و شكستن پروتئين به اسيدهاي آمينه براي تأمين كمبود انرژي منجر شده و تعادل منفي ازت را نيز به دنبال خواهد داشت كه مي تواند، باعث كاهش وزن و تحليل بافت عضلاني شود.
علت اوليه كمبودهاي تغذيه اي در كودكان ورزشكار اختلالات تغذيه اي و محدوديت هاي عمدي و آگاهانه در برنامه غذايي و دسترسي نداشتن به غذاي كافي است. اختلالات غذا خوردن كه به طور عمده ريشه رواني دارد و در دختران بيشتر از پسران است كه اغلب پس از آغاز بلوغ و به دنبال افزايش ناگهاني هورمون هاي جنسي كه باعث ايجاد تغييرات سريع در شكل بدن و افزايش نسبت بافت چربي به ماهيچه و تغييرات رواني مي شود، رخ مي دهد.
علت آن مي تواند نارضايتي نوجوان از تصوير ذهني فرم بدن خود باشد. اين اختلالات غذا خوردن كه بيشتر به صورت بي اشتهايي بروز مي كند، مي تواند به وسيله رفتارهايي مانند اصرار به انجام ورزش هاي شديد با كاهش عمدي غذاي روزانه و حتي استفاده از ملين ها توأم شود كه متأسفانه خطر ابتلا به اين اختلال هر روز بيشتر از روز پيش سلامت نوجوانان را تهديد مي كند.
محدوديت غذايي در كنار فعاليت هاي ورزشي طاقت فرسا طي بلوغ، مي تواند سلامت آتي فرد را به مخاطره اندازد.
اين محدوديت ها به طور معمول در نوجواناني كه ورزش هايي مانند دو سرعت، ژيمناستيك، باله و كشتي را انجام مي دهند شديدتر است، چون اين افراد براي حفظ كارايي بدن به يك فيزيك بدني خاص نياز داشته و براي دسترسي به اندام خيالي و حفظ زيبايي آن، خود را تحت فشار روحي و عصبي زيادي قرار مي دهند.
از طرفي اطلاع نداشتن والدين يا مربيان كودكان و نوجوانان ورزشكار از ضرورت تغذيه مناسب، متعادل و متنوع براي حفظ تداوم رشد، توأم با سلامت و كارايي بدن مي تواند باعث بروز اختلالاتي در بين كودكان ورزشكار شود.

 



مراقب سلامت خانواده باشيد

ابتلا به شپش سر ارتباطي با وضعيت اقتصادي و طبقه اجتماعي افراد ندارد. ازدحام جمعيت باعث انتقال شپش از فردي به ديگري مي شود و در جوامع مختلف خصوصا در محيط هاي شلوغ مانند مدارس و آسايشگاه ها شپش شيوع بيشتري دارد.
شپش سر بيماري نسبتا شايعي است كه در كودكان دبستاني در تمام نقاط دنيا ديده مي شود و غالبا در معتادان و كساني كه در شرايط بد اجتماعي هستند بيشتر بروز مي كند.
اولين علائم در سر زماني رخ مي دهد كه شپش شروع به حركت مي كند. حركت از حاشيه دو طرف سر شروع مي شود و به طرف مركز سر گسترش مي يابد، در اين هنگام بيمار احساس خارش در سر مي كند و به تدريج خارش سر افزايش مي يابد.
بر اثر خارش شديد امكان خراشيدگي پوست سر با ناخن پيش مي آيد و اغلب در موارد پيشرفته غدد لنفاوي اطراف سر در ناحيه گردن برجسته مي شود.
انگل بالغ يك تا دو ماه زندگي مي كند و انگل ماده در هر روز 4 الي 6 تخم مي گذارد كه به ساقه موها مي چسبد و شبيه ذرات سفيد به مانند شوره سر ديده مي شود، اين تخم ها بالغ شده و اين سير همچنان ادامه مي يابد.
(تخم شپش) رشك به وسيله كپسولي خود را به مو مي چسباند و تا زماني كه شپش ها از رشك يا تخم بيرون نيايند بيماري علامتي ندارد اما بعد از بيرون آمدن از تخم خود باعث ايجاد درماتيت تحريكي (حساسيت هاي پوستي) كه بيشتر در پشت گوش است مي شوند.
تشخيص پزشك با چشم غيرمسلح امكان پذير است، براي درمان، تراشيدن سر ضروري است اما كوتاه كردن موي سر نيز منجر به تسهيل درمان مي شود و خطر آلودگي مجدد را كاهش مي دهد.
برخلاف تصور عموم، شوره سر پيش زمينه ظهور و بروز شپش نيست. شوره سر درواقع پوست مرده است كه به راحتي از مو جدا مي شود اما رشك چسبندگي دارد و از موها جدا نمي شود و اگر رشك را بين ناخن ها فشار دهيد صدايي مثل «تق» مي دهد.
كوتاه كردن مو، استحمام روزانه و جوشاندن وسايل شخصي از درمان هاي اوليه قبل از گسترش شپش است. با جدا كردن بيماران درمان نشده از افراد سالم و درمان سريع آنها مي توان از انتقال بيماري جلوگيري كرد. همچنين با رعايت بهداشت تا حد زيادي مي توان مانع ايجاد بيماري شد. زيرا انگل بر اثر مواد شوينده از بين مي رود.
اگر بيماري پس از اتمام درمان دوباره مجددا به شپش سر مبتلا شود اين بدين معناست كه فرد مبتلاي درمان نشده اي در نزديكي فرد وجود دارد.
شپش تن
شپش تن نسبت به شپش سر از شيوع كمتري برخوردار است. معمولا با خارش ضايعات و عفونت ضايعات به دنبال خارش ديده مي شود.
منابع آلودگي شپش تن، لباس هاي زير همچنين درز و شكاف لباس ها است. منبع آلودگي را بايد در درز البسه مجاور با بدن جستجو كرد؛ شپش تن بيشتر در قسمت هايي كه لباس با بدن تماس دارد، زير و كنار ناحيه كمربند و مچ دست و پا زندگي مي كند ولي بيشتر در درز لباس تجمع مي يابد.
شپش تن علاوه بر خارش شديد در موارد بسيار مزمن تغييراتي در رنگ پوست ايجاد مي كند كه مي تواند به صورت بدرنگي يا كم رنگي پوست باشد.
روش درمان
بايد البسه آلوده را از بدن جدا كنيم و با انگل كش هاي موجود در بازار، لباس ها را ضدعفوني نماييم، به علاوه بيمار نياز به يك دوره درمان تحت نظر پزشك معالج خود را نيز دارد.
بهترين راه پيشگيري از ابتلا به شپش در تمامي افراد رعايت موازين بهداشت فردي به ويژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون، تعويض لباس هاي زير به صورت روزانه، كوتاه كردن موها، رعايت اصول به سازي محيط و در مواقع اضطراري جوشاندن لباس ها در حرارت بالاي 60 درجه و اتو كردن آنها است.
گفتني است، شپش سر حشره اي خونخوار و بدون بال است كه در ماه هاي گرم و بيشتر در دختران مشاهده مي شود كه از طريق تماس مستقيم سر با سر به مدت طولاني و يا توسط شانه، برس، لباس، كلاه، روسري و ملافه هاي آلوده انتقال مي يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14