(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

لبنان ، گابن ، نيجريه ، برزيل و بوسني 5 عضو جديد غير دائم شوراي امنيت
اردوغان و مالكي در بغداد 40 توافقنامه همكاري امضا كردند
دانشجويان آمريكايي: اولمرت جنايتكار را از دانشگاه اخراج كنيد
افشاگري يك روزنامه چاپ كابل بزرگترين دفتر جاسوسي سيا در خاك افغانستان راه اندازي مي شود
آماده باش كامل ارتش به دنبال سلسله انفجارهاي خونين پاكستان
تشكيل جبهه سياسي در مصرعليه فساد و استبداد رژيم مبارك
تنش در روابط آنكارا و تل آويو بالا گرفت



لبنان ، گابن ، نيجريه ، برزيل و بوسني 5 عضو جديد غير دائم شوراي امنيت

اعضاي غير دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، مجمع عمومي سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه كشورهاي لبنان، بوسني، برزيل، گابن و نيجريه را به عنوان اعضاي غير دائم شوراي امنيت انتخاب كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين كشورها براي سال هاي 11-2010 در شوراي امنيت سازمان فعاليت خواهند كرد و از پيش توسط گروه هاي منطقه اي خود برگزيده شده بودند.
براساس اين گزارش، كشورهاي انتخاب شده از اول ماه ژانويه، جايگزين بوركينافاسو، كاستاريكا، كرواسي، ليبي و ويتنام خواهند شد.شوراي امنيت سازمان ملل متحد، داراي پنج عضو دائم از جمله آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين و 10 عضو غير دائم است كه هر دو سال يكبار تغيير مي كنند.

 



اردوغان و مالكي در بغداد 40 توافقنامه همكاري امضا كردند

نخست وزيران تركيه و عراق و اعضاي كابينه آنها بيش از 40 توافقنامه و يادداشت تفاهم در بغداد امضا كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «رجب طيب اردوغان» و «نوري مالكي» به همراه وزيران كابينه دو طرف پنجشنبه گذشته در بغداد بيش از 40 توافقنامه و يادداشت تفاهم امضا كردند. مالكي پس از مذاكرات، به خبرنگاران گفت، اين حجم مناسبات، مي تواند نمونه اي براي روابط منطقه اي باشد.
وي سفر اردوغان به بغداد را به عنوان پيامي به ساير كشورهاي منطقه براي گسترش روابط دانست. خبر ديگر اينكه، مالكي هفته آينده (28 و يا 29مهر) در راس هيئتي راهي آمريكا مي شود. هدف از اين سفر، جذب سرمايه گذاري شركت هاي چند مليتي در عراق اعلام شده است.

 



دانشجويان آمريكايي: اولمرت جنايتكار را از دانشگاه اخراج كنيد

صدها نفر از دانشجويان دانشگاه شيكاگو آمريكا در اعتراض به حضور نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي در اين دانشگاه تجمع كرده و وي را «دروغگو» خواندند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، سخنراني «ايهود اولمرت»، نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي در دانشگاه شيكاگوي آمريكا، درحالي انجام شد كه دانشجويان اين دانشگاه با اعتراض به اظهارات وي سخنانش را قطع كردند و چندين بار او را «هو» كردند.
برپايه اين گزارش، در اين مراسم كه به دعوت مسئولان دانشگاه شيكاگو انجام شده بود، از همان لحظات ابتدايي مراسم از حضور و تصويربرداري خبرنگاران از جلسه ممانعت به عمل آمد.
اين در حالي است كه حتي مسئولان دانشگاه شيكاگو هم اجازه تصويربرداري از اين مراسم را نيافتند.
اولمرت در اين سخنراني مدعي شد كه از شرق تا غرب بيت المقدس از آن يهوديان است و براساس گزارش هاي تاريخي تنها يهوديان حق زندگي در اين شهر را دارند.
اين سخنان وي با اعتراض دانشجويان حاضر در جلسه همراه شد و دانشجويان وي را دروغگو خواندند.
همچنين صدها تن از دانشجويان و اقليت هاي مسلمان در اعتراض به حضور اولمرت بيرون از سالن هاي دانشگاه تجمع و مسئولان دانشگاه را به فريب افكار عمومي و دعوت از يك جنايتكار جنگي متهم كردند.
يكي از دانشجويان در گفت وگو با الجزيره اظهار داشت، ما در اينجا جمع شده ايم تا به تمام دنيا اعلام كنيم اولمرت فردي ظالم و مجرم است و دعوت از او واقعاً خجالت آور است چرا كه اولمرت جنايتكار جنگي است.

 



افشاگري يك روزنامه چاپ كابل بزرگترين دفتر جاسوسي سيا در خاك افغانستان راه اندازي مي شود

دولت آمريكا بزرگ ترين مركز جاسوسي سازمان «سيا» را در خاك افغانستان ايجاد مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دولت آمريكا با بسيج ماموران، تحليلگران و نظاميان اين كشور، در صدد احداث بزرگ ترين مركز جاسوسي «آژانس اطلاعات مركزي» (سيا) در خاك افغانستان است. بر اساس اين گزارش مركز جاسوسي فوق، بزرگ ترين پايگاه جاسوسي سيا در خارج از آمريكا خواهد بود. هم اكنون 700 عامل سيا در افغانستان حضور فعال دارند و به زودي بر تعداد آنها افزوده خواهد شد تا مقدمات تاسيس بزرگ ترين و بي سابقه ترين مركز جاسوسي فراهم شود. اين مركز علاوه بر افغانستان، ايران، روسيه، چين، هند و پاكستان را نيز تحت پوشش جاسوسي خود قرار خواهد داد.
روزنامه «ملت» چاپ كابل كه خبر فوق را فاش كرده است، افزود: اين اقدام به درخواست ژنرال «استنلي مك كريستال»، فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان تاسيس مي شود.
وضعيت انتخاباتي
در حالي كه 55 روز از انتخابات رياست جمهوري افغانستان مي گذرد و هنوز نتايج قطعي آن اعلام نشده است، «سعيد طيب جواد» سفير افغانستان در آمريكا از احتمال كشيده شدن اين انتخابات به دور دوم خبر داد. وي علت آن را وقوع تقلب گسترده در انتخابات به نفع «حامد كرزاي» رئيس جمهور فعلي اعلام كرد. قبلا اعلام شده بود كه كرزاي 54 درصد و «عبدالله عبدالله» رقيب اصلي وي، 28 درصد آرا را از آن خود كرده اند. به اعتقاد كارشناسان، در صورت اجرا شدن دور دوم انتخابات، كرزاي بازنده خواهد بود.

 



آماده باش كامل ارتش به دنبال سلسله انفجارهاي خونين پاكستان

در پي عمليات تروريستي عوامل طالبان در شهرهاي پاكستان كه 65 كشته و ده ها مجروح بر جاي گذاشت، اسلام آباد وضعيت چهار ايالت اين كشور را قرمز اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح ديروز يك عمليات انتحاري مقابل در ورودي پليس مخفي پاكستان در پيشاور، واقع در شمال غرب اين كشور، رخ داد. در اين عمليات، فردي با پوشيدن لباس زنانه، 70 كيلوگرم مواد منفجره را با خود حمل مي كرد و مقابل مقر پليس چاشني انفجار را كار انداخت. اين عمليات دست كم 15 كشته و 13 مجروح بر جاي گذاشت. پنجشنبه گذشته نيز سه مركز امنيتي پاكستان به طور همزمان و هماهنگ هدف حملات شبه نظاميان طالبان قرار گرفت.
اين حملات كه ساعت ها به طول انجاميد، 40 كشته بر جاي گذاشت.
در شهر كوهات، واقع در مركز ايالتي به همين نام، يك شبه نظامي طالبان دست به عمليات انتحاري زد كه 10 كشته بر جاي گذاشت. در همين حال، وزير كشور پاكستان با اعتراف به ناتواني ارتش در مواجهه با طالبان، وضعيت ايالت هاي پنجاب، سرحد، سند و بلوچستان را قرمز اعلام كرد.
خبرگزاري فرانسه از پاكستان گزارش داد، عناصر طالبان ديروز در يك منطقه دور افتاده قبايلي، يك اردوگاه نظامي را هدف حملات موشكي قرار دادند كه به مرگ سه سرباز پاكستاني و جراحت چهار تن ديگر انجاميد. با پيچيده تر شدن اوضاع امنيتي پاكستان، ارتش اين كشور نيز با تانك و سلاح هاي نيمه سنگين، وارد خيابان هاي تعدادي از مناطق شهري شد.

 



تشكيل جبهه سياسي در مصرعليه فساد و استبداد رژيم مبارك

جمعي از برجسته ترين مخالفان رئيس جمهور مصر با تشكيل يك جبهه سياسي ضدمبارك اعلام كردند كه نخواهند گذاشت جمال مبارك رئيس جمهوري آينده مصر شود.
به گزارش خبرگزاري ها، ايمن نور، رقيب حسني مبارك در انتخابات رياست جمهوري مصر در سال 2005 كه رهبري اين جبهه سياسي را به عهده دارد، اعلام كرد: تمام تلاش خود را به همراه تعداد زيادي از مخالفان جانشيني جمال مبارك فرزند رئيس جمهور كنوني مصر به كار خواهد گرفت كه حسني مبارك نتواند فرزندش را جانشين خود كند.
ايمن نور كه از سوي رژيم مبارك به مدت سه سال در بازداشت بود خاطرنشان كرد: تعدادي از برجسته ترين شخصيت هاي سياسي مصر اعم از اسلام گرا و ليبرال وي را در مبارزه عليه فساد و استبداد رژيم مبارك همراهي مي كنند. مبارك 82 ساله فرزند خود جمال مبارك را به عنوان گزينه بعدي انتخابات رياست جمهوري مصر قرار داده است.

 



تنش در روابط آنكارا و تل آويو بالا گرفت

در پي افزايش تنش در روابط تركيه و رژيم صهيونيستي، وزارت خارجه اين رژيم سفير تركيه در تل آويو را احضار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در بيانيه وزارت خارجه اسرائيل آمده است كه وزير خارجه اسرائيل سفير تركيه را براي اعتراض به پخش سريالي در تلويزيون رسمي تركيه كه به احساسات ضداسرائيلي دامن مي زند احضار كرده است.
ولي واقعيت اين است كه مناسبات تركيه و رژيم صهيونيستي اين روزها در شرايط بحراني قرار دارد. تركيه اخيرا رزمايش هوايي خود را كه قرار بود با مشاركت رژيم صهيونيستي برگزار كند در واكنش به جنايات اين رژيم در غزه لغو و اعلام كرد كه تا زماني كه تراژدي غم انگيز انساني در غزه در جريان است اين روابط همچنان متشنج باقي خواهد ماند.
اين در حالي است كه منابع اسرائيلي اعلام كردند كه در اسرائيل به دليل تنش روابط با تركيه و نزديكي روابط سياسي، اقتصادي و امنيتي با سوريه وحشت و نگراني به وجود آمده است.
اين منابع افزودند نزديكي روابط با سوريه براي اسرائيل بسيار نگران كننده است چرا كه باعث تقويت روابط اعراب و تركيه خواهد شد و نهايتا به ضرر تل آويو خواهد بود. از سوي ديگر، وزير دفاع سوريه اعلام كرد كه به زودي سوريه و تركيه يك مانور مشترك نظامي برگزار خواهند كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14